De Bijbel over gedachten

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

De Bijbel over gedachten

Bericht door Dirk »

Elke Christen worstelt (wel eens) met gedachten die hij of zij liever niet heeft. Gedachten van onrust, spanning, bezorgdheid of angst, in plaats van de vreugde die God ons wil schenken.

Paulus schrijft over satan: Dien gij nu iets vergeeft, dien vergeef ik ook; want zo ik ook iets vergeven heb, dien ik vergeven heb, heb ik het vergeven om uwentwil, voor het aangezicht van Christus, opdat de satan over ons geen voordeel krijge; Want zijn gedachten zijn ons niet onbekend
(2 Korinthiërs 2)

God wil ons vullen met Zijn heerlijke vrede en kracht, zodat we in elke situatie overwinning en doorbraak kunnen ervaren.

Maar de Heere is getrouw, Die u zal versterken en bewaren van den boze.
(2 Thessalonicensen 3)

Door HEM worden we krachtig:

Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in den Heere, en in de sterkte Zijner macht.
(Efeziërs 6)

Hoe? Door de Waarheid veel dieper tot ons hart te laten doordringen. Wat we allemaal ervaren, is immers een strijd tussen leugen en waarheid. De leugen maakt ons gespannen en onrustig. De Waarheid geeft ons vrede en vreugde.

Verlangen we niet allemaal naar een sterkere doorwerking van de Waarheid in ons hart?

Verlangen we niet allemaal naar een grotere mate van vrijheid, overwinning en doorbraak?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Zolderworm »

Dirk schreef:Elke Christen worstelt (wel eens) met gedachten die hij of zij liever niet heeft. Gedachten van onrust, spanning, bezorgdheid of angst, in plaats van de vreugde die God ons wil schenken.

Paulus schrijft over satan: Dien gij nu iets vergeeft, dien vergeef ik ook; want zo ik ook iets vergeven heb, dien ik vergeven heb, heb ik het vergeven om uwentwil, voor het aangezicht van Christus, opdat de satan over ons geen voordeel krijge; Want zijn gedachten zijn ons niet onbekend
(2 Korinthiërs 2)

God wil ons vullen met Zijn heerlijke vrede en kracht, zodat we in elke situatie overwinning en doorbraak kunnen ervaren.

Maar de Heere is getrouw, Die u zal versterken en bewaren van den boze.
(2 Thessalonicensen 3)

Door HEM worden we krachtig:

Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in den Heere, en in de sterkte Zijner macht.
(Efeziërs 6)

Hoe? Door de Waarheid veel dieper tot ons hart te laten doordringen. Wat we allemaal ervaren, is immers een strijd tussen leugen en waarheid. De leugen maakt ons gespannen en onrustig. De Waarheid geeft ons vrede en vreugde.

Verlangen we niet allemaal naar een sterkere doorwerking van de Waarheid in ons hart?

Verlangen we niet allemaal naar een grotere mate van vrijheid, overwinning en doorbraak?
De waarheid moet niet doordringen naar ons hart, maar bij ons hart beginnen. Dan volgt de rest vanzelf.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Jerommel »

Waar staat dat in de Bijbel, Zolderworm?

[Modbreak Peter79: spelling gecorrigeerd en off-topicberichten verwijderd]
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door ericjan »

Dirk schreef: Hoe? Door de Waarheid veel dieper tot ons hart te laten doordringen. Wat we allemaal ervaren, is immers een strijd tussen leugen en waarheid. De leugen maakt ons gespannen en onrustig. De Waarheid geeft ons vrede en vreugde.
De waarheid is een van de pijlers van G'd Zijn Wapenuitrusting en dat is niet voor niets.
14 Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;
Efeze 6
Want met leugens en leugentjes (om bestwil) openen we de deur voor de datan en zijn demomen om in onze levens binnen te komen.
Gedachten zijn ook energie (alles is energie) en de gedachten energie reiken heel ver.
Wanneer we negatief denken roepen we dat ook over ons af.
Wanneer we slecht denken over ons zelf of anderen idem.
Nagenoeg ale daden (goed en slecht) kennen hun oorsprong in gedachten (goed en slecht resp.)
Laatst gewijzigd door ericjan op 19 nov 2015, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Dirk »

ericjan schreef:Wanneer we negatief denken roepen we dat ook over ons af. Wanneer we slecht denken over ons zelf of anderen idem. Nagenoeg ale daden (goed en slecht) kennen hun oorsprong in gedachten (goed en slecht resp.)
Dat ben ik volledig met je eens, ericjan!Ken je Andreas Herrmann? Een goede en duidelijk preek over giftige gedachten:

https://www.youtube.com/watch?v=TjELQJjFaZk
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Jerommel »

