De Bijbel over gebed

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Jerommel schreef:Nou, weet je wat het is, ik geef een tegenovergesteld standpunt weer van hoe Dirk het i.m.o. benadert,hoe dat op mij over komt.
Beetje irritatie aan de preek-stijl er nog bovenop, en zo vormde zich mijn reaktie.

De vraag spitst zich toe op iets als: Kan of mag je je gered weten?
Volgens mij toch wel, maar dat kan ik over een aantal jaren beter beantwoorden, want Jerommel de Christen is nog 'under construction', en "Jerommel de zelf-God" is ook nog niet volledig afgebroken.

Het in Christus zijn en blijven is wat de bedoeling is, maar dat is niet altijd het geval....
Ik wil hier nog wat op door gaan.

Het is namelijk niet zo dat een gelovige zijn redding kan claimen, het is namelijk God die de gelovige claimt als kind van Hem.
Iemand kan / moet God vragen of Hij hem / haar wil redden.
Dat is geen claimen, maar dat is onderwerping.
Want het is allemaal een gave van God, opdat niemand roeme.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Wajehie »

De vraag spitst zich toe op iets als: Kan of mag je je gered weten?
Iedereen die de Geest heeft ontvangen is gered en iedereen kan vragen/ bidden om de Geest. Denk dat het zo simpel is.
Die onzekerheid kan het besef van schuld zijn maar ook iets wat door de geest van de antichrist aangewakkerd wordt.
Als men zeker is van de redding verdwijnt die macht van het kwaad.
En waarom denk je dat er dwaalleringen zijn die willen verhinderen dat men om de Geest vraagt. De wtg is mi zo'n leer door te verkondigen dat op is op.
Of iets als de islam waar de onzekerheid troef is behalve als men etc.
Romeinen 8
Het leven door de Geest
1 Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.
..
16 De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn.
17 En als wij kinderen zijn, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus; wanneer wij althans met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Jij neigt ook de keuze bij de gelovige te leggen, maar dat zie ik dus ietsje anders.

Om de Geest hoef je ook niet te vragen, want als je belijdt dat Christus het Lam Gods is dat werd geslacht ter onzer behoudenis, dan "heb" je de Heilige Geest al.
En zonder de Heilige Geest komt ook niemand tot geloof en ook niet tot zondebesef.

Ik zie geen goeds in die "meer, meer!" houding die toch vrij populair is...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Wajehie »

Interressant, is geloof een keuze of kun je binnen je eigenwaarneming zo maar tot geloof komen/de Geest ontvangen. Zijn als iemand die in het donker loopt en zo maar in een plas kan stappen. Zou er over na moeten denken. Maar er om vragen kan alleen maar positief zijn.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Ik geloof wel dat het van 2 kanten moet komen.

Zoals men wel zegt:

Is het God die voor de gelovige kiest,of is het de gelovige die voor God kiest?
Het antwoord is: Ja.
:D
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
Dirk schreef:Je hoeft in geen enkele onzekerheid te leven, Jerommel!
Hou eens op met preken.
Niemand weet toch 100% zeker dat ie is gered.
Juist degenen die 100% zeker weten dat ze behouden zijn in Christus door Geloof in Hem, zijn 100% zeker gered.
Wie twijfelt, twijfelt (waarschijnlijk) niet voot niets, want die twijfel is mbt geloof EN vertrouwen (faith) in Hem en Zijn Belofte in het evangelie.

Maar behouden worden is iets anders dan G'd Zijn Zegen ontvangen in onze levens, DAT is namelijk wel afhankelijk van onze daden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Dirk schreef:
Martine schreef:Dan begrijp ik van geen kant dat je maar blijft schrijven dat als je dit of dat wel of niet doet, je verloren bent.
Waar schrijf ik dat, Martine? Geef je mij alsjeblieft drie voorbeelden waar ik dit schrijf? Ik heb ze nl. nergens gevonden!
Ook Martine begrijpt nog steeds niet het verschil tussen behouden worden in Christus en al dan niet G'd Zijn Zegen ontvangen in dit leven.
Behouden worden is G'd Zijn Werk in Christus.
Zijn Zegen ontvangen (of vloek) is afhankelijk van onze daden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
Het is namelijk niet zo dat een gelovige zijn redding kan claimen, het is namelijk God die de gelovige claimt als kind van Hem.[/qyuote]
Absoluut, we hebben NIKS te claimen, maar we kunnen wel 100% op G'd Zijn Beloften vertrouwen en da's geen clamen.
Jerommel schreef:Iemand kan / moet God vragen of Hij hem / haar wil redden.
G'd is Het Die de wil in de mens legt om dit te vragen, zonder dat G'd het wil, komt niemand tot Christus leert de bijbel. G'd kiest ons, wij Hem niet, dat is slechts een gevolg.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door callista »

