De waarheid van de Bijbel

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
Peter79
Man/Vrouw: M

De waarheid van de Bijbel

Berichtdoor Peter79 » 09 aug 2018, 20:16

Voor veel christenen staat de waarheid van de Bijbel zelf niet ter discussie. Het is niet de vraag of de Bijbel waar is, maar welke interpretatie waar is. Of, meer omvattend, hoe kan de Bijbel waar zijn?

Daarbij geldt vaak ook dat de woorden waargemaakt worden. Bij woorden van God is dat instant - Hij spreekt en het is er, het komt tevoorschijn; of met het verstrijken van tijd: Gods woord komt niet leeg bij Hem terug. Een woord van God dat niet meer leeg is, is vervuld. Een profetie blijkt waar bij het vervullen daarvan.

De boeken Lukas en Handelingen kunnen worden gezien als tweeluik. In het eerste boek staat de Meester centraal. In het tweede staat de erfenis die Hij achterlaat centraal. De Meester krijgt gestalte in zijn volgelingen. Zij maken zijn onderwijs waar.

De Thora was een richtingwijzer. Jezus is méér dan Mozes. Het is aan de christen om de wet van Christus te vervullen (Galaten 6:2). Het onderwijs van Jezus is niet maar om als waarheid aan te nemen, maar om waar te maken. Geloof bewijst zich in vruchten en daden.

Hoe kan de Bijbel waar zijn? Dat is een open vraag waar je elkaar niet om hoeft te verketteren. Pro's en contra's kunnen bij elke interpretatie worden gegeven. Waar christenen met elkaar spreken in een opbouwende sfeer, wordt de Bijbel waargemaakt. Waar christenen elkaar de tent uitvechten, maken ze de Bijbel tot een leugen.
:)

Inktvlam

Re: De waarheid van de Bijbel

Berichtdoor Inktvlam » 09 aug 2018, 20:53

Ik heb dit punt al vaker genoemd. De geschiedenis bewijst dat het waar is. De persoon Jezus heeft voor de joden een enorme breuk met het verleden teweeg gebracht. Na het afwijzen van Jezus' leer en het vervolgen en doden van Jezus en het bloedig vervolgen van de eerste christenen is de joden alleen maar grote rampspoed overkomen. Ark des verbonds weg, de tempel verwoest, Jeruzalem kwijt, het land uitgejaagd, geen nieuwe profeten meer, eeuwenlange vervolgingen en holocaust. Na Haggai, Maleachi en Zacharia is het stil geworden wat joodse profeten betreft. Het licht is de joden afgenomen en aan de heidenen gegeven. Het profeetschap is naar de christenen gegaan (van de vroege Middeleeuwen af, o.a. Hildegard von Bingen, Joachim van Fiore, Jan van Ruysbroeck, Teresa van Avila, Johannes van het Kruis, later Lorber, Swedenborg).
Modekreet: Ik heb mezelf opnieuw uitgevonden.

callista
Man/Vrouw: V

Berichtdoor callista » 09 aug 2018, 21:14

Aha...hier komt de aap uit de mouw vermoed ik
Was Lorber---waar jij een aanhanger van bent--- een antisemiet?

Inktvlam

Berichtdoor Inktvlam » 09 aug 2018, 21:24

callista schreef:Aha...hier komt de aap uit de mouw vermoed ik
Was Lorber---waar jij een aanhanger van bent--- een antisemiet?

Waar slaat dit op? Welke aap komt uit de mouw?
Lorber was katholiek, maar wel van joodse afkomst.
Modekreet: Ik heb mezelf opnieuw uitgevonden.

BdO

Berichtdoor BdO » 09 aug 2018, 23:09

Peter79 schreef:Voor veel christenen staat de waarheid van de Bijbel zelf niet ter discussie. Het is niet de vraag of de Bijbel waar is, maar welke interpretatie waar is. Of, meer omvattend, hoe kan de Bijbel waar zijn?

Daarbij geldt vaak ook dat de woorden waargemaakt worden. Bij woorden van God is dat instant - Hij spreekt en het is er, het komt tevoorschijn; of met het verstrijken van tijd: Gods woord komt niet leeg bij Hem terug. Een woord van God dat niet meer leeg is, is vervuld. Een profetie blijkt waar bij het vervullen daarvan.

