Ik twijfel aan mijn geloof

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
esmee
Man/Vrouw: V

Ik twijfel aan mijn geloof

Bericht door esmee » 02 sep 2018, 18:36

Hallo allemaal! Ik ben mijn hele leven al christelijk, maar ik twijfel al een jaar over eigenlijk alles in dit geloof. Ik wil graag geloven in God en Jezus, maar ik heb er nog een paar onzekerheden over. Ik heb hier al wel onderzoek naar gedaan, maar de antwoorden waren vaag dus ik ben benieuwd over andere meningen.

Ten eerste: Heeft de mens een vrije wil? Zo niet, waarom kunnen we er dan toch voor kiezen om niet in God te geloven?
Ten tweede: Als een persoon er voor kiest om niet te geloven in God, is dat wel eerlijk? En hoe zit dat met de mensen die nooit verhalen over God, de Bijbel, of Jezus hebben gehoord?
Ten derde: Moet er een lijn zijn tussen geloven in de Bijbel en geloven in wetenschap? Kan je niet in allebei geloven en de verhalen uit de Bijbel geloofwaardiger maken met wetenschap? (bijvoorbeeld: Mozes en de rode zee. Kan het zijn dat het eb was toen Mozes en het volk door de rode zee moesten vluchten? En dat het weer vloed werd toen de soldaten achter hun aankwamen?) Of mag dit niet?

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, het voelt niet fijn om te twijfelen aan mijn geloof.

Trajecto
Site Admin
Man/Vrouw: M

Re: Ik twijfel aan mijn geloof

Bericht door Trajecto » 02 sep 2018, 19:14

Welkom esmee!

Ik reageer nu alleen even op het laatste wat je vraagt. Dat van eb en vloed mag je geloven (zou ik althans zeggen). Ikzelf denk eerder aan iets als een tsunami in het geval van de doortocht van de Israëlieten. Daarbij trekt de zee zich ook terug en wordt er een stuk voor de kust droog, maar daarna komt het water met een grote vloedgolf terug.
Nulla aetas ad discendum sera

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 02 sep 2018, 19:19

Wat maakt het uit voor je geloof hoe de rode zee gespleten werd? Het is immers voor niemand te controleren.

Twijfelen over je geloof lijkt me juist gezond.
'waarin iemand stout is, daarin ben ik ook stout.'

coby

Bericht door coby » 02 sep 2018, 21:24

esmee schreef:Hallo allemaal! Ik ben mijn hele leven al christelijk, maar ik twijfel al een jaar over eigenlijk alles in dit geloof. Ik wil graag geloven in God en Jezus, maar ik heb er nog een paar onzekerheden over. Ik heb hier al wel onderzoek naar gedaan, maar de antwoorden waren vaag dus ik ben benieuwd over andere meningen.

Ten eerste: Heeft de mens een vrije wil? Zo niet, waarom kunnen we er dan toch voor kiezen om niet in God te geloven?
Ten tweede: Als een persoon er voor kiest om niet te geloven in God, is dat wel eerlijk? En hoe zit dat met de mensen die nooit verhalen over God, de Bijbel, of Jezus hebben gehoord?
Ten derde: Moet er een lijn zijn tussen geloven in de Bijbel en geloven in wetenschap? Kan je niet in allebei geloven en de verhalen uit de Bijbel geloofwaardiger maken met wetenschap? (bijvoorbeeld: Mozes en de rode zee. Kan het zijn dat het eb was toen Mozes en het volk door de rode zee moesten vluchten? En dat het weer vloed werd toen de soldaten achter hun aankwamen?) Of mag dit niet?

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, het voelt niet fijn om te twijfelen aan mijn geloof.
Volgens mij kun je niet kiezen om in God te geloven of niet. Je kunt kiezen om Hem te volgen als je in Hem gelooft of je kunt kiezen om uit te zoeken of Hij bestaat. Bij ons zeggen ze altijd dat mensen die nooit over Hem hebben gehoord nog een kans krijgen om Hem aan te nemen.
Geloofwaardiger maken met wetenschap doen zat gelovigen. Ik heb meer iets van: waarom zou God dat niet kunnen doen? Dan is Hij toch geen God als Hij niet eens even een zee kan splijten?

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 02 sep 2018, 23:11

esmee schreef:Hallo allemaal! Ik ben mijn hele leven al christelijk, maar ik twijfel al een jaar over eigenlijk alles in dit geloof. Ik wil graag geloven in God en Jezus, maar ik heb er nog een paar onzekerheden over. Ik heb hier al wel onderzoek naar gedaan, maar de antwoorden waren vaag dus ik ben benieuwd over andere meningen.

We kiezen er niet voor. We geloven of geloven niet. Het gaat geheel vanzelf. Je kunt niet zeggen: vanaf nu ga ik er niet meer in geloven. Ik kan ook niet zeggen: vanaf woensdag geloof ik in aliens.
Als je zelf niet in God gelooft, dan is het voor jou geen enkel probleem dat anderen er niet in geloven. Hoe kun je je zorgen maken over het geloof van iemands anders in God of gebrek daaraan (omdat hij er nooit kennis mee heeft gemaakt) als je er zelf niet in gelooft? Volgens mij interesseert het je dan niets meer. Als je je wel zorgen maakt, dan is dat het bewijs dat je nog wel in God gelooft.
Het kan niet. Ze spreken elkaar voortdurend tegen. Alleen zijn wellicht een enkele keer dingen wetenschappelijk verklaarbaar. Maar meestal niet. Als je vindt dat het erg is, dan geloof je dus nog. Anders zou het je namelijk geen klap interesseren.
Je moet er nog aan wennen. Maar twijfel is altijd goed. Twijfel leidt je naar nieuwe inzichten.
Je kunt altijd wel een reden vinden om te zoenen.

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 03 sep 2018, 07:38

Hoi Esmèe,
[…]
Ja, twijfel aan je geloof is vervelend, omdat dan een houvast in je leven lijkt weg te vallen.
Je hebt dan een nieuw houvast nodig om zonder angst je geloof te kunnen onderzoeken en het goede te behouden.
Het kan helpen om je te realiseren dat geloof uit 3 aspecten bestaat: inhoud, beleving (vertrouwen) en praktijk.
Je kunt zonder angst twijfelen aan (een deel van) de inhoud van je geloof als je een heel duidelijke geloofsbeleving ervaart (desnoods alleen in een bepaalde groep en in een bepaalde setting) en/of als je (op grond van de resultaten) weet dat je geloofspraktijk nuttig en zinvol is.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Bonjour

Bericht door Bonjour » 03 sep 2018, 08:15

Wim Nusselder schreef:Het kan helpen om je te realiseren dat geloof uit 3 aspecten bestaat: inhoud, beleving (vertrouwen) en praktijk.
Je kunt zonder angst twijfelen aan (een deel van) de inhoud van je geloof als je een heel duidelijke geloofsbeleving ervaart (desnoods alleen in een bepaalde groep en in een bepaalde setting) en/of als je (op grond van de resultaten) weet dat je geloofspraktijk nuttig en zinvol is.
Goede analyse. Wou dat ik op een like button kon drukken.

In ieder geval gaat het niet lukken of oplossingen te zoeken in dingen als eb en vloed. De stoet Joden was 2 miljoen man sterk met vee. Dat is 2 keer Amsterdam. Hoelang zouden we nodig hebben heel Amsterdam te evacueren over de A2, zonder auto's. Dat moet dan minder zijn dan 6 uur, want dan komt de vloed weer op.
En helpt het als je alle wonderen weet te verklaren zodat het geen wonder meer is? Tenslotte gaat het om een boek dat een bovennatuurlijk wezen beschrijft. Waarom het bovennatuurlijke daarvan af halen?

Messenger

Bericht door Messenger » 03 sep 2018, 08:26

De almachtige God heeft de mens een vrije wil gegeven die nooit God's wil kan dwarsbomen.
Verder maakt het niets uit of je wel of niet in God gelooft. Belangrijker is het dat God, hoe dan ook, altijd in jou gelooft.
esmee schreef: Ten tweede: Als een persoon er voor kiest om niet te geloven in God, is dat wel eerlijk? En hoe zit dat met de mensen die nooit verhalen over God, de Bijbel, of Jezus hebben gehoord?
Je gelooft in de verplichting om in God te geloven. Die verplichting bestaat niet. Dat zou namelijk indruisen tegen jouw vrije wil en bovendien zou je iets kunnen doen om God dwars te zitten.
esmee schreef: Ten derde: Moet er een lijn zijn tussen geloven in de Bijbel en geloven in wetenschap? Kan je niet in allebei geloven en de verhalen uit de Bijbel geloofwaardiger maken met wetenschap? (bijvoorbeeld: Mozes en de rode zee. Kan het zijn dat het eb was toen Mozes en het volk door de rode zee moesten vluchten? En dat het weer vloed werd toen de soldaten achter hun aankwamen?) Of mag dit niet?
Er worden middels de wetenschap steeds meer zaken verklaard die eerder aan God werden toegeschreven, maar inmiddels natuurkundige feiten zijn. Volgens de Bijbel moet je alles onderzoeken en het goede behouden. Datgene dat niet werkt hoef je niet krampachtig vast te houden. Als iets overduidelijk niet kan kloppen is er geen noodzaak om daar dan in te blijven geloven.
Zolang er geen bewijs is voor het splijten van de Rode Zee zoals de Bijbel beschrijft, heeft het geen zin om daar maar in te blijven geloven. Zie het als een symbolisch verhaaltje. Neem het met een korreltje zout. Je kan het altijd nog gaan geloven als zo'n wonder zich voor jouw eigen ogen voltrekt.
esmee schreef: Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, het voelt niet fijn om te twijfelen aan mijn geloof.
Ik hoop daar een beetje in geslaagd te zijn. Zoals anderen al opmerken is twijfel heel gezond. Daardoor kom je tot nieuwe inzichten en evolueert jouw geloof. De spiritualiteit in deze wereld staat op de handrem en ontwikkelt zich nauwelijks, en dat komt deze wereld niet ten goede. Wees het licht in die duisternis Esmee, door te blijven twijfelen en je geloof aan te passen voor telkens iets mooiers.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 03 sep 2018, 09:20

Bonjour schreef:Goede analyse. Wou dat ik op een like button kon drukken.
Goed dat we dat hier niet hebben. Zelf verwoorden van de je waardering is prettiger. Dank je.

ericjan

Bericht door ericjan » 03 sep 2018, 09:38

beste Esmee,
Hoewel de naam van dit forum anders doet vermoeden is het hier een bolwerk van ongelovigen, die niets liever zien dan een gelovig christen die daadwerkelijk afvalt. Oppassen dus voor je hier. Dikwijls gepaard gaan met een schijn-nevel van naastenliefde en begrip.

Dit soort vragen kan je juist in gebed bij je Vader kwijt, Hij zal daar niet boos om worden.

Mijn advies is, ga ik gebed, desnoods ondersteund met vasten en vraag om kracht en geloof.
Oprecht geloof in Christus zit in he hart, het is er door G'd ingestopt.
Probeer geloof in Christus niet te beredeneren met je verstand.
Vraag in gebed of G'd je geloof (terug) geeft.
Vraag iemand in je omgeving om voorbede te doen voor je.

Wetenschap en de Schrift gaan niet hand in hand.
Veel christenen proberen beiden te doen maar dat gaat niet.
uiteindelijk komt het erop nee, geloof je G'd of geloof je de theorie door mensen bedacht.
Laatst gewijzigd door ericjan op 03 sep 2018, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.

callista

Bericht door callista » 03 sep 2018, 11:08

ericjan schreef: beste Esmee,
Hoewel de naam van dit forum anders doet vermoeden is het hier een bolwerk van ongelovigen, die niets liever zien dan een gelovig christen die daadwerkelijk afvalt
Oppassen dus voor je hier
Ja, het is hier een poel des verderfs. :twisted:
Geeft dat een goed gevoel @ericjan mensen hier onterecht te beschuldigen en het forum in een kwaad daglicht te stellen?

@Esmee
Dank voor je verhaal.
Er zijn op dit forum mensen met verschillende visies op het geloof.
Maar dat heb je al kunnen lezen.

Descartes schreef:

"Twijfel is het begin van wijsheid "
Maar die uitspraak is al eerder ..in soortgelijke bewoordingen...je aangereikt.
Ik wens je succes op je zoektocht.

ericjan

Bericht door ericjan » 03 sep 2018, 11:15

callista schreef:
ericjan schreef: beste Esmee,
Hoewel de naam van dit forum anders doet vermoeden is het hier een bolwerk van ongelovigen, die niets liever zien dan een gelovig christen die daadwerkelijk afvalt
Oppassen dus voor je hier
Ja, het is hier een poel des verderfs. :twisted:
Geeft dat een goed gevoel @ericjan mensen hier onterecht te beschuldigen en het forum in een kwaad daglicht te stellen?

@Esmee
Dank voor je verhaal.
Er zijn op dit forum mensen met verschillende visies op het geloof.
Maar dat heb je al kunnen lezen.

Descartes schreef:

"Twijfel is het begin van wijsheid "
Maar die uitspraak is al eerder ..in soortgelijke bewoordingen...je aangereikt.
Ik wens je succes op je zoektocht.
Dank je callista voor het bevestigen van mijn waarschuwing.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.

ericjan

Bericht door ericjan » 03 sep 2018, 11:24

esmee schreef:Hallo allemaal! Ik ben mijn hele leven al christelijk, maar ik twijfel al een jaar over eigenlijk alles in dit geloof. Ik wil graag geloven in God en Jezus, maar ik heb er nog een paar onzekerheden over. .
Als christelijk zijnde greig je een verloren schaapje te worden en daar heeft Yeshua een hele mooie belofte voor.
12 Wat denkt u: als iemand honderd schapen heeft, en een daarvan afgedwaald is, zal hij niet de negenennegentig andere achterlaten en in de bergen het afgedwaalde gaan zoeken?
13 En als het gebeurt dat hij het vindt, voorwaar, Ik zeg u dat hij zich daarover meer verblijdt dan over de negenennegentig die niet afgedwaald waren.

Mattheus 18
Laat je zoeken en vinden Esmee, roep in gebed tot Hem en om hulp.

Messenger

Bericht door Messenger » 03 sep 2018, 15:56

ericjan schreef:
Dit soort vragen kan je juist in gebed bij je Vader kwijt, Hij zal daar niet boos om worden.
Een God van échte, zuivere liefde wordt nooit boos op je Esmee.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

peda

Bericht door peda » 03 sep 2018, 16:21

Messenger schreef:
ericjan schreef:
Messenger,

Jij brengt in mijn ogen het ideale Godsbeeld, dat zeker spoort met mijn diepste verlangens. Ericjan zal wel opmerken dat ik een menselijke voorstelling maak van God, maar dat geldt vanuit mijn optiek ook voor de beschrijvingen die de in de bijbel worden gegeven over God. De Volkomene, met allerhande in mijn optiek gewone menselijke negatieve emoties, daar sta ik niet zo bij in de handen te klappen. Maar een ieder zijn/haar persoonlijke theologische opvattingen.

Messenger

Bericht door Messenger » 04 sep 2018, 00:09

peda schreef:
Messenger schreef:
ericjan schreef:
Messenger,

Jij brengt in mijn ogen het ideale Godsbeeld, dat zeker spoort met mijn diepste verlangens. Ericjan zal wel opmerken dat ik een menselijke voorstelling maak van God, maar dat geldt vanuit mijn optiek ook voor de beschrijvingen die de in de bijbel worden gegeven over God. De Volkomene, met allerhande in mijn optiek gewone menselijke negatieve emoties, daar sta ik niet zo bij in de handen te klappen. Maar een ieder zijn/haar persoonlijke theologische opvattingen.
Hallo Peda,

Ik zal mijn Godsbeeld verder uiteen zetten. Mooi dat je het waardeert.

Bonjour

Bericht door Bonjour » 04 sep 2018, 06:16

Het is wel vaak opvallend dat in dit soort onderwerpen de topicstarter niet echt mee doet.

ericjan

Bericht door ericjan » 04 sep 2018, 07:59

Bonjour schreef:Het is wel vaak opvallend dat in dit soort onderwerpen de topicstarter niet echt mee doet.
Hopelijk voor haar zelf ziet ze in dat haar vraag hier op dit forum vol gevaarlijke valkuilen zit waarmee ze alleen nog maar meer gaat twijfelen

callista

Bericht door callista » 04 sep 2018, 08:09

ericjan schreef:
Bonjour schreef:Het is wel vaak opvallend dat in dit soort onderwerpen de topicstarter niet echt mee doet.
Hopelijk voor haar zelf ziet ze in dat haar vraag hier op dit forum vol gevaarlijke valkuilen zit waarmee ze alleen nog maar meer gaat twijfelen
Waarschijnlijk nadat ze jouw bijdragen heeft gelezen :w

Bonjour

Bericht door Bonjour » 04 sep 2018, 08:11

ericjan schreef:Hopelijk voor haar zelf ziet ze in dat haar vraag hier op dit forum vol gevaarlijke valkuilen zit waarmee ze alleen nog maar meer gaat twijfelen
Doe niet zo arrogant. Je doet steeds alsof jou type geloof de enige is. Nee. Er zijn vele vormen. En ik denk niet dat jou type bij Esmee past.

ericjan

Bericht door ericjan » 04 sep 2018, 08:16

Bonjour schreef:
ericjan schreef:Hopelijk voor haar zelf ziet ze in dat haar vraag hier op dit forum vol gevaarlijke valkuilen zit waarmee ze alleen nog maar meer gaat twijfelen
Doe niet zo arrogant. Je doet steeds alsof jou type geloof de enige is. Nee. Er zijn vele vormen. En ik denk niet dat jou type bij Esmee past.
Inderdaad vele vormen van geloof, ook Sinterklaas valt daaronder.

Martha

Bericht door Martha » 04 sep 2018, 11:15

Bonjour schreef:
Wim Nusselder schreef:Het kan helpen om je te realiseren dat geloof uit 3 aspecten bestaat: inhoud, beleving (vertrouwen) en praktijk.
Goede analyse. Wou dat ik op een like button kon drukken.

In ieder geval gaat het niet lukken of oplossingen te zoeken in dingen als eb en vloed. De stoet Joden was 2 miljoen man sterk met vee. Dat is 2 keer Amsterdam. Hoelang zouden we nodig hebben heel Amsterdam te evacueren over de A2, zonder auto's. Dat moet dan minder zijn dan 6 uur, want dan komt de vloed weer op.
En helpt het als je alle wonderen weet te verklaren zodat het geen wonder meer is? Tenslotte gaat het om een boek dat een bovennatuurlijk wezen beschrijft. Waarom het bovennatuurlijke daarvan af halen?
Goedemorgen meneer Bon Jour,

De like button (ik ben verheugd dat die hier niet aanwezig is trouwens) zou ik in dat geval behalve voor het bericht van de heer Nusselder ook voor het uwe willen aanwenden.

In zijn exhortatie zegt paus Franciscus het als volgt:

'Wanneer iemand antwoorden op alle vragen heeft, toont hij dat hij zich niet op de goede weg bevindt en is het mogelijk dat hij een valse profeet is, die de godsdienst gebruikt voor eigen voordeel, ten dienste van eigen psychologische of geestelijke overpeinzingen. God overstijgt ons oneindig, Hij is altijd een verrassing en wij bepalen niet in welke historische omstandigheid wij Hem vinden, want tijd, plaats en wijze van de ontmoeting hangen niet van ons af. Wie alles duidelijk en zeker wil hebben, pretendeert de transcendentie van God te beheersen.

Evenmin mag men pretenderen te bepalen waar God zich niet bevindt, omdat Hij op mysterieuze wijze aanwezig is in het leven van iedere persoon, in het leven van ieder, zoals Hij wil, en wij kunnen het niet ontkennen met onze vermeende zekerheden. Ook al is het bestaan van iemand een ramp geweest, ook wanneer wij zien dat hij door ondeugden en verslavingen te gronde is gericht, God is aanwezig in zijn leven. Als wij ons meer laten leiden door de Geest dan door onze redeneringen, kunnen en moeten wij de Heer zoeken in ieder menselijk leven.[...] '

(Gaudete et exsultate, p. 56)
Laatst gewijzigd door Martha op 04 sep 2018, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Messenger

Bericht door Messenger » 04 sep 2018, 12:56

Martha schreef: In zijn meest recente exhortatie zegt paus Franciscus het als volgt:

'Wanneer iemand antwoorden op alle vragen heeft, toont hij dat hij zich niet op de goede weg bevindt en is het mogelijk dat hij een valse profeet is, die de godsdienst gebruikt voor eigen voordeel, ten dienste van eigen psychologische of geestelijke overpeinzingen.
Aldus de leider van een religie die claimt de Enige en Juiste weg te zijn tot God.
God overstijgt ons oneindig, Hij is altijd een verrassing en wij bepalen niet in welke historische omstandigheid wij Hem vinden, want tijd, plaats en wijze van de ontmoeting hangen niet van ons af. Wie alles duidelijk en zeker wil hebben, pretendeert de transcendentie van God te beheersen.

Evenmin mag men pretenderen te bepalen waar God zich niet bevindt, omdat Hij op mysterieuze wijze aanwezig is in het leven van iedere persoon, in het leven van ieder, zoals Hij wil, en wij kunnen het niet ontkennen met onze vermeende zekerheden. Ook al is het bestaan van iemand een ramp geweest, ook wanneer wij zien dat hij door ondeugden en verslavingen te gronde is gericht, God is aanwezig in zijn leven. Als wij ons meer laten leiden door de Geest dan door onze redeneringen, kunnen en moeten wij de Heer zoeken in ieder menselijk leven.[...] '

God is nooit niet bij je. Meestal hoor je dat God de mens verlaten kan, maar ik ben blij dat de huidige paus nu ook zegt dat God altijd bij je is.

ericjan

Bericht door ericjan » 04 sep 2018, 13:35

Messenger schreef:
Martha schreef: In zijn meest recente exhortatie zegt paus Franciscus het als volgt:

'Wanneer iemand antwoorden op alle vragen heeft, toont hij dat hij zich niet op de goede weg bevindt en is het mogelijk dat hij een valse profeet is, die de godsdienst gebruikt voor eigen voordeel, ten dienste van eigen psychologische of geestelijke overpeinzingen.
Aldus de leider van een religie die claimt de Enige en Juiste weg te zijn tot God.
LOL precies, hun leider die zich heilig laat noemen en ook nog vader, terwijl de Schrift dudielijk stelt dat dit niet is toegestaan.

Martha

Bericht door Martha » 04 sep 2018, 13:51

Messenger schreef:

God overstijgt ons oneindig, Hij is altijd een verrassing en wij bepalen niet in welke historische omstandigheid wij Hem vinden, want tijd, plaats en wijze van de ontmoeting hangen niet van ons af. Wie alles duidelijk en zeker wil hebben, pretendeert de transcendentie van God te beheersen.

God is nooit niet bij je. Meestal hoor je dat God de mens verlaten kan, maar ik ben blij dat de huidige paus nu ook zegt dat God altijd bij je is.
De paus wijkt hierin niet af van wat zijn voorgangers hebben medegedeeld. Er is niets nieuws aan de horizon wat dit betreft.

Schrijvers als de heer Walsche haalden gewoon enkele delen los uit het aloude Christelijk geloof, en presenteerden het alsof het nieuwe inzichten zouden zijn. Desondanks is God ook in hun leven op mysterieuze wijze aanwezig. En als het idee dat men via die goeroes iets heel nieuws over God heeft ontdekt, ertoe leidt dat die mensen over God gaan nadenken, dan betekent dat in ieder geval geestelijke winst in de moderne geseculariseerde, op zichzelf gerichte, wereld.

Gesloten