ericjan schreef:
Dirk schreef:
Martine schreef:Dan begrijp ik van geen kant dat je maar blijft schrijven dat als je dit of dat wel of niet doet, je verloren bent.
Waar schrijf ik dat, Martine? Geef je mij alsjeblieft drie voorbeelden waar ik dit schrijf? Ik heb ze nl. nergens gevonden!
Ook Martine begrijpt nog steeds niet het verschil tussen behouden worden in Christus en al dan niet G'd Zijn Zegen ontvangen in dit leven.
Behouden worden is G'd Zijn Werk in Christus.
Zijn Zegen ontvangen (of vloek) is afhankelijk van onze daden.
Domme Martine toch..... :w
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Piebe Paulusma »

Het bidden waar evangelische christenen zo vol van zijn, doen ze op de hoek van de straat en of in hun thuisgemeenten en megakerken in het bijzijn van anderen. Van wie krijgen ze daarvoor loon, van God of van de mensen? :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Piebe 2.2 schreef:Het bidden waar evangelische christenen zo vol van zijn, doen ze op de hoek van de straat en of in hun thuisgemeenten en megakerken in het bijzijn van anderen. Van wie krijgen ze daarvoor loon, van God of van de mensen? :w
Waar twee of meer bijeen zijn in Zijn Naam, DAAR zal Christus OOK zijn is Zijn Belofte.
Nergens staat dat je niet mag bidden in het bijzijn van anderen Piebe, je mag niet schijn bidden om gezien te worden en eer te ontvangen.
Wie tegenwoordig nog in het openbaar durft te bidden ontvangt alles behalve eer, juist veel meer spot.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Martine »

ericjan schreef:Ook Martine begrijpt nog steeds niet het verschil tussen behouden worden in Christus en al dan niet G'd Zijn Zegen ontvangen in dit leven.
Behouden worden is G'd Zijn Werk in Christus.
Zijn Zegen ontvangen (of vloek) is afhankelijk van onze daden.
Je durft wel wat te zeggen: je oordeel geven over wat en hoe ik geloof.
Ik denk niet in termen van zegen of vloek.
Mijn vertrouwen is in Hem die mij aanvaard heeft zoals ik ben en dat Hij er is in voor- en tegenspoed.
Voor- en tegenspoed zie ik niet als straf of beloning van God.
Ik leef vanuit de vreemde vrijspaak van mijn Heer en Heiland en alleen dat zie ik als zegen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Martine schreef:
ericjan schreef:Ook Martine begrijpt nog steeds niet het verschil tussen behouden worden in Christus en al dan niet G'd Zijn Zegen ontvangen in dit leven.
Behouden worden is G'd Zijn Werk in Christus.
Zijn Zegen ontvangen (of vloek) is afhankelijk van onze daden.
Je durft wel wat te zeggen: je oordeel geven over wat en hoe ik geloof.
Misschien toch nog eens over lezen Martine, ik zeg niet wat jij wel of niet geloofd, ik maak duidelijk dat jij het verschil tussen Genade en Zegen/Vloek nog steeds niet begrijpt. Dat blijkt telkens weer en je bent niet de enige hier. Kijk maar naar deze reactie van jou onder, daarmee bevestig je wat ik schreef
Martine schreef:Ik denk niet in termen van zegen of vloek.
Martine schreef:Voor- en tegenspoed zie ik niet als straf of beloning van God.
Kan jij wel niet zien, maar de bijbel laat dus anders zien Martine.
Het is zo jammer, want zovelen vragen zich af waarom ze tegenspoed ondervinden, waar G'd toch is, waarom Hij gebeden niet verhoord? Terwijl ze het antwoord in de bijbel kunnen vinden maken ze zichzelf en anderen wijs dat G'd Zich niet meer bemoeid met Zijn kinderen..... :(
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Martine »

