Profeten

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Profeten

Bericht door Jerommel »

Dirk schreef:
Jerommel schreef:Ik heb meer de indruk dat alles al geopenbaard is, in de Bijbel. Ik denk niet dat er aan de Bijbel toegevoegd zal worden.
Is dit een indruk, of een zekerheid?
Hmmm... Een vrij zekere indruk? :D

De Bijbel sluit ook af met het statement dat er niet mag worden toegevoegd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

De gave van de profetie wordt gewoon in de Korintiersbrieven genoemd en is dus gewoon iets wat nog steeds bestaat.
Zo simpel is het. Mijn vriendin heeft die gave en ik ben er maar wat blij mee.
Alleen haar reformatorische vader ziet het als een bezetenheid en wil niet meer met haar omgaan..
Het is een blinde vlek in veel protestantse kringen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Profeten

Bericht door Dirk »

Gaitema schreef:De gave van de profetie wordt gewoon in de Korintiersbrieven genoemd en is dus gewoon iets wat nog steeds bestaat.
Klopt. En, iemand die dit ontkent dwaalt... OF ....
Gaitema schreef:Zo simpel is het. Mijn vriendin heeft die gave en ik ben er maar wat blij mee. Alleen haar reformatorische vader ziet het als een bezetenheid en wil niet meer met haar omgaan.. Het is een blinde vlek in veel protestantse kringen.
... vindt dat jouw vriendin bezeten is....

Inderdaad, de Gaven van de Geest worden helaas grootschalig ontkend. Gevolg: Dood geloof.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Veelal wel ja..
Mensen die dergelijke ervaringen hebben, zijn vaak eenzaam erin.. Omdat er zoveel onbegrip en ongeloof is.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Profeten

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:De gave van de profetie wordt gewoon in de Korintiersbrieven genoemd en is dus gewoon iets wat nog steeds bestaat.
Die brief is dus aan de gemeente in Corinthië bijna 2000 jaar geleden.
Ik zeg niet dat het daarom nu niet meer zou gelden, maar om te zeggen "dus" is het gewoon iets wat nog steeds bestaat, heeft weinig logica.
Zo simpel is het. Mijn vriendin heeft die gave en ik ben er maar wat blij mee.
Alleen haar reformatorische vader ziet het als een bezetenheid en wil niet meer met haar omgaan..
Het is een blinde vlek in veel protestantse kringen.
Of een verblinde plek in evangelische / charismatische kringen misschien...

Natuurlijk zijn mensen ook sceptisch.

Als het om de tekenen en gaven gaat is het geloof zelf misschien wel dood...

Daarnaast zijn er sinds Christus i.m.o. geen betrouwbare profeten geweest.
Wel valse.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 21 nov 2015, 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Profeten

Bericht door Piebe Paulusma »

Dirk schreef:
Gaitema schreef:De gave van de profetie wordt gewoon in de Korintiersbrieven genoemd en is dus gewoon iets wat nog steeds bestaat.
Klopt. En, iemand die dit ontkent dwaalt... OF ....
Gaitema schreef:Zo simpel is het. Mijn vriendin heeft die gave en ik ben er maar wat blij mee. Alleen haar reformatorische vader ziet het als een bezetenheid en wil niet meer met haar omgaan.. Het is een blinde vlek in veel protestantse kringen.
... vindt dat jouw vriendin bezeten is....

Inderdaad, de Gaven van de Geest worden helaas grootschalig ontkend. Gevolg: Dood geloof.
De wonderen waren voor joden, met name het boos en overspelig geslacht wordt genoemd als liefhebbers van tekenen (Matteüs 12, 39) en wonderen. Jezus noemt hen verdorven (Mat 16,4) en in Lucas 11, 29 zegt hij dat een generatie die niet deugt een teken wil...Het is dus niet gezegd dat je een levend geloof hebt omdat wonderen voor jou zo belangrijk zijn. Eerder maakt het je boos, overspelig verdorven en als een generatie die niet deugt.

