NWT bijbelvertaling

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: NWT bijbelvertaling

Bericht door Alpha » 16 sep 2018, 01:23

callista schreef:
12 sep 2018, 15:23
Alpha schreef:
12 sep 2018, 15:11
Trajecto schreef:
01 sep 2018, 22:10
Overigens, de eerste lettergreep van het woord zondvloed staat er niet in rechtstreeks verband houdend met zonde, maar het geheel betekent iets als voortdurende aanhoudende vloed.
Dit zegt de bijbel over de vloed:

Gen 6:
1 Er kwamen steeds meer mensen op aarde en ze kregen dochters.
2 Het begon de zonen van de ware God op te vallen hoe mooi de dochters van de mensen waren, dus namen ze wie ze maar wilden tot vrouw.
3 Toen zei Jehovah: ‘Mijn geest zal de mens niet voor altijd verdragen, want hij is alleen maar vlees. Daarom zal hij nog 120 jaar leven.’
4 In die tijd en ook daarna waren de Nefilim op aarde omdat de zonen van de ware God gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en zonen bij hen kregen. Dat waren de sterke mannen uit de oudheid, de beroemde mannen.
5 Toen zag Jehovah hoe groot de slechtheid van de mensen op aarde was en dat hun gedachten en de verlangens van hun hart altijd alleen maar slecht waren.
6 Jehovah had er spijt van dat hij mensen op aarde had gemaakt, en het kwetste hem in zijn hart.
7 Daarom zei Jehovah: ‘Ik zal de mensen die ik heb geschapen van de aarde wegvagen, mensen en ook vee, kruipende dieren en vliegende dieren, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt.’
8 Maar Noach had Jehovah’s gunst.
9 Dit is de geschiedenis van Noach.
Noach was een rechtvaardig man. Hij gedroeg zich onberispelijk onder de mensen van zijn tijd. Noach wandelde met de ware God.
10 Na verloop van tijd werd Noach de vader van drie zonen: Sem, Cham en Jafeth.
11 Maar de aarde was verdorven geworden in de ogen van de ware God en was vol geweld.
12 Ja, God keek naar de aarde en zag dat die verdorven was. Alle mensen op aarde leidden een verdorven leven.

De reden was het gedrag van de mensen èn engelen die menselijke vrouwen namen.
Daar uit ontstonden geweldadige bastaards.
Jaa......ga even de Bijbel uitleggen aan Trajecto... :lol: :w

Dat is toch helemaal het punt niet....het heeft geen bal met zonde of straf te maken...dat is een mythe..dus ook wat die ark betreft.... dat hebben sommige religies ervan gemaakt.. :x ... het is niets meer of minder een verbastering van Sintvloed...waarschijnlijk een grote overstroming of tsunami...sommigen denken in de buurt van de Zwarte zee..
6 Jehovah had er spijt van dat hij mensen op aarde had gemaakt, en het kwetste hem in zijn hart.
7 Daarom zei Jehovah: ‘Ik zal de mensen die ik heb geschapen van de aarde wegvagen, mensen en ook vee, kruipende dieren en vliegende dieren, want ik heb er spijt van dat ik ze heb gemaakt.’
Dat is een god van niks...een god die spijt heeft van zijn creaties.......en daarom iedereen maar wil verderven...
Eerder een psychopaat...hij had ze toch naar zijn evenbeeld en gelijkenis gemaakt? :idea:

In ieder geval geen Alwetende God of liefhebbende God....verre van dat...
Jij vindt dat een mythe, dus dat is de absolute waarheid?
Ik denk dat jij de Bijbel niet wilt begrijpen.
Als je uitgaat wat sommige denken, dan kom je juist in mythes terecht.

Toch vreemd, dat ondanks deze mythevorming boven in de bergen zeedieren en schelpen zijn gevonden.
Erg vreemd, dat men bevroren fossiele dieren heeft gevonden, die nog intact en kennelijk aan het eten waren.

Je bent kennelijk besmet met het opstand virus, dat sinds A&E ver de aarde waart.
Je bedient m.i. je van Godslastering, waarvoor geen vergeving gegeven kan worden.
Alleen maar omdat je kennelijk geen jota van de bijbel kan begrijpen.

Stel dat jij iets heel moois hebt gemaakt en dat daar misbruik van gemaakt wordt, zoals je het niet had bedoeld.
Doe je dan helemaal niks en laat je dat gewoon toe?
Als je daarom ingrijpt, ben je dan daarom een persoon van niks, een psychopaat?

Dat Adam naar de gelijkenis van zijn Grootse Schepper was gemaakt, bezat hij de goddelijke eigenschappen liefde, wijsheid, gerechtigheid en macht. Hij bezat dus een zedelijkheidsgevoel, verbonden met een geweten — iets geheel nieuws in de aardse levenssfeer.

Dat hij een liefdevolle God is, blijkt voortdurend uit zijn zorg, om mensen te bewegen het goede te doen.
Sommigen willen dat niet, het gevolg daarvan is om je heen te zien.
Het geweld en egoïsme neemt sterk toe, evenals leugen en bedrog.
Vandaar dat mensen steeds banger worden en zich steeds sterker gaan beveiligen.

De zorplicht van de overheid wordt op grote schaal genegeerd.
Sommige kinderen kunnen nait naar school, ondanks de smeekbeden van de ouders.
Steeds vaker kunne zieken niet de benodogde medicijnen krijgen, die onnodig en opzettelijk duur wordt gemaakt.
Kreperende ouderen zijn geen uitzondering meer en sterven eenzaam, zonder dat iemand dat merkt.
Dat is jouw wereld.

Alpha

Bericht door Alpha » 16 sep 2018, 02:04

Messenger schreef:
12 sep 2018, 16:10
Alpha schreef:
12 sep 2018, 14:23
Messenger schreef:
30 aug 2018, 16:01
En, vertel eens in eigen woorden wat de Bijbel dan leert?
De Bijbel leert dat Gods koninrijk gevestigd zal worden, met Jezus als koning.
Daardoor zal Gods soevereiniteit gerechtvaardigd en Gods naam JHWH geheiligd worden.
Volgens mij is Gods koninkrijk al gevestigd en is dat in ons en om ons heen.
Alpha schreef: Satan misbruikte zijn vrije wil en misleidde Eva en daardoor ook Adam, die God vervolgens de schuld gaf.
Een vrije wil kun je niet misbruiken. Die kun je alleen gebruiken.
En een vrije wil kan de wil van een almachtige God niet dwarsbomen.
Alpha schreef: JHWH anticipeerde daarop in Gen 3:15.
Hij heeft de mensheid vervloekt in alle generaties. (Als jij het niet samenvat doe ik dat wel).
Een God van echte liefde zou dit nooit doen.
Alpha schreef: Satan wordt vernietigd en de hiel zou later de verlosser, Jezus zijn.
E.e.a. wordt geleidelijk verder in de schrift uitgewerkt.
Jezus moet de mensheid verlossen van zijn vader, maar alleen als de mensen in Jezus geloven?

Het is fraai. :shock:
Sommigen interpreteren deze tekst letterlijk:

Luk 17:
21 De mensen zullen niet zeggen: “Kijk hier!” of: “Daar!” Want kijk! Gods Koninkrijk is in jullie midden.’ NWV.
21 En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u. HSV.
21 Ook zal men niet zeggen: zie, hier is het of daar! Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u. NBG
21 Men kan niet zeggen: Kijk, hier is het, of daar is het. Want het Rijk Gods is midden onder u.' Willibrord.

Jezus sprak hier dus over zichzelf als de toekomstige Koning die zich onder hen bevond.
Hij bevond zich in feite daar in hun midden, als een werkelijk bestaande persoon.

Ik heb een vrije wil en die kan ik gebruiken om jou te beroven.
Is dat geen misbruik dan?
Satan misbruikt zijn vrije wil om God te dwarsbomen uit zelfzucht.

Dus, als ik jou beroof, doe je helemaal niets?
Je accepteert dat klakkeloos?
Je laat je deuren wijdopen staan, voor de grijpgrage liefhebber?

Je begrijpt dus niets van de Bijbelse regels?
Dat Jezus zijn volmaakte leven in ruil gaf voor het verloren gegane volmaakte leven van Adam.
Dat dat de enige wettelijke manier is, om de onstane opstand tegen de schepper de kop in te drukken.
Degenen die zijn offer waarderen, kunnen daar een beroep op doen.

Ps 37:29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven.
Mt 5:5 Gelukkig zijn degenen die zachtaardig zijn, want van hen zal de aarde worden.

Openbaring 21:
3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’ NWV.

Alpha

Bericht door Alpha » 16 sep 2018, 02:23

Trajecto schreef:
12 sep 2018, 16:27
Alpha schreef:
12 sep 2018, 15:11
Dit zegt de bijbel over de vloed:

Gen 6:
1 Er kwamen steeds meer mensen op aarde en ze kregen dochters.
2 Het begon de zonen van de ware God op te vallen hoe mooi de dochters van de mensen waren, dus namen ze wie ze maar wilden tot vrouw.
3 Toen zei Jehovah: ‘Mijn geest zal de mens niet voor altijd verdragen, want hij is alleen maar vlees. Daarom zal hij nog 120 jaar leven.’
4 In die tijd en ook daarna waren de Nefilim op aarde omdat de zonen van de ware God gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en zonen bij hen kregen. Dat waren de sterke mannen uit de oudheid, de beroemde mannen.
5 Toen zag Jehovah hoe groot de slechtheid van de mensen op aarde was en dat hun gedachten en de verlangens van hun hart altijd alleen maar slecht waren.
8 Maar Noach had Jehovah’s gunst.
9 Dit is de geschiedenis van Noach.
Noach was een rechtvaardig man. Hij gedroeg zich onberispelijk onder de mensen van zijn tijd. Noach wandelde met de ware God.
10 Na verloop van tijd werd Noach de vader van drie zonen: Sem, Cham en Jafeth.
11 Maar de aarde was verdorven geworden in de ogen van de ware God en was vol geweld.
12 Ja, God keek naar de aarde en zag dat die verdorven was. Alle mensen op aarde leidden een verdorven leven.

De reden was het gedrag van de mensen èn engelen die menselijke vrouwen namen.
Daar uit ontstonden geweldadige bastaards.
Ja, er zit in wezen een achtergrondverwijzing in naar het boek Henoch dat over de gevallen engelen gaat, maar dat in onze Bijbels niet opgenomen is.

Maar het vermoeden dat de naam van de vloed in het Nederlands -- zondvloed -- een verwijzing naar "zonden" die werden bedreven zou inhouden, ligt voor de hand maar is niet juist. Dat vermeldde ik even.
Het boek Henoch is een Pseudepigraaf en dus niet door hem geschreven, zeerzeker niet onder goddelijke inspiratie.

De vloed kwam in 2370 v.C.
Het was een "kata kluʹsmos", geen lokaal buitje.
Het was een gevolg van Gods oordeel over het morele verval van de mensheid.
Om nog erger te voorkomen,greep hij in.
JHWH waarschuwde lang van te voren, maar de mensen lachten Noach uit.
De bouw van de ark duurde, geschat, 40 tot 50 jaar.
De waterverplaatsing was ongeveer gelijk aan die van de Titanic.
De ark was ca. 133 meter lang, 22 meter breed en 13 meter hoog.

Alpha

Bericht door Alpha » 16 sep 2018, 02:37

HJW schreef:
12 sep 2018, 18:57
callista schreef:
12 sep 2018, 15:23

Dat is toch helemaal het punt niet....het heeft geen bal met zonde of straf te maken...dat is een mythe..dus ook wat die ark betreft.... dat hebben sommige religies ervan gemaakt.. :x ... het is niets meer of minder een verbastering van Sintvloed...waarschijnlijk een grote overstroming of tsunami...sommigen denken in de buurt van de Zwarte zee..

