Zit het geweten in de hersenen?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Anja (oud account) »

Christiaan schreef:
Anja schreef: Zolang je in het levende lichaam bent ja. Maar zodra dat niet meer zo is, niet. Het bewustzijn zetelt niet in de hersenen. Het enige wat een mens achterlaat als zijn uiterste houdbaarheidsdsdatum is verstreken, is zijn duikerspak. Dat is althans mijn ervaring (van vroeger) met overledenen, en de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek naar de bde, bevestigen dit. Dat zijn geen "harde" bewijzen, maar de argumentatie is zo duidelijk en sterk, met vele crossculturele ervaringsconstanten dat het als bewijs kan gelden. Men mag het natuurlijk ook pertinent afwijzen. Dat gebeurt dan ook massaal, vooral door mensen die baat (menen te) hebben bij een reductionistisch-materialistisch wereld- en mensbeeld. Geloofsforumatheisten (vaak zo niet meestal ex-christenen, al of niet met recht vol van anti-christendom-emoties) en strikt exoterische christenen hebben dit vaak met elkaar gemeen. Best wel ironisch.
Wat óók ironisch is dat wanneer er een claim wordt gedaan (bewustzijn is non-lokaal) en er wordt gevraag naar bewijs argumenten of anders (dus men staat er voor open!), er niet wordt thuisgegeven. En dan atheïsten verwijten een reductionistische wereldbeeld te hebben. Dan vind ík dan weer ironisch.
Ik heb een en ander vrij uitgebreid beschreven, niet met een karikaturaal linkje hier en een karikaturaal linkje daar, zoals geloofsforumatheisten doorgaans doen, maar door studiemateriaal samen te vatten. Dit heb ik zowel een aantal jaren geleden op Credible gedaan, als diverse malen hier. En een kleine maar degelijke selectie van de gegevens staan ook in een topic hier. Maar jij duikt af en toe ineens op, bijvoorbeeld als Bonjour het even moeilijk heeft kwa discussie en verdwijnt dan weer net zo plotseling van het toneel als dat je gekomen bent...dus dan krijg je dat niet mee he.

Ik heb een leven buiten dit forum en kan niet altijd stante pede overal op ingaan. Dat betekent niet dat er "niet thuis wordt gegeven", het betekent slechts dat je niet altijd direct krijgt wat je wilt en dat je wellicht eens wat meer geduld zult moeten hebben en een langere termijn commitment aan je onderwerp van studie.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef:
Christiaan schreef:
Anja schreef: Zolang je in het levende lichaam bent ja. Maar zodra dat niet meer zo is, niet. Het bewustzijn zetelt niet in de hersenen. Het enige wat een mens achterlaat als zijn uiterste houdbaarheidsdsdatum is verstreken, is zijn duikerspak. Dat is althans mijn ervaring (van vroeger) met overledenen, en de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek naar de bde, bevestigen dit. Dat zijn geen "harde" bewijzen, maar de argumentatie is zo duidelijk en sterk, met vele crossculturele ervaringsconstanten dat het als bewijs kan gelden. Men mag het natuurlijk ook pertinent afwijzen. Dat gebeurt dan ook massaal, vooral door mensen die baat (menen te) hebben bij een reductionistisch-materialistisch wereld- en mensbeeld. Geloofsforumatheisten (vaak zo niet meestal ex-christenen, al of niet met recht vol van anti-christendom-emoties) en strikt exoterische christenen hebben dit vaak met elkaar gemeen. Best wel ironisch.
Wat óók ironisch is dat wanneer er een claim wordt gedaan (bewustzijn is non-lokaal) en er wordt gevraag naar bewijs argumenten of anders (dus men staat er voor open!), er niet wordt thuisgegeven. En dan atheïsten verwijten een reductionistische wereldbeeld te hebben. Dan vind ík dan weer ironisch.
Ik heb een en ander vrij uitgebreid beschreven, niet met een karikaturaal linkje hier en een karikaturaal linkje daar, zoals geloofsforumatheisten doorgaans doen, maar door studiemateriaal samen te vatten. Dit heb ik zowel een aantal jaren geleden op Credible gedaan, als diverse malen hier. En een kleine maar degelijke selectie van de gegevens staan ook in een topic hier. Maar jij duikt af en toe ineens op, bijvoorbeeld als Bonjour het even moeilijk heeft kwa discussie en verdwijnt dan weer net zo plotseling van het toneel als dat je gekomen bent...dus dan krijg je dat niet mee he.

