Tempelfunctie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Tempelfunctie

Bericht door Zo Hee - oud account »

In de tijd en regio waarin de joden in Palestina woonden (ik ga er even van uit dat de Bijbel klopt op dit punt) hadden volkeren veelal tempels waarin de stamgod of de nationale god woonde. Als je teksten daarover leest, moet je welhaast opvallen dat beeld van de godheid en de godheid zelf min of meer samen vielen. Ook bij de eerste christelijke schrijvers kan je terugvinden dat men nogal ageerde tegen de heidenen, juist op dit punt, omdat ze de afbeeldingen van hun goden daadwerkelijk als de goden zelf vereerden.

De goden en hun naties vielen vrij sterk samen. Athene is daarvan een heel expliciet voorbeeld: de stad en de godin dragen dezelfde naam. De glorie van de een is de glorie van de ander. Maar zo ook de rijkdom. Men vond tempelschatten van belang, want de tempelschat was zoiets als wat tegenwoordig de nationale goudvoorraad is: fundament onder ons geldsysteem, onder onze rijkdom, onder onze status. Tempelschatten, vergelijkbaar.

Wat aan de godheid werd geofferd, werd vervolgens door de priesters geconsumeerd, of eventueel verdeeld. Priesters hadden er nogal belang bij dat er veel geofferd werd, en ook nog "rein". Tegelijk wist men donders goed dat de godheid zelf niet zoveel te winnen had met al die offers.

Vaak wordt er op gewezen dat de joden zo anders waren, ze hadden immers geen beeld. Je zou nog kunnen zeggen dat ze moeilijk anders konden, want hun "beeld", de ark, waren ze kwijt geraakt in hun geschiedenis, dus ze moesten ofwel een nieuwe god bouwen, ofwel hun godheid werkelijk los maken van het beeld.

Maar als je de Schrift goed bekijkt, valt eerder op hoe niet-anders de joden waren. De hele joodse tempelcultus lijkt sprekend op die van omliggende volkeren. Ook deze past bij een godheid die lokaal is, gebonden aan "zijn" natie/volk/stadstaat. Ook hier een heilige der heiligen waar niemand mag komen. Ook hier een godheid die tempelschatten verzamelt, en die opvallend "menselijke" woonwensen heeft.

Lees, bijvoorbeeld, Haggai, waar de joodse godheid op een nogal menselijk aandoende manier zich beklaagd dat zijn woning maar niet af komt.

Ook onder de joden is de vraag wel eens gesteld waarom al die offers naar de priesters, naar de tempel, moesten. Wat moest God daar mee? Lees, bijvoorbeeld, psalm 51. Een psalm overigens met een wat bizarre twist op het einde.

Laten we voor het gemak eens aannemen dat de Bijbel niet zozeer een tekst is van de joden, die in religieuze verwoordingen, hun eigen geschiedenissen, legenden en mythen wilden vastleggen, maar Gods woord.

Waarom wilde God dan zo graag een tempel?
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1504
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Tempelfunctie

Bericht door Robert Frans »

Omdat God in verschillende talen tot de mens spreekt, daar literatuur en poëzie alleen niet voldoende zijn om het Mysterie te vatten. Hij spreekt in de taal van muziek, kunst, symbolen, rituelen en zo dus de liturgie, de tempel. De tempeldienst was een belangrijke taal waarin de mensen destijds spraken. Dus sprak God ook in de taal van de tempel, om zich zo verstaanbaar te maken. Hij gaf er echter wel een eigen draai aan. Zo stond er geen beeld in de tempel, maar enkel in de begintijd een relatief gezien vrij abstracte ark, mocht men maar één tempel bouwen en werd er vooral benadrukt dat God niet in die tempel woonde, maar enkel zijn Naam of zijn Aanwezigheid daar present was. En vanuit die taal van de tempel leerde Hij het joodse volk steeds meer dat het niet om offers gaat, maar om rechtvaardigheid en dat God niet enkel gebonden is aan de tempel of het joodse volk.

