Jezus en de Vader

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Biker »

Kessel schreef: Misschien wel de kleinste van alle, want ik bedoel, als je die niet eens hebt, hoe kun je dan überhaupt zien dat God goed is, en dus in Hem geloven?
God is zo goed, dat Hij nadat de mens niet wilde luisteren naar zijn wijze raad in de hof van Eden, de wet in de woestijn etc. etc, nu ook nog eens Zelf de straf heeft gedragen voor wat de mens telkens weer verziekt door zijn ongehoorzaamheid.
En ook dat nemen de meesten niet aan en nog luisteren niet.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:"De Vader en Ik zijn één". "Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien". Aldus Onze Heer Jezus. God is Schepper zowel als Verlosser van de in zonde gevallen schepping.
Klopt natuurlijk maar de een is niet meerder dan de ander daar God EEN is dus Vader Zoon en Heilig Geest.
God de Heilige Verlosser door Zijn Verrezen Zoon Jezus de Christus.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8943
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Alpha »

Kessel schreef:Ja goed. Je zult ze inderdaad hard moeten zoeken in deze tijd van afvalligheid. Door zoveel tegenwerking krijgt iemand met een geestelijke gave natuurlijk weinig mogelijkheid om deze tot uiting te brengen. Bij een enkeling heb ik wel eens iets waargenomen. Zelfs dat sommigen niet eens van zichzelf weten dat ze er een hebben. Ook dat heb ik gezien.
Ik heb ook eens via via te horen gekregen over iemand met de gave van genezen die liever niet zomaar met iedereen wilde kennismaken en het binnen een gesloten kring hield. Dit kan uiteraard verzonnen zijn. Maar als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk vind ik mezelf ongeschikt om anderen iets te leren en als leraar op te treden. Toch zie ik andere mensen die daar weer wel voor weggelegd zijn.
Er heerst veel discriminatie waardoor ik zelf ook liever niet daarover praat met anderen waar ik me niet serieus genomen door voel, maar ik ben van mening dat mij onderscheidingsvermogen is gegeven en dat het maar een kleine is.
Misschien wel de kleinste van alle, want ik bedoel, als je die niet eens hebt, hoe kun je dan überhaupt zien dat God goed is, en dus in Hem geloven?
De gaven zijn met de laatste apostel, 2000 jaar opgehouden.
Ze hadden hun doel gediend.
Ze toonden aan dat Gods goedkeuring van de Joden naar Jezus volgelingen waren over gegaan.
Ze werden nooit gebruikt om zichzelf te promoten of om indruk te maken.

Paulus kon zichzelf niet genezen, noch zijn vriend , die bijna stierf.

De geclaimde huidige genezingen zijn niet uit God.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8943
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Alpha »

Biker schreef:
Kessel schreef: Misschien wel de kleinste van alle, want ik bedoel, als je die niet eens hebt, hoe kun je dan überhaupt zien dat God goed is, en dus in Hem geloven?
God is zo goed, dat Hij nadat de mens niet wilde luisteren naar zijn wijze raad in de hof van Eden, de wet in de woestijn etc. etc, nu ook nog eens Zelf de straf heeft gedragen voor wat de mens telkens weer verziekt door zijn ongehoorzaamheid.
En ook dat nemen de meesten niet aan en nog luisteren niet.
Gen 3:15 En ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij [Jezus] zal u in de kop vermorzelen en gij [Satan] zult hem in de hiel vermorzelen.”

Niet JHWH God droeg die straf, maar zijn zoon bood zich vrijwillig aan.
De aarde is gemaakt voor de mens en die zou de aarde gaan beheren.
Kijk eens wat hij er van maakt?
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door ZENODotus »

Alpha schreef:
Kessel schreef:Ja goed. Je zult ze inderdaad hard moeten zoeken in deze tijd van afvalligheid. Door zoveel tegenwerking krijgt iemand met een geestelijke gave natuurlijk weinig mogelijkheid om deze tot uiting te brengen. Bij een enkeling heb ik wel eens iets waargenomen. Zelfs dat sommigen niet eens van zichzelf weten dat ze er een hebben. Ook dat heb ik gezien.
Ik heb ook eens via via te horen gekregen over iemand met de gave van genezen die liever niet zomaar met iedereen wilde kennismaken en het binnen een gesloten kring hield. Dit kan uiteraard verzonnen zijn. Maar als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk vind ik mezelf ongeschikt om anderen iets te leren en als leraar op te treden. Toch zie ik andere mensen die daar weer wel voor weggelegd zijn.
Er heerst veel discriminatie waardoor ik zelf ook liever niet daarover praat met anderen waar ik me niet serieus genomen door voel, maar ik ben van mening dat mij onderscheidingsvermogen is gegeven en dat het maar een kleine is.
Misschien wel de kleinste van alle, want ik bedoel, als je die niet eens hebt, hoe kun je dan überhaupt zien dat God goed is, en dus in Hem geloven?
De gaven zijn met de laatste apostel, 2000 jaar opgehouden.
Ze hadden hun doel gediend.
Ze toonden aan dat Gods goedkeuring van de Joden naar Jezus volgelingen waren over gegaan.
Ze werden nooit gebruikt om zichzelf te promoten of om indruk te maken.