Ik heb een leven buiten dit forum en kan niet altijd stante pede overal op ingaan. Dat betekent niet dat er "niet thuis wordt gegeven", het betekent slechts dat je niet altijd direct krijgt wat je wilt en dat je wellicht eens wat meer geduld zult moeten hebben en een langere termijn commitment aan je onderwerp van studie.
Helaas komt niemand hier voor studie maar voor entertainment.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:
Anja schreef:
Christiaan schreef:
Anja schreef: Zolang je in het levende lichaam bent ja. Maar zodra dat niet meer zo is, niet. Het bewustzijn zetelt niet in de hersenen. Het enige wat een mens achterlaat als zijn uiterste houdbaarheidsdsdatum is verstreken, is zijn duikerspak. Dat is althans mijn ervaring (van vroeger) met overledenen, en de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek naar de bde, bevestigen dit. Dat zijn geen "harde" bewijzen, maar de argumentatie is zo duidelijk en sterk, met vele crossculturele ervaringsconstanten dat het als bewijs kan gelden. Men mag het natuurlijk ook pertinent afwijzen. Dat gebeurt dan ook massaal, vooral door mensen die baat (menen te) hebben bij een reductionistisch-materialistisch wereld- en mensbeeld. Geloofsforumatheisten (vaak zo niet meestal ex-christenen, al of niet met recht vol van anti-christendom-emoties) en strikt exoterische christenen hebben dit vaak met elkaar gemeen. Best wel ironisch.
Wat óók ironisch is dat wanneer er een claim wordt gedaan (bewustzijn is non-lokaal) en er wordt gevraag naar bewijs argumenten of anders (dus men staat er voor open!), er niet wordt thuisgegeven. En dan atheïsten verwijten een reductionistische wereldbeeld te hebben. Dan vind ík dan weer ironisch.
Ik heb een en ander vrij uitgebreid beschreven, niet met een karikaturaal linkje hier en een karikaturaal linkje daar, zoals geloofsforumatheisten doorgaans doen, maar door studiemateriaal samen te vatten. Dit heb ik zowel een aantal jaren geleden op Credible gedaan, als diverse malen hier. En een kleine maar degelijke selectie van de gegevens staan ook in een topic hier. Maar jij duikt af en toe ineens op, bijvoorbeeld als Bonjour het even moeilijk heeft kwa discussie en verdwijnt dan weer net zo plotseling van het toneel als dat je gekomen bent...dus dan krijg je dat niet mee he.

Ik heb een leven buiten dit forum en kan niet altijd stante pede overal op ingaan. Dat betekent niet dat er "niet thuis wordt gegeven", het betekent slechts dat je niet altijd direct krijgt wat je wilt en dat je wellicht eens wat meer geduld zult moeten hebben en een langere termijn commitment aan je onderwerp van studie.
Helaas komt niemand hier voor studie maar voor entertainment.
En daar verspil ik als het om dit soort onderwerpen gaat, beslist geen energie aan, noch laat ik dat afdwingen. Vroeger, toen ik net tot geloof in Schriftuurlijke zin was gekomen, heb ik er heel vaak echt wakker van gelegen dat er zoveel mensen zo weinig besef hebben van het gegeven dat ze (zullen) voortbestaan. Ik heb daar rust in gevonden door de algemene verzoening te omarmen. Ieder in zijn eigen rangorde, zegt de Schrift. God zal alles in allen zijn, zegt de Schrift. Alle tong zal belijden, zegt de Schrift. En wanneer en hoe, daar hoef ik niet meer van wakker te liggen. Dat is in handen van de Vader. Zo kijk ik er nu tegenaan. Niet dat het altijd makkelijk is, maar het is de enige manier waarop ik in rust leven kan. Zelfs als het niet zo zou zijn, is dit toch de enige manier waarop ik er nog mee om kan gaan. Ik ga niet meer aan mensen sjorren en ik steek niet nodeloos veel energie in deze dingen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolang je er zelf van leert is het geen verpsilde energie maar nuttig besteedt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Anja schreef:
Zolderworm schreef: Tenzij er sprake is van een verdubbeling: een hersen-geweten en één in onze onstoffelijke lichamen, die elkaars evenbeeld zijn. De hersenen zijn nodig om te functioneren in de materie. En dat kan niet rechtstreeks vanuit de onstoffelijke lichamen gebeuren. Daarom hebben de hersenen een eigen geweten nodig.
Er is volgens mij geen verdubbeling. Je zit gewoon met je individualiteit in je grofstoffelijke lichaam. Je bent je lichaam niet. In ieder geval wijzen de resultaten van het bde-onderzoek erop dat een mens ten laatste na zijn dood tot inzicht komt.
Dat komt dan omdat hij dan een helderder blik heeft op de werkelijkheid. Als je gewoon met je individualiteit in je grofstoffelijk zat, dan zou je helemaal geen hersenen nodig hebben.
Die heb je fijnstoffelijk gezien m.i. ook niet nodig. Alleen grofstoffelijk wel. Met andere woorden: om in en met het grofstoffelijk lichaam op dit ondermaanse te kunnen functioneren, heeft een mens de hersenen nodig ja.
Ja, dat is precies wat ik zeg.
Zolderworm schreef:Of misschien alleen om je bloed rond te pompen. Zo werkt het volgens mij niet. De hersenen hebben een bemiddelende functie tussen geest en lichamelijkheid. Maar er zullen dan zeker aspecten zijn, die zich zowel in de hersenen bevinden als in het onstoffelijke. Anders zou een bemiddeling niet mogelijk zijn.
Zolang je in het levende lichaam bent ja. Maar zodra dat niet meer zo is, niet. Het bewustzijn zetelt niet in de hersenen. Het enige wat een mens achterlaat als zijn uiterste houdbaarheidsdsdatum is verstreken, is zijn duikerspak. Dat is althans mijn ervaring (van vroeger) met overledenen, en de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek naar de bde, bevestigen dit. Dat zijn geen "harde" bewijzen, maar de argumentatie is zo duidelijk en sterk, met vele crossculturele ervaringsconstanten dat het als bewijs kan gelden. Men mag het natuurlijk ook pertinent afwijzen. Dat gebeurt dan ook massaal, vooral door mensen die baat (menen te) hebben bij een reductionistisch-materialistisch wereld- en mensbeeld. Geloofsforumatheisten (vaak zo niet meestal ex-christenen, al of niet met recht vol van anti-christendom-emoties) en strikt exoterische christenen hebben dit vaak met elkaar gemeen. Best wel ironisch.
Heb ik gezegd dat het bewustzijn in de hersenen zetelt? Ik heb gezegd dat de hersenen een bemiddelende functie hebben tussen geest en lichaam.
Only dead fish go with the flow
Bonjour
Moderator
Berichten: 7709
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Bonjour »

Heb je een model hoe een zenuwcel met pure materialistische processen, praat met het bovennatuurlijk deel van de mens?

