150 Palestijnse fabels

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Yolanda_dB »

Piebe 2.2 schreef:Dat is nu zo, maar in de Bijbel werden joden steeds nakomelingen van Abraham genoemd en niet van Sara.
Heb je daar een voorbeeld van.
Ik kan zo geen tekst vinden waar Joden nakomeling van Abraham worden genoemd.
Ten minste, niet in het Oude Testament.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door ineke-kitty »

In de Bijbel worden niet de nakomelingen van Abraham Joden genoemd, maar de nakomelingen van Jakob, genoemd in de stam van Juda.
Overigens werd de naam "Jood" pas bekend in de geschiedenis van Esther tijdens de ballingschap.

Overigens spreekt de Bijbel over Juda en Israel. Na Salomo splitst het rijk zich in tweeen. Juda scheidde zich af van Israel en de naam "Israel" ging mee met het noordelijke rijk, dan wel de 10 stammen. En bij de uittocht uit Egypte is niet alleen het Joodse volk uitgeleid maar het hele volk Israel. Juda maakte daar slechts onderdeel van uit.
In de Bijbel wordt gesproken over "het huis van Israel en "het huis van Juda". [ Jeremia 31:31].
Het is dus onterecht dat men, als het om Israel gaat, uitsluitend over Joden spreekt. Het Joodse volk maakt deel uit van de twaalf stammen van Israel, maar het gaat om twee aparte huizen.

In Ezechiel 37:22,23 staat dat God ze zal maken tot een enig volk, en ze zullen niet meer tot twee volken zijn, noch voortaan meer in twee koninkrijken verdeeld zijn. God zal de twee stammen Juda/benjamin en de 10 stammen weer verenigen tot EEN volk. Het gaat hier over het toekomstige herstel van israel, van ALLE stammen bij elkaar.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Piebe Paulusma »

Yolanda_dB schreef:
Piebe 2.2 schreef:Dat is nu zo, maar in de Bijbel werden joden steeds nakomelingen van Abraham genoemd en niet van Sara.
Heb je daar een voorbeeld van.
Ik kan zo geen tekst vinden waar Joden nakomeling van Abraham worden genoemd.
Ten minste, niet in het Oude Testament.
Is het NT niet de Bijbel dan?

Het laatste wat ik er over zeg: Paulus vergelijkt in Galaten 4 vanaf vers 21 Hagar en Ismael met het Jeruzalem uit zijn tijd wat in slavernij met haar kinderen leeft. Wat ik nooit geweten heb is dat de kinderen van Jeruzalem de moslims zijn.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Piebe Paulusma »

ineke-kitty schreef:@Piebe
Mijn teksten zijn eveneens duidelijk. Zoals gezegd was Ismael wel een zoon van Abraham, maar beslist geen Jood. Hij was een Ismaeliet. Want Ismael wordt niet genoemd in het rijtje van de twaalf stammen van Israel, waaronder de stam van Juda. De Joden stammen af van Juda dus.

Overigens staan Ismaelieten voor Arabische volkeren, en niet voor Israelische, namelijk voor de 12 stammen van Israel.
En wat willen die Arabische volken?
Dat staat o.m. in de profetische Psalmen en ik citeer:
" Want zie, Uw vijanden tieren, uw haters steken het hoofd op. Zij smeden een listige aanslag tegen Uw volk en beraadslagen tegen Uw beschermelingen. Zij zeggen: Komt laten wij hen als volk verdelgen, zodat aan de naam van Israel niet meer wordt gedacht. Want zij hebben eensgezind beraadslaagd; tegen U een verbond gesloten;
De tenten van Edom en ........de ISMAELIETEN......, Moab en de Hagarenen, Gebal, Ammon en Amalek, Filistea en de inwoners van Tyrus. Zelfs Assur heeft zich bij hen gevoegd, zij zijn de zonen van Lot tot steun....
Wij willen in bezit nemen de woonsteden van God....". [ Psalm 83:3-9, 13 en 18,19].

" Uw vijanden". Het betreft allemaal Islamitische volken, en volgelingen van de Islam en dus automatisch vijanden van de God van Israel.