Dat is een god van niks...een god die spijt heeft van zijn creaties.......en daarom iedereen maar wil verderven...
Eerder een psychopaat...hij had ze toch naar zijn evenbeeld en gelijkenis gemaakt? :idea:

In ieder geval geen Alwetende God of liefhebbende God....verre van dat...
Het zondvloed verhaal is zo overduidelijk mythologisch. Overgenomen van andere godsdiensten. Zoveel zaken die niet kloppen in het verhaal.
Een godsbeeld uit .en primitieve periode, met primitieve gedachten. Voor die tijd verklaarbaar, maar tegenwoordig weten we gelukkig beter,
Wat was er eerder, de kip of het ei?
Dat soort veronderstellingen komen vaak voor.
Helaas waren er na de vloed helemaal geen andere Godsdiensten.
Alleen Noach en zijn familie.
Nimrod bedacht de eerste "andere" Godsdienst, zichzelf als een god.
Hij was een achter kleinzoon van Noach.

Alpha

Bericht door Alpha » 16 sep 2018, 02:50

Mart schreef:
14 sep 2018, 18:30
Alpha schreef:
12 sep 2018, 14:03
Mijn antwoord past niet in je denkraam, dus wijs je het af.
Je antwoord is objectief te benaderen en heeft niets met de subjectiviteit van denkramen te maken: noch 'elohiem' (אלהים) noch 'echad' (אחד) sluiten een samengestelde eenheid uit. Dat valt eenvoudig aan te tonen. Samengebonden gordijnen vormen één (אחד) geheel (Exodus 26:6 en 11; Exodus 36:13), Adam en Eva zijn één (אחד) vlees (Genesis 2:24), Sjechem suggereert richting Ja'akov dat Ja'akov's kinderen en de zijne één (אחד) volk worden (Genesis 34:16), Ezechiel voorspelde dat de verdeelde natie van Israel uiteindelijk weer herenigd zal worden, hetgeen hij metaforisch beschrijft als twee takken die samen één (אחד) worden (Ezechiel 37:17), etc. Deze data valt eenvoudig te verifiëren.
Vergis ik mij, als ik concludeer dat je een ongelovige Jood bent?
Ik ben een niet-theïstische Jood.
Denk dan eens aan deze tekst:

Mt 22:
36 ‘Meester, wat is het belangrijkste gebod in de wet?’
37 Hij antwoordde: ‘“Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele verstand.”
38 Dat is het eerste en belangrijkste gebod. NWV.
Hier wordt Deuteronomium 6:5 geciteerd.

Exodus 26:6 Je moet 50 gouden haken maken en de tentkleden met de haken aan elkaar vastmaken, zodat de tabernakel één geheel wordt.

Exodus 36:13 Ten slotte maakte hij 50 gouden haken, en hij maakte de tentkleden met de haken aan elkaar vast, zodat de tabernakel één geheel werd.

Genesis 2:24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en ze zullen één vlees worden.

Genesis 34:16 Dan zullen we onze dochters aan jullie geven en zullen wij met jullie dochters trouwen, en we zullen bij jullie wonen en één volk worden.

Ezechiël 37:17 Houd ze daarna dicht bij elkaar zodat ze in je hand één stok worden.NWV.

Je leest naar de letter, ik probeer naar de geest te lezen, zoals het bedoeld is.
Zo begrijp ik dat de drie-eenheid niet uit de Bijbel afkomstig is, maar uit Babylon.
Jezus zegt dat hij niet aan JHWH gelijk is en door hem is geschapen.
De Hg is geen persoon, maar Gods kracht.
Vandaar dat ik uit ga van de leer van de gehele Bijbel en die is in harmonie.

HJW

Bericht door HJW » 16 sep 2018, 08:24

Alpha schreef:
16 sep 2018, 02:23
tja....die vloed.
Daar zijn wel een paar probleenpjes, ik zie overigens dat je dat letterlijk leest en niet geestelijk.

Problemen met het verhaal:
- de ark is niet groot genoeg, waar laat je bijvoorbeeld alle soorten dinosauriërs. Wel begrijpelijk dat in het verhaal de ark te klein is, de schrijvers van het verhaal hadden geen idee van de omvang van het aantal diersoorten
- de ark is te klein, want naast alle dieren moet je ook nog eens eten meenemen voor minimaal 300 dagen
- hoe zijn de ijsbeer en de kangoeroe vanuit de pool en Australië naar het Midden-Oosten gekomen en hoe kwamen ze weer terug
- het is niet doenlijk om met 8 mensen alle dieren van de wereld te verzorgen, dat lukt ook gewoon niet qua tijd
- dieren hebben over het algemeen niet de neiging om 300 dagen rustig in een hok te gaan liggen
- de landdieren moesten wel sterven, maar de waterdieren niet. Maar welk water: zout of zoet ? Zoetwaterdieren overleven vrij slecht in zout water en vice versa. Ook wel begrijpelijk dat ze dat niet melden, want waarschijnlijk hadden ze schrijvers deze kennis helemaal niet

Ethiek:
- waarom worden landdieren uitgemoord voor iets waar ze part noch deel aan hebben (de verderfelijkheid van de mens) ?
- waarom worden de waterdieren dan niet uitgemoord. Opmerkelijk onderscheid

Niet bijbelse toevoegingen ?
- waaruit leid jij af dat de bouw van de ark 40 tot 50 jaar duurde, waar staat dat in de bijbel
- waaruit leid jij af dat de mensen Noach uitlachten, waar staat dat in de bijbel

Geschiedenis:
- ten tijde van Abraham is het jodendom ontstaan. De nieuwe religie moest zich nog uitbouwen en heeft daartoe verhalen overgenomen van reeds bestaande godsdiensten. Zo is ook dit zondvloedverhaal een variatie op toen reeds bestaande verhalen.
- hoe zijn de mensenrassen ontstaan. Want de vloed was volgens jou 2370 v.Chr. Alle mensenrassen (chinezen, indianen, aboriginals, afrikanen, en noem maar op) moeten heel snel daarna zijn ontstaan. Hoe kunnen de fysieke verschillen tussen mensen zo snel zijn ontstaan ? Want de Chinese beschaving is zeker in die tijd er al geweest. Begrijpelijk dat het niet genoemd wordt, want waarschijnlijk kenden de schrijvers geen verschillende rassen en zochten er dus ook geen verklaring voor. Zoals ze wel verschillende talen kenden en daar een verhaal voor bedacht hebben. Maar voor de mensenrassen niet. Dus kenden ze die waarschijnlijk helemaal niet.

