[splits] De Kath. Kerk en oecumene m. overige christenen

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

viewtopic.php?f=10&t=95#p1182
pyro
Man/Vrouw: M

Re: [splits] De Kath. Kerk en oecumene m. overige christenen

Bericht door pyro » 11 jun 2013, 06:31

Peter79 schreef: Reden = oecumene niet mogelijk? O nee, dat is vast inlegkunde. Maar wat is de reden?
Op welke basis oecumene berust heeft Riemer in deze draad helder aangegeven. Verder is de vraag waar je bij wilt horen een persoonlijke afweging die voor de forumgebruikers verder niet boeiend is, zoals Loyola schreef.
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto » 11 jun 2013, 14:05

pyro schreef:
Peter79 schreef: Reden = oecumene niet mogelijk? O nee, dat is vast inlegkunde. Maar wat is de reden?
Op welke basis oecumene berust heeft Riemer in deze draad helder aangegeven. Verder is de vraag waar je bij wilt horen een persoonlijke afweging die voor de forumgebruikers verder niet boeiend is, zoals Loyola schreef.
Er zijn natuurlijk groepen waarmee de katholieke kerk moeilijk in oecumene kan zijn. Of je zo'n groepering dan per se als niet-christelijk moet omschrijven is nog weer wat anders zou ik zeggen.
Maar het hangt natuurlijk af van de definitie van beide.
Nulla aetas ad discendum sera

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 12 jun 2013, 17:33

Wim Nusselder schreef:Als we er voor het gemak even van uit gaan dat het christendom bestaat uit alle mensen die zich christen noemen en zich als zodanig organiseren, dan kun je ....
Okidoki schreef:Inderdaad, dan kan ik afhaken omdat er heel veel mensen zijn die zich christen noemen en dat niet zijn. Daar is dus ook nooit eenheid mee te vinden.
Als uitgangspunt van geloofsgesprek nemen dat iemand christen is die zich christen noemt impliceert geen oordeel dat zo iemand christen is.
Aan dat oordeel waag ik me niet zo gauw, juist vanwege de waarde die ik hecht aan dat gesprek, ook met mensen die zich christen noemen en het (ook volgens mij) niet zijn.
Dat geloofsgesprek wil ik niet bij voorkeur bemoeilijken door mensen niet christelijk te noemen die er waarde aan hechten zichzelf wel christelijk te noemen.
Is oecumene niet ook eenheid zichtbaar maken door in gesprek te blijven met elkaar als goedwillende mensen, ongeacht verschillen?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Jerommel

Bericht door Jerommel » 12 jun 2013, 18:18

Tsja...
Wat is dan een christen?
Ik denk dat je het wel uit de Bijbl kunt afleiden, wat een christen is of zou moeten zijn.
Maar vooralsnog weet m.i. alleen God het.

Verder is het i.m.o. een persoonlijk traject, evengoed tezamen met anderen, voor wie het ook een persoonlijk traject is.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto » 13 jun 2013, 02:58

Aangezien dit een [splits]-topic is er geen duidelijke topicstart maar we moeten toch op zijn minst de titel in de gaten houden en daarin neemt de katholieke kerk een sleutelpositie in. Ik vind dat absoluut niet terug wanneer we zo zonder enige duidelijke omkadering over oecumene en over christenen spreken.
Dat we hier in Geloofsgesprek en in het subforum Geloof delen veel ruimte hebben mag wezen maar dat is off-topic en zo hebben we het niet over wat de titel aankondigt.

pyro

Bericht door pyro » 30 jul 2013, 19:44

Trajecto schreef:Aangezien dit een [splits]-topic is er geen duidelijke topicstart maar we moeten toch op zijn minst de titel in de gaten houden en daarin neemt de katholieke kerk een sleutelpositie in. Ik vind dat absoluut niet terug wanneer we zo zonder enige duidelijke omkadering over oecumene en over christenen spreken.
Dat we hier in Geloofsgesprek en in het subforum Geloof delen veel ruimte hebben mag wezen maar dat is off-topic en zo hebben we het niet over wat de titel aankondigt.
De omkadering is de grondslag van de oecumene zoals de nationale synode die hanteert omdat dit hun subforum is. Ik weet overigens niet welke omkadering dat precies is, maar het is volgens mij wel iets anders dan de grondslag die de katholieke kerk hanteert voor oecumene. Kortom dit is een typisch gevalletje van: 'bij onbreken van eenduidige uitgangspunten is geen zinnige discussie mogelijk'.
Toedeledokies 8-)
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto » 30 jul 2013, 22:07

pyro schreef: De omkadering is de grondslag van de oecumene zoals de nationale synode die hanteert omdat dit hun subforum is. Ik weet overigens niet welke omkadering dat precies is, maar het is volgens mij wel iets anders dan de grondslag die de katholieke kerk hanteert voor oecumene. Kortom dit is een typisch gevalletje van: 'bij ontbreken van eenduidige uitgangspunten is geen zinnige discussie mogelijk'.
Toedeledokies 8-)
Dat moeten we als het even kan niet hebben en dus is het zinnig om de definities/grenzen te gaan aangeven/vaststellen.
Als we bij de terminologie er verschillende dingen onder verstaan, ontstaan er vooral misverstanden en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Laten we zien hoe de Nationale Synode hierin de dingen hanteert en hoe de katholieke kerk het gedefinieerd heeft. Dit laatste is gezien de titel vooral een belangrijk item in dit topic.

Rechtuit

Bericht door Rechtuit » 19 mei 2015, 10:30

Okidoki schreef:
Wim Nusselder schreef: Ik ben dus wel benieuwd naar de redenen waarom dat in jullie geval niet werd toegestaan.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Vrij simpel: landelijk geen lid dan lokaal ook niet. Zo werkte de RvK namelijk in het verleden.

Ik sta trouwens helemaal niet te springen en te jubelen bij het idee dat de GKV lid zou worden van de RvK: het is een voor de onderliggende denominaties weinig zeggend orgaan namelijk. Laten we in de kleine G-kerken eerst maar eens eenheid vinden. (NGK-CGK-GKV).
In de zogenaamde kleine G kerkjes zal er nooit eenheid komen ze scheuren voortdurend zit in het calvijnse protestantisme.

Maar wat is Kerk en wat niet.PKN en de kleine G kerken zijn hooguit geloofsgemeenschappen maar geen kerken.Pinkstergroepen en volle evangelie groepen zijn of neigen naar sektes op zich zelfstaande de groepen.

Kerken in Nederland zijn Rooms Katholieke Kerk oud Bisschoppelijke Clezerezie.Rooms Katholieke Kerk,Anglicaanse Kerk.De Orthodoxe Kerk.
Tussen deze zusterkerken is de oecumene een feit al zo door het staan in de Apostolische Successie.De onderlinge Sacrament opvatting kan op onderdelen verschillen eerder ingegeven door de landscultuur. De oecumene en oecumene is er een van het rondpraten en er is er een die al eeuwen bestaat en mensen echt met elkaar verbindt.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 19 mei 2015, 16:38

Rechtuit schreef:
Okidoki schreef:
Wim Nusselder schreef: Ik ben dus wel benieuwd naar de redenen waarom dat in jullie geval niet werd toegestaan.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Vrij simpel: landelijk geen lid dan lokaal ook niet. Zo werkte de RvK namelijk in het verleden.

Ik sta trouwens helemaal niet te springen en te jubelen bij het idee dat de GKV lid zou worden van de RvK: het is een voor de onderliggende denominaties weinig zeggend orgaan namelijk. Laten we in de kleine G-kerken eerst maar eens eenheid vinden. (NGK-CGK-GKV).
In de zogenaamde kleine G kerkjes zal er nooit eenheid komen ze scheuren voortdurend zit in het calvijnse protestantisme.

Maar wat is Kerk en wat niet.PKN en de kleine G kerken zijn hooguit geloofsgemeenschappen maar geen kerken.Pinkstergroepen en volle evangelie groepen zijn of neigen naar sektes op zich zelfstaande de groepen.

Kerken in Nederland zijn Rooms Katholieke Kerk oud Bisschoppelijke Clezerezie.Rooms Katholieke Kerk,Anglicaanse Kerk.De Orthodoxe Kerk.
Tussen deze zusterkerken is de oecumene een feit al zo door het staan in de Apostolische Successie.De onderlinge Sacrament opvatting kan op onderdelen verschillen eerder ingegeven door de landscultuur. De oecumene en oecumene is er een van het rondpraten en er is er een die al eeuwen bestaat en mensen echt met elkaar verbindt.
Ik denk niet dat het aan jou is om te bepalen wat een kerk is en wat niet.
Je kunt altijd wel een reden vinden om te zoenen.

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 19 mei 2015, 18:05

Rechtuit schreef:PKN en de kleine G kerken zijn hooguit geloofsgemeenschappen maar geen kerken.
Door haar lidmaatschap van de Raad van Kerken erkent de Rooms Katholieke Kerk in Nederland het bestaan van andere kerken naast diegenen die jij als zodanig erkent.
Zelfs de Quakers (waartoe ik behoor) worden -als kleinste lid van de Raad- als kerk erkend door de andere leden van de Raad van Kerken.
Quakers hebben er overigens ook zelf moeite mee zich "kerk" te noemen.
We noemen ons "Religieus Genootschap der Vrienden" (verwijzend naar de passage in Johannes waarin Jezus zijn discipelen aanspreekt als vrienden).

Met v&Vriendengroet,

Wim

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 19 mei 2015, 18:26

Wim Nusselder schreef:
Rechtuit schreef:PKN en de kleine G kerken zijn hooguit geloofsgemeenschappen maar geen kerken.
Door haar lidmaatschap van de Raad van Kerken erkent de Rooms Katholieke Kerk in Nederland het bestaan van andere kerken naast diegenen die jij als zodanig erkent.
Zelfs de Quakers (waartoe ik behoor) worden -als kleinste lid van de Raad- als kerk erkend door de andere leden van de Raad van Kerken.
We noemen ons "Religieus Genootschap der Vrienden" (verwijzend naar de passage in Johannes waarin Jezus zijn discipelen aanspreekt als vrienden).
Nou, het probleem is natuurlijk dat als je mensen van een ander geloof geen kerk wenst te noemen, je daarmee duidelijk maakt dat je op hen neerkijkt en hen niet volwaardig acht.

Rechtuit

Bericht door Rechtuit » 19 mei 2015, 18:57

Wim Nusselder schreef:

Met v&Vriendengroet,

Wim
De RKK erkent niets, hang geen flauwe kul op ze is lid van de Raad van kerken om dat het mede Christenen zijn maar wel buiten de Kerk zijn komen te staan.
Ach en de Quakers inderdaad een religieus genootschap net als de Vrij metselaars. Wat vaag en geheimzinnig. En maar aan schurken tegen de RKK.Maak is echt een keus.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 19 mei 2015, 19:01

Rechtuit schreef:
Wim Nusselder schreef:

Met v&Vriendengroet,

Wim
De RKK erkent niets, hang geen flauwe kul op ze is lid van de Raad van kerken om dat het mede Christenen zijn maar wel buiten de Kerk zijn komen te staan.
Ach en de Quakers inderdaad een religieus genootschap net als de Vrij metselaars. Wat vaag en geheimzinnig. En maar aan schurken tegen de RKK. Maak is echt een keus.
Echt een keus maken, is een keus voor dat waarin je gelooft. En in dit geval is dat niet de leer en liturgie van de RKK.

Rechtuit

Bericht door Rechtuit » 19 mei 2015, 19:15

Zolderworm schreef:
Rechtuit schreef:
Okidoki schreef:

Met v&Vriendengroet,

Wim

Dat is al bepaald;je hebt de Kerk en hen die er buiten staan en die gillen het hardst hier;wel een beetje vreemd :P :P :P :P :?:

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 19 mei 2015, 19:17

Rechtuit schreef:
Zolderworm schreef:
Rechtuit schreef: In de zogenaamde kleine G kerkjes zal er nooit eenheid komen ze scheuren voortdurend zit in het calvijnse protestantisme.

Dat is al bepaald;je hebt de Kerk en hen die er buiten staan en die gillen het hardst hier;wel een beetje vreemd :P :P :P :P :?:
Door wie is dat dan bepaald?

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 19 mei 2015, 21:26

In dit topic gaat het (volgens de topic-start) over hoe er vanuit de Katholieke Kerk gedacht wordt over oecumene met overige christenen.
Het is mij niet duidelijk in hoeverre de opstelling van 'Rechtuit' representatief is voor de Katholieke Kerk.
Enige onderbouwing van stevige stellingnames is misschien op zijn plaats.
Rechtuit schreef:De RKK [...] is lid van de Raad van kerken om dat het mede Christenen zijn maar wel buiten de Kerk zijn komen te staan.
Kan dat, christen zijn en geen deel uitmaken van Christus' kerk?
Kan dat, erkennen dat een ander christen is en stellen dat diegene buiten de Kerk staat?
Op 26 mei 2013 (zie eerder in dit topic) was de uitleg dat het oordeel aan God is wie binnen dan wel buiten de Kerk staat.

Lidmaatschap van de Raad van Kerken impliceert instemming met (in elk geval de preambule van) de statuten en meebeslissen over lidmaatschap (op basis van het delen van het christelijk geloof) van de andere lidkerken.
Zie hier en hier.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto » 19 mei 2015, 21:38

Zolderworm schreef:
Rechtuit schreef:
Zolderworm schreef: Ik denk niet dat het aan jou is om te bepalen wat een kerk is en wat niet.
Tja, men wordt het als niet gauw eens met te bepalen om wat het gaat. De katholieken verstaan onder de Kerk (met hoofdletter) hun eigen kerk.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 19 mei 2015, 21:45

Trajecto schreef:
Zolderworm schreef:
Rechtuit schreef:
Zolderworm schreef: Ik denk niet dat het aan jou is om te bepalen wat een kerk is en wat niet.
Tja, men wordt het als niet gauw eens met te bepalen om wat het gaat. De katholieken verstaan onder de Kerk (met hoofdletter) hun eigen kerk.
Ja, dat weten we. Maar is dat wel terecht? Kunnen zij geen afstand nemen van hun eigen visie en onder ogen zien dat anderen wat sommige dingen betreft wel eens gelijk zouden kunnen hebben?

Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) » 19 mei 2015, 21:55

Zolderworm schreef:
Trajecto schreef:
Zolderworm schreef: Tja, men wordt het als niet gauw eens met te bepalen om wat het gaat. De katholieken verstaan onder de Kerk (met hoofdletter) hun eigen kerk.
Ja, dat weten we. Maar is dat wel terecht? Kunnen zij geen afstand nemen van hun eigen visie en onder ogen zien dat anderen wat sommige dingen betreft wel eens gelijk zouden kunnen hebben?
Een aantal katholieken kunnen dat inderdaad niet. De Jezuïetenorde bijvoorbeeld, zweert trouw aan de paus. De persoon van de paus dus. Geestelijk volwassen mensen beseffen natuurlijk dat zo'n zweren onzin is en het die mens niet hoeft te binden aan een paus, en dat ook na het zweren van zoiets onzinnigs, de persoon gewoon alsnog een andere keuze kan maken. Maar het psychologisch mechanisme daarachter kan sterk zijn.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 19 mei 2015, 21:56

Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Trajecto schreef:
Zolderworm schreef: Tja, men wordt het als niet gauw eens met te bepalen om wat het gaat. De katholieken verstaan onder de Kerk (met hoofdletter) hun eigen kerk.
Een aantal katholieken kunnen dat inderdaad niet. De Jezuïetenorde bijvoorbeeld, zweert trouw aan de paus. De persoon van de paus dus. Geestelijk volwassen mensen beseffen natuurlijk dat zo'n zweren onzin is en het die mens niet hoeft te binden aan een paus, en dat ook na het zweren van zoiets onzinnigs, de persoon gewoon alsnog een andere keuze kan maken. Maar het psychologisch mechanisme daarachter kan sterk zijn.
Het voorziet blijkbaar in een behoefte.

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto » 19 mei 2015, 22:14

Zolderworm schreef:
Anja schreef: Een aantal katholieken kunnen dat inderdaad niet. De Jezuïetenorde bijvoorbeeld, zweert trouw aan de paus. De persoon van de paus dus. Geestelijk volwassen mensen beseffen natuurlijk dat zo'n zweren onzin is en het die mens niet hoeft te binden aan een paus, en dat ook na het zweren van zoiets onzinnigs, de persoon gewoon alsnog een andere keuze kan maken. Maar het psychologisch mechanisme daarachter kan sterk zijn.
Wellicht kan een katholiek wat zeggen.
Dus laten we niet de weg nu toch lichtelijk versperren door dingen te zeggen die toch wel een drempel opwerpen.

Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Flash Gordon » 19 mei 2015, 22:16

Trajecto schreef:
Zolderworm schreef:
Anja schreef: Een aantal katholieken kunnen dat inderdaad niet. De Jezuïetenorde bijvoorbeeld, zweert trouw aan de paus. De persoon van de paus dus. Geestelijk volwassen mensen beseffen natuurlijk dat zo'n zweren onzin is en het die mens niet hoeft te binden aan een paus, en dat ook na het zweren van zoiets onzinnigs, de persoon gewoon alsnog een andere keuze kan maken. Maar het psychologisch mechanisme daarachter kan sterk zijn.
Wellicht kan een katholiek wat zeggen.
Dus laten we niet de weg nu toch lichtelijk versperren door dingen te zeggen die toch wel een drempel opwerpen.
Het mooie, of voor velen absurde wellicht, aan het katholieke geloof is dat het feitelijk kenbaar is, het is goed gedocumenteerd. Je hebt dan ook geen katholiek nodig om iets zinnigs over het katholicisme te zeggen.

In de praktijk blijken zowel katholieken als niet-katholieken graag de grootst mogelijke onzin te debiteren. Schijnt prima te zijn voor de sfeer.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Titus

Bericht door Titus » 19 mei 2015, 22:32

Anja schreef: Een aantal katholieken kunnen dat inderdaad niet.
Aldus een persoon die aantoonbaar onjuiste informatie voor waar aanneemt omdat het beter in haar eigen straatje past. Indien je veronderstelling in deze al waar is dan is het de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.
De Jezuïetenorde bijvoorbeeld, zweert trouw aan de paus.
O, we zijn weer bij de jezuïeten. De 19.000 (en dan tel ik enkel de levenden) die jij beticht van occult zijn.
Graag zie ik van je welke tekst de jezuïeten gebruiken om trouw te zweren aan de paus.
De persoon van de paus dus.
De persoon nog wel, dus niet het hebt ambt maar bij elke paus zweren ze allemaal opnieuw trouw. Zou je daar even wat feitelijke informatie over kunnen plaatsen?
Geestelijk volwassen mensen beseffen natuurlijk dat zo'n zweren onzin is en het die mens niet hoeft te binden aan een paus, en dat ook na het zweren van zoiets onzinnigs, de persoon gewoon alsnog een andere keuze kan maken. Maar het psychologisch mechanisme daarachter kan sterk zijn.
Geestelijk volwassen mensen beseffen dat anderen vrij zijn om wat dan ook te zweren en om daar naar te leven. Geestelijk volwassen mensen beseffen ook dat het zinvol of niet-zinvol zijn van iets niet afhankelijk is van hun eigen mening.
Laatst gewijzigd door Titus op 19 mei 2015, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Trajecto
Site Admin

[splits] De Kath. Kerk en oecumene m. overige christenen

Bericht door Trajecto » 19 mei 2015, 22:36

Flash Gordon schreef: Het mooie, of voor velen absurde wellicht, aan het katholieke geloof is dat het feitelijk kenbaar is, het is goed gedocumenteerd. Je hebt dan ook geen katholiek nodig om iets zinnigs over het katholicisme te zeggen.

In de praktijk blijken zowel katholieken als niet-katholieken graag de grootst mogelijke onzin te debiteren. Schijnt prima te zijn voor de sfeer.
Niet dus, dat allerlaatste, maar dat bedoelde je uiteraard ook. :cool:
Jij bent een katholiek die er zeker iets zinnigs over kan zeggen.
En dat is mooi. Dus, als je het zou willen doen...(?) ;)
Zelfs als het misschien niet per se nodig is, is het toch wel fijn!

Plaats reactie