Stand van zaken bij de Stichting Nationale Synode

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Trajecto
Site Admin
Man/Vrouw: M

Stand van zaken bij de Stichting Nationale Synode

Berichtdoor Trajecto » 03 feb 2017, 10:20

Hoe staat het met de Nationale Synode?
We merken er in de kerken eigenlijk niets van dat die nog zou bestaan.
Er zijn volgens mij nooit ingekomen stukken van de Nationale Synode.
Kortom: Wat doet de Nationale Synode nog?
Nulla aetas ad discendum sera

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Contacteer:

Re: Stand van zaken bij de Stichting Nationale Synode

Berichtdoor Wim Nusselder » 04 feb 2017, 00:30

Dat waren vragen die Riemer stelde.
Afgelopen jaar hebben alle Protestantse kerken uitnodigingen gekregen voor de (liturgische) Nationale Synode bijeenkomst op 5 november en voor een vergadering op 20 mei over de federatievormingsplannen.
Ik ben bij een paar kerken, ik meen Nederlandse Gereformeerden en Vrijgemaakt Gereformeerden, in de synodestukken tegengekomen dat de betreffende deputaten zich bezig hebben gehouden met de vraag in hoeverre ze mee willen gaan met die federatievorming.
Als Quakers hebben we het daar ook over gehad.
Afgelopen jaar heeft de Nationale Synode het organiseren van huiskamergeloofsgesprekken overgedragen aan Stichting Geloofsgesprekken.
Die heeft daarover op 24 september een introductiebijeenkomst georganiseerd.
De officiële aftrap van "Geloof in Gesprek" (de daaraan gewijde aparte website) was tijdens de Nationale Synode op 5 november.
De verantwoordelijkheid voor subforums binnen dit forum heeft de Nationale Synode wel zelf gehouden.
In de plannen van de Nationale Synode om te zorgen dat de volgende Nationale Synode bijeenkomst in 2018/2019 een besluitvormende vergadering kan zijn spelen de huiskamergeloofsgesprekken een cruciale rol.
Wie mij kan uitleggen hoe dat moet werken aan de hand van die plannen mag het zeggen...
Ik heb in Haarlem mijn best gedaan, maar heb nog niet gehoord wat daar uitgekomen is.
(In Haarlem vervult Geloven in de Stad al een vergelijkbare rol als de Nationale Synode landelijk wil vervullen.
Ze zouden contact opnemen met de Nationale Synode om dat met elkaar af te stemmen.)

De Nationale Synode is een groep vrijwilligers die dat doen naast vaak drukke banen.
Veel meer dan het bovenstaande kunnen ze niet doen.
Vooral die 3-jaarlijkse Nationale Synode bijeenkomsten (met afgelopen november zo'n 600 deelnemers) brengen erg veel werk met zich mee, ook nu nog, vermoed ik, om de financiële eindjes aan elkaar te knopen.
Ik heb daar geen direct zicht op, omdat ik geen lid ben van de stuurgroep/bestuur.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto
Site Admin

Berichtdoor Trajecto » 05 feb 2017, 00:59

Wim Nusselder schreef:Afgelopen jaar heeft de Nationale Synode het organiseren van huiskamergeloofsgesprekken overgedragen aan Stichting Geloofsgesprekken.
Die heeft daarover op 24 september een introductiebijeenkomst georganiseerd.
De officiële aftrap van "Geloof in Gesprek" (de daaraan gewijde aparte website) was tijdens de Nationale Synode op 5 november.

Hoe is die introductiebijeenkomst verlopen en is er al een vervolg; zijn er activiteiten?

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 05 feb 2017, 10:03

Trajecto schreef:Hoe is die introductiebijeenkomst verlopen en is er al een vervolg; zijn er activiteiten?
Er waren 24/9 minder deelnemers dan gehoopt werd.
Het (gehoopte) aantal van plekken waar je je zou kunnen melden voor huiskamergeloofsgesprek is niet gehaald.
(Geloof in Gesprek vermelde aanvankelijk meen ik "minstens 50", maar ik kan dat nu niet meer vinden.)
Op 24/9/16 stonden er 16 adressen op de kaart; inmiddels 20.
De website laat niet zien hoeveel huiskamergeloofsgesprekken er daadwerkelijk plaatsvinden (anders dan de eerdere subwebsite van de Nationale Synode website met dezelfde functie, die ik heb helpen bouwen en die ik beheerde).
Ik heb daar ook niet via een andere weg informatie over.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer

Berichtdoor Riemer » 09 feb 2017, 00:29

Wim Nusselder schreef:De Nationale Synode is een groep vrijwilligers die dat doen naast vaak drukke banen.

