Nationale Synode 2016 en protestantse kerkfederatie

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

viewtopic.php?f=10&t=95#p1182
Rechtuit
Man/Vrouw: M

Re: Nationale Synode 2016 en protestantse kerkfederatie

Bericht door Rechtuit » 27 jun 2015, 13:55

Wim Nusselder schreef:
Rechtuit schreef:Over heel die zogenaamde protestantse kerkfederatie valt niets over te zeggen het is niet van belang. Protestanten doen er verstandig aan zichzelf op te heffen en zich op de laten nemen in de Katholieke Kerk, [...].
Zo'n federatie lijkt me een stap in die richting.
Je kunt niet alles tegelijk vragen van zo'n verdeeld gezelschap.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Heb helemaal niks met federatie dat is woorden moedwillig verkeerd uitleggen maar ja dat is protestants eigen.
Protestanten dienen gewoon op te gaan in de Katholieke Kerk en totaal Katholiek worden en zijn en gehoorzaam zijn en meer niet.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 27 jun 2015, 14:00

Rechtuit schreef:Protestanten dienen gewoon op te gaan in de Katholieke Kerk en totaal Katholiek worden en zijn en gehoorzaam zijn en meer niet.
Ik zal je advies overbrengen.
Wie kan ik zeggen dat de afzender is?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 14 mei 2016, 09:03

Ik heb het voorafgaande opgeschoond om constructief verder te kunnen nu er weer nieuws te melden is.

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 14 mei 2016, 10:11

Als opstapje voor het nieuws over de protestantse federatievorming de laatste (off-topic) uitwisseling in het topic "Hoe moet je de Bijbel lezen?":
Wim Nusselder schreef:Ik denk dat het christendom evenwicht nodig heeft
- tussen individuele verantwoordelijkheid, vrijheid en creativiteit als christen en 'disciplinerende' ('discipline' is afgeleid van 'discipel'!) externe autoriteit en
- tussen (in elk geval) 3 soorten externe autoriteit: de Bijbel (en andere gezaghebbende geschriften), kerkelijke gezagsdragers (ook als uitleggers van geschriften) en collectieve processen en procedures om de Heilige Geest te onderscheiden van andere geesten.
Denominaties, christenen die zich los van en in concurrentie met elkaar organiseren, leggen verschillende nadruk:
- op eigen verantwoordelijkheid, vrijheid en creativiteit (vrijzinnigen) dan wel disciplinering (orthodoxen) en
- op de Bijbel (protestanten), gezagsdragers (rooms-katholieken en oosters-orthodoxen) en wel collectieve onderscheiding van de Heilige Geest (evangelischen, charismatici, Quakers etc.).
Afzonderlijke denominaties lopen door gescheidenheid en concurrentie het risico die noodzaak van evenwicht uit het oog te verliezen.
Dat hoeft geen probleem te zijn als ze zich als complementair aan elkaar ervaren en gedragen (als delen van één lichaam).
Gaitema schreef: We zullen ook steeds meer naar die samenwerking toe moeten, zodat we niet er verzanden en stranden in onze eigen kringen.
Op grond van de in de eerste post genoemde brief uit juni 2015 en de antwoorden van de geadresseerde kerken vindt a.s. vrijdag een bijeenkomst plaats van 45 vertegenwoordigers van 12 kerken en kerkverbanden over federatievorming: de Christelijk Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, de Nederlands Gereformeerde Kerken (ook namens de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland), de Raad van Amsterdamse Pinksterkerken, de Protestantse Kerk in Nederland, de Quakers, de Remonstrantse Broederschap, Samen Kerk in Nederland (de migrantenkerken), de Unie van Baptisten, de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten en de Vergadering van Gelovigen.
Ik kijk uit naar een geïnspireerde en inspirerende bijeenkomst.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Rechtuit

Bericht door Rechtuit » 17 mei 2016, 00:47

Wim Nusselder schreef:Als opstapje voor het nieuws over de protestantse federatievorming de laatste (off-topic) uitwisseling in het topic "Hoe moet je de Bijbel lezen?":
Wim Nusselder schreef:Ik denk dat het christendom evenwicht nodig heeft
- tussen individuele verantwoordelijkheid, vrijheid en creativiteit als christen en 'disciplinerende' ('discipline' is afgeleid van 'discipel'!) externe autoriteit en
- tussen (in elk geval) 3 soorten externe autoriteit: de Bijbel (en andere gezaghebbende geschriften), kerkelijke gezagsdragers (ook als uitleggers van geschriften) en collectieve processen en procedures om de Heilige Geest te onderscheiden van andere geesten.
Denominaties, christenen die zich los van en in concurrentie met elkaar organiseren, leggen verschillende nadruk:
- op eigen verantwoordelijkheid, vrijheid en creativiteit (vrijzinnigen) dan wel disciplinering (orthodoxen) en
- op de Bijbel (protestanten), gezagsdragers (rooms-katholieken en oosters-orthodoxen) en wel collectieve onderscheiding van de Heilige Geest (evangelischen, charismatici, Quakers etc.).
Afzonderlijke denominaties lopen door gescheidenheid en concurrentie het risico die noodzaak van evenwicht uit het oog te verliezen.
Dat hoeft geen probleem te zijn als ze zich als complementair aan elkaar ervaren en gedragen (als delen van één lichaam).
Gaitema schreef: We zullen ook steeds meer naar die samenwerking toe moeten, zodat we niet er verzanden en stranden in onze eigen kringen.
Op grond van de in de eerste post genoemde brief uit juni 2015 en de antwoorden van de geadresseerde kerken vindt a.s. vrijdag een bijeenkomst plaats van 45 vertegenwoordigers van 12 kerken en kerkverbanden over federatievorming: de Christelijk Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, de Nederlands Gereformeerde Kerken (ook namens de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland), de Raad van Amsterdamse Pinksterkerken, de Protestantse Kerk in Nederland, de Quakers, de Remonstrantse Broederschap, Samen Kerk in Nederland (de migrantenkerken), de Unie van Baptisten, de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten en de Vergadering van Gelovigen.
Ik kijk uit naar een geïnspireerde en inspirerende bijeenkomst.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Dit heeft niets met de Kerk te maken al het boven genoemde zijn allerlei protestantse geloofsgemeenschappen met hun eigen waarheid ,maar niet de waarheid ,anders zouden ze zichzelf wel opheffen en op gaan in de Kerk.

