Oecumene en volkskerken

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

viewtopic.php?f=10&t=95#p1182
Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Re: oecumene en volkskerken

Bericht door Wim Nusselder » 19 apr 2016, 12:46

Piebe 2.2 schreef:wie voor de mensen katholiek wil zijn moet zich dus laten dopen.
Nee, dank je.
Piebe 2.2 schreef:De bron [van het aan Jiddu Krishnamurti toegeschreven verhaal] zal wel een leugenaar zijn
Ik heb ook gelezen dat het verhaal slechts deels van Krishnamurti afkomstig is en bij het doorvertellen verfraaid is.
Ik heb zijn speech waarin hij het verhaal vertelde nog niet gevonden.
Net als bij de Bijbel doet de bron er voor mij ook niet zoveel toe.
Het gaat om de kracht van het verhaal en of het de boodschap voor mij goed weergeeft.
Dit verhaal geeft in elk geval een aansprekende samenvatting van het gedachtengoed van Krishnamurti zoals ik dat ook elders tegenkom.

Het verhaal is te lezen als een aanklacht tegen religieuze leiders die zeggen verbondenheid ('re-ligie') na te streven of zichtbaar te willen maken (in ons geval tussen volgelingen van Jezus) terwijl ze in feite bezig zijn mensen van goede wil tegen elkaar op te zetten, te verdelen.
Een aanklacht die in mijn beleving vergelijkbaar is met de aanklachten van Jezus tegen de kerkleiders van zijn tijd, de Farizeeën, Sadduceeën en Schriftgeleerden.
- 'Kerkmuren' plaatsen,
- als mensen menen te kunnen bepalen wie er wel en niet 'bij hoort',
- kerken hiërarchisch organiseren zodat er niet alleen scheiding komt tussen 'wie er bij hoort' en 'wie niet', maar ook tussen 'kerkleiders' en 'volgelingen',
zouden de manieren zijn die ik uit zou kiezen om de Kerk te gronde te richten als ik duivel was.
Zowel oecumene tussen de 'kerkverbanden' waarover Yolande het heeft als het idee een 'volkskerk' te zijn bieden enig tegenwicht.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 19 apr 2016, 13:08

Hoi Yolanda,
Wim Nusselder schreef:Hoe kijk jij -los van de Bijbel en los van de kerkgeschiedenis- aan tegen "de Kerk" nu en hoe zie jij de plek en rol van jouw kerkgenootschap daarbinnen?
Yolanda_dB schreef:Ik ga er even vanuit dat deze vraag aan Alpha is gesteld.
Klopt, heb ik nu verduidelijkt.
Wim Nusselder schreef:Hoe denken jullie volgelingen van Jezus te verenigen?
Yolanda_dB schreef:Wat bedoel je met "verenigen"?
Dat ze allen samen in 1 kerkverband zitten?
Nee, niet per se.
Samenwerken in de wereld en elkaar niet afvallen kan belangrijker zijn dan gezamenlijke besluitvorming en gezamenlijke godsdienstoefening.
We zitten wat dat betreft aardig op een lijn, zo te zien.
Wim Nusselder schreef:In hoeverre streven jullie naar het 'volkskerk' zijn ...
Yolanda_dB schreef:De term volkskerk zegt mij niks.
De term verwijst voor mij naar een streven naar inclusiviteit en universaliteit, net als 'katholiek', bijv. hier.
Wim Nusselder schreef:en in hoeverre zijn jullie bereid te participeren in de oecumene van zelfstandige 'kerken'?
Yolanda_dB schreef:Ik ben ook benieuwd wat je hieronder (participeren in de oecumene) verstaat.
Lidmaatschap van de Raad van Kerken, lidmaatschap van andere oecumenische verbanden (ook plaatselijk), deelnemen aan initiatieven zoals van de Nationale Synode, etc..
Kortom: op welke wijze dan ook concreet maken dat alle christenen deel uitmaken van het 'Lichaam van Christus'.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Anja
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja » 19 apr 2016, 13:12

Piebe 2.2 schreef: De bron zal wel een leugenaar zijn en heeft dat gemeen met wat in de Bijbel de werken van het vlees genoemd worden. Vrees liever het vlees dan een zogenaamde satan die brieven schrijft die nergens over gaan. Christus is gekomen om verdeeldheid te zaaien, daar getuigd de Bijbel duidelijk van. Doordat het bepaalde mensen niet aanstaat wat er geleerd wordt zal er verdeeldheid zijn.
Amen! Dat was ook te zien in de titel die nu veranderd is. En een Christen heeft met Krishnamurti niets te schaften. Die was een en al verdeeldheid in zichzelf. Net als al die versplinterde goeroes van het niets.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)

Rechtuit

Bericht door Rechtuit » 19 apr 2016, 13:14

Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef: De bron zal wel een leugenaar zijn en heeft dat gemeen met wat in de Bijbel de werken van het vlees genoemd worden. Vrees liever het vlees dan een zogenaamde satan die brieven schrijft die nergens over gaan. Christus is gekomen om verdeeldheid te zaaien, daar getuigd de Bijbel duidelijk van. Doordat het bepaalde mensen niet aanstaat wat er geleerd wordt zal er verdeeldheid zijn.
Amen! Dat was ook te zien in de titel die nu veranderd is. En een Christen heeft met Krishnamurt niets te schaften. Die was een en al verdeeldheid in zichzelf.
Hier nog een AMEN 8-) 8-) :idea:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB » 19 apr 2016, 13:33

Wim Nusselder schreef:
Yolanda_dB schreef:Ik ben ook benieuwd wat je hieronder (participeren in de oecumene) verstaat.
Lidmaatschap van de Raad van Kerken, lidmaatschap van andere oecumenische verbanden (ook plaatselijk), deelnemen aan initiatieven zoals van de Nationale Synode, etc..
Kortom: op welke wijze dan ook concreet maken dat alle christenen deel uitmaken van het 'Lichaam van Christus'.
Okee.
Zoals ik eerder schreef, denk ik dat het zoeken van oecumene (kun je dat zo noemen, "zoeken van oecumene" ?) begint en plaats moet vinden op plaatselijk niveau.
Tussen de christenen die op/in die plaats samenleven met elkaar, en iets willen betekenen voor die plaats.

Jij noemt de Nationale Synode.
Als ik kijk naar de gegevens van de Nationale Synode, kan de Nationale Synode het zoeken van die plaatselijke oecumene vergemakkelijken door via dat platform gesprekken te organiseren en bekend te maken.
Maar ik krijg de indruk dat er momenteel niet veel gebeurt via de NS, als ik het zo snel even bekijk.

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 19 apr 2016, 13:36

Ik heb een reactie verwijderd die te zeer op de persoon speelde.
Graag constructief discussiëren.
Alleen instemming betuigen (met 'amen' of anderszins) voegt niets toe.
Respectloos aanduiden van anderen (door ze 'goeroes' te noemen of anderszins) is evenmin de bedoeling.

PS Ingaan op rode tekst in het topic waarin het geplaatst wordt is (in het hele forum) verboden.
Een reactie waarin dat gebeurde heb ik nu dus ook verwijderd

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 19 apr 2016, 13:53

Hoi Yolanda,
Yolanda_dB schreef:Als ik kijk naar de gegevens van de Nationale Synode, kan de Nationale Synode het zoeken van die plaatselijke oecumene vergemakkelijken door via dat platform gesprekken te organiseren en bekend te maken.
Maar ik krijg de indruk dat er momenteel niet veel gebeurt via de NS, als ik het zo snel even bekijk.
De stuurgroep van de Nationale Synode richt zich vooral op het in 2010, 2013, later dit jaar en in 2018/2019 van organiseren van landelijke bijeenkomsten van vertegenwoordigers van protestantse kerken.
De hoop is dat die kerken een federatie/verbond aangaan, om elk geval op dat (meest verdeelde) deel van 'het christelijke erf' wat meer eenheid zichtbaar te maken.
Welke vorm dat krijgt hangt af van de kerken die deel willen nemen in dat proces.
De eerstvolgende bijeenkomst waarin die kerken met elkaar overleggen (waar ik de Quakers vertegenwoordig) is op 20 mei.

