Alverzoening

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Alverzoening

Berichtdoor ericjan » 12 mar 2018, 14:04

callista schreef:@ericjan
Ja, steek je kop maar in het zand.....'Dan heb jezelf altijd gelijk..... :lol:

Mede door ultra orthodoxe christenen en hun benauwende en kortzichtige gedrag ben ik atheïst geworden en jouw inbreng bevestigt mij nogmaals dat ik ---voor mijzelf dan----een goede keus heb gemaakt.
Daardoor ben ik van alles gaan onderzoeken.
Dus bedankt... :flower1:

Jij evenzo dank callista, voor je compliment dat ik mij niet laat afleiden van bijzaken en alleen de Schrift als mijn kompas hanteer.

Dat jij hierdoor denkt atheist te zijn geworden is een bewijs dat je dus niet werkelijk aangeraakt was door G'd.
Je trachtte waarschijnlijk toen ook al middels beredenering te geloven ipv met je hart. G'd legt geloof in Christus in ons hart, dat is klaarblijkelijk niet bij jou gebeurd. Het feit dat Yeshua Zijn schaapje ook niet heeft terug gehaald zegt ook weer veel.
Mijn bijbelcitaten zijn HSV en bij uitzondering SV

callista
Man/Vrouw: V

Berichtdoor callista » 12 mar 2018, 14:13

Jouw visie en insteek
In vind dat flauwekul.
Zo staat het ook niet in de Bijbel....
Jesaja 45:22 NBG51
22Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde,

Dus niks predestinatie...het kan gewoon van de mens uitgaan...

ericjan

Berichtdoor ericjan » 12 mar 2018, 14:23

callista schreef:Jouw visie en insteek
In vind dat flauwekul.
Zo staat het ook niet in de Bijbel....
Jesaja 45:22 NBG51
22Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde,

Dus niks predestinatie...het kan gewoon van de mens uitgaan...

Zie wat er in dit hoofdstuk eerder wordt gezegd:
17 Israël echter wordt door de HEERE verlost:
een eeuwige verlossing.
U zult niet beschaamd en niet te schande worden,
voor eeuwig niet, nooit!

En wat erna weer wordt gezed:
25 Echter in de HEERE zal gerechtvaardigd worden en zich beroemen
heel het nageslacht van Israël.

Deze Eeuwige Belofte is ten aanzien van Israel en niet voor heidenen of christenen uit de heidenen.

Dat is nu precies wat ik bedoel met woordelijk lezen, het gaat hier om en over Israel.
Dat kunnen we niet zomaar inzetten voor eigen gebruik, door Israel weg te laten.

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 12 mar 2018, 14:37

peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:Alle theologie is wel mensenwerk, maar niet alle theologen denken dat ze het beter weten dan God. Neem bijvoorbeeld Dr. D. Holwerda, dat is een theoloog die niet liegt en die ik hoog heb zitten.

Hallo Piebe,

Jij hebt reeds eerder verwezen naar D Holwerda en toen heb ik mij enige tijd beziggehouden met zijn gedachten weergegeven in publicaties. Uit de herinnering is mij bijgebleven dat hij het Boek Openbaring van Johannes, op een specifieke wijze uitlegt. Bij de meeste gelovigen is het een lastig te begrijpen verhaal dat speelt in de ( verre ) toekomst, een apocalyptisch visioen. Zo niet in de uitleg van D Holwerda. Hij ziet een concrete beschrijving van de herkenbare tijd rond de Romeinse Oorlog met als resultante de val van Jeruzalem ca 70 n C. De val van Jeruzalem was door Jezus voorspeld en diende ter bevrijding van de Joodse onderdrukkers die het christendom aldaar in de regio volledig onderdrukten. Aansluitend kwam er een grote bloei van de Christelijke religie van de grond. Een uitleg naar het preterisme in mijn ogen, maar wel gebaseerd op herkenbare historische gebeurtenissen. Ik hoop dat ik D Holwerda enigszins goed heb beschreven.

Nou, ik heb er niks aan toe te voegen, we bedoelen dezelfde hoor! ;)
'het geschenk verderft het hart.'

ericjan

Berichtdoor ericjan » 12 mar 2018, 15:11

peda schreef:Bij de meeste gelovigen is het een lastig te begrijpen verhaal dat speelt in de ( verre ) toekomst, een apocalyptisch visioen. Zo niet in de uitleg van D Holwerda. Hij ziet een concrete beschrijving van de herkenbare tijd rond de Romeinse Oorlog met als resultante de val van Jeruzalem ca 70 n C.

De profetieen zijn heel nauwkeurig en komen dito uit.
Iemand kan wel trachten om openbaring in de Romeinse tijd te plaatsen, maar dan kloppen er heel veel voorzeggingen niet.
Daarmee verklaart zo een uitleg zichzelf als incorrect.

Behalve natuurlijk voor degenen die de Schift degraderen tot slechts een boek is over G'd door mensen geschreven ipv G'd Zijn feilloze Woord.
Dan is het logisch dat het meeste niet zou kloppen.

callista

Berichtdoor callista » 12 mar 2018, 15:15

ericjan schreef:
peda schreef:Bij de meeste gelovigen is het een lastig te begrijpen verhaal dat speelt in de ( verre ) toekomst, een apocalyptisch visioen. Zo niet in de uitleg van D Holwerda. Hij ziet een concrete beschrijving van de herkenbare tijd rond de Romeinse Oorlog met als resultante de val van Jeruzalem ca 70 n C.

De profetieen zijn heel nauwkeurig en komen dito uit.
Iemand kan wel trachten om openbaring in de Romeinse tijd te plaatsen, maar dan kloppen er heel veel voorzeggingen niet.
Daarmee verklaart zo een uitleg zichzelf als incorrect.

Behalve natuurlijk voor degenen die de Schift degraderen tot slechts een boek is over G'd door mensen geschreven ipv G'd Zijn feilloze Woord.
Dan is het logisch dat het meeste niet zou kloppen.

Dus om vele zg. voorzeggingen en "profetieën" maar uit te laten komen wordt alles veel vroeger geplaatst..... :mrgreen:
Ook al iets wat ontdekt is door bijbelwetenschappers

Er is wat af afgelogen....om alles zg kloppend te krijgen naar eigen inzicht...
ZO komen alle "profetieën" uit :clown:

ericjan

Berichtdoor ericjan » 13 mar 2018, 09:55

callista schreef:Dus om vele zg. voorzeggingen en "profetieën" maar uit te laten komen wordt alles veel vroeger geplaatst..... :mrgreen:
Ook al iets wat ontdekt is door bijbelwetenschappers

Er is wat af afgelogen....om alles zg kloppend te krijgen naar eigen inzicht...
ZO komen alle "profetieën" uit :clown:

Dit komt doordat veel theologen teveel Yeshua overal in de Schrift menen te zien en derhalve ook zaken die alleen het Joodse Israel aangaan onterecht voor zichzelf claimen. Hetle gedeelten van profetieen worden daarbij genegeerd zodat het zou passen en als reeds vervuld door Christus kan worden geleerd, terwijl dat dan allemaal nog moet gaan plaatsvinden, exact zoals het er staat.

fries77

Berichtdoor fries77 » 13 mar 2018, 21:46

ericjan schreef:
fries77 schreef:
ericjan schreef:
coby schreef:Oh ik geloof niet in alverzoening, maar ook niet in predestinatie zonder vrije wil.
Iets willen heeft inderdaad betrekking op kiezen.
Maar wanneer G'd iemand de ogen dus opent voor het evangelie dan ontstaat er en verlangen naar Christus, van dwang is dan ook absoluut geen sprake. Dat bewijst zich zelf al omdat heel veel christenen denken zelfstandig gekozen te hebben voor G'd. Waarvan G'd in de Schrift dus laat zien dat dit niet zo is.

Een soort Goddelijk afserveren vd vrije wil icm Goddelijke apartheid...

We moeten niet vergeten dat G'd onze harten en gedachten doorzoekt en precies weet wat voor vlees Hij in de kuip heeft.
G'd weet welk mens goed is van hart en welk mens dat niet is.

1 Kronieken 28:9
En jij, mijn zoon Salomo, ken de God van je vader, en dien Hem met een volkomen hart en met een bereidwillige ziel, want de HEERE doorzoekt alle harten, en Hij heeft inzicht in alle gedachtevorming. ...................

Spreuken 20:27
[i]die alle schuilhoeken van zijn binnenste doorzoekt.

Romeinen 8:27
En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.

