Liefdevolle Vader

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
peda
Man/Vrouw: M

Re: Liefdevolle Vader

Bericht door peda » 26 sep 2018, 16:26

Raymond B schreef:
26 sep 2018, 16:17
ok peda
ik begrijp je punt maar helaas geld dat eigenlijk voor alle topics.
we praten door onze overtuigingen, langs elkaar.
Daarom sprak ik ook de theologie aan. Dan ben je wel bezig met "' studie "' van Theos. Dat dan ook grote verschillen aan het licht komen, is duidelijk, maar wel binnen dezelfde discipline. De Grootste Gemene Deler loopt bij theologie langer door , als tussen creationisme en natuurwetenschap, waar na de eerste zet, er geen overeenkomsten meer zijn. Dat in de theologie ook op een bepaald moment het effect van het kleinste gemene veelvoud gaat optreden, laat zich niet vermijden. Dat is gewoon de consequentie van het woord "" individuele overtuiging "".

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 26 sep 2018, 16:29

Raymond B schreef:
26 sep 2018, 16:15
HJW
ik weet niet wat je gerookt hebt maar op alles wat ik zeg heb je commentaar.
Het is gewoon een constatering van mijn kant.
geen aanval op wie dan ook geen kritiek, gewoon een constatering.
prober eens andere paddestoelen.
maar goed hier zal je ook wel weer commentaar op hebben!
Misschien kun je een forum beginnen met Raymond B. als enig lid. Dat lijkt me echt wat voor jou.
Niemand heeft rechtstreeks toegang tot de waarheid.

HJW

Bericht door HJW » 26 sep 2018, 16:30

Zolderworm schreef:
26 sep 2018, 16:29
Misschien kun je een forum beginnen met Raymond B. als enig lid. Dat lijkt me echt wat voor jou.
Dat is mijn punt niet eens.
Het is zo van: doordat jullie niet geloven wat ik geloof, praten we langs elkaar heen.
En dan niet doorhebben dat het andersom net zo is. Zit blijkbaar niet in het systeem.......

Raymond B

Bericht door Raymond B » 26 sep 2018, 16:35

Peda,

Ik begrijp je punt, echter mijn punt omdat ik geloof zoals de Bijbel zegt dat JHWH de schepper is van alle dingen.
Dan kan er geen issue zijn tussen welke wetenschap dan ook ( wetenschap die door herhaling een bewezen bewijstrakect heeft)
God als schepper heft ook de natuurwetten geschapen, het een sluit het ander niet uit maar ondersteund dit.

peda

Bericht door peda » 26 sep 2018, 16:42

Raymond B schreef:
26 sep 2018, 16:35
Peda,

Ik begrijp je punt, echter mijn punt omdat ik geloof zoals de Bijbel zegt dat JHWH de schepper is van alle dingen.
Dan kan er geen issue zijn tussen welke wetenschap dan ook ( wetenschap die door herhaling een bewezen bewijstrakect heeft)
God als schepper heft ook de natuurwetten geschapen, het een sluit het ander niet uit maar ondersteund dit.
Het onoverbrugbare verschil in inzicht tussen ons beiden is dat jij God voortdurend concreet naar voren haalt en ik in het geheel niet. Ik ben van mening dat Openbaring vooreerst uit de mensenwereld komt, omdat God in de Openbaring voor meer dan 90% als uiterst mensvormig wordt beschreven. Theologisch ken ik ook het antwoord daarop, maar vanuit wetenschappelijk gezichtspunt raakt dat antwoord kant nog wal. Wetenschap en creationistische theologie, zijn gewoon niet onder dezelfde hoed te brengen. Stijldansen en voetbal moet je ook niet proberen met elkaar te verbinden omdat bij beiden de benen worden gebruikt.