De huiskamergeloofsgesprekken, zoals je die beschreven ziet op de website (waarvoor ik als coördinator fungeer), lopen inderdaad niet zo hard meer.
In een paar plaatsen in Nederland gaan groepjes mensen die elkaar grotendeels via andere weg gevonden hebben nog door.
Ze zijn er echter mee gestopt om dat op de website aan te kondigen, omdat het niet blijkt te werken om via die website aanmeldingen te krijgen.
Het idee is om die huiskamergeloofsgesprekken of andere lokale interkerkelijke bijeenkomsten weer nieuw lieven in te blazen in samenwerking met de Stichting Geloofsgesprekken.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB » 19 apr 2016, 14:04

Wim Nusselder schreef:De huiskamergeloofsgesprekken, zoals je die beschreven ziet op de website (waarvoor ik als coördinator fungeer), lopen inderdaad niet zo hard meer.
In een paar plaatsen in Nederland gaan groepjes mensen die elkaar grotendeels via andere weg gevonden hebben nog door.
Ze zijn er echter mee gestopt om dat op de website aan te kondigen, omdat het niet blijkt te werken om via die website aanmeldingen te krijgen.
Het idee is om die huiskamergeloofsgesprekken of andere lokale interkerkelijke bijeenkomsten weer nieuw lieven in te blazen in samenwerking met de Stichting Geloofsgesprekken.
Misschien werkt het niet, omdat het niet bekend is?
Heeft het misschien wat meer (veel meer) promotie nodig binnen de aangesloten kerkverbanden?

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 19 apr 2016, 15:05

Hoi Yolanda,
Yolanda_dB schreef:Misschien werkt het [initiatief van de Nationale Synode om huiskamergeloofsgesprekken te faciliteren] niet, omdat het niet bekend is?
Heeft het misschien wat meer (veel meer) promotie nodig binnen de aangesloten kerkverbanden?
Ongetwijfeld.
De menskracht en middelen van de Nationale Synode (stuurgroep en andere vrijwilligers) waren en zijn echter beperkt.
De prioriteit van de stuurgroep (waarvan ik geen lid ben) leek elders te liggen.
Yolanda_dB schreef:ik denk dat het 'zoeken van oecumene' primair op plaatselijk niveau plaats moet vinden.
De oecumenische beweging in de 20e eeuw was primair een kwestie van kerkleiders.
Ik zou dat ook graag anders zien, maar in sommige opzichten (gegeven de hiërarchische organisatie van afzonderlijke kerken) kan het ook moeilijk anders.
Christenen komen elkaar nu eenmaal primair tegen binnen hun eigen kerkverband; de 'externe relaties' worden vooral onderhouden door kerkleiders.
Promoten binnen kerkverbanden van activiteiten die 'kerkmuren doorbreken' lopen makkelijk stuk op ongemak en onvermogen van gewone kerkleden om christenen van andere denominaties te vinden en daarmee in gesprek te komen.

Het idee van de werkgroep geloofsgesprekken van de Nationale Synode was dat mensen hun buren zouden aanspreken, maar dat doe je niet zo makkelijk; we zijn niet allemaal in de wieg gelegd voor Jehovah's Getuige.
We hadden deze folder gemaakt om dat makkelijker te maken.
Die folder is ook verspreid bij allerlei evenementen waar christenen van verschillende denominaties kwamen.
Honderden deelnemers aan de Nationale Synode van december 2010 hebben een e-mail gehad.