"Slecht denken over jezelf" is helemaal terecht omdat wij allen zondaars zijn waar Christus voor heeft moeten bloeden, sterven om ons te redden.
Het is een moderne dwaling uit de new age hoek (zoals de meeste moderne dwalingen) om zelf-liefde als voorwaarde te stellen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door callista »

Jerommel schreef:"Slecht denken over jezelf" is helemaal terecht omdat wij allen zondaars zijn waar Christus voor heeft moeten bloeden, sterven om ons te redden.
Het is een moderne dwaling uit de new age hoek (zoals de meeste moderne dwalingen) om zelf-liefde als voorwaarde te stellen.
Slecht denken over jezelf is een kwalijke zaak en opgelegd door de orthodoxie.....
Als je slecht denkt over jezelf is dat negatief voor jezelf en kun je ook niets voor anderen betekenen...
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Jerommel »

You prove my point actually... 8-)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Sanne »

Een evenwichtige kijk op onszelf staat mooi beschreven in Rom 12:3. In de vertaling van Anne de Vries staat hij zo: "pas op voor zelfoverschatting, zorg dat je een nuchtere opvatting hebt van jezelf". We hebben wel zelfrespect nodig om evenwichtig in het leven te kunnen staan.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door callista »

Sanne schreef:Een evenwichtige kijk op onszelf staat mooi beschreven in Rom 12:3. In de vertaling van Anne de Vries staat hij zo: "pas op voor zelfoverschatting, zorg dat je een nuchtere opvatting hebt van jezelf".
We hebben wel zelfrespect nodig om evenwichtig in het leven te kunnen staan.
Juist.. ;)
Zonder zelfrespect kun je in een neerwaartse spiraal belanden en je ook afsluiten voor iedereen om je heen... :(
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Martine »

Callista schreef:Slecht denken over jezelf is een kwalijke zaak en opgelegd door de orthodoxie.....
Als je slecht denkt over jezelf is dat negatief voor jezelf en kun je ook niets voor anderen betekenen...
Slecht denken over jezelf ontstaat vooral door opvoeding. De boodschap die veel mensen meekrijgen vanaf de kinderjaren is dat je het niet goed doet, dat je het beter moet doen, dat...
Als daar de zwaar orthodoxe leer bij komt, blijft een mens vastzitten in negatieve gedachten. Maar dus niet alleen door de orthodoxie.

Ik zou het anders willen zeggen:
Natuurlijk zijn er zorgen, onrust, spanning, bezorgdheid of angst. We zijn mensen en in deze onzekere tijden bekruipt je wel eens het een en ander. Aanvaard dat, dat scheelt al heel veel. Wees mild voor jezelf. Want of het nou opvoeding of kerkelijke leer is: we zijn veel te streng voor onszelf.
God heeft ons in de vrijheid gesteld, leef daar dan ook naar.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door callista »

Martine schreef:
Callista schreef:Slecht denken over jezelf is een kwalijke zaak en opgelegd door de orthodoxie.....
Als je slecht denkt over jezelf is dat negatief voor jezelf en kun je ook niets voor anderen betekenen...
Slecht denken over jezelf ontstaat vooral door opvoeding.
De boodschap die veel mensen meekrijgen vanaf de kinderjaren is dat je het niet goed doet, dat je het beter moet doen, dat...
Als daar de zwaar orthodoxe leer bij komt, blijft een mens vastzitten in negatieve gedachten.
Maar dus niet alleen door de orthodoxie.
Mee eens...speelt ook een heel belangrijke rol....dan kan er ook nog faalangst bijkomen...
Ik zou het anders willen zeggen:
Natuurlijk zijn er zorgen, onrust, spanning, bezorgdheid of angst.
We zijn mensen en in deze onzekere tijden bekruipt je wel eens het een en ander.
Aanvaard dat, dat scheelt al heel veel.
Wees mild voor jezelf.
Want of het nou opvoeding of kerkelijke leer is: we zijn veel te streng voor onszelf.
God heeft ons in de vrijheid gesteld, leef daar dan ook naar.
Wijze woorden Martine... ;)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Jerommel »

Sanne schreef:We hebben wel zelfrespect nodig om evenwichtig in het leven te kunnen staan.
En in welke Bijbelpassages vinden wij dat dan terug?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Jerommel »

Martine schreef:
Callista schreef:Slecht denken over jezelf is een kwalijke zaak en opgelegd door de orthodoxie.....
Als je slecht denkt over jezelf is dat negatief voor jezelf en kun je ook niets voor anderen betekenen...
Slecht denken over jezelf ontstaat vooral door opvoeding. De boodschap die veel mensen meekrijgen vanaf de kinderjaren is dat je het niet goed doet, dat je het beter moet doen, dat...
Als daar de zwaar orthodoxe leer bij komt, blijft een mens vastzitten in negatieve gedachten. Maar dus niet alleen door de orthodoxie.

