Wandelen als Jezus, het kan

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
peda
Man/Vrouw: M

Re: Wandelen als Jezus, het kan

Bericht door peda » 24 mei 2018, 11:52

pyro schreef: Wat betreft inspiratie biedt navolging van de Schepper creatieve perspectieven. Een wandeling maken heet niet voor niets 'een luchtje scheppen'. Lucht, adem, ruach wordt immers van oudsher in verband gebracht met de geest. Zo verbindt ook de pyroïst zich al wandelend met de Scheppende Geest.
Heel bijzonder pyro. Boeddha kwam zittende onder de ficus religiosa tot "' Verlichting "'. Jij Verbindt je al wandelend met de Scheppende Geest.
Een zeer bijzondere mystieke ervaring. :!:

peda

Bericht door peda » 24 mei 2018, 12:31

Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:
pyro schreef:Wandelen als Jezus kan ik wel, maar de geestelijke dingen die Hij deed kan ik niet of minder goed :mrgreen:
Persoonlijk geloof ik dat dat rondom Jezus de idealisering heeft toegeslagen , waardoor hij na zijn sterven een niet meer te evenaren niveau bij zijn volgers heeft bereikt. Maar mijn geloven, is natuurlijk geen zeker-weten. :!:
Jezus is opgestaan uit de dood en daarom bleven zijn volgelingen hem trouw. Thomas kwam pas tot geloof nadat hij de wonden van de kruisiging had gezien. Als Christus niet was opgewekt hadden we nooit van hem gehoord.
Paulus rept in 1 Kor 15 van 500 volgelingen die Jezus na zijn dood gezien hebben. Een fors aantal, waarvan de andere verhalen geen gewag maken. Daar worden de discipelen en enige vrouwen genoemd. 500 volgelingen, reeds 40 dagen na zijn sterven, is reeds een kleine schare, zeker terug te voeren op de invloed van het charisma van Jezus. Ik denk ook niet dat de belangrijke Karafas zo'n ophef had gemaakt als het aantal volgelingen van Jezus tijdens zijn leven zich had beperkt tot 12 plus enige vrouwen. Maar zeker weten is er natuurlijk niet bij.

Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine » 24 mei 2018, 13:33

Ik moet steeds denken aan Henoch.
Genesis 5: 24: En Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God had hem opgenomen. (NBG'51)
Dat zegt voor mij dat er verbondenheid, vertrouwen is...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 24 mei 2018, 14:45

peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:
pyro schreef:Wandelen als Jezus kan ik wel, maar de geestelijke dingen die Hij deed kan ik niet of minder goed :mrgreen:
Persoonlijk geloof ik dat dat rondom Jezus de idealisering heeft toegeslagen , waardoor hij na zijn sterven een niet meer te evenaren niveau bij zijn volgers heeft bereikt. Maar mijn geloven, is natuurlijk geen zeker-weten. :!:
Jezus is opgestaan uit de dood en daarom bleven zijn volgelingen hem trouw. Thomas kwam pas tot geloof nadat hij de wonden van de kruisiging had gezien. Als Christus niet was opgewekt hadden we nooit van hem gehoord.
Paulus rept in 1 Kor 15 van 500 volgelingen die Jezus na zijn dood gezien hebben. Een fors aantal, waarvan de andere verhalen geen gewag maken. Daar worden de discipelen en enige vrouwen genoemd. 500 volgelingen, reeds 40 dagen na zijn sterven, is reeds een kleine schare, zeker terug te voeren op de invloed van het charisma van Jezus. Ik denk ook niet dat de belangrijke Karafas zo'n ophef had gemaakt als het aantal volgelingen van Jezus tijdens zijn leven zich had beperkt tot 12 plus enige vrouwen. Maar zeker weten is er natuurlijk niet bij.
Ja en dan zijn er mensen die beweren dat Paulus niet over een fysieke Jezus rept.
'waarin iemand stout is, daarin ben ik ook stout.'

peda

Bericht door peda » 24 mei 2018, 16:04

Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:
Ja en dan zijn er mensen die beweren dat Paulus niet over een fysieke Jezus rept.
Maar dan wel een zeer bijzondere "' fysieke vorm "'. Vergeet niet dat volgens het verhaal Jezus een kamer binnen kon komen zonder schoorsteen, raam of de deur te gebruiken en dat hij bij zijn Hemelvaart, geen last had van de zwaartekracht. Een normaal fysiek menselijk lichaam is daartoe niet in staat.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 24 mei 2018, 16:09

