Homohuwelijk en euthanasie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Martine »

Piebe 2.2 schreef:Als homo's zo nodig met elkaar moeten trouwen houd ik ze niet tegen, maar veel hetero's vinden trouwen niet meer hip meer en wonen steeds vaker liever samen. Ik denk maar zo: samenwonenden die elkaar niet {niet-toegestaan woord}, zijn meer gehuwd dan gehuwden die elkaar ontrouw zijn.
Wat is het verschil tussen huwelijk en een partnerregistratie?
Samenwonende hebben wel zaken geregeld via de notaris.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3620
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door dingo »

Martine schreef:
Piebe 2.2 schreef:Als homo's zo nodig met elkaar moeten trouwen houd ik ze niet tegen, maar veel hetero's vinden trouwen niet meer hip meer en wonen steeds vaker liever samen. Ik denk maar zo: samenwonenden die elkaar niet {niet-toegestaan woord}, zijn meer gehuwd dan gehuwden die elkaar ontrouw zijn.
Wat is het verschil tussen huwelijk en een partnerregistratie?
Samenwonende hebben wel zaken geregeld via de notaris.
Verschil tussen huwelijk en partnerregistratie zit met name in de familierechtelijke zaken. In landen waar het homohuwelijk niet bestaat geldt het Nederlandse homohuwelijk dan ook als geregistreerd partnerschap en niet als huwelijk. Dat is één van de redenen waarom het homohuwelijk eigenlijk overbodig was: je had net zo goed een wet kunnen maken waarin het geregistreerd partnerschap gelijkgesteld wordt aan het huwelijk in het familierecht. Maar ja "huwelijk" was het stokpaardje van D66 en dus moest het huwelijk worden.
Spreuken 26:4
Bonjour
Moderator
Berichten: 7720
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Bonjour »

Er is natuurlijk ook een emotioneel verschil. Sommige mensen willen graag kunnen zeggen dat ze getrouwd zijn, met de bijbehorende plechtigheid. Dat is anders dan "ik ben geregistreerd partner".

Toen de negers in de VS gelijke rechten kregen, zeiden de sommige blanken daar toen ook dat zij niet meer getolereerd werden vanwege hun andere mening daarover? En als ze dat zeiden, mag dat dan enig verschil maken?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Allie »

Bonjour schreef:Niemand dwingt jou een homohuwelijk aan te gaan, maar waarom zou je het iemand die het graag wil, verbieden? Zelfde geldt voor euthanasie.
Dat ben ik totaal met je eens, maar er zijn wel degelijk gevallen waar mensen kapot worden gemaakt omdat ze weigeren iets te doen dat tegen hun geloof ingaat.
Maar als je als homo wilt trouwen, ga je gang. Als je een einde wilt maken aan je leven, ga je gang. Ik ben niet in een positie om iemand moreel te veroordelen. Ik kan het wel veroordelen, volgens mijn geweten. Maar dat is persoonlijk en dat mag ik dus niet gebruiken om iemand te dwingen. Ik mag het alleen kenbaar maken en dat moet ook geen probleem zijn, denk ik.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3620
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door dingo »

Bonjour schreef:Er is natuurlijk ook een emotioneel verschil. Sommige mensen willen graag kunnen zeggen dat ze getrouwd zijn, met de bijbehorende plechtigheid. Dat is anders dan "ik ben geregistreerd partner".

Toen de negers in de VS gelijke rechten kregen, zeiden de sommige blanken daar toen ook dat zij niet meer getolereerd werden vanwege hun andere mening daarover? En als ze dat zeiden, mag dat dan enig verschil maken?
Toen de negers in de VS gelijke rechten kregen was er niemand die op het idee kwam dat ze ineens blank geworden waren. Ze bleven gewoon mensen en gelijkwaardig aan blanken.

