De Bijbel over de Heilige Geest

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

De Bijbel over de Heilige Geest

Bericht door Dirk »

Wie de Bijbel als Gods Woord ( h)erkent bouwt zijn of haar visie daarop. De Bijbel is het waardoor de boodschap van Jezus Christus ons wordt gebracht. Zij biedt een referentiekader. Wij mogen zelf zeggen wat wij geloven, en daarbij vormt de Bijbel de toetssteen. In Psalmen lezen we bijvoorbeeld:

Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad
Psalm 119

Daarom zal ik proberen met wat Bijbel gedeelten te verduidelijken Wie de Heilige Geest is. Mijn vraag aan de forumleden:

In hoeverre laat jij je leiden door de Heilige Geest? En, hoe ijver je naar Zijn Gaven?

Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; Die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur." Dat zei Johannes de Doper. Bij de Jordaan stond hij. Daar sprak hij de mensen aan. Dat ze verkeerd handelden. Ze zaten op de verkeerde weg. Zij moesten zich bekeren, omkeren. Zij lieten zich dopen. Dopen is onderdompeling; het is symbool van versterving; van wedergeboorte, van het geven van een nieuwe richting in je leven. Johannes de Doper zei:" Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de Heilige Geest
Marcus 1

Jezus bereidde zijn volgelingen voor en zei:

Maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb
Joh 14

Toen Jezus gekruisigd was, gestorven en in het graf gelegd, is dat wonderlijke gebeurd, Jezus is opgewekt en opgestaan uit de dood. Pinksteren is het feest van de uitstorting van de Heilige Geest. In Handelingen 2 lezen we

en zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken. En terwijl zij baden, werd de plaats, waar zij vergaderd waren, bewogen; en zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en spraken het Woord Gods met vrijmoedigheid

Paulus verkondigde dat de volgelingen van Jezus de Heilige Geest hadden ontvangen:

En hij zeide tot hen: Hebt gij de Heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een Heilige Geest is (Handelingen 19,2). En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de Heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden
Hand 19

Jezus is één met de Heilige Geest. Zo beloofde Hij:

Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen
Johannes 15

Die eenheid onderstreepte Jezus:

Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u
Johannes 14

Wie zijn of haar hart opent voor Jezus, mag Hem bij zich of haar weten.

Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt
1 Kor 6

Wie volgeling van Jezus Christus is mag weten dat de Heilige Geest in hem of haar woont, want het is de Heilige Geest in ons die doet zeggen Jezus is HEER, mijn Verlosser!

Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de Heilige Geest
Kor 12

Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God
1 Joh 4

De Heilige Geest is ook een kracht. Die kracht van de Heilige Geest zien we wanneer er genezing plaats vindt. Ook nu nog worden mensen aangegrepen door de Heilige Geest! De Bijbel roept ons op te ijveren (streven) naar de gaven van de Geest:

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven
1 Korinthiërs 14
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over de Heilige Geest

Bericht door Jerommel »

Man, ik maak al overuren in de andere topics ! :D
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over de Heilige Geest

Bericht door Martine »

@Dirk,
Waarom zulke lange stukken? Waarom hele Bijbelgedeelten neer gezet?
Het lijken wel preken.
Je vergeet daarbij dat een groot aantal mensen hier kennis hebben van de Bijbel en daaruit leven.
En de paar die er - oppervlakkig - niet naar leven blijken de Bijbel door en door te kennen - teksten worden geciteerd.
Daar komt nog bij dat er geen zinvol gesprek ontstaat, wanneer iemand alleen maar teksten citeert en niet of nauwelijks bereid is tot dat gesprek, of tot overwegingen of de ander misschien ook iets anders zegt wat de moeite waard is.

Als gelovige heb ik weet van de Heilige Geest en heb daar niet echt uitleg bij nodig alsof ik volstrekte buitenstaander ben.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over de Heilige Geest

Bericht door Dirk »

Voor de duidelijkheid nogmaals de vraag: In hoeverre laat jij je leiden door de Heilige Geest? En, hoe ijver je naar Zijn Gaven?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Bijbel over de Heilige Geest

Bericht door Piebe Paulusma »

Als ik reageer op jouw topic Dirk, door wie laat ik me dan leiden: door de heilige Geest of door jou?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende