Over godservaring

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
pyro
Man/Vrouw: M

Over godservaring

Berichtdoor pyro » 25 apr 2018, 12:52

callista schreef:@pyro

Ik pik er even dit tussen uit ..misschien slaat het wel nergens op, maar toch.
Je had het over een godservaring...
Aan een inhoudelijk gesprek over godservaring komen we op deze manier onmogelijk toe

Is het niet zo dat een godservaring helemaal niet met een God of god te maken hoeft te hebben en al helemaal niet met de christelijke God; die van oorsprong een joodse stamgod is?
Als ik naar bepaalde muziek luister krijg ik ook een godservaring, omdat dat gevoel boven mijzelf uitstijgt......en je als het ware jezelf verliest....tijd is dan ook weg..en bestaat niet.
Net zoals bij bv. een orgasme.....
Geloof ik daarom in God?
Nee...

Het slaat wel ergens op, en ik wil er best op ingaan, maar het gaat volledig off topic.

@Trajecto : wil je een topic over godservaring afsplitsen? :flower1:

Trajecto: Ja, en het is inmiddels gebeurd.
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

peda

Re: Einde der mensheid

Berichtdoor peda » 25 apr 2018, 13:11

pyro schreef:
callista schreef:@pyro

Ik pik er even dit tussen uit ..misschien slaat het wel nergens op, maar toch.
Je had het over een godservaring...
Aan een inhoudelijk gesprek over godservaring komen we op deze manier onmogelijk toe

Is het niet zo dat een godservaring helemaal niet met een God of god te maken hoeft te hebben en al helemaal niet met de christelijke God; die van oorsprong een joodse stamgod is?
Als ik naar bepaalde muziek luister krijg ik ook een godservaring, omdat dat gevoel boven mijzelf uitstijgt......en je als het ware jezelf verliest....tijd is dan ook weg..en bestaat niet.
Net zoals bij bv. een orgasme.....
Geloof ik daarom in God?
Nee...

Het slaat wel ergens op, en ik wil er best op ingaan, maar het gaat volledig off topic.

@Trajecto : wil je een topic over godservaring afsplitsen? :flower1:

Heel interessant.

callista
Man/Vrouw: V

Re: Einde der mensheid

Berichtdoor callista » 25 apr 2018, 15:22

Goed idee pyro ;)

BdO

Re: Over godservaring

Berichtdoor BdO » 25 apr 2018, 17:02

pyro schreef:
Zolderworm schreef:Tja, dan moet je wel kunnen vaststellen dat hetgeen in de Bijbel staat de waarheid is. En dat kunnen we niet. Het blijft een kwestie van al of niet geloven. En ik ben daar niet van overtuigd. Volgens mij is de Bijbel ooit geschreven door mensen die er ook niets van wisten. Het zou ook heel vreemd zijn als mensen destijds wel precies zouden weten hoe de vork in de steel zit, terwijl tegenwoordig niemand dat meer weet. Je zou kunnen denken dat een vermeende entiteit genaamd God destijds (op een of andere raadselachtige manier) van alles heeft medegedeeld, terwijl je nu niets meer van hem hoort. Maar die gedachte vind ik te kinderlijk voor woorden.

'Het blijft een kwestie van al of niet geloven' is de bottomline van de gesprekken op een geloofsforum. Het blijkt dat de uitgangspunten qua levensovertuiging in dit geval te ver uiteen liggen voor een gesprek dat boven dat basale niveau uitgaat.
Geloofswaarheid is iets dat je leeft - uitgangspunten die je hebt gekozen en waarvan je door ze toe te passen in je leven de uitwerking ervaart. In een traditie van tientallen eeuwen. Het is niet alleen maar de mentale cq intellectuele exercitie die ik in jouw benadering bespeur.