"Zij beraadslagen en smeden listige aanslagen". Filistea zijn de Palestijnen, want Filistea staat model voor Hamas in Gaza en de andere Palestijnse terreurgroepen.

"Laten wij hen als volk verdelgen" ...... Israel van de kaart vegen.

"Wij willen in bezit nemen de woonsteden van God" . Volgens de Islam is Palestina Islamitisch grondgebied en moet Jeruzalem de hoofdstad worden .

Filistea is uiteraard Gaza, en zo noemt men ook de zogenaamde Westbank dat volgens de hele wereld een Palestijnse Staat moet worden.
Dat het allemaal gebeurt terwijl jij het meemaakt, ik neem er mijn hoed voor af! :mrgreen:

Nog maar een keer: Paulus vergelijkt Hagar en Ismael met het Jeruzalem uit zijn tijd wat met haar kinderen in slavernij is. Wat begrijp je daar niet aan? Heb je Mozes soms liever dan Paulus? :shock:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik nodig degenen die niet geloven ook van harte uit om eens te zien hoe sommigen die zeggen te geloven zich stukbijten op het volgende gedeelte uit Paulus zijn brief aan de Galaten waar ik mijn visie geheel op baseer.
Paulus schreef:Hagar en Sara
Zeg me, u die zo graag onder de wet wilt staan, luistert u wel naar de wet? Er staat immers geschreven dat Abraham twee zonen kreeg, een van de slavin en een van de vrije vrouw. Maar de zoon van de slavin werd geboren uit de kracht van de natuur, die van de vrije vrouw uit de kracht van de belofte.
Deze dingen zijn allegorisch bedoeld. Want de twee vrouwen zijn twee verbonden: het ene, dat van de berg Sinai, brengt slaven voort, en dat is Hagar. De Sinai is namelijk een berg in Arabië. Zij beantwoordt aan het tegenwoordige Jeruzalem, dat immers met zijn kinderen in slavernij leeft. Maar het Jeruzalem van boven is vrij en dat is ónze moeder. Want er staat geschreven:

Verheug u, onvruchtbare, die niet baart,
jubel en juich, u die geen weeën kent.
Want de kinderen van de eenzame
zullen talrijker zijn dan de kinderen
van haar die de man heeft.


Welnu, broeders en zusters, u bent evenals Isaak kinderen van de belofte. Maar zoals indertijd het kind van de natuur het kind van de geest vervolgde, zo gaat het ook nu. Maar wat zegt de Schrift? Verjaag de slavin en haar zoon, want de zoon van de slavin hoort de erfenis niet te delen met de zoon van de vrije vrouw. Dus broeders en zusters, wij zijn geen kinderen van een slavin, maar van de vrije vrouw.(Galaten 4,21-31)
Bij christenen voor Israël zit de haat tegenover moslims zo diep, dat ze bereid zijn om de leer van een apostel met voeten te treden. Een apostel die is aangesteld door hem in wie zij zeggen te geloven. Dat kan ik niet met elkaar rijmen.

Wanneer iemand zegt dat de Bijbel het woord van God is, dan wordt Paulus daar kennelijk niet mee bedoeld.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Yolanda_dB »

Piebe 2.2 schreef:
Yolanda_dB schreef:
Piebe 2.2 schreef:Dat is nu zo, maar in de Bijbel werden joden steeds nakomelingen van Abraham genoemd en niet van Sara.
Heb je daar een voorbeeld van.
Ik kan zo geen tekst vinden waar Joden nakomeling van Abraham worden genoemd.
Ten minste, niet in het Oude Testament.
Is het NT niet de Bijbel dan?
Je mag ook gewoon zeggen: nee, ik kan daar geen voorbeeld van noemen, ik loop maar wat uit mijn nek te ...
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:Ik nodig degenen die niet geloven ook van harte uit om eens te zien hoe sommigen die zeggen te geloven zich stukbijten op het volgende gedeelte uit Paulus zijn brief aan de Galaten waar ik mijn visie geheel op baseer.
Paulus schreef:Hagar en Sara
Zeg me, u die zo graag onder de wet wilt staan, luistert u wel naar de wet? Er staat immers geschreven dat Abraham twee zonen kreeg, een van de slavin en een van de vrije vrouw. Maar de zoon van de slavin werd geboren uit de kracht van de natuur, die van de vrije vrouw uit de kracht van de belofte.
Deze dingen zijn allegorisch bedoeld. Want de twee vrouwen zijn twee verbonden: het ene, dat van de berg Sinai, brengt slaven voort, en dat is Hagar. De Sinai is namelijk een berg in Arabië. Zij beantwoordt aan het tegenwoordige Jeruzalem, dat immers met zijn kinderen in slavernij leeft. Maar het Jeruzalem van boven is vrij en dat is ónze moeder. Want er staat geschreven:

Verheug u, onvruchtbare, die niet baart,
jubel en juich, u die geen weeën kent.
Want de kinderen van de eenzame
zullen talrijker zijn dan de kinderen
van haar die de man heeft.


Welnu, broeders en zusters, u bent evenals Isaak kinderen van de belofte. Maar zoals indertijd het kind van de natuur het kind van de geest vervolgde, zo gaat het ook nu. Maar wat zegt de Schrift? Verjaag de slavin en haar zoon, want de zoon van de slavin hoort de erfenis niet te delen met de zoon van de vrije vrouw. Dus broeders en zusters, wij zijn geen kinderen van een slavin, maar van de vrije vrouw.(Galaten 4,21-31)
Bij christenen voor Israël zit de haat tegenover moslims zo diep, dat ze bereid zijn om de leer van een apostel met voeten te treden. Een apostel die is aangesteld door hem in wie zij zeggen te geloven. Dat kan ik niet met elkaar rijmen.

Wanneer iemand zegt dat de Bijbel het woord van God is, dan wordt Paulus daar kennelijk niet mee bedoeld.
Geheel het tegenovergestelde. Wie moslims, mensen namelijk, liefheeft, is voor Israël. In de Zegen van Israël ligt de zegen voor de kinderen van de slavin. Maar in hun haat voor Israël ligt de vloek. En wie in hun haat voor Israël deelt, deelt in hun vloek.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door ineke-kitty »

@Piebe

Galaten 4 bevestigt gewoon dat de zoon der dienstmaagd [= Hagar] niet zal erven met de zoon der vrije [= Sara] . Ismael erft dus niet het land wat God heeft gegeven aan Izak. En DAT stond al in Genesis 21:10.

En nu maar het bewijs van jou dat Ismael een Jood zou zijn. Ik heb uitgebreid uitgelegd dat dit niet het geval is. Galaten 4 heeft daar niets mee te maken. Bovendien gaat het in Galaten 4 over de 2 verbonden, namelijk het ene van de berg Sinai [= het verbond met de WET] en het andere het verbond der genade, namelijk van het Jeruzalem dat BOVEN is.

Hebreeen 12:18-22 bevestigt dat nog eens. Want WIJ zijn niet gekomen tot den tastelijken berg [ Sinai- de WET] maar wij zijn gekomen tot den berg Sion [ = de Genade] , EN de stad des levenden Gods, tot het HEMELSE Jeruzalem, en de vele duizenden engelen. DAT zijn de twee verbonden.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Piebe Paulusma »

Ziehier hoe Bijbelvast Bijbelvaste christenen werkelijk zijn, ik hoop dat de atheïsten meelezen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door ineke-kitty »

@Piebe

Ik hoop het eigenlijk niet dat atheïsten hier meelezen, want het blijkt dat zelfs jij , als gelovige, niet begrijpt waar het in Galaten werkelijk over gaat, laat staan dat een atheist er iets van kan bakken.