De bewering van Dirk dat mensen die niks met wonderen hebben leiden aan een dood geloof is absoluut niet bijbels en derhalve de leer van ongelovige heidenen. In de brief van Jakobus hoofdstuk 2 vers 26 lezen we wat een dood geloof is, het is het geloof van iemand die het niet combineert met goede daden. Juist goede daden zijn een teken van een levend geloof en het nastreven van wonderen is slechts ijdelheid die nergens toe dient dan de verzadiging van het eigen vlees. Het geloof van Dirk is zo dood als een pier,

Modbreak Tin: eind van de zin maar even verwijderd, anders krijg ik er straks in Den Haag ook nog last van met die noorden wind. Maar zonder gekheid: niet teveel overtreffende trap aub.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef:De gave van de profetie wordt gewoon in de Korintiersbrieven genoemd en is dus gewoon iets wat nog steeds bestaat.
Die brief is dus aan de gemeente in Corinthië bijna 2000 jaar geleden.
Ik zeg niet dat het daarom nu niet meer zou gelden, maar om te zeggen "dus" is het gewoon iets wat nog steeds bestaat, heeft weinig logica.
Zo simpel is het. Mijn vriendin heeft die gave en ik ben er maar wat blij mee.
Alleen haar reformatorische vader ziet het als een bezetenheid en wil niet meer met haar omgaan..
Het is een blinde vlek in veel protestantse kringen.
Of een verblinde plek in evangelische / charismatische kringen misschien...

Natuurlijk zijn mensen ook sceptisch.

Als het om de tekenen en gaven gaat is het geloof zelf misschien wel dood...

Daarnaast zijn er sinds Christus i.m.o. geen betrouwbare profeten geweest.
Wel valse.
Er is geen enkel woord waarheid in wat je hierboven zegt, totaal ook niet bijbels aantoonbaar.
Alleen al waar je mee start: "2000 jaar geleden geschreven, dus niet logisch dat het nu gewoon geld."
Denk na over wat je zegt, is er iets in de bijbel vandaag de dag voor jou geschreven?
De God van toen is de God van nu, daarom lezen we een 2000 jaar oud boek.
Dat jij het goed keurt dat mijn "schoonvader" mijn vriendin demoniseerd en haar laat vallen.. Vind ik wel sneu..
Ik zal maar niet vertellen wat zijn verleden met haar is.. Niets voor op het openbare forum.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Dirk schreef:
Gaitema schreef:De gave van de profetie wordt gewoon in de Korintiersbrieven genoemd en is dus gewoon iets wat nog steeds bestaat.
Klopt. En, iemand die dit ontkent dwaalt... OF ....
Gaitema schreef:Zo simpel is het. Mijn vriendin heeft die gave en ik ben er maar wat blij mee. Alleen haar reformatorische vader ziet het als een bezetenheid en wil niet meer met haar omgaan.. Het is een blinde vlek in veel protestantse kringen.
... vindt dat jouw vriendin bezeten is....

Inderdaad, de Gaven van de Geest worden helaas grootschalig ontkend. Gevolg: Dood geloof.
De wonderen waren voor joden, met name het boos en overspelig geslacht wordt genoemd als liefhebbers van tekenen (Matteüs 12, 39) en wonderen. Jezus noemt hen verdorven (Mat 16,4) en in Lucas 11, 29 zegt hij dat een generatie die niet deugt een teken wil...Het is dus niet gezegd dat je een levend geloof hebt omdat wonderen voor jou zo belangrijk zijn. Eerder maakt het je boos, overspelig verdorven en als een generatie die niet deugt.

De bewering van Dirk dat mensen die niks met wonderen hebben leiden aan een dood geloof is absoluut niet bijbels en derhalve de leer van ongelovige heidenen. In de brief van Jakobus hoofdstuk 2 vers 26 lezen we wat een dood geloof is, het is het geloof van iemand die het niet combineert met goede daden. Juist goede daden zijn een teken van een levend geloof en het nastreven van wonderen is slechts ijdelheid die nergens toe dient dan de verzadiging van het eigen vlees. Het geloof van Dirk is zo dood als een pier, het is als een lijk wat in verre staat van ontbinding is, de stank is tot hier te ruiken.
Je weet niet wat je zegt.
Ik heb in ieder geval gezien dat God nog steeds de gaven van de Geest geeft tot opbouw van Zijn gemeente.
Iemand die dat niet weet hoeft nog geen dood geloof perse te hebben, maar als die zegt dat God die dingen vandaag niet meer doet, dan is het niet waar wat die zegt. God doet ze wel degelijk en de duivel is het absoluut niet, want anders hadden "we" het wel geweten en het herkend.