ericjan schreef:Misschien toch nog eens over lezen Martine, ik zeg niet wat jij wel of niet geloofd, ik maak duidelijk dat jij het verschil tussen Genade en Zegen/Vloek nog steeds niet begrijpt. Dat blijkt telkens weer en je bent niet de enige hier. Kijk maar naar deze reactie van jou onder, daarmee bevestig je wat ik schreef
Het is zo jammer, want zovelen vragen zich af waarom ze tegenspoed ondervinden, waar G'd toch is, waarom Hij gebeden niet verhoord? Terwijl ze het antwoord in de bijbel kunnen vinden maken ze zichzelf en anderen wijs dat G'd Zich niet meer bemoeid met Zijn kinderen..... :(
Ik geloof niet dat voorspoed of tegenspoed van God komt. Ik geloof dat God weet heeft van voor- en tegenspoed in mijn leven - en dat is er zeer veel geweest! - en dat Hij omdát Hij daar weet van heeft mij draagt.
Ik heb niet gesproken over een God die zich niet meer bemoeit met Zijn kinderen. Integendeel!
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Martine schreef:
ericjan schreef:Misschien toch nog eens over lezen Martine, ik zeg niet wat jij wel of niet geloofd, ik maak duidelijk dat jij het verschil tussen Genade en Zegen/Vloek nog steeds niet begrijpt. Dat blijkt telkens weer en je bent niet de enige hier. Kijk maar naar deze reactie van jou onder, daarmee bevestig je wat ik schreef
Het is zo jammer, want zovelen vragen zich af waarom ze tegenspoed ondervinden, waar G'd toch is, waarom Hij gebeden niet verhoord? Terwijl ze het antwoord in de bijbel kunnen vinden maken ze zichzelf en anderen wijs dat G'd Zich niet meer bemoeid met Zijn kinderen..... :(
Ik geloof niet dat voorspoed of tegenspoed van God komt. Ik geloof dat God weet heeft van voor- en tegenspoed in mijn leven - en dat is er zeer veel geweest! - en dat Hij omdát Hij daar weet van heeft mij draagt.
En wat en waarom doet G'd daar dan mee volgens jou? Negeren, luisteren, van genieten, niets?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Martine »

ericjan schreef:En wat en waarom doet G'd daar dan mee volgens jou? Negeren, luisteren, van genieten, niets?
We spreken langs elkaar heen. Ik ken niet de taal van de orthodoxie, die jij kennelijk wil horen.
Ik heb geen andere taal,dan dat God mij draagt in voor- en tegenspoed.
En omdát Hij mij draagt, is Hij nabij.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

ericjan schreef:En wat en waarom doet G'd daar dan mee volgens jou? Negeren, luisteren, van genieten, niets?
Tegenspoed komt soms van de duivel (verzoekingen), soms omdat God ons snoeit of test (beproevingen). De Bijbel is duidelijk: Bid en u zal gegeven worden. God geeft ons geen steen als we om een brood vragen. HIJ weet wat we nodig hebben. Er is een groot verschil tussen de Verlossing en de Zegeningen (en vloeken). Mijn genade is u genoeg. Wat is genade? Genade betekent dat we dat ontvangen wat we niet verdienen, en dat wat we wel verdienen, ontvangen we niet.

De zonde heeft gevolgen. Is het de schuld van God? Nee, het is onze eigen schuld!

