De Bijbel over gebed

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

Er zijn mensen die denken dat we niet voor de wereld moeten bidden. Roept de Bijbel op tot gebed, en zo ja, hoe?

Sommigen beroepen zich zelfs op de Bijbel en halen teksten compleet uit hun context, zoals:

Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw (uit Johannes 17)

Uiteraard bedoelt Jezus hier niet dat wij niet voor de wereld mogen bidden en dat we niet voor ongelovigen mogen bidden. In Johannes 17 bad Jezus (vooral) voor ZIJN discipelen! HIJ bad in de meest kritieke situatie, in de nacht waarin HIJ werd verraden en overgeleverd aan de vijanden en waarin HIJ door Zijn discipelen werd verlaten.

Ondanks het feit dat Jezus verraden werd en verloochend werd, bad HIJ voor Zijn discipelen! Uit Johannes 17 blijkt hoe groot Jezus' zorg is voor Zijn discipelen:

Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam

Waarom moeten we eigenlijk bidden?

Er is naar mijn mening niet slechts één reden waarom we moeten bidden! Bidden is bijvoorbeeld een vorm van evangelisatie. Zo kunnen we voor niet-gelovigen bidden:

Deze nu was een Griekse vrouw, van geboorte uit Syro-Fenicie; en zij bad Hem, dat Hij den duivel uitwierp uit haar dochter. Maar Jezus zeide tot haar: Laat eerst de kinderen verzadigd worden; want het is niet betamelijk dat men het brood der kinderen neme, en den hondekens voor werpe. Maar zij antwoordde en zeide tot Hem: Ja, Heere, doch ook de hondekens eten onder de tafel van de kruimkens der kinderen. En Hij zeide tot haar: Om dezes woords wil ga heen, de duivel is uit uw dochter uitgevaren (uit Markus 7)

Bidden is het belangrijkste wapen dat Christenen kunnen hanteren in de geestelijke strijd, en daarom moeten we bidden voor elkaar, maar ook voor onze niet-gelovige vrienden en familie en zelfs voor onze vijanden! Bidden is een krachtig wapen om weerstand te bieden tegen het leger van de tegenstander, tegen satan, iets dat wij uit eigen kracht nooit zouden kunnen! Via onze Hogepriester Jezus Christus hebben we toegang tot Gods Troon, door gebed! Bidden is ook een manier van het evangelie verkondigen. We zullen niet altijd direct de resultaten zien, maar we moeten op God vertrouwen dat Zijn Woord gezaaid is, wanneer we bidden, Zijn Woord keert nooit leeg terug:

Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende (uit Jesaja 55)

Uit Jakobus 4 blijkt duidelijk dat sommigen niets ontvangen, omdat ze niet bidden:

Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt.

Niet bidden betekent dat we niet voldoende op God vertrouwen! Uit Efeziërs 3 wordt duidelijk dat God nog veel meer wil doen dan wij bidden:

Hem nu, Die machtig is meer dan overvloediglijk te doen, boven al wat wij bidden of denken, naar de kracht, die in ons werkt

Daarnaast wil God dat wij bidden! HIJ wil dat we HEM dienen in en met gebed. HIJ wil ons zegenen, we kunnen HEM alles vragen in gebed (uiteraard overeenkomstig Zijn Woord) en het zal geschieden, zoals we in Johannes 14 kunnen lezen:

En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde. Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen

Het getuigt naar mijn mening van ongeloof hieraan te twijfelen. Door gebed ontstaat een persoonlijke relatie met God. Bidden is niet lastig en moeilijke en veel woorden zijn niet nodig:

Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden. En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden (uit Matthëus 6)

Samengevat

God wil dat wij bidden om HEM te dienen. HIJ wil dat wij bieden, zodat HIJ ons rijk kan zegenen met gezondheid, welvaart en geluk. God wil dat wij gebed gebruiken in de geestelijke strijd tegen de machten van de tegenstander. God wil dat wij bidden voor niet-gelovigen!