Openbaring 2:23
En haar kinderen zal Ik door de dood ombrengen, en alle gemeenten zullen weten dat Ik het ben Die nieren en harten doorzoekt, en Ik zal u geven eenieder naar uw werken.

Klopt... Maar aangezien ik in een almachtige God geloof en tevens in Alverzoening... Doorzoekt de God waarin ik geloof het hart om bij te sturen en niet om eenn hemel danwel hel schifting te maken.

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 14 mar 2018, 08:23

Omdat we steeds doodgegooid worden met hoe onfeilbaar de Schrift is,even een stukje uit "On the historicity of Jesus" van Richard Carrier.

pag 90, 91 schreef:There were also evidently several scriptures early Christians were using that we don't have and don't even know the titles of. Clement of Rome, for example, quotes as scripture texts we know nothing about, and yet which clearly influenced earliest Christianity.55 But not only did now-lost scriptures and non-canonical scriptures influence early Christianity, but so did canonical scriptures that said different things than the versions we now have. Early Christians even claimed the Jews had erased passages from the scriptures that predicted things about the Christ. In reality, the Christians probably just had textual variants and interpolated passages in their manuscripts-which can only have predated Christianity (and thus were Jewish in origin) unless they were forged by Christians to 'create' prophetic verification of their religion. For example, Paul quotes a nowlost variant reading of Isaiah in Rom. 9.33 (see Chapter 11 , §8). Likewise, lrenaeus reports that in Jeremiah there was a passage saying, 'and the Lord, the Holy One of Israel, remembered his dead, which aforetime fell asleep in the dust of the earth, and he went down unto them, to bring the tidings of his salvation, to deliver them'. No such passage exists in Jeremiah now, and it's hard to think where it could have been. But Irenaeus is fully confident it was there. 56
This and several other passages Christians insisted had been removed by the Jews from their copies of 'the Bible', but were clearly present in the copies of 'the Bible' the Christians were relying on. Earlier, Justin Martyr had documented a whole slew of such passages, now missing from extant Bibles but which he was sure existed in his.57 Origen later commented on this sort of thing being commonplace.58 We can even see examples in the first epistle of Clement (see Chapter 8, §5). How many other examples were there that we don't have a surviving reference to?
Likewise, Christians often trusted the Septuagint over the Hebrew text of the Bible. The infamous case of the 'virgin' birth prediction is well known.59 But Irenaeus also says Ps. 119.120 says, 'nail my flesh out of fear',

and therefore predicts the crucifixion, which is true only in the Greek; the Hebrew says, 'my flesh trembles from fear of you', which is certainly the original reading. The Greek translation Irenaeus used literally reads, 'nail my flesh from fear of you, as I am afraid of your judgments', which makes no sense really, yet differs from the perfectly sensible Hebrew by only a single word. Nevertheless, Christians trusted this erroneous variant, and based their religious beliefs thereon.60 lrenaeus likewise says his copy of the Psalms said, 'spare my soul from the sword, fasten my flesh with nails, for the assemblies of the wicked have risen up against me', which in fact is an entirely different verse than appears in either the Hebrew or the Greek that we now have. He was thus using a different version of the Bible than survives today in any form at all. And I renaeus is not an aberration here.
Exactly the same thing is said in the Epistle of Barnabas, which was once a part of some early Christian Bibles. 61

ericjan

Berichtdoor ericjan » 14 mar 2018, 08:49

fries77 schreef:
ericjan schreef:
fries77 schreef:
ericjan schreef:
coby schreef:Oh ik geloof niet in alverzoening, maar ook niet in predestinatie zonder vrije wil.
Iets willen heeft inderdaad betrekking op kiezen.
Maar wanneer G'd iemand de ogen dus opent voor het evangelie dan ontstaat er en verlangen naar Christus, van dwang is dan ook absoluut geen sprake. Dat bewijst zich zelf al omdat heel veel christenen denken zelfstandig gekozen te hebben voor G'd. Waarvan G'd in de Schrift dus laat zien dat dit niet zo is.

Een soort Goddelijk afserveren vd vrije wil icm Goddelijke apartheid...

We moeten niet vergeten dat G'd onze harten en gedachten doorzoekt en precies weet wat voor vlees Hij in de kuip heeft.
G'd weet welk mens goed is van hart en welk mens dat niet is.

