Liefdevolle Vader

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Mieke
Man/Vrouw: V

Liefdevolle Vader

Bericht door Mieke » 25 aug 2018, 18:50

God is een liefdevolle vader die voor zijn kinderen zorgt. Wordt gezegd. Waarom beschermt hij niet die ene vrouw die telkens weer door haat pooier uitgeleend wordt en misbruikt en verkracht wordt. Soms gaat het dagen goed en dan plotsklaps gaat het weer mis. Ze wil het niet, het gebeurt wel, ze vind het moeilijk te geloven dat God een liefdevolle Vader is.

pyro
Man/Vrouw: M

Re: Liefdevolle Vader

Bericht door pyro » 25 aug 2018, 19:49

God is Geest. Het vaderbeeld wordt gebruikt om een aspect daarvan aanschouwelijk te maken, maar werkt natuurlijk niet zo goed voor mensen met een beschadigd vaderbeeld.
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 25 aug 2018, 20:42

Mieke schreef:God is een liefdevolle vader die voor zijn kinderen zorgt. Wordt gezegd. Waarom beschermt hij niet die ene vrouw die telkens weer door haat pooier uitgeleend wordt en misbruikt en verkracht wordt. Soms gaat het dagen goed en dan plotsklaps gaat het weer mis. Ze wil het niet, het gebeurt wel, ze vind het moeilijk te geloven dat God een liefdevolle Vader is.
Bij God is vrijheid van handelen van de mens erg belangrijk. Als God steeds zou moeten ingrijpen zou er van die vrijheid niet veel terecht komen.
viewtopic.php?f=9&t=3421&start=272
Laat zachtjes borrelen en blijf roeren tot het dik wordt.

peda

Bericht door peda » 25 aug 2018, 21:38

Inktvlam schreef:
Mieke schreef:God is een liefdevolle vader die voor zijn kinderen zorgt. Wordt gezegd. Waarom beschermt hij niet die ene vrouw die telkens weer door haat pooier uitgeleend wordt en misbruikt en verkracht wordt. Soms gaat het dagen goed en dan plotsklaps gaat het weer mis. Ze wil het niet, het gebeurt wel, ze vind het moeilijk te geloven dat God een liefdevolle Vader is.
Bij God is vrijheid van handelen van de mens erg belangrijk. Als God steeds zou moeten ingrijpen zou er van die vrijheid niet veel terecht komen.
Dat God niet steeds ingrijpt, kan ik mij best wel indenken, maar de Liefdevolle grijpt Nooit in. Zelfs de in mensenogen gruwelijke Holocaust ging gewoon jarenlang door, zonder ook maar een spoortje van correctie door de Liefdevolle. Niet verbazingwekkend dat sindsdien de God is Dood theorie weer volop voor het voetlicht kwam.

coby

Bericht door coby » 25 aug 2018, 23:03

peda schreef:
Inktvlam schreef:
Dat God niet steeds ingrijpt, kan ik mij best wel indenken, maar de Liefdevolle grijpt Nooit in. Zelfs de in mensenogen gruwelijke Holocaust ging gewoon jarenlang door, zonder ook maar een spoortje van correctie door de Liefdevolle. Niet verbazingwekkend dat sindsdien de God is Dood theorie weer volop voor het voetlicht kwam.
Ik zou zeggen: God werkt door Zijn Lichaam/ volgelingen. Er waren christenen die ze redden en hun leven voor ze gaven, maar ik las in dat boek van Corrie ten Boom dat er ook zat waren die niet hun eigen leven op het spel wilden zetten. Deze rabbi zegt dat ook.
http://www.israelnationalnews.com/Artic ... aspx/18812
Er worden nu christenen vermoord als martelaars. Alle apostelen zijn vermoord.

God grijpt nu wel in bij Israel.
https://m.youtube.com/watch?v=e7LBdREFiRw
https://m.youtube.com/watch?v=wLrBKYzt0II
https://m.youtube.com/watch?v=CR-8pmLBStA
Laatst gewijzigd door coby op 25 aug 2018, 23:30, 2 keer totaal gewijzigd.

coby

Bericht door coby » 25 aug 2018, 23:14

Kan ze niet ergens heen? Een blijf van mijn lijf huis of naar de politie of zo of iemand anders voor haar?
https://www.comensha.nl/slachtoffer-aanmelden

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 26 aug 2018, 08:40

Mieke schreef:Waarom beschermt hij niet die ene vrouw die telkens weer door haat pooier uitgeleend wordt en misbruikt en verkracht wordt.
God werkt via de mensen om haar heen die zich haar lot aantrekken, die zich met elkaar verbonden weten in God.
Hoe dicht sta jij bij haar?
Wat kun jij doen?

peda

Bericht door peda » 26 aug 2018, 11:39

coby schreef: Ik zou zeggen: God werkt door Zijn Lichaam/ volgelingen. Er waren christenen die ze redden en hun leven voor ze gaven, maar ik las in dat boek van Corrie ten Boom dat er ook zat waren die niet hun eigen leven op het spel wilden zetten. Deze rabbi zegt dat ook.

Hallo Coby,
Dat God werkt door mensen dat is ook wat Wim Nusselder opmerkt. Maar het neemt niet weg dat mijn opmerking volledig blijft staan dat God Zelve niets doet aan het verhelpen van groot onheil dat mensen op aarde kan overkomen. De kracht van de menselijke volgelingen kan volledig tekort schieten of totaal afwezig zijn en dan komt er van Boven geen enkel passend correctief antwoord. Niet vreemd dat de nodige mensen God dan als Dood, Ver weg, of als Niets Doende ervaren. Daar wees ik op in mijn bijdrage . Nusselder doet een beroep op het geweten van de omstanders, wat ook mooi is om wellicht iets van correctie op grote misstanden te bereiken, maar ik koppel die humane werking niet direct aan Handelen van God Zelve en daarnaar verwees de T S in mijn optiek.

callista

Bericht door callista » 26 aug 2018, 12:23

Mieke schreef:God is een liefdevolle vader die voor zijn kinderen zorgt. Wordt gezegd.
Waarom beschermt hij niet die ene vrouw die telkens weer door haat pooier uitgeleend wordt en misbruikt en verkracht wordt.
Soms gaat het dagen goed en dan plotsklaps gaat het weer mis.
Ze wil het niet, het gebeurt wel, ze vind het moeilijk te geloven dat God een liefdevolle Vader is.
Er wordt inderdaad door veel gelovigen beweerd dat God een liefdevolle vader is.
Misschien moeten we eerst eens kijken waar die bewering op gestoeld is voordat we deze als feit gaan aannemen en er dus op gaan vertrouwen...

Iedereen zal zijn/haar eigen broek moeten ophalen in dit leven--waarbij men soms door zwarte periodes heen gaat....vaak met hulp, liefde of adviezen van anderen...om weer in je eigen kracht te komen en daaruit te kunnen putten.....het "goddelijke" in jezelf hervinden ahw

coby

Bericht door coby » 26 aug 2018, 15:46

peda schreef:
coby schreef: Ik zou zeggen: God werkt door Zijn Lichaam/ volgelingen. Er waren christenen die ze redden en hun leven voor ze gaven, maar ik las in dat boek van Corrie ten Boom dat er ook zat waren die niet hun eigen leven op het spel wilden zetten. Deze rabbi zegt dat ook.

Hallo Coby,
Dat God werkt door mensen dat is ook wat Wim Nusselder opmerkt. Maar het neemt niet weg dat mijn opmerking volledig blijft staan dat God Zelve niets doet aan het verhelpen van groot onheil dat mensen op aarde kan overkomen. De kracht van de menselijke volgelingen kan volledig tekort schieten of totaal afwezig zijn en dan komt er van Boven geen enkel passend correctief antwoord. Niet vreemd dat de nodige mensen God dan als Dood, Ver weg, of als Niets Doende ervaren. Daar wees ik op in mijn bijdrage . Nusselder doet een beroep op het geweten van de omstanders, wat ook mooi is om wellicht iets van correctie op grote misstanden te bereiken, maar ik koppel die humane werking niet direct aan Handelen van God Zelve en daarnaar verwees de T S in mijn optiek.
Ja je zou wat meer inmenging van engelen verwachten of weet ik wat, maar dat is wel daarna gebeurd sinds ze in Israel zijn. Waarom weet ik ook niet. Er was toen weer dreigende genocide, maar toen zijn ze wel bovennatuurlijk beschermd.

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 26 aug 2018, 17:24

peda schreef:Dat God niet steeds ingrijpt, kan ik mij best wel indenken, maar de Liefdevolle grijpt Nooit in. Zelfs de in mensenogen gruwelijke Holocaust ging gewoon jarenlang door, zonder ook maar een spoortje van correctie door de Liefdevolle. Niet verbazingwekkend dat sindsdien de God is Dood theorie weer volop voor het voetlicht kwam.
De theologie na Auschwitz. Je weet niet of God niet heeft ingegrepen. In het werk van Lorber staat dat God aan alles in deze wereld een maat gesteld heeft. Wordt die maat overschreden dan grijpt hij in. We hebben beschermengelen. In het boek “Een engel op je pad” van H.C.Moolenburgh staan 101 echt gebeurde verhalen waarbij engelen (of onbekende krachten) reddend ingrijpen in het dagelijkse leven. Een schitterend boek. Het gaat om wonderbaarlijke ontsnappingen uit een noodsituatie. Mijn dochter heeft iets dergelijks ook meegemaakt, ze keek niet goed uit bij het oversteken en dreigde overreden te worden door een tram. Ze had het gevoel dat ze op het laatste moment door een bepaalde kracht werd teruggetrokken.