In feite was die tempel er dus om precies dezelfde reden waarom de Kerk heidense feestdagen en gebruiken kerstende en opnam in haar liturgie en traditie.
Vrede en alle goeds
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Tempelfunctie

Bericht door Zo Hee - oud account »

:) mooie verklaring Robert!
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Tempelfunctie

Bericht door grondig christelijk »

Robert Frans schreef:Omdat God in verschillende talen tot de mens spreekt, daar literatuur en poëzie alleen niet voldoende zijn om het Mysterie te vatten. Hij spreekt in de taal van muziek, kunst, symbolen, rituelen en zo dus de liturgie, de tempel. De tempeldienst was een belangrijke taal waarin de mensen destijds spraken. Dus sprak God ook in de taal van de tempel, om zich zo verstaanbaar te maken. Hij gaf er echter wel een eigen draai aan. Zo stond er geen beeld in de tempel, maar enkel in de begintijd een relatief gezien vrij abstracte ark, mocht men maar één tempel bouwen en werd er vooral benadrukt dat God niet in die tempel woonde, maar enkel zijn Naam of zijn Aanwezigheid daar present was. En vanuit die taal van de tempel leerde Hij het joodse volk steeds meer dat het niet om offers gaat, maar om rechtvaardigheid en dat God niet enkel gebonden is aan de tempel of het joodse volk.

In feite was die tempel er dus om precies dezelfde reden waarom de Kerk heidense feestdagen en gebruiken kerstende en opnam in haar liturgie en traditie.
Kun je me iets meer vertellen over de bewegingen binnen het proces van "steeds meer"? Zie vetgedrukt.
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1504
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Tempelfunctie

Bericht door Robert Frans »

In Deuteronomium lees je dat het vooral ging om het strikt gehoorzamen van de Wet. In Leviticus zie je dat echter nog duidelijker, met bijvoorbeeld het verhaal van de twee stervende zonen van Aäron, omdat zij zich niet helemaal aan de voorschriften hielden bij het aanbieden van wierook. In de profeten lees je echter al meer dat offers totaal niet relevant zijn, als ze niet gepaard gaan met rechtvaardigheid en naastenliefde. Natuurlijk kom je dat ook wel tegen in de eerste boeken, net zoals de profeten ook wel aangaven dat de liturgie correct gevierd moet worden, maar ik zie die ontwikkeling dus wel terug in de Schrift.
Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Tempelfunctie

Bericht door grondig christelijk »

@Zo hee en Robert Frans
Robert Frans schreef:In Deuteronomium lees je dat het vooral ging om het strikt gehoorzamen van de Wet. In Leviticus zie je dat echter nog duidelijker, met bijvoorbeeld het verhaal van de twee stervende zonen van Aäron, omdat zij zich niet helemaal aan de voorschriften hielden bij het aanbieden van wierook. In de profeten lees je echter al meer dat offers totaal niet relevant zijn, als ze niet gepaard gaan met rechtvaardigheid en naastenliefde. Natuurlijk kom je dat ook wel tegen in de eerste boeken, net zoals de profeten ook wel aangaven dat de liturgie correct gevierd moet worden, maar ik zie die ontwikkeling dus wel terug in de Schrift.
Is het niet zo dat de wet, dat zijn de eerste vijf boeken, naast elkaar bestaan en na elkaar?
Is het niet zo dat de profeten die eerste vijf boeken als het om de wet (thora) gaat naspreken, daar juist aan herinneren en dat het hier geen leerproces is.
Is het niet zo dat de wet in één keer is gegeven en dat de werking der wet waar het om offers gaat ook op één moment is afgeschaft?

