Is de Vader meer dan de Zoon?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:
Anja schreef:Ik zou die Triniteitsleer bij wijze van spreken zelf geschreven kunnen hebben, als ie er nog niet was geweest. Jij en Piebe ervaren een God met een Masker. Whatever julllie het dan ook over hebben. ;) Het is jullie van harte gegund. :)
Daarmee bevestig je dat het een verzinsel van mensen is, maar Christus is in geen mensenhart opgekomen, zie 1 Korinthiërs 2:9.
Als Hij Verschijnt, is dat ook niet uit je hart. Hij komt in zo'n geval van Buitenaf. Naar wie Hem ontvangt. Maar de Christusvonk is van binnen, in het hart te vinden. En Christus is zeker wel in een mensenhart opgekomen en zal ook in een mensenhart opkomen, want God heeft dat toebereid voor hen die Hem liefhebben.
Piebe 2.2 schreef:En Peda en ik ervaren God juist helemaal niet.
Als jij dat zegt, dan zal dat wel zo zijn. Ik weet het niet. Zoals gezegd, ik lees jullie gesprekken als een Onderonsje. Ik kan er niets mee en begrijp er geen woord van. Het is jullie van harte gegund om dingen te lezen en te ervaren zoals de dingen zich in jullie eigen leven presenteren.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Zolderworm »

Het is met name absurd dat de vader en de zoon als zijnde mannelijk worden verondersteld. Wat is dat voor patriarchale onzin? Het past helemaal in het vrouw-discriminerende beeld dat de bijbelschrijvers destijds van de samenleving hadden. Weg hiermee! Het bewijst ook dat dit allemaal gewoon door mensen is verzonnen. Vrouw-onvriendelijke oude mannetjes.

[modbreak Trajecto] Dit gaat niet in Bijbelgesprek. En dat al helemaal op deze toon. Lees de richtlijnen voor het subforum eens na.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Anja schreef:Ik zou die Triniteitsleer bij wijze van spreken zelf geschreven kunnen hebben, als ie er nog niet was geweest. Jij en Piebe ervaren een God met een Masker. Whatever julllie het dan ook over hebben. ;) Het is jullie van harte gegund. :)
Daarmee bevestig je dat het een verzinsel van mensen is, maar Christus is in geen mensenhart opgekomen, zie 1 Korinthiërs 2:9.
Als Hij Verschijnt, is dat ook niet uit je hart. Hij komt in zo'n geval van Buitenaf. Naar wie Hem ontvangt. Maar de Christusvonk is van binnen, in het hart te vinden. En Christus is zeker wel in een mensenhart opgekomen en zal ook in een mensenhart opkomen, want God heeft dat toebereid voor hen die Hem liefhebben.
Wat bedoeld wordt is dat niemand had kunnen bedenken hoe Christus zich gemanifesteerd heeft en jij schreef dat jij de drie-eenheidsleer zelf had kunnen schrijven. Dat is het verschil en daar ben ik het roerend mee eens, om reden dat de drie-eenheid een menselijk bedenksel is.
Piebe 2.2 schreef:En Peda en ik ervaren God juist helemaal niet.
Anja schreef:Zoals gezegd, ik lees jullie gesprekken als een Onderonsje. Ik kan er niets mee en begrijp er geen woord van. Het is jullie van harte gegund om dingen te lezen en te ervaren zoals de dingen zich in jullie eigen leven presenteren.
Als je er niks van begrijpt, waarom noem je onze gesprekken dan een Onderonsje? Nu laat je het klinken alsof jij je buitensluit en dat is toch nergens voor nodig? Als je iets niet snapt kan je gerust vragen wat er bedoeld wordt want zoals je merkt hebben we het graag over deze materie. Vraag gerust want dat stimuleert de discussie!

