Bij een andere kerk op bezoek

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

viewtopic.php?f=10&t=95#p1182
Peter79
Man/Vrouw: M

Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Peter79 » 12 apr 2013, 15:23

Afgelopen zondag heb ik een kerkdienst meegemaakt in Tübingen (http://tuebchristianchurch.squarespace.com/).
Voor mij de eerste keer om een Duitstalige kerkdienst te bezoeken.

Wat ik heel mooi vond, is dat God er met du wordt aangesproken. Er is nabijheid. Heel soms kom ik in het in Nederlandse bijbelstudies ook tegen in vertalingen: God met jij aanspreken. Voor mij is het de taal van het hart.

Wat ik ook mooi vond, is dat er in het kort werd verteld dat onze Heer Jezus het avondmaal heeft ingesteld tot gedachtenis en dat het brood en de wijn vervolgens door de rijen ging, zonder dat de voorganger zichtbaar het brood brak of de wijn in schonk. Op de schaal lagen grote stukken matse, waar ieder naar behoefte een stuk kon afbreken. De wijn ging in kleine cupjes rond. Doordat de voorganger alleen de instellingswoorden uitspreekt en verder niets zichtbaars doet, verschuift de aandacht naar het samen eten van het ene brood. Daarbij benoemde hij dat we allen verlangen om het avondmaal met onze Heer Jezus te vieren en dat verlangen verbindt ons.

In deze kleine groep van ongeveer 50 mensen werd het te lezen bijbelgedeelte verdeeld over een tiental vrijwilligers die de hand opstaken en elk enkele verzen lazen. Voor het gebed kon een ieder gebedspunten opgeven en vervolgens waren er ook verschillende mensen die hardop deelnamen aan het gebed. Een gedeelte van de liederen werd ook in het Engels gezongen (internationale kerk). Gasten werden uitgenodigd om zich voor te stellen, zo tegen het einde van de dienst.

De maaltijd na de dienst hebben we laten zitten. We vonden het al behoorlijk intensief om het Duits te volgen en we waren met vrienden, met wie we graag nog wat gingen doen.
:)

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Contacteer:

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Wim Nusselder » 12 apr 2013, 15:57

Hoi Peter,

Goed initiatief om hier positieve (en evt. negatieve) ervaringen uit te wisselen met 'vreemd gaan'!

Ja, het samen delen (en niet zozeer uitgedeeld krijgen) is voor mij ook een waarde die ik herken in avondmaal/eucharistie.

En als ik in woorden bid of dicht in gebed-vorm tutoyeer ik God ook altijd.
Het Engelse 'thee' en 'thou', dat sommige conservatieve Quakers onderling gebruiken klinkt mij ook heel passend in de oren, net als het in Noord-Nederland ongebruikelijke 'gij'.

Ik nam gisteren deel aan een hele inspirerende 'voorgangerslunch' hier in Haarlem, waar 16 vertegenwoordigers van kerken met een overwegend evangelische insteek een gezamenlijke kerkdienst op 21/4 voorbereidden.
De gezamenlijke maaltijd is in zo'n situatie heel passend.

Bij leven en welzijn kan ik ook nog wel eens wat vertellen over wat ik geleerd heb in diensten van Methodisten en Mormonen die ik bezocht heb en in een Vrijmetselaarsloge waar ik uitgenodigd was om wat te vertellen.
Ik schreef in forum.gkv.nl al eens over het terug zijn in Gereformeerde Kerk in Niezijl waar ik gedoopt ben; na die kerk op m'n 18e vaarwel te hebben gezegd.
Vreemd gaan (als Quaker) én terugkomen (als Gereformeerde)...
Bijzondere ervaringen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

NomenEstOmen

Bericht door NomenEstOmen » 15 apr 2013, 16:30

Het is overigens wel zo dat die termen als 'jij' en 'u' niet altijd 1:1 te gebruiken zijn in het buitenland. Er kan toch een genuanceerd verschil zijn in het gebruik ervan. Je hebt het trouwens zelfs al in Nederlandstalige gebieden, dat er een verschil in betekenis kan zijn.
Maar dat terzijde.

