Onze Vader

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Onze Vader

Bericht door Dirk »

Gebed is het krachtigste wapen dat een Christen kan inzetten in de geestelijke strijd

Het Onze Vader wordt vaak gebeden. Soms wordt het als een rijmpje gebeden, zonder dat men de betekenis goed kent. Het Onze Vader wordt ook wel eens het Gebed van Vertrouwen genoemd!
Onze Vader die...

Ja?

Wilt U me alstublieft niet storen! Ik bid.

Maar je riep Me.

Riep ik U? Ik riep U helemaal niet. Ik was aan het bidden. Onze Vader die in de hemelen zijt...

Zie je wel, je deed het weer.

Wat deed ik?

Je riep Mij. Je zei: "Onze Vader die in de hemelen zijt". Hier ben Ik. Wat is er?

Maar ik bedoelde daar helemaal niets mee. Ik heb het toch al gezegd: ik deed gewoon mijn gebed. Ik bid altijd het Onze Vader. Ik voel me daar goed bij; ik vind het mijn plicht om mijn gebed te doen.

Goed zo. Ga verder.

...Uw naam worde geheiligd...

Wat bedoel je daarmee?

Wat bedoel ik waarmee?

Met "Uw naam worde geheiligd"?

Het betekent... wel euh... Hoe moet ik nu weten wat dat betekent? Het is gewoon een deel van dat gebed. (Pauze) Ja, wat betekent het eigenlijk?

Het betekent eervol, heilig, wonderlijk.

Oh; ja, dat lijkt me zinvol. Ik heb me vroeger nooit afgevraagd wat geheiligd eigenlijk betekende. Uw Koninkrijk kome; Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.

Meen je dat werkelijk?

Natuurlijk! Waarom zou ik dat niet menen?

Wat ga je daar dan mee doen?

Doen? Niets denk ik. Ik denk alleen dat het goed zou zijn als U echt alles onder controle had; als mensen hier op de wereld zouden leven volgens Uw wil.

Leef jij volgens Mijn wil?

Wel... ik ga naar de kerk.

Dat was mijn vraag niet. Ik heb het bijvoorbeeld over je opvliegend karakter; je hebt daar echt problemen mee, weet je?

Waarom begint U nu op mij te vitten? Ik ben zeker niet slechter dan heel wat van die hypocrieten in de kerk, weet U dat wel!

Verontschuldig Me... maar Ik dacht dat je bad dat Mijn wil zou geschieden? Als dat moet gebeuren, dan moet het beginnen in het leven van diegenen die ervoor bidden. Zoals jij, bijvoorbeeld.

Oh... OK dan! Ik weet dat ik nog wel een paar gebreken heb. Ik kan er zeker nog een paar opnoemen.

Ik ook.

Ik heb daar vroeger nooit zo over nagedacht, maar ik zou echt wel een paar dingen in mijn leven willen veranderen. Ik zou echt wel van sommige dingen willen bevrijd zijn.

Goed zo! Zo gaan we er nog komen! We kunnen samenwerken, jij en Ik. We kunnen een paar echte overwinningen behalen. Ik ben trots op je!

Ja maar, Heer, ik moet nu echt ophouden hoor. Het duurt nu al veel langer dan gewoonlijk! Geef ons heden ons dagelijks brood...

Het is misschien beter dat je wat minder eet; je bent nu al te zwaar!

He... wacht nu eens even! Wat betekent dit allemaal? Ik wil gewoon mijn godsdienstige plichten doen en dan begint U me te onderbreken en mij op mijn gebreken te wijzen!

Bidden is inderdaad gevaarlijk. Het kan je veranderen, weet je. Dat is wat Ik je probeer duidelijk te maken. Je riep Me, en hier ben Ik. Het is nu te laat om nog te stoppen. Blijf verder bidden. Ik ben echt benieuwd naar het vervolg van je gebed.

Wel... ga verder!