Sommigen vinden de verschrikkingen van Auschwitz (symbool voor alle concentratiekampen) onverenigbaar met een liefdevolle en almachtige God. En hebben daaruit de conclusie getrokken dat God geen almachtige God is. Ook Huub Oosterhuis heb ik die opvatting ‘s horen uitspreken. Maar er zijn ook mensen die de concentratiekampen daadwerkelijk meegemaakt hebben, zoals ds Overduin en Corrie ten Boom (en anderen), die er helemaal niet zo overdenken. Hun ideeën over geloof zijn niet veranderd. Hun geloof is juist door die bittere ervaringen intenser geworden. Bettine Siertsema heeft er onderzoek naar gedaan.
https://www.ru.nl/radboudreflects/terug ... g-bettine/

Siertsema: Opmerkelijk is dat de gebeurtenissen met al het ondergane en aanschouwde leed bij geen van de auteurs tot een verandering in hun opvattingen heeft geleid. Er is eerder sprake van een intensivering en verinnerlijking van het geloof: opvatting werd tot ervaring. De vragen die zich onvermijdelijk aandienen, worden toegedekt door het vertrouwen in Gods ondoorgrondelijke plan dat ons zeker ten goede is.
http://www.blaisepascal.nl/teksten/bettine/helhemel.htm
Laat zachtjes borrelen en blijf roeren tot het dik wordt.

Martha

Bericht door Martha » 26 aug 2018, 17:35

Bij de val heeft de mens zich een andere koning gekozen en daarmee de duivel tot koning gekroond. Deze koning is onttroond in wie in Christus is.

Het is echter nog een grote minderheid die Jezus Christus als Verlosser belijdt en Hem wil volgen. Er zijn miljoenen mensen op de aarde die niets van Jezus Christus willen weten en die nog steeds roepen nolumus hunc regnare super nos, oftwel 'wij willen niet dat deze man Koning over ons wordt.' Op onze reis op de aarde worden we regelmatig geconfronteerd met pijn, verdriet en lijden. Maar door ons geloof weten wij als gelovigen met zekerheid dat dit geen toeval is, maar ook dat het niet het doel van de mens is om zijn verlangen naar geluk vernietigd te zien.

Wij geloven dat alles geen natuurlijke maar wel een bovennatuurlijke zin heeft, omdat alles wat er gebeurt behoort tot de kern van de roeping die ons naar het huis van de Vader leidt. Ons geloof geeft ons de zekerheid dat de rode draad van Gods liefde er dwars doorheen kan lopen. Die rode draad is als een sterke, onverwoestbare verbintenis die het leven op de aarde verbindt met het uiteindelijke leven zoals het bedoeld is in het Vaderland.

Helaas willen miljoenen mensen nog niets van Christus weten en weigeren Zijn wonderbare leer in zich op te nemen. Waarom verschijnt Hij nu nog niet in al Zijn heerlijkheid? Omdat hij lankmoedig is en niet wil dat iemand verloren gaat. En omdat Zijn Koninkrijk, ook al is het wel in de wereld, niet van deze wereld is. Zijn Koninkrijk is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vreugde en vrede door de Heilige Geest. (Rom 14,17) Jezus riep op tot bekering, want het Rijk der Hemelen is nabij (Mt 3,2; 4,17). Hij draagt Zijn leerlingen op om dit goede nieuws te verkondigen en Hij leert ons allemaal dat we in ons gebed om de komst van Zijn Koninkrijk, het Rijk van God en Zijn gerechtigheid, moeten vragen (Mt.6,10). Doch Jezus was er ook duidelijk in dat de voltooiing van het Koninkrijk van God, dus het definitieve oordeel waardoor wij gered worden of veroordeeld, niet hier op aarde zal plaatsvinden.

Een van de misdadigers die met Jezus waren gekruisigd, de moordenaar die naast Jezus hing, had Hem begrepen. Nadat hij erkend had (1) dat hij zelf zijn straf had verdiend zei hij ' (2)Heer, denk aan mij, (3)wanneer Gij in uw Koninkrijk gekomen zijt. De Jehova's Getuigen zien er helaas totaal aan voorbij wat hier is gebeurd. De misdadiger (1) erkent dat Jezus Christus, God de Zoon, Heer is, hij (2) vraagt de Heer hem te gedenken en (3) hij gelooft.
Laatst gewijzigd door Martha op 26 aug 2018, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

callista

Bericht door callista » 26 aug 2018, 17:41

Het is tenslotte zondag...de preek van de dag?
Dit klinkt mij allemaal zo dogmatisch in de oren...dat ik het allemaal wel geloof...m.a.w. het voor gezien houd

