Te lief

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Plaats reactie
Steven
Man/Vrouw: M

Te lief

Bericht door Steven » 18 jun 2018, 05:53

Ik hoor het sinds mijn vroegste jaren, en werd er laatst weer mee geconfronteerd.
- "Je bent te bescheiden"
- "Het is voor mij genoeg dat ik mijn team goed help"
- "Laat jezelf meer zien"
- "Het gaat niet om mij, maar om wat we samen willen bereiken"
- "Ga voor jezelf"
- "Maar ik kan mijn team niet verloochenen"
- "Je bent te lief"
- "Het gaat in tegen wie ik ben".
Het ging nog even door. Ik brak. "Je kunt mij dit niet vragen", zei ik volledig van slag. "Het is heel belangrijk voor me trouw te zijn..."

Dagen lang maalde het door mijn hoofd: Is zachtmoedigheid soms geen deugd? Ben ik echt te lief? Waarom zegt mijn gevoel dan iets anders?

Mattheüs 5:5 zegt: Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven. En Efeziërs 4:2: Wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde.

Iemand die zachtmoedig is heeft een vriendelijk karakter en is zacht van aard. Zachtmoedige personen zullen een ander nooit opzettelijk schade berokkenen, want dat druist tegen hun aard in. Ze zijn meegaand en welwillend, zullen niet snel op hun strepen gaan staan. Problemen proberen ze altijd vriendelijk en in goede verstandhouding op te lossen.

Geen rauwdouwer dus. Tja. Rijk zal ik ermee niet worden. En er is vaak misbruik gemaakt van mijn loyaliteit, dat is waar. Maar zij die mij echt kennen weten: Ik ben eerlijk en liefdevol en laat je nooit in de steek. Hoe kan dit verkeerd zijn?

Trajecto
Site Admin

Re: Te lief

Bericht door Trajecto » 18 jun 2018, 09:44

Welkom op het forum, Steven.

Ik vind: het is prima in orde!
Zou je niet zachtmoedig moeten zijn maar een streber die met ellebogen werkt en rijk wil worden... (?)
Welnee, beter van niet.
Als je goed samenwerkt in een team en voorop stelt dat jullie gezamenlijk wat bereiken, zie ik helemaal niet een probleem.
Men is het misschien niet zo gewend dat je die opstelling hebt, maar ja... dat kan dan wellicht nog komen.
Misbruik maken van jouw loyaliteit is natuurlijk een slechte zaak en wellicht is het iets dat je een beetje in de gaten kunt houden of zoiets niet weer dreigt te gebeuren, maar verder: ga je niet in allerlei bochten wringen om onaardig te worden.
Het zou toch heel raar zijn om dat te doen; dus hooguit kordaat wezen als men tracht misbruik van je te maken want dat moet niet gebeuren.
Nulla aetas ad discendum sera

Peter79

Bericht door Peter79 » 18 jun 2018, 09:56

Steven schreef:Ik hoor het sinds mijn vroegste jaren, en werd er laatst weer mee geconfronteerd.
- "Ga voor jezelf"
- "Je bent te lief"
Het ging nog even door. Ik brak. "Je kunt mij dit niet vragen", zei ik volledig van slag. "Het is heel belangrijk voor me trouw te zijn..."

Dagen lang maalde het door mijn hoofd: Is zachtmoedigheid soms geen deugd? Ben ik echt te lief? Waarom zegt mijn gevoel dan iets anders?

Mattheüs 5:5 zegt: Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven. En Efeziërs 4:2: Wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde.

Iemand die zachtmoedig is heeft een vriendelijk karakter en is zacht van aard. Zachtmoedige personen zullen een ander nooit opzettelijk schade berokkenen, want dat druist tegen hun aard in. Ze zijn meegaand en welwillend, zullen niet snel op hun strepen gaan staan. Problemen proberen ze altijd vriendelijk en in goede verstandhouding op te lossen.

Geen rauwdouwer dus. Tja. Rijk zal ik ermee niet worden. En er is vaak misbruik gemaakt van mijn loyaliteit, dat is waar. Maar zij die mij echt kennen weten: Ik ben eerlijk en liefdevol en laat je nooit in de steek. Hoe kan dit verkeerd zijn?
Hoi Steven,

Dank voor het delen.
Ik ken de mensen met hun goedbedoelende tips en ik heb ook lang geprobeerd mezelf bij te schaven. Nu denk ik vaak: ik ben gestopt met proberen anders/beter te zijn dan wie ik ben en het is goed zo.