Een, op zijn minst gezegd, kul-argument.
In de kerken zijn veel mensen actief met minstens een drukke baan.
Past het niet, doe het dan niet.
Een oud advies en zeker op het NS niveau belangrijk.

Of men ervaart dat het belangrijk is en maakt er tijd voor (iets van een roepingsbesef) óf men denkt "ik doe het er wel even bij".
In het laatste geval zou ik een exit-gesprek overwegen :D

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 09 feb 2017, 09:30

Hoi Riemer,

Wim Nusselder schreef:De Nationale Synode is een groep vrijwilligers die dat doen naast vaak drukke banen.
Riemer schreef:In de kerken zijn veel mensen actief met minstens een drukke baan.
Mijn argument komt er op neer dat er vééél meer kerkmensen actief zijn in hun eigen kerk dan in oecumenische verbanden zoals de Nationale Synode en dat die oecumenische verbanden geen (Nationale Synode) of nauwelijks (Raad van Kerken) middelen hebben om betaalde krachten aan te nemen.
Kerken die (afnemende) middelen hebben om betaalde krachten in te zetten, stellen voorgangers aan in hun eigen kerk terwijl het (voor de Kerk als geheel) veel efficiënter en effectiever zou zijn om die middelen in te zetten in oecumenisch verband.
Dat vertaalt zich in de (door jou terecht) gesignaleerde lage frequentie van post van de Nationale Synode op synode- en kerkeraad-agenda's.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer

Berichtdoor Riemer » 10 feb 2017, 00:15

Wim Nusselder schreef:Hoi Riemer,

Riemer schreef:In de kerken zijn veel mensen actief met minstens een drukke baan.
Mijn argument komt er op neer dat er vééél meer kerkmensen actief zijn in hun eigen kerk dan in oecumenische verbanden zoals de Nationale Synode en dat die oecumenische verbanden geen (Nationale Synode) of nauwelijks (Raad van Kerken) middelen hebben om betaalde krachten aan te nemen.
Kerken die (afnemende) middelen hebben om betaalde krachten in te zetten, stellen voorgangers aan in hun eigen kerk terwijl het (voor de Kerk als geheel) veel efficiënter en effectiever zou zijn om die middelen in te zetten in oecumenisch verband.
Dat vertaalt zich in de (door jou terecht) gesignaleerde lage frequentie van post van de Nationale Synode op synode- en kerkeraad-agenda's.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ergo: de leden en betrokken bij de NS stellen de prioriteiten kennelijk niet bij enige oecumenische roeping.
Waarvan akte ;)
Ik vrees dat de NS een situatie is van "trekken aan een dood paard" op landelijk niveau.
Ook op provinciaal niveau verwacht ik er weinig tot niets van.
Lokaal (is mijn ervaring) gebeurt er van alles wat (is mijn ervaring) beslist niet onder de vlag van de NS komt te liggen.
Opgelegde oecumene is geen oecumene maar dwang.
Zeker vanuit mijn ervaringen merk ik dat dat niet werkt richting eenheid.
Eenheid bereik je door van onderaf naar boven te bouwen.
Het "boven" van de NS is nog lang niet bereikt ondanks dat de vergadering daar zelf vast een ander idee bij heeft.

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 10 feb 2017, 08:05

Hoi Riemer,

Riemer schreef:Eenheid bereik je door van onderaf naar boven te bouwen.
Dat was ook de visie waar de Nationale Synode uit voortkwam (anders dan de Raad van Kerken).
In de praktijk kruipt het bloed (ook vanuit mijn perspectief) teveel waar het niet gaan moet.
Ik zie nog perspectieven om die visie te laten herleven, maar ik kan me voorstellen dat jij ze niet ziet.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 10 feb 2017, 11:41

Mag ik uit jouw in de verleden tijd spreken over de Nationale Synode concluderen dat ze zichzelf heeft opgeheven, Willem?