Maar je hebt nog steeds niet aangetoond dat Ismael een Jood zou zijn.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Anja (oud account) »

Volgens een midrash was Hagar de dochter van een Egyptische farao. Abraham had in Egypte net gedaan alsof Sarah zijn zus was. Om Sarah te beschermen tegen de begeerte van de farao, deed God wonderen in Egypte waardoor de farao ontdekte dat Sarah Abrahams vrouw was, en stuurde de farao Abraham en Sarah weg. Volgens de midrash wilde de dochter van de farao bij Abraham horen, vanwege de wondertekenen die God had gedaan. http://www.chabad.org/library/article_c ... /Hagar.htm

Persoonlijk geloof ik niet dat zij de dochter van de farao was. Maar dat zij uit Egypte komt, dat neem ik wel aan, omdat het het meest voor de hand liggend is, aangezien in de Bijbel staat dat Abraham slaven en slavinnen kreeg van de farao, kijk maar:
Gen.12:16 En vanwege haar werd Abram door de farao met geschenken overladen: hij kreeg schapen en geiten, runderen, ezels, slaven en slavinnen, ezelinnen en kamelen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door coby »

Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Piebe Paulusma »

ineke-kitty schreef:@Piebe

Ik hoop het eigenlijk niet dat atheïsten hier meelezen, want het blijkt dat zelfs jij , als gelovige, niet begrijpt waar het in Galaten werkelijk over gaat, laat staan dat een atheist er iets van kan bakken.

Maar je hebt nog steeds niet aangetoond dat Ismael een Jood zou zijn.
Het gaat er niet om of Ismael een jood was, als jij zegt dat hij dat niet was dan geloof ik dat, geen probleem. Het punt van mijn betoog is dat volgens Paulus de slavin Hagar en haar zoon Ismael een allegorie waren van het Jeruzalem uit zijn tijd wat met haar kinderen in slavernij leefde. Doch als jij dat niet geloven wilt moet je dat zelf weten, maar als je het gaat ontkennen ben je naïef. Het staat gewoon letterlijk in Galaten 4 vanaf vers 21, dus je maakt jezelf alleen maar ongeloofwaardig als je dat ontkent. Een ieder de teksten erbij pakt ziet dat er staat wat ik al een paar keer gezegd heb. Ze zullen je bewering dat je Bijbelvast bent voortaan met een korrel zout moeten nemen. Dus ga vooral door met beweren dat ik niet begrijp waar Galaten 4 vanaf vers 21 over gaat.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:
ineke-kitty schreef:@Piebe

Ik hoop het eigenlijk niet dat atheïsten hier meelezen, want het blijkt dat zelfs jij , als gelovige, niet begrijpt waar het in Galaten werkelijk over gaat, laat staan dat een atheist er iets van kan bakken.

Maar je hebt nog steeds niet aangetoond dat Ismael een Jood zou zijn.
Het gaat er niet om of Ismael een jood was, als jij zegt dat hij dat niet was dan geloof ik dat, geen probleem. Het punt van mijn betoog is dat volgens Paulus de slavin Hagar en haar zoon Ismael een allegorie waren van het Jeruzalem uit zijn tijd wat met haar kinderen in slavernij leefde. Doch als jij dat niet geloven wilt moet je dat zelf weten, maar als je het gaat ontkennen ben je naïef. Het staat gewoon letterlijk in Galaten 4 vanaf vers 21, dus je maakt jezelf alleen maar ongeloofwaardig als je dat ontkent. Een ieder de teksten erbij pakt ziet dat er staat wat ik al een paar keer gezegd heb. Ze zullen je bewering dat je Bijbelvast bent voortaan met een korrel zout moeten nemen. Dus ga vooral door met beweren dat ik niet begrijp waar Galaten 4 vanaf vers 21 over gaat.
Dat Paulus in de geschiedenis van Abraham, Sarah en Hagar ook een beeld ziet van de twee verbonden, doet helemaal niets af aan het feit dat God het land Israël aan de Joden heeft bestemd. En dat God het land Israël aan de Joden heeft gegeven, doet niets af aan het feit dat het Hemelse Jeruzalem onze moeder is. En dat het Hemelse Jeruzalem onze moeder is, doet niets af aan het fet dat God door en met het land Israël aan de gehele wereld zal tonen dat Hij, de God van Israël, God is.