Hoe dan ook: het was allemaal kennelijk niet voldoende, dus we zoeken nog naar creatieve nieuwe wegen.
Als je mee wilt denken en mee wilt helpen om het vlot te trekken kun je je hier aanmelden om met anderen in contact te komen of natuurlijk nog steeds via de adresgegevens van iemand in je buurt op deze kaart.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 19 apr 2016, 15:24

Wim Nusselder schreef:
Piebe 2.2 schreef:wie voor de mensen katholiek wil zijn moet zich dus laten dopen.
Nee, dank je.
Piebe 2.2 schreef:De bron [van het aan Jiddu Krishnamurti toegeschreven verhaal] zal wel een leugenaar zijn
Ik heb ook gelezen dat het verhaal slechts deels van Krishnamurti afkomstig is en bij het doorvertellen verfraaid is.
Het gaat om de kracht van het verhaal en of het de boodschap voor mij goed weergeeft.
Dit verhaal geeft in elk geval een aansprekende samenvatting van het gedachtengoed van Krishnamurti zoals ik dat ook elders tegenkom.

Het verhaal is te lezen als een aanklacht tegen religieuze leiders die zeggen verbondenheid ('re-ligie') na te streven of zichtbaar te willen maken (in ons geval tussen volgelingen van Jezus) terwijl ze in feite bezig zijn mensen van goede wil tegen elkaar op te zetten, te verdelen.
Een aanklacht die in mijn beleving vergelijkbaar is met de aanklachten van Jezus tegen de kerkleiders van zijn tijd, de Farizeeën, Sadduceeën en Schriftgeleerden.
- 'Kerkmuren' plaatsen,
- kerken hiërarchisch organiseren zodat er niet alleen scheiding komt tussen 'wie er bij hoort' en 'wie niet', maar ook tussen 'kerkleiders' en 'volgelingen',
zouden de manieren zijn die ik uit zou kiezen om de Kerk te gronde te richten als ik duivel was.
Zowel oecumene tussen de 'kerkverbanden' waarover Yolande het heeft als het idee een 'volkskerk' te zijn bieden enig tegenwicht.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Er is verdeeldheid buiten het lichaam en deze verdeeldheid zal er altijd zijn door de eenheid van het lichaam van Christus hier vandaag op aarde, altijd waar te nemen voor hen die de ogen hebben om het te zien. Maar binnen het lichaam is er ook verscheidenheid, maar deze verscheidenheid is tot eenheid van het lichaam. Want de linkerhand weet niet wat de rechterhand doet.
'waarin iemand stout is, daarin ben ik ook stout.'

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 19 apr 2016, 15:29

Wim Nusselder schreef: Hoe dan ook: het was allemaal kennelijk niet voldoende, dus we zoeken nog naar creatieve nieuwe wegen.
Zoek liever de oude wegen Wim, want God heeft gezegd:

'Ga op de kruispunten staan en kijk uit.
Vraag naar de oude paden,
vraag wat de goede weg is en volg die, dan zult u rust vinden.
Maar ze zeiden: “Wij gaan niet!”'

callista

Bericht door callista » 19 apr 2016, 15:32

Eenheid in verscheidenheid is een utopie in het christendom......en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven....dat heeft de geschiedenis wel geleerd en men heeft er nog niets of weinig van opgestoken..
Verdraagzaamheid was en is een probleem en acceptatie van onderlinge- zij het vaak kleine--verschillen werkt ook niet en leidt vaak juist meer tot meer onenigheid en nieuwe denominaties.
Zie hier het visitekaartje van het christendom. :cry:

Goede voornemens, maar [tot nog toe] met weinig resultaat....dus tevergeefse moeite lijkt het wel.
Laatst gewijzigd door callista op 19 apr 2016, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Anja

Bericht door Anja » 19 apr 2016, 15:34

Piebe 2.2 schreef: Er is verdeeldheid buiten het lichaam en deze verdeeldheid zal er altijd zijn door de eenheid van het lichaam van Christus hier vandaag op aarde, altijd waar te nemen voor hen die de ogen hebben om het te zien. Maar binnen het lichaam is er ook verscheidenheid, maar deze verscheidenheid is tot eenheid van het lichaam. Want de linkerhand weet niet wat de rechterhand doet.
Amen! :flower1: Buitengewoon goed verwoord. Dát is Inspiratie.