Ik durf niet...

Waarom durf je niet?

Omdat ik weet wat U gaat zeggen!

Probeer het dan.

...en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

En Peter dan?

Zie je nu wel! Ik wist dat U daarover zou beginnen! Waarom, Heer? Waarom vertelt Peter altijd leugens over mij? En hij is me nog geld schuldig ook! Reken er maar op dat ik met hem ga afrekenen.

En je gebed dan? Hoe kun je dit dan bidden?

Ik meende het niet.

Nu ben je tenminste eerlijk! Maar het valt niet mee om heel de tijd met zoveel bitterheid te moeten verder leven, is het niet?

Neen. Maar ik zal me beter voelen als ik met hem heb afgerekend. Ik weet al hoe ik Peter kan te pakken krijgen!

Dan zul je je niet beter voelen. Je zult je zelfs nog slechter voelen. Wraak is nooit zoet. Denk eens na hoe ongelukkig je je nu wel voelt. Maar Ik kan dat veranderen.

Kunt U dat? Hoe?

Vergeef Peter. Dan zal Ik jou vergeven. Dan zullen de haat en de schuld Peters probleem zijn en niet langer jouw probleem. Je zult er misschien wel wat geld aan verspelen, maar je zult je hart sparen.

Het lijkt me wel niet gemakkelijk, maar ik geef toe dat het de moeite waard is. Dank U, Heer, omdat U me daar doorheen wilt helpen. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Want Uwer is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Onze Vader

Bericht door callista »

:roll:
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door Rechtuit »

Wij doen mee :roll:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6614
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door Peter79 »

Ik zie het gebed niet als een wapen.
Het heeft wel te maken met bescherming.
Schuilen bij de Allerhoogste.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door Dirk »

Peter79 schreef:Ik zie het gebed niet als een wapen.
Het heeft wel te maken met bescherming.
Schuilen bij de Allerhoogste.
Misschien bedoelen we wel hetzelfde, Peter?

een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel (Jakobus 5)

Bidt zonder ophouden (1 Thessalonicensen 5)

Denk ook eens aan Daniël, die tot God bad toen hij Gods beloften aan Jeremia gelezen had dat Hij Zijn volk terug zou brengen naar Israël. Pas veel later zag hij het antwoord op zijn gebed! Maar God had zijn gebeden al vanaf de eerste dag gehoord. Bidden met een verwachting!

Gebed heeft kracht:

Bidt, en u zal gegeven worden (Matthëus 7)

Jakobus legt ons uit waarom sommigen niet ontvangen. Eerder maakte ik al duidelijk dat we naar de Liefde moeten jagen, en moeten ijveren (streven) naar de gaven, volgens 1 Korinthiërs 14:

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven

Desondanks leven velen in geestelijke armoede. Waarom? Ik denk dat Jakobus een deel verklaart:

Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt

Jakobus beschrijft dus dat er mensen zijn die naar dingen ijveren, bijvoorbeeld naar de gaven, maar ze niet verkrijgen. Hij beschrijft ook dat er mensen zijn die vechten en oorlog voeren. En, waarom verliezen deze mensen? Omdat ze niet bidden! Mogen we hieruit niet concluderen dat gebed wel degelijk een wapen is! Zelfs het krachtigste wapen!

Tevens leert Jakobus, of beter bevestigt hij, dat we als rechtvaardigen moeten bidden. Doen we dat niet, dan is ons gebed zinloos:

Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door Rechtuit »

Peter79 schreef:Ik zie het gebed niet als een wapen.
Het heeft wel te maken met bescherming.
Schuilen bij de Allerhoogste.
Theologisch geheel juist.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Onze Vader

Bericht door Piebe Paulusma »

Bidden betekent in de Bijbel niets anders dan 'vragen' en volgens evangelische christenen zoals Dirk is het een zonde als je niet bidt. Evangelische christenen hebben de mond vol van vrijheid, maar het enige wat ze doen is anderen oordelen en zoeken naar zonden van hun naasten dus vrij zijn ze absoluut niet.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Onze Vader