Gods Liefde is het antwoord op ellende en op aanvallen van de tegenstander! En, die Liefde uit zich vaak in gebed! Jezus is daar in Matthëus 5 overduidelijk in:

Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Bidden is geen moeten, bidden tot G'd de Vader in de Naam van Yeshua is een gift, een enorm groot kado, dat we hebben ontvangen.
Dat we zomaar ten alle tijde zoveel als we willen mogen en kunnen bidden en praten met G'd en ook nog antwoorden ontvangen en wonderen (klein en groot) mogen zien.
Met het gebed kunnen we zo dichbij de Heer komen, als het ware bij Hem op schoot kruipen als een klein kind.
Een klein kind bevuild door zonden, maar dankzij Christus mogen we toch op Zijn schoot kruipen en met Hem praten.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Mattheüs 6 (NBG51)

Het bidden

5 En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds.
6 Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. 7 En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden.
8 Wordt hun dan niet gelijk, want [God] uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
9 Bidt gij dan aldus:

. Onze Vader die in de Hemelen zijt, uw Naam worde geheiligd;
. 10 uw Koninkrijk kome; uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
. 11 Geef ons heden ons dagelijks brood;
. 12 en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
. 13 en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. [Want Uwer is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.]

14 Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven;
15 maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet vergeven.


Dus we bidden om het geschieden van de Wil van de Vader
Dit houdt ook in dat God zijn kinderen kastijdt.
Om te sarren? Nee, om nederigheid te bewerken, zeker bij mensen uit onze cultuur.
Een dienaar is nederig, en stelt zich onder zijn medemens, en onder God.
Het bekeringstraject dus.
Gepaard met groeien in het geloof.
Maar het betekent ook de afbraak van het "ego".

Hier een stevig preek(je) van Paul Washer in dit kader:
PAUL WASHER on Examining the Sinners Prayer
Laatst gewijzigd door Jerommel op 20 nov 2015, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Inderdaad kastijdt G'd de Vder de mens, niet om pure nederigheid af te dwingen, dat is slechts bijzaak.
Want wie de Wet van G'd in ere houdt en dader ervan is, is daarmee automatisch nederig. Want zonder nederig te zijn kan men de Wet van G'd NOOIT volbrengen.
De kastijding van G'd kan in onze levens komen als we de Wet vanG'd overtreden en dus blijven zondigen.
Zonden ontstaan zelden vanuit nederigheid.
Want wie nederig is:
- Steelt niet
- Moordt niet
- Doet niet aan hoererij
- Is niet jaloers
- Heeft zijn/haar ego onder controle
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Kastijding is ter richting die "Brood-nodig" is, aangezien Hij zondaars redt.
Aangezien de Wet van Christus is Agape, voor medemens en voor God, is nederigheid essentieel, opdat niemand roeme.

Mattheüs 6:9-13 is dan ook (i.m.o.) een gebed tot totale onderwerping aan de Wil van God.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:Kastijding is ter richting die "Brood-nodig" is, aangezien Hij zondaars redt.
Aangezien de Wet van Christus is Agape, voor medemens en voor God, is nederigheid essentieel, opdat niemand roeme.

Mattheüs 6:9-13 is dan ook (i.m.o.) een gebed tot totale onderwerping aan de Wil van God.
Even puntsgewijs om na te gaan of we het met elkaar eens zijn:

(1) Dat klopt, Jerommel. Maar, doet God ook nog andere dingen dan kastijding? Geneest God ons ook? En voorziet HIJ? Geeft HIJ ons Liefde, maar ook in de praktische zin van het w/Woord? Zegent HIJ ons ook in bijvoorbeeld financieel opzicht?

(2) Of is God uitsluitend een God die ons kastijdt?

(3) En, kastijdt God ons slechts om ons nederig te maken? Of kastijdt HIJ ons ook om ons op te voeden (volwassen te maken), te snoeien, enz?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:Kastijding is ter richting die "Brood-nodig" is, aangezien Hij zondaars redt.
Ja precies ! en wat doen zandaar? Juist, die overtreden G'd Zijn Wet. :D
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Martine »

Ik kan er niets aan doen, maar bij het lezen komt in mij een sinterklaasliedje in mij boven: "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe".
En dat, zoals in mijn kinderjaren je bijna het hele jaar bang gemaakt werd voor zwarte piet en voor de zak.

Bidden moet niet, bidden mag. Het lijkt wel of Christus volgen betekent dat we alleen maar 'moeten'.