En wat begrijp je niet aan de God van het Masker, weet je niet wat een Masker is? Het is een bedekking voor het gezicht die je wel ziet met carnaval! :clown: :lol:

Dientengevolge hebben tegenstanders van het modalisme de leer wel spottend een poppenkast genoemd (waarvan ik de grap nog wel lijdzaam kan smaken).
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Anja (oud account) »

@Piebe, wat ik heb gezegd staat er al. Meer heb ik er niet op te zeggen.

Overigens voel ik mij geenszins "buitengesloten". Ik geniet van jullie gesprekken, die langs mij heengaan. Ik legde alleen even aan Peda uit hoe wat mijn aandeel betreft de vlag ervoor staat.

Je haalt nu van alles aan aan begrippen en leren, wat ook totaal langs mij heengaat, waar ik niets van versta of begrijp, en ik heb geen enkele behoefte me daarin te verdiepen. Sterker nog, het zou niet eens lukken als ik het zou proberen. :D

Prettige voortzetting :flower1: .
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Anja (oud account) »

Zolderworm schreef:Het is met name absurd dat de vader en de zoon als zijnde mannelijk worden verondersteld. Wat is dat voor patriarchale onzin? Het past helemaal in het vrouw-discriminerende beeld dat de bijbelschrijvers destijds van de samenleving hadden. Weg hiermee! Het bewijst ook dat dit allemaal gewoon door mensen is verzonnen. Vrouw-onvriendelijke oude mannetjes.
De Vader en de Zoon zijn Mannelijk. De Heilige Geest wordt van oudsher Vrouwelijk gedacht en is de Kracht van God. Dit komt ook overeen met wat men in de Yogitraditie (in de lijn van Yukteswar, Yogananda) erover zegt. Daar spreekt men over De Moeder en daarmee bedoelt en benoemt men de Trooster. Dit, deze link, verzin ik niet, zo onderwijst men dat. In het vroege christendom was de Heilige Geest Vrouwelijk. Maar ook dit onderwerp is vaker ter sprake geweest, dus laat ik rusten (om niet zelf te vervallen in de valkuil van de langspeelplaten).
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20701
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:Het is met name absurd dat de vader en de zoon als zijnde mannelijk worden verondersteld. Wat is dat voor patriarchale onzin? Het past helemaal in het vrouw-discriminerende beeld dat de bijbelschrijvers destijds van de samenleving hadden. Weg hiermee! Het bewijst ook dat dit allemaal gewoon door mensen is verzonnen. Vrouw-onvriendelijke oude mannetjes.
Het is spreken in beeldvorm. Beredenerend denken, zeker geen feilloos denken. Bij beredenerend spreken ontkom je niet aan beeldvorming. Ook in de bijbel komt God ( ten dele ) kenbaar over als een soort van uitvergroot menselijk persoon met menselijke eigenschappen als liefde, barmhartig, rechtvaardig, jaloers. toornig, woedend, straffend. Jezus, de Christus wandelde op aarde rond als 100% mens, die zich ook in emoties stevig kon ontladen. Als je zulk denken achterwege laat, blijft er niets over, de afgepelde ui. De keuze is dus denken in menselijke beelden/voorstellingen ( beredenerend ), of je staat voor de grote leegte ( contemplatief ).
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef:@Piebe, wat ik heb gezegd staat er al. Meer heb ik er niet op te zeggen.

Overigens voel ik mij geenszins "buitengesloten". Ik geniet van jullie gesprekken, die langs mij heengaan. Ik legde alleen even aan Peda uit hoe wat mijn aandeel betreft de vlag ervoor staat.

Je haalt nu van alles aan aan begrippen en leren, wat ook totaal langs mij heengaat, waar ik niets van versta of begrijp, en ik heb geen enkele behoefte me daarin te verdiepen. Sterker nog, het zou niet eens lukken als ik het zou proberen. :D

Prettige voortzetting :flower1: .
Het komt me voor dat je ondanks het onbegrip ons Onderonsje niet zo leuk vindt en dat is een eigenschap van het vlees gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen en eerlijkheid is een eigenschap van de geest. :idea:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:
Anja schreef:@Piebe, wat ik heb gezegd staat er al. Meer heb ik er niet op te zeggen.

