Geloofsgesprekken

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
meribel
Man/Vrouw: V

Geloofsgesprekken

Berichtdoor meribel » 16 mar 2014, 11:44

Hoi Wim,

Ik zit door je intro te lezen , en zie dat er ook bij mij in de buurt geloofsgesprekken worden gehouden,
Wat een mooi initiatief!
Jij hebt ze zelf vast ook gehouden?

Ik vraag me af hoe divers is de doelgroep of zijn het altijd dezelfde mensen?
Hoe loopt het, en hoe maak je reclame?
Is het ook geschikt om met een groep jeugd van vereniging of vrouwen van een andere vereniging te gaan of krijg je dan juist teveel van hetzelfde soort?

Groetjes
Meribel

Piebe

Re: Geloofsgesprekken

Berichtdoor Piebe » 16 mar 2014, 12:33

Ik heb niet zo vaak geloofsgesprekken i.r.l. want ze kunnen de sfeer danig verpesten. Wat men ook gelooft, het beweegt mensen en pas wanneer ik iemand ken en liefheb zal ik desgewenst praten over de hoop die in mij leeft, met het risico dat ik het verkeerd uitleg. Daarom adviseer ik iedereen om zelf de bijbel te lezen i.p.v. blindelings te vertrouwen op de ogen van een ander.

meribel

Berichtdoor meribel » 16 mar 2014, 12:38

Ja ik snap je uitleg, en zelf praten over God geeft als risico dat we een verkeerd beeld schetsen van Hem.
Ik heb daar weleens een preek over gehoord die is blijven hangen,
De ds zei, je mag niet tegen je kinderen zeggen. ; God wil niet dat ....vul in.....
Maar ik wil niet.
Want weet je precies wat God wil?
Je bent verantwoordelijk naar je kinderen maar ook ongelovigen wat voor beeld je van Hem geeft en je mag geen verkeerd beeld meegeven. Dan schep je een vals beeld.

Beste visitekaartje is ook gewoon elkaar liefhebben en klaar staan voor elkaar.

Special angel

Berichtdoor Special angel » 16 mar 2014, 13:56

Wat Gods wil is staat in bijbel en dat geef ik door aan iedereen die het horen wil en zeker weten ook aan mijn kinderen!
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!

meribel

Berichtdoor meribel » 16 mar 2014, 14:00

Ja hier gaat het meestal fout...als ik iets probeer na te vertellen wat goed was dan komt het anders over dan ik bedoel.
Maar ik vertel mijn kinderen ook wat ik zeker weet wat God wil. Elkaar liefhebben!
Maar ik dreig niet met God. Dat is meer wat ik bedoel. Van hem een eenzijdige boeman maken bijv wat bij kinderen alleen maar angst geeft bij alles wat ze doen.

Special angel

Berichtdoor Special angel » 16 mar 2014, 14:31

Eenzijdig is God de Heere geenszins.
Een kind angstig maken is meestal niet de beste weg.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 16 mar 2014, 23:31

Hoi Meribel,

meribel schreef:Ik zit door je intro te lezen, en zie dat er ook bij mij in de buurt geloofsgesprekken worden gehouden,
Wat een mooi initiatief!
Jij hebt ze zelf vast ook gehouden?

Ik vraag me af hoe divers is de doelgroep of zijn het altijd dezelfde mensen?
Hoe loopt het, en hoe maak je reclame?
Is het ook geschikt om met een groep jeugd van vereniging of vrouwen van een andere vereniging te gaan of krijg je dan juist teveel van hetzelfde soort?
Je verwijst naar de huiskamergeloofsgesprekken zoals beschreven op en georganiseerd via http://www.nationalesynode.nl/geloofsgesprekken.
Ja, ik heb er ook een georganiseerd hier in de buurt, voor een groep die niet door wilde gaan, en wacht op buren die een datum zouden prikken om de volgende te organiseren.
Daarnaast is het een gespreksvorm die erg lijkt op de 'worship sharing' die we als Quakers regelmatig hanteren.

Sommige huiskamergeloofsgespreksgroepen komen meerdere keren bij elkaar met ongeveer dezelfde mensen: in Tholen hebben ze deze week al hun 10e bijeenkomst!
Mijn ouders in Den Haag hebben na 4 bijeenkomsten wat vers bloed nodig om verder te kunnen.

