Nationale Synode 2016 en protestantse kerkfederatie

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

viewtopic.php?f=10&t=95#p1182
Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Nationale Synode 2016 en protestantse kerkfederatie

Bericht door Wim Nusselder » 08 jun 2015, 08:48

De Nationale Synode heeft afgelopen vrijdag deze brief met bijlage gestuurd aan alle Protestantse kerken en geloofsgemeenschappen in Nederland met een uitnodiging voor de (voorbereiding van de) volgende Nationale Synode bijeenkomst in 2016 én met een voorlopig voorstel voor het vormen van een (lichte) federatie in 2018/2019.
Het belang van interkerkelijke geloofsgesprekken en andere vormen van bottom-up oecumene blijft helaas ongenoemd.

Rechtuit

Re: Nationale Synode 2016 en protestantse kerkfederatie

Bericht door Rechtuit » 08 jun 2015, 12:57

Wim Nusselder schreef:De Nationale Synode heeft afgelopen vrijdag deze brief met bijlage gestuurd aan alle Protestantse kerken en geloofsgemeenschappen in Nederland met een uitnodiging voor de (voorbereiding van de) volgende Nationale Synode bijeenkomst in 2016 én met een voorlopig voorstel voor het vormen van een (lichte) federatie in 2018/2019.
Het belang van interkerkelijke geloofsgesprekken en andere vormen van bottom-up oecumene blijft helaas ongenoemd.
Wij hebben ons hier weer kostelijk vermaakt,
Als je de leden ziet van de stuurgroep ziet en waar ze lid van zijn zijn dat juist de genootschappen(want kerken zijn het niet) die zieltogend zijn op de migrantenkerken na maar die hebben niet in de gaten waar ze ingestapt zijn.
Protestantse kerkfederatie is de zoveelste poging om de boel bij elkaar te vegen om noh wat te lijken niet dus.
De mensen die echt protestants zijn in NL zijn de gereformeerde gezindte dat zijn de protestanten die groeien in dit land.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Jerommel

Bericht door Jerommel » 08 jun 2015, 13:06

Het is Christus die "de boel bij mekaar veegt".
In Christus is de gehele Gemeente 1 geheel.
Dus laat de oecumene maar aan God over.
De geschiedenis en het heden leert ons dat de mens hier niet toe in staat is.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 08 jun 2015, 13:09

Jerommel schreef:Het is Christus die "de boel bij mekaar veegt".

Dat veel christenen hier niet toe is staat zijn is een treurig gegeven feit en misschien wel een utopie. :|
Maar als er iets veranderd zou moeten of willen worden ligt dat toch aan de mens zelf.

Jerommel

Bericht door Jerommel » 08 jun 2015, 13:18

callista schreef:

Dat veel christenen hier niet toe is staat zijn is een treurig gegeven feit en misschien [is oecumene vanuit kerken]* wel een utopie. :|
Het gaat er dan ook om, denk ik, dat God hier toe in staat is. Christus is het Hoofd.
Maar als er iets veranderd zou moeten of willen worden ligt dat toch aan de mens zelf.
Mwoach, wat kunnen mensen nu helemaal doen? :|

* mijn toevoeging, hopelijk correct (?)
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 08 jun 2015, 13:21

Jerommel schreef:
callista schreef:

Dat veel christenen hier niet toe is staat zijn is een treurig gegeven feit en misschien [is oecumene vanuit kerken]* wel een utopie. :|
Het gaat er dan ook om, denk ik, dat God hier toe in staat is. Christus is het Hoofd.
Mwoach, wat kunnen mensen nu helemaal doen? :|

* mijn toevoeging, hopelijk correct (?)
Mensen kunnen genoeg doen als ze maar willen, maar velen vertikken het ....en blijven liever bij hun eigen "waarheid"
Eenheid in verscheidenheid is deze mensen dan ook vreemd....helaas.