Hierboven staan teksten, soms dik en/of schuin gedrukt, wat we allemaal niet alleen moeten, maar wat gevolgen heeft: kastijding, kastijding, kastijding.
Ja, ik ken de 'donderpreken' van Jezus, zoals in Mattheus 25. Als je niet dit - als je niet dat - dan...
Maar ik ken óók de Bergrede: "zalig zijn die..."
Ik ken ook de liefdevolle en vergevende benadering van Jezus naar zondaren en tollenaars.
Waarom wordt dáár de nadruk op gelegd?

Wij mogen ons verloste zondaars weten.
Nee dat betekent niet dat je maar raak kunt leven. Maar ik mag weten dat ook als het een keer verkeerd gaat, wij de genade mogen ervaren die Christus ons heeft gegeven en geeft.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door callista »

ericjan schreef:Inderdaad kastijdt G'd de Vder de mens, niet om pure nederigheid af te dwingen, dat is slechts bijzaak.
Want wie de Wet van G'd in ere houdt en dader ervan is, is daarmee automatisch nederig. Want zonder nederig te zijn kan men de Wet van G'd NOOIT volbrengen.
De kastijding van G'd kan in onze levens komen als we de Wet vanG'd overtreden en dus blijven zondigen.
Zonden ontstaan zelden vanuit nederigheid.
Want wie nederig is:
- Steelt niet
- Moordt niet
- Doet niet aan hoererij
- Is niet jaloers
- Heeft zijn/haar ego onder controle

Ik moet hier wel om lachen, terwijl het eigenlijk om te huilen is..
Wat een hypocrisie.
[Modbreak Peter79: off-topic]
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

29 De HEERE is ver van goddelozen,
maar het gebed van rechtvaardigen verhoort Hij.

Spreiken 15

De gebeden van de rechtvaardigen worden verhoord door G'd. Wanneer gebeden niet verhoord worden (is iets anders dan dan men niet (direct) krijgt wat men vraagt), dan zal men bij zichzelf te rade moeten gaan.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Martine schreef:Ik kan er niets aan doen, maar bij het lezen komt in mij een sinterklaasliedje in mij boven: "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe".
Ik kan je nu vragen:
Sta je zo tegenover Gods Wetten?
Het is me namelijk weer niet zo duidelijk waar je nu precies tegenaan schopt.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Martine schreef:Ik kan er niets aan doen, maar bij het lezen komt in mij een sinterklaasliedje in mij boven: "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe".
En dat, zoals in mijn kinderjaren je bijna het hele jaar bang gemaakt werd voor zwarte piet en voor de zak.

Bidden moet niet, bidden mag. Het lijkt wel of Christus volgen betekent dat we alleen maar 'moeten'.

Hierboven staan teksten, soms dik en/of schuin gedrukt, wat we allemaal niet alleen moeten, maar wat gevolgen heeft: kastijding, kastijding, kastijding.
Ja, ik ken de 'donderpreken' van Jezus, zoals in Mattheus 25. Als je niet dit - als je niet dat - dan...
Maar ik ken óók de Bergrede: "zalig zijn die..."
Ik ken ook de liefdevolle en vergevende benadering van Jezus naar zondaren en tollenaars.
Waarom wordt dáár de nadruk op gelegd?

Wij mogen ons verloste zondaars weten.
Nee dat betekent niet dat je maar raak kunt leven. Maar ik mag weten dat ook als het een keer verkeerd gaat, wij de genade mogen ervaren die Christus ons heeft gegeven en geeft.
Ja wat zegt die bergrede dan?
Zalig zijn die...... nederigen van hart toch?
Dus zij die niet zondigen, want werkelijk nederig zijn gaat niet hand in hand met zondigen en G'd Zijn Wet overtreden.
We moeten wel de gehele bijbel serieus nemen en niet eruit pikken waar we ons fijn bij voelen.
Hierdoor onstaan kerkgenootschappen die niet meer de waarheid vertellen en nooit meer donder preken houden, maar slechts kijken naar G'd Zijn Liefde, negerend dat Zijn Liefde voorwaarden heeft,.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Dirk schreef:
Jerommel schreef:Kastijding is ter richting die "Brood-nodig" is, aangezien Hij zondaars redt.
Aangezien de Wet van Christus is Agape, voor medemens en voor God, is nederigheid essentieel, opdat niemand roeme.