lees eens leviticus 20

22 Houd je aan al mijn bepalingen en regels en leef ze na, anders zal het land waarheen ik jullie breng om er te gaan wonen, jullie uitbraken. 23 Neem niet de gewoonten over van het volk dat ik voor jullie verdrijf. Zij hebben al deze dingen gedaan, en daarom heb ik een afkeer van hen gekregen. 24 Toen heb ik jullie gezegd: ‘Jullie zullen hun land in bezit krijgen. Ik zal jullie het land dat overvloeit van melk en honing in bezit geven.’
Ik ben de HEER, jullie God, die jullie van alle andere volken heeft onderscheiden. 25 Daarom moeten jullie onderscheid maken tussen reine dieren en onreine, tussen onreine vogels en reine, opdat je je keel niet verontreinigt met lopende dieren, vogels of kruipende dieren die ik voor jullie heb onderscheiden als onrein. 26 Wees heilig omwille van mij, want ik, de HEER, ben heilig en ik heb jullie van de andere volken onderscheiden om mijn volk te zijn.

ZO Hee schreef dat de tempeldienst eigenlijk een kopie was van wat men ook bij andere volkeren deed, maar God onderscheidt volgens mijn expliciet in leviticus 20?
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Tempelfunctie

Bericht door Zo Hee - oud account »

Dat is mooi natuurlijk, maar a dan eens in op mijn vraag?
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Tempelfunctie

Bericht door grondig christelijk »

Zo Hee schreef:Dat is mooi natuurlijk, maar ga dan eens in op mijn vraag?
op deze?

Waarom wilde God dan zo graag een tempel?
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Tempelfunctie

Bericht door grondig christelijk »

grondig christelijk schreef:
Zo Hee schreef:Dat is mooi natuurlijk, maar ga dan eens in op mijn vraag?
op deze?

Waarom wilde God dan zo graag een tempel?
Gaf God opdracht om een tempel te bouwen, of lag dat anders?

In exodus 25 geeft God de opdracht “‘Vraag de Israëlieten mij geschenken te geven; neem van ieder die daartoe bereid is een bijdrage in ontvangst. 3 Je moet het volgende van hen vragen: goud, zilver en koper, 4 blauwpurperen, roodpurperen en karmozijnrode wol, fijn linnen garen en geitenhaar, 5 rood geverfde ramsvellen, vellen van zeekoeien, acaciahout, 6 lampolie, geurige specerijen voor de zalfolie en voor de reukoffers, 7 onyxstenen voor de priesterschort en edelstenen voor de borsttas. 8 De Israëlieten moeten een heiligdom voor mij maken, zodat ik te midden van hen kan wonen. 9 Ik zal je een ontwerp laten zien van de tabernakel en van alle voorwerpen die bij deze tent horen; houd je daar nauwkeurig aan.
Hij deed dit zodat Hij bij hem kon wonen.
Uit 1 koningen 3 blijkt:
2 Omdat er in die tijd nog geen tempel was gebouwd voor de naam van de HEER, bleef het volk zijn offers brengen op de offerplaatsen. 3 Salomo zelf toonde zijn liefde voor de HEER door te handelen naar wat zijn vader David hem had voorgehouden, maar ook hij bracht zijn offers en brandde wierook op de offerplaatsen. 4 Zo ging de koning op een keer naar Gibeon, de belangrijkste offerhoogte van het land, om er te offeren. Wel duizend dieren droeg hij daar op het altaar als brandoffer op. 5 Die nacht verscheen de HEER hem daar in een droom. ‘Vraag wat je wilt,’ zei God, ‘ik zal het je geven.’6 Salomo antwoordde: ‘U bent uw dienaar, mijn vader David, altijd goedgezind geweest, omdat hij u trouw toegewijd was en steeds eerlijk en oprecht was tegenover u. U hebt hem een grote gunst bewezen door hem een zoon te geven die nu op zijn troon zit. 7 U, HEER, mijn God, hebt mij als opvolger van mijn vader David als koning aangesteld. Maar ik ben nog zo jong en ik heb geen ervaring. 8 Ik sta nu voor de taak uw uitverkoren volk te leiden, een volk zo talrijk dat het niet te tellen is.9 Schenk uw dienaar een opmerkzame geest, zodat ik uw volk kan besturen en onderscheid kan maken tussen goed en kwaad. Want hoe zou ik anders recht kunnen spreken over dit immense volk van u?