De eenheid van het Lichaam is juist hierdoor niet te grijpen en corrumperen door de menselijke zelfmaakbaarheid. Deze Rijkdom is daarom niet te roven.
Laatst gewijzigd door Anja op 19 apr 2016, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Anja

Bericht door Anja » 19 apr 2016, 15:37

Piebe 2.2 schreef:
Wim Nusselder schreef: Hoe dan ook: het was allemaal kennelijk niet voldoende, dus we zoeken nog naar creatieve nieuwe wegen.
Zoek liever de oude wegen Wim, want God heeft gezegd:

'Ga op de kruispunten staan en kijk uit.
Vraag naar de oude paden,
vraag wat de goede weg is en volg die, dan zult u rust vinden.
Maar ze zeiden: “Wij gaan niet!”'
Zeer helder en goed gevonden belangrijk Bijbelcitaat uit Jeremia 6. :flower1:
Solo Christo

Anja

Bericht door Anja » 19 apr 2016, 15:39

Wim Nusselder schreef: Het verhaal is te lezen als een aanklacht tegen religieuze leiders
De aanklager der broederen maakt overuren. Oud nieuws. Buiten Jezus Christus en de Heilige Kerk, het Lichaam, geen zaligheid. De vijanden van God zijn vijanden van de Kerk.
Solo Christo

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 19 apr 2016, 17:01

callista schreef:Eenheid in verscheidenheid is een utopie in het christendom......en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven....dat heeft de geschiedenis wel geleerd en men heeft er nog niets of weinig van opgestoken..
Verdraagzaamheid was en is een probleem en acceptatie van onderlinge- zij het vaak kleine--verschillen werkt ook niet en leidt vaak juist meer tot meer onenigheid en nieuwe denominaties.

Goede voornemens, maar [tot nog toe] met weinig resultaat....dus tevergeefse moeite lijkt het wel.
Wel, de religie die draait om Christus houdt al meer dan tweeduizend jaar stand. Als jij dat falen wilt noemen, noem je dan het kwade goed en het goede kwaad? Maak je van het duister licht en van het licht duisternis, van bitter zoet en van zoet bitter?

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 19 apr 2016, 17:02

Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef: Er is verdeeldheid buiten het lichaam en deze verdeeldheid zal er altijd zijn door de eenheid van het lichaam van Christus hier vandaag op aarde, altijd waar te nemen voor hen die de ogen hebben om het te zien. Maar binnen het lichaam is er ook verscheidenheid, maar deze verscheidenheid is tot eenheid van het lichaam. Want de linkerhand weet niet wat de rechterhand doet.
Amen! :flower1: Buitengewoon goed verwoord. Dát is Inspiratie.
Dank je. :kiss1:

Rechtuit

Bericht door Rechtuit » 19 apr 2016, 19:37

Piebe 2.2 schreef:
callista schreef:Eenheid in verscheidenheid is een utopie in het christendom......en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven....dat heeft de geschiedenis wel geleerd en men heeft er nog niets of weinig van opgestoken..

