De Bijbel over gebed

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door callista »

ericjan schreef:Jacobus 1 laat zelfs zien dat we niet mogen twijfelen als we tot G'd bidden, dat we zonder twijfel moeten bidden, omdat G'd dan de gebeden niet verhoord.
6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.
7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.
‘Twijfel is het begin van wijsheid’. – Descartes
Door twijfel ga je vragen stellen en onderzoeken en niet alles maar lukraak aannemen

Misschien heeft God wel meer compassie met twijfelaars en wanhopigen dan met betweters.
Mieke
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 aug 2015, 15:37
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Mieke »

Dat zou zo maar kunnen, Jezus zocht ook de tollenaars op. Een dokter is er niet voor gezonde mensen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericjan schreef:Jacobus 1 laat zelfs zien dat we niet mogen twijfelen als we tot G'd bidden, dat we zonder twijfel moeten bidden, omdat G'd dan de gebeden niet verhoord.
6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.
7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.
‘Twijfel is het begin van wijsheid’. – Descartes
Door twijfel ga je vragen stellen en onderzoeken en niet alles maar lukraak aannemen

Misschien heeft God wel meer compassie met twijfelaars en wanhopigen dan met betweters.
Uiteraard heeft de satan in zijn aardse "wijsheid" het tegenovergestelde geleerd aan de mens......
Maar het gaat in de bijbel dan ook alleen maar over twijfel richting G'd, gebrek aan, of een klein vertrouwen in G'd en Zijn Beloften.

Want wijsheid van de mens stelt NIETS voor vergeleken bij de Wijsheid van G'd !
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

callista schreef:[‘Twijfel is het begin van wijsheid’. – Descartes
Door twijfel ga je vragen stellen en onderzoeken en niet alles maar lukraak aannemen

Misschien heeft God wel meer compassie met twijfelaars en wanhopigen dan met betweters.
Tja, callista, dat mag je denken. Ik denk aan de woorden van Jakobus:

Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt. Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.

De twijfelaar gelooft niet dat hij iets ontvangen heeft van God. Tenminste, dat beweert de Bijbel.

Er zijn mensen die aan zichzelf twijfelen. De Bijbel leert ons dat God Liefde is, ondanks alles wat je meemaakt of ziet gebeuren! Daarnaast zaait satan twijfel, zoals hij al bij Eva deed, door het verkondigen van de waarheid, vermengd met leugens! En, bij sommigen is twijfel zelfs een levensstijl.

Ik onderschrijf volledig de woorden van Jakobus, niet die van Descartes. Ik ben het dan ook eens met ericjan:
ericjan schreef:Jacobus 1 laat zelfs zien dat we niet mogen twijfelen als we tot G'd bidden, dat we zonder twijfel moeten bidden, omdat G'd dan de gebeden niet verhoord.
Klopt helemaal! Hebrëen 11 laat geen ruimte voor twijfel. Geloof is een bewijs. En daarom weet ik 100% zeker dat ik gered ben. Dat is overigens geen arrogantie, het zegt ook niks over mij, het zegt alles over de betrouwbaarheid van God! Hoe kunnen we aan HEM twijfelen?

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Ofwel: Besef wie je bent in Jezus Christus, vertrouw volledig op Zijn goedheid, verankerd zijn in de Bijbel! Laat je niet leiden door iets wat tegen de Bijbel ingaat. Laat je leiden door de Heilige Geest! Dan heb je alle ongezonde twijfel overwonnen! Toon dit ook in gebed. En, natuurlijk kan dit in praktijk problemen opleveren. Ook deze problemen kunnen bij onze Hemelse Vader, in gebed, neergelegd worden.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Dirk schreef: Klopt helemaal! Hebrëen 11 laat geen ruimte voor twijfel. Geloof is een bewijs. En daarom weet ik 100% zeker dat ik gered ben. Dat is overigens geen arrogantie, het zegt ook niks over mij, het zegt alles over de betrouwbaarheid van God! Hoe kunnen we aan HEM twijfelen?