De term huwelijk had tot voor kort al eeuwen de betekenis van een verbintenis tussen 1 man en 1 vrouw. Persoonlijk had ik liever gehad dat men het burgerlijk huwelijk had afgeschaft en alles een geregistreerd partner genoemd hadden. Maar goed allemaal niet meer aan de orde in Nederland.
Spreuken 26:4
Bonjour
Moderator
Berichten: 7720
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Bonjour »

Allie schreef: Ik mag het alleen kenbaar maken en dat moet ook geen probleem zijn, denk ik.
Dat hangt ervan af hoe je dat kenbaar maakt. Als je het kenbaar maakt daar in een winkel of restaurant een bord op te hangen "Voor homo's verboden" ga je te ver. En sommige christenen doen dat soort dingen !!!!!
Je geloof geeft je geen recht dingen te doen die tegen de wet ingaan. We hebben bepaald dat discrimineren verboden is. Daar heb je je aan te houden. Wanneer je kapot gaat omdat je geloof tegen deze wet in gaat moet je je afvragen wat jou het probleem geeft: het geloof of de wet.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Piebe Paulusma »

dingo schreef:Persoonlijk had ik liever gehad dat men het burgerlijk huwelijk had afgeschaft en alles een geregistreerd partner genoemd hadden. Maar goed allemaal niet meer aan de orde in Nederland.
Maar zie je het dan niet als een christelijke plicht om te huwen? Immers, seks voor het geregistreerd partnerschap verbieden klinkt wel erg bureaucratisch.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3620
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door dingo »

Piebe 2.2 schreef:
dingo schreef:Persoonlijk had ik liever gehad dat men het burgerlijk huwelijk had afgeschaft en alles een geregistreerd partner genoemd hadden. Maar goed allemaal niet meer aan de orde in Nederland.
Maar zie je het dan niet als een christelijke plicht om te huwen? Immers, seks voor het geregistreerd partnerschap verbieden klinkt wel erg bureaucratisch.
Voor christenen heb je dan altijd nog het kerkelijk huwelijk. En voor anders gelovigen is er ook wel iets soortgelijks te vinden. Maar je bent wel direct van de overheidsbemoeienis met de term huwelijk af.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Piebe Paulusma »

dingo schreef:
Piebe 2.2 schreef:
dingo schreef:Persoonlijk had ik liever gehad dat men het burgerlijk huwelijk had afgeschaft en alles een geregistreerd partner genoemd hadden. Maar goed allemaal niet meer aan de orde in Nederland.
Maar zie je het dan niet als een christelijke plicht om te huwen? Immers, seks voor het geregistreerd partnerschap verbieden klinkt wel erg bureaucratisch.
Voor christenen heb je dan altijd nog het kerkelijk huwelijk. En voor anders gelovigen is er ook wel iets soortgelijks te vinden. Maar je bent wel direct van de overheidsbemoeienis met de term huwelijk af.
Het kerkelijk huwelijk klinkt wel aardig, maar in de praktijk zou het niet werken want de RKK erkent alleen de huwelijken die binnen hun muren zijn voltrokken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3620
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door dingo »

Piebe 2.2 schreef:
dingo schreef:
Piebe 2.2 schreef:
dingo schreef:Persoonlijk had ik liever gehad dat men het burgerlijk huwelijk had afgeschaft en alles een geregistreerd partner genoemd hadden. Maar goed allemaal niet meer aan de orde in Nederland.
Maar zie je het dan niet als een christelijke plicht om te huwen? Immers, seks voor het geregistreerd partnerschap verbieden klinkt wel erg bureaucratisch.
Voor christenen heb je dan altijd nog het kerkelijk huwelijk. En voor anders gelovigen is er ook wel iets soortgelijks te vinden. Maar je bent wel direct van de overheidsbemoeienis met de term huwelijk af.
Het kerkelijk huwelijk klinkt wel aardig, maar in de praktijk zou het niet werken want de RKK erkent alleen de huwelijken die binnen hun muren zijn voltrokken.
We zijn gelukkig niet afhankelijk van de RKK, elk christelijk (kerk)genootschap heeft wel een vorm van kerkelijk huwelijk. Volgens mij zijn er overigens ook kerken die homohuwelijken kerkelijk bevestigen.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Piebe Paulusma »