1 Kronieken 28:9
En jij, mijn zoon Salomo, ken de God van je vader, en dien Hem met een volkomen hart en met een bereidwillige ziel, want de HEERE doorzoekt alle harten, en Hij heeft inzicht in alle gedachtevorming. ...................

Spreuken 20:27
[i]die alle schuilhoeken van zijn binnenste doorzoekt.

Romeinen 8:27
En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.

Openbaring 2:23
En haar kinderen zal Ik door de dood ombrengen, en alle gemeenten zullen weten dat Ik het ben Die nieren en harten doorzoekt, en Ik zal u geven eenieder naar uw werken.

Klopt... Maar aangezien ik in een almachtige God geloof en tevens in Alverzoening... Doorzoekt de God waarin ik geloof het hart om bij te sturen en niet om eenn hemel danwel hel schifting te maken.

De Heilige Geest stuurt inderdaad het hart bij. De Schrift is duidelijk over welken de Heilige Geest zullen ontvangen.
Dus dat geldt zeker niet voor alle mensen.
Rond kijkend kunnen we bewijzen zien dat G'd Zich met heel veel mensen die G'd niet willen kennen zoals Hij is, niet bemoeid.

callista

Berichtdoor callista » 14 mar 2018, 09:12

ericjan schreef:Rond kijkend kunnen we bewijzen zien dat G'd Zich met heel veel mensen die G'd niet willen kennen zoals Hij is, niet bemoeid.

Heb je daar ook concrete voorbeelden van
Concreet bewijs dus?

peda

Berichtdoor peda » 14 mar 2018, 09:17

ericjan schreef:
Rond kijkend kunnen we bewijzen zien dat G'd Zich met heel veel mensen die G'd niet willen kennen zoals Hij is, niet bemoeid.

Hallo ericjan,

Het koppelen van het woord "'we'' , waar "' ik '' bedoeld wordt aan het woord "'bewijzen"' , waar geloven bedoeld wordt, is een schromelijke overdrijving. Zo probeer jij ten onrechte jouw inbreng van gezag te voorzien, terwijl het niet verder reikt als een eigen interpretatie. Dat jij God voortdurend ziet werken in de wereld om jou heen, moge zo zijn. Een ander kan dat vrome fantasie noemen en jij kunt niet hard bewijzen dat het meer is . Kortom je gebruikt het woord "' bewijs "' waar het niet thuis hoort. Een geloofsopvatting valt nu eenmaal niet onder de definitie van "' bewijs "'. In onze wereld is uitsluitend wiskundig bewijs acceptabel, Al het andere overstijgt de theorie niet, hoe druk iemand zich ook maakt Helaas :!:

callista

Berichtdoor callista » 14 mar 2018, 09:21

En nu maar hopen dat niet Hebreeen 11:1 als antwoord gegeven wordt

peda

Berichtdoor peda » 14 mar 2018, 09:37

callista schreef:En nu maar hopen dat niet Hebreeen 11:1 als antwoord gegeven wordt

Je weet dat ik bepaalde elementen uit de theologie van Paulus hoog in het vaandel heb. Maar ook Paulus leed aan zelfoverschatting, wat vele ""groten'"' met hem gemeen hebben. Hebreeen 11 vers 1 getuigt krachtig daarvan. Paulus koppelt de juistheid van zijn theologie aan het woord "' bewijs ''. Hij zag dan ook niets in Griekse filosofie, de grote concurrent van zijn leerstellingen. In mijn ogen jammer want uitstekende gedachten moeten werken door overtuiging en niet door dwang voor strafoplegging, wat hij in andere briefregels op forse wijze introduceert. Zijn strafuitspraken draag ik niet hoog in het vaandel. De angst voor straf in dit leven of na de dood is in de loop van de tijd volkomen verdwenen in onze omstreken en bijgevolg wordt het oude, op dogma's gebaseerde geloof, verlaten of opnieuw ingevuld en dat zonder de autoriteit van in God's Naam sprekende beroepsgelovigen.

ericjan

Berichtdoor ericjan » 14 mar 2018, 09:58

peda schreef:
ericjan schreef:

Hallo ericjan,

Het koppelen van het woord "'we'' , waar "' ik '' bedoeld wordt aan het woord "'bewijzen"' , waar geloven bedoeld wordt, is een schromelijke overdrijving. Zo probeer jij ten onrechte jouw inbreng van gezag te voorzien, terwijl het niet verder reikt als een eigen interpretatie. Dat jij God voortdurend ziet werken in de wereld om jou heen, moge zo zijn. Een ander kan dat vrome fantasie noemen en jij kunt niet hard bewijzen dat het meer is . Kortom je gebruikt het woord "' bewijs "' waar het niet thuis hoort. Een geloofsopvatting valt nu eenmaal niet onder de definitie van "' bewijs "'. In onze wereld is uitsluitend wiskundig bewijs acceptabel, Al het andere overstijgt de theorie niet, hoe druk iemand zich ook maakt Helaas :!:

Inderdaad callista weet het erg goed, Hebreeen 11:1 is het antwoord dat G'd ons daarover geeft in Zijn Woord.
Onze NL taal schiedt tekort, het Engelse faith dekt veel meer de lading: In vertrouwen geloven.
Geloven is onzeker, maar in vertrouwen geloven is met heel veel zekerheid.

Vader G'd heeft Zich openbaart in de Schrift zoals Hij is en Wie Hij is en wat Hij wil en hoe Hij het wil.
Heel veel mensen, helaas ook naam christenen, accepteren G'd op deze manier niet. Dat is een feit en daarmee een bewijs.
Dit forum is wat dat betreft bij uitstek een enorm sterk voorbeeld daarvan.

peda

Berichtdoor peda » 14 mar 2018, 10:09

ericjan schreef:
peda schreef:
ericjan schreef:

Hallo ericjan,

Inderdaad callista weet het erg goed, Hebreeen 11:1 is het antwoord dat G'd ons daarover geeft in Zijn Woord.
Onze NL taal schiedt tekort, het Engelse faith dekt veel meer de lading: In vertrouwen geloven.
Geloven is onzeker, maar in vertrouwen geloven is met heel veel zekerheid.

Vader G'd heeft Zich openbaart in de Schrift zoals Hij is en Wie Hij is en wat Hij wil en hoe Hij het wil.
Heel veel mensen, helaas ook naam christenen, accepteren G'd op deze manier niet. Dat is een feit en daarmee een bewijs.
Dit forum is wat dat betreft bij uitstek een enorm sterk voorbeeld daarvan.

Hallo ericjan,

Ik vind deze inbreng veel mooier geformuleerd. "'In vertrouwen geloven"', in plaats van gebruik van het woord "bewijs "'.
Ook de zin "' heel veel mensen, accepteren God op deze manier niet. Dat is een feit en daarmee bewijs "', klopt precies.
Maar de zin "' mijn lezing van de bijbel is bewezen de juiste te zijn"' klopt bijvoorbeeld van geen kant.
Of de zin "' rondkijkend kunnen wij bewijzen zien dat God Zich met heel veel mensen die God niet willen kennen zoals Hij is, niet bemoeid "" kun je niet verbinden met het woord "' bewijs "'.
In een discussie kun je in mijn optiek het woord "' bewijs "' beter niet gebruiken omdat er bijna nooit sprake is van "' hard "' facts en overtuigingen de status van overtuiging blijven houden, hoe krachtig je ze ook in de pan ronddraait.

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 14 mar 2018, 10:28

Ericjan kan 'bewijzen' omdat hij steeds het onfeilbare Schrift naar voren brengt. En elke keer als daar een argument tegenin gebracht wordt, geeft hij geen reactie, behalve "ik kijk geen filmpjes op het werk."

ericjan

Berichtdoor ericjan » 14 mar 2018, 10:31

peda schreef:Hallo ericjan,

Ik vind deze inbreng veel mooier geformuleerd. "'In vertrouwen geloven"', in plaats van gebruik van het woord "bewijs "'.
Ook de zin "' heel veel mensen, accepteren God op deze manier niet. Dat is een feit en daarmee bewijs "', klopt precies.
Maar de zin "' mijn lezing van de bijbel is bewezen de juiste te zijn"' klopt bijvoorbeeld van geen kant.
Of de zin "' rondkijkend kunnen wij bewijzen zien dat God Zich met heel veel mensen die God niet willen kennen zoals Hij is, niet bemoeid "" kun je niet verbinden met het woord "' bewijs "'.
In een discussie kun je in mijn optiek het woord "' bewijs "' beter niet gebruiken omdat er bijna nooit sprake is van "' hard "' facts en overtuigingen de status van overtuiging blijven houden, hoe krachtig je ze ook in de pan ronddraait.

tsja peda, de discussie is dan wanneer is iets bewijs?
Neem een wereldse rechtbank.
Het OM komt met bewijzen van feiten.
De avdocaat tracht hier gaten in te schieten door zaken aan te dragen die het aangeleverde bewijs van het OM in twijfel zouden kunnen trekken.
De rechter beslist uiteindelijk of het door het Om aangebrachte bewijs geldig is om tot een veroordeling te komen.