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Ofwel: Besef wie je bent in Jezus Christus, vertrouw volledig op Zijn goedheid, verankerd zijn in de Bijbel! Laat je niet leiden door iets wat tegen de Bijbel ingaat. Laat je leiden door de Heilige Geest! Dan heb je alle ongezonde twijfel overwonnen! Toon dit ook in gebed. En, natuurlijk kan dit in praktijk problemen opleveren. Ook deze problemen kunnen bij onze Hemelse Vader, in gebed, neergelegd worden.
Absoluut ! De citaat die je aandraagt zocht ik, maar kon het niet zo vinden, dank je :-)
Die citaat geeft aan dat ook al lijkt het niet zo te zijn, ook al zeggen "geleerde mensen" anders, toch moeten we geloven/vertrouwen (faith) in G'd en Zijn Beloften.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
ericjan schreef:Jacobus 1 laat zelfs zien dat we niet mogen twijfelen als we tot G'd bidden, dat we zonder twijfel moeten bidden, omdat G'd dan de gebeden niet verhoord.
6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.
7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.
‘Twijfel is het begin van wijsheid’. – Descartes
Door twijfel ga je vragen stellen en onderzoeken en niet alles maar lukraak aannemen
Tja, of aanmeten / aanmatigen...

Misschien heeft God wel meer compassie met twijfelaars en wanhopigen dan met betweters.
Iets met nederigheid en bescheidenheid inderdaad.
Ik begrijp iig wat je bedoelt en ben dat met je eens.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
callista schreef: Misschien heeft God wel meer compassie met twijfelaars en wanhopigen dan met betweters.
Iets met nederigheid en bescheidenheid inderdaad.
Ik begrijp iig wat je bedoelt en ben dat met je eens.
Dan zou dat in G'd Zijn Woord hebben gestaan, maar dat staat er niet in, er staat in dat wie twijfelt niet zal ontvangen.

[modaanwijzing pyro: graag de betreffende bijbeltekst vermelden. Het helpt ook als je een toelichting geeft om je mening wat meer toegankelijk te maken voor anderen.]
@ Pyro, het citaat waarover ik het heb, was in de voorgaande post gemeld, vandaar dat ik het niet nogmaals vermeldde. (Hopelijk mag ik wel reageren op een blauwe aanwijzing)
Laatst gewijzigd door ericjan op 08 dec 2015, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

Hebrëen 11 sluit dus alle twijfel uit, daar is geen twijfel over mogelijk:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet

Het is belangrijk te eten uit geloof, zowel letterlijk als figuurlijk. Er werd gevraagd om de diepgang van teksten. Daarom bespreek ik graag Romeinen 14. Het gaat niet slechts om het fysieke eten, maar ook om het geestelijke eten. Romeinen 14 behandelt de twijfel waarmee sommige mensen eten. Deze mensen zijn al veroordeeld, ze zondigen. Twijfel is zonde, zonder enige twijfel. De Bijbel is daar duidelijk in. Wanneer we eten, dus ook wanneer we bidden, doen we dat uit geloof. Wanneer we dat niet doen, omdat we twijfelen, zondigen we:

Romeinen 14
Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
ericjan schreef:Dan zou dat in G'd Zijn Woord hebben gestaan, maar dat staat er niet in, er staat in dat wie twijfelt niet zal ontvangen.
[modaanwijzing pyro: graag de betreffende bijbeltekst vermelden. Het helpt ook als je een toelichting geeft om je mening wat meer toegankelijk te maken voor anderen.]
Jakobus heeft het over twijfel, pyro. Er staat duidelijk dat twijfelen niet de bedoeling is. En, degene die twijfelt denkt niet dat hij of zij iets zal ontvangen. Mogelijk ontvangt deze persoon wel. Feitelijk ontvangt iedereen, maar niet iedereen beseft dat alles genade is.

Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt. Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.

