Profeten

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Profeten

Bericht door Dirk »

Opvallend is dat er mensen zijn die denken dat er geen profeten meer zijn. Hebrëen 1 wordt hiervoor ten onrechte gebruikt. Gelukkig laat 1 Korinthiërs 14 geen twijfel meer bestaan:

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren

Gelukkig is God nog altijd dezelfde God en handelt Hij ook nog hetzelfde! Het ontkennen van profeten en profetieen is een kwalijke zaak, omdat er feitelijk profeten zijn. Feitelijk ontvangen bijvoorbeeld moslims visoenen en profetieen. Waarom zouden we daaraan twijfelen? Zeker moeten we profetieen toetsen aan de Bijbel. Daarmee kunnen we niet alle profetieen zondermeer afwijzen. Het afwijzen daarvan is gebaseerd op leer, en niet op de Bijbel. Naar mijn mening leidt leer af van de Waarheid. Wonderbaarlijke genezingen, profetieen, woorden van Kennis of Wijsheid. Ze komen nu gewoon nog voor.

https://www.youtube.com/watch?v=uaRotNrd_cA
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door callista »

Geef eerst eens een definitie van een profeet...
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Profeten

Bericht door Dirk »

callista schreef:Geef eerst eens een definitie van een profeet...
Lees de Bijbel! 1 Korinthiërs 14: Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren

En, 1 Korinthiërs 12::

Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest; En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest. En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen. Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.

In dit topic beperken we ons tot de (gave der) profetie.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Een echte profeet is te herkennen aan de leer van de liefde en het verlossingswerk, het naderende einde en het niet gebonden zijn aan kerkelijke leringen, maar aan het Woord van God zelf. Zoals Jezus zelf het in de Bijbel heeft laten optekenen.

Zo simpel is het. Voor iedereen te herkennen.

[Modbreak Peter79: berichten hiervoor en hierna over kerk en politiek verwijderd. Probeer hier een gesprek te voeren met respect voor elkaars standpunt, zonder je eigen stroming als superieur voor te stellen (wat dat leidt af van het inhoudelijke gesprek en daagt mensen teveel uit om off-topic te gaan of ruzie te maken.]
Laatst gewijzigd door Gaitema op 15 nov 2015, 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

callista schreef:Geef eerst eens een definitie van een profeet...
Profeteren is het brengen van het evangelie over de weg die we wel en die we niet zullen kunnen gaan, om het in eigen woorden te mogen verklaren.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door Martine »

callista schreef:Geef eerst eens een definitie van een profeet...
Voor mij is een profeet iemand met visie en visionaire gedachten.

Het profeteren, waar Dirk op doelt - zie zijn verwijzing naar 1 Korinthiërs 12 - is naar mijn gevoel: de toekomst voorspellen.
In alle betekenissen van het woord. Toekomst in eigen ontwikkeling en groei, toekomst als in: 'wat staat ons te wachten'...
In het Oude Testament is een veelvoorkomende zin: "Zo spreekt de Heer"...
Maar die werd uitgesproken door de Oudtestamentische profeten. Die waarschuwden als het volk Israël weer eens de verkeerde kant op ging, ze zich van God noch gebod iets aantrokken.
In bepaalde profetieën zie ik de aankondiging van de komst van de Messias (ik denk aan bv. Jesaja 53).
Sommigen zien Daniël als een aankondiging van de Apocalyps. Net zoals de Openbaring van Johannes.
Maar met alle rekensommen over 'het einde der tijden' ga ik niet mee.