Nee, maar een normaal mens kan ook niet over water lopen, demonen uitdrijven, doden opwekken en van vijf broden en twee vissen een veelvoud maken voldoende om een schare van vele duizenden van te voeden. Dus wat is je punt? :mrgreen:

peda

Bericht door peda » 24 mei 2018, 16:17

Piebe Paulusma schreef:Nee, maar een normaal mens kan ook niet over water lopen, demonen uitdrijven, doden opwekken en van vijf broden en twee vissen een veelvoud maken voldoende om een schare van vele duizenden van te voeden. Dus wat is je punt? :mrgreen:

Daarvoor had Jezus ook de dna aangeleverd door de H Geest ter beschikking en dat betekent dat hij volgens het verhaal enig was in zijn menselijke soort. Dat is mijn punt. :flower1:

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 24 mei 2018, 16:42

peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:Nee, maar een normaal mens kan ook niet over water lopen, demonen uitdrijven, doden opwekken en van vijf broden en twee vissen een veelvoud maken voldoende om een schare van vele duizenden van te voeden. Dus wat is je punt? :mrgreen:

Daarvoor had Jezus ook de dna van de H Geest ter beschikking en dat betekent dat hij volgens het verhaal enig was in zijn soort. Dat is mijn punt. :flower1:
Ja en daaruit kunnen we concluderen dat hij ook voor zijn dood en opstanding door muren had kunnen gaan.

peda

Bericht door peda » 24 mei 2018, 16:55

Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:

Daarvoor had Jezus ook de dna van de H Geest ter beschikking en dat betekent dat hij volgens het verhaal enig was in zijn soort. Dat is mijn punt. :flower1:
Ja en daaruit kunnen we concluderen dat hij ook voor zijn dood en opstanding door muren had kunnen gaan.
In mijn visie theologisch volkomen correct. Je kunt je zelfs in redelijkheid afvragen of er geen sprake was van een schijn-lichaam ( docetisme ) bij het leven van Jezus op aarde. De gedachte aan een schijnlichaam heeft in de Kerk overigens geen grote aandacht gekregen omdat Jezus aldaar vanaf Nicea theologisch zowel puur mens als puur God was. Het schijnlichaam leeft nog voort in delen van de esoterie.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 24 mei 2018, 19:33

Ik begrijp de gedachte dat Jezus een schijnlichaam had op aarde, maar ik deel die opvatting zelf niet. Nee, naar mijn mening had Christus een lichaam van vlees en bloed net als jij en ik, echter door zijn geloof verzette hij bergen die wij niet kunnen bewegen.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 25 mei 2018, 17:31

Bonjour schreef:
Zolderworm schreef:De hersenen zijn een tussen-middel, een soort radio, maar het programma vinden we in de astrale/mentale wereld.
En de transistoren in je PC, maken die ook contact met een astrale/mentale wereld?
En kan je aangeven waar in de hersenen deze ontvangertjes zitten? En hoe het komt dat ik wel mijn eigen signalen opvang en niet die van iemand anders. Ja er zijn mensen die andermans signalen claimen op te vangen, doch deze komen niet door testen heen.

Dit is de state-of-the-art met digitale componenten. Gewoon stoffelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=D5VN56jQMWM
Ja, ik kan natuurlijk weinig met mensen die gewoon stoffelijk-materieel denken. Het probleem is echter dat het hun nog steeds niet is gelukt te verklaren hoe bewustwording in de stof werkt. Of liever: hoe het mogelijk is dat de hersenen bewustwording veroorzaken. Ook Swaab lukt dat niet. Dat is de zwakte van zijn theorie.
Voor de psychisch monist is alles geest en is de waarneming van de stoffelijkheid, of van de stoffelijke hersenen als object, feitelijk een illusie ons door ons bewustzijn opgelegd. Dus is de geest dan alom in de hersenen aanwezig en kun je niet spreken van een stoffelijk communicatiepunt.
Niemand heeft rechtstreeks toegang tot de waarheid.

peda

Bericht door peda » 25 mei 2018, 17:45

Zolderworm schreef:
Bonjour schreef:
Zolderworm schreef:De hersenen zijn een tussen-middel, een soort radio, maar het programma vinden we in de astrale/mentale wereld.
En de transistoren in je PC, maken die ook contact met een astrale/mentale wereld?
En kan je aangeven waar in de hersenen deze ontvangertjes zitten? En hoe het komt dat ik wel mijn eigen signalen opvang en niet die van iemand anders. Ja er zijn mensen die andermans signalen claimen op te vangen, doch deze komen niet door testen heen.