Met v&Vriendengroet,
Met v&Vriendengroet,
Met v&Vriendengroet,

Piebe 2.2
'het geschenk verderft het hart.'

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 10 feb 2017, 12:03

Hoi Piebe,

Piebe 2.2 schreef:Mag ik uit jouw in de verleden tijd spreken over de Nationale Synode concluderen dat ze zichzelf heeft opgeheven
Nee, want in die zin had ik het over de beginfase van de organisatie.

Groetjes,

Wim

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 10 feb 2017, 12:07

Hoi Wim,
Wim Nusselder schreef:Hoi Piebe,

Piebe 2.2 schreef:Mag ik uit jouw in de verleden tijd spreken over de Nationale Synode concluderen dat ze zichzelf heeft opgeheven
Nee, want in die zin had ik het over de beginfase van de organisatie.

Groetjes,

Wim

Dan had je moeten schrijven: dat is de visie waar de Nationale Synode uit is voortgekomen.

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 11 feb 2017, 00:27

Hoi Piebe,

Wim Nusselder schreef:Dat was ook de visie waar de Nationale Synode uit voortkwam (anders dan de Raad van Kerken).
In de praktijk kruipt het bloed (ook vanuit mijn perspectief) teveel waar het niet gaan moet.
Ik zie nog perspectieven om die visie te laten herleven, maar ik kan me voorstellen dat jij ze niet ziet.
Wim Nusselder schreef:Nee, want in die zin had ik het over de beginfase van de organisatie.
Piebe 2.2 schreef:Dan had je moeten schrijven: dat is de visie waar de Nationale Synode uit is voortgekomen.
Ik bedoelde wat ik schreef, want ik weet niet wat de visie van de Nationale Synode nu is.
Ik zit niet in het bestuur.
De Nationale Synode bestaat nog; haar visie is mij onduidelijk.

Groetjes,

Wim

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 11 feb 2017, 00:31

Wim Nusselder schreef:Hoi Piebe,

Wim Nusselder schreef:Dat was ook de visie waar de Nationale Synode uit voortkwam (anders dan de Raad van Kerken).
Wim Nusselder schreef:Nee, want in die zin had ik het over de beginfase van de organisatie.
Piebe 2.2 schreef:Dan had je moeten schrijven: dat is de visie waar de Nationale Synode uit is voortgekomen.
Ik bedoelde wat ik schreef, want ik weet niet wat de visie van de Nationale Synode nu is.
Ik zit niet in het bestuur.
De Nationale Synode bestaat nog; haar visie is mij onduidelijk.

Groetjes,

Wim

Oké,

Kusjes,

Piebe 2.2.

Riemer

Berichtdoor Riemer » 11 feb 2017, 00:55

Wim Nusselder schreef:De Nationale Synode bestaat nog; haar visie is mij onduidelijk.

Groetjes,

Wim

Ik denk dat je dan je rol alhier als vertegenwoordiger ter beschikking moet stellen aan de NS.
Een vertegenwoordiger dient de visie te kennen en te onderschrijven lijkt mij.
Beide doe jij niet.

Trajecto
Site Admin

Berichtdoor Trajecto » 11 feb 2017, 01:29

@ Wim,

Hierbij verzoek ik je om duidelijkheid te gaan krijgen omtrent je positie bij de Nationale Synode.
Dit kan zo natuurlijk niet.
Min of meer stilzwijgend zit je hier nog als vertegenwoordiger van de Nationale Synode en je was organisator van de huiskamergesprekken die er werden georganiseerd door hen. Dat laatste is niet meer zo; de huiskamergesprekken zijn in een aparte stichting ondergebracht en jij hebt daar als ik het goed begrijp geen bemoeienis mee.
Al zit je als vertegenwoordiger niet in het bestuur van de Nationale Synode, je moet goed op de hoogte zijn van wat er speelt, wat de plannen zijn, en dergelijke.
Is dat niet het geval dan kun je hier niet als vertegenwoordiger van de Nationale Synode zitten.
Ik verwacht dat er verheldering komt, want de wazige situatie van nu is ongewenst.