dingo schreef:
Piebe 2.2 schreef:
dingo schreef:
Piebe 2.2 schreef:
dingo schreef:Persoonlijk had ik liever gehad dat men het burgerlijk huwelijk had afgeschaft en alles een geregistreerd partner genoemd hadden. Maar goed allemaal niet meer aan de orde in Nederland.
Maar zie je het dan niet als een christelijke plicht om te huwen? Immers, seks voor het geregistreerd partnerschap verbieden klinkt wel erg bureaucratisch.
Voor christenen heb je dan altijd nog het kerkelijk huwelijk. En voor anders gelovigen is er ook wel iets soortgelijks te vinden. Maar je bent wel direct van de overheidsbemoeienis met de term huwelijk af.
Het kerkelijk huwelijk klinkt wel aardig, maar in de praktijk zou het niet werken want de RKK erkent alleen de huwelijken die binnen hun muren zijn voltrokken.
We zijn gelukkig niet afhankelijk van de RKK, elk christelijk (kerk)genootschap heeft wel een vorm van kerkelijk huwelijk. Volgens mij zijn er overigens ook kerken die homohuwelijken kerkelijk bevestigen.
Dat zou een wirwar van papier worden om het allemaal wetmatig te regelen. Hoe dan ook, ideaal is het nu niet en ik weet ook niet of het met zoveel diversiteit aan opvattingen ooit democratisch te regelen is.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Allie »

Bonjour schreef:
Allie schreef: Ik mag het alleen kenbaar maken en dat moet ook geen probleem zijn, denk ik.
Dat hangt ervan af hoe je dat kenbaar maakt. Als je het kenbaar maakt daar in een winkel of restaurant een bord op te hangen "Voor homo's verboden" ga je te ver. En sommige christenen doen dat soort dingen !!!!!
Je geloof geeft je geen recht dingen te doen die tegen de wet ingaan. We hebben bepaald dat discrimineren verboden is. Daar heb je je aan te houden. Wanneer je kapot gaat omdat je geloof tegen deze wet in gaat moet je je afvragen wat jou het probleem geeft: het geloof of de wet.
Uiteraard, het kenbaar maken moet zeker gepaard gaan met respect. Zo ook de reactie daarop.
De Bijbel leert ons ook om de wet te respecteren. Denk aan het verhaal over belastinggeld. Hier zei Jezus duidelijk dat je aan Caesar moet geven wat Caesar toekomt en aan God wat God toekomt. Dus de wet oordeelt op aarde en God oordeelt na ons korte leven.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Martine »

Allie schreef:Maar als je als homo wilt trouwen, ga je gang. Als je een einde wilt maken aan je leven, ga je gang. Ik ben niet in een positie om iemand moreel te veroordelen. Ik kan het wel veroordelen, volgens mijn geweten. Maar dat is persoonlijk en dat mag ik dus niet gebruiken om iemand te dwingen. Ik mag het alleen kenbaar maken en dat moet ook geen probleem zijn, denk ik.
Waarom zou je het kenbaar maken?
En suïcide is totaal iets anders dan een homo-huwelijk. Als iemand een eind aan zijn leven wil maken moet je alles doen wat in je vermogen ligt om dat tegen te houden.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Anja (oud account) »

Martine schreef:
Allie schreef:Maar als je als homo wilt trouwen, ga je gang. Als je een einde wilt maken aan je leven, ga je gang. Ik ben niet in een positie om iemand moreel te veroordelen. Ik kan het wel veroordelen, volgens mijn geweten. Maar dat is persoonlijk en dat mag ik dus niet gebruiken om iemand te dwingen. Ik mag het alleen kenbaar maken en dat moet ook geen probleem zijn, denk ik.
Waarom zou je het kenbaar maken?
En suïcide is totaal iets anders dan een homo-huwelijk. Als iemand een eind aan zijn leven wil maken moet je alles doen wat in je vermogen ligt om dat tegen te houden.
Zo is dat. :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Bonjour
Moderator
Berichten: 7720
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Bonjour »

Euthanasie is iets anders dan suïcide. Je kan je zelfs afvragen of het onthouden van euthanasie bij ernstig lijden niet een vorm van martelen is.
En ik kan me voorstellen dat er artsen zijn die er niet aan mee willen werken, maar ik vraag me af of bv een heel ziekenhuis euthanasie niet uitvoert.

Verder denk ik dat we veel meer aandacht moeten besteden aan psychische patiënten en dat uit de hoek van aanstellerij halen. Sommigen lijden echt aan hun ziekte en zijn niet meer in staat een normaal leven te hebben. Op dit moment hebben zij geen andere keus als ze willen stoppen met leven dan zelf een oplossing zoeken. Dan moet eleganter kunnen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Martine »

Bonjour schreef:Euthanasie is iets anders dan suïcide. Je kan je zelfs afvragen of het onthouden van euthanasie bij ernstig lijden niet een vorm van martelen is.
En ik kan me voorstellen dat er artsen zijn die er niet aan mee willen werken, maar ik vraag me af of bv een heel ziekenhuis euthanasie niet uitvoert.