Peter79

Bericht door Peter79 » 15 apr 2013, 16:34

NomenEstOmen schreef:Het is overigens wel zo dat die termen als 'jij' en 'u' niet altijd 1:1 te gebruiken zijn in het buitenland. Er kan toch een genuanceerd verschil zijn in het gebruik ervan. Je hebt het trouwens zelfs al in Nederlandstalige gebieden, dat er een verschil in betekenis kan zijn.
Dat klopt. Ons werd uitgelegd dat het gebruik van du en Sie in Nederland op school al verkeerd wordt aangeleerd. Als je tegen mensen die je kent Sie zegt, dan is dat al haast een belediging.

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto » 15 apr 2013, 17:25

Ja, en zulke dingen veranderen ook met de tijd en hier en in het buitenland niet steeds hetzelfde.
Nulla aetas ad discendum sera

Storm
Man/Vrouw: V

Bericht door Storm » 15 apr 2013, 19:51

Ja, ik ging in mijn leven ook heel wat "vreemd", het voordeel van op een koor zitten. Zo kom je in allerlei kerken; pkn, evangelische gemeenten, de roomskatholieke kerk. Ook bezochten we graag de campingdiensten van het dabarteam, andere gemeenten op vakantie enz.
Voor mij is het heerlijk om over muren van kerken heen te kijken maar ik besef ik wel dat ik door een paar bezoekjes te weinig van achtergronden weet, wel proef je iets van een sfeer tijdens een dienst. En persoonlijk ben ik daar ook gevoelig voor.

Maar achtergronden zoals; hoe men over vrouwen in het ambt denkt over homoseksualiteit en geloof etc zijn voor mij van wezenlijk belang en is op dit moment ook reden om te twijfelen of ik (voor mij) op de goede plek zit.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Peter79

Bericht door Peter79 » 16 apr 2013, 08:58

Storm schreef:Ja, ik ging in mijn leven ook heel wat "vreemd", het voordeel van op een koor zitten. Zo kom je in allerlei kerken; pkn, evangelische gemeenten, de roomskatholieke kerk. Ook bezochten we graag de campingdiensten van het dabarteam, andere gemeenten op vakantie enz.
Voor mij is het heerlijk om over muren van kerken heen te kijken maar ik besef ik wel dat ik door een paar bezoekjes te weinig van achtergronden weet, wel proef je iets van een sfeer tijdens een dienst. En persoonlijk ben ik daar ook gevoelig voor.

Maar achtergronden zoals; hoe men over vrouwen in het ambt denkt over homoseksualiteit en geloof etc zijn voor mij van wezenlijk belang en is op dit moment ook reden om te twijfelen of ik (voor mij) op de goede plek zit.
Wij hebben een tijdje terug een aantal keren een evangelische gemeente bezocht. De diensten waren erg positief en van de mensen hoorden we ook dat mensen die als kind gedoopt zijn, zich niet als volwassene hoeven te laten dopen. Na 4 keer er geweest te zijn, vroeg de voorganger of hij een gesprek met ons mocht hebben - ook erg positief. Maar het gesprek was verhelderend. Er is een aantal verschilonderwerpen tussen evangelisch en gereformeerd (Zie o.a. W.J. Ouweneel - Olifanten in de porseleinkast); kwesties waar je samen niet uitkomt. Als voorbeeld noemde ik de leer over het duizendjarige rijk. De voorganger zei: we hebben wel eens vaker iemand gehad die daar niet in geloofde, maar die is nu om. Als we samen de Bijbel open doen... Eigenlijk was dat de tricker om niet naar die gemeente over te gaan. Niet het feit dat hij die leer wel aanhangt, maar wel het feit dat hij niet boven de verschillen kon staan. Voor ons was dat niet veilig.

Storm

Bericht door Storm » 16 apr 2013, 09:50

Peter79 schreef: Er is een aantal verschilonderwerpen tussen evangelisch en gereformeerd (Zie o.a. W.J. Ouweneel - Olifanten in de porseleinkast); kwesties waar je samen niet uitkomt. Als voorbeeld noemde ik de leer over het duizendjarige rijk. De voorganger zei: we hebben wel eens vaker iemand gehad die daar niet in geloofde, maar die is nu om. Als we samen de Bijbel open doen... Eigenlijk was dat de tricker om niet naar die gemeente over te gaan. Niet het feit dat hij die leer wel aanhangt, maar wel het feit dat hij niet boven de verschillen kon staan. Voor ons was dat niet veilig.
Inderdaad ook evangelische gemeentes kennen dogma's bij sommigen is dat o.a de volwassen doop, en de eindtijd visie. Ik kan me voorstellen dat wanneer er geen ruimte is voor andere visies dat een drempel kan zijn voor jou, een hoge drempel..
In het verleden stond Huug Varkenvisser bij ons, hij noemde de kerk; een huis voor ieder hart en dat is het geworden. Een gemeente waar je jezelf mag zijn ook in je manier van geloven, ook over visies over eindtijd en kinder/volwassendoop. Helaas is Huug op ik meen 38 jarige leeftijd overleden zo jong, velen missen hem nog.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Godeberta