Als je je huiskamer beschikbaar stelt of een gesprek bij iemand anders mee organiseert bepaal je zelf je doelgroep en hoe je 'reclame' maakt.
Daarbij kun je gebruik maken van de folder die je kunt downloaden, uitprinten en bijvoorbeeld in je buurt verspreiden.
Je kunt op de genoemde website van de Nationale Synode zien hoeveel gesprekken al gehouden zijn en gepland staan.
Als het goed is gaat er binnenkort een e-mail uit aan alle ondertekenaars van het manifest Wij Kiezen voor Eenheid waarin op deze mogelijkheid wordt gewezen, zodat het wat harder gaat lopen.
Zo nu en dan worden er ook verslagen van zulke bijeenkomsten gepubliceerd, bijv. hier, in een blad dat door de Nationale Synode is uitgegeven en in het volgende nummer van het tijdschrift De Reformatie.

Hoe diverser de groep deelnemers, hoe beter; de beschreven gespreksvorm is daar heel geschikt voor: beginnend met de vraag "Wat betekent geloven voor je?" en gesprek over geloofsinhoud uitstellend tot je elkaars geloofsbeleving voldoende kent eb herkent om de sfeer goed te kunnen houden.
Het kan echter ook toegepast worden in homogenere groepen.
Ik heb het bijvoorbeeld een keer geïntroduceerd in een Vrijmetselaarsloge; werkte heel goed.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 16 mar 2014, 23:34

Hoi Piebe,

Piebe schreef:Ik heb niet zo vaak geloofsgesprekken i.r.l. want ze kunnen de sfeer danig verpesten.
Het vergt enige organisatie en 'veiligheid' om dat te voorkomen inderdaad.
Bij de groepen die afkomen op de huiskamergeloofsgesprekken die georganiseerd worden via www.nationalesynode.nl/geloofsgesprekken gaat het altijd goed.
(Ik bel tot nu toe vrijwel altijd achteraf om te horen hoe het geweest is.)

Met v&Vriendengroet,

Wim

Vertrokken user_03

Berichtdoor Vertrokken user_03 » 16 mar 2014, 23:39

Ik lees dat jullie in het GKV blad De Reformatie komen met een artikel?
Dat gaat hun lezers kosten vrees ik...Het draagvlak onder de GKv leden richting NS is namelijk niet zo groot.
Sterker nog: de folders van de NS werden hier uit de kerk verwijderd.... Er is een hoop werk te doen voor de NS wil ze ook in de kleine reformatie meer voet aan de grond krijgen.
In de regel horen we niets van de NS (we horen in de GKV ook weinig van het DOE-overleg [kleine oecumene] trouwens. De deputaten eenheid vergaderen vast wel maar communicatie is er amper)

Piebe

Berichtdoor Piebe » 16 mar 2014, 23:42

meribel schreef:Maar ik dreig niet met God. Dat is meer wat ik bedoel. Van hem een eenzijdige boeman maken bijv wat bij kinderen alleen maar angst geeft bij alles wat ze doen.

Goedzo, want wie vreest is niet volmaakt in de liefde!

Piebe

Berichtdoor Piebe » 16 mar 2014, 23:44

Wim Nusselder schreef:Hoi Piebe,

Piebe schreef:Ik heb niet zo vaak geloofsgesprekken i.r.l. want ze kunnen de sfeer danig verpesten.
Het vergt enige organisatie en 'veiligheid' om dat te voorkomen inderdaad.
Bij de groepen die afkomen op de huiskamergeloofsgesprekken die georganiseerd worden via http://www.nationalesynode.nl/geloofsgesprekken gaat het altijd goed.
(Ik bel tot nu toe vrijwel altijd achteraf om te horen hoe het geweest is.)

Met v&Vriendengroet,

Wim

Dat is fijn, ik beperk mij voor het merendeel tot het internet wat betreft het praten over geloof en dat gaat (meestal) ook prima.

meribel

Berichtdoor meribel » 16 mar 2014, 23:45

@wim,

Dank voor je toelichting,
Heb je weleens in het Nederlands dagblad gestaan met een mooi groot artikel?
Ik denk dat daar meer de doelgroep zit dan bij de reformatie...die zijn vooral één in waarheid zover ik merk.