Wel, de religie die draait om Christus houdt al meer dan tweeduizend jaar stand. Als jij dat falen wilt noemen, noem je dan het kwade goed en het goede kwaad? Maak je van het duister licht en van het licht duisternis, van bitter zoet en van zoet bitter?
Altijd jammer als mensen poepen in het nest waar ze uit voort komen.@Calliste haalt altijd twee zaken door elkaar het instituut waar zijn uit voort komt en daar niets mee mee te maken wil hebben wat goed voor te stellen is en de Kerk de Kerk van de Volken en dat is geheel iets anders.Op dit moment komen er weer honderdduizenden Christenen bij.Het Christendom is succesvol voor tijd en Eeuwigheid zijn is Oecumene /de bewoonde wereld,is aan Haar onze Moeder de Heilige Kerk .de Kerk der Volken. :flower1: :flower1: :flower1:

Rechtuit

Bericht door Rechtuit » 20 apr 2016, 11:58

Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef:Wel, mijn idee van de eenheid Gods is ook dat het zich niet laat forceren en uit dat toch willen spreekt veel wantrouwen jegens de Schepper.
Mee eens. Horiontale binding is heel wat anders dan de verticale verbinding die horizontale verbondenheid van de gemeente van God vanzelf doet bovendrijven. De rest is socialisme.
Alles wat met Kerk en de Dienst aan God te maken heeft is altijd verticaal.In de volkskerk waar het oude vrouwtje met stokbrood en prei in haar tas gewoon door de weeks een Kerk binnen stapt om even met haar Schepper te praten en bij Hem zijn zo als de weduwe met haar penning is de volkskerk ten voeten uit,en bij deze mensen wil Hij samen zijn wereldwijd /oecumene.Maar dit alles wel verticaal gericht.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 20 apr 2016, 17:42

Rechtuit schreef:
Anja schreef:
Piebe 2.2 schreef:Wel, mijn idee van de eenheid Gods is ook dat het zich niet laat forceren en uit dat toch willen spreekt veel wantrouwen jegens de Schepper.
Mee eens. Horiontale binding is heel wat anders dan de verticale verbinding die horizontale verbondenheid van de gemeente van God vanzelf doet bovendrijven. De rest is socialisme.
Alles wat met Kerk en de Dienst aan God te maken heeft is altijd verticaal.In de volkskerk waar het oude vrouwtje met stokbrood en prei in haar tas gewoon door de weeks een Kerk binnen stapt om even met haar Schepper te praten en bij Hem zijn zo als de weduwe met haar penning is de volkskerk ten voeten uit,en bij deze mensen wil Hij samen zijn wereldwijd /oecumene.Maar dit alles wel verticaal gericht.
De kerk gebouwd met levende stenen is de enige kerk waar God behagen in schept. De rest zijn bouwsels van mensen die vergaan met de tijd.

Tin
Moderator

Bericht door Tin » 20 apr 2016, 20:12

Wim Nusselder schreef:
Nee, dank je.

- 'Kerkmuren' plaatsen,

Met v&Vriendengroet,

Wim
De anekdote vertelt Krishnamurti o.a. in de bekende speech waar hij de om hem heen opgebouwde organisatie opheft.
Zie http://www.jkrishnamurti.org/about-kris ... speech.php

Overigens kan de versie die jij aanhaalt op zich natuurlijk ook best een letterlijke weergave zijn.
Hij heeft de anekdote wel vaker verteld.
Niets is wat het lijkt.

Martine

Bericht door Martine » 23 apr 2016, 11:02

Deze dagen vergadert de Synode van de Protestantse Kerk.
Daar worden allerlei besluiten genomen, o.a. op bestuursniveau maar ook op vele andere zaken.
Er is een heel belangrijk besluit genomen.
Ik citeer Trouw van vandaag:
De Protestantse Kerk wil veel meer samenwerken met andere protestantse kerken. Gisteren schaarde de synode van de PKN zich achter een voorstel om de banden met de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, de Nederlands Gereformeerde Kerken en de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland flink aan te halen. 'Historisch' noemden veel synodeleden het besluit. De vier gereformeerde kerken tellen samen bijna 250.000 gelovigen, de Protestantse Kerk krap 2 miljoen.
Overstappen van de ene naar de andere kerk moet veel gemakkelijker worden, wat de Synode betreft. Nu gaat het nog met veel gedoe gepaard. Daarnaast wordt het veel makkelijker voor predikanten in een van de andere kerkgenootschappen voor te gaan.
De Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland spreken al hun steun uit voor het plan.
De Protestantse Kerk in Nederland ontstond in 2004 door een fusie van de toenmalige gereformeerde, hervormde en evangelisch-lutherse kerken.
Een grote groep gelovigen weigerde in de fusie mee te gaan en vormde de Hersteld Hervormde Kerk. Synodeleden deden gisteren de oproep ook met die kerk de banden aan te halen, en eveneens met remonstranten en doopsgezinden.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.

