Profeten

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Profeten

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:Ik ijver niet naar de geestelijke gaven die jij voor ogen hebt.
De Bijbel is duidelijk: Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.

Jaag de liefde na, en ijver (streef) naar de gaven. Jij doet dat niet. Geloof je wel in de Bijbel, Jerommel?
Jerommel schreef:In Handelingen doet God wonderen enkel door de Apostelen en eventueel door hun naaste volgelingen, zoals Barnabas en Steven. Verder niet.
Jezus werd trouwens ook vervolgd, omdat HIJ Wonderen deed. Wat zegt de Bijbel over discipelen? Het is trouwens opvallend dat je apostel met een hoofdletter schrijft. Een apostel is gewoon een boodschap-overbrenger, en die zijn er vandaag nog steeds. En, je bevestigt slechts hetgeen ik denk! De wonderen worden slechts verricht door boodschap-overbrengers en volgelingen, maar altijd in Naam van Jezus, zoals bijvoorbeeld Jan Zijlstra doet.

De discipel is niet boven den meester, noch de dienstknecht boven zijn heer. Het doel was om het geloof voet aan de grond te geven bij de heidenen. (Matthëus 10)

Internet puilt uit van zgn. waarschuwende websites die elke bediening beschuldigen, die in de kracht van de Heilige Geest functioneren. Het lijkt alsof je alleen goedgekeurd wordt, als je geen wonderen in je bediening toestaat en alleen maar bezig met woorden en veel theorie.

Want het Koninkrijk Gods is niet gelegen in woorden, maar in kracht. 1 Korinthiërs 4

Het gaat niet om woorden, het gaat om kracht.

De Bijbel leert ons duidelijk dat we Zijn Liefde moeten najagen en moeten streven (ijveren) naar de gaven. Gewoon doen, niet over discussieren. Je valt dan zeker wel eens, maar HIJ richt je keer op keer op!
Jerommel schreef:En dat is ook het doel van profeteren: ter stichting van de broederschap in Christus.
Dat is niet het doel, het is een doel.

Apostelen zijn zeker te herkennen, ook vandaag nog:

De merktekenen van een apostel zijn onder u betoond in alle lijdzaamheid, met tekenen, en wonderen, en krachten. 2 Korintiers 12

Waar zien we deze tekenen in Naam van Jezus? Waar zien we deze wonderen en krachten? Geef het antwoord, en herken de apostelen!

Het is een leugen dat wonderen alleen waren voor de tijd van de apostelen. Dat zegt de Bijbel absoluut nergens, integendeel. Paulus schreef dat de Geest van God aan de gemeente van het Nieuwe Testament gegeven werd, om ons bovennatuurlijke gaven te geven:

En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest. En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen. Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.

Nu zijn er spotters die beweren dat we de bedelingenleer moeten begrijpen. Grote onzin, de Bijbel leert ons dat nergens! God is dezelfde God, vroeger, nu en in de toekomst! HIJ handelt niet in het verborgene:

https://www.youtube.com/watch?v=Aotw9IRcloA

De Bijbel leert ons (o.a. in Johannes 14) inderdaad dat Zijn volgelingen grote Wonderen zullen doen in Naam van Jezus:

Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.

Jezus gaf ons zelfs de opdracht (in bijvoorbeeld Lukas 10), en niet slechts aan een select groepje, en niet slechts toen, maar ook nu:

En in wat stad gij zult ingaan, en zij u ontvangen, eet hetgeen ulieden voorgezet wordt. En geneest de kranken, die daarin zijn, en zegt tot hen: Het Koninkrijk Gods is nabij u gekomen.

Hier gaat het om de gave der genezing. Hetzelfde geldt voor de gave der profetie. Maar, ook spreekt Jezus over degenen die niet willen ontvangen, die niet open staan voor de Gaven, die niet open staan voor Zijn volgelingen en apostelen (we lezen verder in Lukas 10):

Maar in wat stad gij zult ingaan, en zij u niet ontvangen, uitgaande op haar straten, zo zegt: Ook het stof, dat uit uw stad aan ons kleeft, schudden wij af op ulieden; nochtans zo weet dit, dat het Koninkrijk Gods nabij u gekomen is. En Ik zeg u, dat het dien van Sodom verdragelijker wezen zal in dien dag, dan dezelve stad.