Mattheüs 6:9-13 is dan ook (i.m.o.) een gebed tot totale onderwerping aan de Wil van God.
Even puntsgewijs om na te gaan of we het met elkaar eens zijn:

(1) Dat klopt, Jerommel. Maar, doet God ook nog andere dingen dan kastijding? Geneest God ons ook? En voorziet HIJ? Geeft HIJ ons Liefde, maar ook in de praktische zin van het w/Woord? Zegent HIJ ons ook in bijvoorbeeld financieel opzicht?

(2) Of is God uitsluitend een God die ons kastijdt?

(3) En, kastijdt God ons slechts om ons nederig te maken? Of kastijdt HIJ ons ook om ons op te voeden (volwassen te maken), te snoeien, enz?
Ik vind dat je er nu een beetje een valse tegenstelling van maakt.
Dat komt m.i. door de negatieve klank van "kastijding" in onze moderne tijd en cultuur, en omdat mensen het meestal verkeerd doen.
Want het is opvoeding met ferme hand.
Maar dat klinkt ook negatief in onze cultuur...
Maar het is ten Opbouw, ter richting, en het groeien in Christus.
De Herder ontfermt zich over zijn schaapjes.
Opdat we tot wasdom mogen komen in het geloof.
(of iig die richting op)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Martine »

ericjan schreef:Hierdoor onstaan kerkgenootschappen die niet meer de waarheid vertellen en nooit meer donder preken houden, maar slechts kijken naar G'd Zijn Liefde, negerend dat Zijn Liefde voorwaarden heeft,.
Kom je er wel eens? In die kerken die niet de nadruk leggen op oordeel, maar op de bevrijding ons geschonken?
Heb je het recht te oordelen over andere kerken omdat zij het anders geloven dan jij? Of laat ik het zo zeggen: "anders verwoorden"?
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Het is toch God die de lauwheid afkeurt.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:Het is toch God die de lauwheid afkeurt.
precies Jerommel !
Eigenlijk is Martine het oneens met G'd over Zijn standpunten inzake lauwheid van de kerken.

[Modbreak Peter79: Eric Jan is God niet.]
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door callista »

ericjan schreef:
Jerommel schreef:Het is toch God die de lauwheid afkeurt.
precies Jerommel !
Eigenlijk is Martine het oneens met G'd over Zijn standpunten inzake lauwheid van de kerken.
Martine is het oneens met JOU, dat is geheel iets anders. :naughty:
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Martine schreef:
ericjan schreef:Hierdoor onstaan kerkgenootschappen die niet meer de waarheid vertellen en nooit meer donder preken houden, maar slechts kijken naar G'd Zijn Liefde, negerend dat Zijn Liefde voorwaarden heeft,.
Kom je er wel eens? In die kerken die niet de nadruk leggen op oordeel, maar op de bevrijding ons geschonken?
Heb je het recht te oordelen over andere kerken omdat zij het anders geloven dan jij? Of laat ik het zo zeggen: "anders verwoorden"?
Vanwege mijn werk ben heb ik veel gereids en veel in het buitenland vertoefd, heden ten dage nog steeds.
En ja, dan moet je steeds weer op zoek naar een goed kerkgenootschap die G'd Zijn Woord recht snijdt. En ja, dan ontdek je hoe weinig kerkgenootschappen dat (nog) doen.
En ja, dan maak ik dat ik weg kom, als men niet bereid is om het Woord van G'd recht te snijden.
En ja, dan reed ik liever vele kilometers naar een kerkgenootschap waar men dat wel deed dan te blijven bij afvalligen.
En ja, soms was het beter om niet een kerk te bezoeken en zelf een "dienst" te houden met het gezin, bij gebrek aan beter.
De waarschuwing staat er niet voor niets!
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericjan schreef:
Jerommel schreef:Het is toch God die de lauwheid afkeurt.
precies Jerommel !
Eigenlijk is Martine het oneens met G'd over Zijn standpunten inzake lauwheid van de kerken.
Martine is het oneens met JOU, dat is geheel iets anders. :naughty:
nee hoor, ik citeer slechts uit de Schrift en daramee is Martine het oneens, dus...
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
Dirk schreef:
Jerommel schreef:Kastijding is ter richting die "Brood-nodig" is, aangezien Hij zondaars redt.
Aangezien de Wet van Christus is Agape, voor medemens en voor God, is nederigheid essentieel, opdat niemand roeme.