Het "zo spreekt de Heer" mag mijns inziens in de tegenwoordige tijd niet gebruikt worden om mensen tot de orde - welke orde dan ook - te roepen. Zo 'spreekt de Heer' mag uitsluitend en alleen gebruikt worden als men wil aangeven hoe groot de liefde van God is.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Profeten

Bericht door Dirk »

Beste Martine,
Martine schreef:Het "zo spreekt de Heer" mag mijns inziens in de tegenwoordige tijd niet gebruikt worden om mensen tot de orde - welke orde dan ook - te roepen. Zo 'spreekt de Heer' mag uitsluitend en alleen gebruikt worden als men wil aangeven hoe groot de liefde van God is.
En als God wel spreekt? Misschien bedoel je dat "zo spreekt de Heer" niet zomaar gebruikt mag worden? Zoals ook niet overhaast handen opgelegd worden, zo kan en mag ook niet overhaast geprofeteerd worden (?). Maar wat als iemand wel een woord van God ontvangt, misschien wel om mensen tot de orde te roepen of om wat voor reden dan ook. Er zijn wel degelijk profeten, ook tegenwoordig nog (er zijn immers ook valse profeten!), die zeker een boodschap van Hem mogen, of misschien zelfs moeten verkondigen, dat kan in persoonlijke kring zijn, maar ook in grotere kring. Profetieen zijn natuurlijk nooit in strijd met de Bijbel! Als een profeet jou dus zou verkondigen dat je moet verhuizen, dan zou dat van God kunnen komen. Als een profeet verkondigt dat je iemand moet ombrengen, komt het nooit van God. Het herkennen van profetieen vraagt geestelijke oefening.

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door callista »

Dirk schreef:Beste Martine,
Martine schreef:Het "zo spreekt de Heer" mag mijns inziens in de tegenwoordige tijd niet gebruikt worden om mensen tot de orde - welke orde dan ook - te roepen. Zo 'spreekt de Heer' mag uitsluitend en alleen gebruikt worden als men wil aangeven hoe groot de liefde van God is.
En als God wel spreekt? Misschien bedoel je dat "zo spreekt de Heer" niet zomaar gebruikt mag worden? Zoals ook niet overhaast handen opgelegd worden, zo kan en mag ook niet overhaast geprofeteerd worden (?). Maar wat als iemand wel een woord van God ontvangt, misschien wel om mensen tot de orde te roepen of om wat voor reden dan ook.
Er zijn wel degelijk profeten, ook tegenwoordig nog (er zijn immers ook valse profeten!), die zeker een boodschap van Hem mogen, of misschien zelfs moeten verkondigen, dat kan in persoonlijke kring zijn, maar ook in grotere kring. Profetieen zijn natuurlijk nooit in strijd met de Bijbel! Als een profeet jou dus zou verkondigen dat je moet verhuizen, dan zou dat van God kunnen komen. Als een profeet verkondigt dat je iemand moet ombrengen, komt het nooit van God.

Het herkennen van profetieen vraagt geestelijke oefening.

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.
Zo simpel is het niet.
Helaas menen nogal wat mensen, die zich "profeten" wanen dat wat zij zeggen afkomstig is van God en misbruiken dat om o.a. mensen tot de orde te roepen.... :x
Kijk alleen maar op dit forum
M.a.w. roeptoeterij in naam van God.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

@ Martine

Daar zit hem nu denk ik net het geheim in.
Als God zich vandaag stil houdt en wij in plaats van Hem het gesprek voeren, dan kunnen we ook niet zeggen: "zo spreekt de Heer,"
Het is ook heel menselijk om te denken dat we zelf de juiste woorden moeten zoeken en de uitleg over het evangelie moeten geven. Het mooie is echter dat God ons niet als wezen achter laat en ons onze boontjes laat doppen.
Hij helpt ons met Zijn Geest van inzicht, liefde, kracht en vanuit een vurige wil ons dit alles te schenken.

Laten we iets van Gods woorden daarvan eruit halen.
1 Kor. 12:28 :
" God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen 'om bijstand' te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken."