Daarom mijn oproep: Bekeer je van de houding van rebellie, jaag de liefde na en ijver na de gaven, het is een opdracht!

Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Profeten

Bericht door Jerommel »

Dirk schreef:
Jerommel schreef:Ik ijver niet naar de geestelijke gaven die jij voor ogen hebt.
De Bijbel is duidelijk: Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.
Ja, dat heb je nu al 5 keer geciteerd, Dirk.
Maar lees mijn hele bericht a.u.b. maar.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Profeten

Bericht door Piebe Paulusma »

Jerommel schreef:
Dirk schreef:
Jerommel schreef:Ik ijver niet naar de geestelijke gaven die jij voor ogen hebt.
De Bijbel is duidelijk: Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.
Ja, dat heb je nu al 5 keer geciteerd, Dirk.
Maar lees mijn hele bericht a.u.b. maar.
O ja, dat schreef Paulus in zijn brief aan de opgeblazen Hollanders vele duizenden decennia na deze.

Ik heb Dirk nog nooit een zinnig woord zien schrijven, dus als hij een echte profeet is doe me dan maar een valse.
[Modbreak Peter79: spelen op de persoon]
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Martine schreef:In reactie op jullie antwoorden:

Ik zie 1 Kor. 14 (Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren) denk ik anders dan jullie.
Niet voor niets zeg ik dat het "zo zegt de Heer" niet door ons mag worden uitgesproken. Want je kunt wel denken dan iets van de Heer komt, maar is dat wel zo? Is het niet een gedachte, die in je opkomt en die in feite van en voor jezelf is?
Het profeteren van 1 Kor. 14 is mijns inziens het vertellen aan anderen, als het zich voordoet, wat Christus voor mij is en voor de ander wil zijn.
Maar dat zeker niet van de daken schreeuwen met een 'zo zegt de Heer'.

Ik denk dat, zeker in deze tijd, we heel voorzichtig moeten zijn met verkondigen hoe het zit.
Inderdaad zijn er heel veel valse profeten - onderzoek je hart als je denkt iets te moeten profeteren: is het niet: 'de wens is de vader van de gedachte' ? Of is het echt van God? En dan denk ik dat profeteren zich meer uit in dienstbaarheid, in klaar staan voor mensen als het nodig is.

Het gevolg hiervan is ( en ik dacht lang zoals jij) dat we nooit het evangelie kunnen overbrengen en de liefde van God kunnen overbrengen, als het allemaal van ons zelf is.
Immers zal enkel God een mens kunnen veranderen.

Jij en ik zijn zo onderwezen dat we enkel in Jezus hoeven te geloven en verder uit dankbaarheid goed moeten doen.
Het is ons niet echt duidelijk bij gebracht dat we dat absoluut niet zonder Hem kunnen.
Toch zegt Jezus in het evangelie:
"Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer.
Ieder rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt Hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit Hij bij, opdat hij meer vruchten draagt.
3 Jullie zijn al rein door alles wat Ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in Mij, dan blijf Ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in Mij blijft en Ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder Mij kun je niets doen. 6Wie niet in Mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in Mij blijven en Mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. De grootheid van de Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.

Dit is een hele les in hoe God zelf door ons heen zal werken.
Het is natuurlijk wel zo dat wij wel eens met kromme gedachtes van God zitten en daardoor de dingen wel eens verkeer zeggen. Vaak doordat we zelf verkeerd onderwezen zijn of iets nog niet begrijpen.
Dat neemt niet weg dat in wat we zeggen en doen de vruchten alleen maar van God zullen komen en daardoor Gods grootheid zichtbaar wordt, niet door onze eigen kromme voorstellingen.
We moeten zelf klein worden.