Welke bezwaren zijn er tegen een model dat zenuwcellen zelf beslissingen nemen, zonder bovennatuurlijk element?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20642
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door peda »

Bonjour schreef:Heb je een model hoe een zenuwcel met pure materialistische processen, praat met het bovennatuurlijk deel van de mens?

Welke bezwaren zijn er tegen een model dat zenuwcellen zelf beslissingen nemen, zonder bovennatuurlijk element?
Hallo Bonjour.

Het eerste deel van de vraag is niet op een bevredigende wijze te leveren. De academische wetenschap kan de brug niet slaan. Hetzelfde treedt op bij para-normale verschijnselen. Voor verklaringen kom je dan terecht in een ander domein. Het akasha veld, de morfogenetische omgeving, het zelfstandig bestaande geweten, God, of nog wat anders. De ene mens gruwt van die alternatieven, een ander is opgetogen. Wie er van uitgaat dat Zin niet door de stoffelijkheid in de mens zelve wordt bepaald, maar van "" Boven/Elders "' komt, heeft grote bezwaren tegen de opvatting dat stoffelijke zenuwcellen zorg dragen voor de volledige alfa en omega van een stoffelijk bepaalde zingeving.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7709
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Bonjour »

Andere vragen. Waarom kan een systeem van elektronische componentjes zonder bovennatuurlijk begeleiding functioneren en een mens verslaan met Jeopardy?
Op welke manier beïnvloedt alcohol het denkproces? Het bovennatuurlijke zal er niet vatbaar voor zijn?
Hoe weten de zenuwcellen met welk deel van het bovennatuurlijke te praten en kunnen ze niet makkelijk switchen? Denk hierbij aan dementie. Bepaalde zenuwcellen verdwijnen, maar andere nemen het werk slechts heel beperkt over.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20642
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door peda »

Bonjour schreef:Andere vragen. Waarom kan een systeem van elektronische componentjes zonder bovennatuurlijk begeleiding functioneren en een mens verslaan met Jeopardy?
Op welke manier beïnvloedt alcohol het denkproces? Het bovennatuurlijke zal er niet vatbaar voor zijn?
Hoe weten de zenuwcellen met welk deel van het bovennatuurlijke te praten en kunnen ze niet makkelijk switchen? Denk hierbij aan dementie. Bepaalde zenuwcellen verdwijnen, maar andere nemen het werk slechts heel beperkt over.
Hallo Bonjour,

Ik ben geen expert op het gebied van KI. Maar dat een computer de mens professioneel kan verslaan, wordt meer en meer zichtbaar. Kasparov verloor het eerst bij het schaakspel. Recentelijk won de computer het bij het spel Go van de wereldkampioen en ook bij poker won de computer het van professionele meesters. Waar de grenzen van het kunnen liggen, ik weet niet of er wel grenzen bestaan. Een schitterend scenario voor science fiction, de mens-machine, zoiets als de totale samenwerking van de Borg's in de serie Startrek. Wat gisteren nog veraf in de realisatie leek, is per heden reeds bereikt. Vandaag de ethiek rond het embryo, morgen de ethiek rond het implanteren van "'kunstmatige"' attributen om de menselijke vaardigheden en vermogens sterk te upgraden. Of dit stopt bij de eventuele manipulatie van het geweten :?: Misschien is de verre menselijke toekomst naar huidig inzicht wel zwarter als zwart.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7709
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Bonjour »

Ik ben ook geen expert op KI. Ooit een avond gespeeld met wat patroonherkenning. Over hoe je een computer leert verkeersborden op plaatjes te herkennen. Maar ik heb wel veel gespeeld met digitale electronica en heb 35 jaar programmeer ervaring.
Met een paar componentjes en veel draden krijg je een bord spagetti wat opeens 2 korte getallen kan optellen. Op zo'n moment heb je het idee dat zo'n bord tot leven komt. Hetzelfde heb je als je een programma aan de praat krijgt. En dat is allemaal nog maar kinderspel vergeleken met het werk van de Japanners op robotgebied en de IBM-ers met Watson (De Jeapordy computer)
Ik denk dat we heel ver kunnen komen met het nabootsen van de hersenen en dat zou aantonen dat je intelligentie kan hebben zonder een bovennatuurlijk proces.

Watson: https://www.youtube.com/watch?v=YgYSv2KSyWg
Robot: https://www.youtube.com/watch?v=3IFuv1AVouM
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef: dat een computer de mens professioneel kan verslaan, wordt meer en meer zichtbaar. Kasparov verloor het eerst bij het schaakspel. Recentelijk won de computer het bij het spel Go van de wereldkampioen en ook bij poker won de computer het van professionele meesters. Waar de grenzen van het kunnen liggen, ik weet niet of er wel grenzen bestaan. Een schitterend scenario voor science fiction, de mens-machine, zoiets als de totale samenwerking van de Borg's in de serie Startrek. Wat gisteren nog veraf in de realisatie leek, is per heden reeds bereikt.
Zelfs een Picard kon met zijn technologie nooit tegen de Q-Bron op :D . https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Q_(Star_Trek) (P.S. De link werkt nu wel, ik heb hem hersteld)