Bericht door Anja (oud account) »

Peter79 schreef:Ik zie het gebed niet als een wapen.
Het heeft wel te maken met bescherming.
Schuilen bij de Allerhoogste.
Ik ben het met je eens, Peter. Dat is vervolgens wel het beste "wapen" dat een mens kan hebben, en dat is geen wapen in de gebruikelijke zin van het woord, inderdaad. :)
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 17 nov 2015, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Onze Vader

Bericht door Anja (oud account) »

Dirk schreef:
Jakobus legt ons uit waarom sommigen niet ontvangen.
En hierin zijn naar mijn mening en ervaring de argumenten véél te eenzijdig, wat kwalijke gevolgen kan hebben. De Heer Zelf heeft de mens geleerd te bidden dat hoe dan ook UW Wil geschiede, ook als dat dus niet in overeenstemming is met wat (voor) die mens op dat moment het beste lijkt.

Een fout die overigens ook veel gebedsgenezers maken, de mensen een inderdaad " diabolisch" schuldgevoel aanpratend, terwijl de Heer Jezus heel duidelijk was tegen de discipelen toen zij niet in staat bleken iemand te genezen. Dat lag niet aan de zieke, maar aan de discipelen :!: Dus als men het dan toch ergens wil neerleggen, dan bij de " genezers".

Waarmee ik overigens niet bestrijd dat genezing af en toe wel eens voorkomt. Fysieke genezing is niet het doel van dit bestaan. Geestelijke genezing wel. En van daaruit zullen ziekte en dood als laatste teniet worden gedaan.

In alles wat " niet goed" lijkt te gaan in een mensenleven, of het nou verlies van een baan is, of een ziekte (waar je niet aan moet dénken als mens, het is niet goed maar kan wel juist zijn), of bijvoorbeeld zoiets stompzinnigs als een niet werkende mail of terechtkomen in een file, kan een niet herkende zegening liggen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Vertrokken user_4

Re: Onze Vader

Bericht door Vertrokken user_4 »

Peter79 schreef:Ik zie het gebed niet als een wapen.
Het heeft wel te maken met bescherming.
Schuilen bij de Allerhoogste.
Inderdaad.

Overigens gaat bidden niet primair om 'vragen'... het gaat primair om danken en loven, het vragen komt pas later.
Dat zie je overigens ook duidelijk terug in de structuur van het Onze Vader (en meeste andere gebeden van de Kerk).

Ik weet niet waar de TS de tekst uit zijn OP vandaan heeft gehaald, maar een oppervlakkiger benadering dan die ben ik nog niet tegen gekomen.
Maar goed, ieder zijn meug natuurlijk... Ik sluit me aan bij de rest : :roll:
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door ericjan »

Anja schreef:
Peter79 schreef:Ik zie het gebed niet als een wapen.
Het heeft wel te maken met bescherming.
Schuilen bij de Allerhoogste.
Ik ben het met je eens, Peter. Dat is vervolgens wel het beste "wapen" dat een mens kan hebben, en dat is geen wapen in de gebruikelijke zin van het woord, inderdaad. :)
Ansoluut mee eens ook, het schept bovendien de bijzondere individuele band met de Heer, wonderen beginnen veelal met gebed.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door ericjan »

Piebe 2.2 schreef:Bidden betekent in de Bijbel niets anders dan 'vragen' en volgens evangelische christenen zoals Dirk is het een zonde als je niet bidt. Evangelische christenen hebben de mond vol van vrijheid, maar het enige wat ze doen is anderen oordelen en zoeken naar zonden van hun naasten dus vrij zijn ze absoluut niet.
Voor mij is gebed vooral veel DANKEN en de dag aan het begin bespreken en aan het einde doornemen samen met de Heer.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Onze Vader

Bericht door Anja (oud account) »

Loyola_2 schreef:
Peter79 schreef:Ik zie het gebed niet als een wapen.
Het heeft wel te maken met bescherming.
Schuilen bij de Allerhoogste.
Inderdaad.