Raymond B

Bericht door Raymond B » 26 sep 2018, 16:52

OK Peda,

dat is jammer ik snap het, ik ben het er niet mee eens, maar ok

peda

Bericht door peda » 26 sep 2018, 16:54

Raymond B schreef:
26 sep 2018, 16:52
OK Peda,

dat is jammer ik snap het, ik ben het er niet mee eens, maar ok
Misschien kruisen wij wel de theologische degens, of je moet de opvatting hebben dat iemand die niet de inwoning heeft van de H Geest, niets kan vertellen over theologie. Wanneer dat jouw standpunt is, dan inderdaad einde oefening.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 26 sep 2018, 16:56

HJW schreef:
26 sep 2018, 16:30
Zolderworm schreef:
26 sep 2018, 16:29
Dat is mijn punt niet eens.
Het is zo van: doordat jullie niet geloven wat ik geloof, praten we langs elkaar heen.
En dan niet doorhebben dat het andersom net zo is. Zit blijkbaar niet in het systeem.......
Het is een beetje vreemd om je (zoals Raymond doet) bij een forum aan te sluiten, waarvan je weet dat er ook best veel mensen zitten met een andere geloofsinhoud dan jij, en vervolgens breeduit te gaan klagen dat er best veel mensen zijn met een andere geloofsinhoud dan jij. Dat slaat natuurlijk nergens op. Waarom zit je dan op dit forum? Omdat je zo nodig je ei kwijt wilt?
Niemand heeft rechtstreeks toegang tot de waarheid.

Martha
Man/Vrouw: V

Bericht door Martha » 26 sep 2018, 17:01

peda schreef:
26 sep 2018, 14:34
Martha schreef:
26 sep 2018, 14:03

Persoonlijk denk ik eerder dat het bij ongelovigen en ex-gelovigen (want meestal zijn het ex- christenen die zich op geloofsfora presenteren als ongelovigen) gaat om mensen met een door zowel interne als externe factoren bevorderde uitgesproken externe attributie. Wat overeenkomt met de houding "Alle ellende in de wereld komt door een oorzaak van buitenaf, maar ik ben niet in zonde gevallen".

Het is in onze optiek gewoon wachten totdat zo'n houding genoeg gaat knellen. Net als met een bevalling het wachten op de weeën.
Hallo Martha,

Ik ben agnost inzake het kennen/weten van het Mysterie en daarnaast ben ik vriend der natuurwetenschappen. Bevindingen van de wetenschap relateer ik aan uitspraken die gedaan worden Over God. Dan knelt het substantieel bij het letterlijk aanvaarden van vele religieuze posities die het etiket eeuwig dogma hebben gekregen. Ik ben als agnost niet tegen de Idee God, daar weet ik niets over te vertellen, maar ik volg niet de Idee God zoals deze op vele plaatsen in de bijbel wordt beschreven. Bij de RKK gelovigen is het niet mogelijk om te kiezen op onderdelen en andere onderdelen te verwerpen. Het ia alles of niets en dat betekent voor mij dat ik mij bij het RKK geloof niet kan aansluiten . De gehele geloofstrein knelt, in jouw woorden, mij te sterk. :flower1:
Goedemiddag meneer Peda,

Bedankt voor de mededeling. Uw visie op de Catholica deel ik niet. Juist zij kent een grote diversiteit en een veelkleurige wijsheid.

Op mijn beurt kan ik u mededelen dat voor mij geen andere kerk in aanmerking kwam, omdat ik daar juist de bekneldheid ervaar die u meent te zien in de Catholica. Wij hebben overigens regelmatig vieringen samen met protestantse kerken.

Dat u dit anders ziet hoeft een vriendelijke verstandhouding wat mij betreft niet te verhinderen :flower1: Het Bloemenveld kent vele Bloemen in vele kleuren.

Inhoudelijk laat ik dit verder liever rusten. Het is niet dat ik dit onderwerp uit de weg ga, maar ik vind een digitaal forum hiervoor niet de geschikte omgeving.

maritime

Bericht door maritime » 27 sep 2018, 01:16

coby schreef:
25 sep 2018, 21:47
maritime schreef:
25 sep 2018, 21:43
coby schreef:
25 sep 2018, 21:37
maritime schreef:
25 sep 2018, 21:24
coby schreef:
24 sep 2018, 22:13

De satan die Israel beschermt? Hij is niet dement geworden. Die wonderen gebeurden gewoon. Dat was niet door een mens.
De staat Israel (1947) is op gericht door jezuietische zionisten, het verre van God. Dus mensen werk.
Ja maar ik had het over die wonderen van bescherming. Er was niet iemand die zei: daar zij nu een rookwolk en hoep.
Israel is voor mij een ieder die gelooft in de Zoon van God, dus zowel jood, griek en heiden. Die zijn het welke Hij beschermd en niks te vrezen hebben.

openbaring 14
12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.
Ja maar er is geen profetie in het O.T. dat alle christenen in Israel gaan wonen.
Dat komt omdat je vleselijk denkt, die verstaat het geestelijke niet.
1 korinthiers 2:
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.

maritime

Bericht door maritime » 27 sep 2018, 01:20

ericjan schreef:
26 sep 2018, 08:19
maritime schreef:
openbaring 14
12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.
Precies, wat staat hier nu?

Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij:
-1. die de geboden Gods bewaren. --> De Joden dus (want Christenen laten het hier afweten)
en
-2. en het geloof van Jezus --> De ware christenen dus.

Beiden Joden en christenen zijn heilig gemaakt.
Dat staat er niet.

-1. die de geboden Gods bewaren. --> en -2. het geloof van Jezus --> = Christen(Jood), griek en heiden.
Dat vormt zich samen Gods Israel.

Handelingen 13:
23 Van het zaad dezes heeft God Israël, naar de belofte, verwekt den Zaligmaker Jezus;
Dus de Here Jezus is de persoon Israel. In Hem is het volk Israel. Net zoals bij Jacob de persoon Israel was en zijn nageslacht volk Israel.

romeinen 9:
6 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.
7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.
8 Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend

Romeinen 11:
7 Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.

Je kunt dit alleen vanuit de geest van God dit verstaan, niet uit de geest van de jodendom.

In de bijbel betekent jood in het hebreeuws: judeeers of van Juda.
Tegenwoordig heeft Jood een religieuse en politieke betekenis gekregen.

ericjan

Bericht door ericjan » 27 sep 2018, 08:13

HJW schreef:
26 sep 2018, 16:08
Raymond B schreef:
26 sep 2018, 16:01
Zolang de bijbel niet door alle betrokkenen wordt gezien als het Woord van JHWH
en of zolang Yeshua niet wordt gezien als het levend geworden Woord
en of zolang men niet accepteerd dat JHWH oa niet kan liegen
en als laatste dat JHWH niet veranderd ook Zijn woord niet dus ook Yeshua niet.

Blijf je langs elkaar praten er is hier sprake van 'appels met kokosnoten' vergelijken.
en dit geld voor elk topic
Je zou je ook eens kunnen inleven in anderen en eens belangstelling kunnen tonen voor het geloof van anderen.......
Maar het is duidelijk: zolang niet iedereen jouw geloofsovertuigingen aanneemt, praat je langs elkaar heen.
Andersom geldt dat uiteraard niet........tjongejonge.
Raymond laat in zijn uitleg alleen precies zien waar en waarom de discussies hier op het forum fout gaan.
Jij voelt je aanevallen omdat Raymond aanvangt met zstandpunten vanuit zichzelf tov anderen.
Maar als er had gestaan,

Zolang de bijbel door enkelen in ikzelf wordt gezien als het Woord van JHWH
en of zolang Yeshua wordt gezien als het levend geworden Woord
en of zolang anderen en ik accepteer dat JHWH oa niet kan liegen
en als laatste dat JHWH niet veranderd ook Zijn woord niet dus ook Yeshua niet.

zal dat botsen met hen die dat niet doen....
Dan zou jij je niet aangevallen voelen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.

coby
Man/Vrouw: V

Bericht door coby » 27 sep 2018, 08:14

maritime schreef:
27 sep 2018, 01:16
coby schreef:
maritime schreef:
coby schreef:
maritime schreef:
25 sep 2018, 21:24

De staat Israel (1947) is op gericht door jezuietische zionisten, het verre van God. Dus mensen werk.
Ja maar ik had het over die wonderen van bescherming. Er was niet iemand die zei: daar zij nu een rookwolk en hoep.
Israel is voor mij een ieder die gelooft in de Zoon van God, dus zowel jood, griek en heiden. Die zijn het welke Hij beschermd en niks te vrezen hebben.

openbaring 14
Ja maar er is geen profetie in het O.T. dat alle christenen in Israel gaan wonen.
1 korinthiers 2:
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Nee dat komt omdat ze doorgeslagen zijn in het vergeestelijken. Calvijn zei dat Jezus antwoordde op de vraag van de discipelen wanneer Hij het Koningschap voor Israel zou herstellen:
when he [Jesus] saith, you shall receive power, he admonisheth them of their imbecility.'

https://www.charismanews.com/opinion/in ... ical-error

Wilkinson also notes, "At the 5th International Sabeel Conference in 2004 [this is an anti-Zionist conference], Mitri Raheb denounced the disciples as 'very narrow-minded,' 'nationalistic,' and 'blinded' for asking such a question."