Zolderworm schreef:Tja, voor mij is dat allemaal een verhaal van het niveau van de wolf en de zeven geitjes. Het spijt me. M'n moeder zou gezegd hebben: Ik geloof niets van die onzin. Maar laat ik het woord "onzin" maar niet gebruiken.
Feit is gewoon dat wij niets merken van de aanwezigheid van God en dat we ervan uit kunnen gaan dat dat vroeger nooit anders is geweest. Het is dus maar helemaal de vraag of God bestaat. Om nou bij voorbaat te zeggen dat God de wereld heeft geschapen en dat het de bedoeling van een of ander fictief wezen, genaamd de Duivel is, dat we uitsterven, dan is voor mij het fantasiehek van de dam. Dat is niet jouw persoonlijke schuld. Blijkbaar stond het hek jaren geleden al open. Met als doel om met verklaringen te komen waar er helemaal geen verklaringen zijn. Het is allemaal maar gokwerk. Helaas is voor ons mensen het universum één groot raadsel. En alles wat we erover bedenken is een zelfgeschapen invulling van het niets. En dat geldt men name voor de Bijbel. Fijn voor jezelf als je erin gelooft. Maar geef mijn portie maar aan Fikkie. Ik kan er niets mee.

Komt het ook bij je op dat de kern van je betoog: 'feit is gewoon dat [...]' niet verschilt van de meest starre, dogmatische forumdeelnemer die hier rondloopt? Verder toont je vergelijking met een sprookje en andere kinderlijke voorstellingen dat de deur van de dialoog bij jou stevig gebarricadeerd is. Als het einde der mensheid al niet ter sprake is, dan komt m.i. althans het einde van het gesprek vervaarlijk nabij op deze manier :naughty:

Tja, het lijkt er inderdaad op dat Zolder dit voorzichtiger had moeten formuleren, wat hij verderop ook weer enigszins zal doen. Maar jouw reactie op bovenstaande van Zolder kan ik wel inkomen.

pyro schreef:Het lijkt er sterk op dat je wetenschap het ware geloof vindt in het licht waarvan andersoortige opvattingen tot bijgeloof worden gedegradeerd.

pyro schreef:Ik bedoel dat jouw presentatie van 'feiten' tegenover geloof eigenlijk een geloofsvoorstelling is

Helaas hebben we hier weer ogenblikkelijk de tegenovergestelde manier van uit de bocht vliegen te pakken.
"Honger is onnodig want je kunt voedsel sturen." Datzelfde heb ik tegen de donorwet.

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 25 apr 2018, 17:05

Er is geen godservaring nodig om te geloven naar mijn opvatting.
'waarin iemand stout is, daarin ben ik ook stout.'

callista

Berichtdoor callista » 25 apr 2018, 17:06

Ik zie nu dat ik eerder over een godservaring heb gesproken...wat althans i.m.o. als een godservaring beschouwd zou kunnen worden.
Eigenlijk min of meer hetzelfde als in dit topic...maar goed...toch maar even..
Ik citeer mijzelf:...... 27 dec 2016, 16:37
viewtopic.php?f=55&t=3196&p=163519&hilit=orgasme#p163519
Ik krijg een ervaring die boven mijzelf uitstijgt als ik naar muziek luister van o.a. Bach en Händel, maar het kan ook net zo goed een moderner muziekstuk zijn of een gedicht.
Dat is voor mij de definitie van een goddelijke ervaring zonder in een God te geloven.
Het verheft je boven jezelf uit en kan ook helend zijn of troostend, meer dan woorden kunnen zeggen.
Het raakt je diep en boort je eigen diepste wezen aan...het kan allerlei emoties oproepen, die zonder die ervaring verstopt blijven of verdrongen
Het maakt je wakker.

O.a. Paul Witteman heeft daar ook uitgebreid uitleg aan gegeven.
En Gurdjieff natuurlijk...

En ja...een orgasme is daar ook een voorbeeld van...of kan het zijn. :)
Het verliezen van jezelf.
Of een geboorte van je kind[eren] b.v.