We geven onze levens aan Hem, dan moeten we wel zeker zijn waar we ons leven aan geven.
Hoe sneu voor zo'n terrorist, dat hij denkt door zich op te blazen of anderen dood te schieten door God beloont zal worden.
Hij heeft zijn leven totaal verkeerd en voor de verkeerde zaak gegeven.
God heeft mij gezegd door Zijn woord ( de bijbel) dat deze mensen dat doen, omdat ze Jezus niet kennen en ook God nooit hebben gekend.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef: Ik merk zelf vaak dat als ik me ertoe wil zetten de bijbel te lezen, er een soort "tegenzin" in mij gaat werken en als ik het lees ik steeds moet gaan denken aan van alles en nog wat. Ik moet die nog bellen en de was moet nog gedaan en ik heb zin in een lekkere krekker met gesmolten kaas erop. Een frisse wandeling buiten maken is ook wel lekker..
Herkenbaar... :oops:

Om de één of andere manier wil ik de bijbel an zich graag lezen, maar als het er op aan komt.. Dan blijft het door van alles en nog wat liggen..
Hoe kan God zo tot ons preken?
Tja, dat wordt dan lastig inderdaad... :?
HEt is ook een lastig en moeilijk boek.
Ik leer het meest van en over de Bijbel en God via documentaires en studies, maar ik zou absoluut ook meer zelf de Bijbel moeten lezen.
Regelmatig zoek ik wel passages op, in verband met een discussie of lezing, en dan zie ik soms geweldige dingen staan, zoals laatst Spreuken 8, waarin in feite Christus in de ik-vorm spreekt.
In de praktijk kom ik vaak (met zelf lezen) niet veel verder dan Genesis 1 2 3 en 4, maar ik vind Genesis eerste hoofdstukken wel enorm fascinerend.
De beoefening zit er hem erin, dat het geheel stil wordt in onze binnenste en we ons op Hem leren richten.
Hmmm...
Dat zijn toch dingen uit de new age, ben ik bang...
Ik doe dat iig niet.
Iets waar de duivel niet op zit te wachten, daarom probeerde hij je te beïnvloeden.
Tja, misschien zit de satan daar juist WEL op te wachten, dat je je spirituele deur open zet voor input, waarvan jij nu denkt dat dat alleen maar God kan zijn.
We zien ook in de Bijbel dat het altijd God is die contact legt.
En of je dan stil en ontvankelijk zit te wezen, daar heeft Hij (afgaande op de Bijbel) weinig boodschap aan.
Schoolvoorbeelden zijn natuurlijk Paulus (toen nog Saulus) en Jonah.
Volgens Christus kan je je toch beter richten op je medemens uit naastenliefde, dan mystieke ervaringen en 'gaven' nastreven.

Ik was ooit nogal spiritueel namelijk, dus ik schrijf uiteraard uit eigen perceptie, maar één van de eerste dingen die God in mijn leven deed was het dichtdoen van spirituele deuren.
Zo kreeg ik nog weleens 's nachts een klap op mijn oor, of tintelde mijn hele lichaam hevig in mijn halfslaap, en ook heb ik 'sprirtuele extase' ervaren, nog in mijn meditatie-tijd.
Dat is allemaal voorbij, gelukkig...
Nu was 'spirituele extase' natuurlijk een heerlijk gevoel, maar een mens wordt er geheid arrogant en hmm... 'vaag' van.
Dat zie je dan ook weleens terug bij hen die dat nastreven.

Ik zou je dus, en dat heb ik al vaker gedaan, ontraden om meditatie technieken toe te passen.
Je kan beter bidden, want dat is niet het zelfde, tenzij je er een mantra (zelfhypnose) van maakt.
Echter helpt Gods hulp dan sterk.
"Leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze, want van "U" (!) is het Koninkrijk, de kracht en de Heerlijkheid, tot in eeuwigheid!!! " :flower1:
Daar zeg ik dan toch AMEN op. :flower1:
Ik ben het helemaal met je eens Jerommel, met stil worden voor God bedoel ik gewoon dat ik mijn gedachten niet door van alles en nog wat laat afleiden, maar mij focus op het bidden, Bijbellezen of bijvoorbeeld evengoed richt op iemand die even zijn hart bij je wilt luchten of ander hulp nodig heeft. Soms ook aandachtig luisteren naar andere christenen.
Mijn focus in ieder geval zit al snel afgeleid naar het genot in bijvoorbeeld die lekkere kretter of bezorgdheid over al die dingen die nog moeten gebeuren. Daar word ik heel druk van in mijn hoofd... en kom ik niet aan God toe.