Verder is Jakobus duidelijk over gebed, want daar gaat het in dit topic om:

Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt. Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.

De Jakobus-brief is niet zo lang. Ik kan iedereen deze aanbevelen.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Jacobus wordt in veel christelijke kerkendommen weinig aandacht aan besteed, omdat Jacobus teveel wijst op het feit dat onze daden er wel degelijk toe doen.
Dat past niet in de gangbare kerkleer en dus slaat men Jacobus liever over, helaas.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

ericjan schreef:Jacobus wordt in veel christelijke kerkendommen weinig aandacht aan besteed, omdat Jacobus teveel wijst op het feit dat onze daden er wel degelijk toe doen. Dat past niet in de gangbare kerkleer en dus slaat men Jacobus liever over, helaas.
Dat is inderdaad het geval. Verwarring, onzekerheid, misverstanden en onenigheid ontstaan niet doordat men niet in de Bijbel kan vinden wat men er in zoekt, maar doordat men niet wil aanvaarden wat er wel in te vinden is. En, de Jakobus-brief is daar een onderdeel van.

Daarnaast zijn er ook mensen die denken dat de Jakobus-brief vooral voor anderen van toepassing is. Ze denken dat de brief voor "de" volgende bedeling bestemd is.
Met het allereerste vers van deze brief van de hand van de “Broeder des Heren”, moet het al duidelijk zijn dat de inhoud vooral bestemd is voor de gelovigen die leven tussen de wederkomst van Christus op de Olijfberg en het begin van de “duizend jaar”. De nadruk ligt zelfs op de laatste 33 jaar van die periode die in totaal 40 jaar (een generatie, een geslacht) zal duren.

Wie in de volgende bedeling gelovig wordt, zal de belofte vervuld krijgen dat hij het Koninkrijk in zal gaan als hij vasthoudt aan het geloof, zelfs als hij gevaar loopt.

(Brochure 2, http://blog.ikbenindehemel.nl/index.php/brochures/)
Deze visie deel ik niet. IEDEREEN die gelovig wordt, zal de belofte vervuld krijgen! Ook nu! Zelfs als hij of zij gevaar loopt. Het heeft totaal niks te maken met een periode waarin God anders zou handelen. Ik ben van mening dat de Jakobus-brief zeker voor ons van toepassing is. De brief heeft niet slechts betekenis voor ons, maar is ook van toepassing op ons. De Jakobus-brief is van groot belang voor ons gebedsleven. Aanhangers van de bedelingenleer ontkennen dit belang voor de "huidige bedeling".
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Dirk schreef:
ericjan schreef:Jacobus wordt in veel christelijke kerkendommen weinig aandacht aan besteed, omdat Jacobus teveel wijst op het feit dat onze daden er wel degelijk toe doen. Dat past niet in de gangbare kerkleer en dus slaat men Jacobus liever over, helaas.
Dat is inderdaad het geval. Verwarring, onzekerheid, misverstanden en onenigheid ontstaan niet doordat men niet in de Bijbel kan vinden wat men er in zoekt, maar doordat men niet wil aanvaarden wat er wel in te vinden is. En, de Jakobus-brief is daar een onderdeel van.

Daarnaast zijn er ook mensen die denken dat de Jakobus-brief vooral voor anderen van toepassing is. Ze denken dat de brief voor "de" volgende bedeling bestemd is.
Met het allereerste vers van deze brief van de hand van de “Broeder des Heren”, moet het al duidelijk zijn dat de inhoud vooral bestemd is voor de gelovigen die leven tussen de wederkomst van Christus op de Olijfberg en het begin van de “duizend jaar”. De nadruk ligt zelfs op de laatste 33 jaar van die periode die in totaal 40 jaar (een generatie, een geslacht) zal duren.

Wie in de volgende bedeling gelovig wordt, zal de belofte vervuld krijgen dat hij het Koninkrijk in zal gaan als hij vasthoudt aan het geloof, zelfs als hij gevaar loopt.