En hoe iedere profetie in vervulling gaat, ook aangaande het land Israël, en hoe God Israël heeft gezegend en hoe bij iedere oorlog die men tegen Israël heeft gevoerd, Israël daar alleen maar beter van is geworden en meer land verwierf, daar kan ieder weldenkend beschouwelijk mens achter komen, door gewoon nuchter de geschiedenis van Israël in ogenschouw te nemen. Heel Israël zal behouden worden. En God komt Zijn Beloften na. Door een of enkele verzen uit hun context te rukken, verander je daar niets aan. Of je moet de rest van je Bijbel eruit scheuren.

Lees het hele hoofdstukje Gal.4 maar, en niet alleen een paar uit de context getrokken zinnetjes. Het is geen betoog tegen het land Israël en geen betoog tegen de Joden, maar een betoog voor Christus :!:

En God heeft slechts een gedeeltelijke verharding over Israël gebracht en God heeft slechts een gedeeltelijke bedekking aan hen gegeven, omwille van jou en mij :!: Hun leed werd ons geluk. En hun grote geluk straks is ook ons grote geluk.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 08 dec 2016, 01:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Piebe Paulusma »

Zeker wil ik Galaten 4 gerust nog een keer lezen - het is een van mijn favoriete hoofdstukken, dus graag zelfs - en er staat nog steeds wat ik hier al een paar keer herhaald heb. Bij jou niet dan? Wat heb ik uit de context gerukt? Ik pleit er juist voor dat we de dingen in de context zien waarin Paulus ze plaatst. Beetje vreemde reactie, het bevalt je gewoon niet wat er staat, je hebt je gestoten aan de steen des aanstoots.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:Zeker wil ik Galaten 4 gerust nog een keer lezen en er staat nog steeds wat ik hier al een paar keer herhaald heb. Wat heb ik uit de context gerukt? Ik pleit er juist voor dat we de dingen in de context zien waarin Paulus ze plaatst. Beetje vreemde reactie, het bevalt je gewoon niet wat er staat, je hebt je gestoten aan de steen des aanstoots.
Ik denk eerder dat je jezelf stoot aan de steen des aanstoots.....spijtig genoeg. Je leest wat je wilt lezen, en niet wat er staat. Bovendien zet je zo Schrift tegen Schrift op zo. :cry:

[modbreak Trajecto] Liever de tekst erbij nemen en uitleggen als hoe je die bedoeld acht dan beschuldigende dingen zeggen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef:Zeker wil ik Galaten 4 gerust nog een keer lezen en er staat nog steeds wat ik hier al een paar keer herhaald heb. Wat heb ik uit de context gerukt? Ik pleit er juist voor dat we de dingen in de context zien waarin Paulus ze plaatst. Beetje vreemde reactie, het bevalt je gewoon niet wat er staat, je hebt je gestoten aan de steen des aanstoots.
Ik denk eerder dat je jezelf stoot aan de steen des aanstoots.....spijtig genoeg. Je leest wat je wilt lezen, en niet wat er staat.
Aha.

Galaten 4:
[21] Zeg me, u die zo graag onder de wet wilt staan, luistert u wel naar de wet? [22] Er staat immers geschreven dat Abraham twee zonen kreeg, een van de slavin en een van de vrije vrouw. [23] Maar de zoon van de slavin werd geboren uit de kracht van de natuur, die van de vrije vrouw uit de kracht van de belofte.
[24] Deze dingen zijn allegorisch bedoeld. Want de twee vrouwen zijn twee verbonden: het ene, dat van de berg Sinai, brengt slaven voort, en dat is Hagar. [25] De Sinai is namelijk een berg in Arabië. Zij beantwoordt aan het tegenwoordige Jeruzalem, dat immers met zijn kinderen in slavernij leeft. [26] Maar het Jeruzalem van boven is vrij en dat is ónze moeder.