De boeken Lukas en Handelingen kunnen worden gezien als tweeluik. In het eerste boek staat de Meester centraal. In het tweede staat de erfenis die Hij achterlaat centraal. De Meester krijgt gestalte in zijn volgelingen. Zij maken zijn onderwijs waar.

De Thora was een richtingwijzer. Jezus is méér dan Mozes. Het is aan de christen om de wet van Christus te vervullen (Galaten 6:2). Het onderwijs van Jezus is niet maar om als waarheid aan te nemen, maar om waar te maken. Geloof bewijst zich in vruchten en daden.

Hoe kan de Bijbel waar zijn? Dat is een open vraag waar je elkaar niet om hoeft te verketteren. Pro's en contra's kunnen bij elke interpretatie worden gegeven. Waar christenen met elkaar spreken in een opbouwende sfeer, wordt de Bijbel waargemaakt. Waar christenen elkaar de tent uitvechten, maken ze de Bijbel tot een leugen.

Klinkt een beetje als resultaatgericht management. Lijkt weinig op tegen op het eerste gezicht, maar als je in bepaalde bedrijven rond hebt gelopen dan weet je meteen weer hoe fout ook dat kan gaan. Waarmee dat "resultaatgericht" ook weer een mooi begrip is om te worden besproken door Japke D. Bouma.
"Honger is onnodig want je kunt voedsel sturen." Datzelfde heb ik tegen de donorwet.

peda

Berichtdoor peda » 10 aug 2018, 09:19

Peter79 schreef:Voor veel christenen staat de waarheid van de Bijbel zelf niet ter discussie. Het is niet de vraag of de Bijbel waar is, maar welke interpretatie waar is. Of, meer omvattend, hoe kan de Bijbel waar zijn?

Het doet mij denken aan de zin "" De bijbel inhoud behoeft niet waar gebeurd te zijn, om toch waar te zijn "'. Zelf heb ik grote moeite met die uitspraak, want dan bouwt de gelovige zijn hoop en vertrouwen ten diepste op eigen fundament. Zelf zie ik zoals bekend de bijbelinhoud als afkomstig uit de mensenwereld, dat vind ik duidelijke taal. De bijbelinhoud is voor mij de neerslag van menselijk denken Over God. Iedere tijd kijkt weer anders aan tegen God, vult God anders in.

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 10 aug 2018, 09:55

Ik heb in de vakantie stukken uit Bart Ehrman - Lost christianities gelezen. Een aanrader om te lezen voordat je weer een uitspraak doet over de waarheid van de Bijbel.

ericjan

Berichtdoor ericjan » 10 aug 2018, 10:25

Inktvlam schreef:Ik heb dit punt al vaker genoemd. De geschiedenis bewijst dat het waar is. De persoon Jezus heeft voor de joden een enorme breuk met het verleden teweeg gebracht. Na het afwijzen van Jezus' leer en het vervolgen en doden van Jezus en het bloedig vervolgen van de eerste christenen is de joden alleen maar grote rampspoed overkomen. Ark des verbonds weg, de tempel verwoest, Jeruzalem kwijt, het land uitgejaagd, geen nieuwe profeten meer, eeuwenlange vervolgingen en holocaust. Na Haggai, Maleachi en Zacharia is het stil geworden wat joodse profeten betreft. Het licht is de joden afgenomen en aan de heidenen gegeven. Het profeetschap is naar de christenen gegaan (van de vroege Middeleeuwen af, o.a. Hildegard von Bingen, Joachim van Fiore, Jan van Ruysbroeck, Teresa van Avila, Johannes van het Kruis, later Lorber, Swedenborg).

Lang leve de vervangingsleer uit de koker van de RK.
Yeshua geeft in de Schrift Zelf aan ddoor wie Hij gedood zal worden
31 En Hij nam de twaalf bij Zich en zei tegen hen: Zie, wij gaan naar Jeruzalem en alles wat geschreven is door de profeten zal aan de Zoon des mensen volbracht worden.
32 Want Hij zal aan de heidenen worden overgeleverd en bespot worden en smadelijk behandeld en bespuwd worden.
33 En zij zullen Hem doden, nadat zij Hem gegeseld hebben en op de derde dag zal Hij weer opstaan.
34 Zij begrepen echter niets van deze dingen en dit woord was voor hen verborgen en zij begrepen niet wat er gezegd werd.