Ik zou het anders willen zeggen:
Natuurlijk zijn er zorgen, onrust, spanning, bezorgdheid of angst. We zijn mensen en in deze onzekere tijden bekruipt je wel eens het een en ander. Aanvaard dat, dat scheelt al heel veel. Wees mild voor jezelf. Want of het nou opvoeding of kerkelijke leer is: we zijn veel te streng voor onszelf.
God heeft ons in de vrijheid gesteld, leef daar dan ook naar.
Dit geldt wel voor jouw generatie uit de protestants Christelijke cultuur.
Wat daar ontbreekt / ontbrak is de Liefde.

Tegenwoordig is het een levensdoel om 'jezelf te vinden' en 'zelfrealisatie' te bewerken door je hart te volgen e.d.
Het resultaat is generaties met zelf-godjes, egotrippers, dramdromers en oogkleppers.
Ook vele pop en hollywood sterren, die verworden tot belachelijke iconen van decadentie, als ze de 30 al halen...
Laatst gewijzigd door Jerommel op 03 dec 2015, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door callista »

Jerommel schreef:
Sanne schreef:We hebben wel zelfrespect nodig om evenwichtig in het leven te kunnen staan.
En in welke Bijbelpassages vinden wij dat dan terug?
Je naaste liefhebben als jezelf....
Als je jezelf haat komt daar dus niet veel van terecht.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
Jerommel schreef:
Sanne schreef:We hebben wel zelfrespect nodig om evenwichtig in het leven te kunnen staan.
En in welke Bijbelpassages vinden wij dat dan terug?
Je naaste liefhebben als jezelf....
Als je jezelf haat komt daar dus niet veel van terecht.
Dan mis je helaas het punt, want we houden namelijk al van onszelf.
Maar nu nog in dezelfde mate van een ander houden, meer mag ook.

Het Gebod / de Wet is dan ook naastenliefde, niet zelf-liefde.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door callista »

Jerommel schreef:
callista schreef:
Jerommel schreef:
Sanne schreef:We hebben wel zelfrespect nodig om evenwichtig in het leven te kunnen staan.
En in welke Bijbelpassages vinden wij dat dan terug?
Je naaste liefhebben als jezelf....
Als je jezelf haat komt daar dus niet veel van terecht.
Dan mis je helaas het punt, want we houden namelijk al van onszelf.
Maar nu nog in dezelfde mate van een ander houden, meer mag ook.

Het Gebod / de Wet is dan ook naastenliefde, niet zelf-liefde.
Nu spreek je jezelf tegen...eerder zei je dat men zich slecht en zondig moet voelen als mens...en zich moet vernederen
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
Jerommel schreef:
callista schreef:
Jerommel schreef:En in welke Bijbelpassages vinden wij dat dan terug?
Je naaste liefhebben als jezelf....
Als je jezelf haat komt daar dus niet veel van terecht.
Dan mis je helaas het punt, want we houden namelijk al van onszelf.
Maar nu nog in dezelfde mate van een ander houden, meer mag ook.

Het Gebod / de Wet is dan ook naastenliefde, niet zelf-liefde.
Nu spreek je jezelf tegen...eerder zei je dat men zich slecht en zondig moet voelen als mens...en zich moet vernederen
Dat zei ik niet.
Citeer me dan, dat is te doen gebruikelijk op fora:
Jerommel schreef:"Slecht denken over jezelf" is helemaal terecht omdat wij allen zondaars zijn waar Christus voor heeft moeten bloeden, sterven om ons te redden.
Het is een moderne dwaling uit de new age hoek (zoals de meeste moderne dwalingen) om zelf-liefde als voorwaarde te stellen.
Ik zei dus dat het terecht is.
Niet dat je je zo de hele dag MOET voelen en dit bij jezelf inpeperen.
Dit zijn overigens bevindingen die bijvoorbeeld Boeddha ook niet vreemd waren.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Martine »

Jerommel schreef:
callista schreef:
Jerommel schreef:
Sanne schreef:We hebben wel zelfrespect nodig om evenwichtig in het leven te kunnen staan.
En in welke Bijbelpassages vinden wij dat dan terug?
Je naaste liefhebben als jezelf....
Als je jezelf haat komt daar dus niet veel van terecht.
Dan mis je helaas het punt, want we houden namelijk al van onszelf.
Maar nu nog in dezelfde mate van een ander houden, meer mag ook.

Het Gebod / de Wet is dan ook naastenliefde, niet zelf-liefde.
Daar vergis je je in. Meestal houden we helemaal niet van onszelf. Was het maar waar, dat zou veel ellende voorkomen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Jerommel »

Context:
Jerommel schreef:Dit geldt wel voor jouw generatie uit de protestants Christelijke cultuur.
Wat daar ontbreekt / ontbrak is de Liefde.

