Echte oecumene

Feedback op activiteiten Nationale Synode en discussie over oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor de Stichting Nationale Synode.
Zie voor een uitleg:

viewtopic.php?f=10&t=95#p1182
Plaats reactie
doemdenker
Man/Vrouw: M

Echte oecumene

Bericht door doemdenker » 10 jul 2018, 20:05

ik erger me nogal aan de manier waarop hier maar ook elders over oecumene wordt gekletst. Elkaar lief aankijken, beetje glimlachen, elkaar de hand vasthouden, op elkaars vingers fluiten, elkaar in de neus knijpen, elkaars onderbroekjes dragen.... dat is de omschrijving van oecumene in de meeste kerkelijke kringen. Zo werkt een buurtbarbecue misschien. Maar in de grote gemene mensenwereld waarin zakkenrollers en predikanten in dezelfde tram zitten, werkt dit echt niet.

Echte oecumene werkt vanuit een brandpunt. Dit brandpunt is christus Kolossenzen 1:16-18. De oecumene in Romeinen 16 is een totaal andere oecumene dan onze samen geraapte multiculturele samenleving.

Zolderworm

Re: Echte oecumene

Bericht door Zolderworm » 11 jul 2018, 19:23

doemdenker schreef:ik erger me nogal aan de manier waarop hier maar ook elders over oecumene wordt gekletst. Elkaar lief aankijken, beetje glimlachen, elkaar de hand vasthouden, op elkaars vingers fluiten, elkaar in de neus knijpen, elkaars onderbroekjes dragen.... dat is de omschrijving van oecumene in de meeste kerkelijke kringen. Zo werkt een buurtbarbecue misschien. Maar in de grote gemene mensenwereld waarin zakkenrollers en predikanten in dezelfde tram zitten, werkt dit echt niet.

Echte oecumene werkt vanuit een brandpunt. Dit brandpunt is christus Kolossenzen 1:16-18. De oecumene in Romeinen 16 is een totaal andere oecumene dan onze samen geraapte multiculturele samenleving.
Het zal me echt een zorg zijn. Maar misschien zijn er hier anderen die het belangrijk vinden.
Je kunt altijd wel een reden vinden om te zoenen.

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 12 jul 2018, 09:50

doemdenker schreef:ik erger me nogal aan de manier waarop hier maar ook elders over oecumene wordt gekletst. Elkaar lief aankijken, beetje glimlachen, elkaar de hand vasthouden, op elkaars vingers fluiten, elkaar in de neus knijpen, elkaars onderbroekjes dragen.... dat is de omschrijving van oecumene in de meeste kerkelijke kringen. Zo werkt een buurtbarbecue misschien. Maar in de grote gemene mensenwereld waarin zakkenrollers en predikanten in dezelfde tram zitten, werkt dit echt niet.

Geloofsgesprek is persoonlijk gesprek, denk ik.
Anders ontaardt het al gauw in twistgesprek.

Persoonlijk gesprek is makkelijker als je iemand kunt aanspreken als persoon, met een naam waarbij je je een persoon voorstelt.
'Doemdenker' is voor mij een karikatuur waarvan ik niet verwacht dat die recht doet aan de persoon die dat als naam gebruikt.
Dat maakt dit gesprek ongemakkelijk voor mij.
doemdenker schreef:Echte oecumene werkt vanuit een brandpunt. Dit brandpunt is christus
Ja, oecumene en dus ook persoonlijk gesprek over oecumene, begint bij wie je bent, bij wat je bent en bij je eigen inspiratie om verbinding te zoeken met anderen.
Ook voor mij is dat christus, de geest van de God die alles en iedereen verbindt, de Geest die uitgestort is over iedereen, ons aller Vader, het Woord dat was vanaf den beginne; en zo kan ik nog wel even doorgaan met metaforen die geen van alle volledig rechtdoen aan mijn religieuze ervaring en die van de anderen met wie ik me probeer te verbinden in oecumene.

Voel je welkom om hier een topic te beginnen over hoe je hier (wél) over dat soort oecumene wilt discussiëren!
Of om dit topic in die geest voort te zetten, natuurlijk.
doemdenker schreef:ik erger me nogal aan de manier waarop hier maar ook elders over oecumene wordt gekletst.
Hoe zou je (wél) willen discussiëren over oecumene?
Suggesties daarvoor kun je ook kwijt in Feedback, gedeelte Nationale Synode.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 12 jul 2018, 10:35

Er zijn verschillende kerkstromingen ontstaan, omdat mensen van een eenvoudige zaak, een religie hebben gemaakt, inclusief theologie, liturgie, ritueel, ethiek enzovoort. En wat het christendom betreft: omdat men zich op de hele Bijbel heeft gericht, in plaats van enkel het Nieuwe Testament. En feitelijk überhaupt omdat men zich op een boek is gaan richten in plaats van op de simpele boodschap. Omdat mensen mensen zijn, en mensen met name in de loop der tijd van alles gaan bedenken, zijn er verschillende stromingen en kerken ontstaan. Werkelijke oecumene is dan inderdaad terug naar de bron. De vraag is dan alleen: welke christen kan dat vandaag de dag nog? Ik denk dat het uitgangspunt van de quakers een eind in de goede richting is.

doemdenker

Bericht door doemdenker » 12 jul 2018, 16:09

oecumene heeft niks te maken met "gesprekken en dialogen".

peda

Bericht door peda » 12 jul 2018, 17:09

doemdenker schreef:oecumene heeft niks te maken met "gesprekken en dialogen".
Dat geloof jij toch niet echt. Oecumene heeft in mijn optiek nu juist als grondslag "" gesprek en dialoog "". Hoe wil je anders vormen van samenwerking/afstemming onder specifieke geloofsstromingen zo goed mogelijk trachten te bereiken?

doemdenker

Bericht door doemdenker » 12 jul 2018, 17:20

waar zie je jezus of paulus in dialoog gaan in het NT? Gesprek en dialoog zijn werktuigen van softe theedrinkers. De antichrist ontpopt zich graag als een engel van licht, 1 Korinthe nogwat.

peda

Bericht door peda » 12 jul 2018, 17:28

doemdenker schreef:waar zie je jezus of paulus in dialoog gaan in het NT? Gesprek en dialoog zijn werktuigen van softe theedrinkers. De antichrist ontpopt zich graag als een engel van licht, 1 Korinthe nogwat.
Waarom neem jij dan deel aan een forum dat geloofsgesprek ( softe theedrinkers ) hoog in het vaandel draagt?

Wim Nusselder
Gespreksleider Nationale Synode
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 12 jul 2018, 23:01

doemdenker schreef:oecumene heeft niks te maken met "gesprekken en dialogen".
Dit forum is bedoeld voor gesprek.
Dit subforum is bedoeld voor discussie over oecumene.
Wat is oecumene volgens jou wél?

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 13 jul 2018, 11:13

Ik zou niet alle humor uit je topic verwijderen, Wim. Natuurlijk is het off-topic. Maar als tussendoortje frist het de boel juist even op. Ik zou pas ingrijpen als het uit de hand loopt. (Maar misschien vind je al dat het uit de hand loopt.) Maar ja, zoals Trump over May zei: "Je moet het zelf weten. Dat is goed."
[Wim] Een meta-reactie als deze graag in het Feedback subforum.
Ik wil dit subforum graag representatief voor de Nationale Synode houden. [/Wim]

coby
Man/Vrouw: V

Bericht door coby » 14 jul 2018, 00:18

Fijn te zien dat het goed gaat hier met de oecomene.

Plaats reactie