Geest, Ziel en Lichaam

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Geest, Ziel en Lichaam

Bericht door Dirk »

mod commentaar pyro: dit topic is afgesplitst van de draad over 'Onze Vader'
Martine schreef:Een mens bestaat uit lichaam en ziel.
Nee hoor:

En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus (1 Thessalonicensen 5).

Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten. (Hebrëen 4)

Het maken van onderscheid tussen ziel en geest is van essentieel belang! Het beinvloedt het geestelijke leven van een Christen!! Hoe kan een Christen Geestelijk leven begrijpen als hij of zij geen of onvoldoende kennis heeft van de geestelijke wereld? Christenen schrijven het leven van de ziel vaak toe aan het leven van de geest en daardoor blijven ze in een zielse staat missen ze het geestelijke!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Onze Vader

Bericht door Martine »

Ik heb dus uit het boekje van J.H. Sillevis Smitt geput (hij was vlootpredikant.
Je kunt natuurlijk ook de "Heidelbergsche" raadplegen (zondag 45 tot en met zondag 52, vraag 129)

Aan de andere kant: ik hoop dat een gesprek niet verzandt in de uitleg van de HC of gewoon, het vastzitten/-houden aan iets wat al 'eeuwen' geleden geleerd is.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Onze Vader

Bericht door Martine »

Dirk schreef:En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus (1 Thessalonicensen 5).
Wat ik bedoelde was: dat lichaam en ziel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat je ziek kunt worden van bepaalde dingen.
Ja, ik had misschien die 'geest' ook moeten noemen, maar ga ervan uit dat men wat dat betreft wel 'inclusief' leest.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door Dirk »

Martine schreef:Wat ik bedoelde was: dat lichaam en ziel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat je ziek kunt worden van bepaalde dingen.
Dat klopt helemaal, Martine! Zielepijn veroorzaakt lichamelijke ziektes! Gewrichtspijn, stress en zelfs de meest vreselijke ziektes kunnen veroorzaakt worden door zielepijn. Wanneer mensen wrok hebben, niet kunnen vergeven, verbitterd zijn, kan dat inderdaad in ziektes resulteren. Daarom is genezing van de ziel zo belangrijk!
Martine schreef:Ja, ik had misschien die 'geest' ook moeten noemen, maar ga ervan uit dat men wat dat betreft wel 'inclusief' leest.
Nee, ik lees het niet "inclusief", ik lees het gescheiden, zoals de Bijbel ons ook leert, in bijvoorbeeld Hebrëen 4:

Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

Vergelijk ook met Leviticus 17:

Want de ziel van het vlees is in het bloed

En Romeinen 8:

Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn

Ik neem aan dat je onderscheid maakt tussen ziel en geest!?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Onze Vader

Bericht door Jerommel »

Het is nog een studie apart wat er wanneer met "geest" wordt bedoeld.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Onze Vader

Bericht door Martine »

Dirk schreef:Ik neem aan dat je onderscheid maakt tussen ziel en geest!?
Je hebt gelijk, dat ziel en geest niet hetzelfde zijn.
Lucas 23: 44 zegt: En Jezus riep met luider stem: Vader, in uw handen beveel Ik Mijn geest. En toen Hij dat gezegd had, gaf Hij de geest.
Ik had dat er bij moeten noemen. Het heeft met het alledaagse spraakgebruik te maken, waarbij bv. vaak gezegd wordt: "de ziel is eruit".

Overigens doet mij dat denken aan een Pinksterdienst in de Amsterdamse Westerkerk, in 1975.
In die kerk is (was?) elke zondag aan het begin van de dienst een gesprek met de kinderen. Het ging op die Pinksterdag uiteraard over de Heilige Geest. Dominee vroeg: "weten jullie wat het betekent" geen antwoord. "Weet iemand van jullie wat er gebeurt als je de geest geeft?" Zegt een jochie van een jaar of 12: "dan ben je dood". Dominee gaat nog even verder: "En hoe zou het zijn als je de Heilige Geest niet hebt?"
Na een een diepe stilte zegt dat zelfde jochie: "Dan ben je hartstikke dood".
Dominee naar de gemeente toe:" ik hoef vanmorgen niet meer te preken. Als je de Heilige Geest niet hebt ben je hartstikke dood..."
(Uiteraard preekte hij later in de dienst natuurlijk wel).
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door Dirk »

Martine schreef: Je hebt gelijk, dat ziel en geest niet hetzelfde zijn.
Lucas 23: 44 zegt: En Jezus riep met luider stem: Vader, in uw handen beveel Ik Mijn geest. En toen Hij dat gezegd had, gaf Hij de geest.
Ik had dat er bij moeten noemen. Het heeft met het alledaagse spraakgebruik te maken, waarbij bv. vaak gezegd wordt: "de ziel is eruit".