En de zogenaamde kerkfederatie is al zo een gotspe want de Gerefomeerde Gezindte die wonderwel een goed kerkbesef hebben doen daar niet aan mee, en dat is niet voor niets,ze hebben nog gelijk ook.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 17 mei 2016, 12:55

Rechtuit schreef:Dit heeft niets met de Kerk te maken al het boven genoemde zijn allerlei protestantse geloofsgemeenschappen met hun eigen waarheid ,maar niet de waarheid ,anders zouden ze zichzelf wel opheffen en op gaan in de Kerk.
En de zogenaamde kerkfederatie is al zo een gotspe want de Gerefomeerde Gezindte die wonderwel een goed kerkbesef hebben doen daar niet aan mee, en dat is niet voor niets,ze hebben nog gelijk ook.
Zoals je hebt gelezen in "Wat heeft christendom te samenleving te bieden" ben ik ook sceptisch over nut en noodzaak van organisatorische eenwording als vermeende voorwaarde voor eenheid van de Kerk.
Samenwerken, elkaar niet afvallen en elkaar niet beconcurreren zijn al heel wat.
Menselijkerwijs is dat al behoorlijk onmogelijk na een ellenlange kerkgeschiedenis van onderlinge strijd en daaraan gekoppelde identiteiten.
Mogelijk is het zelfs voldoende om die eenheid van de Kerk zichtbaar te maken.
Jouw oplossing voor het zichtbaar een maken van de Kerk, iedereen lid laten worden van de Rooms-katholieke kerk, lijkt mij ook niet heel heilzaam, tenzij jouw kerk de andere 2 punten oppakt die ik daar noemde:
1) Datgene wat jullie van waarde achten ook in niet-religieuze taal leren verwoorden.
2) Jezelf meer als netwerk organiseren en minder als hiërarchie.
Dat lijkt me menselijkerwijs vooral voor jouw kerk onmogelijk, al sluit ik bepaald niet uit dat ik me daarin vergis.
Ik zie ook hoopvolle tekenen binnen jouw kerk.

Als je me je e-mail adres geeft stuur ik je met alle liefde de reactie van de Quakers op het federatieplan van de Nationale Synode.
Die is samen te vatten als 'welwillend, maar zeer sceptisch'.

Ja, de Nationale Synode richt zich in de eerste plaats op protestantse geloofsgemeenschappen; terecht gezien de versplintering vooral daar.
De Rooms-katholieke kerkprovincie wordt wel altijd als waarnemer uitgenodigd bij Nationale Synodes.
Ik verwacht niet dat Quakers volledig mee gaan in die federatievorming zolang die niet ook open staat voor niet-protestantse geloofsgemeenschappen.

Afzonderlijke geloofsgemeenschappen beschikken slechts over een deel van de Waarheid; helemaal mee eens.
Wie over de hele Waarheid beschikt organiseert zich niet meer apart; organiseert zich mogelijk helemaal niet meer, zoals Jiddu Krishnamurti 3/8/29 suggereerde.
"Waarheid is een land zonder paden", in zijn woorden.
Maar goed, je moet behoorlijk Verlicht zijn om die Waarheid onder ogen te kunnen zien en dat is voor ons stervelingen helaas niet weggelegd. :cry:

Ja, dat de Gereformeerde Gemeenten (als je die bedoelt) er niet bij zijn a.s. vrijdag viel mij ook tegen.
Ze waren namelijk oorspronkelijk wél vertegenwoordigd in de stuurgroep van de Nationale Synode in de persoon van Izak Kole.
Ik weet niet wat daar mis is gegaan.
Overigens worden diverse kerken die a.s. vrijdag wél vertegenwoordigd zijn doorgaans ook tot 'de Gereformeerde Gezindte' gerekend.
Wat vind jij goed aan hun kerkbesef?

Met v&Vriendengroet,

Wim

job

Bericht door job » 17 mei 2016, 13:21

Wim Nusselder schreef: Ja, dat de Gereformeerde Gemeenten (als je die bedoelt) er niet bij zijn a.s. vrijdag viel mij ook tegen.
Ze waren namelijk oorspronkelijk wél vertegenwoordigd in de stuurgroep van de Nationale Synode in de persoon van Izak Kole.
Ik weet niet wat daar mis is gegaan.
Overigens worden diverse kerken die a.s. vrijdag wél vertegenwoordigd zijn doorgaans ook tot 'de Gereformeerde Gezindte' gerekend.
Wat vind jij goed aan hun kerkbesef?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Dag Wim,

I.A Kole was op persoonlijke titel aanwezig. Hij is wel lid van de Ger Gem. Hij is op veel "bijeenkomsten" binnen de "gereformeerde gezindte" aanwezig op persoonlijke titel. Omdat hij net als jouw lijdt onder de verdeeldheid. Binnen zijn eigen kerkverband vaak gezien "als verrader"

http://wapenveldonline.nl/artikel/995/n ... e-geweest/
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=24427

Plaats reactie