De regel gaat hier op dat we verder moeten kijken dan ons neus lang is en niet enkel moeten geloven wat ons oog ziet en volgens de wetenschap zou kunnen.

dat Dirk een levend of een dood geloof heeft weet jij niets van, of ben jij een profeet door God gezonden?
Het is ook in strijd met de forum regels het zo op de man te zeggen.
Wat Dirk zegt niet, omdat het over "de algemeenheid" spreekt en niemand persoonlijk gezegd is hier.
Wat jij hier zegt kan dus echt niet.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Profeten

Bericht door Piebe Paulusma »

Luister breurtje, jij weet ook wel dat ik niemand zijn geloof zomaar dood noem, ik gaf Dirk slechts wat wisselgeld want wonderen zijn niet van belang. Wat een wonder mag heten is dat jij van de Grolsch af bent en nu geen koppijn krijgt van dat nieuwe bier. Verder zijn er geen bijzonderheden te melden, om met Rechtuit te spreken: over tot de orde van de dag maar weer. :roll: :w :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Profeten

Bericht door Jerommel »

Ik was het ook niet helemaal met Piebe eens, maar jullie lokken wel zo'n reaktie uit door anderen te betichten van ongeloof, omdat ze geen tekenen, gaven en wonderen najagen.

En wat zo schrijnend is, is dit:

Mattheüs 7 (NBG51)

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.


Uitgerekend deze typische evangelische / charismatische stokpaardjes betekenen dus kennelijk niets voor je redding of je geloof.
Dus de hoogmoed daaromtrent is bij monde van Gods Woord is kennelijk compleet misplaatst.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de misstanden rondom de "wonderkerken", zoals de theologische dwalingen, en het soort hoogmoedige macho-gedrag waardoor mensen die niet genezen worden te horen krijgen dat ze niet genoeg geloof hebben.

Les dit ook maar eens:

1 Kor 12 (NBG51)

Vele gaven, één Geest

1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten.
2 Gij weet, dat gij, toen gij nog heidenen waart, u blindelings naar de stomme afgoden liet heendrijven.
3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest.
4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest;
5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here;
6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt.
7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen.
8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;
9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.
Allen leden van één lichaam
12 Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus;
13 want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt.
14 Want het lichaam bestaat toch ook niet uit één lid, maar uit vele leden.
15 Indien de voet zeggen zou: omdat ik niet de hand ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort hij daarom niet tot het lichaam?
16 En indien het oor zeggen zou: omdat ik niet het oog ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort het daarom niet tot het lichaam?
17 Als het lichaam geheel en al oog was, waar bleef het gehoor? Als het geheel en al gehoor was, waar bleef de reuk?
18 Nu heeft God echter de leden, elk in het bijzonder, hun plaats in het lichaam aangewezen, zoals Hij heeft gewild.
19 Indien zij alle één lid vormden, waar bleef het lichaam?
20 Maar nu zijn er wel vele leden, doch slechts één lichaam.
21 En het oog kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet nodig, of ook het hoofd tot de voeten: ik heb u niet nodig.
22 Ja, veeleer zijn die leden van het lichaam, welke het zwakst schijnen, noodzakelijk,
23 en juist die delen van het lichaam, welke wij minder in ere houden, bekleden wij meer eervol, en onze minder edele leden worden met groter eer behandeld,
24 doch onze edele leden hebben dat niet nodig. God heeft evenwel het lichaam zó samengesteld, dat Hij meer eer gaf aan hetgeen misdeeld was,
25 opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden gelijkelijk voor elkander zouden zorgen.
26 Als één lid lijdt, lijden alle leden mede, als één lid eer ontvangt, delen alle leden in de vreugde.
27 Gij nu zijt het lichaam van Christus en ieder voor zijn deel leden.
28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.
29 Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen krachten?
30 Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in tongen? Vertolken zij soms allen?
31 Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Profeten

Bericht door Piebe Paulusma »

Ook ik was het zoals gewoonlijk niet met jou eens Jerommel maar wat zei ik nou meer dan Dirk? Dirk was de eerste die zei dat allen die niet geloven dat er nog wonderen gebeuren een dood geloof hebben en daardoor voelde ik me aangesproken. Dat ik de beste man persoonlijk adresseer wil niet zeggen dat de opmerking daardoor verandert, ik ben slechts wat consequenter.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Profeten

Bericht door Dirk »

ericjan schreef:Een profeet die G'd laat spreken zal altijd bemoedigen (ook al zullen velen er aanstoot aan nemen) en het zal (uiteindelijk) altijd uitkomen.
klopt. Maar, een profeet zal nooit tegen de Bijbel profeteren. In 1 Korinthiërs 14 lezen we de opdracht te jagen naar liefde en te streven naar de gaven, maar vooral te profeteren:

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!