Het beangstigende zou kunnen zijn, dat we denken: "help, dit soort dingen zie ik niet, ik ben geen christen!! Help!!"
Laat je door de duivel niet opjagen. Als je deze angst voelt, mag je gerust weten dat je een kind van God bent, want mensen die niet bij Hem horen bekommeren zich niet om deze gaven en nemen het niet als boodschap aan.
Maar let ook op het woord "vermogen" voor bijstand verlenen.
God geeft het ons (!!!)
We hoeven dus niet bang te zijn het allemaal zelf te moeten doen, in ons uppie. Zodat het een uitputtingsslag wordt.
Dat proef je veel onder mensen, van het "maar het is zo druk allemaal!"
Dat komt omdat we zelf de regie in handen nemen, die God echter wil overnemen.
God bepaald hoe we bijstand verlenen, geeft ons de kracht ervoor en zet ons ervoor in.
Hoe weet je nu wat Hij van ons wil dan?
Dat is een kwestie van naar je hart en je geweten luisteren. Bekommer je om de mensen die op je weg komen, en God zal je daarin leiden via jouw hart, geweten en je gedachten.

als God dan via je gedachten de leiding aan het nemen is, raken we dan niet de profetiegave al lichtelijk aan?

Daarom iets verder weer wat eruit halen.

1 Kor. 13: 1
"Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen - had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal."
en vers 13
"Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde."

Vervolgens 1 Kor. 14:1
"Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie."

Hoe doe je dat?
Puur luisteren naar de stem van God in je binnenste, die spreekt door de liefde, die je geweten stuurt en je medeleven wekt. Hij geeft je de wil het juiste voor Hem en de medemensen te doen. Je gedachten worden hoe dan ook beïnvloed door het geestelijke rijk. Daar waar de engelen en God je via Jezus dingen in je gedachten planten, spreken.. beelden. Daar zijn ook de demonen die proberen onze gedachtes te vertroebelen en een vals beeld van God weer te geven en van Zijn leer.

God trekt je aan, maar satan probeerde je juist weerstand er tegen op te laten roepen.
Door angst voor Hem, het gevoel het zelf niet te kunnen, mislukt te zijn.. Gevoel van belasting met regels te zitten, waar jij je niet aan kan houden.

God houdt zich met deze bezwaren niet bezig. Hij wil ons vrijelijk alles geven. Richt je wil op Hem en zijn gerechtigdheid en alles wil Hij jou dan schenken.

Tussen haakje zet ik 'bijstand verlenen'
Dat kan hoe dan ook iedereen doen :-)
Welkom in Gods rijk!
Ook zijn we allemaal wel eens een leraar, want we leren van elkaar
Laatst gewijzigd door Gaitema op 16 nov 2015, 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Profeten

Bericht door Jerommel »

Als God iemand iets wil openbaren, dan doet Hij dat.
Daar heeft oefening geen enkel effect op.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Profeten

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:Als God iemand iets wil openbaren, dan doet Hij dat.
Daar heeft oefening geen enkel effect op.
Dat is sowieso waar, Jerommel. Maar, nu gaan we 1 Korinthiërs 14 eens bekijken:

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.

Hoe ijver jij naar de geestelijke gaven?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:Als God iemand iets wil openbaren, dan doet Hij dat.
Daar heeft oefening geen enkel effect op.
Dat klopt zeker, en toch geeft de bijbel weer dat we (zoals het in 1 kor. 14:1 staat) ernaar moeten streven.

Dat zit zo, als God je iets via de bijbel wil zeggen, dan moeten we wel de bijbel willen open slaan.
Dit als voorbeeld.
Ik merk zelf vaak dat als ik me ertoe wil zetten de bijbel te lezen, er een soort "tegenzin" in mij gaat werken en als ik het lees ik steeds moet gaan denken aan van alles en nog wat. Ik moet die nog bellen en de was moet nog gedaan en ik heb zin in een lekkere krekker met gesmolten kaas erop. Een frisse wandeling buiten maken is ook wel lekker..

Om de één of andere manier wil ik de bijbel an zich graag lezen, maar als het er op aan komt.. Dan blijft het door van alles en nog wat liggen..
Hoe kan God zo tot ons preken?