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 08 jun 2015, 13:48

Jerommel schreef:Dus laat de oecumene maar aan God over.
Werkt God niet via mensen?
De vraag hier is -wat mij betreft- is dit (federatie en/of bottom-up oecumene) wat God van mensen wil.
Rechtuit schreef:Protestantse kerkfederatie is de zoveelste poging om de boel bij elkaar te vegen om nog wat te lijken
Juist onder Protestanten is eenheid hoog nodig (en menselijkerwijs misschien niet meer mogelijk) inderdaad.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Flash Gordon » 08 jun 2015, 14:43

Wim Nusselder schreef:De vraag hier is -wat mij betreft- is dit (federatie en/of bottom-up oecumene) wat God van mensen wil.
Het antwoord kan slechts bestaan uit menselijke meningen, aangezien niemand met enige zekerheid kan weten wat God van mensen wil, zonder eerst God, een wil van God en een uiting van de wil van God te veronderstellen.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto » 09 jun 2015, 00:37

Het is ook niet waar in de zin dat alles steeds door een ieder werd aanvaard in die 7 concilies en dat er geen opponenten verder gingen zonder erkenning van wat er in een betrokken concilie overeengekomen was.
Dan moet je dus bekijken hoe het verder in de geschiedenis is gegaan.
Een groep kan werkelijk naar een losmaking gaan, maar ook kan het een soort van dissidente groep zijn die in latere woelingen toch weer de algemene lijn gaat volgen.
Natuurlijk kun je roepen dat degenen die niet goedkeuren en afvallen gewoon niet meer bij de Kerk horen en de Kerk, één gebleven, verder gaat. Maar dat lijkt me toch wat kort door de bocht.
Het zeggen dat er geen deling is gaat min of meer zolang geen grote scheuring optreedt en in die zin kun je dan eventueel zeggen dat het "goed ging" gedurende in de tijd waarin de eerste zeven oecumenische concilies gehouden zijn.
Nulla aetas ad discendum sera

Rechtuit

Bericht door Rechtuit » 09 jun 2015, 00:47

Trajecto schreef:Het is ook niet waar in de zin dat alles steeds door een ieder werd aanvaard in die 7 concilies en dat er geen opponenten verder gingen zonder erkenning van wat er in een betrokken concilie overeengekomen was.
Dan moet je dus bekijken hoe het verder in de geschiedenis is gegaan.
Een groep kan werkelijk naar een losmaking gaan, maar ook kan het een soort van dissidente groep zijn die in latere woelingen toch weer de algemene lijn gaat volgen.
Natuurlijk kun je roepen dat degenen die niet goedkeuren en afvallen gewoon niet meer bij de Kerk horen en de Kerk, één gebleven, verder gaat. Maar dat lijkt me toch wat kort door de bocht.
Het zeggen dat er geen deling is gaat min of meer zolang geen grote scheuring optreedt en in die zin kun je dan eventueel zeggen dat het "goed ging" gedurende in de tijd waarin de eerste zeven oecumenische concilies gehouden zijn.
Van dit alles afgezien is er eenheid in de Apostolische Successie.

Jerommel

Bericht door Jerommel » 09 jun 2015, 01:28

Wim Nusselder schreef:
De vraag hier is -wat mij betreft- is dit (federatie en/of bottom-up oecumene) wat God van mensen wil.
Volgens de Bijbel wil God dat de mensen hun naasten lief hebben, zoals toegelicht in de vergelijking met de barmhartige Samaritaan, en dat mensen hun God liefhebben, en dat is aan elkaar gelijk, het zijn de Grote gelijke Geboden van Liefde.
Ook wil God dat iedereen het Evangelie ter ore komt.
Dat zijn de dingen die van de gelovigen verwacht worden.