Ik zal het vet gemaakte gedeelte dan meteen uit mijn Bijbel krassen, want dat lees ik en volgens jou staat het er dan niet.
Anja schreef:Bovendien zet je zo Schrift tegen Schrift op zo. :cry:
Ook dat nog! Potverdorie en ik maar denken dat ik Paulus gewoon citeerde! :oops:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20701
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door peda »

Paulus spreekt wel vaker in de vorm van een allegorie. Niet voor niets beroepen zich juist de gnostici op Paulus, omdat Paulus in hun ogen in hoofdlijnen niet spreekt over de lichamelijke Jezus, maar over de geestelijke Christus. De lesstof aangereikt door Paulus is derhalve bruikbaar als basis voor verschillende geloofsstromingen. Verder volg ik ook de exegese van Piebe 2.2 dat het geschrevene in de Openbaringen aangaande de vermeende " eindtijd " zich afspeelt in de tweede helft van de eerste eeuw en niet betrekking heeft op de toekomst van de 21e eeuw. Geen terugkeer van Jezus op de Olijfberg van het geografische Jeruzalem met lengte- en breedtegraad. Er wordt uit huidig zicht in de Openbaringen van Johannes geschiedenis beschreven op metaforische wijze. Je kunt als ongelovige prima theologie bedrijven, maar niet iedere gelovige hoeft natuurlijk theoloog ( deskundige in lesstof ) te zijn.
Laatst gewijzigd door peda op 08 dec 2016, 10:19, 2 keer totaal gewijzigd.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door ineke-kitty »

@Piebe

Het enige wat ik zeg is dat Hagar een beeld is van het Oude Verbond en Sara een beeld van het Nieuwe Verbond. Zij fungeren in Galaten 4 dus als dubbele typen, typen die als een tweeheid voor komen. Hagar en Sara zijn metaforen. Het woord "andere beduiding" in vers 24 is de vertaling van het Griekse woord "allegoreo" , en volgens de letterkunde is een allegorie een metafoor die door het hele verhaal wordt volgehouden.
En de vraag in dit Schriftgedeelte is welke dingen een andere beduiding hadden. De twee verbonden dus, maar het gaat hier over Hagar en Sara . "Hetwelk is Hagar" wordt bedoeld dat Hagar een representatie van het Oude Verbond is. De parallel ligt natuurlijk in Sara. Zij is de representatie van het Nieuwe Verbond. En door de parallel wordt duidelijk dat het Oude Verbond een omgekeerd beeld is van het Nieuwe Verbond en dat de slavernij van het Oude Verbond onder de wet een beeld is van de vrijheid van het Nieuwe Verbond.

Ik hoop dat het nu duidelijk is wat er met dit Schriftgedeelte bedoeld wordt.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door ineke-kitty »

@Anja

Hagar was inderdaad een Egyptische. Dat staat in Genesis 16:1 " Doch Sarai, Abrams huisvrouw, baarde hem niet; en zij had een Egyptische dienstmaagd, welker naam was Hagar".
Zie ook vers 3.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Anja (oud account) »

ineke-kitty schreef:@Anja

Hagar was inderdaad een Egyptische. Dat staat in Genesis 16:1 " Doch Sarai, Abrams huisvrouw, baarde hem niet; en zij had een Egyptische dienstmaagd, welker naam was Hagar".
Zie ook vers 3.
Bedankt voor de aanwijzing. :flower1: Gelezen, en inderdaad. ;)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:
Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef:Zeker wil ik Galaten 4 gerust nog een keer lezen en er staat nog steeds wat ik hier al een paar keer herhaald heb. Wat heb ik uit de context gerukt? Ik pleit er juist voor dat we de dingen in de context zien waarin Paulus ze plaatst. Beetje vreemde reactie, het bevalt je gewoon niet wat er staat, je hebt je gestoten aan de steen des aanstoots.
Ik denk eerder dat je jezelf stoot aan de steen des aanstoots.....spijtig genoeg. Je leest wat je wilt lezen, en niet wat er staat.
Aha.

Galaten 4:
[21] Zeg me, u die zo graag onder de wet wilt staan, luistert u wel naar de wet? [22] Er staat immers geschreven dat Abraham twee zonen kreeg, een van de slavin en een van de vrije vrouw. [23] Maar de zoon van de slavin werd geboren uit de kracht van de natuur, die van de vrije vrouw uit de kracht van de belofte.
[24] Deze dingen zijn allegorisch bedoeld. Want de twee vrouwen zijn twee verbonden: het ene, dat van de berg Sinai, brengt slaven voort, en dat is Hagar. [25] De Sinai is namelijk een berg in Arabië. Zij beantwoordt aan het tegenwoordige Jeruzalem, dat immers met zijn kinderen in slavernij leeft. [26] Maar het Jeruzalem van boven is vrij en dat is ónze moeder.