De beoefening zit er hem erin, dat het geheel stil wordt in onze binnenste en we ons op Hem leren richten.
Iets waar de duivel niet op zit te wachten, daarom probeerde hij je te beïnvloeden.
Echter helpt Gods hulp dan sterk.
"Leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze, want van "U" (!) is het Koninkrijk, de kracht en de Heerlijkheid, tot in eeuwigheid!!! " :flower1:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Dirk schreef:
Jerommel schreef:Als God iemand iets wil openbaren, dan doet Hij dat.
Daar heeft oefening geen enkel effect op.
Dat is sowieso waar, Jerommel. Maar, nu gaan we 1 Korinthiërs 14 eens bekijken:

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.

Hoe ijver jij naar de geestelijke gaven?
Ach, we denken aan het zelfde :P
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Dirk schreef:Beste Martine,
Martine schreef:Het "zo spreekt de Heer" mag mijns inziens in de tegenwoordige tijd niet gebruikt worden om mensen tot de orde - welke orde dan ook - te roepen. Zo 'spreekt de Heer' mag uitsluitend en alleen gebruikt worden als men wil aangeven hoe groot de liefde van God is.
En als God wel spreekt? Misschien bedoel je dat "zo spreekt de Heer" niet zomaar gebruikt mag worden? Zoals ook niet overhaast handen opgelegd worden, zo kan en mag ook niet overhaast geprofeteerd worden (?). Maar wat als iemand wel een woord van God ontvangt, misschien wel om mensen tot de orde te roepen of om wat voor reden dan ook. Er zijn wel degelijk profeten, ook tegenwoordig nog (er zijn immers ook valse profeten!), die zeker een boodschap van Hem mogen, of misschien zelfs moeten verkondigen, dat kan in persoonlijke kring zijn, maar ook in grotere kring. Profetieen zijn natuurlijk nooit in strijd met de Bijbel! Als een profeet jou dus zou verkondigen dat je moet verhuizen, dan zou dat van God kunnen komen. Als een profeet verkondigt dat je iemand moet ombrengen, komt het nooit van God. Het herkennen van profetieen vraagt geestelijke oefening.

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.
Als we over God spreken en we zeggen echt dat wat waar is, dan is het helemaal nooit van onszelf. Het komt dan altijd van de Heilige Geest.
Al het overige zijn toevoegingen aan het evangelie dat door de eeuwen heen in de kerken is geslopen.
Iets wat niet Gods werk is, maar van zijn tegenstander om ons lam te leggen en geestelijk te doden.
Ook kan het zijn dat we het nog niet helemaal kunnen doorgronden en het daarom wat verkeerd overbrengen.
dan heeft het met onze eigen geestelijke rijpheid te maken, dat altijd achterloopt op dat van Jezus zelf.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 16 nov 2015, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door callista »

Martine schreef:
callista schreef:Geef eerst eens een definitie van een profeet...
Voor mij is een profeet iemand met visie en visionaire gedachten.

Het profeteren, waar Dirk op doelt - zie zijn verwijzing naar 1 Korinthiërs 12 - is naar mijn gevoel: de toekomst voorspellen.
Dat lijkt mij ook de juiste definitie...meer in de betekenis van ziener dus
Zeker in aanmerking genomen dat velen zeggen dat bepaalde profetieën
uitgekomen zouden zijn....en sommige nog vervuld zullen worden.
Met evangelisatie heeft het dan ook m.i. niets te maken.
Laatst gewijzigd door callista op 16 nov 2015, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Profeten

Bericht door Jerommel »

@ Dirk:

Ik ijver niet naar de geestelijke gaven die jij voor ogen hebt.

In Handelingen doet God wonderen enkel door de Apostelen en eventueel door hun
naaste volgelingen, zoals Barnabas en Steven.
Verder niet.
Het doel was om het geloof voet aan de grond te geven bij de heidenen.

En dat is ook het doel van profeteren: ter stichting van de broederschap in Christus.
Maar dan gaat het dus over het profeteren zoals Gaitema het uit legt:
Het verkondigen van het Woord.
In 1 Cor 13 lezen we dat het om de Liefde gaat, dat geldt ook bij het profeteren, het delen van Gods Woord.

