De (vele) apocriefe evangeliën

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
Plaats reactie
Anja
Man/Vrouw: V
Contacteer:

De (vele) apocriefe evangeliën

Bericht door Anja » 01 jan 2019, 10:19

Vandaag ga ik beginnen met het lezen van de vele apocriefe evangelieën. Ik vind dat toch wel interessant en heb ze (behalve het door mij zeer gewaardeerde evanglie van Thomas) nog nooit eerder gelezen. In de inhoudsopgave van Het Grote Boek der Apocriefen staan er een aantal opgesomd zoals:

Het geheime evangelie van Marcus
Het evangelie van de Egyptenaren
Het evangelie van de Hebreeën
Het evangelie van de Nazorenen
Het evangelie van Ebioniete
Het evangelie van Mani
Het evangelie van Eva
Het evangelie van Matthias
Het evangelie van Judas
Het evangelie van de Verlosser
Het evangelie van Petrus
Het evangelie van Nicodemus
Het evangelie van Bartolomeüs

Wat ik mij daarbij afvraag is o.a. of er overeenkomsten bestaan tussen al die evangeliën. En ook in hoeverre ze afwijken van de vier evangeliën in de Bijbel. En in welke cultuurhistorische context zijn ze ontstaan? Waarom zijn ze apocrief? Dat vind ik interessant.

Misschien heeft iemand met meer theologische kennis ze gelezen en weet er iets over te delen. Ik ga ze in elk geval nu beginnen te lezen.
Laatst gewijzigd door Anja op 01 jan 2019, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)

Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Re: De (vele) apocriefe evangeliën

Bericht door Piebe Paulusma » 01 jan 2019, 11:40

Interessant topic! Ik heb ook wel eens een poging gewaagd maar kwam er niet doorheen. Succes!
'waarin iemand stout is, daarin ben ik ook stout.'

peda

Bericht door peda » 01 jan 2019, 11:57

Wanneer een ( pseudo ) "' evangelie "" niet voldeed aan een aantal selecte hoofdregels, werd het beschouwd als apocrief.
De apocriefe brief van "'Petrus"' ging bijvoorbeeld uit van het schijnlichaam ( docetisme ) van Jezus, een ketterij volgens de vroege orthodoxie en dus een apocrief evangelie.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 01 jan 2019, 12:10

Ik ben nog nooit een apocrief boek tegengekomen dat überhaupt leesbaar was, wat ik las hing samen van esoterische nonsense zodat ik het naast me neerlegde en Suske en Wiske maar heb gelezen.

Anja
Contacteer:

Bericht door Anja » 01 jan 2019, 12:13

peda schreef:
01 jan 2019, 11:57
Wanneer een ( pseudo ) schrijven niet voldeed aan een aantal selecte hoofdregels, werd het beschouwd als apocrief.
De apocriefe brief van "'Petrus"' ging bijvoorbeeld uit van het schijnlichaam ( docetisme ) van Jezus, een ketterij volgens de vroege orthodoxie en dus apocrief.
Het evangelie van de Hebreeën vind ik alleen al interessant vanwege de mariologie. Als ik het goed heb is het dogma van Maria onbevlekte ontvangenis nog vrij recent, maar het komt in het genoemde apoctiefe evangelie al naar voren. Aangezien ik zelf aanvankelijk uitsluitend door rechtsstreekse ervaring tot geloof (ik noem het tegenwoordig liever bewustzijn) kwam, en ook omdat ik de schat terugstop tbv de akker, vind ik de apocriefen tot nog toe zo gek niet.
Solo Christo

peda

Bericht door peda » 01 jan 2019, 12:32

Anja schreef:
01 jan 2019, 12:13
peda schreef:
Wanneer een ( pseudo ) schrijven niet voldeed aan een aantal selecte hoofdregels, werd het beschouwd als apocrief.
De apocriefe brief van "'Petrus"' ging bijvoorbeeld uit van het schijnlichaam ( docetisme ) van Jezus, een ketterij volgens de vroege orthodoxie en dus apocrief.
Het evangelie van de Hebreeën vind ik alleen al interessant vanwege de mariologie. Als ik het goed heb is het dogma van Maria onbevlekte ontvangenis nog vrij recent, maar het komt in het genoemde apoctiefe evangelie al naar voren. Aangezien ik zelf aanvankelijk uitsluitend door rechtsstreekse ervaring tot geloof (ik noem het tegenwoordig liever bewustzijn) kwam, en ook omdat ik de schat terugstop tbv de akker, vind ik de apocriefen tot nog toe zo gek niet.
Jij beleeft je geloof ook meer van de gevoelsmatige kant ( rechtstreekse ervaring/ bevindelijk ), de "''faith "' omgeving. Dogma's worden ook sterker gevolgd in het denkgeloof, de "'belief"' omgeving.
Belief en faith kunnen naar mijn ervaring prima gecombineerd samengaan, maar veelal bijt het ook. Bij jou bijt het en daarom neem jij ook afstand van het meer dogmatische "' belief "' en in mijn optiek is daar ook niets mis mee. Vandaar dat ik vanuit die optiek spreek over het spirituele landschap van de duizend bloemen en niet van een florale mono-cultuur.
Ik weet het niet en geef zelfs de niet spirituele naturalist een kans op het uiteindelijk gelijk. Mochten zij met hun "'dood=dood voor iedereen "' opvatting gelijk krijgen, dan kennen wij zelfs na onze dood de uitslag nog niet eens.

Anja
Contacteer:

Bericht door Anja » 01 jan 2019, 12:47

peda schreef:
01 jan 2019, 12:32
Anja schreef:
01 jan 2019, 12:13
peda schreef:
Jij beleeft je geloof ook meer van de gevoelsmatige kant ( rechtstreekse ervaring/ bevindelijk ), de "''faith "' omgeving. Dogma's worden ook sterker gevolgd in het denkgeloof, de "'belief"' omgeving.
Belief en faith kunnen naar mijn ervaring prima gecombineerd samengaan, maar veelal bijt het ook. Bij jou bijt het en daarom neem jij ook afstand van het meer dogmatische "' belief "' en in mijn optiek is daar ook niets mis mee. Vandaar dat ik vanuit die optiek spreek over het spirituele landschap van de duizend bloemen en niet van een florale mono-cultuur.
Ja, de pluriformiteit van het vroege christendom en de indringende spiritualiteit waarvan zij in de apocriefen getuigt, daar kan ik mij bijzonded goed in vinden.
peda schreef:
Ik weet het niet en geef zelfs de niet spirituele naturalist een kans op het uiteindelijk gelijk. Mochten zij met hun "'dood=dood voor iedereen "' opvatting gelijk krijgen, dan kennen wij zelfs na onze dood de uitslag nog niet eens.
Zelf denk ik dat ze allemaal tegelijk gelijk kunnen hebben en krijgen. Ik denk dat de niet spirituele naturalist zijn eigen werkelijiheid schept. Oftewel ik denk dat er vele realiteiten tegelijkertijd bestaan. In zijn wereld geldt dan wat jij noemt "dood=dood voor iedereen". In zijn werkelijkheid zal dan iedereen dood zijn.
Solo Christo

peda

Bericht door peda » 01 jan 2019, 14:55

Anja schreef:
01 jan 2019, 12:47

Zelf denk ik dat ze allemaal tegelijk gelijk kunnen hebben en krijgen. Ik denk dat de niet spirituele naturalist zijn eigen werkelijiheid schept. Oftewel ik denk dat er vele realiteiten tegelijkertijd bestaan. In zijn wereld geldt dan wat jij noemt "dood=dood voor iedereen". In zijn werkelijkheid zal dan iedereen dood zijn.
Schept de mens de ( eigen ) werkelijkheid, of ondergaat de mens de Werkelijkheid ? ik tip op het laatste.

Anja
Contacteer:

Bericht door Anja » 01 jan 2019, 16:20

peda schreef:
01 jan 2019, 14:55
Anja schreef:
01 jan 2019, 12:47

Schept de mens de ( eigen ) werkelijkheid, of ondergaat de mens de Werkelijkheid ? ik tip op het laatste.
Ja, ik ook. Doch bedankt voor de reminder, want die kan ik wel even gebruiken :flower1: . Alleen dan ga je er dus van uit dat alles volledig is gedetermineerd. Maar zelfs binnen die determinatie kan nog wel gelden dat de niet spirituele naturalist zijn eigen werkelijkheid (eigen = waar hij in gelooft) ondergaat en dat in die werkelijkheid iedereen na de dood dood is. Dan blijft de filosofische vraag wel wat hij dan onder dood verstaat. Meestal bedoelt men dan bewusteloos. Dan is het ook weer de filosofische vraag wat men met bewusteloos precies bedoelt.
Solo Christo

Mart

Bericht door Mart » 01 jan 2019, 17:05

Bruce Metzger en z'n voormalige leerling, Bart Ehrman, hebben daar veel over geschreven. Is zeer interessant wetenschappelijk onderbouwd leesvoer van twee van de voornaamste Bijbelgeleerden en tekstcritici. In dit boek zul je veel relevante info vinden -- het behandelt eveneens een flink aantal van de evangeliën die op je lijstje staan.

In het kort, bestonden er vele soorten Christendommen die tegen elkaar streden en vrijwel allemaal apostolisch gezag claimden. We weten van het bestaan van andere oude evangeliën waarover ook de proto-orthodoxe kerkvaders reeds schreven, maar grotendeels verloren zijn gegaan op enkele fragmenten na, en eveneens van het bestaan van groepen Joodse Christenen die Paulus als een verrader zagen die de kant van het Hellenisme en van de Romeinen koos. Van een diversiteit was reeds sprake tijdens Paulus zelf. Het proto-orthodoxe gedachtengoed, waaruit het huidige Christendom zich heeft ontwikkeld, kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus. Over de specifieke vraag of het Christendom van Paulus en z'n reisgenoot Lucas het Christendom vertegenwoordigt van Jezus en de apostelen, zoals Paulus in z'n brieven & Lucas in Handelingen beweren (en hetgeen hier off-topic is), bestaat reeds een topic in een ander subforum: klik.

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 04 jan 2019, 12:53

Ik heb twee boeken over de apocriefen.
– De verloren Bijbel (verdwenen geschriften herontdekt) van Roy Porter.
Het eerste gedeelte gaat over de verloren joodse Schrift, het tweede over het verloren Nieuwe Testament.
– De Aprocriefen van het Nieuwe Testament van A.F.J.Klijn.

Voor mij extra interessant omdat het teksten bevat die ook aan Lorber zijn geopenbaard en op die manier weer aan ons zijn teruggegeven.
Het gaat om de volgende boeken van Lorber:
– De jeugd van Jezus (ook wel het Jacobusevangelie genoemd)
– Brief van Paulus aan de gemeente in Laodicea
– Brieven van Jezus en Abgarus

Fragmenten uit de drie genoemde boeken van Lorber zijn terug te vinden in zowel het boek van Porter als van Klijn. En de teksten zijn vrijwel gelijk.
Veel christenen weten hoe de ouders van Maria heten, namelijk Joachim en Anna. Dat weten ze niet uit de nieuwtestamentische geschriften, maar uit het Jacobusevangelie (jeugd van Jezus). Hetzelfde voor de drie wijzen uit het Oosten, het Jacobusevangelie vermeldt het, in de Schrift (bij Matteüs) lezen we wel over wijzen, de nieuwe bijbelvertaling houdt het op magiërs uit het Oosten, maar niet het aantal van drie.

In de brief van Paulus aan Laodicea zag ik niet veel overeenkomst met Lorber, behalve dan dat diverse waarschuwingen aan de Laodicenzen de zelfde waren en de volgende zin was vrijwel gelijkluidend:
“Als de Kolossenzen hun brief gelezen hebben, leest u hem dan ook, evenals ik u omwille van de Heer vraag, dat u ook deze brief aan de Kolossenzen zult laten lezen!”

De eerste twee brieven van Jezus en Abgarus worden nog steeds gelezen in de diensten van Syrisch-Orthodoxe kerken. De teksten zijn vrijwel woordelijk hetzelfde als die in het boek van Lorber. Verder is gebleken dat Syrisch-Orthodoxe geloof gebaseerd is op de schriftelijke contacten tussen Jezus en Abgarus. Jezus heeft de meeste brieven niet zelf geschreven, maar gedicteerd aan één van zijn leerlingen. Abgarus heeft gehoord van de genezingen door Jezus zonder medicijnen of kruiden. Hij vraagt Jezus naar hem toe te komen om hem te genezen van de ziekte waaraan hij lijdt.

Tekst:
Ook heb ik gehoord dat de joden tegen U tekeer gaan en U kwaad willen doen. Ik nu heb hier een weliswaar kleine, maar goed geordende stad, die voor ons beider behoefte genoeg op kan brengen. Komt U dus, hooggeachte Vriend Jezus, naar mij toe, en vestigt U hier bij mij in mijn stad; het is hier een stadstaat. Hier zal iedereen U op handen dragen en U van harte toegenegen zijn!... Met een allerinnigst verlangen wacht ik op U!
http://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/16/
Laat zachtjes borrelen en blijf roeren tot het dik wordt.

Mart

Bericht door Mart » 04 jan 2019, 17:34

Inktvlam schreef:
04 jan 2019, 12:53
Voor mij extra interessant omdat het teksten bevat die ook aan Lorber zijn geopenbaard en op die manier weer aan ons zijn teruggegeven.
Jacob Lorber leefde van 1800 tot 1864 en zijn persoonlijke openbaringen betreffende Jezus schijnen mij toe als de claims van de zoveelste charlatan. De meeste Christenen zien hem m.i. terecht niet als gezaghebbend en ik zie evenmin reden zijn claims op dezelfde lijn te zetten als de wetenschappelijke tekstkritische werken van de meest vooraanstaande professoren als bijv. Bruce Metzger, Geza Vermes, F.F. Bruce of Bart Ehrman.
Het gaat om de volgende boeken van Lorber:
– De jeugd van Jezus (ook wel het Jacobusevangelie genoemd)
– Brieven van Jezus en Abgarus.
Beide werken waren al bekend in het westen ver voordat Lorber was geboren. Eusebius van Caesarea had de 'brieven van Jezus en Abgarus' reeds in z'n Kerkgeschiedenis (Boek 1, hoofdstuk 13) staan, terwijl het Jacobusevangelie reeds bekend was in de vijfde eeuw met een grote toestroom aan manuscripten ervan in de tiende eeuw.
Veel christenen weten hoe de ouders van Maria heten, namelijk Joachim en Anna.
Klopt, het Jacobusevangelie zegt inderdaad dat Joachim de vader van Maria was. Wie was dan de vader van Jozef? Lukas zegt dat Jozef de zoon was van Eli, terwijl Mattheus zegt dat Jozef de zoon was van Jakob.
Tekst:
Ook heb ik gehoord dat de joden tegen U tekeer gaan en U kwaad willen doen... (knip)
Lorber werd in verband genoemd met antisemitische voorstanders van de raciale mystiek "Ariosofie" in 1920 door Lanz von Liebenfels, die in 1926 schreef dat hij Jakob Lorber "het grootste ariosische medium van de moderne tijd" vond (zie: Zeitschrift für Menschenkenntnis und Schiksalsforschung; Nicholas Goodrick-Clarke, The Occult Roots of Nazism, 1985, p. 256).

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 04 jan 2019, 19:35

Mart schreef:
04 jan 2019, 17:34
Inktvlam schreef:
04 jan 2019, 12:53
Jacob Lorber leefde van 1800 tot 1864 en zijn persoonlijke openbaringen betreffende Jezus schijnen mij toe als de claims van de zoveelste charlatan. De meeste Christenen zien hem m.i. terecht niet als gezaghebbend en ik zie evenmin reden zijn claims op dezelfde lijn te zetten als de wetenschappelijke tekstkritische werken van de meest vooraanstaande professoren als bijv. Bruce Metzger, Geza Vermes, F.F. Bruce of Bart Ehrman.
Lorber raakt het hart en het Groot Johannes evangelie (10 delen) is wat mij betreft een meesterwerk. Bruce Metzger was zijn hele leven een enthousiast christen. Verder valt het mij op dat atheïsten altijd zo roemen over de wetenschap. Blijkbaar is de wetenschap hun godheid. Terwijl wetenschap gewoon mensenwerk is. Theorieën verdwijnen of moeten telkens worden aangepast. De ene wetenschapper spreekt de andere tegen. Het beste is gewoon zelf na te denken.

Mart schreef:Lorber werd in verband genoemd met antisemitische voorstanders van de raciale mystiek "Ariosofie" in 1920 door Lanz von Liebenfels, die in 1926 schreef dat hij Jakob Lorber "het grootste ariosische medium van de moderne tijd" vond (zie: Zeitschrift für Menschenkenntnis und Schiksalsforschung; Nicholas Goodrick-Clarke, The Occult Roots of Nazism, 1985, p. 256).
Ja en? Moet Lanz von Liebenfels weten. Lorber was trouwens zelf van joodse afkomst.

Mart

Bericht door Mart » 04 jan 2019, 21:24

Inktvlam schreef:
04 jan 2019, 19:35
Bruce Metzger was zijn hele leven een enthousiast christen.
Het Christendom staat niet centraal in m'n kritiek op Lorber, maar het gezag van Jacob Lorber. Toen ik jong was, heb ik ooit een klein boekje gekocht van zijn hand: woorden van Jezus. Toegegeven, een mooi geschreven verzameling aan korte uitspraken, maar wat onderscheidt deze man van charlatans?
Verder valt het mij op dat atheïsten altijd zo roemen over de wetenschap. Blijkbaar is de wetenschap hun godheid. Terwijl wetenschap gewoon mensenwerk is. Theorieën verdwijnen of moeten telkens worden aangepast. De ene wetenschapper spreekt de andere tegen. Het beste is gewoon zelf na te denken.

Wetenschap beoogt het falsificeerbare, hetgeen verifieerbaar blijft onafhankelijk van of je erin gelooft of niet. Het gaat hier om het gezag van Lorber betreffende de apocriefe evangeliën t.o.v. Bijbelwetenschap & tekstkritiek.

En heb je hierop reeds een antwoord?: het Jacobusevangelie zegt dat Joachim de vader van Maria was. Wie was dan de vader van Jozef? Lukas verklaart dat Jozef de zoon was van Eli, terwijl Mattheus beweert dat Jozef de zoon was van Jakob.

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 04 jan 2019, 22:09

Mart schreef:
04 jan 2019, 21:24
Inktvlam schreef:
04 jan 2019, 19:35
Bruce Metzger was zijn hele leven een enthousiast christen.
Het Christendom staat niet centraal in m'n kritiek op Lorber, maar het gezag van Jacob Lorber. Toen ik jong was, heb ik ooit een klein boekje gekocht van zijn hand: woorden van Jezus. Toegegeven, een mooi geschreven verzameling aan korte uitspraken, maar wat onderscheidt deze man van charlatans?
Ieder zijn meug. Voor mij zijn die boeken heel waardevol. Ik heb er veel van geleerd.
In Woorden van Jezus staan alleen maar wat uitspraken. Daar heb je niet zo veel aan.

Mart schreef:
Inktvlam schreef:Verder valt het mij op dat atheïsten altijd zo roemen over de wetenschap. Blijkbaar is de wetenschap hun godheid. Terwijl wetenschap gewoon mensenwerk is. Theorieën verdwijnen of moeten telkens worden aangepast. De ene wetenschapper spreekt de andere tegen. Het beste is gewoon zelf na te denken.

Wetenschap beoogt het falsificeerbare, hetgeen verifieerbaar blijft onafhankelijk van of je erin gelooft of niet. Het gaat hier om het gezag van Lorber betreffende de apocriefe evangeliën t.o.v. Bijbelwetenschap & tekstkritiek.
Wetenschap blijft boeiend, maar je moet er niet te hoge verwachtingen van hebben. Van de bijbelwetenschap heb ik niet zo'n hoge dunk
Er is onder theologen helemaal geen eensgezindheid wat nou historisch en wat Jezus-echt (een term van theoloog Schillebeeckx) zou zijn. De theoloog Kuitert schreef het volgende: “wat Jezus-echt is in de evangeliën en wat niet, daarover bestaat geen eensgezindheid. Het nauwkeurig lezen eindigt in een impasse (Jezus: nalatenschap van het christendom, pag.84).
Prof. Arie van den Beukel stelt in zijn boeken "de arrogantie van de moderne wetenschap aan de kaak". Hij verwerpt de gedachte dat de wetenschap in staat zou zijn om antwoorden te geven op de diepste zinvragen van het leven. Wetenschappers die dit suggereren overschrijden volgens hem de grens van de wetenschap en gebruiken hun wetenschap als voertuig voor een levensbeschouwing.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arie_van_den_Beukel

Mart schreef:En heb je hierop reeds een antwoord?: het Jacobusevangelie zegt dat Joachim de vader van Maria was. Wie was dan de vader van Jozef? Lukas verklaart dat Jozef de zoon was van Eli, terwijl Mattheus beweert dat Jozef de zoon was van Jakob.
Geen idee. Ik zal proberen het te vinden.

Mart

Bericht door Mart » 04 jan 2019, 22:26

Inktvlam schreef:
04 jan 2019, 22:09
Voor mij zijn die boeken heel waardevol. Ik heb er veel van geleerd.
Hij schrijft mooi, maar wat onderscheidt hem van een charlatan? Geeft hij betrouwbaardere informatie? Niet dat iets betrouwbaar moet zijn om leerzaam te kunnen zijn, maar ik ben benieuwd naar de meerwaarde van zijn werk voor het Christendom.
Van de bijbelwetenschap heb ik niet zo'n hoge dunk. Er is onder theologen helemaal geen eensgezindheid wat nou historisch en wat Jezus-echt (een term van theoloog Schillebeeckx) zou zijn.
Bijbelwetenschap is inderdaad weinig eensgezind, maar het betreft falsificeerbare methodiek, hetgeen het onderscheidt van het strikt subjectieve. Over enkele zaken bestaat er redelijke consensus, zoals over bijv. het Jacobusevangelie waaraan je refereerde. Het werk suggereert te zijn geschreven door de apostel Jacobus uit Jeruzalem, maar het ziet er enorm sterk naar uit dat het een pseudepigrafon betreft die geschreven is ver in de tweede eeuw.
Mart schreef:En heb je hierop reeds een antwoord?: het Jacobusevangelie zegt dat Joachim de vader van Maria was. Wie was dan de vader van Jozef? Lukas verklaart dat Jozef de zoon was van Eli, terwijl Mattheus beweert dat Jozef de zoon was van Jakob.
Okay, ben benieuwd.

BdO

Bericht door BdO » 05 jan 2019, 11:15

Anja schreef:
01 jan 2019, 10:19
Vandaag ga ik beginnen met het lezen van de vele apocriefe evangelieën. Ik vind dat toch wel interessant en heb ze (behalve het door mij zeer gewaardeerde evanglie van Thomas) nog nooit eerder gelezen. In de inhoudsopgave van Het Grote Boek der Apocriefen staan er een aantal opgesomd zoals:

Het geheime evangelie van Marcus
Het evangelie van de Egyptenaren
Het evangelie van de Hebreeën
Het evangelie van de Nazorenen
Het evangelie van Ebioniete
Het evangelie van Mani
Het evangelie van Eva
Het evangelie van Matthias
Het evangelie van Judas
Het evangelie van de Verlosser
Het evangelie van Petrus
Het evangelie van Nicodemus
Het evangelie van Bartolomeüs

Wat ik mij daarbij afvraag is o.a. of er overeenkomsten bestaan tussen al die evangeliën. En ook in hoeverre ze afwijken van de vier evangeliën in de Bijbel. En in welke cultuurhistorische context zijn ze ontstaan? Waarom zijn ze apocrief? Dat vind ik interessant.

Misschien heeft iemand met meer theologische kennis ze gelezen en weet er iets over te delen. Ik ga ze in elk geval nu beginnen te lezen.
Dat is nogal een project. Met welke ga je beginnen?

Ik denk dat in vorige levens op dit forum er al veel over gezegd is. Het beste is vaak om inleidingen etc. te verzamelen vanuit verschillende invalshoeken. Niet alleen Slavenburg of Roukema, liever beide. Maar die beide namen zijn jou uiteraard niet onbekend.
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 05 jan 2019, 15:32

Mart schreef:
04 jan 2019, 22:26
Inktvlam schreef:
04 jan 2019, 22:09
Voor mij zijn die boeken heel waardevol. Ik heb er veel van geleerd.
Hij schrijft mooi, maar wat onderscheidt hem van een charlatan? Geeft hij betrouwbaardere informatie? Niet dat iets betrouwbaar moet zijn om leerzaam te kunnen zijn, maar ik ben benieuwd naar de meerwaarde van zijn werk voor het Christendom.
Kom ik nog op terug. Nu even geen tijd.

Mart schreef:
Inktvlam schreef:
Okay, ben benieuwd.
Lorber geeft Lucas gelijk, de vader van Jozef is Eli. Zie vanaf vers 5.
http://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/1/171/
https://www.prophetia.org/index.php?title=Joseph

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 05 jan 2019, 15:34

De brieven van Paulus is wezenlijk het enige dat een christen nodig heeft, de rest zijn allemaal naslagwerken. Leuk om wat tijd te doden. :D

Anja
Contacteer:

Bericht door Anja » 14 jan 2019, 19:45

nm
Solo Christo

Plaats reactie