Vertrokken user_03

Berichtdoor Vertrokken user_03 » 16 mar 2014, 23:48

meribel schreef:@wim,

Dank voor je toelichting,
Heb je weleens in het Nederlands dagblad gestaan met een mooi groot artikel?
Ik denk dat daar meer de doelgroep zit dan bij de reformatie...die zijn vooral één in waarheid zover ik merk.

Nee Meribel, Eeninwaarheid.info is beslist niet de doelgroep van De Reformatie. De Reformatie is zeg maar het huiskrantje van de GKV. Daarnaast heb je Nader Bekeken (orthodoxer qua inhoud) en ergens heel ver weg heb je eeninwaarheid.info
Het ND wordt denk ik niet zoveel meer gelezen in de kerken, ik lees zelf het friesch dagblad bv. Het ND is er voor de familieberichten en het friesch dagblad voor de inhoud :clown:

meribel

Berichtdoor meribel » 16 mar 2014, 23:57

Oh wat erg ik schop de reformatie op één hoop met een in waarheid.
Maar verkeerd dus.

Echter ik ken helemaal niemand die de reformatie leest ( vandaar de fout ) maar veel, heel veel die het nd lezen,
En ook best heel veel buiten de gkv maar wel christelijke raakvlakken.

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 17 mar 2014, 23:29

Hoi Riemer,

Riemer schreef:Ik lees dat jullie in het GKV blad De Reformatie komen met een artikel?
Ze plaatsen een interview met een Groningse GKv-dominee over de geloofsgesprekken die hij in zijn eigen huiskamer heeft georganiseerd.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 17 mar 2014, 23:39

Hoi Meribel,

meribel schreef:Heb je weleens in het Nederlands dagblad gestaan met een mooi groot artikel?
Alleen dit artikel bij de start, bij mijn weten.
(Daarna nog een artikeltje bij het stoppen van forum.gkv.nl en de start van dit forum; Riemer verwees er onlangs nog naar.)

Met v&Vriendengroet,

Wim

meribel

Berichtdoor meribel » 18 mar 2014, 09:38

Wim Nusselder schreef:Hoi Riemer,

Riemer schreef:Ik lees dat jullie in het GKV blad De Reformatie komen met een artikel?
Ze plaatsen een interview met een Groningse GKv-dominee over de geloofsgesprekken die hij in zijn eigen huiskamer heeft georganiseerd.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Dat klinkt goed, ik kan me niet voorstellen dat het lezers kost.
Ik hoop dat er aanmeldingen voor bijkomen.

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 10 apr 2014, 10:46

Wim Nusselder schreef:Ze plaatsen een interview met een Groningse GKv-dominee over de geloofsgesprekken die hij in zijn eigen huiskamer heeft georganiseerd.
Inmiddels is het artikel (met toestemming) hier op het forum gepubliceerd in het topic "Meeting": hier, hier en hier (in 3 delen).
Omdat het daar niet zichtbaar is voor niet-ingelogden, herhaal ik het hier.
Deel 1:
De Reformatie nr.13 jaargang 89 dd. 21/3/14 schreef:Zoeken naar verbinding
Auteur: Heleen Sytsma-van Loo, Neerlandicus en eindredacteur van De Reformatie.

Twee kerken staan er in het Groningse dorp Baflo met zijn kleine 2000 inwoners: een PKN en een GKv. De beide predikanten kennen elkaar wel. Maar hoe zit dat met de gemeenteleden? Arjan Minnema, predikant van de GKv, organiseert sinds het voorjaar van 2013 met enige regelmaat geloofsgesprekken voor dorpsgenoten bij hem en zijn vrouw Janny aan huis. Hoe is hij daartoe gekomen en hoe verlopen de gesprekken in de praktijk?