Lukas 18
De heidenen hebben Yeshua gedood en gegeseld, niet de Joden.
De Joden dezen het verzoek, de heidenen voerden het uit. Beiden even "schuldig" dus.
Als er een vloek op Israel zou liggen hierom, zou die evenzo op de heidenen liggen.

Maar niemand is schuldig want DIT alles was noodzakelijk om het Kruisoffer noodzakelijk te maken.
Beiden Jood en heiden hebben meegewerkt aan Yeshua Zijn dood en dus het kruisoffer mogelijk gemaakt, om vanuit WARE Goddelijke Liefde vervolgens hiermee Joden en heidenen de schuld van de zonden weg te nemen.
Ten aanzien van Jeruzalem was alles evenzo voorzegt, maar evenzo voorzegt dat g'd hen het beloofde Land Israel zal teruggeven, wat Hij in 1948 gedaan heeft.
De tempel is afgebroken omdat Yeshua voor de Joden et plaatsvervangend Offer heeft gebracht en dus eigen offers niet meer mochten plaatsvinden, dat is hiermee voorkomen.
Mijn bijbelcitaten zijn HSV en bij uitzondering SV

ericjan

Berichtdoor ericjan » 10 aug 2018, 10:31

Juist interpretatie leidt tot fouten, gewoon woordelijk lezen wat er staat zonder eigen uitleg/interpretatie dus, daarme wordt G'd Zijn Woord in de Schrift gerespecteerd.

Peter79 schreef:Hoe kan de Bijbel waar zijn? Dat is een open vraag waar je elkaar niet om hoeft te verketteren. Pro's en contra's kunnen bij elke interpretatie worden gegeven. Waar christenen met elkaar spreken in een opbouwende sfeer, wordt de Bijbel waargemaakt. Waar christenen elkaar de tent uitvechten, maken ze de Bijbel tot een leugen.

Waar christenen met elkaar spreken in een opbouwende sfeer, wordt de Waarheid steeds verder uitgehold onder de valse liefdes dekmantel.
Vergelijkbaar met een blinde die op een afgrond afloopt, niet waarschuwen en wegsleuren om hem zogenaamd niet te kwetsen met woorden of daden en hem in een ravijn te laten storten.
Waar christenen elkaar de tent uitvechten om G'd ZIjn Woord in de Schrift te bewaren zonder consessies is als iemand die de blinde man op de agrond aflopend, waarschuwen en desnoods omver te lopen om het storten in de afgrond te voorkomen. Ook al is die blinde man daarover boos, omdat hij de afgrond niet kent en niet kan zien.

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 10 aug 2018, 10:57

Inktvlam schreef:Ik heb dit punt al vaker genoemd. De geschiedenis bewijst dat het waar is. De persoon Jezus heeft voor de joden een enorme breuk met het verleden teweeg gebracht. Na het afwijzen van Jezus' leer en het vervolgen en doden van Jezus en het bloedig vervolgen van de eerste christenen is de joden alleen maar grote rampspoed overkomen. Ark des verbonds weg, de tempel verwoest, Jeruzalem kwijt, het land uitgejaagd, geen nieuwe profeten meer, eeuwenlange vervolgingen en holocaust. Na Haggai, Maleachi en Zacharia is het stil geworden wat joodse profeten betreft. Het licht is de joden afgenomen en aan de heidenen gegeven. Het profeetschap is naar de christenen gegaan (van de vroege Middeleeuwen af, o.a. Hildegard von Bingen, Joachim van Fiore, Jan van Ruysbroeck, Teresa van Avila, Johannes van het Kruis, later Lorber, Swedenborg).

Hoe kan de Bijbel waar zijn? Wat jij schetst, kan inderdaad waar zijn. Contra's zijn dat ook in het OT/Tenach altijd een kleine rest overblijft. Dat overblijfsel is herkenbaar in de geschiedenis en blijkt genetisch ook te kloppen. Vanuit het Jodendom kan men de geschiedenis ook duiden als dat zij de lijdende knecht zijn. De stichting van de staat Israël zien mensen ook weer als aanwijzing dat het historische volk Israël niet heeft afgedaan.