God draagt ons in voorspoed en ook in tegenspoed, gelukkig wel. Maar, wil God tegenspoed in ons leven? Absoluut niet! De tegenspoed is helaas onze eigen keuze. Zegen of vloek? Aan ons de keuze!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

De Vader kastijdt zijn kinderen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Martine »

Laat maar.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door pyro »

Dirk schreef:[...]
De tegenspoed is helaas onze eigen keuze.[...]
Dat is een menselijke gedachte, waar het nodige op aan te merken is. Voorspoed is op zich natuurlijk prima, het is goed om dankbaar te zijn. God danken is ook belijden dat je het 'maar' gekregen hebt, voorspoed is niet onze verdienste. Uiteindelijk zijn we afhankelijk van God die dit schenkt. Die houding zal je er eerder toe brengen je voorspoed niet voor jezelf te willen houden maar te delen met anderen die minder fortuinlijk zijn. We zijn immers geen haar beter dan wie dan ook. Gedeelde voorspoed is dubbele voorspoed.
Dat is het eerste punt waar je met het idee dat voorspoed en tegenspoed je eigen keuze zijn, in de knoei kan komen. Hoe meer je het idee hebt dat het van jezelf afhangt, dat het jouw verdienste is want je bent immers goed aan het kiezen, hoe minder ruimte dat geeft voor dankbaarheid in afhankelijkheid.
Je gaat dan mensen die tegenspoed hebben in hun leven eerder oproepen hun eigen keuzes maar eens te veranderen. Dat voedt eerder een houding van neerkijken, eigenlijk denken dat je het zelf beter doet, dan spontaan willen delen als gelijkwaardig medemens.

Het andere punt in het verlengde hiervan is dat je pastoraal in de knoei kan komen. Immers een mensenleven kent nu eenmaal tijden van voorspoed en tijden van tegenspoed, goede tijden en moeilijke tijden wisselen elkaar af. Dit hoort er gewoon bij, maar wat nu als we geloven dat zo'n periode van tegenspoed eigenlijk wordt veroorzaakt door onszelf. Dan ga je op zoek naar wat je dan kennelijk verkeerd gekozen zou hebben, wat je 'fout' gedaan hebt. Dit is volledig misplaatst en kan je volledig onnodig in een krampachtige toestand storten. Schuldgevoelens oproepen omdat je de oorzaak van tegenspoed ten onrechte bij jezelf gaat zoeken. Alsof je ongehoorzaam zou zijn aan God.

In een geloofsgemeenschap waar deze ideeen heersen kan je dan ook krijgen dat iedereen in de gloria is zodra alles goed gaat. Maar wordt iemand dan geconfronteerd met tegenspoed, dan kan die in plaats van steun juist een trap na krijgen. Die tegenspoed is immers z'n eigen keuze! Help die stakker op het rechte pad, ga tegen hem preken! Goedbedoeld ongetwijfeld, maar al te menselijk geredeneerd.
Met die aanpak kan je ahw kleine Jobjes creeeren. Dat iemand die in tegenspoed, een wellicht beklagenswaardige toestand verkeert van zijn vrienden misplaatste peptalk te horen krijgt. 'Zoek je heil bij God en dan zal je plaag van je af genomen worden' !
We nemen dan als 'pastoraal helper' een positie in die ons helemaal niet toekomt.

Tegenspoed als eigen keuze, ik vind het een misplaatst denkbeeld en een pastorale misser.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Martine »

@Pyro: jij verwoordt precies wat ik bedoeld heb, in een weloverwogen reactie.
Dank je wel...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

pyro schreef:Tegenspoed als eigen keuze, ik vind het een misplaatst denkbeeld en een pastorale misser.
Het is jammer dat je slechts een deel van een zin citeert.

Mijn bewering is dat tegenspoed niet de schuld van God is. Het is de schuld van de mens. Natuurlijk kan en mag daar anders over gedacht worden. Ik respecteer die mening, maar deel die mening niet. Ik blijf wat dat betreft bij mijn punt: Tegenspoed en ellende is nooit de schuld van God, maar volledig onze eigen schuld. God valt niks te verwijten, ons valt alles te verwijten. Maar, nogmaals, daar mag anders over gedacht worden. Ik deel die gedachten nadrukkelijk niet. Voor de duidelijkheid nog even mijn eigen woorden:
De zonde heeft gevolgen. Is het de schuld van God? Nee, het is onze eigen schuld!

God draagt ons in voorspoed en ook in tegenspoed, gelukkig wel. Maar, wil God tegenspoed in ons leven? Absoluut niet! De tegenspoed is helaas onze eigen keuze. Zegen of vloek? Aan ons de keuze!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Dirk schreef:De tegenspoed is helaas onze eigen keuze. Zegen of vloek? Aan ons de keuze!