Verder denk ik dat we veel meer aandacht moeten besteden aan psychische patiënten en dat uit de hoek van aanstellerij halen. Sommigen lijden echt aan hun ziekte en zijn niet meer in staat een normaal leven te hebben. Op dit moment hebben zij geen andere keus als ze willen stoppen met leven dan zelf een oplossing zoeken. Dan moet eleganter kunnen.
Ik weet niet of het ziekenhuis dat doet. Wel wordt soms overleg gepleegd of het nog verstandig is, door te gaan met behandelen. Mijn dochter heeft op de afdeling hematologie/oncologie gewerkt. En vaak is familie moeilijk te overtuigen dat genezing er echt niet meer in zit.

Je hebt volkomen gelijk waar het gaat om psychisch zieken.
Suïcide is verschrikkelijk. Er is te weinig opvang en hulp en de mogelijkheid tot euthanasie moet bespreekbaar zijn, maar dat is het helaas meestal niet.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7720
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Bonjour »

Ik moest even denken aan het bezwaar van het personeel van het ziekenhuis in Ede tegen het uitvoeren van abortus bij de ziekte van Down. Dit ziekenhuis heeft dat lange tijd geweigerd en toen het bestuur dit wou veranderen wou het personeel niet meewerken. De minister heeft toen een uitspraak gedaan dat het ziekenhuis dit niet mocht weigeren.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3620
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door dingo »

Bonjour schreef:Ik moest even denken aan het bezwaar van het personeel van het ziekenhuis in Ede tegen het uitvoeren van abortus bij de ziekte van Down. Dit ziekenhuis heeft dat lange tijd geweigerd en toen het bestuur dit wou veranderen wou het personeel niet meewerken. De minister heeft toen een uitspraak gedaan dat het ziekenhuis dit niet mocht weigeren.
Het ziekenhuis niet maar het personeel wel.
Spreuken 26:4
Bonjour
Moderator
Berichten: 7720
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Bonjour »

Maar dus niet al het personeel. Wanneer al het personeel het weigert, moeten er dus nieuwe medewerkers aangenomen worden die deze acties wel willen doen. De vraag naar de bereidheid voor medewerking aan abortus wordt dan onderdeel van de sollicitatie. Na een tijdje is het probleem dan opgelost.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Allie »

Martine schreef:
Allie schreef:Maar als je als homo wilt trouwen, ga je gang. Als je een einde wilt maken aan je leven, ga je gang. Ik ben niet in een positie om iemand moreel te veroordelen. Ik kan het wel veroordelen, volgens mijn geweten. Maar dat is persoonlijk en dat mag ik dus niet gebruiken om iemand te dwingen. Ik mag het alleen kenbaar maken en dat moet ook geen probleem zijn, denk ik.
Waarom zou je het kenbaar maken?
En suïcide is totaal iets anders dan een homo-huwelijk. Als iemand een eind aan zijn leven wil maken moet je alles doen wat in je vermogen ligt om dat tegen te houden.
Bijvoorbeeld als je als dominee een homostel niet wilt trouwen. Dat moet je gewoon kunnen zeggen.

Nou het topic gaat over homohuwelijk en euthanasie, dus.... Ik denk dat er verzachtende omstandigheden zijn voor zelfdoding. En natuurlijk zijn er ook omstandigheden dat je alles moet doen om het te voorkomen. Ik heb het over de gevallen die goed doordacht zijn. Bijvoorbeeld als een patient zoveel pijn lijdt, dat hij/zij niet meer verder kan. Maar ook dat moet je als dokter kunnen weigeren.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Martine »

Allie schreef:Nou het topic gaat over homohuwelijk en euthanasie, dus.... Ik denk dat er verzachtende omstandigheden zijn voor zelfdoding. En natuurlijk zijn er ook omstandigheden dat je alles moet doen om het te voorkomen. Ik heb het over de gevallen die goed doordacht zijn. Bijvoorbeeld als een patiënt zoveel pijn lijdt, dat hij/zij niet meer verder kan. Maar ook dat moet je als dokter kunnen weigeren.
Dat kan en mag ook - een dokter moet er voor zichzelf volledig achterstaan.
Er zijn artsen die geen euthanasie willen doen en dat niet eens alleen om dat ze gelovig zijn, maar omdat ze de eed hebben afgelegd dat ze zoveel als in hun vermogen zullen doen om mensen van ziekte te genezen en patiënten bij te staan.
Het doet mij er overigens aan denken dat ik dat eens met mijn huisarts zou moeten bespreken of hij dat wil doen in voorkomende omstandigheid. Net zoals ik hem moet zeggen dat ik niet gereanimeerd wil worden.
Met het ouder worden zijn dat dingen die je onder ogen moet zien...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7720
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Bonjour »

De eed van Hippocrates is tegenwoordig zo dat euthanasie er niet mee in conflict komt:
"Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten.

Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd.
Geen schade doen kan je op verschillende manieren uitleggen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eed_van_Hippocrates
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Martine »

Bonjour schreef:De eed van Hippocrates is tegenwoordig zo dat euthanasie er niet mee in conflict komt:
"Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten.

Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd.
Geen schade doen kan je op verschillende manieren uitleggen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eed_van_Hippocrates
Maar de eed die nu wordt afgeleid geeft toch aan:
Ik zal mijn voorschriften geven naar beste weten en kunnen, tot welzijn van de patiënten en ik zal hen behoeden voor alles, wat schadelijk en verkeerd is. Ik zal niemand, die mij daarom vraagt, helpen aan een dodelijk brouwsel, noch zal ik uit eigen beweging met een advies daartoe komen. Ook zal ik geen enkele vrouw helpen aan een giftige zetpil. Onberispelijk en godvrezend zal zowel mijn privé-leven zijn als de uitoefening van mijn beroep.

Ik lees wel dat het schuift en dat er wat vrijer tegenaan gekeken wordt.
Net zoals in de religie bepaalde dingen schuiven en gezegd mogen worden.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7720
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Bonjour »

Als ik het goed begrijp is dat uit de eed va het NAV, een kleinere artsen vereniging.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Homohuwelijk en euthanasie

Bericht door Anja (oud account) »

Persoonlijk ben ik tegen euthanasie en abortus. Stervenden die het per se willen, mogen wat mij betreft, zolang er beroepsmensen zijn (ik kan dat geen artsen meer noemen) die het willen uitvoeren, euthanasie op zichzelf
laten plegen. Wat abortus betreft, daar kan ik mij in het geheel niet mee verenigen. Toen ik nog niet gelovig was in de schriftuurlijke zin van het woord (voor mij bestond God wel van heel kleins af aan van zolang ik mij kan herinneren was er Godsbesef in mij, maar Jezus kende ik niet) , kwam abortus voor mij abosoluut niet im Frage. Maar als men abortus niet legaal houdt, dan komen er weer de oeroude achterkamertjespraktijken. Dat lijkt me nog minder wenselijk. Wel vind ik dat het aantal weken waarop abortus plaats mag vinden, zeer drastisch naar beneden moet. Liever toch afschaffen. Maar dan dus die achterkamertjes. Brrrrrrrrr wat een afschuwelijke wereld is dit ondermaanse. Je moet er toch niet aan denken dat de moordenaar van een ongeboren baby naast je bed staat om je bevalling te begeleiden.....dat zo iemand er net een om zeep heeft "geholpen" om er dan nu een richting leven te leiden.

Eerder leidde het vooral onder sommige christenen tot grote verontwaardiging en ontkenning toen ik schreef dat er geaborteerde kindertjes buiten de baarmoeder worden vermoord door de "arts" en/of de operatie-assistenten. Toch is het waar, en net als met de feiten over kindermisbruik zijn ook deze feiten regelmatig naar buiten gebracht, o.a. door operatieassistenten in de VS die dit niet meer konden volhouden. Maar ook in Nederland vindt abortus plaats tot en met 24 weken. Tegelijkertijd zijn er kindjes van 21 weken die levensvatbaar zijn. Ieder weldenkend mens kan dus weten dat er soms echt bewuste dubbele moord wordt gepleegd op kindjes van 24 weken en dat die dus echt niet allemaal al dood zijn als ze uit de buik zijn gesneden. Ik vraag me intussen af of die "moeders" hun geaborteerde kinderen van 24 weken te zien krijgen. Zo niet, dan kunnen ze ook stiekem in een couveuse worden gelegd en ter adoptie afgestaan. Dan zijn het anonieme baby's geworden.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 12 aug 2017, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)