Overigens voel ik mij geenszins "buitengesloten". Ik geniet van jullie gesprekken, die langs mij heengaan. Ik legde alleen even aan Peda uit hoe wat mijn aandeel betreft de vlag ervoor staat.

Je haalt nu van alles aan aan begrippen en leren, wat ook totaal langs mij heengaat, waar ik niets van versta of begrijp, en ik heb geen enkele behoefte me daarin te verdiepen. Sterker nog, het zou niet eens lukken als ik het zou proberen. :D

Prettige voortzetting :flower1: .
Het komt me voor dat je ondanks het onbegrip ons Onderonsje niet zo leuk vindt en dat is een eigenschap van het vlees gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen en eerlijkheid is een eigenschap van de geest. :idea:
Dat is een projectie van jou en daarom komt jou dat zo voor. Ik geniet (niet in sarcastische maar in positieve zin) van jullie Onderonsje. Je ziet in spiegelen. Ik zit, wat dit punt betreft, achter de spiegel. Wat jij ziet, is jezelf, ofschoon je denkt dat je mij ziet. Als jou niet bevalt wat je ziet, kun je het bij God brengen en om correctie vragen. Dat is iets tussen jou en God. Ik kan daar niets mee, en hoef daar ook niets mee. Maar al zou ik het willen, het is onmogelijk.

Vroeger legde ik dit uit met de woorden "pas als je jezelf kent, zul je mij kennen". Dat viel meestal niet in goede aarde, dus toen legde ik het daarna meestal uit met een filmpje zoals bijvoorbeeld zoiets: https://m.youtube.com/watch?v=D43cVYheL2s . Dat viel op den duur ook niet meer in goede aarde, dus nou, dan maar bovenstaande. Wellicht valt dat ook niet in goede aarde, nou ja, dan wordt het maar zwijgen verders. Iemand uit de categorie "spiritueel overig" zou het trouwens zo zeggen: je creëert je eigen werkelijkheid. (Namelijk door in je projecties te geloven).
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik ben wellicht wat te nieuwsgierig aangelegd (en dat brengt smart teweeg) maar wat ik niet begrijp is dat je met interesse iets leest waar je niks van begrijpt. Als ik een artikel lees wat boven mijn intellect gaat dan dwalen mijn gedachten af naar eenvoudiger zaken en voor je het weer val ik in een diepe slaap die gepaard gaat met luid gesnurk. :roll: :!: :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:Ik ben wellicht wat te nieuwsgierig aangelegd (en dat brengt smart teweeg) maar wat ik niet begrijp is dat je met interesse iets leest waar je niks van begrijpt.
Toch meen ik het echt.
Piebe schreef:Als ik een artikel lees wat boven mijn intellect gaat dan dwalen mijn gedachten af naar eenvoudiger zaken en voor je het weer val ik in een diepe slaap die gepaard gaat met luid gesnurk. :roll: :!: :w
Je moet mij ook echt niet vragen waar het verstaan tussen jou en Peda wat betreft GmhM over gaat. Maar ik zie dát er een verstaan tussen jullie is over het onderwerp. En daar neem ik kennis van (dát dat verstaan er is), zonder dat het onderwerp me iets zegt. Jullie praten in mijn optiek (zo ervaar ik dat) zeg maar Turks. Of Russisch. Of gewoon Nederlands maar dan automonteurstaal of zo. Mij boeit het alleen dat het ding rijdt. Moet er benzine in, ga ik naar de benzinepomp en voor onderhoud naar de garage. Is mijn wagen goed onderhouden en zit er benzine in, dan rijdt hij. De pomp, de auto en de garage zijn ook een drie-eenheid. Zit er niet genoeg benzine in, dan zegt de meter op de auto, en de meter op de pomp en ook de garage hetzelfde. Zij spreken als uit één mond: er moet benzine in.