1 koningen 5
17 ‘Zoals u weet, heeft mijn vader David geen tempel kunnen bouwen voor de naam van de HEER, zijn God, omdat hij van alle kanten door vijanden werd belaagd, totdat de HEER ervoor zorgde dat koning David zijn voet in hun nek kon planten. 18 Maar mij gunt de HEER, mijn God, rust aan al mijn grenzen. Er zijn geen tegenstanders meer en er dreigt geen gevaar. 19 Daarom heb ik besloten om voor de naam van de HEER, mijn God, een tempel te bouwen, zoals deHEER mijn vader David heeft toegezegd: “Je zoon, die ik als je opvolger op je troon zal zetten, die zal een huis bouwen voor mijn naam.”

1 Kronieken 21
David wilde tegen de wil van God een volkstelling houden. Dit kwam doordat Satan zich tegen Israël keerde. God strafte hen met dodelijke ziekte door het zwaard van de engel en David had daardoor ontzag. Daarom staat er;

29 De tabernakel van de HEER, die Mozes in de woestijn had gemaakt, en het brandofferaltaar bevonden zich in die tijd op de offerhoogte van Gibeon. 30 Daarheen had David echter niet durven gaan om God om raad te vragen, zo veel angst had het zwaard van de engel van de HEER hem ingeboezemd.

1 Kronieken 22
1 Hij verklaarde: ‘Dit is de verblijfplaats van God, de HEER. Dit is voor Israël het brandofferaltaar.’

Voorbereidingen voor de tempelbouw
2 David gaf opdracht om alle vreemdelingen in Israël op te roepen en stelde hen aan als steenhouwers om stenen te houwen voor de bouw van de tempel van God. 3 Hij legde een grote voorraad ijzer aan om er spijkers en klinknagels voor de poortdeuren van te maken, een grote voorraad koper, zo veel dat het niet te wegen was, 4 en verzamelde een ontelbaar aantal cederstammen, die hem door de Sidoniërs en Tyriërs in overvloed werden geleverd. 5 David dacht namelijk bij zichzelf: Mijn zoon Salomo is nog jong en onervaren, en de tempel die voor de HEER zal worden gebouwd moet zo groots en indrukwekkend worden dat hij over de hele wereld geroemd en bewonderd wordt. Laat ik daarom vast voorbereidingen treffen. Dus trof David voor zijn dood nog een groot aantal voorbereidingen.
6 David riep zijn zoon Salomo bij zich en droeg hem op een tempel te bouwen voor de HEER, de God van Israël. 7 Hij zei hem: ‘Ik had graag zelf een tempel gebouwd voor de naam van de HEER, mijn God. 8 Maar de HEER heeft zich tot mij gericht met de woorden: “Jij hebt ten overstaan van mij veel bloed vergoten en grote oorlogen gevoerd. Daarom zul jij geen huis bouwen voor mijn naam, je hebt te veel bloed vergoten. 9 Maar je zult een zoon krijgen. Hij zal een man van vrede zijn, want ik zal hem rust geven door hem van al zijn vijanden te verlossen.
Salomo zal hij daarom heten; tijdens zijn bewind zal ik Israël rust en vrede schenken. 10 Hij zal een huis bouwen voor mijn naam. Hij zal voor mij een zoon zijn en ik voor hem een vader, en ik zal ervoor zorgen dat zijn troon in Israël niet zal wankelen.” 11 Welnu, mijn zoon, moge de HEER je terzijde staan, zodat je zult slagen en voor de HEER, je God, een tempel zult bouwen zoals hij over jou heeft voorzegd. 12 Ik hoop dan ook dat de HEER je verstand en inzicht zal schenken zodat je, wanneer hij je over Israël aanstelt, de wetten van deHEER, je God, zult naleven. 13 Wanneer je je houdt aan de bepalingen en regels die de HEER met betrekking tot Israël aan zijn dienaar Mozes heeft opgedragen, zul je zeker slagen. Wees vastberaden en standvastig, laat je door niets weerhouden of ontmoedigen.

