[splits] De Kath. Kerk en oecumene m. overige christenen

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

viewtopic.php?f=10&t=95#p1182
Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Re: [splits] De Kath. Kerk en oecumene m. overige christenen

Bericht door Wim Nusselder » 19 mei 2015, 23:30

Flash Gordon schreef:Het mooie [...] aan het katholieke geloof is dat het feitelijk kenbaar is, het is goed gedocumenteerd.
Ja, jullie hebben een uitgebreide documentatie van geloofsuitspraken; erg handig.
In hoeverre zijn die representatief voor het geloof van katholieken, van gelovigen, van hun praktijk en van wat zij zouden antwoorden als hen gevraagd wordt naar hun geloof?
In het meer dan wat ze volgens de leidinggevenden in hun organisatie zouden moeten geloven?
In hoeverre komt hun geloof, hun vertrouwen in God en in de Kerk ook en/of minstens zozeer tot uitdrukking in hun deelname aan de activiteiten (waaronder sacramenten) die voor hen georganiseerd worden?

In hoeverre komt oecumene in het verstaan van de Katholieke Kerk (leidinggevenden dan wel andere gelovigen) tot uitdrukking in het onderschrijven van dezelfde geloofsuitspraken, in het volgen van dezelfde leidinggevenden dan wel in het deelnemen aan dezelfde soorten activiteiten (waaronder sacramenten)?

Dit zijn geen vragen die per se om beantwoording vragen.
Ze drukken in de eerste plaats mijn twijfel uit bij eenduidige feitelijke kenbaarheid van 'het katholieke geloof', zelfs als je meegaat in het idee dat 'het katholieke geloof' bepaald wordt door de kerk van Rome.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Flash Gordon » 20 mei 2015, 07:39

Trajecto schreef:
Flash Gordon schreef: Het mooie, of voor velen absurde wellicht, aan het katholieke geloof is dat het feitelijk kenbaar is, het is goed gedocumenteerd. Je hebt dan ook geen katholiek nodig om iets zinnigs over het katholicisme te zeggen.

In de praktijk blijken zowel katholieken als niet-katholieken graag de grootst mogelijke onzin te debiteren. Schijnt prima te zijn voor de sfeer.
Niet dus, dat allerlaatste, maar dat bedoelde je uiteraard ook. :cool:
Jij bent een katholiek die er zeker iets zinnigs over kan zeggen.
En dat is mooi. Dus, als je het zou willen doen...(?) ;)
Zelfs als het misschien niet per se nodig is, is het toch wel fijn!
Nee hoor, ik heb daar niets over te zeggen hier :)
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Flash Gordon

Bericht door Flash Gordon » 20 mei 2015, 07:41

Wim Nusselder schreef:
Flash Gordon schreef:Het mooie [...] aan het katholieke geloof is dat het feitelijk kenbaar is, het is goed gedocumenteerd.
Ja, jullie hebben een uitgebreide documentatie van geloofsuitspraken; erg handig.
In hoeverre zijn die representatief voor het geloof van katholieken, van gelovigen, van hun praktijk en van wat zij zouden antwoorden als hen gevraagd wordt naar hun geloof?
In het meer dan wat ze volgens de leidinggevenden in hun organisatie zouden moeten geloven?
In hoeverre komt hun geloof, hun vertrouwen in God en in de Kerk ook en/of minstens zozeer tot uitdrukking in hun deelname aan de activiteiten (waaronder sacramenten) die voor hen georganiseerd worden?

In hoeverre komt oecumene in het verstaan van de Katholieke Kerk (leidinggevenden dan wel andere gelovigen) tot uitdrukking in het onderschrijven van dezelfde geloofsuitspraken, in het volgen van dezelfde leidinggevenden dan wel in het deelnemen aan dezelfde soorten activiteiten (waaronder sacramenten)?

Dit zijn geen vragen die per se om beantwoording vragen.
Ze drukken in de eerste plaats mijn twijfel uit bij eenduidige feitelijke kenbaarheid van 'het katholieke geloof', zelfs als je meegaat in het idee dat 'het katholieke geloof' bepaald wordt door de kerk van Rome.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ik zie ook geen enkele meerwaarde in het beantwoorden van retorische vragen :)

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 20 mei 2015, 08:34

Reageer er dan in het geheel niet op.
'waarin iemand stout is, daarin ben ik ook stout.'

Flash Gordon

Bericht door Flash Gordon » 20 mei 2015, 09:31

Piebe 2 punt 1 schreef:Reageer er dan in het geheel niet op.
Dat kan, maar als mensen me rechtstreeks aanspreken vind ik het ook een optie om wel te reageren. Maar bedankt voor de tip
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 20 mei 2015, 10:42

Wim Nusselder schreef:Dit zijn geen vragen die per se om beantwoording vragen.
Flash Gordon schreef:Ik zie ook geen enkele meerwaarde in het beantwoorden van retorische vragen :)
Verwachtte ik ook niet (zoals ik al schreef).
De tot nu toe impliciete niet-retorische vraag is of je begrip kunt opbrengen voor mijn twijfel.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 20 mei 2015, 11:01

Flash Gordon schreef:
Dat kan, maar als mensen me rechtstreeks aanspreken vind ik het ook een optie om wel te reageren. Maar bedankt voor de tip
Graag gedaan, het komt zo onwelwillend over terwijl ik die eigenschappen niet associeer met een superheld.
'waarin iemand stout is, daarin ben ik ook stout.'

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 20 mei 2015, 11:49

Piebe 2 punt 1 schreef:
Flash Gordon schreef:
Graag gedaan, het komt zo onwelwillend over terwijl ik die eigenschappen niet associeer met een superheld.
Ach, die Flash Gordon was vroeger gewoon Mickey Mouse. Iedereen hier schijnt hem nog te kennen van de tijd van de Donald Duck.
I hate being sexy. But somebody has to do it.

Plaats reactie