Oecumene als onthouding van negatieve kwalificaties

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Oecumene als onthouding van negatieve kwalificaties

Berichtdoor Wim Nusselder » 19 mar 2015, 08:43

Oecumene (met zijn wortel in het Griekse woord voor 'huis') kan opgevat worden als 'in harmonie samenwonen ondanks verschillen'.
Het helpt om verschillen die je constateert zoveel mogelijk positief of in elk geval neutraal te kwalificeren.
Eliyahu in een nieuw topic schreef:Dat christenen de "vrijen" zouden zijn lijkt me niet correct. De term "wettelozen" is beter op zijn plaats. [...] Het jodendom probeert geen mens tot het jodendom te bekeren [...] het jodendom heeft wel iets mede te delen aan de rest van de mensheid, namelijk dat die rest van de mensheid zich moet houden aan de zeven Noachidische geboden.
En het christendom, wat de wet van God volledig overboord gegooid heeft en vervangen heeft door heidendom en afgodendienst, en die treurige staat dan "vrijheid" noemt, dat is ook een onderwerp voor evangelisatie met de Noachidische geboden, teneinde hen uit hun geestelijke duisternis te bevrijden.
De zeven Noachidische geboden waren inbegrepen in het verbond dat God met Noach maakte, en ze zijn bindend voor de hele mensheid.
Zowel 'wettisch' als 'wetteloos' zijn (voor mij) negatieve kwalificaties.
Ik zou zeggen: een verschil tussen jodendom en christendom is dat het eerste meer nadruk legt op houvast bieden (regels waar je je aan kunt houden) en het tweede meer op inspiratie en eigen verantwoordelijkheid (directe inspiratie door de Geest, samenvatting van 'de Wet' in het liefdegebod, meer doen dan het gewone etc.).

De ene mens, de ene samenleving en de ene tijd heeft meer behoefte aan het een, de andere aan het andere.
Naarmate de mensheid mondiger, bewuster en beter geschoold wordt neemt de behoefte aan extern houvast gemiddeld af.
Er zal echter altijd een deel van de mensheid blijven die daar meer behoefte aan heeft dan anderen.
Religie die extern houvast biedt blijft noodzakelijk.

Met v&Vriendengroet,

Wim

BdO
Man/Vrouw: M

Re: Oecumene als onthouding van negatieve kwalificaties

Berichtdoor BdO » 19 mar 2015, 11:15

Dank je, Wim. Scherp en constructief. :flower1:

Ik denk dat in elke tijd verschillende mensen behoefte hebben en/of denken te hebben aan verschillende benaderingen. Geen daarvan is m.i. "het" werkende recept.

Ik denk dat vrijheid en houvast gaan samenvallen op momenten waarin je voor jezelf tot conclusies komt dat jijzelf bepaalde dingen niet mag, ook al mogen anderen het wel, of kunnen anderen het wel mogen. Pas vanaf die momenten is de strijd met het eigen vlees / je ego begonnen. Voor die momenten zijn er soms heel veel woorden, na die momenten is het vaak wat stiller.
"Honger is onnodig want je kunt voedsel sturen." Datzelfde heb ik tegen de donorwet.