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 11 feb 2017, 09:58

Trajecto schreef:Hierbij verzoek ik je om duidelijkheid te gaan krijgen omtrent je positie bij de Nationale Synode.
Wat is er onduidelijk aan mijn positie bij de Nationale Synode??

Ik ben uitvoerder van Nationale Synode beleid t.a.v. geloofsgesprekken, alias een deel van hun streven naar 'oecumene van onderop'.
Daarvan is weer een deel nu uitbesteed aan Stichting Geloofsgesprekken i.p.v. aan mij.
Aan de plannen van Stichting Geloofsgesprekken werk ik mee als deelnemer, maar dat komt nog niet echt van de grond.

Ik ben goed ingevoerd in de plannen van de Nationale Synode richting 2018/2019, omdat ik de Quakers vertegenwoordig in het federatievormingsproces dat ze beogen.
Ik weet evenmin of die plannen gaan werken, maar ik doe mijn best (namens de Quakers) in contacten met andere kerken om te zorgen dat de Nationale Synode als federatie zo min mogelijk los komt te staan van de Raad van Kerken.

Ik word door het bestuur van de Nationale Synode niet betrokken bij de ontwikkeling van die plannen en bij het vertegenwoordigen van de Nationale Synode in brede zin en dat is misschien ook niet nodig.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer

Berichtdoor Riemer » 12 feb 2017, 19:00

Wim Nusselder schreef:
Trajecto schreef:Hierbij verzoek ik je om duidelijkheid te gaan krijgen omtrent je positie bij de Nationale Synode.

Ik ben uitvoerder van Nationale Synode beleid t.a.v. geloofsgesprekken, alias een deel van hun streven naar 'oecumene van onderop'.
Daarvan is weer een deel nu uitbesteed aan Stichting Geloofsgesprekken i.p.v. aan mij.
Aan de plannen van Stichting Geloofsgesprekken werk ik mee als deelnemer, maar dat komt nog niet echt van de grond.

Ik ben goed ingevoerd in de plannen van de Nationale Synode richting 2018/2019, omdat ik de Quakers vertegenwoordig in het federatievormingsproces dat ze beogen.
Ik weet evenmin of die plannen gaan werken, maar ik doe mijn best (namens de Quakers) in contacten met andere kerken om te zorgen dat de Nationale Synode als federatie zo min mogelijk los komt te staan van de Raad van Kerken.

Ik word door het bestuur van de Nationale Synode niet betrokken bij de ontwikkeling van die plannen en bij het vertegenwoordigen van de Nationale Synode in brede zin en dat is misschien ook niet nodig.

Met v&Vriendengroet,

Wim

In feite ben je dus zonder mandaat komen te zitten hier?
Ik zou mijn taak direct neerleggen bij zo'n organisatie.
Laat ze het dan lekker zelf gaan doen (en ik denk dat ze dat dan weer niet gaan doen en je heel snel een mandaat gaan geven :) )

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 12 feb 2017, 20:18

Hoi Riemer,

Riemer schreef:In feite ben je dus zonder mandaat komen te zitten hier?
Hoezo??
Ik heb gewoon het mandaat dat ik nodig heb om hier te doen wat ik doe.
Wat ontbreekt daar volgens jou aan??

Met v&Vriendengroet,

Wim

Anja
Man/Vrouw: V

Berichtdoor Anja » 12 feb 2017, 20:21

Wim Nusselder schreef:

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ik vind je uitleg in ieder geval wel helder en vind het nogal bijzonder dat je hier zo wordt aangevallen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)

Riemer

Berichtdoor Riemer » 12 feb 2017, 23:54

Riemer schreef:In feite ben je dus zonder mandaat komen te zitten hier?
Hoezo??
Ik heb gewoon het mandaat dat ik nodig heb om hier te doen wat ik doe.
Wat ontbreekt daar volgens jou aan??