Je realiseert je niet wat je zegt.
Het is overigens pure new age onzin, dat idee van kunnen kiezen voor dingen waar je geen invloed op hebt.
Het schakelt ook sympathie uit, want alle ongeluk is dan iemands eigen schuld.
En daarom moet je ook tegen jezelf zeggen dat je 100% zeker weet dat je gered bent, omdat je denkt dat het zeker weten jou gered maakt.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:Je realiseert je niet wat je zegt. Het is overigens pure new age onzin, dat idee van kunnen kiezen voor dingen waar je geen invloed op hebt. Het schakelt ook sympathie uit, want alle ongeluk is dan iemands eigen schuld. En daarom moet je ook tegen jezelf zeggen dat je 100% zeker weet dat je gered bent, omdat je denkt dat het zeker weten jou gered maakt.
Nee, Jerommel, ik realiseer het me wel degelijk! Eva kon kiezen, Adam kon kiezen. Wij kunnen ook kiezen. Ik kan kiezen of ik iemand wel of niet vermoordt, het is niet iets dat zomaar gebeurt. Gods wetten zijn in mijn hart geschreven. Ik kan er tegen in gaan (wat ik helaas regelmatig doe) en ik kan ze naleven. Het heeft gevolgen, omdat ZIJN Weg altijd de beste Weg is. Ik wandel met God. Iedere keer wanneer ik verdwaal, leidt HIJ me steeds weer naar het juiste pad, maar ik moet wel Zijn Leiding aanvaarden. En zeker heb ik die Leiding aanvaard, door Jezus Christus. HIJ is mijn persoonlijke Verlosser. Daarom zeg ik het niet alleen, ik weet het, ik belijd het, ik proclameer het, ik bevestig het, ik geloof het, en dat alles voor de volle 100%: Ik ben gered, dankzij Jezus Christus, 100% zeker!

En, wanneer ik jouw berichten lees, kan je het toch niet met me oneens zijn dat alle ellende, alle tegenspoed, nooit Gods schuld, maar onze eigen schuld is?! En daarom hebben we Jezus zo hard nodig!

Jaag naar de Liefde en ijver naar de Gaven!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Martine »

Dirk schreef:Mijn bewering is dat tegenspoed niet de schuld van God is. Het is de schuld van de mens. Natuurlijk kan en mag daar anders over gedacht worden. Ik respecteer die mening, maar deel die mening niet. Ik blijf wat dat betreft bij mijn punt: Tegenspoed en ellende is nooit de schuld van God, maar volledig onze eigen schuld. God valt niks te verwijten, ons valt alles te verwijten. Maar, nogmaals, daar mag anders over gedacht worden. Ik deel die gedachten nadrukkelijk niet.
Tegenspoed en ellende is natuurlijk lang niet altijd 'eigen schuld dikke bult'.
Zoiets zou je mogelijk kúnnen zeggen dat bij iemand die als een ketter rookt (gerookt heeft) longkanker 'eigen schuld' is.
Maar die jonge vrouw, opleiding sportleraar, rookt niet, drinkt niet, is gelovig, trouwt en werd op de dag af een jaar nadat het huwelijk bevestigd was, begraven - longkanker. Eigen schuld?
Een kind dat doodgereden wordt - eigen schuld?
Iemand die 35 jaar bij een zaak werkt en van de een op de andere dag ontslagen wordt, omdat die zaak failliet is? En omdat hij de 50 is gepasseerd nauwelijks nog een kans heeft op een baan omdat werkgevers het vertikken oudere werknemers in dienst te namen - eigen schuld?

Je kan en mag dat niet zo zeggen. Je trapt de ander er de grond mee in.
Wat nodig is in alle bovengenoemde gevallen is aanwezig zijn, een troostend woord spreken, daadwerkelijke hulp om dingen weer op orde te krijgen. Pastoraal zijn.
(En met 'aanwezig' zijn bedoel ik dat iemand luistert, de ander de ruimte geeft en de ander niet vermoeit met allerlei eigen opvattingen)

Nee, het is niet Gods schuld, maar in alle gevallen aangeven dat tegenspoed eigen schuld is - of de schuld van de mens - wat je daar ook van wil maken is liefdeloos.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.