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 09 jun 2015, 10:12

Wim Nusselder schreef:De vraag hier is -wat mij betreft- is dit (federatie en/of bottom-up oecumene) wat God van mensen wil.
Flash Gordon schreef:Het antwoord kan slechts bestaan uit menselijke meningen, aangezien niemand met enige zekerheid kan weten wat God van mensen wil, zonder eerst God, een wil van God en een uiting van de wil van God te veronderstellen.
Ja, uit menselijke meningen of uit menselijke ervaring, religieuze ervaring.
Over de vraag in hoeverre aan dergelijke ervaring dergelijke veronderstellingen ten grondslag (moeten) liggen verschillen de meningen en ervaringen.
Hoe dan ook zullen we er samen uit moeten komen of het een goed idee is; hoe gezamenlijker, hoe beter, lijkt me.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Flash Gordon

Bericht door Flash Gordon » 09 jun 2015, 10:35

Wim Nusselder schreef:
Flash Gordon schreef:Het antwoord kan slechts bestaan uit menselijke meningen, aangezien niemand met enige zekerheid kan weten wat God van mensen wil, zonder eerst God, een wil van God en een uiting van de wil van God te veronderstellen.
Ja, uit menselijke meningen of uit menselijke ervaring, religieuze ervaring.
Over de vraag in hoeverre aan dergelijke ervaring dergelijke veronderstellingen ten grondslag (moeten) liggen verschillen de meningen en ervaringen.
Hoe dan ook zullen we er samen uit moeten komen of het een goed idee is; hoe gezamenlijker, hoe beter, lijkt me.
Dus we hebben meningsverschillen over het duiden van meningsverschillen, en jouw mening over hoe we daar "uit moeten komen". Interessant wel :geek:
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Jerommel

Bericht door Jerommel » 09 jun 2015, 10:41

Jerommel schreef:
Wim Nusselder schreef:
Volgens de Bijbel wil God dat de mensen hun naasten lief hebben, zoals toegelicht in de vergelijking met de barmhartige Samaritaan, en dat mensen hun God liefhebben, en dat is aan elkaar gelijk, het zijn de Grote gelijke Geboden van Liefde.
...en dit was zeker te duidelijk....? ;)

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 09 jun 2015, 12:57

Jerommel schreef:Volgens de Bijbel wil God dat de mensen hun naasten lief hebben, zoals toegelicht in de vergelijking met de barmhartige Samaritaan, en dat mensen hun God liefhebben, en dat is aan elkaar gelijk, het zijn de Grote gelijke Geboden van Liefde.
Jerommel schreef:...en dit was zeker te duidelijk....? ;)
Ik zag geen directe relatie tussen Gods wensen t.a.v. Protestantse kerkfederatie en bottom-up oecumene en zijn wensen die jij verwoordt.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 09 jun 2015, 22:00

Wim Nusselder schreef:Ja, uit menselijke meningen of uit menselijke ervaring, religieuze ervaring.
Flash Gordon schreef:Dus we hebben meningsverschillen over het duiden van meningsverschillen, en jouw mening over hoe we daar "uit moeten komen". Interessant wel :geek:
Ik schreef dat we er vanuit mijn perspectief samen uit moeten komen als we er een probleem mee hebben dat we God's wil verschillend ervaren dan wel daar een verschillende mening over hebben.
Kennelijk ziet wat vanuit mijn perspectief een (onaanvechtbare) constatering is er vanuit jouw perspectief uit als een 'mening'.
Jouw constatering "Het antwoord [op wat God wil] kan slechts bestaan uit menselijke meningen" (waarbij je menselijke onzekerheid over God benadrukte, niet het begrip "mening") werd door mij geaccepteerd en geïntegreerd in mijn constatering dat je kunt kiezen voor een perspectief waarin je 'meningen' waarneemt, voor een perspectief waarin je 'ervaring' waarneemt en voor een perspectief waarin je beide waarneemt (zoals ik doe).

Ondertussen zou het hier vanuit mijn perspectief interessanter worden als we ons beperkten tot het uitwisselen van onze (menselijke) meningen over, ervaringen met en perspectieven op God's wil t.a.v. protestantse federatievorming en/of bottom-up oecumene.
Mijn perspectief moge duidelijk zijn: geef mij maar meer bottom-up oecumene, want daarin ervaar ik God (dat/die alles en iedereen verbindt) méér dan in federatievorming (top-down oecumene).
Als gewoon Kerklid kan het mij weinig boeien in hoeverre kerkleiders samenwerken.
Noch veel noch weinig samenwerking aan de top kan mij er echt van weerhouden om mijn religieuze ervaring en religieuze praktijk te delen met mede-christenen en met niet-christenen.
Zolang zij en ik ons althans niet de wet laten voorschrijven door menselijke hoogwaardigheidsbekleders, maar ons direct laten leiden door God's geest, voor zover we daartoe in staat zijn.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Rechtuit