Overigens doet mij dat denken aan een Pinksterdienst in de Amsterdamse Westerkerk, in 1975.
Dan zijn we het zeer waarschijnlijk met elkaar eens. Een interessant artikel is het artikel dat we ook op onze site http://www.gelooft.com, rechtstreeks: http://185.10.98.6/~dirk01/geest.htm geplaatst hebben, Geest, ziel en lichaam, De Geestelijke Mens - Watchman Nee Deel 1, Hoofdstuk 1, ISBN 9789057190490 (met toestemming geplaatst). Lees maar eens het eerste deel (rest op de site). Ben benieuwd of je je erin kunt vinden:

Geest, ziel en lichaam

Het algemene idee aangaande de samenstelling van mensen is dualistisch - ziel en lichaam. Volgens deze opvatting is de ziel het onzichtbare, innerlijke, geestelijke deel, terwijl het lichaam het zichtbare, uiterlijke, lichamelijke deel is. Hoewel er enige waarheid in zit, is het toch onnauwkeurig. Zo’n opvatting komt van de gevallen mens, niet van God; naast Gods openbaring is geen enkele opvatting betrouwbaar. Dat het lichaam het uitwendig omhulsel van de mens is, is ongetwijfeld juist, maar de Bijbel haalt nooit geest en ziel door elkaar alsof zij identiek waren. Niet alleen zijn zij verschillend wat woordaanduiding betreft, juist ook hun natuur verschilt van elkaar. Het Woord van God verdeelt de mens niet in de twee delen ziel en lichaam. Het behandelt de mens eerder als driedelig - geest, ziel en lichaam. In 1 Thes. 5:23 lezen we:
En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.
Dit vers toont exact aan dat de gehele mens verdeeld wordt in drie delen. De apostel Paulus verwijst hier naar de totale heiliging van gelovigen: “heilige u geheel en al“. Hoe wordt een persoon geheel geheiligd volgens de apostel? Doordat zijn geest, ziel en lichaam bewaard worden. Hieruit kunnen wij gemakkelijk begrijpen dat de totale persoon deze drie delen omvat. Dit vers maakt ook een onderscheid tussen geest en ziel (anders had Paulus hier eenvoudig “uw ziel” geschreven). Daar God onderscheid gemaakt heeft tussen de menselijke geest en de menselijke ziel, trekken wij hier de conclusie uit, dat de mens niet samengesteld is uit twee, maar uit drie delen: geest, ziel en lichaam.

Wat is het belang van het scheiden van geest en ziel? Het is een zaak van uiterst belang want het beïnvloedt het geestelijk leven van de gelovige in grote mate. Hoe kan een gelovige geestelijk leven begrijpen als hij geen kennis heeft van de omvang van de geestelijke wereld? Hoe kan hij geestelijk groeien zonder dit begrip? Tekortschieten in het onderscheid tussen geest en ziel is fataal voor geestelijke volwassenheid. Christenen schrijven het leven van de ziel vaak toe aan het leven van de geest en aldus blijven ze in een zielse staat en zoeken niet naar wat echt geestelijk is. Hoe kunnen wij ontsnappen aan deze schade als wij door elkaar blijven halen wat God heeft gescheiden?

Geestelijke kennis is erg belangrijk voor het geestelijke leven. Laten wij daar echter aan toevoegen, dat het voor een gelovige net zo belangrijk is, zo niet belangrijker, om nederig te zijn en gewillig de onderwijzing van de Heilige Geest te aanvaarden. Als dat zo is, zal de Heilige Geest hem de ervaring van scheiding van geest en ziel schenken, hoewel hij misschien niet al te veel kennis omtrent deze waarheid heeft. Aan de ene kant kan de meest onwetende gelovige zonder het minste besef van de scheiding van geest en ziel, toch zo’n scheiding ervaren in werkelijkheid. Aan de andere kant kan de best geïnformeerde gelovige, geheel vertrouwd met de waarheid betreffende geest en ziel, er desalniettemin geen ervaring mee hebben. Veel beter is het als iemand zowel de kennis als ook de ervaring heeft. Het merendeel echter mist zo’n ervaring. Dien ten gevolge is het goed om hen eerst in te leiden in de kennis van de verschillende functies van geest en ziel en hen dan te bemoedigen te zoeken naar wat geestelijk is.

Andere delen van de Schrift gebruiken dezelfde onderscheiding tussen geest en ziel, zoals in Hebrëen 4:12:
Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.
De schrijver verdeelt in dit vers de niet-lichamelijke elementen van de mens in twee delen, “ziel en geest”. Het lichamelijke deel wordt hier vermeld als gewrichten en merg - organen van beweging en gevoel. Als de priester het zwaard gebruikt om het offer open te snijden en het geheel uit elkaar te nemen, kan niets daarbinnen verborgen blijven. Zelfs gewrichten en merg worden gescheiden. Op gelijke wijze gebruikt de Jezus het Woord van God voor Zijn volk om grondig te scheiden, om zelfs door te dringen tot de scheiding van hetgeen van de geest, hetgeen van de ziel en hetgeen van het lichaam is. Hieruit volgt, dat, aangezien ziel en geest gescheiden kunnen worden, zij ook verschillend van natuur moeten zijn. Het is dus duidelijk, dat de mens is samengesteld uit drie delen.

Aanwijzing BdO: ik heb even "quotehokken" om de Bijbelteksten gezet. Lukt dat je de volgende keer zelf? Zo nee, PB dan maar even.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!