peda

Berichtdoor peda » 25 apr 2018, 17:18

Hoe beleeft ( ervaart ) iemand "' iets "' van God Zelve. Er bestaat in de wereld inmiddels niemand meer die niet beschikt over een beschrijving van een God. Maar wat beleeft een gelovige nu precies. Contact met de God die voldoet aan de persoonlijk gevolgde beschrijving? Een verbinding waar geen woorden voor te vinden zijn? Contact met God loopt via een enorm lange liniaal. Van het zeer vluchtige routinegebed tot aan diep beleefde mystiek. Van God volgens het geloofs-boekje tot God als volledig Onbeschrijfbaar. Contact waarbij het ik blijft doordenken of contact waarbij het ik verdwijnt. In de literatuur wordt dit alles genoemd onder Godservaring. Zelf heb ik geen antenne; ik ervaar God of datgene dat de Mystiek vult in het geheel niet; geen ervaringsdeskundige derhalve. Maar wie meent opgenomen geweest te zijn bij God of in de omgeving van God? Of is dit een te persoonlijke vraag?
Laatst gewijzigd door peda op 25 apr 2018, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

peda

Berichtdoor peda » 25 apr 2018, 17:26

callista schreef:Ik zie nu dat ik eerder over een godservaring heb gesproken...wat althans i.m.o. als een godservaring beschouwd zou kunnen worden.
Eigenlijk min of meer hetzelfde als in dit topic...maar goed...toch maar even..
Ik citeer mijzelf:...... 27 dec 2016, 16:37
viewtopic.php?f=55&t=3196&p=163519&hilit=orgasme#p163519
Ik krijg een ervaring die boven mijzelf uitstijgt als ik naar muziek luister van o.a. Bach en Händel, maar het kan ook net zo goed een moderner muziekstuk zijn of een gedicht.
Dat is voor mij de definitie van een goddelijke ervaring zonder in een God te geloven.
Het verheft je boven jezelf uit en kan ook helend zijn of troostend, meer dan woorden kunnen zeggen.
Het raakt je diep en boort je eigen diepste wezen aan...het kan allerlei emoties oproepen, die zonder die ervaring verstopt blijven of verdrongen
Het maakt je wakker.

O.a. Paul Witteman heeft daar ook uitgebreid uitleg aan gegeven.
En Gurdjieff natuurlijk...

En ja...een orgasme is daar ook een voorbeeld van...of kan het zijn. :)
Het verliezen van jezelf.
Of een geboorte van je kind[eren] b.v.

Zoals jij het beschrijft kan de bron rond het ervaren wel degelijk in jezelf liggen, terwijl bij een ervaring van God de Bron Buiten de mens ligt.
Zelf heb ik regelmatig sterk overstijgende/overweldigende indrukken/gevoelens, zowel in het emotionele als in mijn denkwereld. Voor mij staat eigenlijk wel vast, dat het ontstaat in/binnen/bij mijzelf. Dat een Andere Wereld op mij inwerkt of dat ik daarmede in verbinding sta, de antenne functie , heb ik persoonlijk niet.

callista

Berichtdoor callista » 25 apr 2018, 17:41

Ja, dat herken ik ook zoals jij het beschrijft--maak ik ook mee, en denk dat het allemaal in mijzelf zit.
En waarschijnlijk is dat ook wel zo...er zit volgens mij veel meer aan capaciteit in een mens...
Maar het zou ook kunnen--eventueel denk ik-- dat--wanneer je je in een bepaalde toestand bevindt-- en je dan dus totaal openstaat voor alles wat binnen kan komen [niet afgeschermd bent]..je dat dan ook opneemt en denkt dat het van en uit jezelf is...terwijl dat niet zo is, maar dat je dat dus in wezen overneemt van anderen...wie of wat dat dan ook moge zijn...
Dit klinkt heel vaag en zweverig.....eigenlijk geleuter wellicht...

peda

Berichtdoor peda » 25 apr 2018, 17:52

callista schreef:Ja, dat herken ik ook zoals jij het beschrijft--maak ik ook mee, en denk dat het allemaal in mijzelf zit.
En waarschijnlijk is dat ook wel zo...er zit volgens mij veel meer aan capaciteit in een mens...
Maar het zou ook kunnen--eventueel denk ik-- dat--wanneer je je in een bepaalde toestand bevindt-- en je dan dus totaal openstaat voor alles wat binnen kan komen [niet afgeschermd bent]..je dat dan ook opneemt en denkt dat het van en uit jezelf is...terwijl dat niet zo is, maar dat je dat dus in wezen overneemt van anderen...wie of wat dat dan ook moge zijn...
Dit klinkt heel vaag en zweverig.....eigenlijk geleuter wellicht...