(Brochure 2, http://blog.ikbenindehemel.nl/index.php/brochures/)
Deze visie deel ik niet. IEDEREEN die gelovig wordt, zal de belofte vervuld krijgen! Ook nu! Zelfs als hij of zij gevaar loopt. Het heeft totaal niks te maken met een periode waarin God anders zou handelen. Ik ben van mening dat de Jakobus-brief zeker voor ons van toepassing is. De brief heeft niet slechts betekenis voor ons, maar is ook van toepassing op ons. De Jakobus-brief is van groot belang voor ons gebedsleven. Aanhangers van de bedelingenleer ontkennen dit belang voor de "huidige bedeling".
Eens dat de Jacobus brief wel degelijk van toepassing is op alle christenen nu. Het voorbeeld dat je geeft is zo een typisch excuus waar christenen in kerkleer dikwijls een theorie verzinnen om zaken waar ze niet mee eens zijn, buiten te (kunnen) sluiten.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

ericjan schreef:Eens dat de Jacobus brief wel degelijk van toepassing is op alle christenen nu. Het voorbeeld dat je geeft is zo een typisch excuus waar christenen in kerkleer dikwijls een theorie verzinnen om zaken waar ze niet mee eens zijn, buiten te (kunnen) sluiten.
Klopt helemaal! Er bestaan diverse leren, denk aan de restitutieleer, de bedelingenleer, die zich ten onrechte Bijbelse leer noemen. Waarom is er eigenlijk leer als we een Bijbel kunnen lezen, en als God door Zijn Heilige Geest ons overtuigt van de Waarheid? Waarom is er leer nodig? Gebleken is dat moslims zonder leer het geloof kunnen ontvangen, omdat Jezus letterlijk Zelf aan deze mensen verschijnt! Gebleken is dat er mensen op allerlei wonderbaarlijke manieren tot geloof komen, door het Woord uit de Bijbel te horen of te lezen, of door een profetie uit Zijn Woord!

Leer is meestal een tekortkoming! Het is een methode om geloof in hokjes te plaatsen. Het gevaar is, en dat blijkt ook uit diverse discussies, dat leer vaak de oorzaak is tot twist. Maar ook Bijbelse zaken en Gods ondoorgrondelijke Wegen worden regelmatig m.b.v. leer weggewuifd, zoals bijvoorbeeld het suggereren dat wonderen in een zgn. huidige bedeling niet voor zouden komen. Deze suggestie komt uit de leer, niet uit de Bijbel. Jezus leert ons juist het tegenovergestelde.

Het aanhangen van een leer en deze als Bijbelse Waarheid te accepteren is een groot gevaar, omdat geen enkele leer de Bijbelse Waarheid benaderen kan. Er is slechts één leer, en dat is de leer van JEZUS CHRISTUS! Leer wordt vaak ook geponeerd om zich af te zetten tegen het gedachtengoed van een ander, met als gevolg vaak een hoogmoedige en onderwijzende manier van communiceren.

Leer is overbodig. De leer van JEZUS CHRISTUS is de enige juiste leer!

De Jakobus-brief brengt een belangrijke en fundamentele boodschap over gebed. Jakobus maakt ons duidelijk waarom bepaalde mensen niet ontvangen, niet verkrijgen of niet hebben. Heel simpel, omdat ze niet bidden, of omdat ze kwalijk bidden!

Hoe moeten we dan wel bidden? In de eerste plaats moet een gebed op HEM gericht zijn. Bidden doen we door de Heilige Geest. Zonder Heilige Geest heeft bidden weinig zin. Men kan wel zoeken naar God. Ten tweede is bidden ook danken:

1 Thessalonicensen 5
Bidt zonder ophouden. Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u. Blust den Geest niet uit. Veracht de profetieen niet.