To be candid, interpretations like these are nothing more than exegetical nonsense, standing the biblical text on its head.

For example, if the disciples had said to Jesus, "Lord, is this the time for us to take up swords and behead our enemies?" He would not have replied, "It's not for you to know the time for beheading that the Father has determined. You just concentrate on preaching the gospel."

Hardly! Instead, He would have rebuked them in no uncertain terms.

But that's not what He did here, despite the fact that His words are constantly interpreted as if He had said, "You idiots! Don't you know that I'm through with Israel? Don't you know that the church has replaced Israel? Have I been with you so long and you still don't get it?"

Instead, He simply told them it was not for them to know exactly when the Father would restore the kingdom to Israel (something that Jesus and Peter and Paul affirmed; see Matthew 19:28; Acts 3:19-21; Romans 11:28-29; 15:8); their mission was to be His witnesses.

Unfortunately, in our day, as we are seeing an increasing number of Christians turning against the modern state of Israel—and I don't simply mean that they are criticizing Israel when Israel deserves criticism but that they are rejecting it as a prophetic fulfillment in any sense of the word, also embracing the Palestinian narrative of Israel as an evil occupier and claiming that no prophetic promises remain to the Jewish people as a nation—we are seeing the seeds of Jew hatred being planted again in the hearts of many of these believers. Their hostility to Israel is hardly a secret.

Be careful, people of God!

History could well repeat itself—to the reproach of the name of Jesus, to the disgrace of the church, and to the spiritual and physical harm of the Jewish people—unless we get our theology right.

You have been forewarned.

Michael Brown

ericjan

Bericht door ericjan » 27 sep 2018, 08:53

coby schreef:
27 sep 2018, 08:14
maritime schreef:
coby schreef:
maritime schreef:
coby schreef:

openbaring 14
1 korinthiers 2:
Nee dat komt omdat ze doorgeslagen zijn in het vergeestelijken. Calvijn zei dat Jezus antwoordde op de vraag van de discipelen wanneer Hij het Koningschap voor Israel zou herstellen:
AMEN !
Inderdaad, doordat Israel als beloofde land er niet meer was en met name de Christelijke kerk een thologie bedacht om dat vermeende Israel gat op te vullen om de Schrift (weer) te laten kloppen kwam men met de onzin dat de plek van Israel is vervangen (vervangingstheologie) door de christelijke kerk. Echter dat kan dan maar op een manier en dat is door alles te vergeestelijken, waar vergeestelijking geheel niet op zijn plaats is.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.

HJW

Bericht door HJW » 27 sep 2018, 09:23

ericjan schreef:
27 sep 2018, 08:53
Inderdaad, doordat Israel als beloofde land er niet meer was en met name de Christelijke kerk een thologie bedacht om dat vermeende Israel gat op te vullen om de Schrift (weer) te laten kloppen kwam men met de onzin dat de plek van Israel is vervangen (vervangingstheologie) door de christelijke kerk. Echter dat kan dan maar op een manier en dat is door alles te vergeestelijken, waar vergeestelijking geheel niet op zijn plaats is.
Vanuit de bijbel is de lijn wel helder. Ik heb het hier al eerder aangegeven.
De heidenen komen erbij, het is geen vervanging maar uitbreiding.

Vanuit de christelijke theologie die later is ontstaan, loop je dan vast. Maar dat is dan een probleem van de christelijke theologie.

maritime

Bericht door maritime » 28 sep 2018, 01:20

ericjan schreef:
27 sep 2018, 08:53
coby schreef:
27 sep 2018, 08:14
maritime schreef:
coby schreef:
maritime schreef:

openbaring 14
1 korinthiers 2:
AMEN !
Lezen is blijkbaar moeilijk voor jou. Ik heb nergens over vervangings theologie.
Ga eens inhoudelijk in op de teksten welke ik citeer. Want dat staat geschreven.
Ik ga hier ook niet meer verder op in.

ericjan

Bericht door ericjan » 01 okt 2018, 08:15

maritime schreef:
28 sep 2018, 01:20

Lezen is blijkbaar moeilijk voor jou. Ik heb nergens over vervangings theologie.
Ga eens inhoudelijk in op de teksten welke ik citeer. Want dat staat geschreven.
Ik ga hier ook niet meer verder op in.
Klopt !
Je hebt het niet over vervangingstheologie maar je past het steeds toe.

Plaats reactie