Overigens gaat bidden niet primair om 'vragen'... het gaat primair om danken en loven
Amen :!:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Onze Vader

Bericht door Anja (oud account) »

ericjan schreef:
Anja schreef:
Peter79 schreef:Ik zie het gebed niet als een wapen.
Het heeft wel te maken met bescherming.
Schuilen bij de Allerhoogste.
Ik ben het met je eens, Peter. Dat is vervolgens wel het beste "wapen" dat een mens kan hebben, en dat is geen wapen in de gebruikelijke zin van het woord, inderdaad. :)
Ansoluut mee eens ook, het schept bovendien de bijzondere individuele band met de Heer, wonderen beginnen veelal met gebed.
Mee eens, Ericjan :flower1: . Ook het laatste kan ik uit ervaring beamen. :smile: Dat wat God heeft bereid voor hen....etcetera.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:
Loyola_2 schreef:
Peter79 schreef:Ik zie het gebed niet als een wapen.
Het heeft wel te maken met bescherming.
Schuilen bij de Allerhoogste.
Inderdaad.

Overigens gaat bidden niet primair om 'vragen'... het gaat primair om danken en loven
Amen :!:
Dat bidden aller eerst danken is is een vanzelfsprekenheid.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Onze Vader

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:
Anja schreef:
Loyola_2 schreef:
Peter79 schreef:Ik zie het gebed niet als een wapen.
Het heeft wel te maken met bescherming.
Schuilen bij de Allerhoogste.
Inderdaad.

Overigens gaat bidden niet primair om 'vragen'... het gaat primair om danken en loven
Amen :!:
Dat bidden aller eerst danken is is een vanzelfsprekenheid.
Voor mensen met een waarlijk doorleefd Geloof wel...... ;)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Onze Vader

Bericht door Biker »

het Gebed (Onze Vader) werd gegeven aan de joden onder de wet, niet aan de christenen onder de genade.
Moeten wij nog vragen om onze schulden te laten vergeven?
Paulus maakt het
duidelijk dat God, onder genade, alle
zonden van de gelovige al heeft vergeven:
“weest jegens elkaar goedertieren,
welgezind, elkaar vergevend, zoals ook
God in Christus u vergeven heeft.”
(Efeziërs 4:32). Wij bidden niet om
vergeving te ontvangen noch moeten wij
vandaag de dag vergeven om vergeven te
worden.

“En leid ons niet in verzoeking,
maar verlos ons van de boze.”
2 Thess 3:3: “maar de Heer is trouw, die
u zal versterken en bewaren voor de
boze.” Hier is het een gegeven feit. Niet
iets om te vragen of om voor te bidden.
Ook Efeziërs 6:10-18 laat zien dat God de
gelovige heeft uitgerust onder genade om
de aanvallen van satan te
weerstaan.
(badnewsgoodnews)
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Onze Vader

Bericht door Sanne »

Biker schreef:Ook Efeziërs 6:10-18 laat zien dat God de
gelovige heeft uitgerust onder genade om
de aanvallen van satan te
weerstaan.
Als je dit gedeelte leest over de geestelijke wapenrusting, dan zie je dat toch ook het gebed genoemd wordt als een belangrijk wapen in de geestelijke strijd.