1 Thessalonicensen 5 leert ons ook duidelijk te volharden in gebed en tevens dat we de Geest niet moeten uitdoven, en de profetieen niet mogen verachten! Ook hedendaagse profetieen niet. Nergens staat dat de profetieen opgehouden zijn! Zie trouwens ook Kolossensen 4:

Houdt sterk aan in het gebed, en waakt in hetzelve met dankzegging

En Romeinen 12:
Volhardt in het gebed

Filippensen 4
Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God

Ook Filippensen 4 leert ons te danken en te bidden. De begeerten mogen we onder dankzegging bekend maken! Markus 11 bevestigt dit:

Daarom zeg Ik u: Alle dingen, die gij biddende begeert, gelooft, dat gij ze ontvangen zult, en zij zullen u geworden

Maar, geloof dat je ze zult ontvangen! Twijfel niet!

Jakobus 1
Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt. Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere

Jeremia 29
Dan zult gij Mij aanroepen, en henengaan, en tot Mij bidden; en Ik zal naar u horen

Er staat niet misschien. God zal naar ons horen!

God openbaart Zijn Woord wanneer we bidden:

Jeremia 33
Roep tot Mij, en Ik zal u antwoorden, en Ik zal u bekend maken grote en vaste dingen, die gij niet weet.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Tenslotte een van de mooiste:

1 Johannes 5
En indien wij weten, dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, zo weten wij, dat wij de beden verkrijgen, die wij van Hem gebeden hebben
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Rechtuit »

Misschien heeft God wel meer compassie met twijfelaars en wanhopigen dan met betweters.

Reken maar dat God door Jezus de Christus compassie heeft met twijfelaars en wanhopigen hun smeekbeden zijn GOUD voor God;zij zullen een ereplaats hebben aan tafel in de Hemel als er gegeten gaat worden.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door BdO »

Rechtuit schreef:
Misschien heeft God wel meer compassie met twijfelaars en wanhopigen dan met betweters.

Reken maar dat God door Jezus de Christus compassie heeft met twijfelaars en wanhopigen hun smeekbeden zijn GOUD voor God;zij zullen een ereplaats hebben aan tafel in de Hemel als er gegeten gaat worden.
Dank voor de troost in je woorden.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

ericjan schreef:
Jerommel schreef:
callista schreef: Misschien heeft God wel meer compassie met twijfelaars en wanhopigen dan met betweters.
Iets met nederigheid en bescheidenheid inderdaad.
Ik begrijp iig wat je bedoelt en ben dat met je eens.
Dan zou dat in G'd Zijn Woord hebben gestaan, maar dat staat er niet in, er staat in dat wie twijfelt niet zal ontvangen.
Gaat dat dan niet om twijfel aan God en aan het Evangelie an sich?
Daarnaast, niet iedereen die (kennelijk zonder twijfel) zegt: Here Here, zal het Koninkrijk in gaan.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:Gaat dat dan niet om twijfel aan God en aan het Evangelie an sich? Daarnaast, niet iedereen die (kennelijk zonder twijfel) zegt: Here Here, zal het Koninkrijk in gaan.
Daarom, Jerommel weet ik zeker dat ik gered ben. God heeft Zijn Zoon gegeven, zodat wij zouden leven. Zelfs als jij of ik de enige zouden zijn, had God het nog gedaan, terwijl we zondaren zijn, hele kleine mensjes, met vreselijke zonden. Nu naar Jakobus 1:

....en zij zal hem gegeven worden. Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt. Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.

Ja, het gaat dus hier wel degelijk om ontvangen. Bidden in overtuiging en zonder enige twijfel.

Zeker twijfelen mensen, bijvoorbeeld of zelfs Petrus. Wat leert de Bijbel ons?

Matthëus 14
En Petrus klom neder van het schip, en wandelde op het water, om tot Jezus te komen. Maar ziende den sterken wind, werd hij bevreesd, en als hij begon neder te zinken, riep hij, zeggende: Heere, behoud mij! En Jezus, terstond de hand uitstekende, greep hem aan, en zeide tot hem: Gij kleingelovige! waarom hebt gij gewankeld?