Ook de Liefde is een geestelijke gave van God !
Liefde voor de Waarheid en voor je medemens.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door Martine »

In reactie op jullie antwoorden:

Ik zie 1 Kor. 14 (Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren) denk ik anders dan jullie.
Niet voor niets zeg ik dat het "zo zegt de Heer" niet door ons mag worden uitgesproken. Want je kunt wel denken dan iets van de Heer komt, maar is dat wel zo? Is het niet een gedachte, die in je opkomt en die in feite van en voor jezelf is?
Het profeteren van 1 Kor. 14 is mijns inziens het vertellen aan anderen, als het zich voordoet, wat Christus voor mij is en voor de ander wil zijn.
Maar dat zeker niet van de daken schreeuwen met een 'zo zegt de Heer'.

Ik denk dat, zeker in deze tijd, we heel voorzichtig moeten zijn met verkondigen hoe het zit.
Inderdaad zijn er heel veel valse profeten - onderzoek je hart als je denkt iets te moeten profeteren: is het niet: 'de wens is de vader van de gedachte' ? Of is het echt van God? En dan denk ik dat profeteren zich meer uit in dienstbaarheid, in klaar staan voor mensen als het nodig is.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2559
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Profeten

Bericht door Inktvlam »

Jerommel schreef:Als God iemand iets wil openbaren, dan doet Hij dat.
Daar heeft oefening geen enkel effect op.
Dat is niet altijd waar. Er waren vroeger bij de joden profetenscholen, waar men geleerd werd deemoedig te zijn. Dat deemoedig zijn is noodzakelijk, want elke profetie moet door het filter (wat nu eenmaal elk mens in zich heeft) van de profeet voordat het aan het papier toevertrouwd kan worden. Daarbij mag dus niks van de eigen mening van de profeet doorklinken.
Er zijn nog steeds profetenscholen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... ruis.dhtml
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Profeten

Bericht door Rechtuit »

Zo simpel is het niet.
Helaas menen nogal wat mensen, die zich "profeten" wanen dat wat zij zeggen afkomstig is van God en misbruiken dat om o.a. mensen tot de orde te roepen.... :x
Kijk alleen maar op dit forum
M.a.w. roeptoeterij in naam van God.
Goed gezien dat roeptoeterij heb je een bepaalde protestantse kringen evangelischen en nog wat van die stromingen;de ervaring is ook dat die zo genaamde profeten veel ellende veroorzaken dat mensen heel hun hebben en houden geven en mee naar het buiten land vertrekken en dan wakker worden en berooid in Nl terug komen.

Wat zijn profeten hen die hun theologie kennen weten de kenmerken van de echte profeet zowel binnen de Kerk als er buiten.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:@ Dirk:

Ik ijver niet naar de geestelijke gaven die jij voor ogen hebt.

In Handelingen doet God wonderen enkel door de Apostelen en eventueel door hun
naaste volgelingen, zoals Barnabas en Steven.
Verder niet.
Het doel was om het geloof voet aan de grond te geven bij de heidenen.

En dat is ook het doel van profeteren: ter stichting van de broederschap in Christus.
Maar dan gaat het dus over het profeteren zoals Gaitema het uit legt:
Het verkondigen van het Woord.
In 1 Cor 13 lezen we dat het om de Liefde gaat, dat geldt ook bij het profeteren, het delen van Gods Woord.

Ook de Liefde is een geestelijke gave van God !
Liefde voor de Waarheid en voor je medemens.

