Oecumene

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)
Man/Vrouw: M

Oecumene

Berichtdoor Flash Gordon » 27 jun 2015, 15:11

Zoals wellicht bekend spreekt de RKK zich onder andere uit via concilies. Ook als uitspraken van een concilie niet dogmatisch zijn, zijn ze toch behoorlijk sterk richtinggevend voor het katholieke denken. Als een concilie wordt gehouden waar de gehele Kerk vertegenwoordigd is, spreekt men van een oecumenisch concilie. In het verstaan van de RKK betekent dat dat de RKK en alle kerken die volledig in communie zijn met de RKK, vertegenwoordigd zijn. In het verstaan van de oosters orthodoxe kerken zijn alleen de eerste zeven concilies oecumenisch, omdat Rome sindsdien in hun verstaan in schisma verkeert. Rome erkent 21 concilies als oecumenische concilies. Ter vergelijking: de PKN negeert alle oecumenische concilies vrijwel volledig.

De oosters orthodoxe kerken vertonen bijzonder weinig interesse in oecumene. Dit past bij hun kerkverstaan, ze zijn sterk nationaal georganiseerd, of in de wat oudere vormen rond hun patriarchaten. Rome is het enige patriarchaat van het westen, de andere patriarchaten vallen allemaal onder de kerken van het oosten. In hun geloof wijken de oosterse kerken nauwelijks af van het westen, maar de details worden graag uitvergroot. Het echte probleem tussen oost en west lijkt toch vooral te zitten in de status van de patriarch van het westen, de paus.

De Lutherse kerken hebben veel van de katholieke kerkstructuren behouden, en zij zijn actief op zoek naar toenadering met de RKK. Een ontwikkeling die vruchtbaar is geweest, maar die zich toch vooral op theologisch vlak heeft afgespeeld. Het zetten van vervolgstappen naar vormen van werkelijke hereniging krijgt feitelijk geen enkele aandacht.

Aan Anglicaanse kant speelt iets anders. Deze kerk is ontstaan uit nationalistische motieven, niet primair uit theologische. Dit is goed terug te zien in de ontwikkeling van de anglicaan. Deze kerk(en) doen hun uiterste best om op een zinvolle wijze ruimte bieden aan zowel het katholieke verleden, als aan lutherse, calvinistische en evangelische ontwikkelingen. Anders dan de Luthersen, de Orthodoxen en de kleine kerken van de catholica, heeft de anglicana zich net als de RKK ontwikkeld tot een wereldkerk met een enorme rijkdom aan spiritualiteiten, liturgische variatie en leerstelligheden. Hoewel de ontwikkeling, zoals in alle kerken die niet direct teruggaan op de oude kerken van de eerste eeuwen, vooral de vrijzinnige kant lijkt opgegaan, is er een duidelijke overlap met de catholica, die vormen van hereniging mogelijk maken.

Calvinisten, in Nederland vrij dominant aanwezig in de PKN, en door de Nederlandse Opstand historisch oppermachtig in het Nederland van voor de secularisatie, trekken zich van de oecumenische concilies vrij weinig aan, hoewel ze er wel soms wat teksten uit halen en ontdoen van hun context (het credo van Nicea bijvoorbeeld). Oecumene in gereformeerd verstaan gaat veelal over het herstel van de talloze breuken die na de reformatie in eigen kring ontstonden. Als vanuit deze hoek gesproken wordt over oecumene met de RKK, wordt in de praktijk veelal bedoeld: "katholieken moeten protestant worden".

Die laatste insteek sluit opmerkelijk goed aan bij wat de RKK bedoelt met oecumene. In het decreet Unitatis Redintegratio wordt in feite hetzelfde gezegd, maar dan in omgekeerde richting: "protestanten moeten katholiek worden".

Op wereldschaal is overigens van serieuze oecumenische activiteit slechts sprake tussen RKK en orthodoxie en tussen RKK, Lutheranen en Anglicanen enerzijds, en binnen de wereldraad van kerken (vrijwel alle kerken, behalve de RKK) anderzijds. Veel vorderingen richting werkelijke hereniging worden niet gemaakt, in geen van deze gremia.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Rechtuit

Re: Oecumene

Berichtdoor Rechtuit » 27 jun 2015, 15:16

PERFECTE uiteenzetting.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 27 jun 2015, 15:35

In mijn woonplaats weten de meeste kerkgangers niet eens wat er bij hun eigen kerk geleerd wordt, laat staan bij anderen. Er is een katholieke en een protestante gemeente, maar ze zitten ook wel bij elkaar geloof ik. Veelal oudere mensen en de indruk die ze wekken is dat de verschillen hen in de praktijk bijzonder weinig interesseren.
'het geschenk verderft het hart.'

Flash Gordon

Berichtdoor Flash Gordon » 27 jun 2015, 15:38

Piebe 2 punt 1 schreef:In mijn woonplaats weten de meeste kerkgangers niet eens wat er bij hun eigen kerk geleerd wordt, laat staan bij anderen. Er is een katholieke en een protestante gemeente, maar ze zitten ook wel bij elkaar geloof ik. Veelal oudere mensen en de indruk die ze wekken is dat de verschillen hen in de praktijk bijzonder weinig interesseren.

En dat is ook een vorm van oecumene :mrgreen:
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 27 jun 2015, 15:43

Flash Gordon schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:In mijn woonplaats weten de meeste kerkgangers niet eens wat er bij hun eigen kerk geleerd wordt, laat staan bij anderen. Er is een katholieke en een protestante gemeente, maar ze zitten ook wel bij elkaar geloof ik. Veelal oudere mensen en de indruk die ze wekken is dat de verschillen hen in de praktijk bijzonder weinig interesseren.