De demonen geloof ik juist heel sterk in, die ons allerlei genot, verleidingen, valse leerstellingen en bezorgdheid of angst wil aanpraten. Ze zitten voordurent niet stil om ons te dwarsbomen.
Daarom hebben we Jezus zo hart nodig.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Jerommel schreef:
Gaitema schreef: Ik merk zelf vaak dat als ik me ertoe wil zetten de bijbel te lezen, er een soort "tegenzin" in mij gaat werken en als ik het lees ik steeds moet gaan denken aan van alles en nog wat. Ik moet die nog bellen en de was moet nog gedaan en ik heb zin in een lekkere krekker met gesmolten kaas erop. Een frisse wandeling buiten maken is ook wel lekker..
Herkenbaar... :oops:
En dan toch een grote muil hebben en tegen mij zeggen dat ik gedeelten negeer! :naughty:

Deze tegenzin heb ik geen last van, want ik hoef de Geschriften niet in mijn persoonlijke mal te gieten.
Aah!! :P Mooi da'j' der weer bie bint. Woar kom ie zo snel vot dan? Ik dach da'j met oene leefste naar de noorder zon bin vertrukk'n. Ik bin blie um oe weer te zien :D Mien breur! :P
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef:
Jerommel schreef:@ Dirk:

Ik ijver niet naar de geestelijke gaven die jij voor ogen hebt.

In Handelingen doet God wonderen enkel door de Apostelen en eventueel door hun
naaste volgelingen, zoals Barnabas en Steven.
Verder niet.
Hun functie was compleet anders dan de onze.
Zij schreven Bijbel en verrichten wonderen.
Neem ook in ogenschouw hoe zij de Heilige Geest ontvingen.
Het doel was om het geloof voet aan de grond te geven bij de heidenen.
Dat is niet te vergelijken met jou of met mij of met wie dan ook.
Zij gingen in geloof de marteldood tegemoed.

Laten we bescheiden zijn, en niet hun 'bediening' aanmatigen als verwende lauwe decadente gelovigen.
Ieders weg is uniek, die God met hen gaat, maar toch blijft Hij zelf altijd één en de zelfde.
Of het nu zus gaat of zo gaat, zijn doel blijft ook altijd de zelfde:
De verloren zoon terug bewegen naar zijn vaderhuis.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Jerommel schreef:
Gaitema schreef: Ik merk zelf vaak dat als ik me ertoe wil zetten de bijbel te lezen, er een soort "tegenzin" in mij gaat werken en als ik het lees ik steeds moet gaan denken aan van alles en nog wat. Ik moet die nog bellen en de was moet nog gedaan en ik heb zin in een lekkere krekker met gesmolten kaas erop. Een frisse wandeling buiten maken is ook wel lekker..
Herkenbaar... :oops:
En dan toch een grote muil hebben en tegen mij zeggen dat ik gedeelten negeer! :naughty:

Deze tegenzin heb ik geen last van, want ik hoef de Geschriften niet in mijn persoonlijke mal te gieten.
Ik negeer niets, i.t.t. jij.
Ik doe dagelijks Bijbelstudie, maar lees te weinig zelf.
Dat schreef ik toch ook,maar ook die tekst negeer je liever...
Dan doe je het nog niet zo gek veel anders dan ik :oops:
We proberen nu Genesis door te komen..
zelf probeer ik ook wat, maar gisteren lukte het gelukkig weer
De aanhouder wint!
:D
Met behulp van God moet het lukken.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 16 nov 2015, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door Martine »