Er wordt een verband gelegd tussen kleingelovigheid en twijfel. Petrus geloofde zeker dat Jezus de Heere was. En , Petrus geloofde ook dat hij over water kon lopen. Het gebeurde! Tot de twijfel kwam... Petrus begon te zinken...

En zo werkt het ook in het leven van de huidige Christenen, zoals Jakobus beschrijft. Twijfel niet! Meen jij iets te ontvangen van God? Zo ja, neem het aan, bid en twijfel niet!

En daarom, Jerommel mag, nee moet je voor 100% zeker weten dat Jezus jouw Verlosser is, jouw Koning en beste Vriend, jouw Geneesheer! Twijfel nooit aan HEM, en je zult met 100% zekerheid het eeuwige leven ontvangen.

Daarnaast, en dan hebben we het inderdaad over een ander soort twijfel, waar we helaas allen wel eens aan lijden, vallen we, geloven we niet altijd even sterk welke wonderen God voor ons heeft. Dat is een kwestie van God leren kennen, met HEM wandelen. Immers, wanneer wij dat geloof hebben, kunnen we over water lopen, letterlijk en figuurlijk bergen verzetten, mensen de handen opleggen, profeteren, enz. enz. Alles in Zijn Naam, alles ter ere van HEM. Dit is geen welvaartsreligie, het is Gods Woord.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Voor de eigenlijke context:

Jakobus 1 (NBG51)

2 Houdt het voor enkel vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt,
3 want gij weet, dat de beproefdheid van uw geloof volharding uitwerkt.
4 Maar die volharding moet volkomen doorwerken, zodat gij volkomen en onberispelijk zijt en in niets te kort schiet.
5 Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden.
6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt.
7 Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen,
8 innerlijk verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
ericjan schreef:
Jerommel schreef:
callista schreef: Misschien heeft God wel meer compassie met twijfelaars en wanhopigen dan met betweters.
Iets met nederigheid en bescheidenheid inderdaad.
Ik begrijp iig wat je bedoelt en ben dat met je eens.
Dan zou dat in G'd Zijn Woord hebben gestaan, maar dat staat er niet in, er staat in dat wie twijfelt niet zal ontvangen.
Gaat dat dan niet om twijfel aan God en aan het Evangelie an sich?
Daarnaast, niet iedereen die (kennelijk zonder twijfel) zegt: Here Here, zal het Koninkrijk in gaan.
Klopt, wie twijfelt zal zeker niet ontvangen leert de bijbelcitaat.
Iemand die Here Here roept maar Christus niet werkelijk volgt zal DUS twijfelen.
Zou G'd in Zijn Almacht niet een waarschuwing in ons mensen leggen in de vorm van twijfel, zodat we alsnog kunnen bekeren?

Houdt in het oog dat het hier gaat om bidden in geloof en ontvangen.
Dus iemand die niet in wonderen geloofd zal ze ook nooit van G'd ontvangen als hij/zij in twijfelend ongeloof erom bidt.
Behoudenis staat (mbt de bijbelcitaat) hierbuiten.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Jullie lezen maar de helft.
Je ontvangt kennelijk sowieso verzoekingen, waar je in valt, ter beproeving als middel tot geloofsgroei.
In vers 5 gaat het om bidden om wijsheid, en dan moet je niet "bidden in twijfel", maar "bidden in geloof".
Dus als je twijfelt over je gebed, kan je het beter laten.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:Jullie lezen maar de helft.Je ontvangt kennelijk sowieso verzoekingen, waar je in valt, ter beproeving als middel tot geloofsgroei.
Ik quote mijzelf even, Jerommel:
Daarnaast, en dan hebben we het inderdaad over een ander soort twijfel, waar we helaas allen wel eens aan lijden, vallen we, geloven we niet altijd even sterk welke wonderen God voor ons heeft. Dat is een kwestie van God leren kennen, met HEM wandelen. Immers, wanneer wij dat geloof hebben, kunnen we over water lopen, letterlijk en figuurlijk bergen verzetten, mensen de handen opleggen, profeteren, enz. enz. Alles in Zijn Naam, alles ter ere van HEM. Dit is geen welvaartsreligie, het is Gods Woord.
Tevens heb ik al meerdere malen aangegeven dat God ons snoeit! Wat jij kastijden noemt, is bij mij misschien snoeien! Zeker beproeft God ons! Ook dat heb ik meerdere malen aangegeven! God beproeft ons, om ons te laten groeien. De duivel verzoekt ons om ons te laten vallen. En daarom is de relatie met HEM van levensbelang. Gebed is daar een belangrijk, mogelijk het belangrijkste onderdeel in.
Jerommel schreef:In vers 5 gaat het om bidden om wijsheid, en dan moet je niet "bidden in twijfel", maar "bidden in geloof". Dus als je twijfelt over je gebed, kan je het beter laten.
Dan zijn we het toch eens, op dit punt, Jerommel?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Piebe Paulusma »