Het bewijs van het OM blijft een feit, daarmee blijft bewijs bewijs. Maar of het als zodanig door anderen wordt geaccepteerd is altijd een discussie punt. Vermoedelijk hebben het bij lezers die de Schrift als boek over G'd door mensen geschreven lezen, ipv Woord van G'd ingegeven aan mensen, problemen met het woord bewijs. Immers zijzelf kunenn dat bewijs absoluut nooit toepassen, daar zij veelvuldig de Schrift negeren en anders uitleggen dan hetgeen er woordelijk staat. Dus accepteren zij ook niet (graag) dat bijbelgetrouwen alles wat in de Schrift staat wel als bewijs accepteren. Logisch want hun eigen vermoedens en theorie steekt vaag af tegen de harde bewijzen uit G'd Zijn Woord.

Voor elke bijbelgetrouwe Christen of Jood is de Schrift (OT/NT) het bewijs van hetgeen G'd aan ons mensen gezegd heeft.

Wanneer jij een ruimteschip zou zien en het op de foto zet als bewijs.
Dan kan ik als iemand die er niet in geloofd, slechts in twijfel trekken of jou foto wel echt is of in elkaar geknutseld.
Maar daarmee blijft jou foto evengoed een bewijs van het ruimteschip dat je op de foto hebt gezet, of ik dat nu wel of niet wil accepeteren doet daaraan niets af.

ericjan

Berichtdoor ericjan » 14 mar 2018, 10:36

Bonjour schreef:Ericjan kan 'bewijzen' omdat hij steeds het onfeilbare Schrift naar voren brengt. En elke keer als daar een argument tegenin gebracht wordt, geeft hij geen reactie, behalve "ik kijk geen filmpjes op het werk."

Faith in G'd en Zijn onfeilbare Woord zijn voor mij onomstotelijk inderdaad, ook al lijken de "bewijzen" waar dan ook vandaan zich op te stapelen dat G'd niet bestaat en of de Schrift niet Zijn onfeilbare Woord is, dan accepteer ik dergelijke "bewijzen" niet. Eigenlijk gelijk zoals anderen het Woord van G'd niet als vewijs accepteren. Dan verrouw ik liever op waarvoor G'd waarschuwt in o.a. Hebreeen 11:1 inderdaad.
1 Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 14 mar 2018, 10:37

ericjan schreef:tsja peda, de discussie is dan wanneer is iets bewijs?

Je kan beter onderscheid maken tussen bewijs en bewijsmateriaal. Het OM breng bewijsmateriaal naar voren, doch slechts zelden het bewijs.

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 14 mar 2018, 10:42

ericjan schreef:
Bonjour schreef:Ericjan kan 'bewijzen' omdat hij steeds het onfeilbare Schrift naar voren brengt. En elke keer als daar een argument tegenin gebracht wordt, geeft hij geen reactie, behalve "ik kijk geen filmpjes op het werk."

Faith in G'd en Zijn onfeilbare Woord zijn voor mij onomstotelijk inderdaad, ook al lijken de "bewijzen" waar dan ook vandaan zich op te stapelen dat G'd niet bestaat en of de Schrift niet Zijn onfeilbare Woord is, dan accepteer ik dergelijke "bewijzen" niet. Eigenlijk gelijk zoals anderen het Woord van G'd niet als vewijs accepteren. Dan verrouw ik liever op waarvoor G'd waarschuwt in o.a. Hebreeen 11:1 inderdaad.
1 Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.

Ook hier kunnen we beter bewijs en bewijsmateriaal gebruiken.
Jij brengt bewijsmateriaal naar voren dat de Bijbel het onfeilbare woord van God is, maar geen bewijs.
Wanneer in een boek een gebeurtenis of feit genoemd wordt en verderop ontkend of tegengesproken wordt is dat een bewijs van feilbaarheid.
En bewijs is sterker dan bewijsmateriaal.

ericjan

Berichtdoor ericjan » 14 mar 2018, 10:58

Bonjour schreef:
ericjan schreef:tsja peda, de discussie is dan wanneer is iets bewijs?