Bericht door Rechtuit » 09 jun 2015, 22:28

Wim Nusselder schreef:
Wim Nusselder schreef:Ja, uit menselijke meningen of uit menselijke ervaring, religieuze ervaring.
Flash Gordon schreef:Dus we hebben meningsverschillen over het duiden van meningsverschillen, en jouw mening over hoe we daar "uit moeten komen". Interessant wel :geek:
Ik schreef dat we er vanuit mijn perspectief samen uit moeten komen als we er een probleem mee hebben dat we God's wil verschillend ervaren dan wel daar een verschillende mening over hebben.
Kennelijk ziet wat vanuit mijn perspectief een (onaanvechtbare) constatering is er vanuit jouw perspectief uit als een 'mening'.
Jouw constatering "Het antwoord [op wat God wil] kan slechts bestaan uit menselijke meningen" (waarbij je menselijke onzekerheid over God benadrukte, niet het begrip "mening") werd door mij geaccepteerd en geïntegreerd in mijn constatering dat je kunt kiezen voor een perspectief waarin je 'meningen' waarneemt, voor een perspectief waarin je 'ervaring' waarneemt en voor een perspectief waarin je beide waarneemt (zoals ik doe).

Ondertussen zou het hier vanuit mijn perspectief interessanter worden als we ons beperkten tot het uitwisselen van onze (menselijke) meningen over, ervaringen met en perspectieven op God's wil t.a.v. protestantse federatievorming en/of bottom-up oecumene.
Mijn perspectief moge duidelijk zijn: geef mij maar meer bottom-up oecumene, want daarin ervaar ik God (dat/die alles en iedereen verbindt) méér dan in federatievorming (top-down oecumene).
Als gewoon Kerklid kan het mij weinig boeien in hoeverre kerkleiders samenwerken.
Noch veel noch weinig samenwerking aan de top kan mij er echt van weerhouden om mijn religieuze ervaring en religieuze praktijk te delen met mede-christenen en met niet-christenen.
Zolang zij en ik ons althans niet de wet laten voorschrijven door menselijke hoogwaardigheidsbekleders, maar ons direct laten leiden door God's geest, voor zover we daartoe in staat zijn.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Je moet je niets laten voorschrijven ga vooral zo door dat is een van de redenen dat veel protestanten zeggen zoek het maar uit en velen daarvan worden Katholiek;eindelijk thuis.Wij hebben geen God van wanorde zoals bij de PKN maar een God van orde en gehoorzaamheid.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 09 jun 2015, 22:45

Rechtuit schreef:Je moet je niets laten voorschrijven ga vooral zo door dat is een van de redenen dat veel protestanten zeggen zoek het maar uit en velen daarvan worden Katholiek;eindelijk thuis.Wij hebben geen God van wanorde zoals bij de PKN maar een God van orde en gehoorzaamheid.
Nou, ik vrees toch eerder dat steeds minder mensen katholiek worden of blijven. Vooral ook door die zogenaamde orde en gehoorzaamheid. Dat willen veel mensen niet meer. "Over zes jaar," liet kardinaal Wim Eijk in 2013 aan de paus weten, "zullen pakweg 531 van de huidige 1.593 katholieke kerken aan de eredienst onttrokken zijn. Nog eens vijf jaar later, in 2025, zullen er slechts 531 kerken over zijn. Dat betekent dat in dat jaar twee van de drie kerken gesloten zullen zijn."
Je kunt altijd wel een reden vinden om te zoenen.

Titus

Bericht door Titus » 09 jun 2015, 22:54

Niet dat ik de reactie van rechtuit goedkeur. Het is onnodig polariseren.

De feiten zijn dat de afgelopen jaren de katholieke Kerk in Nederland en de PKN beide ongeveer evenveel leden hebben verloren per jaar. De katholieke Kerk in Nederland is echter twee maal zo groot als de PKN. De leegloop gaat er dus harder.