Verder zie ik de val van het vleselijke Israël niet als kern van de Bijbel. Als Israël zich massaal zou bekeren, zou dat ook goed aansluiten, want God heeft de redding van alle mensen op het oog. Bij Israël gaat het juist om het behoud van Israël - het Israël dat naar Gods stem luistert. Ninevé bekeerde zich en God zag af van het kwaad dat Hij had gedacht te doen. De geschiedenis ligt wat dat betreft open.

Jezus gaf als opdracht om alle volken tot zijn leerlingen te maken. Later in het NT blijkt dat bewaarheid als er gezegd wordt: in de hele wereld wordt over uw geloof gesproken. En 2000 jaar later gaat dit nog steeds door. Mensen worden leerlingen en volgen Jezus na. Zij laten zich door Hem inspireren en richten hun leven daarop in. Ze zorgen ervoor dat wat Jezus zei - bijvoorbeeld heb uw vijanden lief - niet een boekenwijsheid blijft, maar werkelijk gebeurt.

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 10 aug 2018, 10:59

BdO schreef:Klinkt een beetje als resultaatgericht management. Lijkt weinig op tegen op het eerste gezicht, maar als je in bepaalde bedrijven rond hebt gelopen dan weet je meteen weer hoe fout ook dat kan gaan. Waarmee dat "resultaatgericht" ook weer een mooi begrip is om te worden besproken door Japke D. Bouma.

Management moet ik ook weinig van hebben.

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 10 aug 2018, 11:07

peda schreef:Het doet mij denken aan de zin "" De bijbel inhoud behoeft niet waar gebeurd te zijn, om toch waar te zijn "'. Zelf heb ik grote moeite met die uitspraak, want dan bouwt de gelovige zijn hoop en vertrouwen ten diepste op eigen fundament.

Maar dat is precies wat geloven is - lopen over het water. Een gelovige noemt dat fundament Christus, en degene die het geloof werkt, is de Heilige Geest.

De uitspraak die jij noemt, is heel heilzaam. Want de Bijbel is niet het fundament en veel mensen staren zich kapot op het decor en gooien met het badwater ook het kind weg.

Zelf zie ik zoals bekend de bijbelinhoud als afkomstig uit de mensenwereld, dat vind ik duidelijke taal. De bijbelinhoud is voor mij de neerslag van menselijk denken Over God. Iedere tijd kijkt weer anders aan tegen God, vult God anders in.

De Bijbel is voor mij ook de neerslag van de ervaringen van gelovige mensen. De bijzondere status van de Bijbel die gelovigen (h)erkennen, is geformaliseerd in de canon. De Bijbel heeft onder gelovigen gezag, van mechanische inspiratie tot een uitgangspunt als dat van Kuitert. De vraag hoe de Bijbel waar kan zijn, is bij uitstek ook de vraag naar de relevantie van de Bijbel voor het leven van een gelovige. Zoals je op dit forum ziet, hechten sommige mensen vooral belang aan de Bijbel omdat ze daarin een voorspelling zien van de loop van de geschiedenis; voor mij persoonlijk is de Bijbel een opdracht tot navolging.

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 10 aug 2018, 11:10

Bonjour schreef:Ik heb in de vakantie stukken uit Bart Ehrman - Lost christianities gelezen. Een aanrader om te lezen voordat je weer een uitspraak doet over de waarheid van de Bijbel.

Als ik tijd had, zou ik een wekelijkse bezoeker zijn van de bieb en van de boekwinkel. Ehrman kan mij een hoop leren, en ik zou graag van hem horen wat zijn antwoord is op de vraag: hoe kan de Bijbel waar zijn?

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 10 aug 2018, 11:21

Peter79 schreef:Als ik tijd had, zou ik een wekelijkse bezoeker zijn van de bieb en van de boekwinkel. Ehrman kan mij een hoop leren, en ik zou graag van hem horen wat zijn antwoord is op de vraag: hoe kan de Bijbel waar zijn?

Bij ons stelt de bieb niet zoveel meer voor en kritiek op de Bijbel vind je niet veel terug.
Ik denk dat we wel kan kunnen gokken wat Ehrman's antwoord is: Hij was fanatiek gelovig toen hij aan zijn studie begon en is nu agnost.

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 10 aug 2018, 11:34

ericjan schreef:

Juist interpretatie leidt tot fouten, gewoon woordelijk lezen wat er staat zonder eigen uitleg/interpretatie dus, daarme wordt G'd Zijn Woord in de Schrift gerespecteerd.