Biker

Bericht door Biker » 23 apr 2016, 14:14

Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef:
Anja schreef:
De kerk gebouwd met levende stenen is de enige kerk waar God behagen in schept. De rest zijn bouwsels van mensen die vergaan met de tijd.
Zonder torentjes (a la Babel) :)

Rechtuit

Bericht door Rechtuit » 23 apr 2016, 21:37

Martine schreef:Deze dagen vergadert de Synode van de Protestantse Kerk.
Daar worden allerlei besluiten genomen, o.a. op bestuursniveau maar ook op vele andere zaken.
Er is een heel belangrijk besluit genomen.
Ik citeer Trouw van vandaag:
De Protestantse Kerk wil veel meer samenwerken met andere protestantse kerken. Gisteren schaarde de synode van de PKN zich achter een voorstel om de banden met de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, de Nederlands Gereformeerde Kerken en de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland flink aan te halen. 'Historisch' noemden veel synodeleden het besluit. De vier gereformeerde kerken tellen samen bijna 250.000 gelovigen, de Protestantse Kerk krap 2 miljoen.
Overstappen van de ene naar de andere kerk moet veel gemakkelijker worden, wat de Synode betreft. Nu gaat het nog met veel gedoe gepaard. Daarnaast wordt het veel makkelijker voor predikanten in een van de andere kerkgenootschappen voor te gaan.
De Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland spreken al hun steun uit voor het plan.
De Protestantse Kerk in Nederland ontstond in 2004 door een fusie van de toenmalige gereformeerde, hervormde en evangelisch-lutherse kerken.
Een grote groep gelovigen weigerde in de fusie mee te gaan en vormde de Hersteld Hervormde Kerk. Synodeleden deden gisteren de oproep ook met die kerk de banden aan te halen, en eveneens met remonstranten en doopsgezinden.
Ineens gaat de PKN banden aan halen met geloofsgemeenschappen die ze altijd links laten liggen en nu willen ze dat soort clubs naar binnen halen om nog wat te lijken ,het zal niet gaan lukken,Het over grote deel van de Nederlanders weet nog geen eens dat de PKN bestaat .het is geen volkskerk en is het ook nooit geweest,dat maakten ze zich zelf wijs tja...... :w :w :|

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 23 apr 2016, 21:48

[Wim] Graag terug naar de vragen waarmee ik dit topic begon, m.n. de vraag waar de topictitel naar verwijst:
Wim Nusselder schreef:In hoeverre is oecumene, 'vreedzame coëxistentie' van en wederzijds respect tussen kerken, een alternatief voor brede 'volkskerken' met interne ruimte voor diversiteit?
[/Wim]
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef: De kerk gebouwd met levende stenen is de enige kerk waar God behagen in schept. De rest zijn bouwsels van mensen die vergaan met de tijd.
Zonder torentjes (a la Babel) :)
Absoluut. Lees in dit verband Ezechiël 11,19 eens: Ik zal het stenen hart uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven.

Dit vatte Paulus in 2 Kor 3,3 aldus samen: Als die openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onzen dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door den Geest des levenden Gods, niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des harten. (SV)

En misschien wel de meest letterlijke omschrijving van de ware tabernakel wordt gegeven door Petrus in zijn eerste brief:

Zo wordt gij ook zelven, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus. (1 Petr 2,5)

Plaats reactie