Uit 1 Kronieken 28 blijkt dat het David was die het voornemen had een tempel te bouwen. Menselijk initiatief om God te eren. Maar dat David dit niet mocht doen maar Salomo. De redenen staan in dit hoofdstuk alsmede het feit dat God zelf ontwerper was van de te bouwen tempel.

1 David riep alle leiders van Israël in Jeruzalem bijeen: de stamhoofden, de hoofden van dienst, de bevelhebbers over de eenheden van duizend en van honderd man, de opzichters over het vee en de bezittingen van de koning en zijn zonen, de kamerheren, de helden, kortom alle invloedrijke personen.
2 Koning David ging staan en zei: ‘Mijn broeders, mijn volk, hoor mij aan. Ik had graag zelf een tempel gebouwd waarin de ark van het verbond met de HEER, de voetenbank van onze God, een rustplaats zou vinden. Ik was al met de voorbereidingen begonnen, 3 maar God zei tegen mij: “Jij zult voor mijn naam geen huis bouwen, want je hebt oorlogen gevoerd en bloed vergoten.” 4 De HEER, de God van Israël, heeft uit heel de familie van mijn vader juist mij gekozen om voor altijd koning van Israël te zijn. Hij koos immers Juda als leider, en uit de stam Juda de familie van mijn vader, en uit de zonen van mijn vader verkoos hij mij als koning van heel Israël. 5 En uit al mijn zonen – de HEER heeft mij immers veel zonen gegeven – verkoos hij mijn zoon Salomo om plaats te nemen op de troon van de heerschappij van de HEER over Israël. 6 Hij zei me: “Je zoon Salomo, die zal voor mij een tempel en tempelhoven bouwen. Hem heb ik als mijn zoon verkozen, voor hem zal ik een vader zijn. 7 En als hij mijn geboden en voorschriften steeds zo nauwgezet blijft naleven als hij nu doet, zal ik zijn koningschap voor altijd bestendigen.”
8 Welnu, ten aanschouwen van heel Israël, de gemeenschap van de HEER, en ten aanhoren van onze God, draag ik u op: houd u aan de geboden van de HEER, uw God, en richt u ernaar, opdat u dit goede land in bezit mag houden en het voor altijd aan uw nakomelingen kunt nalaten. 9 En jij, Salomo, mijn zoon, wees ontvankelijk voor de God van je vader en dien hem met volle overgave. Want de HEER onderzoekt alle harten en kent alle verlangens en gedachten. Als je hem zoekt, zul je hem vinden; als je hem verlaat, zal hij je voor eeuwig verstoten. 10 Zie, de HEER heeft jou uitgekozen om een tempel te bouwen die hem als heiligdom zal dienen. Ga dus vastberaden aan het werk.’
11 David overhandigde zijn zoon Salomo het bouwplan van de voorhal en de achterliggende vertrekken, van de schatkamers, de bovenzalen, de binnenvertrekken en de ruimte voor de verzoeningsrite. 12 Daarbij was ook omschreven hoe alles hem verder voor de geest stond: de tempelhoven en de voorraadkamers, de schatkamers van de tempel van God en de schatkamers voor de wijgeschenken, 13 het dienstrooster van de priesters en de Levieten, de tempeldiensten en de voorwerpen die daarbij gebruikt moesten worden, 14 tot en met het gewicht aan goud of zilver dat de voorwerpen voor de verschillende diensten moesten hebben, 15 namelijk het gewicht aan goud voor elk van de gouden lampenstandaards en de bijbehorende lampen, het gewicht aan zilver voor de zilveren lampenstandaards en de bijbehorende lampen, afhankelijk van hun functie, 16 het gewicht aan goud voor elk van de toontafels en het gewicht aan zilver voor de zilveren tafels, 17 het gewicht van de zuiver gouden drietandige vorken, offerschalen en kannen, het gewicht aan goud voor elk van de kleine gouden schaaltjes, het gewicht aan zilver voor elk van de kleine zilveren schaaltjes, 18 het gewicht aan puur goud voor het reukofferaltaar en het goud voor de uitvoering van het wagenstel, de cherubs en de vleugels die zij beschermend uitspreiden over de ark van het verbond met de HEER. 19 ‘Dit alles heb ik opgetekend op aanwijzing van de HEER, die mij heeft laten zien hoe het bouwplan moet worden uitgevoerd.’
20 Tot slot zei David tegen zijn zoon Salomo: ‘Wees vastberaden en standvastig, ga aan het werk, laat je door niets weerhouden of ontmoedigen, want God, de HEER, mijn God, staat je terzijde. Hij zal je niet verlaten en niet van je zijde wijken zolang de uitvoering van het werk aan de tempel van de HEER niet is voltooid. 21 En verder zijn er de afdelingen van de priesters en de Levieten voor de verschillende onderdelen van de tempeldienst, staan allerlei vaklieden klaar om het werk uit te voeren en zullen de leiders en het gewone volk al je bevelen opvolgen.’