Martha

Bericht door Martha » 26 aug 2018, 17:52

peda schreef:

Hallo Coby,
Goedenavond mevrouw Coby, meneer Peda,

Wonderen gebeuren elke dag weer. Zij laten aan de individu en soms aan groepen van individuen die op dat moment bij elkaar zijn (zoals waarvan ook soldaten in Israël kunnen getuigen) de verlossende almacht van God zien. Maar wonderen zijn geen middel om ons onvermogen totaal op te heffen of om de gemakzucht van de mensen te bevorderen. Een Wonder schenkt niet alleen iets aan een mens maar vraagt ook iets van die mens, namelijk dat deze volhardt in zijn of haar goddelijke roeping en geloof.

Onze Lieve Heer heeft aan ieder mens engelbewaarders gegeven als grote vrienden, om hem of haar te begeleiden op zijn of haar weg. In de Katholieke Traditie is hier het nodige over bekend. Dat zijn niet zomaar verhaaltjes! Zelf heb ik meermaals kleine maar ook grote ingrepen van Gods Engelen meegemaakt. Met mij vele zusters en broeders in het geloof, ik ben dus bepaald niet de enige. Hierover wordt in de regel alleen onder directe geloofsgenoten gesproken. Maar ik maak een uitzondering voor nu. Het is alweer aardig wat jaren geleden nu, toen ik in doodsnood verkeerde. De dokter had mij een medicijn gegeven waarop mijn lichaam zeer verkeerd reageerde. Dat medicijn mag men mij nooit meer geven. Maar goed, ik had het ingenomen en was naar bed gegaan, waarna het helemaal mis ging met mij. Mijn hart ging steeds sneller kloppen en ik kreeg het steeds benauwder. Ik kreeg geen lucht meer en had veel pijn op de borst. Ik was niet meer in staat naar de deur te lopen en iemand te roepen, en dacht dat mijn laatste uur had geslagen. Toen verschenen er twee engelen. Zij kwamen dwars door de dichte deur heen. Zij spraken met mij. Zo'n gesprek gaat via de gedachten. Je hoort hen wel en zij horen jou, maar er komt geen spraak aan te pas. Ik vertelde (via de gedachten dus) wat er aan de hand was en een van de twee engelen pakte mijn linker arm, draaide die om, legde zijn duim en wijsvinger op de slagader. Wat er toen gebeurde kan ik niet anders omschrijven dan dat hij uit zijn vingers een electrische puls liet komen en die mijn ader in stuurde. De stroom ging als het ware tegen de ader in, rechtstreeks naar het hart. Het deed geen pijn maar het was wel wat gevoelig. De electrische stroom ging via mijn pols door de ader naar mijn hart. Het probleem was gelijk verholpen, toen de stroom het hart bereikte, dit was in luttele seconden, ging het weer rustig en normaal kloppen. Ik was echter doodop van de gebeurtenis en viel kort daarna in slaap. Ik zag de engelen nog wel vertrekken. Op dezelfde manier als zij gekomen waren. Dwars door de dichte deur van mijn kamer.

Wij hebben wel meer voorvallen met engelen meegemaakt, doch deze ontmoeting in mijn persoonlijk leven was het meest ingrijpend.

Toch zal een keer de dag komen dat ook ik zal sterven. Dan zullen er geen engelen komen om mijn hart weer in het gareel of aan de praat te krijgen. Wij geloven dat zij dan zullen komen om ons naar het Vaderhuis te brengen.
Laatst gewijzigd door Martha op 26 aug 2018, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Martha

Bericht door Martha » 26 aug 2018, 19:05

Mocht er iemand zonder het te zeggen toch behoefte aan hebben, er is in de Traditie een gebed waarmee u uw band met de engelbewaarders kunt bevestigen. Dit is niet strikt noodzakelijk, zij zijn er altijd. Doch de christelijke traditie moedigt de mens ook aan om vertrouwelijk met de hem van God gegeven grote vrienden om te gaan en zijn toevlucht tot hen te nemen. Het gebed luidt:

Engel van God, die mijn bewaarder zijt, aan wie de goddelijke Goedheid mij heeft toevertrouwd, verlicht, bewaar, geleid en bestuur mij.
Amen.

U kunt het bidden wanneer u wilt. Zelf neem ik het vaak op in de rozenkransgebeden. Ook de rozenkrans is niet strikt noodzakelijk. Wel is het zo dat wat in de Traditie doorheen veel eeuwen tot stand is gekomen, beproefd zeer werkzaam is voor de band tussen God en mens, of beter gezegd tussen mens en God. Menigmaal heb ik stante pede gebedsverhoring meegemaakt tijdens de rozenkrans. Die gebedsverhoring was dan a la minute, specifiek en meetbaar.