En dat is ook een vorm van oecumene :mrgreen:

Ja en de handel verbroedert hen ook. Nu wonen protestanten en katholieken hier al generaties samen en een oorlog tussen die twee is voor mij wel erg ver van mijn bed.
'het geschenk verderft het hart.'

BdO

Berichtdoor BdO » 27 jun 2015, 15:55

Wat wordt bedoelt met "de Nederlandse Opstand"?

Wat is het verschil tussen een patriarchaat en een bisdom, naast dat het ene Oosters is en het andere Westers?

Wat is nou de verhouding tussen de paus en (andere?) bisschoppen?
"Honger is onnodig want je kunt voedsel sturen." Datzelfde heb ik tegen de donorwet.

Flash Gordon

Berichtdoor Flash Gordon » 27 jun 2015, 16:10

BdO schreef:Wat wordt bedoelt met "de Nederlandse Opstand"?

Toen ik jong was heette dat "de tachtigjarige oorlog".

Wat is het verschil tussen een patriarchaat en een bisdom, naast dat het ene Oosters is en het andere Westers?

In de begintijd had je de patriarchaten Rome, Antiochie, Alexandrie, later kwamen daar Constantinopel en Jeruzalem bij. Het waren de bestuurlijke, en ook wel theologische, centra van de kerk. Ze staan bestuurlijk aan het hoofd van de bisdommen in hun gebied.

De oorspronkelijke patriarchaten zijn zetels van apostelen. Constantinopel is toegevoegd zuiver op basis van de wereldse macht die in die tijd daar gevestigd was: de keizer van het oost-romeinse rijk. De andere patriarchaten hadden daar wat moeite mee. Sindsdien is er gedonder tussen met name Rome en Constantinopel. Rome had, als stad van de zetel van Petrus de oudste en grootste claim op "de macht", maar Constantinopel had de keizer, en had daarmee de effectiefste claim op "de macht".

Een bisdom is een lagere organisatorische eenheid dan een patriarchaat.

Wat is nou de verhouding tussen de paus en (andere?) bisschoppen?

De paus is patriarch van het westen, dus hoofd van de Latijnse Kerk. Hij is ook primaat van Italie, dus hoofd van de Italiaanse kerk. En hij is Summus Pontifex Ecclesiae Universalis, oftewel hoofd van de gehele universele kerk. Als bisschop van Rome is hij ook een van de bisschoppen, hij wordt daarin aangeduid als primus inter paris: de eerste onder zijn gelijken.

Zijn bestuursmacht over de kerk is absoluut.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Martine
Man/Vrouw: V

Berichtdoor Martine » 19 aug 2015, 13:15

In Trouw/De Verdieping van vandaag staat een goed verhaal over Oecumene in Rolde, Drenthe.
Niet het Poldermodel, maar het Rolder model...waarin de Hervormde kerk (PKN) en de RK veel samendoen en rituelen van elkaar zijn overgenomen. Zo kan het ook.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.

BdO

Berichtdoor BdO » 19 aug 2015, 13:34

hm, ik heb helaas geen Trouw
"Honger is onnodig want je kunt voedsel sturen." Datzelfde heb ik tegen de donorwet.

Martine

Berichtdoor Martine » 19 aug 2015, 13:42

BdO schreef:hm, ik heb helaas geen Trouw

via internet? ik heb niet zoveel ervaring met wat de ander wel kan lezen en wat niet, simpel omdat ik sinds jaar en dag geabonneerd ben op Trouw

Rechtuit

Berichtdoor Rechtuit » 19 aug 2015, 13:43

Sint Jacobus Statie in Rolde ach en een paar keer per jaar doen ze wat oecumenisch naar verluid een aflopende zaak.Met de komst van een jonge nieuwe Pastoor zal het gelijk af gelopen zijn.
Voorst is Rolde een Statie en maakt deel ui van de Parochie Maria Tenhemelopneming van Assen .
En de verhalen van Trouw :w :w

[Wim] Dit soort opmerkingen is niet bevorderlijk voor respectvol geloofsgesprek. [/Wim]
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Martine

Berichtdoor Martine » 19 aug 2015, 14:39

Rechtuit schreef:Sint Jacobus Statie in Rolde ach en een paar keer per jaar doen ze wat oecumenisch naar verluid een aflopende zaak.Met de komst van een jonge nieuwe Pastoor zal het gelijk af gelopen zijn.
Voorst is Rolde een Statie en maakt deel ui van de Parochie Maria Tenhemelopneming van Assen .
En de verhalen van Trouw :w :w

Mijn verwachting is niet beschaamd geworden - Rechtuit zal het wel allemaal onzin vinden of helemaal fou.
De insinuatie naar Trouw is onterecht, het is een eerlijk stuk.

[Wim] De opmerking is gemeld als ongepast en nu lastiger leesbaar gemaakt.
Ongepaste opmerkingen kunnen in een topic beter genegeerd worden dan er op in te gaan. [/Wim]

BdO

Berichtdoor BdO » 19 aug 2015, 22:29

Martine schreef:
BdO schreef:hm, ik heb helaas geen Trouw

via internet? ik heb niet zoveel ervaring met wat de ander wel kan lezen en wat niet, simpel omdat ik sinds jaar en dag geabonneerd ben op Trouw

Tja nee, dan moet je een abbo hebben, anders kom je daar niet bij. Of via Blendle, dat kan ook natuurlijk. Dat zou ik misschien eens meer moeten gebruiken. Maar ja, ik heb nou net weer een abbo op de NRC genomen, dus van dat Blendle zal wel niet veel gaan komen.