Kortom: mythologisch verhaal.

HJW

Bericht door HJW » 16 sep 2018, 08:29

Alpha schreef:
16 sep 2018, 02:37
Alle geschiedkundige kennis die er is gewoon aan de kant schuiven, das ook een methode.
Als je eens een beetje een studie maakt van de geschiedenis van godsdiensten, dan gaat je verhaal onderuit.
Het jodendom is ontstaan bij Abraham, daarvoor waren er al allerlei andere godsdiensten. Gewoon bewijs voor gevonden, googlen is al voldoende om daar achter te komen.

Zo was het jodendom van oorsprong een polytheïstische godsdienst (archeologische bewijzen van gevonden), later overgegaan naar een henotheïstische godsdienst (de bijbel staat er vol van) en pas nog later is het een monotheïstische godsdienst geworden.

Messenger

Bericht door Messenger » 16 sep 2018, 08:41

Alpha schreef:
16 sep 2018, 02:04
Luk 17:
21 De mensen zullen niet zeggen: “Kijk hier!” of: “Daar!” Want kijk! Gods Koninkrijk is in jullie midden.’ NWV.
21 En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u. HSV.
21 Ook zal men niet zeggen: zie, hier is het of daar! Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u. NBG
21 Men kan niet zeggen: Kijk, hier is het, of daar is het. Want het Rijk Gods is midden onder u.' Willibrord.

Jezus sprak hier dus over zichzelf als de toekomstige Koning die zich onder hen bevond.
Hij bevond zich in feite daar in hun midden, als een werkelijk bestaande persoon.
God is overal en in alles en in iedereen, vandaar de uitspraak : "Het Koninkrijk van God is in u en om u heen."
Alpha schreef: Ik heb een vrije wil en die kan ik gebruiken om jou te beroven.
Nee dat is gebruik maken van een vrije wil. God oordeelt daar niet over.
Alpha schreef: Satan misbruikt zijn vrije wil om God te dwarsbomen uit zelfzucht.
Dat kan dus niet. Je kunt met je vrije wil niet de wil van een almachtige God dwarsbomen.
Alpha schreef: Dus, als ik jou beroof, doe je helemaal niets?
Nee ik zal mezelf en mijn spullen proberen te beschermen.
Maar als mezelf beschermen kansloos is geef ik mijn spullen af.
Als ze me mijn leven af willen pakken en ik daar niets tegen kan doen, ben ik daar klaar voor.
Ik zal de dader zien als een deel van God die zijn verbinding met God vergeten is. Maar als het moet ga ik zonder vrees mijn nieuwe avontuur tegemoet.
Alpha schreef:]
Dat Jezus zijn volmaakte leven in ruil gaf voor het verloren gegane volmaakte leven van Adam.
Dat dat de enige wettelijke manier is, om de onstane opstand tegen de schepper de kop in te drukken.
Ik snap wel wat ermee bedoeld wordt, maar het klopt voor mij van geen kant.
Alpha schreef: 4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’ NWV.
Dat zeg ik dus ook steeds: in de hemel wordt alles genezen en geheeld en blijkt de dood niet te bestaan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

HJW

Bericht door HJW » 16 sep 2018, 10:15

Messenger schreef:
16 sep 2018, 08:41
God is overal en in alles en in iedereen, vandaar de uitspraak : "Het Koninkrijk van God is in u en om u heen."
Helemaal mee eens.
In de ultieme werkelijkheid wordt daar niet over geoordeeld. In de ultieme werkelijkheid zijn deze neigingen gewoonweg verdwenen.
Op deze aarde ben ik zelf wel voorstander van beschermen en straffen.
Anders loopt het hier gigantisch uit de klauwen.
Dat kan dus niet. Je kunt met je vrije wil niet de wil van een almachtige God dwarsbomen.
Helemaal mee eens.
Als ze me mijn leven af willen pakken en ik daar niets tegen kan doen, ben ik daar klaar voor.
Ik zal de dader zien als een deel van God die zijn verbinding met God vergeten is. Maar als het moet ga ik zonder vrees mijn nieuwe avontuur tegemoet.
Ik ben daar nog niet klaar voor. Ik ben hier nu nog belangrijk voor een aantal mensen, die graag willen dat ik hier nog even blijf.
Ik tracht de dader ook zo te zien zoals jij dat doet, dat lijkt mij de juiste methode. Het lukt me alleen niet altijd.
Ik zal ook graag een nieuw avontuur aangaan. Ben nog wel een beetje een controlfreak, en met de dood geef ik wellicht wat dingen uit handen. Aandachtspuntje nog.
En weer helemaal eens.
Dat zeg ik dus ook steeds: in de hemel wordt alles genezen en geheeld en blijkt de dood niet te bestaan.
Het wordt eentonig......eens.

Alpha

Bericht door Alpha » 03 okt 2018, 15:37

HJW schreef:
16 sep 2018, 08:24
Alpha schreef:
16 sep 2018, 02:23
tja....die vloed.
Daar zijn wel een paar probleenpjes, ik zie overigens dat je dat letterlijk leest en niet geestelijk.

Problemen met het verhaal:
- de ark is niet groot genoeg, waar laat je bijvoorbeeld alle soorten dinosauriërs. Wel begrijpelijk dat in het verhaal de ark te klein is, de schrijvers van het verhaal hadden geen idee van de omvang van het aantal diersoorten
- de ark is te klein, want naast alle dieren moet je ook nog eens eten meenemen voor minimaal 300 dagen
- hoe zijn de ijsbeer en de kangoeroe vanuit de pool en Australië naar het Midden-Oosten gekomen en hoe kwamen ze weer terug
- het is niet doenlijk om met 8 mensen alle dieren van de wereld te verzorgen, dat lukt ook gewoon niet qua tijd
- dieren hebben over het algemeen niet de neiging om 300 dagen rustig in een hok te gaan liggen
- de landdieren moesten wel sterven, maar de waterdieren niet. Maar welk water: zout of zoet ? Zoetwaterdieren overleven vrij slecht in zout water en vice versa. Ook wel begrijpelijk dat ze dat niet melden, want waarschijnlijk hadden ze schrijvers deze kennis helemaal niet