Het moge duidelijk zijn dat Dirk het gebed beschouwt als een offer aan God. Welnu, de volgende regels dienen in acht genomen te worden wanneer het joodse volk de Heere offert.

Mattheus 5: [23] Dus als je je offergave naar het altaar brengt, en je herinnert je daar dat je broeder iets tegen je heeft, [24] laat dan je offergave daar voor het altaar achter, en ga je eerst verzoenen met je broeder, en kom dan terug om je offergave te brengen.

Ik heb iets tegen je Dirk, namelijk dat jij de broeders en zusters het gebed als een last wilt opleggen maar nochtans verzoen je je niet met mij.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door pyro »

Jerommel schreef:Jullie lezen maar de helft.Je ontvangt kennelijk sowieso verzoekingen, waar je in valt, ter beproeving als middel tot geloofsgroei.
Dirk schreef:Ik quote mijzelf even, Jerommel:
Daarnaast, en dan hebben we het inderdaad over een ander soort twijfel, waar we helaas allen wel eens aan lijden, vallen we, geloven we niet altijd even sterk welke wonderen God voor ons heeft. Dat is een kwestie van God leren kennen, met HEM wandelen. Immers, wanneer wij dat geloof hebben, kunnen we over water lopen, letterlijk en figuurlijk bergen verzetten, mensen de handen opleggen, profeteren, enz. enz. Alles in Zijn Naam, alles ter ere van HEM. Dit is geen welvaartsreligie, het is Gods Woord.
Letterlijk bergen verzetten, letterlijk over water lopen als je maar sterk genoeg gelooft is een interpretatie van de betekenis van Gods Woord. Op z'n zachtst gezegd een nogal problematische interpretatie, als gevolg waarvan doden zijn gevallen, mensen die niet twijfelden over lopen op water maar niettemin verdronken.
Stel je ideeen nooit gelijk met Gods Woord zelf. Dat is gevaarlijk.
Dirk schreef:Tevens heb ik al meerdere malen aangegeven dat God ons snoeit! Wat jij kastijden noemt, is bij mij misschien snoeien! Zeker beproeft God ons! Ook dat heb ik meerdere malen aangegeven! God beproeft ons, om ons te laten groeien. De duivel verzoekt ons om ons te laten vallen. En daarom is de relatie met HEM van levensbelang. Gebed is daar een belangrijk, mogelijk het belangrijkste onderdeel in.
Jerommel schreef:In vers 5 gaat het om bidden om wijsheid, en dan moet je niet "bidden in twijfel", maar "bidden in geloof". Dus als je twijfelt over je gebed, kan je het beter laten.
Dirk schreef:Dan zijn we het toch eens, op dit punt, Jerommel?
Weet je, dit vind ik nu zo jammer. Het zou zo'n mooi onderwerp kunnen zijn, maar daar denk ik dan toch weer de farizeeer met het opgeheven vingertje te zien. Twijfel, in de zin van menselijke kwetsbaarheid en onzekerheid, is er niet om voor weg te lopen of voor jezelf te ontkennen. Dat vind ik het risico als je gaat denken dat je het MOET geloven want je MAG niet twijfelen anders wordt je niet verhoord, ja dan MAG je zelfs niet eens bidden.
Aan de andere kant, als je wel eerlijk voor jezelf toegeeft dat je twijfels hebt, ga je met zo'n opvatting denken dat je niet meer mag bidden.