De lessen van Q: https://m.youtube.com/watch?v=kBwoEXlTph0
peda schreef: Vandaag de ethiek rond het embryo, morgen de ethiek rond het implanteren van "'kunstmatige"' attributen om de menselijke vaardigheden en vermogens sterk te upgraden. Of dit stopt bij de eventuele manipulatie van het geweten :?: Misschien is de verre menselijke toekomst naar huidig inzicht wel zwarter als zwart.
Zoiets misschien https://m.youtube.com/watch?v=anMOQ3vTy9k

Overigens een "striking resemblence" van het Borg- collectief en de Kaabah https://facingislam.blogspot.nl/2011/10 ... -borg.html
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 18 aug 2017, 13:10, 5 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20642
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door peda »

Bonjour schreef:Ik ben ook geen expert op KI. Ooit een avond gespeeld met wat patroonherkenning. Over hoe je een computer leert verkeersborden op plaatjes te herkennen. Maar ik heb wel veel gespeeld met digitale electronica en heb 35 jaar programmeer ervaring.
Met een paar componentjes en veel draden krijg je een bord spagetti wat opeens 2 korte getallen kan optellen. Op zo'n moment heb je het idee dat zo'n bord tot leven komt. Hetzelfde heb je als je een programma aan de praat krijgt. En dat is allemaal nog maar kinderspel vergeleken met het werk van de Japanners op robotgebied en de IBM-ers met Watson (De Jeapordy computer)
Ik denk dat we heel ver kunnen komen met het nabootsen van de hersenen en dat zou aantonen dat je intelligentie kan hebben zonder een bovennatuurlijk proces.

Watson: https://www.youtube.com/watch?v=YgYSv2KSyWg
Robot: https://www.youtube.com/watch?v=3IFuv1AVouM
Ik denk het niet, maar weet zeker dat Ki de menselijke capaciteiten op dat gebied ( verre ) zal kunnen overtreffen. Biologische toepassing in nano omvang, biedt immers ongekende mogelijkheden bij zeer klein volume. Het is een kwestie van de dan geldende ethiek of deze intelligentie dan buiten de mens wordt gehouden in apparatuur of in de mens als een soort symbiose wordt opgenomen. Het Borg collectief staat mij dan als een soort van Akasha veld als een gruwel voor de ogen. Gelukkig kan ik niet in de toekomst zien. Anja verwijst daarbij terecht op volledig nieuwe uitdagingen, niet veroorzaakt door Aliens in mijn optiek, maar aangedreven door de technische vooruitgang, wordt het mens zijn zelve steeds meer geraakt in alle essenties.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Christiaan »

Anja schreef:
Christiaan schreef:
Anja schreef: Zolang je in het levende lichaam bent ja. Maar zodra dat niet meer zo is, niet. Het bewustzijn zetelt niet in de hersenen. Het enige wat een mens achterlaat als zijn uiterste houdbaarheidsdsdatum is verstreken, is zijn duikerspak. Dat is althans mijn ervaring (van vroeger) met overledenen, en de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek naar de bde, bevestigen dit. Dat zijn geen "harde" bewijzen, maar de argumentatie is zo duidelijk en sterk, met vele crossculturele ervaringsconstanten dat het als bewijs kan gelden. Men mag het natuurlijk ook pertinent afwijzen. Dat gebeurt dan ook massaal, vooral door mensen die baat (menen te) hebben bij een reductionistisch-materialistisch wereld- en mensbeeld. Geloofsforumatheisten (vaak zo niet meestal ex-christenen, al of niet met recht vol van anti-christendom-emoties) en strikt exoterische christenen hebben dit vaak met elkaar gemeen. Best wel ironisch.
Wat óók ironisch is dat wanneer er een claim wordt gedaan (bewustzijn is non-lokaal) en er wordt gevraag naar bewijs argumenten of anders (dus men staat er voor open!), er niet wordt thuisgegeven. En dan atheïsten verwijten een reductionistische wereldbeeld te hebben. Dan vind ík dan weer ironisch.
Ik heb een en ander vrij uitgebreid beschreven, niet met een karikaturaal linkje hier en een karikaturaal linkje daar, zoals geloofsforumatheisten doorgaans doen, maar door studiemateriaal samen te vatten. Dit heb ik zowel een aantal jaren geleden op Credible gedaan, als diverse malen hier. En een kleine maar degelijke selectie van de gegevens staan ook in een topic hier. Maar jij duikt af en toe ineens op, bijvoorbeeld als Bonjour het even moeilijk heeft kwa discussie en verdwijnt dan weer net zo plotseling van het toneel als dat je gekomen bent...dus dan krijg je dat niet mee he.

Ik heb een leven buiten dit forum en kan niet altijd stante pede overal op ingaan. Dat betekent niet dat er "niet thuis wordt gegeven", het betekent slechts dat je niet altijd direct krijgt wat je wilt en dat je wellicht eens wat meer geduld zult moeten hebben en een langere termijn commitment aan je onderwerp van studie.
Niet van die lange tenen als je een keer een koekje van eigen deeg krijgt, Anja. Blijkbaar had je wel tijd om naar anderen te reageren, maar goed. Ik ben alsnog geïnteresseerd, maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van aangezien ik het nobelprijswinnende nieuws nog niet heb gehoord op het journaal. Maar bewijs me het tegendeel zou ik zeggen. :flower1:
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Anja (oud account) »