En dan kan ik mij wel voorstellen dat oecumene niet zo hoog op de agenda staat. Laat ze eerst de rust terugkrijgen binnen de eigen gelederen alvorens andere stappen te zetten.

Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 » 10 jun 2015, 00:12

Wim Nusselder schreef: De vraag hier is -wat mij betreft- is dit (federatie en/of bottom-up oecumene) wat God van mensen wil

Met v&Vriendengroet,

Wim
Als je wil weten wat God wil dan moet je Hem bellen of mailen.
Vragen aan God neerleggen bij users van dit forum is niet fair. Ondanks de goddelijke trekken die we hier en daar hebben natuurlijk :clown:

Flash Gordon

Bericht door Flash Gordon » 10 jun 2015, 07:55

Wim Nusselder schreef:

Met v&Vriendengroet,

Wim
Samenvattend: jouw mening is "een onaanvechtbare constatering" en je hebt een onbedwingbare behoefte je mening te delen.

Interessant!
2 miljoen. TWEE MILJOEN!

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 10 jun 2015, 09:40

Hoi Riemer,'
Wim Nusselder schreef:De vraag hier is -wat mij betreft- is dit (federatie en/of bottom-up oecumene) wat God van mensen wil
Riemer schreef:Als je wil weten wat God wil dan moet je Hem bellen of mailen.
Vragen aan God neerleggen bij users van dit forum is niet fair. Ondanks de goddelijke trekken die we hier en daar hebben natuurlijk :clown:
Met God communiceren doe ik door mensen aan te spreken op hun begrip van God.
God is voor mij dat/Diegene wat/die alles en iedereen verbindt, dus dergelijke communicatie vergroot mijn begrip van God.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 10 jun 2015, 09:42

Flash Gordon schreef:Samenvattend: jouw mening is "een onaanvechtbare constatering" en je hebt een onbedwingbare behoefte je mening te delen.
Interessant!
Ik ben blij dat je het nog steeds interessant vindt. :-)
Wat vanuit jouw perspectief een mening is, is vanuit mijn perspectief een onaanvechtbare constatering.
Me inleven in jouw perspectief verbreedt mijn perspectief.
Perspectieven/ervaring/meningen met elkaar delen verbreedt perspectieven/ervaring/meningen.
Vanwaar jouw neiging om die behoefte te bedwingen?

Met v&Vriendenkring,

Wim

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 10 jun 2015, 09:56

Wim Nusselder schreef:
Flash Gordon schreef:Samenvattend: jouw mening is "een onaanvechtbare constatering" en je hebt een onbedwingbare behoefte je mening te delen.
Interessant!
Ik ben blij dat je het nog steeds interessant vindt. :-)
Wat vanuit jouw perspectief een mening is, is vanuit mijn perspectief een onaanvechtbare constatering.
Me inleven in jouw perspectief verbreedt mijn perspectief.
Perspectieven/ervaring/meningen met elkaar delen verbreedt perspectieven/ervaring/meningen.
Vanwaar jouw neiging om die behoefte te bedwingen?
Hoewel ik je sympathiek vind, heb ik niet zoveel op met mensen die zeggen dat hun overtuiging een onaanvechtbare constatering is.
Je kunt altijd wel een reden vinden om te zoenen.

Wim Nusselder
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 10 jun 2015, 10:08

Zolderworm schreef:Hoewel ik je sympathiek vind, heb ik niet zoveel op met mensen die zeggen dat hun overtuiging een onaanvechtbare constatering is.
Dank je.
Het woord "perspectief" impliceert "lijkt", niet "is".
Kortom: ik zie niet hoe het aangevochten kan worden, maar sluit dat allerminst uit.
Bij deze uitgenodigd om jouw perspectief te delen, zodat ik het mijne daarmee kan verbreden (voor zover je je nog niet uitgenodigd voelde om je perspectief/ervaring/meningen hier te delen).

Met v&Vriendengroet,

Wim

Plaats reactie