Jerommel, apostelen zijn niet van die super christenen waaraan we niet kunnen tippen.
Het waren gewone mensen zoals jij en ik.
God gebruikt geen popsterachtigen.
Hij strooit ook niet zo rijkelijk met wonderen, maar liever met de rijke boodschap van het evangelie.
Anders krijg je dat mensen door een wonder gedwongen kunnen gaan geloven en dat belemmerd de vrije wil van ieder hart om van daaruit God te zoeken, die zich ook laat vinden.
In het begin gebeurde het inderdaad meer om voet aan de grond te zetten.
Toch is het nooit helemaal verdwenen.
God geneest sommige mensen nog wel eens van bijvoorbeeld kanker, zoals Hij toen ook deed.
In mijn vorige gemeente was er één man die al eens via kuren genezen was, maar op hoge leeftijd (de tachtig gepasseerd) weer ziek werd. Hij zag er erg tegen op om weer die kuren te moeten ondergaan.
Hij bad daarom tot God om genezing, als Hij dat zou willen en deelde Hem hoe hij opzag tegen weer die pijnlijke kuren.
Op een gemeenteavond dat over de gaven van de Geest ging, zei de dominee de woorden:
"Zoals Jezus vroeger mensen genas, kan Hij ook vandaag mensen van kanker genezen."
Daarop voelde de man, die als één van de toehoorders in de zaal zat hoe de kanker uit hem weg trok.
Voor de zekerheid heeft hij het laten onderzoeken in het ziekenhuis en inderdaad, het was verdwenen.

God heeft ons allemaal lief en wil ons allemaal helpen..
Ten eerste door het Woord, maar soms gebeuren er ook bijzondere dingen om ons te helpen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Inktvlam schreef:
Jerommel schreef:Als God iemand iets wil openbaren, dan doet Hij dat.
Daar heeft oefening geen enkel effect op.
Dat is niet altijd waar. Er waren vroeger bij de joden profetenscholen, waar men geleerd werd deemoedig te zijn. Dat deemoedig zijn is noodzakelijk, want elke profetie moet door het filter (wat nu eenmaal elk mens in zich heeft) van de profeet voordat het aan het papier toevertrouwd kan worden. Daarbij mag dus niks van de eigen mening van de profeet doorklinken.
Er zijn nog steeds profetenscholen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... ruis.dhtml
Deemoedigheid, dat is goed dat je het zegt.
Inderdaad.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Profeten

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef: Ik merk zelf vaak dat als ik me ertoe wil zetten de bijbel te lezen, er een soort "tegenzin" in mij gaat werken en als ik het lees ik steeds moet gaan denken aan van alles en nog wat. Ik moet die nog bellen en de was moet nog gedaan en ik heb zin in een lekkere krekker met gesmolten kaas erop. Een frisse wandeling buiten maken is ook wel lekker..
Herkenbaar... :oops:

Om de één of andere manier wil ik de bijbel an zich graag lezen, maar als het er op aan komt.. Dan blijft het door van alles en nog wat liggen..
Hoe kan God zo tot ons preken?
Tja, dat wordt dan lastig inderdaad... :?
HEt is ook een lastig en moeilijk boek.
Ik leer het meest van en over de Bijbel en God via documentaires en studies, maar ik zou absoluut ook meer zelf de Bijbel moeten lezen.
Regelmatig zoek ik wel passages op, in verband met een discussie of lezing, en dan zie ik soms geweldige dingen staan, zoals laatst Spreuken 8, waarin in feite Christus in de ik-vorm spreekt.
In de praktijk kom ik vaak (met zelf lezen) niet veel verder dan Genesis 1 2 3 en 4, maar ik vind Genesis eerste hoofdstukken wel enorm fascinerend.
De beoefening zit er hem erin, dat het geheel stil wordt in onze binnenste en we ons op Hem leren richten.
Hmmm...
Dat zijn toch dingen uit de new age, ben ik bang...
Ik doe dat iig niet.
Iets waar de duivel niet op zit te wachten, daarom probeerde hij je te beïnvloeden.
Tja, misschien zit de satan daar juist WEL op te wachten, dat je je spirituele deur open zet voor input, waarvan jij nu denkt dat dat alleen maar God kan zijn.
We zien ook in de Bijbel dat het altijd God is die contact legt.
En of je dan stil en ontvankelijk zit te wezen, daar heeft Hij (afgaande op de Bijbel) weinig boodschap aan.
Schoolvoorbeelden zijn natuurlijk Paulus (toen nog Saulus) en Jonah.
Volgens Christus kan je je toch beter richten op je medemens uit naastenliefde, dan mystieke ervaringen en 'gaven' nastreven.