Paulus kon zichzelf niet genezen, noch zijn vriend , die bijna stierf.

De geclaimde huidige genezingen zijn niet uit God.
Interpretatie waar er geen schriftelijk bewijs voor is... Verder veel aannames die niet stroken met de werkelijkheid...
Je zegt: ze werden nooit gebruikt om zichzelf te promoten of om indruk te maken... Weet je hoe vaak dank aan Jezus wordt gegeven tijdens gebeds- en genezingsdiensten? Jezus zei zelf dat een rijk dat tegen zichzelf gekant is ten ondergaat... Ook van jezus zeiden ze dat het door middel van de duivel was dat hij demonen uitdreef... Geen enkele genezing, ook die van Jezus of de apostelen niet, waren blijvend... Uiteindelijk werden ze allen terug ziek en stierven uiteindelijk. Trouwens is het niet een beetje de ketel die de pot verwijt dat hij zwart ziet? Ik zie anders JG ook constant over hun verdiensten roemen, hun website als de meest vertaalde, kijk hoe lief we elkaar hebben (wat trouwens te betwisten valt als ik zie hoeveel gezinnen er door JG uit elkaar zijn gerukt), etc, etc, etc... Misschien moet iedereen een beetje meer voor eigen deur vegen in plaats van altijd maar te denken dat ze de enigen zijn die God welgevallig zijn.
Kessel
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Kessel »

Biker schreef:
Kessel schreef: Misschien wel de kleinste van alle, want ik bedoel, als je die niet eens hebt, hoe kun je dan überhaupt zien dat God goed is, en dus in Hem geloven?
God is zo goed, dat Hij nadat de mens niet wilde luisteren naar zijn wijze raad in de hof van Eden, de wet in de woestijn etc. etc, nu ook nog eens Zelf de straf heeft gedragen voor wat de mens telkens weer verziekt door zijn ongehoorzaamheid.
En ook dat nemen de meesten niet aan en nog luisteren niet.
Zo is dat.
Ik heb leren zien wie wel en niet willen deugen aan de hand van hoe anderen tegen God aan kijken.
Kessel
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Kessel »

Alpha schreef:Niet JHWH God droeg die straf, maar zijn zoon bood zich vrijwillig aan.
Maar hoe zie je dat dan met het testament?
Waarom een testament als je toch nooit sterft?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8943
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:Interpretatie waar er geen schriftelijk bewijs voor is... Verder veel aannames die niet stroken met de werkelijkheid...
Je zegt: ze werden nooit gebruikt om zichzelf te promoten of om indruk te maken... Weet je hoe vaak dank aan Jezus wordt gegeven tijdens gebeds- en genezingsdiensten? Jezus zei zelf dat een rijk dat tegen zichzelf gekant is ten ondergaat... Ook van jezus zeiden ze dat het door middel van de duivel was dat hij demonen uitdreef... Geen enkele genezing, ook die van Jezus of de apostelen niet, waren blijvend... Uiteindelijk werden ze allen terug ziek en stierven uiteindelijk. Trouwens is het niet een beetje de ketel die de pot verwijt dat hij zwart ziet? Ik zie anders JG ook constant over hun verdiensten roemen, hun website als de meest vertaalde, kijk hoe lief we elkaar hebben (wat trouwens te betwisten valt als ik zie hoeveel gezinnen er door JG uit elkaar zijn gerukt), etc, etc, etc... Misschien moet iedereen een beetje meer voor eigen deur vegen in plaats van altijd maar te denken dat ze de enigen zijn die God welgevallig zijn.
Lees de Bijbel eens.
Het staat letterlijk in 1 Korinthiërs 13:8, dat de gaven weggedaan worden.
Ook het nieuwe verbond werd met Jezus volgelingen gesloten.
De gaven toonden dat aan.

Maar ja, er zijn groeperingen die dat anders willen interpreteren.

De genezingen van Jezus waren NIET tijdelijk.
Lammen bleven lopen.
Blinden bleven zien.
Doven bleven horen.
Totdat zij stierven, net als alle mensen.

Interessant is dat mensen die doof waren geboren, ook stom waren.
Ze konden niet praten en kenden geen taal.
Toch spraken ze na hun genezing en kenden dus de taal.

Jg hebben geen enkele behoefte over hun "verdiensten" te roemen.

Je vervalt in het napraten van afvalligen.

Jg handhaven de Bijbelse normen en waarden.
Dat betekend o.a. dat zij er alles aan doen om een huwelijk in stand te houden.
Zij scheiden alleen legaal, wanneer hun partner overspel heeft gepleegd.

Wat de website betreft, deze is uniek.
Het bevat studielectuur en Bijbels in honderden talen, door iedereen, die daar belangstelling voor heeft, on line te raadplegen.
Ook zijn er Bijbelse encyclopedieën te raadplegen, die specifieke Bijbelse informatie geeft over Bijbelse onderwerpen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8943
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Alpha »

Kessel schreef:
Alpha schreef:Niet JHWH God droeg die straf, maar zijn zoon bood zich vrijwillig aan.
Maar hoe zie je dat dan met het testament?
Waarom een testament als je toch nooit sterft?
Toon mij in de Bijbel waar JHWH God een testament heeft gemaakt?