Persoonlijk geloof ik dat ook een ongelovige die vanuit goede wil volhardend de rozenkrans gaat bidden, uiteindelijk (de ene misschien sneller dan de andere) tot geloof kan komen. Er gaat zo´n bijzondere kracht van uit, onbeschrijflijk. Tsja, ik gooi de parels nu op straat,wetende dat er in een voornamelijk protestantse omgeving meestal op getrapt wordt. Moge de Vader mij vergeven. Momenteel heb ik bijzonder weinig tijd om het allemaal voorzichtiger in te kleden.

Onze Lieve Heer haat het onrecht en veroordeelt degene die het doet, maar omdat Hij de vrijheid van de mensen respecteert, laat Hij het toe. Onze Lieve Heer veroorzaakt het leed van de schepselen niet, maar hij aanvaardt het omdat het sinds de zondeval bij het leven van de mens hoort. En toch gaat Hij met de mensen mee, en heeft Hij met zijn Hart dat vol van Liefde is voor de mensen, met het kruis ook al ons lijden, verdriet, onze zorgen en ons verlangen naar gerechtigheid op Zijn schouders genomen. Ook Zijn Engelen heeft Hij meegegeven aan de mens.

Wat menigeen buiten de Traditie laatdunkend 'formuliergebeden' noemt, zijn de Heiligste Gebeden aller tijden. Oh Vader, wat missen die mensen veel.

Is het per se noodzakelijk? Nee
Moet een mens per se zo bidden? Nee, men mag bidden zoals men zelf wil en voelt dat goed is.

Die beproefde gebeden zijn echter wel een geschenk aan de mensen. Ze vragen geen offer, ze bieden iets aan.

ericjan

Bericht door ericjan » 27 aug 2018, 09:28

Lang niet alle mensen behoren tot Zijn Kinderen.
Voor wie de Schrift snapt dat het Woord van G'd onfeilbaar is en het zo leest, heeft voldoende citaten ervoor ter beschikking.
En dan nog leert G'd ons in de Schrift voor wie het geloven wil, dat we ontvangen hetgeen we bidden, maar dikwijls wordt er niet of te weinig gebeden of met te weinig faith, wat ook een voorwaarde is volgens de Schrift.
Johannes 5:47 Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?

callista

Bericht door callista » 27 aug 2018, 09:31

Ja..m.a.w. als je allerlei narigheid overkomt is het je eigen schuld.
a... of je gelooft niet
b....of je bidt niet of te weinig
c....of er is geen vertrouwen in de onfeilbaarheid van de Bijbel

Duidelijk... :geek:

peda

Bericht door peda » 27 aug 2018, 10:08

ericjan schreef:
Voor wie de Schrift snapt dat het Woord van G'd onfeilbaar is en het zo leest, heeft voldoende citaten ervoor ter beschikking.
En dan nog leert G'd ons in de Schrift voor wie het geloven wil, dat we ontvangen hetgeen we bidden, maar dikwijls wordt er niet of te weinig gebeden of met te weinig faith, wat ook een voorwaarde is volgens de Schrift.
Hallo ericjan,

De these is mij bekend, maar levert in mijn ogen een dooddoener op wanneer je het in toepassing brengt met de Holocaust, de door mensen georganiseerde efficiente vernietigingsmachine. Voor jou is gebrek aan faith de reden dat de schoorstenen toen voortdurend rookten, voor mij blijft de Totale Afwezigheid van de Almachtige de reden voor het niet stoppen. Martha schrijft hierboven over hulp van boven die haar overkwam, ik vind dat een mooie persoonlijke ervaring, maar het doet voor mij niets af aan het feit dat de Almachtige het Volledig laat afweten als het om Groot Kwaad gaat. Natuurlijk is het wederom mooi wanneer Godsvolgers op eigen beperkte menselijke kracht immens leed in de wereld gaan bestrijden en dan stellen dat God in hen werkt, maar dan is de werking van God niet sterker als de menselijke kracht van een netwerk om een verandering ( proberen ) te realiseren. Met een Groots Eigen Ingrijpen door de Almachtige heeft het in mijn optiek niets van doen. God Zelve Handelt Niet in de wereld, zo is mijn op de praktijk berustende uitspraak en gebeden tot verlichting van werkelijk Grote Ellende blijven volledig onvervuld, zowel met als zonder faith. Helaas. :!:

ericjan

Bericht door ericjan » 27 aug 2018, 10:43

peda schreef:
ericjan schreef:
Hallo ericjan,

De these is mij bekend, maar levert in mijn ogen een dooddoener op wanneer je het in toepassing brengt met de Holocaust, de door mensen georganiseerde efficiente vernietigingsmachine. Voor jou is gebrek aan faith de reden dat de schoorstenen toen voortdurend rookten, voor mij blijft de Totale Afwezigheid van de Almachtige de reden voor het niet stoppen.
De belofte wordt gedaan door Yeshua dat wie in Zijn Naam in gebed en met vertrouwen aan G'd zaken vraagt, G'd zal het geven.
Voor zover mij bekend is deze belofte niet gedaan in de Torah/Tenach
Voor wie ook weet dat G'd zijn Woord in de Schrfit onfeilbaar is:
Alleen DAN kan je vertrouwen in wat er staat.
Alleen DAN kan een mens zelf onderzoek doen als het bij hem niet zo is, want de voorwaarden staan er eveneens in.

11 Welke vader onder u zal aan zijn zoon, als hij hem om brood vraagt, een steen geven, of ook als hij om een vis vraagt, hem in plaats van een vis een slang geven,
12 of ook als hij om een ei vraagt, hem een schorpioen geven?
13 Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?

Lukas 11

Hier ook hoe belangrijk vertrouwen in geloof is bij gebed.
Maar als mensen al Zijn Woord in de Schrift niet als onfeilbaar vertouwen, hoeveel vertrouwen in G'd is er dan?
22 En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Heb geloof in God.
23 Want, voorwaar, Ik zeg u: wie tegen deze berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen, en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven dat wat hij zegt, gebeuren zal, het zal hem gebeuren wat hij zegt.
24 Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.
25 En wanneer u staat te bidden, vergeef als u tegen iemand iets hebt, opdat ook uw Vader, Die in de hemelen is, u uw overtredingen vergeeft.
26 Maar als u niet vergeeft, zal uw Vader, Die in de hemelen is, ook uw misdaden niet vergeven.

Markus 11

Wederom een waarschuwing dat wie niet luistert naar de Wet (te vinden in de Schrift) en de gevolgen en wat G'd van deze gebeden vindt.
“Als iemand niet wil luisteren naar de wet van God, wil de Heer niet luisteren naar zijn gebeden. Hij walgt ervan.
Spreuken 28

14 En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.
15 En als wij weten dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, dan weten wij dat wij het gevraagde, dat wij van Hem hebben gebeden, ontvangen.

1 Johannes 5

Kortom, als mens kunnen we deze beloften van G'd aan Zijn kinderen geloven of van de hand wijzen omdat we ze in onze levens niet terugzien. Ipv zelfonderzoek naar de reden in combinatie met blijvend gebed.
Johannes 5:47 Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?

peda

Bericht door peda » 27 aug 2018, 11:53

ericjan schreef: 22 En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Heb geloof in God.
23 Want, voorwaar, Ik zeg u: wie tegen deze berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen, en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven dat wat hij zegt, gebeuren zal, het zal hem gebeuren wat hij zegt.
24 Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.

Wederom een waarschuwing dat wie niet luistert naar de Wet (te vinden in de Schrift) en de gevolgen en wat G'd van deze gebeden vindt.

“Als iemand niet wil luisteren naar de wet van God, wil de Heer niet luisteren naar zijn gebeden. Hij walgt ervan.

Spreuken 28

14 En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.
15 En als wij weten dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, dan weten wij dat wij het gevraagde, dat wij van Hem hebben gebeden, ontvangen.

1 Johannes 5

Kortom, als mens kunnen we deze beloften van G'd aan Zijn kinderen geloven of van de hand wijzen omdat we ze in onze levens niet terugzien. Ipv zelfonderzoek naar de reden in combinatie met blijvend gebed.

Het zal jou niet verbazen wanneer ik opmerk dat deze door jou aangehaalde passages mij zeer bekend zijn. In wezen schrijft de bijbel hier"' het eigen schuld, dikke bult "" principe. Het geloof is te klein, de persoon verkeert in zonde, nooit ligt het aan God, maar altijd aan de betreffende persoon die door eigen falen niet door God wordt geholpen. Het enige wat ontbreekt, is dat ik persoonlijk nog nooit wat heb meegemaakt van de Handelende Almachtige, waar of bij wie dan ook. Dat betekent dat de Almachtige gewoon Nooit Wat Doet. Dat Niets Doen, is niet te verhullen door het citeren van Bijbelteksten omdat in die teksten wel degelijk perspectief wordt gegeven op verhoring van gebed. Bijbel en praktijk zijn dus in mijn ogen volledig in tegenspraak met elkaar. Dat er een aantal gelovigen zijn die in hun leven een Ingrijpen van God hebben beleefd, dat zal best zo zijn, maar Grote Ellende heb ik noch in de geschiedenis, noch bij mijn leven door God Zelve zien Oplossen, dan geldt kennelijk het "" eigen schuld, dikke bult "" en de verklarende vertaling daarvan naar de miljoenen Holocaust slachtoffers e.a. durf ik niet op papier te zetten.