Je kan beter onderscheid maken tussen bewijs en bewijsmateriaal. Het OM breng bewijsmateriaal naar voren, doch slechts zelden het bewijs.

Dat zie ik toch anders Bonjour, het is bewijs, dat alleen niet wordt geaccepteerd door tegenpartij en in dit geval de rechter.
Daarmee is het nog steeds bewijs voor het OM maar niet voor de rechter. Over wat bewijs is, zal altijd discussie zijn, omdat bewijzen kunnen worden geaccepteerd of genegeerd.

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 14 mar 2018, 11:00

De Engelsen hebben het heel duidelijk. Proof en evidence. Proof of bewijs is zo sterk als wiskundig bewijs. Bewijsmateriaal kan betwist worden.

Een echt bewijs is niet te betwisten.

ericjan

Berichtdoor ericjan » 14 mar 2018, 11:04

Bonjour schreef:
ericjan schreef:

Jij brengt bewijsmateriaal naar voren dat de Bijbel het onfeilbare woord van God is, maar geen bewijs.

Zoals met alles in het Joden en Christendom in relatie met bewijs.
Joden en Cristenen kunnen niet wetenschappelijk bewijzen dat G'd bestaat.
Andersom, kan niemand wetenschappelijk bewijzen dat G'd niet bestaat.
Het is bij de ontkenners van G'd dan ook gangbaar om bewijzen te vragen aan Joden/Christenen.
Terwijl Joden/Christenen juist zouden moeten beginnen met bewijs maar eens dat g'd niet bestaat.

Bonjour schreef:Wanneer in een boek een gebeurtenis of feit genoemd wordt en verderop ontkend of tegengesproken wordt is dat een bewijs van feilbaarheid. En bewijs is sterker dan bewijsmateriaal.

Voor de dwaze mens (hoor ik ook bij voor de duidelijkehid) lijken de dingen die we lezen in Zijn Woord soms vreemd of zelfs tegensprekend.
Maar we zijn nog niet in staat dit te doorzien omdat G'd ons daarvoor dan nog niet de ogen geopend heeft.
neem openbaringen, ook daar ligt een tijdslot op, zodat we het pas zullen begrijpen wanneer G'd ons daarvoor de ogen opent als het zover zal zijn.

Zolderworm

Berichtdoor Zolderworm » 14 mar 2018, 11:13

ericjan schreef:
Bonjour schreef:
ericjan schreef:

Zoals met alles in het Joden en Christendom in relatie met bewijs.
Joden en Cristenen kunnen niet wetenschappelijk bewijzen dat G'd bestaat.
Andersom, kan niemand wetenschappelijk bewijzen dat G'd niet bestaat.
Het is bij de ontkenners van G'd dan ook gangbaar om bewijzen te vragen aan Joden/Christenen.
Terwijl Joden/Christenen juist zouden moeten beginnen met bewijs maar eens dat g'd niet bestaat.

Onzin. Je kunt nooit bewijzen dat iets niet bestaat. Dat is gewoon onmogelijk. Van mij hoeven gelovigen ook niet te bewijzen dat God bestaat. Het is inmiddels wel een gegeven feit dat een godsbewijs onmogelijk is. Het gaat erom dat ze geloven dat Hij bestaat.

Bonjour schreef:Wanneer in een boek een gebeurtenis of feit genoemd wordt en verderop ontkend of tegengesproken wordt is dat een bewijs van feilbaarheid. En bewijs is sterker dan bewijsmateriaal.

Voor de dwaze mens (hoor ik ook bij voor de duidelijkehid) lijken de dingen die we lezen in Zijn Woord soms vreemd of zelfs tegensprekend.
Maar we zijn nog niet in staat dit te doorzien omdat G'd ons daarvoor dan nog niet de ogen geopend heeft.
neem openbaringen, ook daar ligt een tijdslot op, zodat we het pas zullen begrijpen wanneer G'd ons daarvoor de ogen opent als het zover zal zijn.

Volgens mij allemaal zelfbedacht geredeneer. Je mag het van mij geloven. Maar we moeten niet gaan doen alsof het de grote waarheid is.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 14 mar 2018, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
I hate being sexy. But somebody has to do it.