Ethiek:
- waarom worden landdieren uitgemoord voor iets waar ze part noch deel aan hebben (de verderfelijkheid van de mens) ?
- waarom worden de waterdieren dan niet uitgemoord. Opmerkelijk onderscheid

Niet bijbelse toevoegingen ?
- waaruit leid jij af dat de bouw van de ark 40 tot 50 jaar duurde, waar staat dat in de bijbel
- waaruit leid jij af dat de mensen Noach uitlachten, waar staat dat in de bijbel

Geschiedenis:
- ten tijde van Abraham is het jodendom ontstaan. De nieuwe religie moest zich nog uitbouwen en heeft daartoe verhalen overgenomen van reeds bestaande godsdiensten. Zo is ook dit zondvloedverhaal een variatie op toen reeds bestaande verhalen.
- hoe zijn de mensenrassen ontstaan. Want de vloed was volgens jou 2370 v.Chr. Alle mensenrassen (chinezen, indianen, aboriginals, afrikanen, en noem maar op) moeten heel snel daarna zijn ontstaan. Hoe kunnen de fysieke verschillen tussen mensen zo snel zijn ontstaan ? Want de Chinese beschaving is zeker in die tijd er al geweest. Begrijpelijk dat het niet genoemd wordt, want waarschijnlijk kenden de schrijvers geen verschillende rassen en zochten er dus ook geen verklaring voor. Zoals ze wel verschillende talen kenden en daar een verhaal voor bedacht hebben. Maar voor de mensenrassen niet. Dus kenden ze die waarschijnlijk helemaal niet.

Kortom: mythologisch verhaal.
Ik probeer te lezen, zoals het bedoeld is; soms kan dat letterlijk zijn, soms figuurlijk.

Je uit vervolgens allerlei veronderstellingen, die niet nieuw zijn en al door vele bijbelcritici zijn aangehaald.

Noach kende de dieren uit zijn omgeving en zag dat die, twee aan twee, de ark binnenliepen.
Dat ging opmerkelijk rustig. Hoe kon dat dan?
Het eerste wat Adam deed was alle dieren in de tuin van Eden een naam geven.

Noach kreeg exacte details over de ark, de grootte, de manier van bouwen en afwerken.
Je veronderstelt dus dat de schepper kennelijk geen kennis van zaken had?
De verhoudingen van de ark gelden nu nog steeds als de ideale maatvoering.
Hoe kon Noach dat weten?

Je veronderstelt verder dat in Noach’s tijd de aarde dezelfde continentale indeling had, als nu.
Waar baseer je het op dat de poolstreken en Australië toen al bestonden?

De dieren die aanwezig waren in de ark, hadden voldoende voedsel, ook voor Noach en zijn gezin.
Ze hadden tijd genoeg om de dieren te verzorgen, er was niets anders te doen in de ark.
Je gaat uit gewoon van hedendaagse veronderstellingen. Nu kan het niet, dus toen ook niet.

Heden ten dage worden vele dieren uitgemoord, om op te eten, of gewoon voor plezier ect.
Hoezo ethiek?

De schepper had in de ark voldoende dieren, die de soort in stand konden houden.
Net als de opstandige mensheid verdronken ook de dieren.
Ben JIJ in staat om de hele ecologie te kunnen overzien, wat de functie precies is van ieder dier of plant in het geheel?

Wanneer je je verdiept in het tijdsschema van de Bijbel kan je zien hoe de mensheid ontstond, wie de vader van wie was en hoe oud men werd.
De familieverhoudingen zijn gedetailleerd.
Zo is ook te achterhalen hoe lang Noach ongeveer bezig is geweest met de bouw.

Overigens geeft de encyclopedie “Inzicht” vele details over Bijbelse onderwerpen.

Wordt er nu dan niet lacherig en sceptisch gedaan over de Bijbel?
Noach vertelde de mensen wat er ging gebeuren en niemand nam dat serieus.

Tja, en dan kom je met het kip of ei verhaal.
Je negeert gemakshalve dat Noach,s achterkleinzoon Nimrod “voor zichzelf” begon.
Zie eens wat de Inzicht encyclopedie daarover zegt.
Daarin wordt o.a. de Encyclopedia of Biblical Interpretation, door Menahem M. Kasher, Deel II, 1955, blz. 79, en — Joodsche oudheden, I, iv, 2, 3 geciteerd.
“Josephus schreef: Langzamerhand „wist Nimrod zich de onbeperkte heerschappij over hen te verwerven, menende, dat zij alleen dan zouden ophouden God te vrezen, als zij zich op zijn macht verlieten. Hij verzekerde, dat hij zich tegen God verdedigen zou, indien Hij voornemens mocht zijn, wederom de aarde te doen overstromen; want dat hij een toren zou bouwen zoo hoog, dat het water hem niet bereiken kon; ja zelfs dat hij wraak zou nemen wegens de ondergang hun voorouders. De menigte was volkomen bereid, alles op te volgen, wat Nimrod goed vond te bepalen, en beschouwde het als lafheid, voor God onder te doen. Zij bouwden aan de toren zodat hij in korte tijd, dan men verwacht had, tot een aanzienlijke hoogte werd opgetrokken”.
En zo ontstonden er, wereldwijd verbreid, allerlei mythes.
Het ei moest dus ontstaan zijn voor de kip.
Hoe zijn er zo vele honden en katten rassen ontstaan?
Spontane, zeer snelle evolutie?

coby
Man/Vrouw: V

Bericht door coby » 03 okt 2018, 15:43

Hee Alpha! Hoe gaat ie?

Alpha

Bericht door Alpha » 03 okt 2018, 15:52

HJW schreef:
16 sep 2018, 08:29
Alpha schreef:
16 sep 2018, 02:37
Alle geschiedkundige kennis die er is gewoon aan de kant schuiven, das ook een methode.
Als je eens een beetje een studie maakt van de geschiedenis van godsdiensten, dan gaat je verhaal onderuit.
Het jodendom is ontstaan bij Abraham, daarvoor waren er al allerlei andere godsdiensten. Gewoon bewijs voor gevonden, googlen is al voldoende om daar achter te komen.