Gaitema schreef:Het gevolg hiervan is ( en ik dacht lang zoals jij) dat we nooit het evangelie kunnen overbrengen en de liefde van God kunnen overbrengen, als het allemaal van ons zelf is.
Immers zal enkel God een mens kunnen veranderen.
Nee, dat is het niet. Voorleven werkt vaak sterker dan praten. Gewoon doen wat je hand vindt om te doen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Martine schreef:
Gaitema schreef:Het gevolg hiervan is ( en ik dacht lang zoals jij) dat we nooit het evangelie kunnen overbrengen en de liefde van God kunnen overbrengen, als het allemaal van ons zelf is.
Immers zal enkel God een mens kunnen veranderen.
Nee, dat is het niet. Voorleven werkt vaak sterker dan praten. Gewoon doen wat je hand vindt om te doen.
Dat hoor ik ook vaak, maar dan nog kan je het alleen met Gods hulp.
Ik geloof echt dat we God zelf hierin moeten leren kennen en dat Hij ons in alles zal helpen.
Mooie gedachte toch?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Profeten

Bericht door Jerommel »

Er is geen vast patroon waarmee men het Woord deelt.
"Voorleven" alleen is niet genoeg, maar profeteren ook niet.
Met wonderen en tekenen kom je er ook niet, als ze überhaupt al van God komen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door Martine »

Gaitema schreef:Dat hoor ik ook vaak, maar dan nog kan je het alleen met Gods hulp.
Ik geloof echt dat we God zelf hierin moeten leren kennen en dat Hij ons in alles zal helpen.
Mooie gedachte toch?
Zeg ik dan dat het zonder kan?
Wat ik gezegd heb is niet anders dan dat ik soms niet met woorden, maar met voorleven probeer de ander iets van het Evangelie te laten zien.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Dirk schreef:
Jerommel schreef:Ik ijver niet naar de geestelijke gaven die jij voor ogen hebt.
De Bijbel is duidelijk: Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren.
Ja, dat heb je nu al 5 keer geciteerd, Dirk.
Maar lees mijn hele bericht a.u.b. maar.
Ik moet weer gaan, maar wil wel zeggen dat hij een hele mooie bijdrage met een goede uitleg schreef.
Het is vaak een leer dat beweerd dat God bepaalde dingen niet meer doet, toch gebeuren ze nog.
Dat het ook niet daarom gaat is ook waar. Dat er misbruik van wordt gemaakt ook waar.
Waar het om gaat is, dat God vol leven is en ons dat geeft wat nodig is.
Dat het om Hem gaat en Zijn Liefde, die Hij niet alleen heeft, maar zelf ook is.
Zijn oersubstantie is Liefde en te gelijkertijd is Hij een Wezen die als Vader tot ons spreekt en schept vanuit die Liefde..
Zijn geliefde scheppend. Zo omschrijft Hij ons dan weer als Zijn kind, dan weer als Zijn bruid en dan weer als Zijn vriend :smile:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door callista »

Martine schreef:
Gaitema schreef:Het gevolg hiervan is ( en ik dacht lang zoals jij) dat we nooit het evangelie kunnen overbrengen en de liefde van God kunnen overbrengen, als het allemaal van ons zelf is.
Immers zal enkel God een mens kunnen veranderen.
Nee, dat is het niet. Voorleven werkt vaak sterker dan praten. Gewoon doen wat je hand vindt om te doen.
Voorleven ja...zo werkt het ook in de opvoeding van je kinderen...
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Profeten

Bericht door Gaitema »

Martine schreef:
Gaitema schreef:Dat hoor ik ook vaak, maar dan nog kan je het alleen met Gods hulp.
Ik geloof echt dat we God zelf hierin moeten leren kennen en dat Hij ons in alles zal helpen.
Mooie gedachte toch?
Zeg ik dan dat het zonder kan?
Wat ik gezegd heb is niet anders dan dat ik soms niet met woorden, maar met voorleven probeer de ander iets van het Evangelie te laten zien.
Oké, dat is prima. Het lichaam van Christus heeft vele delen.
wat je doet is precies wat ik onder bijstand verlenen aangaf, waarvoor God de kracht gaf. Dat is ook een gave van de Geest.
Ook een gave van de Geest is profetie. Er zijn verschillende gaven die verdeeld zijn over de gemeente.
De gave van de profetie is er juist één waarin God zelf spreekt.
Zoals Hij tegen Mozus sprak, gebeurd vandaag nog wel bij sommige mensen.
Het zijn één van die gaven.
Wat ik echter vooral wilde zeggen is:
Vaak spreekt God ook door onze gedachten..
Dat vind ik mooi en geeft me kracht.
Alleen lukt me dat allemaal niet en word ik ook dikwijls bang.
Dan komt het allemaal op mij af..
Daarom ook vind ik dit zo mooi