Met v&Vriendengroet,

Wim

Lees
Trajecto schreef:@ Wim,

Hierbij verzoek ik je om duidelijkheid te gaan krijgen omtrent je positie bij de Nationale Synode.
Dit kan zo natuurlijk niet.
Min of meer stilzwijgend zit je hier nog als vertegenwoordiger van de Nationale Synode en je was organisator van de huiskamergesprekken die er werden georganiseerd door hen. Dat laatste is niet meer zo; de huiskamergesprekken zijn in een aparte stichting ondergebracht en jij hebt daar als ik het goed begrijp geen bemoeienis mee.
Al zit je als vertegenwoordiger niet in het bestuur van de Nationale Synode, je moet goed op de hoogte zijn van wat er speelt, wat de plannen zijn, en dergelijke.
Is dat niet het geval dan kun je hier niet als vertegenwoordiger van de Nationale Synode zitten.
Ik verwacht dat er verheldering komt, want de wazige situatie van nu is ongewenst.

En nee Anja, het is beslist géén aanval!
Dat is pure inlegkunde.
En beslist niet nodig.
Wim heeft op conto van de NS zijn nek uitgestoken op dit forum, ik denk dat vanuit de NS er dan ook gerust gezegd mag worden dat zijn funtie of zijn functioneren waarde heeft. Dat lijkt men niet te zien.

Trajecto
Site Admin

Berichtdoor Trajecto » 13 feb 2017, 15:32

Wim Nusselder schreef:

Je bent dus als ik het goed begrijp geen vertegenwoordiger van de Nationale Synode maar een uitvoerder van een opdracht die aan jou is uitbesteed.

Op de indexpagina van Geloofsgesprek staat bijvoorbeeld het gedeelte dat je runt onder "Gedeelte verzorgd door de Nationale Synode"; in de tips en regels wordt er gesproken van "gedeelte van de Nationale Synode".
Ik kan moeilijk anders concluderen dat het eigenlijk niet zo is dat je namens de Nationale Synode spreekt uit dingen die je in deze draad zegt.
Je zegt namelijk dat de huidige visie van de Nationale Synode je niet duidelijk is en je zegt dat het een aan jou uitbestede taak is.
Hoe wil je hier de visie van de Nationale Synode brengen als je zelf niet weet hoe die momenteel is?
Men heeft iets aan je uitbesteed en houdt je niet op de hoogte.
In zo'n geval is het tijd om aan de bel te trekken, dunkt me.

Vriendelijke groet,
Trajecto

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 13 feb 2017, 21:06

Trajecto schreef:Hoe wil je hier de visie van de Nationale Synode brengen als je zelf niet weet hoe die momenteel is?
Ik weet voldoende over de activiteiten van de Nationale Synode.
De achterliggende visie zou helderder kunnen, maar wie weet heeft de stuurgroep ook gewoon geen heldere gezamenlijke visie meer.
In elk geval is het niet mijn taak hier om die visie over te brengen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer

Berichtdoor Riemer » 14 feb 2017, 00:10

Wim Nusselder schreef:
Trajecto schreef:Hoe wil je hier de visie van de Nationale Synode brengen als je zelf niet weet hoe die momenteel is?
Ik weet voldoende over de activiteiten van de Nationale Synode.
De achterliggende visie zou helderder kunnen, maar wie weet heeft de stuurgroep ook gewoon geen heldere gezamenlijke visie meer.
In elk geval is het niet mijn taak hier om die visie over te brengen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ik lees "Het beoogde Verbond van Protestantse Kerken erkent en behoudt de eigen identiteit van de deelnemende kerken en geloofsgemeenschappen. Er verandert wel iets in de ontmoeting. We verbinden ons om samen te luisteren naar het evangelie en daarin ook te luisteren in een heilige openheid naar elkaar. Met alle diversiteit herkennen we elkaar als christenen. En ondanks alle verschillen geven we stem aan het ene getuigenis van Jezus Christus. {bron: website nationalesynode.nl}"
Om maar eens wat te noemen :D
Er is dus wel een visie.
En dat zal dan ook vorm moeten krijgen lijkt mij.
Ik denk (en dat doe ik niet al te vaak hier 8-) ) dat je de NS de vraag moet stellen wat zij van dit forum, waar ze in eerste instantie best enthousiast over waren, denken gericht op hun visie etc.

In onze gemeente negeren we de Nationale Synode met haar verhalen en zijn we zelf aan de slag gegaan.
Veel effectiever en op een totaal andere wijze.
Geloofsgesprekken?
Nee, samen kijken naar de praktijk van het christen zijn. Waar kunnen we elkaar aanvullen en waar kunnen we samen optrekken in de maatschappij.
Ik vrees dat de nationale synode trekken aan een dood paard gaat worden.
Eenheid leg je niet op, eenheid groeit van onderen.