ericjan

Bericht door ericjan » 27 aug 2018, 13:07

peda schreef:

Spreuken 28

1 Johannes 5

Het zal jou niet verbazen wanneer ik opmerk dat deze door jou aangehaalde passages mij zeer bekend zijn. In wezen schrijft de bijbel hier"' het eigen schuld, dikke bult "" principe. Het geloof is te klein, de persoon verkeert in zonde, nooit ligt het aan God, maar altijd aan de betreffende persoon die door eigen falen niet door God wordt geholpen. Het enige wat ontbreekt, is dat ik persoonlijk nog nooit wat heb meegemaakt van de Handelende Almachtige, waar of bij wie dan ook. Dat betekent dat de Almachtige gewoon Nooit Wat Doet. Dat Niets Doen, is niet te verhullen door het citeren van Bijbelteksten omdat in die teksten wel degelijk perspectief wordt gegeven op verhoring van gebed. Bijbel en praktijk zijn dus in mijn ogen volledig in tegenspraak met elkaar. Dat er een aantal gelovigen zijn die in hun leven een Ingrijpen van God hebben beleefd, dat zal best zo zijn, maar Grote Ellende heb ik noch in de geschiedenis, noch bij mijn leven door God Zelve zien Oplossen, dan geldt kennelijk het "" eigen schuld, dikke bult "" en de verklarende vertaling daarvan naar de miljoenen Holocaust slachtoffers e.a. durf ik niet op papier te zetten.

Ik vind het rot voor je peda dat je meldt dat je persoonlijk nog nooit wat heb meegemaakt van de Handelende Almachtige, waar of bij wie dan ook.
Veel christenen kunnen namelijk wel in alle oprechtheid verklaren bijna dagelijks Zijn Aanwezigheid in onze levens te merken en veelvuldig wonderen mee te maken. Het punt is, erken je deze gebeurtenissen ook als wonderen om G'd ervoor te danken? Want wie deze wonderen als toeval of geluk betitelt zal ze niet meer mee gaan maken.
Wanneer je nooit iets mee maakt t.a.v. G'd dan neem ik aan dat je ook jezelf (in alle eerlijkheid) wel zult herkennen in de voorwaarden die de Almachtige G'd stelt. G'd stelt voorwaarden en als de mens weigert daaraan te voldoen zal deze nul op het rekest ontvangen.
En ja wonderen van G'd zijn dikwijls klein van aard en gemakkelijk als toeval te ontkennen.
Wat dat betreft gaat de regel op dat wie het kleine niet eert het grote niet waard is om te ontvangen.

En ik alle eerlijkheid peda:
Onderzoek eens naar het verband tussen G'd Zijn Woord als feilloos in de Schrift erkennen EN een gezegend gebedsleven, gezegende kerkgenootschap, wonderen ervaren tegenover Zijn feilloos Woord in de Schrift degraderen tot een woord van mensen over G'd met fouten erin en hun gebrekkige gebedsleven, verlaten kerkgenootschappen en uitlijven (en dus niet geloven) in wonderen van G'd.
Dan kan een mens toch niet anders dan erkennen dat de voorwaarden in de Schrift keihard overeind staan?

peda

Bericht door peda » 27 aug 2018, 14:24

ericjan schreef: Het punt is, erken je deze gebeurtenissen ook als wonderen om G'd ervoor te danken? Want wie deze wonderen als toeval of geluk betitelt zal ze niet meer mee gaan maken.
Wanneer je nooit iets mee maakt t.a.v. G'd dan neem ik aan dat je ook jezelf (in alle eerlijkheid) wel zult herkennen in de voorwaarden die de Almachtige G'd stelt. G'd stelt voorwaarden en als de mens weigert daaraan te voldoen zal deze nul op het rekest ontvangen.
En ja wonderen van G'd zijn dikwijls klein van aard en gemakkelijk als toeval te ontkennen.
Wat dat betreft gaat de regel op dat wie het kleine niet eert het grote niet waard is om te ontvangen.