Maar ik ken jou niet en nu je deze vraag opwerpt, wil ik je graag het beeld van Zacheus meegeven. Zacheus heeft zijn eigen manier om Jezus toch te zien, zonder zich door de massa heen te dringen. Maar Jezus pikt hem eruit en zegt dat Hij bij hem in huis wil komen. Is het werkelijk je karakter of denk je ergens ook te klein van jezelf, ben je ergens bang om fouten te maken of gekwetst te worden, neem je genoegen met minder dan God je wil geven? Zeker bij christenen die zichzelf wegcijferen en nederig zijn voor God is lief zijn mijns inziens een valkuil. Je bent geliefd, je bent Gods kind en in deze wereld zal je bij tijd en wijle je tanden moeten laten zien om het kwetsbare te beschermen en het goede te doen.
:)

coby
Man/Vrouw: V

Bericht door coby » 18 jun 2018, 10:36

Te lief wordt mee bedoeld dat je anderen over je heen laat lopen denk ik.
Heb je naaste lief als jezelf. Niet alleen die naaste. Als mensen misbruik van je maken, geef je je grenzen niet aan en gaat het ten koste van jezelf. Ik hou het ook niet vol, want ik word wel kwaad als iemand over me heen loopt, dus dan maar gewoon een onsympathiek nee. Dat is ook nog beter voor hen. Anders stel ik ze in staat om over me heen te lopen. Jezus liet niet over Zich heen lopen.

coby

Bericht door coby » 18 jun 2018, 13:57

Mijn moeder was echt altijd lief. Ik heb haar nooit kwaad zien worden. Altijd maar ruzies sussen en de lieve vrede bewaren. Ze zei laatst dat dat kwam omdat haar vader aggressief kon zijn, want die was alcoholist en zij was het lieve kleinste kindje en dan moest zij naar die vader gaan en de boel sussen.
Die man was aan de drank gegaan omdat ie in een concentratiekamp had gezeten, omdat ze Joden hadden opgevangen.

ericjan

Bericht door ericjan » 19 jun 2018, 10:52

Steven schreef:Ik hoor het sinds mijn vroegste jaren, en werd er laatst weer mee geconfronteerd.
- "Ga voor jezelf"
- "Je bent te lief"
Het zijn de rekenen van de eindtijd dat men in de ongelovige wereld zo denkt.
Daarom ook stelt Yeshua: We zijn niet van deze wereld en moeten er ook geen deel van willen uitmaken,
Daarom ook zegt Yeshua: We moeten geen schatten verzamelen in deze wereld, maar schatten verzamelen voor de komende wereld.

Zoals jij het doet is het bijbels.
Het betekent dat je beloning in wereldse maten minder zal zijn dan anders mogelijk is, maar de Schrift leert ook dat G'd de komende beloning dan des te groter maakt. :D

In deze ben je wat dat betreft mijn leermeester, respect !
Spreuken 30:5-6 G;d zegt Zijn Woord is onfeilbaar

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 20 jun 2018, 16:36

- "Ga voor jezelf"
- "Je bent te lief"

Je kunt zeker te lief, of te goed zijn. Dat merk je als anderen misbruik gaan maken van je goedheid. Dan wordt het tijd om een grens te trekken. Ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat we al te goed zijn. Dat is in ieder geval ook niet vol te houden.
I hate being sexy. But somebody has to do it.

callista

Bericht door callista » 27 jun 2018, 07:17

En Steven....er hebben verschillende mensen op je gereageerd.
Hoe kijk je daartegen aan.?

Of interesseert je dat eigenlijk niet en wilde je je alleen maar uiten?

Tin
Moderator

Bericht door Tin » 01 jul 2018, 13:22

callista schreef:En Steven....er hebben verschillende mensen op je gereageerd.

Dat laatste zo te zien.
Want hij is na plaatsing van zijn bericht überhaupt niet meer ingelogd geweest.
Niets is wat het lijkt.

peda

Bericht door peda » 01 jul 2018, 13:32

Tin schreef:
callista schreef:En Steven....er hebben verschillende mensen op je gereageerd.

Dat laatste zo te zien.
Want hij is na plaatsing van zijn bericht überhaupt niet meer ingelogd geweest.

Hij is niet de enige. Ik ben ook gestopt met het welkom heten van nieuwe leden. Eerst maar eens afwachten of er nog een vervolg schrijven komt, dan is het nog vroeg genoeg voor een hartelijk woord.

Martha

Bericht door Martha » 02 aug 2018, 16:40

Is het niet juist de daad van zelfontlediging waarmee God zich in Christus heeft geopenbaard, waarmee Christus tot het uiterste heeft liefgehad?

En wat blijft het moeilijk voor een mens. Of toch de moeite waard?

Plaats reactie