Mattheüs 6:9-13 is dan ook (i.m.o.) een gebed tot totale onderwerping aan de Wil van God.
Even puntsgewijs om na te gaan of we het met elkaar eens zijn:

(1) Dat klopt, Jerommel. Maar, doet God ook nog andere dingen dan kastijding? Geneest God ons ook? En voorziet HIJ? Geeft HIJ ons Liefde, maar ook in de praktische zin van het w/Woord? Zegent HIJ ons ook in bijvoorbeeld financieel opzicht?

(2) Of is God uitsluitend een God die ons kastijdt?

(3) En, kastijdt God ons slechts om ons nederig te maken? Of kastijdt HIJ ons ook om ons op te voeden (volwassen te maken), te snoeien, enz?
Ik vind dat je er nu een beetje een valse tegenstelling van maakt.
Dat komt m.i. door de negatieve klank van "kastijding" in onze moderne tijd en cultuur, en omdat mensen het meestal verkeerd doen.
Want het is opvoeding met ferme hand.
Maar dat klinkt ook negatief in onze cultuur...
Maar het is ten Opbouw, ter richting, en het groeien in Christus.
De Herder ontfermt zich over zijn schaapjes.
Opdat we tot wasdom mogen komen in het geloof.
(of iig die richting op)
In Hebreeen 12 laat G'd zien dat het toch echt een straf op zonde is want Hij begint in vers 4 met wie de genen zijn die Hij aanspreekt.
4 U hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde.
Zij die niet tot bloedens toe weerstand hebben geboden tegen de zonde en dus zondigen.

Uiteraard is de straf om ons weer op het rechte pad te krijgen
10 Want zij hebben ons wel voor een korte tijd naar het hun goeddacht bestraft, maar Hij doet dat tot ons nut, opdat wij deel krijgen aan Zijn heiligheid.

Maar de straffen zijn niet gering en dusdanig dat mensen er verdrietig van zullen worden
11 En elke bestraffing schijnt op het moment zelf wel geen reden tot blijdschap te zijn, maar tot droefheid. Maar later geeft zij hun die erdoor geoefend zijn een vreedzame vrucht van gerechtigheid.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

"een vreedzame vrucht van gerechtigheid"

Mooi.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

ericjan schreef:En ja, soms was het beter om niet een kerk te bezoeken en zelf een "dienst" te houden met het gezin, bij gebrek aan beter. De waarschuwing staat er niet voor niets!
Helaas waar. Maar, gelukkig zijn er tegenwoordig ook mogelijkheden om preken of diensten via internet te bekijken. Wat aansluit bij dit topic:

Gebed, en hoe gebeden worden verhoord. God verhoord gebeden, het is dus zeer zinvol om te bidden! De Bijbel leert het ons ook. Jezus leerde Zijn volgelingen bidden.

- God wil gebeden verhoren
- God verlangt ernaar gebeden te verhoren
- God is nabij. HIJ is niet ver weg, die je misschien binnen laat

https://www.youtube.com/watch?v=vSSCMcZzlCo
(Derek Prince - Getting Prayers Answered)

Neem de moeite hiernaar te luisteren, voordat er geoordeeld of beoordeeld wordt!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

De titel zegt al genoeg.
"How to GET..."
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:De titel zegt al genoeg.
"How to GET..."
Er is niks mis aan die titel, Jerommel! De vraag is waarom God soms wel, en waarom soms niet, gebeden verhoort.

Heb je de tien minuten van Derek Prince even geluisterd? Misschien kan je daar dan inhoudelijk op reageren.

De Bijbel leert ons duidelijk dat gebed een belangrijk, zo niet het belangrijkste wapen, in de geestelijke strijd is. Daarnaast is het een mogelijkheid om met God te praten. Henoch wandelde 300 jaar met God! Wandel jij met God, Jerommel? Ik denk het eigenlijk wel. Maar, ik vraag me soms af hoe je met HEM wandelt. Omgekeerd kan jij diezelfde vraag stellen. Ik probeer een open dialoog of gesprek met je aan te gaan. Als je daar geen behoefte aan hebt, laat het me weten!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Het verraadt de welvaartsreligie.

Dwalingen kenmerken zich door eigenbelang (of het belang van je groep).
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W