Bericht door Godeberta » 29 apr 2013, 19:03

Afgelopen zomer was ik voor het eerst sinds jaren weer eens in een dienst van de GKV. Dat was wel weer mooi. Er werden mooie liederen/ psalmen gezongen - en er werd vooral GOED gezongen. De dominee legde alles helder uit (het was een doop, dus niet helemaal een standaard-dienst denk ik). En de preek was volgens mij ook prima. Alleen een beetje lang natuurlijk. ;)

Gaitema

Bericht door Gaitema » 29 apr 2013, 22:49

U of jij. Ik snap dat wel en toch heb ik zelf zo iets van: ik wil God de verdiende status van eer boven me geven, want ik praat wel in gebed over een macht die boven alle machten staat en het hele heelal vervuld met Zijn krachtige en liefdevolle Geest. Persoonlijk gebruik ik dan toch verwonderend de term U.
Maar tegen een ieder die we aanspreken met "je" ontmoeten we gelijktijdig ook stukjes van Jezus, zoals het in Jamaica verwoord wordt. Jezus is verbonden met al het leven en in ontmoetingen met mensen ontmoeten we zomaar God zelf. Dan is het echt God naast je en op gelijke hoogte in die ontmoetingen. Abba vind ik echter wel schitterend toepasselijk op God. Het heeft de status van een Vader, maar is te gelijk zeer behagelijk. Het betekend volgens een dominee die bij ons afgelopen zondag sprak iets in de trant als "lieve Vader" en "Pappa". Dat vind ik mooi.

Pappa tegen God te mogen zeggen. Wel echt een Pappa. De Pappa der pappa's. :P

We zongen het in de dienst en ik kreeg helemaal kippenvel van het lied, want in geen jaren meer gezongen.

Abba Vader, U alleen,
U behoor ik toe.
U alleen doorgrond mijn hart, U behoort het toe.
Laat mijn hart steeds vurig zijn.
U laat nooit alleen. Abba Vader U alleen. U behoor ik toe.

http://www.youtube.com/watch?v=y58FIbpYgog
Alzo lief heeft God 'de wereld' gehad.. :P

Peter79

Bericht door Peter79 » 05 mei 2013, 15:39

Godeberta schreef:Afgelopen zomer was ik voor het eerst sinds jaren weer eens in een dienst van de GKV. Dat was wel weer mooi. Er werden mooie liederen/ psalmen gezongen - en er werd vooral GOED gezongen. De dominee legde alles helder uit (het was een doop, dus niet helemaal een standaard-dienst denk ik). En de preek was volgens mij ook prima. Alleen een beetje lang natuurlijk. ;)
Ik ben vandaag ook bij een doopdienst in de GKV geweest, maar kortgeleden ben ik er ook in een standaard-dienst geweest. De preek was ook prima en een beetje lang.

Het is een vrij moderne GKV-kerk. Beide diensten was er een soort sketch/toneelstukje voor de kinderen (er zijn geen kindernevendiensten/ kinderen maken dus de hele kerkdienst mee).
Van de preek is bij mij blijven hangen: "Ontdoe u dus van alles wat slecht is, van alle bedrog en huichelarij, alle afgunst en kwaadsprekerij, en verlang als pasgeboren zuigelingen naar de zuivere melk van het woord, opdat u daardoor groeit en uw redding bereikt. U hebt toch ondervonden hoe goed de Heer is?"

De dominee keerde het om: hij begon met "verlang als pasgeboren zuigelingen" en plakte daar vervolgens achter: dus ontdoe u ... Hij legde het woordje "dus" uit: zuivere melk staat hier tegenover wat slecht is (slechte melk) van bedrog, huichelarij, afgunst en kwaadsprekerij. En die slechte melk die kan je drinken als je bijvoorbeeld shownieuws kijkt en je indrinkt met de roddels over anderen. Ik vond het een leerzame uitleg (zoals het in de vertaling staat, 1 Petr 2, lijkt het namelijk of dus terugslaat op iets dat ervoor staat, en daar zou ik gezocht hebben om het dus te verklaren).