Dat is geen geleuter, maar je bent gewoon enorm ontvankelijk voor overstijgende indrukken wanneer je jezelf volledig open stelt en het schild van bescherming afwerpt. Je moet je ook veilig voelen hetzij alleen of in een omgeving die je vertrouwt. in een omgeving vol stress, gevaar of ellende lukt mij een grootse ervaring niet. De persoonlijke blokkade/bescherming, een andere gerichtheid heeft dan het absolute voortouw. Je bevindt je dan in een totaal andere modus. Luisteren naar muziek of prettig genieten van de natuur, een "' heilige "' omgeving, dat doe je in ontspannen sfeer, geen gevaar te duchten en dan kan het mooie je spontaan overkomen. Zo gaat het bij mij althans en wel regelmatig, vrij van de zorg van alledag. Een Stem die mij dan de bijbelse boodschap voorhoudt, hoor ik daarbij nooit. :flower1:

callista

Berichtdoor callista » 25 apr 2018, 18:04

Dank je peda, dat heb je precies in duidelijke bewoordingen weergegeven.
:flower1:

Nee, wat die laatste zin betreft denk ik persoonlijk dat diegenen die denken de stem van God te horen of de Heilige Geest, dat dat veelal hun eigen invulling is....of dat de wens de vader van de gedachte is...
Maar ja....het kan dan eigenlijk iedereen zijn en elke God die ze menen te horen...
De rest lijkt me aangeleerd in een kerkgenootschap of bv. bijbelstudie...m.a.w. het is ingeprent.

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 25 apr 2018, 19:11

peda schreef:Hoe beleeft ( ervaart ) iemand "' iets "' van God Zelve. Er bestaat in de wereld inmiddels niemand meer die niet beschikt over een beschrijving van een God. Maar wat beleeft een gelovige nu precies. Contact met de God die voldoet aan de persoonlijk gevolgde beschrijving? Een verbinding waar geen woorden voor te vinden zijn? Contact met God loopt via een enorm lange liniaal. Van het zeer vluchtige routinegebed tot aan diep beleefde mystiek. Van God volgens het geloofs-boekje tot God als volledig Onbeschrijfbaar. Contact waarbij het ik blijft doordenken of contact waarbij het ik verdwijnt. In de literatuur wordt dit alles genoemd onder Godservaring. Zelf heb ik geen antenne; ik ervaar God of datgene dat de Mystiek vult in het geheel niet; geen ervaringsdeskundige derhalve. Maar wie meent opgenomen geweest te zijn bij God of in de omgeving van God? Of is dit een te persoonlijke vraag?

In de Bijbel staat het verhaal van Samuël. Hij dacht dat Eli hem riep, maar Eli vertelde, nadat het drie keer was gebeurd, dat God degene was die hem riep. Ik denk dat dit religieuze ervaring typeert: een (bijzondere) ervaring wordt geïnterpreteerd tegen de achtergrond van een religieuze traditie. Als je je niet bewust bent dat je in een traditie staat, dan beschrijf je je ervaring waarschijnlijk in objectieve termen. Als je je meer bewust bent van de rol die traditie speelt, ben je waarschijnlijk meer bescheiden in je beschrijving, hou je die eerder voor jezelf en is er denk ik meer sprake van een actieve keuze om te geloven (om een bijzondere ervaring niet te relativeren, maar die juist een belangrijke plek te geven).
:)

coby

Berichtdoor coby » 25 apr 2018, 20:05

peda schreef:Hoe beleeft ( ervaart ) iemand "' iets "' van God Zelve. Er bestaat in de wereld inmiddels niemand meer die niet beschikt over een beschrijving van een God. Maar wat beleeft een gelovige nu precies. Contact met de God die voldoet aan de persoonlijk gevolgde beschrijving? Een verbinding waar geen woorden voor te vinden zijn? Contact met God loopt via een enorm lange liniaal. Van het zeer vluchtige routinegebed tot aan diep beleefde mystiek. Van God volgens het geloofs-boekje tot God als volledig Onbeschrijfbaar. Contact waarbij het ik blijft doordenken of contact waarbij het ik verdwijnt. In de literatuur wordt dit alles genoemd onder Godservaring. Zelf heb ik geen antenne; ik ervaar God of datgene dat de Mystiek vult in het geheel niet; geen ervaringsdeskundige derhalve. Maar wie meent opgenomen geweest te zijn bij God of in de omgeving van God? Of is dit een te persoonlijke vraag?

Ik dacht een keer dat de opname was geweest. Ik was in de hemel naast Jezus. Ik zag Hem ook. Toen besefte ik dat ik gewoon nog in de kamer zat.

callista

Berichtdoor callista » 25 apr 2018, 20:09

Had je toen misschien teveel gedronken?

[modbreak Trajecto] We proberen hier serieus dingen te bepraten. Graag daarmee rekening houden.

coby

Berichtdoor coby » 25 apr 2018, 21:08

callista schreef:Had je toen misschien teveel gedronken?

Ha! Nee ik zat van die lofprijsmuziek te luisteren.

callista

Berichtdoor callista » 25 apr 2018, 21:09

Ach so...dat verklaart ook veel... ;)

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 25 apr 2018, 22:52

coby schreef:

Ik dacht een keer dat de opname was geweest. Ik was in de hemel naast Jezus. Ik zag Hem ook. Toen besefte ik dat ik gewoon nog in de kamer zat.

Dan was je verstand tijdelijk even verbijsterd vrees ik! :D

'En Hij zeide tot haar: Wat wilt gij? Zij zeide tot Hem: Zeg dat deze mijn twee zonen zitten mogen, de een tot Uw rechter- en de ander tot Uw linkerhand in Uw Koninkrijk. Maar Jezus antwoordde en zeide: Gijlieden weet niet wat gij begeert; kunt gij den drinkbeker drinken dien Ik drinken zal, en met den doop gedoopt worden hwaarmede Ik gedoopt word? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen.' (Mat 20,21-22)

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 25 apr 2018, 22:55

coby schreef:
callista schreef:Had je toen misschien teveel gedronken?

Ha! Nee ik zat van die lofprijsmuziek te luisteren.

callista schreef:Ach so...dat verklaart ook veel... ;)

Karl Marx had gelijk dat religie de opium van het volk is.

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 25 apr 2018, 23:12

Terug on topic: we zouden kunnen zeggen dat discipel Dydimus een godservaring had toen Jezus zich aan hem toonde en de wonden van de kruisiging liet zien en hij hem zijn Heere en God noemde (Joh 20,24-31) en toen zei Christus: 'zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben' (Joh 20,29)

Tenzij Christus het onmogelijke vraagt, mogen wij hieruit concluderen dat men geen godservaring nodig heeft om te geloven en gelukkig maar, want anders zou het mijne ijdel zijn.

pyro

Berichtdoor pyro » 26 apr 2018, 06:29

coby schreef:Ik dacht een keer dat de opname was geweest. Ik was in de hemel naast Jezus. Ik zag Hem ook. Toen besefte ik dat ik gewoon nog in de kamer zat.

Tja ik ben zelf heel terughoudend (geworden) over dat soort ervaringen te spreken. Er is bijna niemand die het snapt :|

pyro

Berichtdoor pyro » 26 apr 2018, 06:35

Piebe Paulusma schreef:Terug on topic: we zouden kunnen zeggen dat discipel Dydimus een godservaring had toen Jezus zich aan hem toonde en de wonden van de kruisiging liet zien en hij hem zijn Heere en God noemde (Joh 20,24-31) en toen zei Christus: 'zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben' (Joh 20,29)

Tenzij Christus het onmogelijke vraagt, mogen wij hieruit concluderen dat men geen godservaring nodig heeft om te geloven en gelukkig maar, want anders zou het mijne ijdel zijn.

Niet iedereen heeft dezelfde ervaringen nodig inderdaad. Heel bijzondere ervaringen zijn niet meteen een aanwijzing voor een uitzonderlijk geloof denk ik.

peda

Berichtdoor peda » 26 apr 2018, 07:35

Piebe Paulusma schreef:Terug on topic: we zouden kunnen zeggen dat discipel Dydimus een godservaring had toen Jezus zich aan hem toonde en de wonden van de kruisiging liet zien en hij hem zijn Heere en God noemde (Joh 20,24-31) en toen zei Christus: 'zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben' (Joh 20,29)

Hallo Piebe,

Zoals ook pyro opmerkt zie ik ook helemaal geen noodzaak tussen geloven en Godservaring. Het punt is wel dat velen zo'n ervaring hebben en ik neem zo'n getuigenis uiterst serieus. Ik heb reeds vaker opgemerkt dat de hersenen volgens opgenomen scans ( gedeeltelijk ) anders werken wanneer personen verzonken zijn in diepe meditatie. Voor mij een duidelijk teken van een andere ""omgang"' met de realiteit. Wat evenwel de Bron/bron is van de ervaring, daar heeft de neuroloog ( nog ) geen goed antwoord op.

peda

Berichtdoor peda » 26 apr 2018, 07:54

Peter79 schreef:

In de Bijbel staat het verhaal van Samuël. Hij dacht dat Eli hem riep, maar Eli vertelde, nadat het drie keer was gebeurd, dat God degene was die hem riep. Ik denk dat dit religieuze ervaring typeert: een (bijzondere) ervaring wordt geïnterpreteerd tegen de achtergrond van een religieuze traditie. Als je je niet bewust bent dat je in een traditie staat, dan beschrijf je je ervaring waarschijnlijk in objectieve termen. Als je je meer bewust bent van de rol die traditie speelt, ben je waarschijnlijk meer bescheiden in je beschrijving, hou je die eerder voor jezelf en is er denk ik meer sprake van een actieve keuze om te geloven (om een bijzondere ervaring niet te relativeren, maar die juist een belangrijke plek te geven).

Hallo Peter,

Jij merkt op dat de persoon die de ervaring beleeft zelf de kleuring aangeeft op basis van de eigen traditionele achtergrond. Het zou in mijn optiek inderdaad best zo kunnen zijn. Opvallend voor mij is het feit dat in het Oosten, daar waar een Persoonsachtige God in het geloof niet voorop staat, regelmatig gesproken wordt over een volledig verlies van eigenheid bij de ervarende persoon. Het Tegenover valt weg, er is een "'vorm "' van volledige "' versmelting ''. Zo'n "' versmelting "' kent het christendom niet omdat de ziel blijvend de zelfstandigheid behoudt en niet verdwijnt door een opgaan in God. De geloofstraditie speelt bij de ervaring dus in mijn beleving wel degelijk een rol. Men ervaart de relatie met God/ Het Goddelijke dus zoals men het heeft "' geleerd "'. De a-theist, die niet leeft in een religieuze traditie, beleeft op eigen wijze. Zo vul ik, als agnost, althans mijn bijzondere ervaringen in. Ik leef niet in de traditie van een Persoonsachtig Opperwezen en dus ervaar ik ook geen Persoonsachtige. De Bron van de ervaring, kleurt een ieder zelf in en bepaalt dus zelf door Wie/ Wat hij of zij wordt aangeraakt. De Bron de H Geest ontstaat in mijn optiek in het eigen vertaalproces. Een ander vult voor de H Geest, bij een vergelijkbare supreme ervaring, een andere Bronnaam in. Ik geloof dan ook niet dat de ene ervaring waardevoller is als die van een andersgelovige/denkende. Dit verschil in waardering spruit voort uit het specifiek geleerde in de gevolgde traditie, dat individueel beleefd wordt.
Laatst gewijzigd door peda op 26 apr 2018, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

BdO

Berichtdoor BdO » 26 apr 2018, 08:20

Een bijzondere ervaring kan je alle kanten mee op. Relativeren probeer ik uitsluitend te doen voorzover dat noodzakelijk is. Ik denk dat dit ook de uitdaging is. Het wel te doen waar/voorzover het moet, en het niet te doen waar/voorzover het niet hoeft.
"Honger is onnodig want je kunt voedsel sturen." Datzelfde heb ik tegen de donorwet.

BdO

Berichtdoor BdO » 26 apr 2018, 08:21

Een bijzondere ervaring kan je alle kanten mee op. Relativeren probeer ik uitsluitend te doen voorzover dat noodzakelijk is. Ik denk dat dit ook de uitdaging is. Het wel te doen waar/voorzover het moet, en het niet te doen waar/voorzover het niet hoeft.