Een mooie tekst over gebed vind ik Fil.4:6,7. We mogen alles aan God voorleggen; onze vragen, wensen, zorgen. Maar wel samen met "dankzegging". Het resultaat zal zijn: "En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en gedachten behoeden in Christus Jezus".
Mieke
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 aug 2015, 15:37
Man/Vrouw: V

Re: Onze Vader

Bericht door Mieke »

dus ik moet eerst Peter vergeven en dan krijg ik zelf vergiffenis?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6614
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door Peter79 »

Dirk schreef:
Peter79 schreef:Ik zie het gebed niet als een wapen.
Het heeft wel te maken met bescherming.
Schuilen bij de Allerhoogste.
Misschien bedoelen we wel hetzelfde, Peter?
Het is inderdaad beter om het te hebben over de inhoud dan het gesprek te laten stranden op een woordje, dat een kwestie van persoonlijke voorkeur zou kunnen zijn.
Dirk schreef:een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel (Jakobus 5)
- doordat er kracht aan verleend wordt (NBG '51). Willibrordvertaling heeft die toevoeging niet.
Het gebed wordt in Jak 5 inderdaad zelfstandig voorgesteld, zie ook vers 15 (NBG'51): en het gelovig gebed zal den lijder gezond maken, (en de Here zal hem oprichten).
Ik denk dat er hier eenheid is tussen het bidden van de gelovige en de wil van God, waardoor gezegd kan worden dat het gebed kracht heeft. Het gebed vormt zeg maar de bedding waardoor de kracht van God zijn werk doet.
Dirk schreef:Bidt zonder ophouden (1 Thessalonicensen 5)
Denk ook aan de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. God zal recht verschaffen, maar zal Hij het geloof vinden op aarde? Zondag hadden we er een preek over. De mens kan lang wachten, maar hoelang wacht God eigenlijk? Het voortdurend bidden is ook nodig om te leren bidden in geloof en om Gods wil te leren kennen. Paulus wist door te bidden dat zijn doorn niet werd weggenomen. Daar hoefde hij dus niet meer voor te bidden. Door te bidden zullen bepaalde dingen afvallen, omdat ze niet naar Gods wil zijn.
Denk ook eens aan Daniël, die tot God bad toen hij Gods beloften aan Jeremia gelezen had dat Hij Zijn volk terug zou brengen naar Israël. Pas veel later zag hij het antwoord op zijn gebed! Maar God had zijn gebeden al vanaf de eerste dag gehoord. Bidden met een verwachting!

Gebed heeft kracht:

Bidt, en u zal gegeven worden (Matthëus 7)

Jakobus legt ons uit waarom sommigen niet ontvangen. Eerder maakte ik al duidelijk dat we naar de Liefde moeten jagen, en moeten ijveren (streven) naar de gaven, volgens 1 Korinthiërs 14:

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven

Desondanks leven velen in geestelijke armoede. Waarom? Ik denk dat Jakobus een deel verklaart:

Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt

Jakobus beschrijft dus dat er mensen zijn die naar dingen ijveren, bijvoorbeeld naar de gaven, maar ze niet verkrijgen. Hij beschrijft ook dat er mensen zijn die vechten en oorlog voeren. En, waarom verliezen deze mensen? Omdat ze niet bidden! Mogen we hieruit niet concluderen dat gebed wel degelijk een wapen is! Zelfs het krachtigste wapen!

Tevens leert Jakobus, of beter bevestigt hij, dat we als rechtvaardigen moeten bidden. Doen we dat niet, dan is ons gebed zinloos:

Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt
Jakobus heeft het over ruzies en partijschappen (NBG'51):
- Jak 3:13-18: bittere naijver, zelfzucht, wanorde en kwade praktijk staan tegenover wijze zachtmoedigheid;
- Jak 4: 1-10 geeft hiervoor de verklaring: het strijden en vechten komt voor uit de hartstochten. Bij het strijden en vechten gaat het in deze tekst dus niet om de goede strijd van het geloof maar om ruzies en partijschappen in de gemeente;
- Je kan pas zuiver bidden als je je onderwerpt aan God, weerstand biedt aan de duivel, je hart zuivert , je handen reinigt, je ellende beseft en je zelf vernedert .
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door pyro »