Wel moeten we voorzichtig zijn met dingen aan God toeschrijven, maar soms kan je het gerust doen..
Als het overduidelijk voor je is geworden. Als God dat heeft laten zien.
bijvoorbeeld in woorden als:
God zegt tegen jou en mij, dat we Hem lief moeten hebben boven allen en de naaste als onszelf.
Daar hoeven we bijvoorbeeld niet over te twijfelen.

doet me ook aan een opwekking denken met de tekst:
"Jezus sprak, hier op aard, mensen kom tot Mij. Alleen dat is alles waard, Ik maak waarlijk vrij!"
"Er is een Heer, er is een Heer, er is een Heer, er is een Heer! Alleen Hij wacht tot dat Hij ook voor jou zorgen mag."

zo'n lied claimt de waarheid en mag dat gerust doen, want het is ook zo
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Profeten

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Jerommel schreef:
Gaitema schreef: Ik merk zelf vaak dat als ik me ertoe wil zetten de bijbel te lezen, er een soort "tegenzin" in mij gaat werken en als ik het lees ik steeds moet gaan denken aan van alles en nog wat. Ik moet die nog bellen en de was moet nog gedaan en ik heb zin in een lekkere krekker met gesmolten kaas erop. Een frisse wandeling buiten maken is ook wel lekker..
Herkenbaar... :oops:
En dan toch een grote muil hebben en tegen mij zeggen dat ik gedeelten negeer! :naughty:

Deze tegenzin heb ik geen last van, want ik hoef de Geschriften niet in mijn persoonlijke mal te gieten.
Aah!! :P Mooi da'j' der weer bie bint. Woar kom ie zo snel vot dan? Ik dach da'j met oene leefste naar de noorder zon bin vertrukk'n. Ik bin blie um oe weer te zien :D Mien breur! :P
Ben al eem tsoeroek mar oe post hast altyd op plek'n woar ik nie mag kommen.
Ik bin oek blie om oe weer te zien breurtje en de kritiek was teen Jerommel hé vanwege wat hij krekt lien teen me skrief! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door Martine »

Ben al eem tsoeroek mar oe post hast altyd op plek'n woar ik nie mag kommen.
Ik bin oek blie om oe weer te zien breurtje en de kritiek was teen Jerommel hé vanwege wat hij krekt lien teen me skrief! :lol:
Ik vrees dat hier niet geldt: "spreek je moers taal" want dat je dat al doet... :lol:
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Profeten

Bericht door Piebe Paulusma »

Martine schreef:
Ben al eem tsoeroek mar oe post hast altyd op plek'n woar ik nie mag kommen.
Ik bin oek blie om oe weer te zien breurtje en de kritiek was teen Jerommel hé vanwege wat hij krekt lien teen me skrief! :lol:
Ik vrees dat hier niet geldt: "spreek je moers taal" want dat je dat al doet... :lol:
Mijn moerstaal? Oké! ;)

Dat ken ik ek wol prate hear, myn memmetaal is de taal fan myn heitelân dy't ik al spruts doe't ik twa turven heech wie. Sels sa goed dat beppe sei: 'hy mat dominee wurde,' wêr't hja my al hoe lyts ik wie, doe al djip mei rekke! :w

[Modbreak Peter79: genoeg in tongen gepraat, nu weer verder over de profeten]
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door Martine »

sorry Piebe... :smile:
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Profeten

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef:
Jerommel schreef:@ Dirk:

Ik ijver niet naar de geestelijke gaven die jij voor ogen hebt.

In Handelingen doet God wonderen enkel door de Apostelen en eventueel door hun
naaste volgelingen, zoals Barnabas en Steven.
Verder niet.
Hun functie was compleet anders dan de onze.
Zij schreven Bijbel en verrichten wonderen.
Neem ook in ogenschouw hoe zij de Heilige Geest ontvingen.
Het doel was om het geloof voet aan de grond te geven bij de heidenen.
Dat is niet te vergelijken met jou of met mij of met wie dan ook.
Zij gingen in geloof de marteldood tegemoed.