Christiaan schreef:
Anja schreef:
Christiaan schreef:
Anja schreef: Zolang je in het levende lichaam bent ja. Maar zodra dat niet meer zo is, niet. Het bewustzijn zetelt niet in de hersenen. Het enige wat een mens achterlaat als zijn uiterste houdbaarheidsdsdatum is verstreken, is zijn duikerspak. Dat is althans mijn ervaring (van vroeger) met overledenen, en de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek naar de bde, bevestigen dit. Dat zijn geen "harde" bewijzen, maar de argumentatie is zo duidelijk en sterk, met vele crossculturele ervaringsconstanten dat het als bewijs kan gelden. Men mag het natuurlijk ook pertinent afwijzen. Dat gebeurt dan ook massaal, vooral door mensen die baat (menen te) hebben bij een reductionistisch-materialistisch wereld- en mensbeeld. Geloofsforumatheisten (vaak zo niet meestal ex-christenen, al of niet met recht vol van anti-christendom-emoties) en strikt exoterische christenen hebben dit vaak met elkaar gemeen. Best wel ironisch.
Wat óók ironisch is dat wanneer er een claim wordt gedaan (bewustzijn is non-lokaal) en er wordt gevraag naar bewijs argumenten of anders (dus men staat er voor open!), er niet wordt thuisgegeven. En dan atheïsten verwijten een reductionistische wereldbeeld te hebben. Dan vind ík dan weer ironisch.
Ik heb een en ander vrij uitgebreid beschreven, niet met een karikaturaal linkje hier en een karikaturaal linkje daar, zoals geloofsforumatheisten doorgaans doen, maar door studiemateriaal samen te vatten. Dit heb ik zowel een aantal jaren geleden op Credible gedaan, als diverse malen hier. En een kleine maar degelijke selectie van de gegevens staan ook in een topic hier. Maar jij duikt af en toe ineens op, bijvoorbeeld als Bonjour het even moeilijk heeft kwa discussie en verdwijnt dan weer net zo plotseling van het toneel als dat je gekomen bent...dus dan krijg je dat niet mee he.

Ik heb een leven buiten dit forum en kan niet altijd stante pede overal op ingaan. Dat betekent niet dat er "niet thuis wordt gegeven", het betekent slechts dat je niet altijd direct krijgt wat je wilt en dat je wellicht eens wat meer geduld zult moeten hebben en een langere termijn commitment aan je onderwerp van studie.
Niet van die lange tenen als je een keer een koekje van eigen deeg krijgt, Anja. Blijkbaar had je wel tijd om naar anderen te reageren, maar goed. Ik ben alsnog geïnteresseerd, maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van aangezien ik het nobelprijswinnende nieuws nog niet heb gehoord op het journaal. Maar bewijs me het tegendeel zou ik zeggen. :flower1:
Ik heb de factor tijd niet genoemd..... Wij hebben geen haast, wij hebben de eeuwigheid. Jij bent degene die haast hebt en die de lange tenen heeft. :)

Zodra jij zonder te draaien en te verdraaien gewoon oprecht antwoord hebt gegeven op de vragen die ik je stelde doe ik wat ik beloofd had te doen. Ik ga jouw denkwerk echt niet voor je doen. Al zou ik dat willen (wat niet zo is, ik heb hoge achting voor je vrije wil) dan zou ik het niet kunnen. :) Zodra jij je referaat hebt gehouden, doe ik wat ik gezegd had te doen.

Modbreak Tin: Dat Christiaan op een andere golflengte zit wil niet zeggen dat hij zou draaien of verdraaien.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door callista »

@Anja
Ik zie nergens dat Christiaan de zaken verdraait.
Welke zaken?
Misschien kun je wat duidelijker zijn waar je precies op doelt en dan zonder op de man te spelen?

Anders kan ik jouw uitspraken alleen maar als kretologie betitelen, die inderdaad het gevolg zijn van lange tenen
En waarom spreek je in de "wij" vorm? :roll:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Zolderworm »

Bonjour schreef:Heb je een model hoe een zenuwcel met pure materialistische processen, praat met het bovennatuurlijk deel van de mens?
Ja, het psychisch monisme. De zenuwcel is volgens het psychisch monisme evenzogoed geestelijk van aard, maar bevindt zich in een zodanige toestand dat wij het als materie ervaren, en wij het met onze zintuigen kunnen waarnemen en zulks binnen dat wat wij ervaren als tijdruimtelijkheid. En geest kan met geest praten.
Zoals je weet zorgt het substantiedualisme (twee substanties: geest versus materie) voor grote problemen: Het probleem is vooral dat maar niet duidelijk wordt hoe geest en stof in elkaar grijpen, hoe ze naar elkaar boodschappen overseinen. Hoe kan de geest invloed uitoefenen op het lichaam, en omgekeerd het lichaam op de geest, als ze totaal verschillend zijn? We zitten hier vooral ook met de wet tot behoud van energie. In het stoffelijk universum gaat geen energie verloren, zeggen de natuurkundigen. De grote vraag is dan hoe de stoffelijke hersenen informatie kunnen overseinen aan onze geest als zij daarbij geen energie mogen overdragen. Doen ze dat wel, dan gaat er immers energie uit ons stoffelijk universum verloren. En dat kan niet volgens de wet van behoud van energie. Bovendien kan de geest niets met materiële energie. Die is haar volkomen vreemd.
Omgekeerd zou de geest als zij iets wil bewerkstelligen in de hersenen, energie de grijze cellen moeten binnenvoeren. Want zonder energie gebeurt daar helemaal niets.(Bron: mijn eigen boek.) Dus het substantiedualisme is wat mij betreft afgeserveerd.

Zo ook de leer van het onbekende andere:
Behalve een parallellisme waarin we stof en geest als twee aanzichten van een en hetzelfde beschouwen, kunnen we een wereldbeeld creëren waarin het fysische op zich geen rol speelt. Dit omdat er niet voldoende gronden zijn om aan de fysische natuurprocessen als zodanig een eigen bestaan naast en buiten de bewustzijnsprocessen toe te kennen. De natuur namelijk is niet meer dan de uitwerking van de zintuiglijke waarneming op ons bewustzijn. Het psychische is binnen zo'n wereldbeeld simpelweg de uitwerking van iets wat niet in z'n ware aard gekend wordt, dus een X. Dit is de leer van het onbekende andere.
Het lastige van dit model is dat er geen verklaring is voor de door ons veronderstelde causale samenhang tussen een wilsbesluit en de handeling die daaruit voortkomt.
Als een wilsbesluit verwijst naar een daaraan ten grondslag liggende toestand in X, die we Xn noemen, dan gaan we ervan uit dat binnen dit model er op basis van de causale wetten binnen X opeenvolgende toestanden optreden, die we aanduiden met Xn+1, Xn+2, enzovoort. Xn+1 kan dan wellicht tot waarneming komen als het zich bewust worden van het functioneren van onze spieren en Xn+2 als de waarneming van de lichaamsbeweging. Nu echter valt niet in te zien waarom er tussen de ervaring van Xn (wilsbesluit) en de hersenprocessen die gelijk staan aan Xn+2 een overeenstemming in inhoud zou moeten bestaan. We kunnen namelijk alleen concluderen tot een betrekking van regelmatige opeenvolging. Meer niet.
De waarnemingen en andere psychische verschijnselen zijn immers slechts onwerkzame voortbrengselen van X. Dus in de afloop van de processen in X zou er niets veranderen als ze zich niet zouden afspiegelen, in willekeurige fysische en psychische verschijnselen. Toch is er een causale wetmatigheid tussen willen en handelen. Daarvan is iedereen overtuigd. Maar binnen het model van het onbekende andere kan men nooit een rechtstreekse lijn leggen van het willen naar het handelen. Het willen is namelijk slechts een afspiegeling en bewerkstelligt zelf niets. (Bron: mijn eigen boek.)
Dus ook afgeserveerd volgens mij.

Wat mij betreft blijft alleen nog het psychisch monisme over.
Welke bezwaren zijn er tegen een model dat zenuwcellen zelf beslissingen nemen, zonder bovennatuurlijk element?
Ik denk dat zenuwcellen heel wat beslissingen zelf nemen. Maar niet alles.
Volgens Paul en Patricia Churchland bestaan mentale toestanden en processen helemaal niet. Er bestaan alleen hersentoestanden en hersenprocessen. De vraag is dan hoe we ons bewust worden van dat wat we waarnemen of dat we we denken of voelen? Dat is simpelweg niet te verklaren. Er is helemaal niets in de werkelijkheid dat correspondeert met bijvoorbeeld overtuigingen of verlangens. Computers kunnen wel een bepaalde inhoud hebben in de vorm van beelden, tekst enzovoort. Maar ze kunnen geen overtuigingen en verlangens hebben. Bovendien sterven er voortdurend hersencellen af, die niet meer erbij gemaakt kunnen worden. Bovendien zijn er dan ook nog laesies in de hersenen, waarbij totaal andere delen van de hersenen functies overnemen. De computer die dat kan moet nog worden uitgevonden.
De vraag is ook of mijn gedachte aan een bord spaghetti gisteren precies dezelfde toestand in de hersenen geeft als mijn gedachte vandaag aan een bord spaghetti. En is die gelijk aan de toestand in jouw hersenen als jij aan een bord spaghetti denkt? Grote kans dat dat niet zo is. Toch geeft dit dezelfde bewustzijnservaring.

Maar bewustzijn op zich is natuurlijk het grootste probleem. Alles lijkt erop te wijzen dat er in de hersenen geen enkele rol is weggelegd voor het bewustzijn. Alles lijkt zich af te spelen zonder bewustzijn. De vraag is bijvoorbeeld: waar zit precies een pijn-ervaring? We weten wel wat er in de hersenen aan vooraf gaat. Maar waar zit precies die ervaring? En waarom precies is er die pijnervaring? Op zich is die pijn-ervaring niet nodig als de hersenen volledig het werk doen, zoals bijvoorbeeld het terugtrekken van de vinger die verbrandt.
En wat maakt dat bepaalde neurale mechanismen gepaard gaan met ervaring en andere niet?
Als je kijkt naar de hersenprocessen op zich, dan kun je het bewustzijn nooit verklaren. Wat maakt dat bij bepaalde hersenprocessen bewustzijn ontstaat? Tot nu toe is het raadsel.

Komt bij dat de hersenen alleen maar algoritmisch werken, terwijl er ook een niet-algoritmische realiteit is. Vermoedelijk is de geest of het bewustzijn niet-algoritmisch van aard. Een computer kan dan nooit bewustzijn ontwikkelen. Ook de quantumcomputer niet.

Bij een uittreding ten slotte zie je je lichaam op en afstandje liggen. Dat heb ik zelf meegemaakt. Toch voel je jezelf helemaal als jezelf. Je hebt dezelfde gevoelens, geheugeninhoud, gedachten enzovoort. De vraag is: hoe kan dit als je je buiten het lichaam bevindt?
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:@Anja
Ik zie nergens dat Christiaan de zaken verdraait.
Welke zaken?
Misschien kun je wat duidelijker zijn waar je precies op doelt en dan zonder op de man te spelen?

Anders kan ik jouw uitspraken alleen maar als kretologie betitelen, die inderdaad het gevolg zijn van lange tenen
En waarom spreek je in de "wij" vorm? :roll:
Het is voor Anja soms moeilijk om toe te geven dat ze geen antwoord heeft. En inderdaad als ze het wel had, dan was ze rijp voor de Nobelprijs. Dus ze hoeft zich niet te schamen. Niemand kan echt aantonen dat het bewustzijn niet in de hersenen zit. Je komt dan terecht op het terrein van de filosofie.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Zolderworm »

Bonjour schreef:Ik ben ook geen expert op KI. Ooit een avond gespeeld met wat patroonherkenning. Over hoe je een computer leert verkeersborden op plaatjes te herkennen. Maar ik heb wel veel gespeeld met digitale electronica en heb 35 jaar programmeer ervaring.
Met een paar componentjes en veel draden krijg je een bord spagetti wat opeens 2 korte getallen kan optellen. Op zo'n moment heb je het idee dat zo'n bord tot leven komt. Hetzelfde heb je als je een programma aan de praat krijgt. En dat is allemaal nog maar kinderspel vergeleken met het werk van de Japanners op robotgebied en de IBM-ers met Watson (De Jeapordy computer)
Ik denk dat we heel ver kunnen komen met het nabootsen van de hersenen en dat zou aantonen dat je intelligentie kan hebben zonder een bovennatuurlijk proces.

Watson: https://www.youtube.com/watch?v=YgYSv2KSyWg
Robot: https://www.youtube.com/watch?v=3IFuv1AVouM
Intelligentie, maar geen bewustwording.
Only dead fish go with the flow
Bonjour
Moderator
Berichten: 7709
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Bonjour »

Even een paar opmerkingen. Over de rest moet ik nog verder doordenken.
Zolderworm schreef: Bij een uittreding ten slotte zie je je lichaam op en afstandje liggen. Dat heb ik zelf meegemaakt. Toch voel je jezelf helemaal als jezelf. Je hebt dezelfde gevoelens, geheugeninhoud, gedachten enzovoort. De vraag is: hoe kan dit als je je buiten het lichaam bevindt?
Dat kan niet. "Zien" betreft interactie met fotonen. Een onzichtbaar, geestelijk iets kan geen interactie hebben met fotonen, want dan kan je het zien.
Zolderworm schreef:Intelligentie, maar geen bewustwording.
Het bewustzijn wordt meestal gezien als de beslisser van het lichaam. Er zijn echter redenen om aan te nemen dat het meer een verslaggever is van de denkprocessen. Dat is de discussie rond de vrije wil. Een verslaggever speelt geen essentiële rol.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Zolderworm »

Bonjour schreef:Even een paar opmerkingen. Over de rest moet ik nog verder doordenken.
Zolderworm schreef: Bij een uittreding ten slotte zie je je lichaam op en afstandje liggen. Dat heb ik zelf meegemaakt. Toch voel je jezelf helemaal als jezelf. Je hebt dezelfde gevoelens, geheugeninhoud, gedachten enzovoort. De vraag is: hoe kan dit als je je buiten het lichaam bevindt?
Dat kan niet. "Zien" betreft interactie met fotonen. Een onzichtbaar, geestelijk iets kan geen interactie hebben met fotonen, want dan kan je het zien.
Waar zijn de fotonen als je iets ziet in een droom? je kunt wel degelijk iets zien zonder dat er fotonen in het spel zijn.
Zolderworm schreef:Intelligentie, maar geen bewustwording.
Het bewustzijn wordt meestal gezien als de beslisser van het lichaam. Er zijn echter redenen om aan te nemen dat het meer een verslaggever is van de denkprocessen. Dat is de discussie rond de vrije wil. Een verslaggever speelt geen essentiële rol.
De bewustwording is (mijns inziens) geen verslaggever. Het is een stap verder dan de verslaggever. De verslaggever kan kletsen als Brugman. Maar als ik het me niet bewust word heb ik er niets aan.
Only dead fish go with the flow
Bonjour
Moderator
Berichten: 7709
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Bonjour »

Zolderworm schreef:Waar zijn de fotonen als je iets ziet in een droom? je kunt wel degelijk iets zien zonder dat er fotonen in het spel zijn.
Dat is niet zien. Dat is een beeld genereren dat niets met de omgeving te maken heeft.
Zolderworm schreef:De bewustwording is (mijns inziens) geen verslaggever. Het is een stap verder dan de verslaggever. De verslaggever kan kletsen als Brugman. Maar als ik het me niet bewust word heb ik er niets aan.
Maar als een computer zijn log bestanden (verslaggeving van de processen) analyseert op fouten en daarna vastlegt op de harde schijf, is ie er ook van bewust en heeft ook kennis van de log an het verleden.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Anja (oud account) »