Ja, ik kan natuurlijk weinig met mensen die gewoon stoffelijk-materieel denken. Het probleem is echter dat het hun nog steeds niet is gelukt te verklaren hoe bewustwording in de stof werkt. Of liever: hoe het mogelijk is dat de hersenen bewustwording veroorzaken. Ook Swaab lukt dat niet. Dat is de zwakte van zijn theorie.
Voor de psychisch monist is alles geest en is de waarneming van de stoffelijkheid, of van de stoffelijke hersenen als object, feitelijk een illusie ons door ons bewustzijn opgelegd. Dus is de geest dan alom in de hersenen aanwezig en kun je niet spreken van een stoffelijk communicatiepunt.
Zolderworm, jij hebt hetzelfde probleem als ik ook heb. Hoe kun jij empirisch aantonen dat psychisch monisme het Ultieme is en hoe kan ik aantonen dat dualisme het bij het rechte eind heeft? Het blijft bij het volgen van de basis-overtuiging. Psychisch-monisme heeft in mijn optiek beslist hand en voet. Desondanks ben ik dualistisch ingesteld. Een twee-wereld, maar raken die elkaar ergens ? Daar ben ik theoretisch naar op zoek. :flower1:

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 25 mei 2018, 17:51

peda schreef:
Zolderworm schreef:
Bonjour schreef:

Zolderworm, jij hebt hetzelfde probleem als ik ook heb. Hoe kun jij empirisch aantonen dat psychisch monisme het Ultieme is en hoe kan ik aantonen dat dualisme het bij het rechte eind heeft? Het blijft bij het volgen van de basis-overtuiging. Psychisch-monisme heeft in mijn optiek beslist hand en voet. Desondanks ben ik dualistisch ingesteld. Een twee-wereld, maar raken die elkaar ergens ? Daar ben ik theoretisch naar op zoek. :flower1:
Dat onderwerp is te uitgebreid om het er nu over te hebben. Te meer omdat ik er nu mee moet stoppen omdat mijn weekend-verlof begint. Met enig geluk ben ik dinsdagmiddag weer aanwezig.

Bonjour

Bericht door Bonjour » 26 mei 2018, 08:46

Zolderworm schreef:Ja, ik kan natuurlijk weinig met mensen die gewoon stoffelijk-materieel denken. Het probleem is echter dat het hun nog steeds niet is gelukt te verklaren hoe bewustwording in de stof werkt. Of liever: hoe het mogelijk is dat de hersenen bewustwording veroorzaken. Ook Swaab lukt dat niet. Dat is de zwakte van zijn theorie.
Denk je dat echt? Ik denk dat wanneer je een stel informatici een lange tijd bij elkaar zet met voldoende geld en zware computers zij prima het hersenproces kunnen naspelen. En eigenlijk doet Google dat dus. Als ik naar die telefoongesprekken luister, betwijfel ik of de andere kant door had dat het een computer was. Dat betekent dat Turing een gepasseerd station is.
Wij denken allemaal dat het bewustzijn, dat stemmetje in het hoofd zo belangrijk is voor je hersenen. Dat daar de beslissingen genomen worden. En dat is heel onlogisch. En met een paar testen kan je dat ook wel aantonen. Bijvoorbeeld met de test dat de uitkomst van de beslissing al gemeten kan worden voor het bewustzijn ze neemt.
Ik heb al gezegd dt elke zenuwcel dat een ontvanger/zender moet hebben. Maar als we de verbindingen tussen de zenuwcellen weghalen of verdoven, dan kan de cel opeens toch geen beslissingen meer nemen. Dat is toch gek?
De omgekeerde stelling kan je ook onderzoeken. Bv mensen met uittredingservaringen. Daar zijn er genoeg van. En toch kennen we geen betrouwbare uitkomsten van dit soort testen die deze stelling aantonen.
Dus beide zijden kunnen testen doen. De testen voor het materialistische wereldbeeld komen wel met resultaten, de andere niet. Enne, testen die werken staan in een wetenschappelijk blad. Niet in een boek.