De uitdrukking NT cq. OT is een menselijke uitvinding.
Jg spreken over Hebreeuwse geschriften en Griekse geschriften.

Habakuk 1:
12 Zijt gij niet van oudsher, o JHWH? O mijn God, mijn Heilige, gij sterft niet. O JHWH, tot een oordeel hebt gij haar gesteld; en, o Rots, tot een terechtwijzing hebt gij haar gegrondvest. NBV.

12 Zijt gij niet van ouds JHWH, mijn god, mijn Heilige, die niet sterven zal? Gij, JHWH, hebt hem voor het gericht bestemd, tot een vijand om te straffen gezet. LV.

New International Version
12 JHWH, are you not from everlasting? My God, my Holy One, you will never die. You, JHWH, have appointed them to execute judgment; you, my Rock, have ordained them to punish.

Nu zijn er ook vertalingen die van de enkelvoud van God hier, een meervoud hebben gemaakt.
Waarom?

Één reden is, dat de soferim (bijbelafschrijvers) hier een "verbetering", een meervoudsvorm, van hebben gemaakt.
Dit is door hun opvolgers, de masoreten, opgemerkt en die hebben die verandering in de kantlijn opgetekend.

Er zijn 141 "verbeteringen" bekend.
In de NWV kan je die verwijzingen vinden in appendix 1B.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Biker »

Alpha schreef:
Kessel schreef:
Alpha schreef:Niet JHWH God droeg die straf, maar zijn zoon bood zich vrijwillig aan.
Maar hoe zie je dat dan met het testament?
Waarom een testament als je toch nooit sterft?
Toon mij in de Bijbel waar JHWH God een testament heeft gemaakt?
Hebreeën 9:16Immers, waar een testament is, daar is het noodzakelijk dat de dood van de maker van het testament vastgesteld wordt.
Hebreeën 9:17Want een testament is bindend na iemands dood. Het wordt immers nooit van kracht zolang de maker van het testament nog leeft. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... Xi1hl.dpuf

Waarnaar wordt hier verwezen in de context?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8943
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Alpha »

Biker schreef:
Alpha schreef:
Kessel schreef:
Alpha schreef:Niet JHWH God droeg die straf, maar zijn zoon bood zich vrijwillig aan.
Maar hoe zie je dat dan met het testament?
Waarom een testament als je toch nooit sterft?
Toon mij in de Bijbel waar JHWH God een testament heeft gemaakt?
Hebreeën 9:16Immers, waar een testament is, daar is het noodzakelijk dat de dood van de maker van het testament vastgesteld wordt.
Hebreeën 9:17Want een testament is bindend na iemands dood. Het wordt immers nooit van kracht zolang de maker van het testament nog leeft. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... Xi1hl.dpuf

Waarnaar wordt hier verwezen in de context?
Hebreeën 9:
16 Want waar een verbond is, moet de dood van de [menselijke] verbondssluiter worden aangetoond. 
17 Want een verbond is geldig over dode [slachtoffers], daar het nooit van kracht is zolang de [menselijke] verbondssluiter nog leeft. NWV.

Grappig.
De maker van het verbond is JHWH.
De verbondsluiter is Jezus.

Hebr. 9:15 Daarom is hij (Jezus) dus middelaar van een nieuw verbond, opdat zij die geroepen (144.000) zijn, de belofte van de eeuwige erfenis zouden ontvangen, aangezien er een sterven (van Jezus) heeft plaatsgevonden om hen door losprijs te verlossen van de overtredingen onder het vroegere verbond.

Openb. 20:6 „Gelukkig en heilig is een ieder die deel heeft aan de eerste opstanding; over dezen (144.000) heeft de tweede dood geen autoriteit, maar zij zullen priesters van God en van de Christus zijn en zullen de duizend jaren met hem als koningen regeren.”

Ro 6:23 Want het loon dat de zonde betaalt, is de dood, maar de gave die God schenkt, is eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer.

1Kor 15:
21 Want aangezien de dood door een mens is, is ook de opstanding der doden door een mens. 
22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in de Christus allen levend gemaakt worden. 

1 Kor. 15:45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.” De laatste Adam (Jezus) werd een leven gevende geest.

Gen 2:7 En JHWH God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel.

JHWH sterft NIET, kan niet sterven.

Habakuk 1:
12 Zijt gij niet van oudsher, o JHWH? O mijn God, mijn Heilige, gij sterft niet. O JHWH, tot een oordeel hebt gij haar gesteld; en, o Rots, tot een terechtwijzing hebt gij haar gegrondvest. NWV

12 Are you not from everlasting, O JHWH? O my God, my Holy One, you do not die. O JHWH, you appointed them to execute judgment; My Rock, you established them for punishment NWV

New International Version
JHWH, are you not from everlasting? My God, my Holy One, you will never die. You, JHWH, have appointed them to execute judgment; you, my Rock, have ordained them to punish.



ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door ZENODotus »

Kessel schreef:
Alpha schreef:Niet JHWH God droeg die straf, maar zijn zoon bood zich vrijwillig aan.
Maar hoe zie je dat dan met het testament?
Waarom een testament als je toch nooit sterft?
dag Kessel,

Het woord testament is eigenlijk niet zo goed gekozen... Verbond is beter... In de oudheid bestonden er verschillende verbonden... Zo bestond er een verbond, zoals ook in de bijbel sprake tussen een koning en zijn onderdanen.
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door ZENODotus »

Alpha schreef:
ZENODotus schreef:Interpretatie waar er geen schriftelijk bewijs voor is... Verder veel aannames die niet stroken met de werkelijkheid...
Je zegt: ze werden nooit gebruikt om zichzelf te promoten of om indruk te maken... Weet je hoe vaak dank aan Jezus wordt gegeven tijdens gebeds- en genezingsdiensten? Jezus zei zelf dat een rijk dat tegen zichzelf gekant is ten ondergaat... Ook van jezus zeiden ze dat het door middel van de duivel was dat hij demonen uitdreef... Geen enkele genezing, ook die van Jezus of de apostelen niet, waren blijvend... Uiteindelijk werden ze allen terug ziek en stierven uiteindelijk. Trouwens is het niet een beetje de ketel die de pot verwijt dat hij zwart ziet? Ik zie anders JG ook constant over hun verdiensten roemen, hun website als de meest vertaalde, kijk hoe lief we elkaar hebben (wat trouwens te betwisten valt als ik zie hoeveel gezinnen er door JG uit elkaar zijn gerukt), etc, etc, etc... Misschien moet iedereen een beetje meer voor eigen deur vegen in plaats van altijd maar te denken dat ze de enigen zijn die God welgevallig zijn.
Lees de Bijbel eens.
Het staat letterlijk in 1 Korinthiërs 13:8, dat de gaven weggedaan worden.
Ook het nieuwe verbond werd met Jezus volgelingen gesloten.
De gaven toonden dat aan.

Maar ja, er zijn groeperingen die dat anders willen interpreteren.

De genezingen van Jezus waren NIET tijdelijk.
Lammen bleven lopen.
Blinden bleven zien.
Doven bleven horen.
Totdat zij stierven, net als alle mensen.

Interessant is dat mensen die doof waren geboren, ook stom waren.
Ze konden niet praten en kenden geen taal.
Toch spraken ze na hun genezing en kenden dus de taal.

Jg hebben geen enkele behoefte over hun "verdiensten" te roemen.

Je vervalt in het napraten van afvalligen.

Jg handhaven de Bijbelse normen en waarden.
Dat betekend o.a. dat zij er alles aan doen om een huwelijk in stand te houden.
Zij scheiden alleen legaal, wanneer hun partner overspel heeft gepleegd.

Wat de website betreft, deze is uniek.
Het bevat studielectuur en Bijbels in honderden talen, door iedereen, die daar belangstelling voor heeft, on line te raadplegen.
Ook zijn er Bijbelse encyclopedieën te raadplegen, die specifieke Bijbelse informatie geeft over Bijbelse onderwerpen.
En lees jij nou eens de bijbel zonder wachttoren bril ;)
Dit staat er:
De liefde zal nooit vergaan. Profetiën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan - want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen.
(Volmaakte is hier een beter vertaling dan volledige)
Terecht wijst Mc Laren b.v. op het feit dat het niet gaat dat de gaven zouden verdwijnen, en al zeker niet wanneer de bijbel gekomen is zoals JG geloven, dat staat namelijk nergens in dit vers, en zou ook in contrast zijn met andere schriftplaatsen die stellen dat in de laatste dagen onze zonen en dochters zullen profeteren, onze jongen visioenen zullen zien (Han 2,17).
Dit vers wil juist duidelijk maken dat al die onvolmaaktheden er niet toe doen ten opzichte van het volmaakte. Heel hoofdstuk 13 wil namelijk de liefde als belangrijkste eigenschap aantonen.
Kessel
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Kessel »

ZENODotus schreef:
Kessel schreef:
Alpha schreef:Niet JHWH God droeg die straf, maar zijn zoon bood zich vrijwillig aan.
Maar hoe zie je dat dan met het testament?
Waarom een testament als je toch nooit sterft?
dag Kessel,

Het woord testament is eigenlijk niet zo goed gekozen... Verbond is beter... In de oudheid bestonden er verschillende verbonden... Zo bestond er een verbond, zoals ook in de bijbel sprake tussen een koning en zijn onderdanen.
Hallo ZENODotus,

De online Statenvertaling schrijft bij Hebreeën 9:15 als aantekening dat het woord 'verbond' bij allerlei verbonden of contracten gebruikt kan worden. Het kan tussen 2 partijen gemaakt worden, maar ook van 1 partij afkomstig zijn zoals dat bij een testament het geval is. Er wordt hierbij zeker gesteld dat dit verbond een testament is omdat het alleen van God 's kant komt.

Dus schijnbaar kunnen wij dat ook gewoon zo noemen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8943
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:En lees jij nou eens de bijbel zonder wachttoren bril ;) .
Zou het niet beter zijn, wanneer JIJ je vooroordeel bril afzou zetten?
ZENODotus schreef:Dit staat er:
De liefde zal nooit vergaan. Profetiën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan - want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen.
Volgens JOU!

Laten we eens vergelijken:

1 Korinthiërs 13:
8 De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er gaven van profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan. NWV.

8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden. SV

8 De liefde vergaat nooit.Wat dan profetieën betreft, zij zullen tenietgedaan worden, wat talen betreft, zij zullen ophouden,wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden. HSV

8 De liefde houdt nimmer op, al zullen de profetieën ophouden, en de talen ophouden, en de kennis ophouden. LuV

8 De liefde vergaat nimmermeer; maar profetieen, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis, zij zal afgedaan hebben. NBG

International Standard Version
8 Love never fails. Now if there are prophecies, they will be done away with. If there are languages, they will cease. If there is knowledge, it will be done away with.

Het gebruikte woord is Glossai

Hetzelfde woord wordt gebruikt is:

Openbaring 17:
15 En hij zegt tot mij: „De wateren die gij gezien hebt, waar de hoer zit, betekenen volken en scharen en natiën en talen. NWV

15 En hij zeide tot mij: De wateren, welke gij gezien hebt, waar de hoer zit, zijn volken en scharen en natiën en talen. LuV

15 En hij zei tegen mij: De wateren die u gezien hebt, waaraan de hoer zit, zijn volken, menigten, naties en talen. HSV.

De letterlijke betekenis is tong. Er wordt hier duidelijk dus taal bedoeld.
Helaas menen sommigen, dat hier het onverstaanbaar produceren van klanken bedoeld wordt.

Maar helaas laat de bijbel duidelijk zien, dat het gewoon verstaanbare vreemde talen waren, die door de mensen uit die streek gewoon begrepen werden.

Dat staat ook gewoon in de Bijbel, voor degenen die zich daaraan willen onderwerpen:

Hand 2 : 4 en zij werden allen met heilige geest vervuld en begonnen in verschillende talen te spreken, zoals de geest het hun gaf zich te uiten.

De aanwezige mensen verstonden dat:
6 Toen dan dat geluid ontstond, kwam de menigte bijeen en was verbijsterd, daar iedereen hen in zijn eigen taal hoorde spreken.

De Bijbel geeft aan welke talen dat waren:

9 Parthen en Meden en Elamieten, en de bewoners van Mesopotamië, en Judea en Kappadocië, Pontus en het district Asia,
10 en Fry̱gië en Pamfy̱lië, Egy̱pte en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, en de hier tijdelijk verblijvende mensen uit Rome, zowel joden als proselieten,
11 Kretenzers en Arabieren, wij horen hen in onze talen over de grote daden van God spreken.
ZENODotus schreef: (Volmaakte is hier een beter vertaling dan volledige)
Terecht wijst Mc Laren b.v. op het feit dat het niet gaat dat de gaven zouden verdwijnen, en al zeker niet wanneer de bijbel gekomen is zoals JG geloven, dat staat namelijk nergens in dit vers, en zou ook in contrast zijn met andere schriftplaatsen die stellen dat in de laatste dagen onze zonen en dochters zullen profeteren, onze jongen visioenen zullen zien (Han 2,17).
Dit vers wil juist duidelijk maken dat al die onvolmaaktheden er niet toe doen ten opzichte van het volmaakte. Heel hoofdstuk 13 wil namelijk de liefde als belangrijkste eigenschap aantonen.
Handelingen 2:17 ’„En in de laatste dagen”, zegt God, „zal ik wat van mijn geest uitstorten op alle soorten van vlees, en UW zonen en UW dochters zullen profeteren en UW jonge mannen zullen visioenen zien en UW oude mannen zullen dromen dromen;

Het gaat hier over de eindtijd.
Wat gebeurt er dan?

Jezus geeft daarover informatie in o.a. Mt 24.
6 GIJ zult horen van oorlogen en berichten van oorlogen.
7 Want natie zal tegen natie opstaan en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen in de ene plaats na de andere voedseltekorten en aardbevingen zijn.
12 en wegens het toenemen der wetteloosheid zal de liefde van de meesten verkoelen.
14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.
15 Wanneer GIJ daarom het walgelijke ding dat verwoesting veroorzaakt, waarover door bemiddeling van de profeet Daniël gesproken is, in een heilige plaats ziet staan (de lezer gebruike onderscheidingsvermogen),
16 laten dan zij die in Judea zijn, naar de bergen vluchten.

Deze gebeurtenissen vonden in de eerste eeuw plaats in het klein, maar in onze tijd wereld wijd.

Nu wordt wereldwijd het goede nieuws bekend gemaakt, tot in de verste hoeken der aarde.
Door de Bijbel te citeren is dat een vorm van profeteren.

Worden er nu, zoals Jezus deed, wonderen verricht?
laat men doden opstaan.
lammen lopen,
blinden zien,
doven die gaan horen?
Nee. Jezus zei eenvoudig, neem uw bed op en wandel.
Geen hoogdravende ceremonies, geen poespas, geen manipulatie.


Is er NU in honderden talen Bijbel en studiemateriaal beschikbaar, zodat iedereen die dat wil, overeenkomstig Gods wil, nauwkeurige kennis kan krijgen.

1 Timotheüs 2:
3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God,
4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.

Wanneer de bekendmaking van het goede nieuws wereldwijd voltooid is, zal God ingrijpen.

Jezus volgelingen herkenden het walgelijke ding goed en namen onmiddellijk maatregelen, zij vluchtten naar de bergen van Judea, overeenkomstig Jezus advies.

Maar ook in deze tijd komt er een walgelijk ding tevoorschijn en dat wordt, net als in de eerste eeuw, niet herkend door de gevestigde, traditionele religie.
Daardoor neemt men Jezus waarschuwing ook niet serieus.
Hij waarschuwt: „Gaat uit van haar, mijn volk, indien gij niet met haar in haar zonden wilt delen, en indien gij geen deel van haar plagen wilt ontvangen.” — Openb. 18:4.

In de context blijkt het over Babylon de grote te gaan.
Gelovige Joden vluchtten uit Jeruzalem.
Oprechte gelovigen in deze tijd vluchtten uit Babylon de grote.
Degenen die luisteren overleven het.

Wie oren heeft om te luisteren, hij luistere.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:"De Vader en Ik zijn één". "Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien". Aldus Onze Heer Jezus. God is Schepper zowel als Verlosser van de in zonde gevallen schepping.
Juist klopt helemaal.

God is een en gelijkwaardig in VADER ZOON en HEILIGE GEEST :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Piebe Paulusma »

Rechtuit schreef:
Anja schreef:"De Vader en Ik zijn één". "Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien". Aldus Onze Heer Jezus. God is Schepper zowel als Verlosser van de in zonde gevallen schepping.
Juist klopt helemaal.

God is een en gelijkwaardig in VADER ZOON en HEILIGE GEEST :!: :!: :!:
Jezus is wel de Vader, maar de schepping is niet gevallen in zonde maar tot zonde gedwongen. Adam moest zondigen, niet meer en niet minder maar dat stond tevoren vast als een huis.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door ZENODotus »

Alpha schreef:
ZENODotus schreef:En lees jij nou eens de bijbel zonder wachttoren bril ;) .
Zou het niet beter zijn, wanneer JIJ je vooroordeel bril afzou zetten?
Oh, ik weet heel veel van jouw sekte... Meer dan mij lief is... En JG lezen nooit de bijbel apart van hun leiders... Meer nog, dat wordt ook expliciet gesteld, dat de bijbel niet kan begrepen worden zonder tussenkomst van de wachttoren. Trouwens nogal interessant om steeds maar weer het woord vooroordeel uit de mond te horen van iemand die denkt dat als je geen JG bent je de bijbel niet leest... Misschien moet je maar eens naar onze bijbelstudie komen, uitsluitend de bijbel wordt daar gebruikt.
ZENODotus schreef:Dit staat er:
De liefde zal nooit vergaan. Profetiën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan - want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen.
Volgens JOU! [/quote]

Neen hoor, volgens de NBV... ;)

Laten we eens vergelijken:

1 Korinthiërs 13:
8 De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er gaven van profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan. NWV.

8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden. SV

8 De liefde vergaat nooit.Wat dan profetieën betreft, zij zullen tenietgedaan worden, wat talen betreft, zij zullen ophouden,wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden. HSV

8 De liefde houdt nimmer op, al zullen de profetieën ophouden, en de talen ophouden, en de kennis ophouden. LuV

8 De liefde vergaat nimmermeer; maar profetieen, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis, zij zal afgedaan hebben. NBG

International Standard Version
8 Love never fails. Now if there are prophecies, they will be done away with. If there are languages, they will cease. If there is knowledge, it will be done away with.

Het gebruikte woord is Glossai

Hetzelfde woord wordt gebruikt is:

Openbaring 17:
15 En hij zegt tot mij: „De wateren die gij gezien hebt, waar de hoer zit, betekenen volken en scharen en natiën en talen. NWV

15 En hij zeide tot mij: De wateren, welke gij gezien hebt, waar de hoer zit, zijn volken en scharen en natiën en talen. LuV

15 En hij zei tegen mij: De wateren die u gezien hebt, waaraan de hoer zit, zijn volken, menigten, naties en talen. HSV.

De letterlijke betekenis is tong. Er wordt hier duidelijk dus taal bedoeld.
Helaas menen sommigen, dat hier het onverstaanbaar produceren van klanken bedoeld wordt.

Maar helaas laat de bijbel duidelijk zien, dat het gewoon verstaanbare vreemde talen waren, die door de mensen uit die streek gewoon begrepen werden.

Dat staat ook gewoon in de Bijbel, voor degenen die zich daaraan willen onderwerpen:

Hand 2 : 4 en zij werden allen met heilige geest vervuld en begonnen in verschillende talen te spreken, zoals de geest het hun gaf zich te uiten.

De aanwezige mensen verstonden dat:
6 Toen dan dat geluid ontstond, kwam de menigte bijeen en was verbijsterd, daar iedereen hen in zijn eigen taal hoorde spreken.