Tegenwoordig is het een levensdoel om 'jezelf te vinden' en 'zelfrealisatie' te bewerken door je hart te volgen e.d.
Het resultaat is generaties met zelf-godjes, egotrippers, dramdromers en oogkleppers.
Ook vele pop en hollywood sterren, die verworden tot belachelijke iconen van decadentie, als ze de 30 al halen...
Verder zit je m.i.meer met een residueel gevoel van miskenning en ontkenning.
(Kan me vergissen)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door BdO »

Ik denk dat van jezelf houden niet echt helemaal kan. Je hebt toch altijd anderen nodig die van je houden denk ik, pas dan is het echt houden van.

Dat staat misschien niet zo in de bijbel, misschien ook wel, maar als ik het bijbels zou moeten aantonen dan zou mijn inlegkunde zijn dat dit is waarom het gebod tot naastenliefde bestaat. Die inlegkunde komt recht uit mijn hart en nergens anders vandaan, en zo af en toe heb ik juist daarmee nog wel eens het idee dat ik bijbelgedeeltes heel goed begrijp.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Martine »

BdO schreef:Ik denk dat van jezelf houden niet echt helemaal kan. Je hebt toch altijd anderen nodig die van je houden denk ik, pas dan is het echt houden van.

Dat staat misschien niet zo in de bijbel, misschien ook wel, maar als ik het bijbels zou moeten aantonen dan zou mijn inlegkunde zijn dat dit is waarom het gebod tot naastenliefde bestaat. Die inlegkunde komt recht uit mijn hart en nergens anders vandaan, en zo af en toe heb ik juist daarmee nog wel eens het idee dat ik bijbelgedeeltes heel goed begrijp.
Dat denk ik ook. Soms is het een gevoel dat je zegt hoe het zit.
(En nu niemand zeggen dat gevoel niet goed is, dat je je verstand moet gebruiken. Ik zou zeggen: op verstandige manier je gevoel laten (mee)spreken.)
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Jerommel »

BdO schreef:Ik denk dat van jezelf houden niet echt helemaal kan. Je hebt toch altijd anderen nodig die van je houden denk ik, pas dan is het echt houden van.

Dat staat misschien niet zo in de bijbel, misschien ook wel, maar als ik het bijbels zou moeten aantonen dan zou mijn inlegkunde zijn dat dit is waarom het gebod tot naastenliefde bestaat. Die inlegkunde komt recht uit mijn hart en nergens anders vandaan, en zo af en toe heb ik juist daarmee nog wel eens het idee dat ik bijbelgedeeltes heel goed begrijp.
Mooi gezegd.

Maar ik zie de koppeling niet zo, tussen het niet zo van jezelf houden (naar welke maatstaf eigenlijk? verwachtingspatroon? omgeving?)
en daardoor ook niet van anderen kunnen houden, of geen naastenliefde kunt geven / hebben.
Hoewel, in de praktijk kan je er somber van zijn, en je terug trekken...

Nee, door de Christelijke bril is het m.i. toch dat God van je houdt, en de Trooster heet ook niet voor niets zo, en heb Hem lief en uw naaste gelijk u zelve.
En dat is dus "gelijk u zelve", dus niet "en u zelve ook".
Dat wij al van onszelf houden weten we omdat we normaliter altijd eerst ons eigen hachje in orde en naar tevredenheid willen hebben.

Zondebesef.
Zonder Gods Vergeving is dat iets dat een gelovig mens gek kan maken.
Met Gods Vergeving maakt het een gelovig mens nederig, bescheiden.
Ik bedoel niet verlegen, onderdrukt of ernstige minderwaardigheidscomplex natuurlijk, maar eerder bevrijd van de concurrentiestrijd met jezelf (dat ideaal-beeld) en met je medemens.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel over gedachten

Bericht door Sanne »

Jerommel schreef:
Sanne schreef:We hebben wel zelfrespect nodig om evenwichtig in het leven te kunnen staan.
En in welke Bijbelpassages vinden wij dat dan terug?
Ik haalde Rom.12:3 aan. Het is niet nodig om gebukt te gaan onder minderwaardigheidsgevoelens. Dat belemmert. Ik weet dat uit ervaring. Toen ik nog op school zat, ben ik een periode lang nogal gepest. Daardoor kreeg ik de neiging mezelf te verstoppen. Maar iedereen kan iets goeds voor een ander doen. Dat hoef je dan niet van de toren te blazen, maar het geeft je toch een goed gevoel over jezelf.
In Matth.10:29-31 vertelt Jezus een illustratie die laat zien hoe waardevol je bent in Gods ogen. Waarom zouden wij onszelf kwellen met gedachtes dat we helemaal niets zijn als God zegt dat dat niet zo is.