Eric Jan, ik ben de enige die niet interpreteert, maar altijd precies vertel hoe het er staat. Maar je bent het altijd met me oneens. En je schrijft God ook nog alijd op zo'n gekke manier. :roll:

Peter79 schreef:Hoe kan de Bijbel waar zijn? Dat is een open vraag waar je elkaar niet om hoeft te verketteren. Pro's en contra's kunnen bij elke interpretatie worden gegeven. Waar christenen met elkaar spreken in een opbouwende sfeer, wordt de Bijbel waargemaakt. Waar christenen elkaar de tent uitvechten, maken ze de Bijbel tot een leugen.

Waar christenen met elkaar spreken in een opbouwende sfeer, wordt de Waarheid steeds verder uitgehold onder de valse liefdes dekmantel. Vergelijkbaar met een blinde die op een afgrond afloopt, niet waarschuwen en wegsleuren om hem zogenaamd niet te kwetsen met woorden of daden en hem in een ravijn te laten storten.
Waar christenen elkaar de tent uitvechten om G'd ZIjn Woord in de Schrift te bewaren zonder consessies is als iemand die de blinde man op de agrond aflopend, waarschuwen en desnoods omver te lopen om het storten in de afgrond te voorkomen. Ook al is die blinde man daarover boos, omdat hij de afgrond niet kent en niet kan zien.

1Timotheus 1 (HSV): Ik herinner u eraan hoe ik u, toen ik naar Macedonië reisde, ertoe opgeroepen heb in Efeze te blijven om sommigen te bevelen geen andere leer te onderwijzen, zich ook niet bezig te houden met verzinsels en eindeloze geslachtsregisters, die meer twistgesprekken opleveren dan door God gewerkte opbouw in het geloof. Het einddoel nu van het gebod is liefde die voortkomt uit een rein hart, een goed geweten en een ongeveinsd geloof. Sommigen zijn daarvan afgeweken en hebben zich gewend tot zinloos gepraat. Zij willen leraars van de wet zijn en hebben geen inzicht in wat zij zeggen en evenmin in wat zij zo sterk benadrukken.
Eric Jan, als ik jou lees, zie ik deze tekst altijd bewaarheid. Uit je daden blijkt dat je er altijd op uit bent om andermans geloof neer te halen. Hoe kan je elkaar opbouwen, waartoe in het NT wordt opgeroepen, benoemen als negatief?

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 10 aug 2018, 11:38

Bonjour schreef:
Peter79 schreef:Als ik tijd had, zou ik een wekelijkse bezoeker zijn van de bieb en van de boekwinkel. Ehrman kan mij een hoop leren, en ik zou graag van hem horen wat zijn antwoord is op de vraag: hoe kan de Bijbel waar zijn?

Bij ons stelt de bieb niet zoveel meer voor en kritiek op de Bijbel vind je niet veel terug.
Ik denk dat we wel kan kunnen gokken wat Ehrman's antwoord is: Hij was fanatiek gelovig toen hij aan zijn studie begon en is nu agnost.

Ik ben lid van de openbare bieb en de universiteitsbieb in Groningen. Hebben ook uitgebreide catalogi.

Ik denk dat jij dat niet kan gokken op basis van wat je van hem weet.
Wat je vertelt, is slechts een dichotomie, een antwoord op een gesloten vraag.
De vraag hoe de Bijbel waar kan zijn (naast alle manieren waarop de Bijbel niet waar kan zijn), kan heel verschillend beantwoord worden.

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 10 aug 2018, 11:49

Ehrman en Fitzgerald bespreken bijvoorbeeld de tegenstelling in het geboortejaar van Jezus, tussen Mattheus en Lucas, met 10 jaar ertussen. Als de Bijbel waar is, moet hij in zijn geheel waar zijn. Dan kan je niet een dergelijke tegenstelling hebben.
Je kan niet 2 verschillende opmerkingen als laatste zin aan het kruis hebben.