Godeberta

Bericht door Godeberta » 06 mei 2013, 18:51

Luisteren naar preken blijft een zwak punt bij mij. Ik weet nog wel als ik een goede hoor. Maar je moet mij een uur na afloop niet vragen waar-ie over ging. :?

Ik was gisteren trouwens in de kerk waar ik gedoopt ben: NGK Hoogeveen. Voor het eerst sinds jaren. Een goede preek gehoord - veel te lang natuurlijk - maar wel goed qua inhoud. Over (jaja, toch iets onthouden) de vergelijking tussen Saving Private Ryan en Jezus. Ryan wordt gered, dat vereist veel offers, en dat doet iets met hem. Idealiter zou dat voor ons, als door Christus geredde mensen, ook zo moeten voelen. Tsja, goed punt. Film nooit gezien trouwens.

Titus

Bericht door Titus » 08 mei 2013, 15:04

Wel een aardige film als je van actie houd en zoetsappige Hollywood kijk op geschiedenis.

Ik kom zelden op bezoek in een kerk van een andere denominatie. En als dat dan gebeurd is het de PKN waar mijn vrouw lid is of waar mijn schoonouders lid zijn. Binnen de eigen denominatie kom ik wel eens op bezoek bij een andere kerk.

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto » 21 jul 2013, 17:03

Zie voor een reactie van nicodemus zda:

viewtopic.php?f=40&t=544&start=75#p13118

De reactie past beter in het topic Dopen en daarom is hij daarnaartoe verplaatst.
Nulla aetas ad discendum sera

Peter79

Bericht door Peter79 » 29 jun 2014, 16:19

Sinds mijn vorige bericht is er weinig terecht gekomen van het bezoeken van andere kerken dan de CGK/NGK waar ik lid ben en de GKV-kerken waar ik met familie kom. Vandaag weer in een GKV/CGK-kerk geweest. Er was een doopdienst en het deed me wat.

Het was een 1-jarig jongetje dat de doop onderging. De ouders stonden naast elkaar, maar bleken gescheiden te zijn. Gescheiden zijn stond hier de doop van het kind niet in de weg. Het kind werd gewoon gedoopt. Misschien is het niet bijzonder. Maar ik heb meegemaakt dat ouders de doop van hun kind verlangden, maar hun eigen situatie stond de doop van hun kind in de weg. Met het weigeren van de doop toen, gooide de kerk de deur naar dat gezin dicht, in mijn beleving. Men koos voor de heiligheid van het sacrament.

Dat vandaag het kind gedoopt werd, ervoer en ervaar ik als ruim baan voor de genade. Genade voor het kind, maar ook voor zijn ouders in hun gebroken situatie.

callista

Bericht door callista » 29 jun 2014, 18:15

Peter79 schreef:Sinds mijn vorige bericht is er weinig terecht gekomen van het bezoeken van andere kerken dan de CGK/NGK waar ik lid ben en de GKV-kerken waar ik met familie kom. Vandaag weer in een GKV/CGK-kerk geweest. Er was een doopdienst en het deed me wat.

Het was een 1-jarig jongetje dat de doop onderging. De ouders stonden naast elkaar, maar bleken gescheiden te zijn. Gescheiden zijn stond hier de doop van het kind niet in de weg. Het kind werd gewoon gedoopt. Misschien is het niet bijzonder. Maar ik heb meegemaakt dat ouders de doop van hun kind verlangden, maar hun eigen situatie stond de doop van hun kind in de weg.

Met het weigeren van de doop toen, gooide de kerk de deur naar dat gezin dicht, in mijn beleving. Men koos voor de heiligheid van het sacrament.

Dat vandaag het kind gedoopt werd, ervoer en ervaar ik als ruim baan voor de genade. Genade voor het kind, maar ook voor zijn ouders in hun gebroken situatie.
klinkt inderdaad positief....
laat elke kerk dit voorbeeld volgen ipv. de deuren dicht te gooien en mensen nog meer verdriet bezorgen dan dat ze al hebben.
dat gescheiden ouders tot een besluit komen SAMEN hun kind te laten dopen vind ik op zich al heel mooi.....

Piebe

Bericht door Piebe » 30 jun 2014, 00:57

Peter79, kan je jouw interesse in het preterisme kwijt bij je kerk?