Dirk schreef:Gebed is het krachtigste wapen dat een Christen kan inzetten in de geestelijke strijd

Het Onze Vader wordt vaak gebeden. Soms wordt het als een rijmpje gebeden, zonder dat men de betekenis goed kent. Het Onze Vader wordt ook wel eens het Gebed van Vertrouwen genoemd!
Onze Vader die...
<bidder hoort stem in zijn hoofd, houdt dit zelfbedrog voor 'god'>
Het is niet ongewoon dat er zoiets als een innerlijke dialoog in je hoofd aan de gang is. Zelfs tijdens het bidden zou het kunnen dat je gedachten ahw zelf een 'antwoord' gaan teruggeven op wat je formuleert. Dat is niet iets om aandacht aan te gaan besteden, laat je niet uit je concentratie halen en bid gewoon verder. Immers ook als we zelf niet goed weten wat te bidden naar behoren, mogen we vertrouwen dat de Geest onze zwakheid te hulp komt en Zelf voor ons bidt!
Waar het fout kan gaan met die innerlijke dialogen is dat je jezelf gaat inbeelden, dat het werkelijk een antwoord van God betreft. Hoe ernstiger je dat soort fenomenen gaat nemen, hoe meer je jezelf daarmee kunt gaan bedriegen. De suggestieve antwoorden die als voorbeeld in het 'onze vader' van deze draad zijn opgenomen, zijn op z'n best zelfmisleiding. Op zijn ergst vormen dit soort valse voorstellingen een bedreiging voor de geestelijke gezondheid van de bidder die zijn eigen gedachten met 'goddelijke leiding' verwart.

Christenen zijn geroepen tot geestelijke vrede met God. Het is daarom goed te beseffen dat de innerlijke gedachtenstemmen niet meer zijn dat slechts dat: onwillekeurige zelf gecreeerde reacties. Een eventuele aanvechting om een 'geestelijke strijd' of iets dergelijks te gaan voeren kan dan ook het best resoluut worden weerstaan.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door pyro »

Dirk schreef: Jakobus legt ons uit waarom sommigen niet ontvangen.
Bij dit soort uitspraken gaan mijn nekharen recht overeind staan. Betreffende tekst wordt al te vaak misbruikt door mensen die als het ware God denken te moeten rechtvaardigen door anderen terecht te wijzen wanneer gebed niet tot het verlangde resultaat leidt.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door Dirk »

Jakobus:

Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt

Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Onze Vader

Bericht door pyro »

Dirk schreef:Jakobus:

Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt

Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt
Ja en sommigen maken daar iets absoluuts van: je ontvangt niet? nou dan komt dat dus omdat je gebed kwalijk was, de tekst van Jacobus bewijst dat. Christelijk natrappen :twisted:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Onze Vader

Bericht door Jerommel »

Zo zie ik het ook.

Mattheüs 6 (NBG51)


Het bidden

5 En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds.
6 Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. 7 En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden.
8 Wordt hun dan niet gelijk, want [God] uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
9 Bidt gij dan aldus:

Onze Vader die in de hemelen zijt,
uw naam worde geheiligd;
10 uw Koninkrijk kome;
uw wil geschiede,
gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
11 Geef ons heden ons dagelijks brood;
12 en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
13 en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. [Want Uwer is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.]

14 Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven;
15 maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet vergeven.


Dus we bidden om het geschieden van de Wil van de Vader
Dit houdt ook in dat God zijn kinderen kastijdt.
Om te sarren? Nee, om nederigheid te bewerken, zeker bij mensen uit onze cultuur.
Een dienaar is nederig, en stelt zich onder zijn medemens, en onder God.
Het bekeringstraject dus.
Gepaard met groeien in het geloof.
Maar het betekent ook de afbraak van het "ego".

Hier een stevig preek(je) van Paul Washer in dit kader:
PAUL WASHER on Examining the Sinners Prayer
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W