Dus dan aan jou de vraag, wat vind je 'waarheid van de Bijbel'?

ericjan

Berichtdoor ericjan » 10 aug 2018, 11:58

Peter79 schreef:
1Timotheus 1 (HSV): Ik herinner u eraan hoe ik u, toen ik naar Macedonië reisde, ertoe opgeroepen heb in Efeze te blijven om sommigen te bevelen geen andere leer te onderwijzen, zich ook niet bezig te houden met verzinsels en eindeloze geslachtsregisters, die meer twistgesprekken opleveren dan door God gewerkte opbouw in het geloof. Het einddoel nu van het gebod is liefde die voortkomt uit een rein hart, een goed geweten en een ongeveinsd geloof. Sommigen zijn daarvan afgeweken en hebben zich gewend tot zinloos gepraat. Zij willen leraars van de wet zijn en hebben geen inzicht in wat zij zeggen en evenmin in wat zij zo sterk benadrukken.
Eric Jan, als ik jou lees, zie ik deze tekst altijd bewaarheid. Uit je daden blijkt dat je er altijd op uit bent om andermans geloof neer te halen. Hoe kan je elkaar opbouwen, waartoe in het NT wordt opgeroepen, benoemen als negatief?

1Timotheus 1 (HSV): Ik herinner u eraan hoe ik u, toen ik naar Macedonië reisde, ertoe opgeroepen heb in Efeze te blijven om sommigen te bevelen geen andere leer te onderwijzen, zich ook niet bezig te houden met verzinsels en eindeloze geslachtsregisters, die meer twistgesprekken opleveren dan door God gewerkte opbouw in het geloof
Precies, geen andere leer dan er in de Schrift staat.

Want gebeurd dat wel, eigen verzinsels en daarmee eigen andere leer, dan ontstaat er dit:
[i]die meer twistgesprekken opleveren dan door God gewerkte opbouw in het geloof

Dus om dat te voorkomen moeten we niet G'd Zijn Woord in de Schrift als een boeje behandelen en elkaar over het bolletje aaien.
want dan krijg je een geveinst geloof. Dat is nu net niet het einddoel.

Het einddoel nu van het gebod is liefde die voortkomt uit een rein hart, een goed geweten en een ongeveinsd geloof

Maar in mijn reacties tracht ik het algemeen te houden.
Wie de schoen past trekke hem aan en kennelijk voel jij je persoonlijk erg aangesproeken (lees aangevallen).
Misschien moet je daarmee iets doen?

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 10 aug 2018, 14:10

Bonjour schreef:Ehrman en Fitzgerald bespreken bijvoorbeeld de tegenstelling in het geboortejaar van Jezus, tussen Mattheus en Lucas, met 10 jaar ertussen. Als de Bijbel waar is, moet hij in zijn geheel waar zijn. Dan kan je niet een dergelijke tegenstelling hebben.
Je kan niet 2 verschillende opmerkingen als laatste zin aan het kruis hebben.

Dat is jouw mening. Op een of andere manier denk jij dat de schrijvers geen fouten hebben mogen maken of hun stof op een andere manier hebben mogen opschrijven. Als je hoofdzaken en bijzaken onderscheidt, dan is het duidelijk dat beide auteurs Jezus verschillend beschreven hebben, maar niet zo verschillend dat je zou kunnen spreken van twee verschillende personen.

Dus dan aan jou de vraag, wat vind je 'waarheid van de Bijbel'?

De waarheid is in de Bijbel in de eerste plaats een kwestie van ethiek, een kwestie van doen. Gij zult geen vals getuigenis spreken over uw naaste. De goddeloze (goddeloos = alles doen wat God verboden heeft) koning Achab riep twee valse getuigen in om Naboth zijn wijngaard te ontfutselen.

Een man een man, een woord een woord: Psalm 15 (HSV):

HEERE, wie zal verblijven in Uw tent?
Wie zal wonen op Uw heilige berg?
2 Hij die oprecht wandelt en gerechtigheid beoefent,
die met zijn hart de waarheid spreekt.
3 Die met zijn tong niet lastert,
zijn vrienden geen kwaad doet
en geen smaad jegens zijn naaste op de lippen neemt.
4 In zijn ogen is de verworpene veracht,
maar wie de HEERE vrezen, eert hij.
Heeft hij gezworen tot zijn schade,
zijn eed verandert hij evenwel niet.
5 Zijn geld leent hij niet uit tegen rente,
een geschenk ten nadele van de onschuldige aanvaardt hij niet.
Wie deze dingen doet,
zal niet wankelen, voor eeuwig.