Peter79

Bericht door Peter79 » 28 apr 2015, 09:56

Afgelopen zondag in de doopsgezinde kerk op Terschelling geweest. Het gebouw is een schuilkerkje. Vanaf de straat zie je wel dat het niet een gewoon huis is, maar dat er een kerk achter zit, zie je niet. De ontvangst was warm. De dominee en een ouderling stonden bij de ingang om de hand te schudden en een praatje te maken. Dan zijn er altijd weer raakvlakken. De achternaam van mijn moeder duidt op een doperse geschiedenis (gaat waarschijnlijk terug op Jan Matthijs, een volgeling van hem was "Jantje van Leiden"). Maar verder wisten we er niet zoveel van.

De te zingen liedjes waren ouderwets, maar deels bekend omdat ze in het liedboek voor de kerken staan (de andere bundel waaruit gezongen werd, was de doopsgezinde bundel). De preek was eenvoudig. De dominee preekte over Elia die een ontmoeting heeft met God. God is niet in de aardbeving, het vuur of de storm, maar in de zachte bries, de Geest. Dominee begint dan ook met het zeggen dat het volstrekt toeval is, dat hij de tekst al gekozen heeft voor de aardbeving in Nepal. Hij wijst met kracht van de hand dat God dit doet. Het tweede gedeelte dat hij las, was uit 1Kor 13 over de liefde. Geest en liefde zijn volgens sommige vertalers uitwisselbare begrippen. 1 Korinthe 13 kan je dus ook lezen als een hoofdstuk over de Geest.

Na de dienst worden we uitgenodigd om te blijven koffie drinken. Voor in de kerk wordt een tafel neergezet en de stoelen worden erom heen gezet. We zitten er met zijn 15'en ongeveer. Een vrouw legt een groen kleedje uit de vorige eeuw over de tafel. Een remonstrant die zich hier op het eiland het meest thuis voelt in de doopsgezinde kerk, legt ons uit wat doopsgezind is. Dit is wat doopsgezinden over zichzelf zeggen:
Dopen wat (of wie) mondig is
Spreken dat bondig is
Vrij in het christelijk geloven
Daden gaan woorden te boven

Dit zei die man uit zijn hoofd op, maar ik heb het even opgezocht.
Verder praat hij naar mijn smaak wat teveel over zijn kerkelijke voorkeuren. Voor ons niet echt een boeiend onderwerp. De dominee verwoordde het in de preek wat ons betreft mooi: op het eiland merken ze dat de kerk steeds kleiner wordt, maar buiten de kerk gebeuren ook heel veel mooie dingen. Binnen en buiten de kerk gaat God door.

Een ander punt wat de man vertelde, is wel heel interessant. Tenminste, ik wil erover gaan lezen. De naam van de vuurtoren Brandaris is afgeleid van St. Brandaan. Nederland is gekerstend vanuit de Keltische christenen (ook Willibrord en Bonifatius), nog voor het Vaticaan ging domineren. De Keltische spiritualiteit interesseert hem. Een naam in dit verband is de Iona Groep. Maar een gesprek tijdens de koffie wordt gemakkelijk onderbroken, ik werd bij een ander gesprek betrokken over vogels kijken en biologisch moestuinieren. Anders had ik nog wel even wat doorgevraagd.

P.S.[quote="Piebe"]

Peter79, kan je jouw interesse in het preterisme kwijt bij je kerk?[/quote]Ik denk dat ik op deze vraag in een ander topic heb gereageerd omdat ik het hier niet vond passen. Ik zal er hier dus niet op reageren.

BdO

Bericht door BdO » 28 apr 2015, 20:25

Leuke ervaring, Peter79. Dopers wilde ik ook ooit nog eens shoppen. Of Remonstrants. Of Oud-Katholiek. Maar het zijn allemaal van die kwijnende gemeenschapjes dat ik nu denk "laat maar". Voor op vakantie is het prachtig natuurlijk, zo'n klein schuilkerkje.

De Kerstening van het vasteland is inderdaad van twee kanten gekomen, vanaf Rome (later: de Franken) en vanuit Ierland en die zijn elkaar "halverwege" tegen gekomen, en daarbij niet altijd blij met elkaar ;) . In dit boek wordt een aanwijzing gegeven dat de Keltische spiritualiteit voort zou komen uit de kloosters van Egypte, dus uit het Koptische Christendom en niet zozeer uit het Roomse. If so, dan moet het een veel ascetischer spiritualiteit zijn, wars van wereldlijke macht, aards genoegen, maar ook kennis en boeken. Vandaar ook de locatie Iona, dit is echt op de rand van de toenmalig bekende wereld.