Wat was het verschil met heidense tempels?

De Tempel van Salomo onderscheidde zich van andere tempels uit de tiende eeuw voor Chr., doordat er geen afgodsbeeld in geplaatst was, maar de op een kist lijkende Ark des Verbonds (1 Kon.6:19), waarin de twee stenen wetstafelen lagen (Deut.10:5). Gelegen op de 742 m hoge Tempelberg stond de Tempel met de ingang naar het Oosten gericht, naar het punt waar de zon opkwam boven de nog 60 m hogere Olijfberg.
In heidense tempels stonden wel afgodsbeelden. Daarbij waren het de mensen die dergelijke tempels ontwierpen naar hun inzicht. Ze wilden de goden tevreden stellen en deden daar hun best voor. De tempel van salomo werd echter nauwgezet ingericht naar de wens die God kenbaar zelf kenbaar maakte. Dit is opgeschreven. Een opschrift van de levende God. Voor zover ik weet is dit ook de enige niet van mensenhanden zijnde opschrift. Niet het laten wij een tempel bouwen naar ons inzicht met een afbeelding, maar laten we horen hoe God het gebouwd wil zien en zonder afbeelding weten hij deed en van ons wil. (o.a. de tabernakel met de stenen tafelen, het manna en de staf van Aäron die gebloeid had.

De bouw van de tempel was dus een menselijk initiatief om God op een vaste plaats te eren, doch gebouwd op aanwijzing van God. Daarbij mocht de bouwer geen menselijk bloed aan zijn handen hebben. In heidense tempels was echter o.a. sprake van kinderoffers, dus ook een belangrijk verschil.

Tot zover mijn visie
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Tempelfunctie

Bericht door HarryK »

Waarom wilde God dan zo graag een tempel?

Omdat Hij letterlijk bij Zijn volk wilde wonen.
En Hij wil dat op één plaats.
En dat moet een heilige plaats zijn, want God is heilig.

Daarom is één van de kernwoorden voor denken en spreken over de tempel: "Heiligdom".
Ten tijde van de tocht door de woestijn was dat de tabernakel, door koning Salomo werd een tempel voor de HEER gebouwd.

En het bijzondere is dan, dat "de majesteit van de HEER" daar is.
Zie bijv. Exodus 40:34: de wolk rustte op de tabernakel, en de majesteit van de HEER vulde de tabernakel.
Zie bijv. 1 Koningen 8:10-11: De priesters brachten de ark in de tempel, en zodra de priesters uit het heiligdom naar buiten kwamen,
vulde een wolk de tempel van de HEER. De priesters konden hun dienst niet meer verrichten, want de majesteit van de HEER vulde de hele tempel.