De huiskamergesprekken vinden hun oorsprong in de eerste editie van de Nationale Synode in het najaar van 2010. Minnema nam daaraan deel, samen met zo’n 25 andere leden vanuit zijn kerkverband. Hij was toentertijd lid van het Deputaatschap Kerkelijke Eenheid en bestuurslid van het ContactOrgaan Gereformeerde Gezindte. De onderlinge gesprekken tussen christenen vanuit allerlei verschillende kerken en de verbondenheid die daaruit sprak, maakten indruk op hem.

Grondvlak
Geloofsgesprekken voeren met christenen van allerlei pluimage was in Dordrecht het thema, vanuit de gedachte: leer elkaar kennen, proef elkaars motieven, deel je geloof en laat daarin de Geest zijn werk doen. Vanuit die ervaring werden de deelnemers gemotiveerd om die gesprekken met medegelovigen uit andere kerken te blijven voeren, ook op wat ‘het grondvlak’ werd genoemd: gewoon in je eigen woonplaats, ieder met zijn of haar eigen kerkelijke achtergrond. Ga in gesprek, zo werd er gezegd, en zoek lokaal de eenheid met mensen die Christus belijden.
In Baflo kenden christenen uit de twee kerken elkaar oppervlakkig. Er wordt samengewerkt voor de Voedselbank, de Laurentiuskerk was na een schietincident in het voorjaar van 2011 opengesteld voor ontmoeting en zo waren er mondjesmaat wat contacten gegroeid.
Inmiddels komt een groep van zeven of acht mensen in wisselende samenstelling met enige regelmaat bij elkaar in huize Minnema. De deelnemers zijn niet alleen afkomstig uit Baflo zelf, maar ook uit de dorpen die daarop georiënteerd zijn. Het gezelschap bestaat zodoende uit gereformeerden uit de PKN, de GKv en de NGK en uit evangelischen. ‘Bij sommige onderwerpen proef je vanwege de verschillen in achtergrond een wat andere toon,’ zegt Minnema, ‘maar nadrukkelijk is het niet de bedoeling om die verschillen tot onderwerp van gesprek te maken. De eenheid ervaar je in wat je met elkaar deelt en die is groter dan de verschillen.’

Elkaar leren kennen
In een open sfeer hebben in Baflo inmiddels vijf huiskamergesprekken plaatsgevonden, steeds aan de hand van een Schriftgedeelte of een daarvan afgeleid thema. Er is onder andere gesproken over eenheid aan de hand van Efeziërs 3 en 4:1-6 en Ezechiël 37 (Eén God, één volk, één herder); over Marcus 3: wie zijn mijn broeders en zusters? En over wijsheid, aan de hand van 1 Korintiërs 8: ‘Er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven.’ (zie kadertekst)
Gert Snoeijer nam deel aan het laatstgehouden gesprek en vond het een bijzondere ervaring. ‘Je komt met dorpsgenoten in gesprek van wie je niet eens altijd wist dat ze christen zijn,’ zegt hij, ‘en op een niveau dat je eigenlijk alleen kent van de mannenvereniging of van pastorale bezoeken. Een kleine aanloop is voldoende om tot een persoonlijk gesprek te komen.’
‘Doel van de gesprekken is elkaar als christenen te leren kennen,’ aldus Minnema. ‘Spreken over het persoonlijk geloof is heel heilzaam, waarbij de wezenlijke vraag is: wie is Christus voor jou, wat betekent het geloof in Christus voor jou?’
Het is geen vooropgezet plan om vanuit de huiskamergesprekken organisatorisch verder te gaan bouwen. ‘Met elkaar in gesprek zijn blijft het belangrijkst, en laat de heilige Geest dan maar werken,’ zegt de predikant uit Baflo. ‘Misschien groeit er iets concreets uit, bijvoorbeeld door als twee kerken samen in de Stille Week iets te organiseren; die wens was er dit jaar, maar het lijkt er nog even niet van te komen. Elk van de deelnemers probeert wel in zijn of haar eigen netwerk te vertellen wat hij of zij meemaakt en zo wat reclame te maken voor de gesprekken. Daarmee verbreed je het grondvlak misschien; laat dat maar gewoon gebeuren. Wie weet wordt de olievlek groter.’

Klein en laagdrempelig
Daarmee is niet gezegd dat kerkelijke eenheid onbelangrijk wordt als je het persoonlijk maar goed met elkaar kunt vinden. ‘Integendeel,’ zegt Minnema, ‘kerkelijke eenheid is juist erg belangrijk! Maar in de afgelopen jaren is wel gebleken dat dat niet alleen op bestuurlijk niveau georganiseerd kan worden; het moet groeien van onderaf en dat is waar de geloofsgesprekken zich afspelen. In een platform als het COGG, waar vooral oudere mannen aan deelnemen, werkt het anders dan in een huiskamer bij een kop koffie.’
Wat wil Minnema nog meegeven aan wie erover denkt om met georganiseerde geloofsgesprekken te beginnen? ‘Ga het gewoon doen,’ reageert hij enthousiast, ‘en houd het dan klein en laagdrempelig. Zoek in je naaste omgeving naar christenen met wie je het verlangen naar eenheid deelt. En begin dan niet met stevige Bijbelstudies, maar ga met een open houding en met open vragen in gesprek naar aanleiding van een Schriftgedeelte.
Die veilige sfeer is belangrijk, want geloof raakt je tot in het diepst van je ziel.’

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 10 apr 2014, 10:47

Deel 2:
De Reformatie nr.13 jaargang 89 dd. 21/3/14 schreef:Auteur: Heleen Sytsma-van Loo, Neerlandicus en eindredacteur van De Reformatie.

Van hart tot hart

19 februari jl. was het de vijfde keer dat in huize Minnema een groep christenen uit de regio bij elkaar kwam voor een huiskamergesprek. Wat kwam daar zoal ter sprake en hoe ervaren de deelnemers zo’n geloofsgesprek?

Gastheer Arjan Minnema herinnert de deelnemers eerst nog eens aan het doel waarvoor ze bij elkaar zijn. Het streven is om met andere christenen in gesprek te komen over de waarde van geloven en over wat het met je doet, en over kerk-zijn in Baflo. Na gebed om leiding door de heilige Geest en om respect voor ieders achtergrond wordt 1 Korintiërs 1:18-2:5 gelezen: Gods wijsheid is de gekruisigde Christus. Over wat dat gedeelte voor je betekent, gaat deze avond het gesprek.

De gekruisigde
De aanwezigen praten door over hoe belangrijk die wetenschap is: gered zijn door het kruis. Met die boodschap moeten we er eigenlijk op uit! Spreken over het geloof met buitenstaanders is echter niet altijd gemakkelijk; met andere christenen gaat dat soms beter. Ook door je doen en laten kun je laten zien dat je christen bent. Intussen vergeten we zelf vaak om ons op het kruis te richten, om daar telkens weer naar terug te gaan.
Het gesprek wordt heel persoonlijk als de vraag gesteld wordt: hoe zit het met het geloof in je eigen hart? Er wordt open gesproken over het houvast van het verlossend werk van Christus, over hoe God zich laat vinden in het diepst van je leven. Dicht bij Hem blijven leven en trouw zijn in het leven met Hem zijn daarbij belangrijk. Onderschat ook niet het werk van de heilige Geest in ieders leven. Geloven is niet maar een zaak van het hoofd, maar ook van het hart. Geloven is zeker weten dat je verlost bent van al je zonden en erop vertrouwen dat Hij je leven leidt. Je bent zijn kind, volg Hem! Jezus Christus, de gekruisigde, is wat alle christenen samenbrengt.

Onze Vader
Na afloop van het inhoudelijke gesprek wordt er ook nog doorgesproken over meer praktische zaken. De deelnemers gaan in hun eigen netwerk na of er ook bij anderen belangstelling bestaat om deel te gaan nemen aan de geloofsgesprekken, om zo een soort sneeuwbaleffect in gang te zetten.
Zoals alle bijeenkomsten wordt ook deze avond afgesloten met het gezamenlijk bidden van het Onze Vader, het gebed dat de Heer Jezus zelf ons allemaal geleerd heeft.

Met dank aan Ditta Kombrink en Arjan Minnema.

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 10 apr 2014, 10:47

Deel 3:
De Reformatie nr.13 jaargang 89 dd. 21/3/14 schreef:Auteur: Heleen Sytsma-van Loo, Neerlandicus en eindredacteur van De Reformatie.

De verdeeldheid voorbij

Het ‘protestants forum’ Nationale Synode stimuleert en ondersteunt het organiseren van geloofsgesprekken tussen christenen met een verschillende kerkelijke achtergrond. Wim Nusselder is de coördinator van dergelijke geloofsgesprekken en van de onderdelen van internetforum http://www.geloofsgesprek.nl waarvoor de Nationale Synode verantwoordelijk is. We stelden hem een aantal vragen.

Wat is de drijfveer achter die huiskamergeloofsgesprekken?
De gedachte achter zowel huiskamergeloofsgesprekken als http://www.geloofsgesprek.nl is dat elkaar ontmoeten en met elkaar praten instrumenten zijn om het ijs te breken tussen groepen christenen die elkaar alleen op afstand kennen. Ze weten vaak meer over elkaar dan van elkaar. Als je daar verandering in kunt brengen, maakt dat iets zichtbaar van de eenheid van de kerk.

Wat heb je mensen te bieden die in hun omgeving in gesprek willen gaan met christenen uit andere kerken?
De website http://www.nationalesynode.nl/geloofsgesprekken laat zien waar nu al huiskamergesprekken plaatsvinden. Je kunt je online aanmelden om aan zo’n gesprek deel te nemen. Begin je zelf met huiskamergeloofsgesprekken, dan vind je op de website tools, tips en materiaal om direct mee aan de slag te gaan: een flyer die je kunt verspreiden, do’s en dont’s in de voorbereiding en de uitvoering van het gesprek en nog veel meer. Persoonlijk zou ik vooral willen benadrukken: houd de drempel laag en de methodiek simpel.

Gaat het goed met de organisatie?
De beweging, die eigenlijk een soort olievlekwerking zou moeten hebben, groeit helaas minder hard dan we verwacht hadden, maar daar wordt aan gewerkt.

En het internetforum, hoe functioneert dat?
Dit forum startte in maart 2013 toen het forum van de GKv werd gesloten (zie forum.gkv.nl voor het archief). Ook het forum is bedoeld om het onderlinge begrip tussen christenen te vergroten. Er zijn allerlei topics waarover je mee kunt discussiëren en dagelijks komen er ook weer nieuwe bij. Je ziet dat het in de praktijk wel lastig is om het evenwicht te bewaren tussen mensen die er veel tijd in steken en veel op elkaar reageren, en mensen die het forum incidenteel bezoeken. Een deel van het forum is afgeschermd en alleen toegankelijk voor wie zich geregistreerd heeft als lid, om een zekere mate van vertrouwelijkheid te waarborgen.

jembee

Berichtdoor jembee » 10 apr 2014, 19:40

Dat gaat hun lezers kosten vrees ik...Het draagvlak onder de GKv leden richting NS is namelijk niet zo groot.
Sterker nog: de folders van de NS werden hier uit de kerk verwijderd.... Er is een hoop werk te doen voor de NS wil ze ook in de kleine reformatie meer voet aan de grond krijgen.
In de regel horen we niets van de NS (we horen in de GKV ook weinig van het DOE-overleg [kleine oecumene] trouwens. De deputaten eenheid vergaderen vast wel maar communicatie is er amper)

...Er is een website van "DOE de praktijk kerkelijke eenheid" http://www.kerkelijkeeenheid.nl, waarop informatie staat.
Ook de COGG, contact orgaan Gereformeerde Gezindte heeft een eigen website: http://www.cogg.nl
Verder is er een website van Gereformeerd Appél : http://www.gereformeerdappel.nl een beweging van leden uit de CGK, GKv en NGK, die zich willen inzetten voor geloofsherkenning en kerkelijke toenadering....

Geertjan
Contacteer:

Berichtdoor Geertjan » 10 apr 2014, 20:54

Met wie heb je zulke gesprekken. Ik kan me zo voorstellen, dat die eerder heb met mensen uit mijn eigen kerk, of andere christenen die ik tegen op een conferentie of iets dergelijks, dan met mijn colega's. <Met hen hen praat ik eerder over de post, het weer, hoe hun weekend was.

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 10 apr 2014, 21:18

Hoi Riemer,

Riemer schreef:(we horen in de GKV ook weinig van het DOE-overleg [kleine oecumene] trouwens. De deputaten eenheid vergaderen vast wel maar communicatie is er amper)
jembee schreef:...Er is een website van "DOE de praktijk kerkelijke eenheid" http://www.kerkelijkeeenheid.nl, waarop informatie staat.
Ook de COGG, contact orgaan Gereformeerde Gezindte heeft een eigen website: http://www.cogg.nl
Verder is er een website van Gereformeerd Appél : http://www.gereformeerdappel.nl een beweging van leden uit de CGK, GKv en NGK, die zich willen inzetten voor geloofsherkenning en kerkelijke toenadering....
Ik vond de twee beleidsrapporten van de Deputaten Kerkelijke Eenheid van de GKv die op de agenda van jullie synode staan ook erg informatief.

Met v&Vriendengroet,

Wim

jembee

Berichtdoor jembee » 10 apr 2014, 21:22

Voor de "huiskamergeloofsgesprekken" worden mensen, uit het dorp, persoonlijk uitgenodigd die we op één of andere manier hebben leren kennen als christenen.
Het zijn mensen vanuit allerlei kerkelijke achtergronden.
Gesprekken gaan over de Bijbel, het geloof, de dingen die samenbinden en dat is heel veel.
Op de website van de Nationale Synode is zichtbaar in welke plaatsen deze huiskamergeloofsgesprekken worden gehouden.

Wim Nusselder
Contacteer:

Berichtdoor Wim Nusselder » 10 apr 2014, 23:14

Hoi Geertjan,

Geertjan schreef:Met wie heb je zulke gesprekken. Ik kan me zo voorstellen, dat die eerder heb met mensen uit mijn eigen kerk, of andere christenen die ik tegen op een conferentie of iets dergelijks, dan met mijn colega's. <Met hen hen praat ik eerder over de post, het weer, hoe hun weekend was.
De methodiek van de huiskamergeloofsgesprekken is ontwikkeld voor gesprekken tussen christenen uit verschillende kerken.
Niet speciaal voor geloofsgesprek binnen je eigen kerk (al is het daarvoor ook te gebruiken, maar inderdaad minder nodig) en ook niet speciaal voor gesprek over je geloof met niet-christenen (al kunnen niet-christenen die wel interesse hebben voor geloof wel meedoen in een huiskamergeloofsgesprek).

De manier om mensen te vinden die belangstelling hebben voor zo'n huiskamergeloofsgesprek verschilt van situatie tot situatie.
Op de plekken waar huiskamergeloofsgesprekken gevoerd zijn (zie deze kaart) heeft ieder dat op z'n eigen manier gedaan.
En laten we wel wezen: op de meeste plekken waar mensen hun huiskamer ter beschikking hebben gesteld zijn nog geen geloofsgesprekken gevoerd.
De organisatoren hoopten mogelijk (ten onrechte) dat het voldoende was om hun huiskamer (met contactgegevens) 'op de kaart te zetten' of hadden domweg geen tijd om meer te doen en toonden op deze manier vooral hun steun voor het idee.

In een dorp (waarover jembee uit eigen ervaring vertelt) gaat het in zekere zin makkelijker dan in een grote stad.
Anderzijds is de diversiteit aan soorten christenen in een kleine gemeenschap natuurlijk minder.
Al een netwerk hebben binnen verschillende kerken in de buurt maakt het natuurlijk ook makkelijker.
Je kunt echter ook gewoon beginnen met je buren vragen of ze belangstelling zouden hebben of folders neerleggen op een plek waar mensen van verschillende kerkelijke achtergronden komen.

Ik heb niet precies zicht op hoe het overal gegaan is, maar voor een belangrijk deel zal het een kwestie zijn geweest van mond-op-mond reclame én van individuele mensen die al een stevig netwerk hebben in verschillende kerken.
Ik heb ook gehoord dat mensen het idee aankaartten via een plaatselijke Raad van Kerken, maar die hebben vaak lang nodig om te besluiten of ze het wel een goed idee vinden en hoe het aangepakt zou moeten worden...

Met v&Vriendengroet,

Wim