Die belangstelling voor Keltische spiritualiteit is m.i. een deels beetje het zoeken naar ruimte voor inlegkunde, er is domweg niet zoveel over bekend.
"Honger is onnodig want je kunt voedsel sturen." Datzelfde heb ik tegen de donorwet.

Biker

Bericht door Biker » 28 apr 2015, 21:00

NomenEstOmen schreef:Het is overigens wel zo dat die termen als 'jij' en 'u' niet altijd 1:1 te gebruiken zijn in het buitenland. Er kan toch een genuanceerd verschil zijn in het gebruik ervan. Je hebt het trouwens zelfs al in Nederlandstalige gebieden, dat er een verschil in betekenis kan zijn.
Maar dat terzijde.
ik ben blij dat ik in een engelssprekend land woon, waar iedereen gewoon YOU zegt :-)
En niet loopt te jammeren over Here met 1 of 2 e's.
Ellendig genoeg heeft dat soort kolder destijds zo'n onuitwisbare indruk achtergelaten, dat ik in dergelijke kerkjes nooit weer 1 stap zal zetten.

BdO

Bericht door BdO » 28 apr 2015, 23:14

Biker schreef:
Maar dat terzijde.
ik ben blij dat ik in een engelssprekend land woon, waar iedereen gewoon YOU zegt :-)
Ellendig genoeg heeft dat soort kolder destijds zo'n onuitwisbare indruk achtergelaten, dat ik in dergelijke kerkjes nooit weer 1 stap zal zetten.
je reageert op een post van iets meer dan 2 jaar geleden....
"Honger is onnodig want je kunt voedsel sturen." Datzelfde heb ik tegen de donorwet.

meribel

Bericht door meribel » 28 apr 2015, 23:31

Biker schreef:
Maar dat terzijde.

niet alleen dat, een levenslang trauma,
zelfs emigreren heeft niet ervoor gezorgd dat je het achter je kan laten.

ZENODotus

Bericht door ZENODotus » 29 apr 2015, 01:00

Ik heb in feite geen vaste kerk, waartoe ik behoor... Ik ben nog steeds zoekend denk ik... Al voel ik me wel goed bij de evangelische gemeente en bezoek ik die regelmatig hier in de streek... Kben ook al naar een pinkstergemeente geweest b.v. maar hou niet echt van dat opwekkingsgedoe met gebedsgenezingen enzo, voel me daar persoonlijk niet zo gemakkelijk bij... Op kerstnacht bezoek ik over het algemeen de katholieke kerk omdat ik het toch leuk vind om de geboorte van Christus samen te vieren... pasen vier ik meestal in een protestantse gemeente.

Biker

Bericht door Biker » 29 apr 2015, 08:35

meribel schreef:
Biker schreef:
Maar dat terzijde.

niet alleen dat, een levenslang trauma,
zelfs emigreren heeft niet ervoor gezorgd dat je het achter je kan laten.
LOOOOL :D :D :D
Ga je voor dr Phil of Chaya Schelp spelen?
Maak je geen zorgen, ik ben trauma-vrij en probeer slechts mee te helpen aan het bevrijden van een juk wat leugens de wereld inhelpt, geboden en verboden oplegt, hersenspoelt met buitenbijbelse geschriften van tegenstrijdige persoonlijkheden, welke een vastgelegde voorbestemming predikt boven een God die wil/wenst dat iedereen gered wordt.
Een sekte die net als de farizeers de toegangspoort zo nauw en gesloten mogelijk voorstelt en nu mensen beschuldigt van het "stelen van Jezus".
"Gezagsdragers" die leren dat als je heel veel bidt, het misschien ooit nog een kon komen te gebeuren, dat je genade ontvangt, ipv dat ze vertellen dat de Genade ons al gegeven is, en dat ze we die aannemen mogen.
Een sekte, die terecht in het zwart gaat omdat er miljoenen worden besteed aan weer een grotere kerk, terwijl er nog niet 1 % deeleneemt aan het avondmaal, terwijl Jezus de stoffelijke tempel heeft afgebroken en er een geestelijke voor in de plaats aan het opbouwen is.

Als deelneemster aan refo fora weet jij heel goed waar ik het over heb denk ik.

Wilsophie

Bericht door Wilsophie » 29 apr 2015, 08:45

ChayaSchelp :lol:

Plaats reactie