Sporten met 6 kerken in de buurt

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

viewtopic.php?f=10&t=95#p1182
Plaats reactie
Gaitema
Man/Vrouw: M

Sporten met 6 kerken in de buurt

Bericht door Gaitema » 18 aug 2013, 11:29

Wat wij hier voor het tweede jaar doen in Nijverdal is een vruchtbaar stuk oecumene te noemen.
Met 6 kerken verbonden aan de stichting Youth for Christ Nijverdal/Hellendoorn zetten we een sportweek in de buurt op met vele vrijwilligers uit die kerken. Waarvan o.a. 15 jongeren die de kinderen tijdens het sporten begeleiden. Veel wordt er gedeeld. Ook deelde één van de 15 jongeren die ik noemde het grote verlies van zijn broer en twee grootouders in de afgelopen tijd en de psychische problemen dat het bij hem teweeg gebracht had. Enorm veel verdriet kwam bij hem los. Er werd voor hem gebeden en zo konden we ook bemoedigd er zijn. Hij gaf aan dat dit als een tweede familie voelde en was bang na deze week in een gat te vallen. We beloofden contact te houden. Als familie houd je elkaar in het oog. Mobiele nummers werden gedeeld, zodat we altijd bereikbaar zijn. Ook is dit ideaal om kinderen en tieners in de wijk te bereiken. Ook de ouders. Er werd op de BBQ gedeeld dat we dit doen omdat we geloven dat er een God is die van ons houdt en dat we daarom ook dit hebben neer gezet voor de buurt. Er werd in eenvoudige beelden aan kinderen in een schetsje het evangelie uitgelegd. Op de laatste dag uitgebeeld met iemand die vast zat op een stoel en er niet af te krijgen was, behalve door iemand die voor hem bad. Daarna een gesprekje met de kinderen over wat we hier mee wilden zeggen. De kinderen haalden het er uit. God wil je bij alles helpen. Als je bid, dan helpt Hij jou. Op mooie en moeilijke momenten. In goede en slechte tijden. Zo ook waren er tieners uit de buurt toen een topsporter op panna-voetbalgebied na het laten zien van vele kunsten met de bal een goede evangeliserende boodschap mee gaf.

Een vruchtbaar stuk oecumene op evangelisatie vlak en in de eerste plaats door vanuit Gods liefde met activiteiten de wijk in te gaan, als een tweede familie :D

Zijn er plaatselijk bij jou in de buurt dergelijke initiatieven en hoe zijn jouw bevindingen daarin?
Alzo lief heeft God 'de wereld' gehad.. :P

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Re: Sporten met 6 kerken in de buurt

Bericht door Wim Nusselder » 21 aug 2013, 23:33

Mooi Gaitema.
Ik weet dat er in Haarlem vergelijkbare activiteiten georganiseerd worden door Geloven In De Stad, een samenwerkingsverband van zo'n 16 kerken, maar ik kan daar verder niet zo veel over vertellen, omdat ze niet in mijn buurt plaatsvinden en mijn kinderen niet (meer) tot de doelgroep behoren.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Plaats reactie