De Bijbel geeft aan welke talen dat waren:

9 Parthen en Meden en Elamieten, en de bewoners van Mesopotamië, en Judea en Kappadocië, Pontus en het district Asia,
10 en Fry̱gië en Pamfy̱lië, Egy̱pte en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, en de hier tijdelijk verblijvende mensen uit Rome, zowel joden als proselieten,
11 Kretenzers en Arabieren, wij horen hen in onze talen over de grote daden van God spreken.
glossai is een meervoudsvorm, er staat dus geen tong, maar tongen.
maar goed hoe glossai zou moeten vertaald worden doet in deze niet terzake om de interpretatie die het wachttorengenootschap er aan geeft te rechtvaardigen.
Ben jij trouwens al ooit op een gebedsgenezing geweest? Er wordt vooral gebeden en gezongen...
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Anja (oud account) »

ZENODotus schreef:
Alpha schreef:
ZENODotus schreef:En lees jij nou eens de bijbel zonder wachttoren bril ;) .
Zou het niet beter zijn, wanneer JIJ je vooroordeel bril afzou zetten?
Oh, ik weet heel veel van jouw sekte... Meer dan mij lief is... En JG lezen nooit de bijbel apart van hun leiders... Meer nog, dat wordt ook expliciet gesteld, dat de bijbel niet kan begrepen worden zonder tussenkomst van de wachttoren. Trouwens nogal interessant om steeds maar weer het woord vooroordeel uit de mond te horen van iemand die denkt dat als je geen JG bent je de bijbel niet leest... Misschien moet je maar eens naar onze bijbelstudie komen, uitsluitend de bijbel wordt daar gebruikt.
Alpha schreef:
ZENODotus schreef:Dit staat er:
De liefde zal nooit vergaan. Profetiën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan - want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen.
Volgens JOU!
Neen hoor, volgens de NBV... ;)
:lol: Zo is dat! Wel tekenend........
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Dirk »

ZENODotus schreef: Terecht wijst Mc Laren b.v. op het feit dat het niet gaat dat de gaven zouden verdwijnen, en al zeker niet wanneer de bijbel gekomen is zoals JG geloven, dat staat namelijk nergens in dit vers, en zou ook in contrast zijn met andere schriftplaatsen die stellen dat in de laatste dagen onze zonen en dochters zullen profeteren, onze jongen visioenen zullen zien (Han 2,17).
Sterker nog, de gaven zijn (gelukkig!) volop aanwezig!

Markus 16
En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken, Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Het volmaakte is er nog niet. Natuurlijk zullen deze gaven niet meer nodig zijn als het volmaakte er is. Een gezond iemand heeft geen arts nodig. Het is een feit dat in genezingsdiensten mensen genezen, door en dankzij Jezus! Het is een feit dat de gelovigen van Jezus de autoriteit ontvangen hebben om duivelen uit te werpen, zieken te genezen, te profeteren, enz. enz.
ZENODotus schreef:Dit vers wil juist duidelijk maken dat al die onvolmaaktheden er niet toe doen ten opzichte van het volmaakte. Heel hoofdstuk 13 wil namelijk de liefde als belangrijkste eigenschap aantonen.
Exact! Het doet me ook wel eens denken aan de gedachtengang van sommige gelovigen over sport. Sport zou uit den boze zijn. Men baseert zich op 1 Timothëus 4:

Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut

Een oplettende lezer, valt het dus op dat lichamelijke oefening nuttig is. Van weinig nut, maar wel nuttig. Verder lezen leert ons dat het om de godzaligheid gaat!

maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.

Lichamelijke oefening is dus van weinig nut vergeleken met de godzaligheid.

De Gaven zijn van weinig nut vergeleken met de eeuwigheid!

Markus 9
het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;

Hier wordt duidelijk gemaakt dat de lichamelijke genezing in het niet valt bij de geestelijke genezing. Desondanks gaat Zijn Genade zo ver dat tot op de dag van vandaag de Gaven gelukkig nog uitgedeeld worden, om HEM te verheerlijken, om de wereld te bereiken, om Zijn Liefde te tonen!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Piebe Paulusma »

Dirk schreef:Het volmaakte is er nog niet
Nee? Zoekt u soms naar een beter verbond als diezelfde die vervat is in de belofte? Naar vrede zoals de wereld die geeft?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8943
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Alpha »

Rechtuit schreef:
Anja schreef:"De Vader en Ik zijn één". "Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien". Aldus Onze Heer Jezus. God is Schepper zowel als Verlosser van de in zonde gevallen schepping.
Juist klopt helemaal.

God is een en gelijkwaardig in VADER ZOON en HEILIGE GEEST :!: :!: :!:
Jezus zelf zegt: de vader is groter dan ik.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Rechtuit »

Rechtuit schreef:
Anja schreef:"De Vader en Ik zijn één". "Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien". Aldus Onze Heer Jezus. God is Schepper zowel als Verlosser van de in zonde gevallen schepping.
Juist klopt helemaal. En de woorden van Jezus de Christus zijn de absolute waarheid.