Ik zal het vet gemaakte gedeelte dan meteen uit mijn Bijbel krassen, want dat lees ik en volgens jou staat het er dan niet.
Anja schreef:Bovendien zet je zo Schrift tegen Schrift op zo. :cry:
Ook dat nog! Potverdorie en ik maar denken dat ik Paulus gewoon citeerde! :oops:

En lees nou nog maar eens rustig en kalm wat ik schreef, want ik ontken helemaal niet dat dat er staat. Maar als jij zou erkennen wat ik samenvatte dat er nog meer in de Bijbel staat, dat God een Plan heeft met Israël en de wereld, en dat Israël daarin een hoofdrol speel, omdat God Zijn Beloften altijd nakomt en bovendien aan de gehele wereld door het land Israël zal bewijzen dat Hij, de God van Israël, God is, zou je aan de leer van het preterisme moeten morrelen..... en dat ligt gevoelig voor jou ;) . God zal alle volkeren verzamelen tegen Israël, om ze vervolgens te laten zien dat Hij, de God van Israël, God is, en dat ze niet aan zijn kind, de oudste zoon, kunnen komen. Niet Israël zal worden weggevaagd, maar de vijanden van Israël.

Het is Christus Zelf die de geesten van de mensen in het Midden Oosten heeft verward, zodat zij nu oorlog voeren tegen zichzelf en nog niet de hand konden leggen aan Israël. Daarin lijkt nu inmiddels een keer te komen, dus de tijd van de Wederkomst nadert met rasse schreden. Men lette op de vijgeboom.

Dat het Christus Zelf is, die moslim tegen moslim opzette, en koninkrijken tegen koninkrijken zal opzetten, ten behoeve van Israël, staat allemaal ook letterlijk in je Bijbel. Ik kan je de Schriftplaatsen niet geven, omdat die in een enorme stapel notitieblokken met aantekeningen staan, en ik geen zin en vooral nu geen tijd heb om die daarin op te gaan zoeken. Heb twee drukke dagen voor de boeg. In het weekend zal ik een poging doen, mocht ik de Schriftplaatsen dan terugvinden, zal ik ze vermelden.

[modbreak Trajecto] Oké, dat wachten de gespreksdeelnemers dan af. Je zegt in ieder geval wel dingen die een verklaring vragen waaraan je vindt dat je ze kunt ontlenen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Piebe Paulusma »

Het gaat in de Bijbel helemaal nooit over moslims, dus natuurlijk erken ik dat niet - zou je ook niet moeten doen - en dan mij betichten van zaken uit de context rukken. :oops:

'Maar dan ben jij, mens die oordeelt, wie je ook mag zijn, evenmin te verontschuldigen. Want met je oordeel over anderen veroordeel jij jezelf. Jij die je tot rechter opwerpt, doet immers precies hetzelfde.' (Rom 2,1)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:Je kunt als ongelovige prima theologie bedrijven, maar niet iedere gelovige hoeft natuurlijk theoloog ( deskundige in lesstof ) te zijn.
Klopt maar als ondeskundigen zich opstellen als deskundig is dat wel vervelend. Dan vind ik wel dat ze schuldig zijn om er studie van te maken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: 150 Palestijnse fabels

Bericht door ineke-kitty »

@Piebe

En wie bepaalt dat "wie" ondeskundig zou zijn? Anja heeft het keurig uitgelegd, en ik evenzo. De vraag is dan of je dat accepteert of niet. Persoonlijk ben ik van mening dat je geen theologie hoeft te hebben gestudeerd om de Bijbel te kunnen uitleggen. Ik denk eerder dat het een struikelblok kan zijn. Dat HOEFT niet zo te zijn, maar dat KAN dus wel.