Ik was ooit nogal spiritueel namelijk, dus ik schrijf uiteraard uit eigen perceptie, maar één van de eerste dingen die God in mijn leven deed was het dichtdoen van spirituele deuren.
Zo kreeg ik nog weleens 's nachts een klap op mijn oor, of tintelde mijn hele lichaam hevig in mijn halfslaap, en ook heb ik 'sprirtuele extase' ervaren, nog in mijn meditatie-tijd.
Dat is allemaal voorbij, gelukkig...
Nu was 'spirituele extase' natuurlijk een heerlijk gevoel, maar een mens wordt er geheid arrogant en hmm... 'vaag' van.
Dat zie je dan ook weleens terug bij hen die dat nastreven.

Ik zou je dus, en dat heb ik al vaker gedaan, ontraden om meditatie technieken toe te passen.
Je kan beter bidden, want dat is niet het zelfde, tenzij je er een mantra (zelfhypnose) van maakt.
Echter helpt Gods hulp dan sterk.
"Leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze, want van "U" (!) is het Koninkrijk, de kracht en de Heerlijkheid, tot in eeuwigheid!!! " :flower1:
Daar zeg ik dan toch AMEN op. :flower1:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Profeten

Bericht door Piebe Paulusma »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef: Ik merk zelf vaak dat als ik me ertoe wil zetten de bijbel te lezen, er een soort "tegenzin" in mij gaat werken en als ik het lees ik steeds moet gaan denken aan van alles en nog wat. Ik moet die nog bellen en de was moet nog gedaan en ik heb zin in een lekkere krekker met gesmolten kaas erop. Een frisse wandeling buiten maken is ook wel lekker..
Herkenbaar... :oops:
En dan toch een grote muil hebben en tegen mij zeggen dat ik gedeelten negeer! :naughty:

Deze tegenzin heb ik geen last van, want ik hoef de Geschriften niet in mijn persoonlijke mal te gieten.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Profeten

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:
Jerommel schreef:@ Dirk:

Ik ijver niet naar de geestelijke gaven die jij voor ogen hebt.

In Handelingen doet God wonderen enkel door de Apostelen en eventueel door hun
naaste volgelingen, zoals Barnabas en Steven.
Verder niet.
Hun functie was compleet anders dan de onze.
Zij schreven Bijbel en verrichten wonderen.
Neem ook in ogenschouw hoe zij de Heilige Geest ontvingen.
Het doel was om het geloof voet aan de grond te geven bij de heidenen.
Dat is niet te vergelijken met jou of met mij of met wie dan ook.
Zij gingen in geloof de marteldood tegemoed.

Laten we bescheiden zijn, en niet hun 'bediening' aanmatigen als verwende lauwe decadente gelovigen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Profeten

Bericht door Jerommel »

Piebe 2.2 schreef:
Jerommel schreef:
Gaitema schreef: Ik merk zelf vaak dat als ik me ertoe wil zetten de bijbel te lezen, er een soort "tegenzin" in mij gaat werken en als ik het lees ik steeds moet gaan denken aan van alles en nog wat. Ik moet die nog bellen en de was moet nog gedaan en ik heb zin in een lekkere krekker met gesmolten kaas erop. Een frisse wandeling buiten maken is ook wel lekker..
Herkenbaar... :oops:
En dan toch een grote muil hebben en tegen mij zeggen dat ik gedeelten negeer! :naughty:

Deze tegenzin heb ik geen last van, want ik hoef de Geschriften niet in mijn persoonlijke mal te gieten.
Ik negeer niets, i.t.t. jij.
Ik doe dagelijks Bijbelstudie, maar lees te weinig zelf.
Dat schreef ik toch ook,maar ook die tekst negeer je liever...
Laatst gewijzigd door Jerommel op 16 nov 2015, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W