Laten we bescheiden zijn, en niet hun 'bediening' aanmatigen als verwende lauwe decadente gelovigen.
Hier ben ik redelijk mee eens, dwz profeten zijn er nog steeds, G'd deelt Zijn geestelijke gaven nog steeds uit, wanneer Hij dat noodzakelijk vind en aan wie Hij ze wil geven.
Lang niet alle christenen ontvangen de geestelijke gaven, omdat ze er bijvoorbeeld niet mee kunnen doen wat G'd wil dat ermee gebeurd, maar veelal ontvangen christenen ze de geestelijke gaven niet vanwege weinig vertrouwen in Hem.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door callista »

ericjan schreef:
Jerommel schreef:
Gaitema schreef:
Jerommel schreef:@ Dirk:

Ik ijver niet naar de geestelijke gaven die jij voor ogen hebt.

In Handelingen doet God wonderen enkel door de Apostelen en eventueel door hun
naaste volgelingen, zoals Barnabas en Steven.
Verder niet.
Hun functie was compleet anders dan de onze.
Zij schreven Bijbel en verrichten wonderen.
Neem ook in ogenschouw hoe zij de Heilige Geest ontvingen.
Het doel was om het geloof voet aan de grond te geven bij de heidenen.
Dat is niet te vergelijken met jou of met mij of met wie dan ook.
Zij gingen in geloof de marteldood tegemoed.

Laten we bescheiden zijn, en niet hun 'bediening' aanmatigen als verwende lauwe decadente gelovigen.
Hier ben ik redelijk mee eens, dwz profeten zijn er nog steeds, G'd deelt Zijn geestelijke gaven nog steeds uit, wanneer Hij dat noodzakelijk vind en aan wie Hij ze wil geven.
Lang niet alle christenen ontvangen de geestelijke gaven, omdat ze er bijvoorbeeld niet mee kunnen doen wat G'd wil dat ermee gebeurd, maar veelal ontvangen christenen ze de geestelijke gaven niet vanwege weinig vertrouwen in Hem.
Ja, aan zo'n uitleg hebben "we" natuurlijk niets.
Dat lijkt me meer jouw eigen invulling.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Profeten

Bericht door ericjan »

callista schreef: Ja, aan zo'n uitleg hebben "we" natuurlijk niets.
Dat lijkt me meer jouw eigen invulling.
11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.
[1 Korinthe 12]
Of klinkt het logisch dat G'd Zijn Geestelijke Gaven opdringt en verplicht aan Zijn kinderen die er niet in geloven?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Profeten

Bericht door callista »

ericjan schreef:
callista schreef: Ja, aan zo'n uitleg hebben "we" natuurlijk niets.
Dat lijkt me meer jouw eigen invulling.
11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.
[1 Korinthe 12]
Of klinkt het logisch dat G'd Zijn Geestelijke Gaven opdringt en verplicht aan Zijn kinderen die er niet in geloven?
Dat weet jij niet wie er die gaven ontvangen....dat zouden zo maar ook atheïsten kunnen zijn.
Misschien is God dat geruzie en die betweterigheid tussen christenen onderling wel spuugzat... 8-)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Profeten

Bericht door Piebe Paulusma »

Ironisch is het dat indien jij een jodin was geweest Callista, jouw atheïsme er volstrekt niet toe zou doen voor Ericjan. :roll:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Profeten

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericjan schreef:
callista schreef: Ja, aan zo'n uitleg hebben "we" natuurlijk niets.
Dat lijkt me meer jouw eigen invulling.
11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.
[1 Korinthe 12]
Of klinkt het logisch dat G'd Zijn Geestelijke Gaven opdringt en verplicht aan Zijn kinderen die er niet in geloven?
Dat weet jij niet wie er die gaven ontvangen....dat zouden zo maar ook atheïsten kunnen zijn.
Misschien is God dat geruzie en die betweterigheid tussen christenen onderling wel spuugzat... 8-)
Geestelijke gaven aan atheisten?
Lees Efeze 4 eens svp
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.