Bij een andere kerk op bezoek

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Rechtuit
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Berichtdoor Rechtuit » 16 okt 2015, 10:49

Hen die in Ierland zijn geweest en niet alleen in de pub zal ontdekt hebben dat men geheel anders met de natuur omgaat ;dus zo ook het Keltisch Christendom.Het Keltisch Christendom is ook te vinden in Frankrijk(maar ja weet de Nederlander veel) de Katholiek Keltische Kerk.
Wat wij al eerder zeiden en Keltische spiritualteit is te vinden in de verborgen kloosters Ierland en Engeland,de meesten ontvangen geen gasten het zijn kloosters van de strikte observantie.

Voort is er niets bijzonders aan het Keltisch Christendom ;het is een van de stromingen in spiritualiteit van het Christendom.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 19 okt 2015, 22:39

Ierland lijkt me een mooi land, misschien zie ik nog een kabouter na voldoende pubs te hebben gezien. :mrgreen:

Onbegrijpelijk voor mij is het dat protestanten en katholieken daar in het noorden oorlog voerden om hun geloof in deze tijd. Ik heb me onvoldoende in de kwestie verdiept om er iets over te zeggen, maar het lijkt me zeer sterk dat het alleen daarom is. Zo groot zijn de verschillen tussen katholieken en protestanten niet, een hoop is gebaseerd op misverstanden en kan snel uitgepraat worden.

Dat de Nederlander niet weer van kloosters die geen gasten ontvangen kunnen we ons wat bij voorstellen. :clown:
'het geschenk verderft het hart.'

Martine
Man/Vrouw: V

Berichtdoor Martine » 19 okt 2015, 23:02

Piebe 2.2 schreef:Ierland lijkt me een mooi land, misschien zie ik nog een kabouter na voldoende pubs te hebben gezien. :mrgreen:

Onbegrijpelijk voor mij is het dat protestanten en katholieken daar in het noorden oorlog voerden om hun geloof in deze tijd. Ik heb me onvoldoende in de kwestie verdiept om er iets over te zeggen, maar het lijkt me zeer sterk dat het alleen daarom is. Zo groot zijn de verschillen tussen katholieken en protestanten niet, een hoop is gebaseerd op misverstanden en kan snel uitgepraat worden.

Dat de Nederlander niet weer van kloosters die geen gasten ontvangen kunnen we ons wat bij voorstellen. :clown:

Het is een puur politieke kwestie (geweest)
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 20 okt 2015, 00:17

Martine schreef:Het is een puur politieke kwestie (geweest)

Dat geloof ik graag.
'het geschenk verderft het hart.'

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 20 okt 2015, 07:41

Hoi Piebe,

Piebe 2.2 schreef:Onbegrijpelijk voor mij is het dat protestanten en katholieken daar in het noorden oorlog voerden om hun geloof in deze tijd. Ik heb me onvoldoende in de kwestie verdiept om er iets over te zeggen, maar het lijkt me zeer sterk dat het alleen daarom is. Zo groot zijn de verschillen tussen katholieken en protestanten niet, een hoop is gebaseerd op misverstanden en kan snel uitgepraat worden.
Hier op geloofsgesprek.nl geven we het goede voorbeeld van een manier waarop je dat soort misverstandjes tussen mensen die menen verschillende dingen te geloven snel en efficiënt uitpraat, toch? :P
Martine schreef:Het is een puur politieke kwestie (geweest)
Politiek is de manier waarop mensen vormgeven aan de toekomst van een samenleving als geheel, leerde ik ooit.
'Politiek' is in die zin een perspectief, een manier van tegen dingen aankijken (net als economie -organiseren van welvaart- en religie -verbondenheid herstellen-).
Perspectieven op dezelfde ervaringswerkelijkheid en dus per definitie overlappend: niets is 'puur politiek' en daarmee niet-economisch of niet-religieus.

Ook door ons te beperken tot het participeren in slechts onze eigen kerk geven we de toekomst van onze samenleving mede vorm: kerkpolitiek én politiek in meer algemene zin.
Daar ligt ook de kiem van de Noord-Ierse 'troebelen', waar kerkpolitiek vormgeven aan hun Ierse samenleving als geheel verknoopt raakte met nationaal-politiek vormgeven aan hun Ierse samenleving als geheel.
Kan overal gebeuren en gebeurt overal waar mensen zich hun verbondenheid met alles en iedereen niet meer realiseren.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Rechtuit

Berichtdoor Rechtuit » 21 okt 2015, 09:33

Martine schreef:
Piebe 2.2 schreef:Ierland lijkt me een mooi land, misschien zie ik nog een kabouter na voldoende pubs te hebben gezien. :mrgreen:

Het is een puur politieke kwestie (geweest)

Er is niets geweest alleen de oorlogshitsers zijn er niet meer van beiden kanten.Maar de Ieren hebben groot gelijk;Noord Ierland is nog steeds bezet door de Engelsen.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.