Zo was het jodendom van oorsprong een polytheïstische godsdienst (archeologische bewijzen van gevonden), later overgegaan naar een henotheïstische godsdienst (de bijbel staat er vol van) en pas nog later is het een monotheïstische godsdienst geworden.
Je vult in, zdat het bij je visie past.
Jij schuift gewoon de Bijbelse geschiedenis aan de kant, en vervangt die door de gebruikelijke mythes.
Poytheïsme is door Nimrod onstaan.
Deze kenmerken kan je nu nog steeds in de huidendaagse Godsdiensten terug vinden.
Ik googel ook graag, maar als ik dan de vele tegenstrijdige meningen zie, dan wordt het niet bepaald helder.
De Bijbel vermeld overigens duidelijk en herhaaldelijk dat de Joden vervielen tot afgoderij.

Zij gingen Baäl aanbidden. De de Ras-sjamrateksten tonen hoe de Baäl aanbidding functioneerde.
Het was extreem immoreel en men bediende zich van mensen en kinderoffers.
Ondermeer de profeet Elia en later ook koning Josia traden daar sterk tegen op.
Josia veranderde het dal van Hinnom in een vuilnisbelt en Jezus refererde daaraan in zijn vergelijkingen: Gehenna.

Alpha

Bericht door Alpha » 03 okt 2018, 16:03

coby schreef:
03 okt 2018, 15:43
Hee Alpha! Hoe gaat ie?
Hallo Coby,

Leuke reactie.
Dat zie je hier zelden.

Wel, ik probeer de moed er in te houden.

Ik heb bij de gemeente een "gevecht" verloren voor ondersteuning van mijn vrouw.
Ze hebben nu voor de vierde keer op een rij de ondersteuning gekort, in totaal nu 50%.
Men negeert domweg de medische feiten en vervangt die door gemeentelijke "normen".
Het is triest dat je van gemeentelijke willekeur afhankelijk bent.
Het "recht" wordt vervangen door een soort "bedeling".
Zoals dat je dankbaar moet zijn, dat je een paar nieuwe schoenen krijgt, ook al zijn die vele maten te klein.
Vorige keer kon ik nog een advocaat er bij krijgen, nu niet meer.
Het tarief is verzesvoudigd en er zijn plannen om dat nog duurder te maken.

c'est la vie.

coby

Bericht door coby » 03 okt 2018, 16:06

Alpha schreef:
03 okt 2018, 16:03
coby schreef:
Hee Alpha! Hoe gaat ie?
Hallo Coby,

Leuke reactie.
Dat zie je hier zelden.

Ik heb bij de gemeente een "gevecht" verloren voor ondersteuning van mijn vrouw.
Ze hebben nu voor de vierde keer op een rij de ondersteuning gekort, in totaal nu 50%.
Men negeert domweg de medische feiten en vervangt die door gemeentelijke "normen".
Zoals dat je dankbaar moet zijn, dat je een paar nieuwe schoenen krijgt, ook al zijn die vele maten te klein.

c'est la vie.
Oh wat erg. Schandalig. Ik dacht je ook pro deo advocaten had. Ik moet er ook weer eentje opzoeken.

Alpha

Bericht door Alpha » 03 okt 2018, 16:30

Messenger schreef:
16 sep 2018, 08:41
Alpha schreef:
16 sep 2018, 02:04
Luk 17:

Alpha schreef: Ik heb een vrije wil en die kan ik gebruiken om jou te beroven.
Alpha schreef: Satan misbruikt zijn vrije wil om God te dwarsbomen uit zelfzucht.
Alpha schreef: Dus, als ik jou beroof, doe je helemaal niets?
Nee ik zal mezelf en mijn spullen proberen te beschermen.
Maar als mezelf beschermen kansloos is geef ik mijn spullen af.
Alpha schreef:]
Alpha schreef: 4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’ NWV.
Nee, ik toonde de verschillen al aan in interpretatie, door meerdere vertalingen te citeren.
Als koning van het toekomstige koninkrijk bevond Jezus op dat moment in hun midden.

Gebruik van een vrije wil voor verkeerde doelen is m.i. misbruik.

Je begrijpt kennelijk de reden van Satans opstand niet. Hij wilde aanbeden worden en gebruikte daar allerlei trucjes voor. JHWH is almachtig en daartegen kan hij niets doen. Hij suggereerde dat JHWH onrechtmatig heerschappij uitoefende. Vandaar dat God hem toestond dat te bewijzen. Ieder mens mag kiezen; vóór JHWH of tègen hem.

Je laat dus niet je deur wijd open, voor de zekerheid.
Waar iedereen elkaar kent is dat ongewoon, men weet dat men elkaar kan vertrouwen.

Je nieuwe avontuur? Je meent dat “iedereen” naar de hemel gaat?
Jezus zei, dat hij, tot dan toe, de enige was.
De beloofde opstanding is echter op aarde, vandaar dat die mensen van vreugde met palmtakken zwaaien.
Het beloofde paradijs (= tuin) is aards.

Tja, wanneer je het doel van het loskoopoffer niet begrijpt, kan ik mij voorstellen, dat je denkt dat het niet klopt. Toch is Jezus de beloofde Messias.

Het getoonde openbaring citaat gaat niet over de hemel, maar over de aarde.
De “tent” van God is bij de mensen, God gaat a.h.w. weer naar de mensen toe.
Het citaat verwijst naar het gebruik van de tabernakel.

Via Nimrod zijn zeer vele gebruiken en ideeën in de geloofsstructuur gekomen.

De ene na de andere dynastie heeft dat klakkeloos overgenomen, tot en met "Rome".

Raymond B

Bericht door Raymond B » 03 okt 2018, 16:40

Alpha,

Wellicht ter aanvulling op je reactie naar HJW.