callista schreef:@Anja
Ik zie nergens dat Christiaan de zaken verdraait.
Welke zaken?
Misschien kun je wat duidelijker zijn waar je precies op doelt en dan zonder op de man te spelen?
Christiaan is heel goed in staat naar zijn eigen berichten te kijken. Daar heeft hij jouw bemiddeling echt niet voor nodig, Callista. Een beetje veel ervaring met het draaien en verdraaien van geloofsformatheisten t.a.v. gesprekspunten maakt het erg doorzichtig. En zoals gezegd, doe ik het denkwerk niet voor de ander. Het maakt mij namelijk niks uit wat een atheist gelooft of niet gelooft. Ik heb niks van geloofsforumatheisten nodig, daarom begeef ik mij ook niet op die-hard-atheistenfora.
callista schreef:Anders kan ik jouw uitspraken alleen maar als kretologie betitelen,
Beste Callista, jouw betitelingen, dat boeit mij niet. Snap je dat nog steeds niet? Houd het maar bij jezelf, daar heb je heus je handen aan vol.
callista schreef:die inderdaad het gevolg zijn van lange tenen
Ik heb geen moeite met de projectie van Christiaan, waar jij je onder schaart, Callista. Als jullie dat nou eenmaal fijn vinden,vind ik dat helemaal okay. Je moet er zelf tegenaan kijken.
Callista schreef:En waarom spreek je in de "wij" vorm? :roll:
Omdat het naar mijn visie wij zijn die de eeuwigheid hebben.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 18 aug 2017, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20642
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
Maar bewustzijn op zich is natuurlijk het grootste probleem. Alles lijkt erop te wijzen dat er in de hersenen geen enkele rol is weggelegd voor het bewustzijn. Alles lijkt zich af te spelen zonder bewustzijn. De vraag is bijvoorbeeld: waar zit precies een pijn-ervaring? We weten wel wat er in de hersenen aan vooraf gaat. Maar waar zit precies die ervaring? En waarom precies is er die pijnervaring? Op zich is die pijn-ervaring niet nodig als de hersenen volledig het werk doen, zoals bijvoorbeeld het terugtrekken van de vinger die verbrandt.
En wat maakt dat bepaalde neurale mechanismen gepaard gaan met ervaring en andere niet?
Als je kijkt naar de hersenprocessen op zich, dan kun je het bewustzijn nooit verklaren. Wat maakt dat bij bepaalde hersenprocessen bewustzijn ontstaat? Tot nu toe is het raadsel.

Komt bij dat de hersenen alleen maar algoritmisch werken, terwijl er ook een niet-algoritmische realiteit is. Vermoedelijk is de geest of het bewustzijn niet-algoritmisch van aard. Een computer kan dan nooit bewustzijn ontwikkelen. Ook de quantumcomputer niet.

Bij een uittreding ten slotte zie je je lichaam op en afstandje liggen. Dat heb ik zelf meegemaakt. Toch voel je jezelf helemaal als jezelf. Je hebt dezelfde gevoelens, geheugeninhoud, gedachten enzovoort. De vraag is: hoe kan dit als je je buiten het lichaam bevindt?
Hallo Zolderworm,

Een zeer stevige bijdrage. Ik ben ook blij dat jij verwijst naar de Churchland's en hun in mijn optiek, interessante gedachtegangen. Inderdaad is het momenteel nog de grote vraag of een geprogrammeerde computer ooit de "' Turing "' test goed zal doorstaan. Mocht dat ooit het geval zijn, moeten vele kaarten in vele vakgebieden volledig opnieuw worden geschud. De ""code"' waarmede het menselijk bewustzijn in de hersenen is geschreven, is nog steeds niet gekraakt en dus ook onbekend. Deze "' code "' inbrengen in een machine en overeenkomstig de machine "' programmeren "' is daarom ook per heden denken in science-fiction structuren. Ik begrijp dat jij stelt dat deze "'code"' niet in de menselijke hersenen aangetroffen zal worden.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door coby »

Bonjour schreef:Even een paar opmerkingen. Over de rest moet ik nog verder doordenken.
Zolderworm schreef: Bij een uittreding ten slotte zie je je lichaam op en afstandje liggen. Dat heb ik zelf meegemaakt. Toch voel je jezelf helemaal als jezelf. Je hebt dezelfde gevoelens, geheugeninhoud, gedachten enzovoort. De vraag is: hoe kan dit als je je buiten het lichaam bevindt?
Dat kan niet. "Zien" betreft interactie met fotonen. Een onzichtbaar, geestelijk iets kan geen interactie hebben met fotonen, want dan kan je het zien.
Zolderworm schreef:Intelligentie, maar geen bewustwording.
Het bewustzijn wordt meestal gezien als de beslisser van het lichaam. Er zijn echter redenen om aan te nemen dat het meer een verslaggever is van de denkprocessen. Dat is de discussie rond de vrije wil. Een verslaggever speelt geen essentiële rol.
Kan kennelijk wel. Een vrouw die uitgetreden was en op een wandeling werd later kwaad, omdat ze een foto van d'r wilden nemen, wat natuurlijk niet lukte. De flits was irritant voor d'r ogen.

https://www.kobo.com/th/es/ebook/proof-of-heaven-2
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Zit het geweten in de hersenen?

Bericht door Anja (oud account) »

coby schreef:
Bonjour schreef:Even een paar opmerkingen. Over de rest moet ik nog verder doordenken.
Zolderworm schreef: Bij een uittreding ten slotte zie je je lichaam op en afstandje liggen. Dat heb ik zelf meegemaakt. Toch voel je jezelf helemaal als jezelf. Je hebt dezelfde gevoelens, geheugeninhoud, gedachten enzovoort. De vraag is: hoe kan dit als je je buiten het lichaam bevindt?
Dat kan niet. "Zien" betreft interactie met fotonen. Een onzichtbaar, geestelijk iets kan geen interactie hebben met fotonen, want dan kan je het zien.
Zolderworm schreef:Intelligentie, maar geen bewustwording.
Het bewustzijn wordt meestal gezien als de beslisser van het lichaam. Er zijn echter redenen om aan te nemen dat het meer een verslaggever is van de denkprocessen. Dat is de discussie rond de vrije wil. Een verslaggever speelt geen essentiële rol.
Kan kennelijk wel. Een vrouw die uitgetreden was en op een wandeling werd later kwaad, omdat ze een foto van d'r wilden nemen, wat natuurlijk niet lukte. De flits was irritant voor d'r ogen.

https://www.kobo.com/th/es/ebook/proof-of-heaven-2
Klopt. En sommige mensen zijn/worden wel degelijk gezien bij bilocatie. :) https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bilocatie
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)