Met het verkondigen van zo'n leer kun je bereiken dat mensen van God vervreemden, dus juist het tegenovergestelde van wat je zou willen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Jerommel »

Een van de mooiste gebeden uit de Bijbel vind ik deze:

Marcus 9:24 (NBG51)

Terstond riep de vader van de knaap uit en zeide: "Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp!"
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:Een van de mooiste gebeden uit de Bijbel vind ik deze:

Marcus 9:24 (NBG51)

Terstond riep de vader van de knaap uit en zeide: "Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp!"
Dank, Jerommel. Heel mooi, en een bevestiging van hetgeen ik al meerdere malen verkondig heb. Dus, helemaal mee eens, Jerommel. Maar ook nu, en daar hou je zo van, wel de hele context:

En Jezus zeide tot hem: Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft. En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.

Ofwel: ALLES is mogelijk als je gelooft. En, dat beweer ik keer op keer. En sterker nog, elders beweerde ik dat je zelfs je twijfel (ofwel ongelovigheid) ook bij HEM kunt neerleggen! Immers:
Ofwel: Besef wie je bent in Jezus Christus, vertrouw volledig op Zijn goedheid, verankerd zijn in de Bijbel! Laat je niet leiden door iets wat tegen de Bijbel ingaat. Laat je leiden door de Heilige Geest! Dan heb je alle ongezonde twijfel overwonnen! Toon dit ook in gebed. En, natuurlijk kan dit in praktijk problemen opleveren. Ook deze problemen kunnen bij onze Hemelse Vader, in gebed, neergelegd worden.
In Markus 9 gebeurt dat dus:

Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp

Ook heel erg mooi is het Jabez-gebed:

1 Kronieken 4
Want Jabez riep den God Israels aan, zeggende: Indien Gij mij rijkelijk zegenen, en mijn landpale vermeerderen zult, en Uw hand met mij zijn zal, en met het kwade alzo maakt, dat het mij niet smarte! En God liet komen, wat hij begeerde.

God kent onze wensen. Bid en je zult gegeven worden! Twijfel je, heb je ongeloof? Ook dan geeft God, zie het prachtige gebed in Markus 9!
Laatst gewijzigd door Dirk op 10 dec 2015, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door ericjan »

pyro schreef: Weet je, dit vind ik nu zo jammer. Het zou zo'n mooi onderwerp kunnen zijn, maar daar denk ik dan toch weer de farizeeer met het opgeheven vingertje te zien. Twijfel, in de zin van menselijke kwetsbaarheid en onzekerheid, is er niet om voor weg te lopen of voor jezelf te ontkennen. Dat vind ik het risico als je gaat denken dat je het MOET geloven want je MAG niet twijfelen anders wordt je niet verhoord, ja dan MAG je zelfs niet eens bidden.
Aan de andere kant, als je wel eerlijk voor jezelf toegeeft dat je twijfels hebt, ga je met zo'n opvatting denken dat je niet meer mag bidden.

Met het verkondigen van zo'n leer kun je bereiken dat mensen van God vervreemden, dus juist het tegenovergestelde van wat je zou willen.
Pyro, wil je dan de citaat negeren waarin het duidelijk staat?
De citaat zegt niet eens dat je niet mag bidden, alleen dat G'd je niet geeft waar je twijfelend om vraagt in gebed.
Daarmee is het een bijbelse verklaring waarom veel christenen ervaren dat hun gebed niet wordt verhoord.
Zie het niet als een ontmoediging, maar juist als een bemoediging om volledig te vertrouwen op G'd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.