Ik begrijp dat het misschien niet te begrijpen is, maar ik was en ben volkomen eerlijk en serieus toen ik zei dat ik van julle gesprek, dat voor mij een Onderonsje is, geniet. Zonder bijbedoelingen en zonder sarcasme. Dat heb ik trouwens ook als ik Peda en Pyro of Tin of Zolderworm over Krishnamurti van gedachten zie wisselen. Hoewel ik daar veel meer van begrijp en tegelijkertijd daar zelf verder vanaf sta. Bij jou en jullie onderwerp heb ik het idee dat het uiteindelijk misschien slechts gaat om een soort Babylonische spraakverwarring. Of misschien toch niet. Geen flauw idee. Peda begrijpt jou in elk geval. Dat is toch goed? :kiss1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Piebe Paulusma »

Lol, nou ja ik hoop dat je bij de uitzending blijft, we gaan vanaf morgen uitzenden in het Mandarijn. :clown:

En dat Peda me begrijpt ervaar ik als zeer positief, nee wat dat betreft geen klachten! :!:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Yolanda_dB »

Piebe 2.2 schreef:... maar ondanks je hoge acceptatie is een en een geen drie.
Eindelijk weer een kleinigheidje waar we het wel over eens zijn ...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Piebe Paulusma »

Yolanda_dB schreef:
Piebe 2.2 schreef:... maar ondanks je hoge acceptatie is een en een geen drie.
Eindelijk weer een kleinigheidje waar we het wel over eens zijn ...
Of dat een kleinigheidje is hangt af van je visie op de drie-eenheid naar mijn mening.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Yolanda_dB »

Piebe 2.2 schreef:
Yolanda_dB schreef:
Piebe 2.2 schreef:... maar ondanks je hoge acceptatie is een en een geen drie.
Eindelijk weer een kleinigheidje waar we het wel over eens zijn ...
Of dat een kleinigheidje is hangt af van je visie op de drie-eenheid naar mijn mening.
Ik bedoel dat ik het met jou eens ben dat 1 + 1 geen 3 is.
Dat heeft verder niets met enige visie op wat dan ook te maken.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef:Het is met name absurd dat de vader en de zoon als zijnde mannelijk worden verondersteld. Wat is dat voor patriarchale onzin? Het past helemaal in het vrouw-discriminerende beeld dat de bijbelschrijvers destijds van de samenleving hadden. Weg hiermee! Het bewijst ook dat dit allemaal gewoon door mensen is verzonnen. Vrouw-onvriendelijke oude mannetjes.
Het is spreken in beeldvorm. Beredenerend denken, zeker geen feilloos denken. Bij beredenerend spreken ontkom je niet aan beeldvorming. Ook in de bijbel komt God ( ten dele ) kenbaar over als een soort van uitvergroot menselijk persoon met menselijke eigenschappen als liefde, barmhartig, rechtvaardig, jaloers. toornig, woedend, straffend. Jezus, de Christus wandelde op aarde rond als 100% mens, die zich ook in emoties stevig kon ontladen. Als je zulk denken achterwege laat, blijft er niets over, de afgepelde ui. De keuze is dus denken in menselijke beelden/voorstellingen (beredenerend ), of je staat voor de grote leegte ( contemplatief ).
Dat hoeft niet per se. Je kunt deze dingen ook uitleggen zonder beeldvorm te gebruiken. Ik denk overigens niet dat er hier sprake is van beeldvorm, maar van een primitief geloof met supermensen als goden.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:
Zolderworm schreef:Het is met name absurd dat de vader en de zoon als zijnde mannelijk worden verondersteld. Wat is dat voor patriarchale onzin? Het past helemaal in het vrouw-discriminerende beeld dat de bijbelschrijvers destijds van de samenleving hadden. Weg hiermee! Het bewijst ook dat dit allemaal gewoon door mensen is verzonnen. Vrouw-onvriendelijke oude mannetjes.
De Vader en de Zoon zijn Mannelijk. De Heilige Geest wordt van oudsher Vrouwelijk gedacht en is de Kracht van God. Dit komt ook overeen met wat men in de Yogitraditie (in de lijn van Yukteswar, Yogananda) erover zegt. Daar spreekt men over De Moeder en daarmee bedoelt en benoemt men de Trooster. Dit, deze link, verzin ik niet, zo onderwijst men dat. In het vroege christendom was de Heilige Geest Vrouwelijk. Maar ook dit onderwerp is vaker ter sprake geweest, dus laat ik rusten (om niet zelf te vervallen in de valkuil van de langspeelplaten).
Alleen planten en dieren zijn mannelijk of vrouwelijk, omdat zij zich nu eenmaal moeten voortplanten. Andere zaken als mannelijk of vrouwelijk betitelen is volstrekte onzin. Het enige wat je zou kunnen bedenken is dat je elementen die kracht geven als mannelijk betitelt, en elementen die kracht ontvangen als vrouwelijk, zoals Chochmah versus Binah in de kabbala. Of elementen die een "zorgtaak" hebben als vrouwelijk.
Only dead fish go with the flow
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:Het is met name absurd dat de vader en de zoon als zijnde mannelijk worden verondersteld. Wat is dat voor patriarchale onzin? Het past helemaal in het vrouw-discriminerende beeld dat de bijbelschrijvers destijds van de samenleving hadden. Weg hiermee! Het bewijst ook dat dit allemaal gewoon door mensen is verzonnen. Vrouw-onvriendelijke oude mannetjes.
Zolderworm schreef:Alleen planten en dieren zijn mannelijk of vrouwelijk, omdat zij zich nu eenmaal moeten voortplanten. Andere zaken als mannelijk of vrouwelijk betitelen is volstrekte onzin.
In het forum "Bijbelgesprek" gaat het om het bespreken van de Bijbel.
In de Bijbel wordt vele vele malen gesproken over de Vader en de Zoon.
Dat heeft niks met "veronderstellen" te maken, maar met simpelweg met lezen wat er staat.
Dat heeft niks met "(volstrekte) onzin" te maken.

Opmerkingen als "weg hiermee" zijn hier pas "volstrekte onzin".
Ga daar maar over zeuren in LB ...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Zolderworm »

Yolanda_dB schreef:
Zolderworm schreef:Het is met name absurd dat de vader en de zoon als zijnde mannelijk worden verondersteld. Wat is dat voor patriarchale onzin? Het past helemaal in het vrouw-discriminerende beeld dat de bijbelschrijvers destijds van de samenleving hadden. Weg hiermee! Het bewijst ook dat dit allemaal gewoon door mensen is verzonnen. Vrouw-onvriendelijke oude mannetjes.
Zolderworm schreef:Alleen planten en dieren zijn mannelijk of vrouwelijk, omdat zij zich nu eenmaal moeten voortplanten. Andere zaken als mannelijk of vrouwelijk betitelen is volstrekte onzin.
In het forum "Bijbelgesprek" gaat het om het bespreken van de Bijbel.
In de Bijbel wordt vele vele malen gesproken over de Vader en de Zoon.
Dat heeft niks met "veronderstellen" te maken, maar met simpelweg met lezen wat er staat.
Dat heeft niks met "(volstrekte) onzin" te maken.

Opmerkingen als "weg hiermee" zijn hier pas "volstrekte onzin".
Ga daar maar over zeuren in LB ...
Wat er staat is volstrekte onzin. God heeft geen piemel en Jezus heeft nooit echt bestaan.