God is een en gelijkwaardig in VADER ZOON en HEILIGE GEEST :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8943
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:Oh, ik weet heel veel van jouw sekte... Meer dan mij lief is... En JG lezen nooit de bijbel apart van hun leiders... Meer nog, dat wordt ook expliciet gesteld, dat de bijbel niet kan begrepen worden zonder tussenkomst van de wachttoren. Trouwens nogal interessant om steeds maar weer het woord vooroordeel uit de mond te horen van iemand die denkt dat als je geen JG bent je de bijbel niet leest... Misschien moet je maar eens naar onze bijbelstudie komen, uitsluitend de bijbel wordt daar gebruikt.
Je bedoelt dat je graag anderen napraat en gemakshalve “vergeet” dat Jezus en zijn volgelingen ook een sekte werden genoemd door de gevestigde religie.
De wachttoren is niet meer en niet minder dan een Bijbelstudie, een vorm van “education permanente”, waarbij ook andere vertalingen worden aangehaald. Ook wordt er regelmatig achtergrondinformatie besproken, waardoor Jg weten waarover ze praten.
Interessant is ook dat de NWV geen on-Bijbelse toevoegingen bevat en dus niet in strijd is met de leer van de gehele Bijbel. Uiteraard is Gods naam hersteld, tot grote schrik van de traditionele verwijderaars.
ZENODotus schreef:Neen hoor, volgens de NBV... ;)
Vandaar dat Jg meerdere vertalingen naast elkaar gebruiken, waardoor de lezer zelf kan begrijpen wat er staat.
ZENODotus schreef:glossai is een meervoudsvorm, er staat dus geen tong, maar tongen.
maar goed hoe glossai zou moeten vertaald worden doet in deze niet terzake om de interpretatie die het wachttorengenootschap er aan geeft te rechtvaardigen.
Ben jij trouwens al ooit op een gebedsgenezing geweest? Er wordt vooral gebeden en gezongen...
Hoe het vertaalt moet worden, is juist heel belangrijk.
Vandaar dat de meeste vertalers het woord glossai terecht met talen vertalen.
Jg laten de Bijbel ZELF spreken, immers uitleg is een zaak van God en HIJ geeft aan wie HIJ wil.

Nee, ik ben nooit op een gebedsgenezingsshow geweest.
Jezus gaf geen shows, in tegendeel.
Ik heb wel reportages daarover gezien.

Ik ben daarvoor te nuchter, ik laat mij niet door anderen beïnvloeden.
Overeenkomstig Gods wil, verdiep ik mij liever in nauwkeurige kennis.
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: Jezus en de Vader

Bericht door ZENODotus »

JG scheppen niet op hoor, amai!
Alpha schreef:Je bedoelt dat je graag anderen napraat en gemakshalve “vergeet” dat Jezus en zijn volgelingen ook een sekte werden genoemd door de gevestigde religie.
De wachttoren is niet meer en niet minder dan een Bijbelstudie, een vorm van “education permanente”, waarbij ook andere vertalingen worden aangehaald. Ook wordt er regelmatig achtergrondinformatie besproken, waardoor Jg weten waarover ze praten.
Interessant is ook dat de NWV geen on-Bijbelse toevoegingen bevat en dus niet in strijd is met de leer van de gehele Bijbel. Uiteraard is Gods naam hersteld, tot grote schrik van de traditionele verwijderaars.
Neen hoor, ik bedoel dat ik exact weet waarover ik spreek... Wat the wachttoren doet, zoals vele tijdschriften en boeken uit het genre is schriftplaatsen nemen en die invullen naar hun eigen dogma, net zoals op verschillende plaatsen ook de NWV zo vertaald is geweest... Maar dat is natuurlijk niet wat de wachttoren een sekte maakt; wat de wachttoren een sekte maakt is het feit dat ze niet toelaat dat iemand binnen hun contreien er een andere mening over heeft.
ZENODotus schreef:Neen hoor, volgens de NBV... ;)
Vandaar dat Jg meerdere vertalingen naast elkaar gebruiken, waardoor de lezer zelf kan begrijpen wat er staat.
JG dit, JG dat, denk je nu warempel dat je (of je groep) de enige bent die kan lezen?
ZENODotus schreef:glossai is een meervoudsvorm, er staat dus geen tong, maar tongen.
maar goed hoe glossai zou moeten vertaald worden doet in deze niet terzake om de interpretatie die het wachttorengenootschap er aan geeft te rechtvaardigen.
Ben jij trouwens al ooit op een gebedsgenezing geweest? Er wordt vooral gebeden en gezongen...
Hoe het vertaalt moet worden, is juist heel belangrijk.
Vandaar dat de meeste vertalers het woord glossai terecht met talen vertalen.
Jg laten de Bijbel ZELF spreken, immers uitleg is een zaak van God en HIJ geeft aan wie HIJ wil.
Het gaat om "het volmaakte" niet om glossai, het gaat erom WANNEER het volmaakte is bereikt (niet het volledige zoals de wachttoren het vertaald)... Het woord gebruikt is teleios (teleion in the acc) en is afgeleid van het woord telos wat einde betekent
Ik heb trouwens de moeite genomen om alle schriftplaatsen waar teleios vertaald wordt in de NWV te bekijken... Buiten Jak 1,4 (die trouwens ook niet echt goed is vertaald) geven ze nergens een suggestie dat teleion "volledigheid" zou inhouden... Het gaat vooral over "volmaakte" mensen (de wachttoren vertaalt verschillende keren ook met rijp of volwassen)...
Nee, ik ben nooit op een gebedsgenezingsshow geweest.
Jezus gaf geen shows, in tegendeel.
Ik heb wel reportages daarover gezien.
Dus in feite weet je niet waarover je spreekt? En spreek je gewoon je leiders na?
Laatst gewijzigd door ZENODotus op 04 mar 2016, 07:18, 2 keer totaal gewijzigd.