De Bijbel heeft het over elk soort 2 van de onreine en 7 van de reine dieren.
Natuurlijk zijn niet niet alle dieren maar de hoofdsoorten. dus bijv. de stamvader van alle honderrassen wat een soort van wolf is geweest.
vanuit dat paar zijn alle ondersoorten naar voren gekomen zo ook met de olifanten vinken etc.
Van alle dieren zou vanwege aanpassingen die ze moesten ondergaan op een ark alleen de erg jonge dieren zijn gekomen zodat ze a niet zo groot waren en b het sterkst en c de meeste aanpassing smogelijkheid hadden.

Het waren niet alleen de landdieren maar heel de schepping, als je zoals de Bijbel zegt de watersluizen van de diepten opent + wat er naar beneden kwam dan is er geen vis die dat overleeft, denk maar aan een staaf dynamiet in het water of waterkolken.

Laatste mogelijke toevoeging; De Bijbel legt een link tussen de aarde => adam is rode aarde waar hij is uitgehaald. en alles wat leeft.
Door de handelingen van de mensen werd de aarde gewelddadig en dat is meteen je link met wat er straks opnieuw gaat gebeuren.
Niet alleen heeft het Woord alles geschapen, datzelfde Woord houd alles ook vast tot het moment dat er te weinig mensen zijn die dat Woord toepassen.

Mvg Raymond

Alpha

Bericht door Alpha » 03 okt 2018, 16:48

coby schreef:
03 okt 2018, 16:06
Alpha schreef:
coby schreef:
Hee Alpha! Hoe gaat ie?
Hallo Coby,

Leuke reactie.
Dat zie je hier zelden.

c'est la vie.
Oh wat erg. Schandalig. Ik dacht je ook pro deo advocaten had. Ik moet er ook weer eentje opzoeken.
Die zijn er nog steeds, via het rechtshulp loket.

Je moet nu veel meer betalen, dan ooit.

De gemeente kan straffeloos hulp beperken en verwijzen dan naar de rechtbank.
Je kan inderdaad dat verzoek doen, maar je moet dan eerst met een aanzienlijke som over de brug komen, z.g. griffiekosten.
Dan komen daar nog advocaatkosten bij, een veelvoud daarvan.
Wanneer je in het ongelijk wordt gesteld komen daar nog rechtbankkosten bij.
Gelijk hebben, betekent niet dat je het ook krijgt.

De praktijk is dat verzekeringsmaatschappijen en malafide bedrijven daar graag gebruik van maken.
Immers het is tegenwoordig zo, degene die het meeste geld heeft, heeft gelijk.

Ik ben ooit een keer naar de belasting rechtbank gegaan.
De griffiekosten waren toen nog betaalbaar.
Ik heb toen verloren, maar toen bleek dat de belastingambtenaar mij op het verkeerde been had gezet.
Foutieve informatie dus.
Dat kwam tijdens de rechtszitting sterk naar voren en de rechter vond dat ik daarom niet de gerechtskosten hoefde te betalen.
De belastinginspecteeur die opgeroepen was, niet de betreffende ambtenaar, kreeg opdracht om mij exact uit te leggen hoe het zat.
Na afloop vroeg ik om vergoeding van de gemaakte kosten.
Dat kon, maar dan moet ik daar een verzoek toe doen.
Dat heb ik toch maar niet gedaan.

Alpha

Bericht door Alpha » 03 okt 2018, 16:59

Raymond B schreef:
03 okt 2018, 16:40
Alpha,

Wellicht ter aanvulling op je reactie naar HJW.

De Bijbel heeft het over elk soort 2 van de onreine en 7 van de reine dieren.
Natuurlijk zijn niet niet alle dieren maar de hoofdsoorten. dus bijv. de stamvader van alle honderrassen wat een soort van wolf is geweest.
vanuit dat paar zijn alle ondersoorten naar voren gekomen zo ook met de olifanten vinken etc.
Van alle dieren zou vanwege aanpassingen die ze moesten ondergaan op een ark alleen de erg jonge dieren zijn gekomen zodat ze a niet zo groot waren en b het sterkst en c de meeste aanpassing smogelijkheid hadden.

Het waren niet alleen de landdieren maar heel de schepping, als je zoals de Bijbel zegt de watersluizen van de diepten opent + wat er naar beneden kwam dan is er geen vis die dat overleeft, denk maar aan een staaf dynamiet in het water of waterkolken.

Laatste mogelijke toevoeging; De Bijbel legt een link tussen de aarde => adam is rode aarde waar hij is uitgehaald. en alles wat leeft.
Door de handelingen van de mensen werd de aarde gewelddadig en dat is meteen je link met wat er straks opnieuw gaat gebeuren.
Niet alleen heeft het Woord alles geschapen, datzelfde Woord houd alles ook vast tot het moment dat er te weinig mensen zijn die dat Woord toepassen.

Mvg Raymond
Je hebt gelijk, het zijn beslist niet letterlijk alle dieren, maar hoofdsoorten.
Ieder dier is m.i. geschapen met het doel om zo een goed ecologisch systeem te creëren.
Het is denkbaar dat dino's e.c.t. niet meer nodig waren.
Welke dieren precies kwamen is Gods keuze geweest.

Het is een beetje speculeren wat er precies bij de vloed is gebeurd.
M.i. heeft de enorme waterdruk de aardkorst laten barsten en kantelen.
Vandaar dat op de toppen van hoge bergen fossielen van zeedieren zijn gevonden.
Vanaf toen zijn de verschillende continenten ontstaan en gaan "wandelen".
Vandaar ook dat voor de vloed het waterpeil veel lager was, dan nu.
Er zijn wereldwijd nederzettingen gevonden tot op wel honderd meter onder de zeespiegel.

Maar ja, de wetenschap is hoofdzakelijk in evolutie geïnteresseerd.
Men is daar vaak extreem dominant in.