En als de Israëlieten hun offers aan God brengen, de tienden en alle andere belastingen,
en ze de feesten vieren die door God zijn ingesteld,
dan moet dat gebeuren voor het aangezicht van God, en dus op die ene door God uitgekozen plaats.
Heel Deuteronomium staat daar vol van, zoals ook in dit gedeelte (Deut. 12:4-7 NBV):
  • Het is u verboden om de HEER, uw God, op allerlei plaatsen te vereren. U mag u daarvoor alleen naar de plaats begeven die hij in een van uw stamgebieden zal kiezen om er zijn naam te laten wonen. Ga dus naar de plaats waar hij woont en neem de dieren mee die u voor de brandoffers en vredeoffers hebt bestemd, en ook uw tienden en andere heffingen, de offers die u brengt ter nakoming van een gelofte en uw vrijwillige gaven, en uw eerstgeboren runderen, schapen en geiten. Richt daar ten overstaan van de HEER, uw God, een feestmaal aan en geniet met uw familie van de zegeningen waarmee hij uw inspanningen heeft beloond.
Psalm 1:1
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Tempelfunctie

Bericht door Sanne »

In het NT vinden we meer duidelijkheid wat nu precies het doel was van de tabernakel en later de tempel. Vooral in Paulus brief aan de Hebreeën lezen we dat ze voornamelijk een profetisch doel hadden. In Hebr.8:5 staat bijvoorbeeld over de tabernakel en de diensten die erin werden verricht, dat ze "een afbeelding en schaduw van het hemelse" waren. Ze vormden een beeld van een "grotere en meer volmaakte tabernakel", namelijk de hemel zelf waar de uit de dood opgestane Jezus dienst doet als hogepriester om voor ons "een eeuwige verlossing" te verwerven. - Hebr.9:11,12.

Als mens kunnen wij dingen niet volledig begrijpen of bevatten als we ze niet gezien of ervaren hebben of als we niets hebben waarmee we het kunnen vergelijken. God heeft ons daarom een aards voorbeeld gegeven dat ons enig idee geeft van hemelse dingen.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Tempelfunctie

Bericht door Vertrokken user_2 »

grondig christelijk schreef:Is het niet zo dat de wet, dat zijn de eerste vijf boeken, naast elkaar bestaan en na elkaar?
Is het niet zo dat de profeten die eerste vijf boeken als het om de wet (thora) gaat naspreken, daar juist aan herinneren en dat het hier geen leerproces is.
Is het niet zo dat de wet in één keer is gegeven en dat de werking der wet waar het om offers gaat ook op één moment is afgeschaft?

lees eens leviticus 20...

ZO Hee schreef dat de tempeldienst eigenlijk een kopie was van wat men ook bij andere volkeren deed, maar God onderscheidt volgens mijn expliciet in leviticus 20?
Het is me niet helemaal duidelijk wat je hiermee nu wilt zeggen...
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Tempelfunctie

Bericht door Zo Hee - oud account »

grondig christelijk schreef:Is het niet zo dat de wet, dat zijn de eerste vijf boeken, naast elkaar bestaan en na elkaar?
Is het niet zo dat de profeten die eerste vijf boeken als het om de wet (thora) gaat naspreken, daar juist aan herinneren en dat het hier geen leerproces is.
Is het niet zo dat de wet in één keer is gegeven en dat de werking der wet waar het om offers gaat ook op één moment is afgeschaft?
ja, nee, nee en nee :)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Tempelfunctie

Bericht door Piebe Paulusma »

Merk op dat Christus zichzelf vergeleek met de tempel (Mar 14,58) en na diens dood en opstanding zegt Paulus dat de gelovigen de tempel zijn (1 Kor 3,16-17) en dat wie Gods tempel schendt door God geschonden zal worden (bijzonder dat vele christenen geloven dat de kruisiging van de tempel nooit gewroken is). De derde en laatste tempel is nu dus het lichaam van Christus, welke is het collectief van de christenen.

'Welnu, u bent het lichaam van Christus, en ieder van u is van dit lichaam een onderdeel.' (1 Kor 12,27)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende