Bijbel is de waarheid

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
doemdenker
Man/Vrouw: M

Bijbel is de waarheid

Berichtdoor doemdenker » 08 jul 2018, 16:32

op dit softies forum waarop je niet hardop mag zeggen dat de Bijbel de waarheid in pacht heeft boven alle andere geschriften, gooi ik de knuppel in het hoenderhok. Ik bedoel overigens niet de moderne Bijbelvertalingen maar de oorspronkelijke geschriften.

Alle andere religieuze boeken hebben hun wortels in Babylon. Ansjar in Soera 9:117 was een Babylonische afgod die in de Enoema Elish genoemd werd. Hij was een kloon van Marduk. Alle religies preken een hiernamaals tegenover de Bijbel die een fysieke opstanding uit de dood preekt. De Koran preekt her en der ook een opstanding maar is hier niet zo duidelijk over en doet dit in combinatie met een hiernmaals.

De Koran preekt ook een drie-eenheid: de drie dochters van Allah waren Manaat, Al-Uzza (lees: Uz) en Allat. Net zo had Baä; Tzafon drie dochters. En wat te denken van Atlantislam?

Alle religies preken een eigen vrije wil tegenover de Bijbeel die dit niet doet.

[modbreak Trajecto] Het is niet de bedoeling om de forummers als "softies" te karakteriseren.
Al-Uzza, Al-Lat en Manaat zijn toch eerder vóór-islamitische Arabische godinnen.
Kortom een wat slordige openingspost. Maar goed, er ontstaat inmiddels een gesprek.

callista
Man/Vrouw: V

Re: Bijbel is de waarheid

Berichtdoor callista » 08 jul 2018, 16:37

Hahaha... :lol:
Ja...een leuk forum dit hè?
De oorspronkelijke bijbelgeschriften bestaan niet....het zijn allemaal kopieën, van kopieën etc. en meerdere malen geredigeerd...

doemdenker

Berichtdoor doemdenker » 08 jul 2018, 16:39

zie scripture4all.org

de oorspronkelijke geschriften zijn ver voor 70 na christus door Paulus geredigeerd. Er staat immers niets in over de verwoesting van Jeruzalem. Bovendien wist Paulus dat zijn einde naderde. Een heleboel van de manuscripten waren vlot geschreven omdat de generatie van Petrus nog in afwachting was van het Koninkrijk.

callista

Berichtdoor callista » 08 jul 2018, 16:42

Allereerst
Doemdenker.......Ik heb je al eerder gevraagd je hier eens voor stellen.....wat is je achtergrond en wat geloof je wel of niet>

Daar is hier een speciaal topic voor

pyro

Berichtdoor pyro » 08 jul 2018, 16:43

doemdenker schreef:op dit softies forum waarop je niet hardop mag zeggen dat de Bijbel de waarheid in pacht heeft boven alle andere geschriften, gooi ik de knuppel in het hoenderhok. Ik bedoel overigens niet de moderne Bijbelvertalingen maar de oorspronkelijke geschriften.

Alle andere religieuze boeken hebben hun wortels in Babylon. Ansjar in Soera 9:117 was een Babylonische afgod die in de Enoema Elish genoemd werd. Hij was een kloon van Marduk. Alle religies preken een hiernamaals tegenover de Bijbel die een fysieke opstanding uit de dood preekt. De Koran preekt her en der ook een opstanding maar is hier niet zo duidelijk over en doet dit in combinatie met een hiernmaals.

De Koran preekt ook een drie-eenheid: de drie dochters van Allah waren Manaat, Al-Uzza (lees: Uz) en Allat. Net zo had Baä; Tzafon drie dochters. En wat te denken van Atlantislam?

Alle religies preken een eigen vrije wil tegenover de Bijbeel die dit niet doet.

Het idee van niet-vertaalde, oorspronkelijke geschriften die de waarheid in pacht hebben boven alle andere geschriften, is precies wat de Islamieten geloven over de Koran.
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

doemdenker

Berichtdoor doemdenker » 08 jul 2018, 16:49

beste Pyro,

ik leg net uit waarom de islamieten het fout hebben.

Callista,

van mezelf voorstellen krijg ik blozende wangen.

callista

Berichtdoor callista » 08 jul 2018, 16:50

doemdenker schreef:

Callista,

van mezelf voorstellen krijg ik blozende wangen.

Ach lieverd.
Jij hebt nu meteen mijn sympathie.... :lol: :kiss1:

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 08 jul 2018, 17:43

doemdenker schreef:de oorspronkelijke geschriften zijn ver voor 70 na christus door Paulus geredigeerd. Er staat immers niets in over de verwoesting van Jeruzalem. Bovendien wist Paulus dat zijn einde naderde. Een heleboel van de manuscripten waren vlot geschreven omdat de generatie van Petrus nog in afwachting was van het Koninkrijk.

Nou nee, niet echt. Alleen een aantal werken van het NT zijn van voor 70. En laten die stukken nu eigenlijk niets zeggen over een fysieke Jezus. Waar heeft Paulus het over de maagdelijke geboorte, Maria, Jozef, Pilatus?
Deze namen komen alleen voor in de 4 evangeliën en Handelingen en die worden niet genoemd in andere geschriften voor 150 CE. We weten niet hoe oud ze zijn. We weten wel dat elk stuk van de 4 evangeliën terug te voeren is op een stuk uit het OT. We weten ook dat er in de eerste eeuwen een enorme variatie is in het christendom. Ik denk dat het een wonder is dat je christen bent op deze manier. Voor hetzelfde geld had je nog nooit van Pilatus gehoord of de Heilige geest.

Je mag anders denken, maar dat heet geloof. Het is geen zeker weten.

We mogen hier wellicht soft zijn, dat maakt ons nog niet stom hoor.

doemdenker

Berichtdoor doemdenker » 08 jul 2018, 17:51

Bonjour,

wat je zegt is fundamenteel niet waar. Als ook maar één geschrift na 70 was geschreven dan was er zeker over de verwoesting van Jeruzalem geschreven. In Kolosssenzen 1:25 staat dat Paulus het woord van God compleet maakte,

http://goedbericht.nl/het-woord-van-god-compleet/

pyro

Berichtdoor pyro » 08 jul 2018, 17:54

doemdenker schreef:beste Pyro,
ik leg net uit waarom de islamieten het fout hebben.

Des te opmerkelijker dat je opvattingen over schriftgezag exact overeenkomen met die van de islamieten over de koran. :idea:

callista

Berichtdoor callista » 08 jul 2018, 17:55

doemdenker schreef:Bonjour,

wat je zegt is fundamenteel niet waar. Als ook maar één geschrift na 70 was geschreven dan was er zeker over de verwoesting van Jeruzalem geschreven.
In Kolosssenzen 1:25 staat dat Paulus het woord van God compleet maakte,

http://goedbericht.nl/het-woord-van-god-compleet/

Kolossensen is niet van Paulus, maar later bedacht...zoals wel meer helaas...
Dat is inmiddels algemeen aanvaard door bijbelonderzoekers.....

doemdenker

Berichtdoor doemdenker » 08 jul 2018, 18:04

@ callista

daar geloof ik niks van. De Kolossenzenbrief is een ultieme waarschuwing tegen gnostiek. In Kol. 1:26 staat het woord aionen. Geen enkele buiten Bijbelse schrijver zou dit woord gebruiken. Kolossenzen 1:20 preekt alverzoening. Ook dit is uniek en past in de lijn van Paulus. Nogmaals staat er ook niks in over de verwoesting van Jeruzalem.

@ Pyro

je leest niet goed; ik geloof en preek een opstanding, de moslims preken een hiernamaals. Dat zijn twee tegenstrijdige zaken.

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 08 jul 2018, 18:07

doemdenker schreef:Bonjour,

wat je zegt is fundamenteel niet waar. Als ook maar één geschrift na 70 was geschreven dan was er zeker over de verwoesting van Jeruzalem geschreven. In Kolosssenzen 1:25 staat dat Paulus het woord van God compleet maakte,

Je maakt een aanname dat er over de verwoesting van de tempel geschreven zou zijn als de geschriften van na 70 CE zijn. En dat is je argument dat ik ernaast zit? Je zult met iets beters moeten komen.

callista

Berichtdoor callista » 08 jul 2018, 18:08

doemdenker schreef:@ callista

daar geloof ik niks van. De Kolossenzenbrief is een ultieme waarschuwing tegen gnostiek. In Kol. 1:26 staat het woord aionen. Geen enkele buiten Bijbelse schrijver zou dit woord gebruiken. Kolossenzen 1:20 preekt alverzoening
. Ook dit is uniek en past in de lijn van Paulus
. Nogmaals staat er ook niks in over de verwoesting van Jeruzalem.

Waarom was Marcion dan zo geïnteresseerd in Paulus?

doemdenker

Berichtdoor doemdenker » 08 jul 2018, 18:19

Bonjour, ik heb meer dingen genoemd en het is ook niet verboden om de bijgevoegde link te lezen.

En wie was Marcion? WK 74?

doemdenker

Berichtdoor doemdenker » 08 jul 2018, 18:21

ach hou maar op, Marcion preekte dualisme = gnostiek. zie je wel WK 74

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 08 jul 2018, 18:22

Jij beweert dat de Bijbel de waarheid is, maar weet niet wie Marcion is?
Wat heb je gedaan om de Bijbel te bestuderen?

En welk bewijs heb je dat Marcion ernaast zat?

Je link is een religieuze beschouwing, niet een historische.
Laatst gewijzigd door Bonjour op 08 jul 2018, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

callista

Berichtdoor callista » 08 jul 2018, 18:24

Marcion heeft ooit de eerste canon van het NT geschreven...
Zich daarbij niet verbonden wilde voelen met het OT...omdat daar een andere God werd gepropageerd...
Dus het christendom zonder enige verbondenheid met het OT wilde zien

Het verbaast me dat je dat niet weet... :roll:
Bovendien was de gnostiek er eerder.
Paulus als voorbeeld...wat er later is is aangepast om de mystiek te verdoemen...hoofdzakelijk in Galaten...tja...

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 08 jul 2018, 18:28

callista schreef:Het verbaast me dat je dat niet weet... :roll:

Echt? Denk je dat een christen op zoek gaat naar het tot stand komen van de Bijbel? Alle andere stromingen? Ooit een christen met de documentaire theorie in een discussie naar voren zien komen?

callista

Berichtdoor callista » 08 jul 2018, 18:30

Nee...dat denk ik niet.. :?

pyro

Berichtdoor pyro » 08 jul 2018, 18:43

doemdenker schreef:@ Pyro

je leest niet goed; ik geloof en preek een opstanding, de moslims preken een hiernamaals. Dat zijn twee tegenstrijdige zaken.

Ik had het over je opvattingen betreffende schriftgezag, niet over een mogelijk inhoudelijk verschil van inzicht tussen moslims en christenen. Van die laatste zijn er natuurlijk de nodige op te sommen :|

Inktvlam

Berichtdoor Inktvlam » 08 jul 2018, 20:00

doemdenker schreef:op dit softies forum waarop je niet hardop mag zeggen dat de Bijbel de waarheid in pacht heeft boven alle andere geschriften, gooi ik de knuppel in het hoenderhok. Ik bedoel overigens niet de moderne Bijbelvertalingen maar de oorspronkelijke geschriften.

Ik geloof ook dat je in de bijbel wel de waarheid kan vinden, hoewel er ook gewoon fouten in staan. Maar tegelijkertijd is de bijbel ook een moeilijk boek. Profetische teksten en ook de woorden van Jezus bevatten heel veel symboliek. Je kunt het niet letterlijk nemen. We hoeven ook niet alles te begrijpen, maar de kern moeten we wel begrijpen en dat is: de liefde.

doemdenker schreef:Alle andere religieuze boeken hebben hun wortels in Babylon. Ansjar in Soera 9:117 was een Babylonische afgod die in de Enoema Elish genoemd werd. Hij was een kloon van Marduk.

Ansjar wordt tegenwoordig vertaald met “helpers”.

doemdenker schreef:Alle religies preken een hiernamaals tegenover de Bijbel die een fysieke opstanding uit de dood preekt. De Koran preekt her en der ook een opstanding maar is hier niet zo duidelijk over en doet dit in combinatie met een hiernmaals.

Daar ga je al de mist in. Ook de bijbel predikt een hiernamaals.
De leer over de opstanding van het vlees (Job 19:26, Daniël 12:2, Jesaja 26:19) dient niet helemaal letterlijk te worden genomen. Vaak is na het overlijden het stoffelijke lichaam verbrand of na verloop van tijd geheel vergaan of ziet er niet meer uit. Hoe zou er dan nog een lichamelijke opstanding kunnen zijn? Paulus is daar duidelijk over: "Vlees en bloed kunnen het rijk Gods niet beërven, ook zal het vergankelijke het onvergankelijke niet beërven" (1 Kor.15:50). Onder de opstanding van het vlees moeten we de goede werken van de ware naastenliefde verstaan. Deze zullen het vlees van de ziel zijn.
Lees de discussie tussen Jezus en Petrus:
http://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/5/238/

doemdenker schreef:Alle religies preken een eigen vrije wil tegenover de Bijbeel die dit niet doet.

Huh?
In een vorig leven geloofde ik al niet in reïncarnatie. (Fons Jansen)

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 09 jul 2018, 10:05

Dit is natuurlijk niet waar wat je zegt. Je mag op dit forum best stellen dat de Bijbel de waarheid in pacht heeft, mits je dit goed onderbouwt. Voor mij gaat de Bijbel ook uit boven andere boeken. Ik kan dat aan een ander echter niet bewijzen. Ik kan dat wijten aan de onkunde of (literaire) ongevoeligheid van de ander, maar dan speel ik op de persoon en maak ik niet echt een sterke case. Empathie en naastenliefde zijn wellicht soft, maar als dat niet wil, moet je je ook niet met het christelijk geloof bezig houden.

Vroeger was het, meen ik, zo dat sommige mensen geloofden, omdat de dominee het zei. Hier bekruipt mij het gevoel dat ik iets zou moeten geloven, omdat doemdenker het zegt. Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Ik heb mijn twijfels of het vroeger zo werkte, maar tegenwoordig werkt het niet zo dat als jij iets zegt, dat ik het ga geloven.

Wat jij wortels noemt, heeft niet zozeer te maken dat deze religies voortkomen uit één en dezelfde religie. Wat jij waarschijnlijk bedoelt, is dat alle religies in essentie neerkomen op hetzelfde. Dat denk ik ook, religie is een menselijke behoefte.

Het verschil tussen een geloof in fysieke opstanding en een hiernamaals, als je daar verschil in wil aanbrengen, dan komt dat erop neer dat bij veel religies het aardse, stoffelijke, menselijke ondergeschikt wordt geacht aan het geestelijke. Het Bijbelse, christelijke beeld, is naar mijn mening holistisch. De mens is stof en geest en het lichaam moet met evenveel zorg worden bekleed als het geestelijke.

De Bijbel legt de mens de keus voor: kiezen voor God, of niet. Daarin is de mens vrij, mits hij beseft dat een keus voor een leven zonder God uitloopt op de dood. Vanuit het persepectief van de mens is er dus een vrije wil en daaraan appelleert de Bijbel - laat u met God verzoenen!
:)

peda

Berichtdoor peda » 09 jul 2018, 10:54

Peter79 schreef:
De Bijbel legt de mens de keus voor: kiezen voor God, of niet. Daarin is de mens vrij, mits hij beseft dat een keus voor een leven zonder God uitloopt op de dood. Vanuit het persepectief van de mens is er dus een vrije wil en daaraan appelleert de Bijbel - laat u met God verzoenen!

Wanneer Doemdenker predestinatie uit de bijbel leest, dan heeft hij wel gelijk. Dan heeft de mens inzake het bereiken van het persoonlijk Heil geen kans omdat God hem/haar de Genade per definitie zal onthouden. De mens denkt dan wel te beschikken over een vrije-wil, maar het is slechts een schijn-vrije-wil. Veroordeeld tot de verdoemenis, nog voordat de mens geboren werd. De Ondoorgrondelijkheid heeft Voorrang boven de "Liefde ". Een gruwelijk geloof in mijn optiek, dat het complete leven kan vergallen.

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 09 jul 2018, 11:34

peda schreef:
Peter79 schreef:

Wanneer Doemdenker predestinatie uit de bijbel leest, dan heeft hij wel gelijk. Dan heeft de mens inzake het bereiken van het persoonlijk Heil geen kans omdat God hem/haar de Genade per definitie zal onthouden. De mens denkt dan wel te beschikken over een vrije-wil, maar het is slechts een schijn-vrije-wil. Veroordeeld tot de verdoemenis, nog voordat de mens geboren werd. De Ondoorgrondelijkheid heeft Voorrang boven de "Liefde ". Een gruwelijk geloof in mijn optiek, dat het complete leven kan vergallen.

Daarom heb ik het ook over het menselijk perspectief: de mens kan God niet in de kaarten kijken, kan niet vanuit God kijken.
De mens overziet het niet. Dus geldt praktisch gezien de vrije wil: iedere mens krijgt de oproep en niemand heeft het excuus dat hij Gods plan kent. En wie voor God kiest, kiest nooit tegen Gods wil in. Ik denk niet dat je Bijbel moet lezen met de bril van dubbele predestinatie.
:)