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 14 feb 2017, 09:42

Hoi Riemer,

Riemer schreef:Ik lees "[...] {bron: website nationalesynode.nl}"
[...]
Er is dus wel een visie.
Ik denk (en dat doe ik niet al te vaak hier 8-) ) dat je de NS de vraag moet stellen wat zij van dit forum, waar ze in eerste instantie best enthousiast over waren, denken gericht op hun visie etc.
Er zijn woorden.
Waar het op aan komt is hoe die vorm krijgen in de praktijk (inderdaad).
De vorm die het nu krijgt klopt maar beperkt met de oorspronkelijke visie dat eenheid (inderdaad) van onderop moet groeien.
Daarvoor is interkerkelijk gesprek essentieel én gesprek over de buitengrenzen van kerken heen, met mensen die vervreemd zijn geraakt van het christendom zoals het vorm krijgt in afzonderlijke kerken.
Ik kies er voor om niet te vragen aan de NS wat ze denken van en willen met (hun deel van) dit forum, maar om hier zelf vorm te geven aan mijn visie voor de Nationale Synode, die ik daar oorspronkelijk in herkende, als bijdrage aan waar de Nationale Synode (in woorden) voor staat.
Ik wil helemaal niet weten of en in hoeverre hun visie daarvan is afgedwaald...

Riemer schreef:In onze gemeente negeren we de Nationale Synode met haar verhalen en zijn we zelf aan de slag gegaan.
Ook over de grens van jullie kerk heen?
Als je daarover hier wilt vertellen, graag!
Riemer schreef:Geloofsgesprekken?
Nee, samen kijken naar de praktijk van het christen zijn. Waar kunnen we elkaar aanvullen en waar kunnen we samen optrekken in de maatschappij.
Dat is wat mij betreft de essentie van geloofsgesprekken.
Die gaan over geloofsbeleving (om elkaar te leren herkennen en erkennen) en vervolgens inderdaad over geloofspraktijk, over oecumene als samen optrekken in de maatschappij.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer

Berichtdoor Riemer » 14 feb 2017, 22:32

Riemer schreef:Ik lees "[...] {bron: website nationalesynode.nl}"
[...]
Er is dus wel een visie.
Er zijn woorden.
Waar het op aan komt is hoe die vorm krijgen in de praktijk (inderdaad).
De vorm die het nu krijgt klopt maar beperkt met de oorspronkelijke visie dat eenheid (inderdaad) van onderop moet groeien.
Daarvoor is interkerkelijk gesprek essentieel én gesprek over de buitengrenzen van kerken heen, met mensen die vervreemd zijn geraakt van het christendom zoals het vorm krijgt in afzonderlijke kerken.
Ik kies er voor om niet te vragen aan de NS wat ze denken van en willen met (hun deel van) dit forum, maar om hier zelf vorm te geven aan mijn visie voor de Nationale Synode, die ik daar oorspronkelijk in herkende, als bijdrage aan waar de Nationale Synode (in woorden) voor staat.
Ik wil helemaal niet weten of en in hoeverre hun visie daarvan is afgedwaald...

Riemer schreef:In onze gemeente negeren we de Nationale Synode met haar verhalen en zijn we zelf aan de slag gegaan.
Ook over de grens van jullie kerk heen?
Als je daarover hier wilt vertellen, graag!
Riemer schreef:Geloofsgesprekken?
Dat is wat mij betreft de essentie van geloofsgesprekken.
Die gaan over geloofsbeleving (om elkaar te leren herkennen en erkennen) en vervolgens inderdaad over geloofspraktijk, over oecumene als samen optrekken in de maatschappij.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Wat we doen is vrij simpel: we spreken elkaar als moderamen (soort van bestuur zonder besluitrecht) van beide gemeenten, we hebben gezamenlijke activiteiten en het meest simpele: we nodigen elkaars leden uit voor "eigen" activiteiten.
Niets verheffends, gewoon goede buren zijn.
Geen zaken als georganiseerde geloofsgesprekken maar samen de praktijk in.