@Trajecto, we hebben een toipc "Over bewustzijn". waarschijnlijk moet je wat verplaatsen.

Trajecto: Ja, de inhoud van dit bericht is gekopieerd naar het topic Over bewustzijn.

pyro

Bericht door pyro » 26 mei 2018, 21:39

peda schreef:
De evangelisten hebben met name weergegeven wat de persoon en het optreden van Jezus betekent. Een getuigenis uit geloof tot geloof. We hebben dus inderdaad te maken met een (geloofs)ideaal. Tussen degenen die dit geloofsideaal zijn toegedaan en hen die dit allemaal niet aanspreekt of het zelfs verwerpen, zullen de denkwegen zich al snel scheiden, m.i. :|
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

peda

Bericht door peda » 27 mei 2018, 09:13

pyro schreef:
peda schreef:
De evangelisten hebben met name weergegeven wat de persoon en het optreden van Jezus betekent. Een getuigenis uit geloof tot geloof. We hebben dus inderdaad te maken met een (geloofs)ideaal. Tussen degenen die dit geloofsideaal zijn toegedaan en hen die dit allemaal niet aanspreekt of het zelfs verwerpen, zullen de denkwegen zich al snel scheiden, m.i. :|
Wanneer het ideaal wordt gepresenteerd als historische waarheid waarnaar feitelijk op individuele basis geoordeeld zal worden na de dood, dan zal deze presentatie verzet opleveren bij andersdenkenden. De gelovige houdt deze persoonlijke inschatting niet voor zichzelf, maar spiegelt de houding van de ander tegen deze inschatting en brengt deze inschatting voorts als ook voor de ander geldende waarheid. Zelf ben ik enorm geinteresseerd in theologie, wil daar graag over van gedachten wisselen, maar niet in een dreigementsvorm. Dat lukt naar mijn inschatting bij een aantal gelovigen prima, bij anderen helaas van geen kant.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 27 mei 2018, 11:52

Een gelovige die dreigt schiet zijn doel voorbij, want naastenliefde is belangrijker dan geloof (1 Kor. 13:13) zo leert de apostel.

pyro

Bericht door pyro » 27 mei 2018, 16:10

peda schreef: Wanneer het ideaal wordt gepresenteerd als historische waarheid waarnaar feitelijk op individuele basis geoordeeld zal worden na de dood, dan zal deze presentatie verzet opleveren bij andersdenkenden. De gelovige houdt deze persoonlijke inschatting niet voor zichzelf, maar spiegelt de houding van de ander tegen deze inschatting en brengt deze inschatting voorts als ook voor de ander geldende waarheid. Zelf ben ik enorm geinteresseerd in theologie, wil daar graag over van gedachten wisselen, maar niet in een dreigementsvorm. Dat lukt naar mijn inschatting bij een aantal gelovigen prima, bij anderen helaas van geen kant.
Niet zo'n aansprekend beeld van 'de' gelovige. Ik ga uit van zoiets als de historische waarheid van iemands persoonlijke levenswandel, en dat die gevolgen heeft voor de geestelijke mens - de ongeziene essentie die blijft bestaan na het afleggen van het materiële lichaam. Die metaforisch wel de 'aardse tent' wordt genoemd. Of een andere metafoor, die van het zaadje ('er wordt gezaaid in vergankelijkheid') dat sterft om een gewas voort te brengen ('er wordt opgewekt in onvergankelijkheid').
Het benoemen van de betreffende morele oorzaken en consequenties wordt wel als 'dreigement' opgevat, wat inderdaad in sommige gevallen ook echt zo wordt gebracht. In andere gevallen niet. Ik kan me niet herinneren de dreigementsvorm weleens te hebben gehanteerd op dit forum en vind het eigenlijk jammer dat je de boel zo veralgemeniseert.
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 27 mei 2018, 21:35

Trajecto:
Inhoud van dit bericht verplaatst naar topic Over bewustijn.
Laat zachtjes borrelen en blijf roeren tot het dik wordt.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 28 mei 2018, 12:37

Trajecto:

Bonjour

Bericht door Bonjour » 29 mei 2018, 06:10

Trajecto:

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 29 mei 2018, 18:55

Trajecto:
Laat zachtjes borrelen en blijf roeren tot het dik wordt.

Plaats reactie