In het Nieuwe Testament is het niet anders: Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid, ieder tegen zijn naaste; wij zijn immers leden van elkaar. (Efeziërs 4:25 HSV). In de bergrede zegt Jezus (Mattheus 5: 33-37 HSV):
Verder hebt u gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult de eed niet breken, maar u zult voor de Heere uw eden houden.
34 Maar Ik zeg u: Zweer in het geheel niet, niet bij de hemel, want dat is de troon van God;
35 niet bij de aarde, want dat is de voetbank van Zijn voeten; en ook niet bij Jeruzalem, want dat is de stad van de grote Koning.
36 Ook bij uw hoofd mag u niet zweren, want u kunt niet één haar wit of zwart maken;
37 maar laat uw woord ja ja zijn en uw nee nee; wat hierboven uitgaat, is uit de boze.

De waarheid is dus (want gefundeerd in de ethiek) ook iets relationeels. Wie een onderduiker herbergt en aan de deur de vraag naar onderduikers met ja beantwoordt, ondertekent hun doodvonnis. De waarheid doen is dat je de onderduikers beschermt en de waarheid is hier niet absoluut. In de Bijbel is de waarheid zelfs een persoon, als Jezus zegt dat Hij de weg, de waarheid en het leven is. Waarheid in deze zin is een universeel iets, dat uitstijgt boven alles. Eigenlijk betekent het dat iemand die in de waarheid gelooft, volgens de gelovige bij Jezus moet zijn.

De Bijbel is in dit opzicht waar. Om bij de waarheid te komen, moet je de waarheid hoog hebben en geen compromissen sluiten.

In de Bijbel zijn alle mensen voor God gelijk. In de bergrede zegt Jezus (Mattheus 5: 43-47 HSV).
U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
44 Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;
45 zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo?

Dit stond natuurlijk ook al in het OT (Spreuken 25:21,22 HSV): Als iemand die u haat, hongerlijdt, geef hem brood te eten, en als hij dorstig is, geef hem water te drinken, want zo zult u vurige kolen op zijn hoofd hopen, en de HEERE zal het u vergelden.In Romeinen 12 komt dat ook weer terug en dat hoofdstuk besluit met: Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wie deze woorden serieus neemt, en toepast, zorgt ervoor dat ze waarheid worden. In 1Petrus 3 staat een voorbeeld hoe dat zou werken: Evenzo, vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig; opdat ook, als sommigen aan het Woord ongehoorzaam zijn, zij door de levenswandel van de vrouwen zonder woorden gewonnen mogen worden, doordat zij uw reine levenswandel in de vreze des Heeren waarnemen.Maar los daarvan doorbreekt het goed doen tegenover kwaad een keten van geweld, net als in het OT de eis van proportionaliteit het groeiende geweld beteugelde. Het liefhebben van vijanden en andersoortige mensen brengt ons op een punt van gelijkheid, waarin we door de uiterlijkheden heen kijken en zien dat we allemaal mensen zijn. Doordat we elkaar steeds meer als gelijken gaan zien, wordt het steeds moeilijker om slaven te houden, vrouwen als sloven te behandelen, etc. De vrijheid en gelijkheid die we nu hebben, heeft die oorspronkelijke woorden bewaarheid.

Mattheus 6: 12 (HSV) En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren vergeven.
Vergeving is ook een onderwerp dat veel terugkomt. Vergeving is heilzaam, omdat het slachtoffer ervoor kiest om niet langer boos te zijn op de dader. Dat betekent dat die dader geen ongezonde rol meer in het leven van het slachtoffer kan spelen en het slachtoffer kan de draad weer oppakken. De waarheid is dat vergeving bevrijdend werkt. Tegelijkertijd kan het een strijd zijn voor de persoon in kwestie. Het is niet eventjes vergeven, dat kan een levenslang proces zijn.

De Bijbel houdt je een spiegel voor. Het is wat jij van je leven maakt, wat waargemaakt wordt. Volgelingen van Christus moeten volgens het NT leesbare brieven zijn, wandelende Bijbels zeg maar.
Laatst gewijzigd door Peter79 op 10 aug 2018, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Trajecto
Site Admin

Berichtdoor Trajecto » 14 aug 2018, 12:25

Topic gemodereerd en reeks offtopic-berichten verwijderd.
Nulla aetas ad discendum sera