Bedankt voor je reactie.

pyro

Bericht door pyro » 03 okt 2018, 17:57

Alpha schreef:

c'est la vie.
Tja de gemeente heeft er nogal wat taken en verantwoordelijkheden bij gekregen ook wat betreft sociaal maatschappelijke regelingen. Een handige zet van de regering, want nu wordt de landelijke politiek niet meer aangekeken op impopulaire bezuinigingsmaatregelen. Het geld wordt via bezuinigende gemeenten op de burger verhaald. :roll:
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

HJW

Bericht door HJW » 03 okt 2018, 18:43

Alpha schreef:
03 okt 2018, 15:37
Ik probeer te lezen, zoals het bedoeld is; soms kan dat letterlijk zijn, soms figuurlijk.
Al naar gelang jouw geloof dat vereist, wordt de bijbel aangepast.
Dat ging opmerkelijk rustig. Hoe kon dat dan?
Staat dat er ?
Je veronderstelt dus dat de schepper kennelijk geen kennis van zaken had?
De verhoudingen van de ark gelden nu nog steeds als de ideale maatvoering.
Hoe kon Noach dat weten?
Het is een mythologisch verhaal. Kennis van de schepper is irrelevant.
Ze gelden niet als ideale maten. Waarvoor zouden die dan gelden ?
Je veronderstelt verder dat in Noach’s tijd de aarde dezelfde continentale indeling had, als nu.
Waar baseer je het op dat de poolstreken en Australië toen al bestonden?
Wetenschap. Heb je enige reden om aan te nemen dat het toen anders was, en waar baseer je dat dan op ?
De dieren die aanwezig waren in de ark, hadden voldoende voedsel, ook voor Noach en zijn gezin.
Ze hadden tijd genoeg om de dieren te verzorgen, er was niets anders te doen in de ark.
Je gaat uit gewoon van hedendaagse veronderstellingen. Nu kan het niet, dus toen ook niet.
Er is geen enkele aanwijzing dat het toen anders was. Je stelt het met als enig doel om te trachten het verhaal historisch overeind te houden.
Heden ten dage worden vele dieren uitgemoord, om op te eten, of gewoon voor plezier ect.
Hoezo ethiek?
Gods ethiek is vergelijkbaar met stropers ? Opmerkelijk
Net als de opstandige mensheid verdronken ook de dieren.
Ben JIJ in staat om de hele ecologie te kunnen overzien, wat de functie precies is van ieder dier of plant in het geheel?
Het gaat om de ethiek. Onschuldige dieren massaal vermoorden......
Zo is ook te achterhalen hoe lang Noach ongeveer bezig is geweest met de bouw.
Nee, is daaruit totaal niet af te leiden. Het is onbijbelse speculatie. Waarom zou je een dergelijke uitspraak doen die in de bijbel niet terug te vinden is ?
Wordt er nu dan niet lacherig en sceptisch gedaan over de Bijbel?
Noach vertelde de mensen wat er ging gebeuren en niemand nam dat serieus.
Jij gaf aan dat men hem uitlachte, ik vraag waar dat staat. En dan kom je met gedraai. Het is helder dat het niet in de bijbel staat.
Of men nu lacherig en sceptisch doet over de bijbel staat daar helemaal los van. Rookgordijn.

Kortom: een hoop speculatieve aannames, niet gebaseerd waar dan ook op.
Laatst gewijzigd door HJW op 03 okt 2018, 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.

HJW

Bericht door HJW » 03 okt 2018, 18:47

Alpha schreef:
03 okt 2018, 15:52
Je vult in, zdat het bij je visie past.
Nee, ik kijk gewoon naar hoe het is en gaat.
Jij schuift gewoon de Bijbelse geschiedenis aan de kant, en vervangt die door de gebruikelijke mythes.
Nee, ik kijk naar wetenschap, geschiedenis, ontstaan van teksten.
Ik kijk naar waarschijnlijkheden daarin. Ik kom dan tot geen andere conclusie dan dat de bijbel hier een mythe vertelt. Opgepikt van andere godsdiensten.
Poytheïsme is door Nimrod onstaan.
Pure speculatie.
Ik googel ook graag, maar als ik dan de vele tegenstrijdige meningen zie, dan wordt het niet bepaald helder.
De Bijbel vermeld overigens duidelijk en herhaaldelijk dat de Joden vervielen tot afgoderij.
Klopt dat het niet helderder wordt. Jouw JG visie is onderdeel van het niet heldere beeld. Het is gewoon 1 van de vele visies.
Ja, de bijbel is daar helder in. Dat noemen we henotheisme.
Zij gingen Baäl aanbidden. De de Ras-sjamrateksten tonen hoe de Baäl aanbidding functioneerde.
Het was extreem immoreel en men bediende zich van mensen en kinderoffers.
Kindoffers zijn verschrikkelijk. Ik stel nergens dat ik het geloof in Baal geweldig vind.
Ik stel dat men toen geloofde dat die werkelijk bestond en er dus sprake was van henotheisme.

coby

Bericht door coby » 03 okt 2018, 19:01

HJW schreef:
03 okt 2018, 18:43
Jij gaf aan dat men hem uitlachte, ik vraag waar dat staat. En dan kom je met gedraai. Het is helder dat het niet in de bijbel staat.
Of men nu lacherig en sceptisch doet over de bijbel staat daar helemaal los van. Rookgordijn.

Kortom: een hoop speculatieve aannames, niet gebaseerd waar dan ook op.
Het staat er niet, maar het had nooit geregend en iemand bouwt een enorme boot. Als iemand zou zeggen dat er niemand lachte, zou ik het niet geloven.

pyro

Bericht door pyro » 03 okt 2018, 19:05

coby schreef:
03 okt 2018, 19:01
Het staat er niet, maar het had nooit geregend en iemand bouwt een enorme boot. Als iemand zou zeggen dat er niemand lachte, zou ik het niet geloven.
Ja, temidden van alle wereld ondergangs berichtgeving timmert Noach aan de onzin. Duidelijke boodschap ook aan onze tijd om de moed niet op te geven, zou ik zeggen.
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

HJW

Bericht door HJW » 03 okt 2018, 19:47

coby schreef:
Dat kan. Maar Alpha beroept zich altijd op de bijbel. En nu verzint hij er wel een hele hoop bij.

coby

Bericht door coby » 03 okt 2018, 20:19

HJW schreef:
03 okt 2018, 19:47
coby schreef:
Dat kan. Maar Alpha beroept zich altijd op de bijbel. En nu verzint hij er wel een hele hoop bij.
Komt omdat ik 'm afleidde. Doe eens een beetje aardig tegen 'm.

Plaats reactie