[modbreak Trajecto] Dit gaat niet in Bijbelgesprek. En dat al helemaal op deze toon. Lees de richtlijnen voor het subforum eens na.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef:en Jezus heeft nooit echt bestaan.
Die visie wordt niet meer gedeeld door enige serieuze wetenschapper.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:Wat er staat is volstrekte onzin. God heeft geen piemel en Jezus heeft nooit echt bestaan.
Wat er staat is wat er staat.
Als jij dat als onzinnig wil verklaren, zit je hier in het verkeerde forum.
Wanneer ga jij je eens een keer aan de forumregels houden?
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Trajecto »

Wie mee wil doen in Bijbelgesprek moet de richtlijnen lezen.
Als ik nu nog moet gaan beginnen mensen uit te sluiten van Bijbelgesprek kan ik zo langzamerhand het hele forum gaan sluiten.
Met het minimumaantal actieve forummers dat we nu hebben voel ik er weinig voor om nog met allerlei bans te gaan optreden.
Men moet toch met dit kleine aantal rekening met de regels en de andere forummers weten te houden.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Piebe Paulusma »

Met zo weinig deelnemers lijkt het me beter dat jij ook deelneemt aan de discussies, Trajecto.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Anja (oud account) »

Zolderworm schreef:en Jezus heeft nooit echt bestaan.
Je bedoelt natuurlijk dat jij niet kunt geloven dat Jezus heeft bestaan. Dat kan, jij gelooft dan dat Jezus niet heeft bestaan. Maar wat ik mij afvraag: stel nou dat Jezus wel heeft bestaan. Heb je daar dan moeite mee? Zou het voor jou problematisch zijn als Jezus wel heeft bestaan?

Als ik jou door de tijd heen goed heb gelezen, dan sta jij achter heel veel wat Jezus heeft gezegd of (voor jou dan, aangezien je niet gelooft dat Jezus heeft bestaan) wat aan Jezus wordt toegeschreven. Wat is dan je probleem met het gegeven dat de meeste mensen wel geloven, of weten of menen te weten (inderdaad twijfelt daar in de regel geen rechtgeaarde wetenschapper meer over), dat Jezus heeft bestaan?

Overigens : dit is niet bedoeld als "evangelisatie". Ik begrijp je felheid hierin niet en misschien kun en wil je dat eens uitleggen. Hoeft niet natuurlijk. Ik ben echt benieuwd. Mijn vader, die stokatheist was, was nooit zo fel over het al of niet hebben bestaan van Jezus. Dus ik ben gewoon echt benieuwd naar de reden van je felle afwijzing van het mogelijk stoffelijk hebben bestaan van Jezus. Ik vraag me af wat er voor jou persoonlijk dan verandert als dat stoffelijke bestaan van Jezus wel werkelijk waar was? Stel nou - hypothetisch he - dat je daarvan het wetenschappelijke bewijs zou ontvangen, zou dat dan iets voor jou veranderen? Zou dat iets voor jouw innerlijke beleven van het geestelijke en/of jouw leven veranderen?

Het is een hele persoonlijke vraag, besef ik. Ik begrijp het als je niet wilt antwoorden hoor.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Zolderworm »

Piebe 2.2 schreef:
Zolderworm schreef:en Jezus heeft nooit echt bestaan.
Die visie wordt niet meer gedeeld door enige serieuze wetenschapper.
Welke wetenschappers? Noem er eens een paar.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Is de Vader meer dan de Zoon?

Bericht door Zolderworm »

Trajecto schreef:Wie mee wil doen in Bijbelgesprek moet de richtlijnen lezen.
Als ik nu nog moet gaan beginnen mensen uit te sluiten van Bijbelgesprek kan ik zo langzamerhand het hele forum gaan sluiten.
Met het minimumaantal actieve forummers dat we nu hebben voel ik er weinig voor om nog met allerlei bans te gaan optreden.
Men moet toch met dit kleine aantal rekening met de regels en de andere forummers weten te houden.
Hoe kun je met elkaar achter de waarheid komen als je beperkingen gaat opleggen aan het gesprek?
Only dead fish go with the flow