(en dus niet geloven) in wonderen van G'd.
Dan kan een mens toch niet anders dan erkennen dat de voorwaarden in de Schrift keihard overeind staan?
Hallo ericjan,

Ik heb uit jouw bijdrage de zinnen met het woord wonderen
naar voren gehaald. Waar jij spreekt over aan God toegeschreven wonderen gebruik ik dit woord totaal niet. Voor mij zijn Wonderen gebeurtenissen die voor de handelende mens buiten bereik liggen. De mens kan geen doden laten opstaan, geen oorlog-tuig volledig op slag laten verdampen, enz. Wanneer op individueel gebied goede of kwalijke gebeurtenissen plaatsvinden, zie ik toeval in het spel. Dat het mij in het leven goed gaat, waarvoor ik nooit gebeden heb, of dankzeggingen gedaan, dat schrijf ik toe aan goede genen en mij meezittend toevallig geluk. Zo worden anderen toevallig hun hele leven door pech achtervolgd. Wie schatrijk wordt door een lot uit de loterij, overkomt geen wonder, maar die persoon heeft gewoon puur geluk, immers er is altijd een lot met hoofdprijs. Wat God betreft, zoekt de mens naar sporen van Goddelijk Ingrijpen in het aardse. Een Ingrijpen dat zo klein is dat het van normale gebeurtenissen niet te onderscheiden valt, wordt wellicht door de gelovige als wonder ervaren, maar de andersdenkende rangschikt het onder de enorme paraplu van het toeval. Voor mij toont de Ingrijpende God Zich door het verrichten van een Wonder, dan eerst is in mijn optiek God Zeer Nabij en Relationeel Betrokken.

ericjan

Bericht door ericjan » 27 aug 2018, 14:59

peda schreef:
ericjan schreef: Het punt is, erken je deze gebeurtenissen ook als wonderen om G'd ervoor te danken? Want wie deze wonderen als toeval of geluk betitelt zal ze niet meer mee gaan maken.

(en dus niet geloven) in wonderen van G'd.
Hallo ericjan,

Ik heb uit jouw bijdrage de zinnen met het woord wonderen
naar voren gehaald. Waar jij spreekt over aan God toegeschreven wonderen gebruik ik dit woord totaal niet. Voor mij zijn Wonderen gebeurtenissen die voor de handelende mens buiten bereik liggen. De mens kan geen doden laten opstaan, geen oorlog-tuig volledig op slag laten verdampen, enz. Wanneer op individueel gebied goede of kwalijke gebeurtenissen plaatsvinden, zie ik toeval in het spel. Dat het mij in het leven goed gaat, waarvoor ik nooit gebeden heb, of dankzeggingen gedaan, dat schrijf ik toe aan goede genen en mij meezittend toevallig geluk. Zo worden anderen toevallig hun hele leven door pech achtervolgd. Wie schatrijk wordt door een lot uit de loterij, overkomt geen wonder, maar die persoon heeft gewoon puur geluk, immers er is altijd een lot met hoofdprijs. Wat God betreft, zoekt de mens naar sporen van Goddelijk Ingrijpen in het aardse. Een Ingrijpen dat zo klein is dat het van normale gebeurtenissen niet te onderscheiden valt, wordt wellicht door de gelovige als wonder ervaren, maar de andersdenkende rangschikt het onder de enorme paraplu van het toeval. Voor mij toont de Ingrijpende God Zich door het verrichten van een Wonder, dan eerst is in mijn optiek God Zeer Nabij en Relationeel Betrokken.
De mens doet ook geen wonderen peda, G'd doet wonderen.
Overigens zijn er dan wel geen oorlogstuigen verdampt zoals jij het stelt, maar in de laffe islam aanval op Israel, kort na de heroprichting ervan door G'd in 1947, hebben wonderen plaatsgevonden waar vijandig oorlogstuig uitviel, zandstormen opstaken, waardoor de IDF het broodnodige voordeel kreeg en die slag won. Wonderen genoeg gebeurd alleen daar al.

coby

Bericht door coby » 27 aug 2018, 15:01

peda schreef:

Spreuken 28

1 Johannes 5

Die uitleg vind ik te kort door de bocht. Het kan wel dat het je eigen schuld is maar hoeft niet.
Geen geloof gaat niet altijd op. Christenen worden vervolgd in andere landen en ze hebben geloof zat. Dat zijn martelaren. Johannes had zoveel geloof dat ze hem niet konden verbranden, maar om dan te gaan zeggen dat Petrus niet genoeg geloof had, want hij is vermoord, slaat natuurlijk nergens op. Jezus had al gezegd dat het zou gebeuren.

ericjan

Bericht door ericjan » 27 aug 2018, 16:20

coby schreef:
peda schreef:

Spreuken 28

1 Johannes 5

Jezus had al gezegd dat het zou gebeuren.

Precies Coby,
Yeshua had het al voorzegd dat het zou gebeuren, net zo als yeshua voorzegd had dat christenen omwille van hem worden vervolgd en daarvoor extra beloond zullen worden. Ook de vervolging van Joden is in het OT voorzegd door G'd.
We kunnen alles wat de lelijke mens elkaar aandoet doet NIET G'd aanrekenen natuurlijk.
De mens is genegen teveel aan dit aardse leven te hangen ipv te "verlangen" naar het eeuiwge leven, zoals Paulus dat deed bijvoorbeeld.

Plaats reactie