Leidt religie tot atheïsme?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Re: Leidt religie tot atheïsme?

Berichtdoor Piebe Paulusma » 16 mei 2018, 11:37

Peter79 schreef:De tirannie. Laat ze naar de concurrent gaan.

Wil je nou beweren dat een dagje doorbrengen met het gezin alleen op zondag mogelijk is? Of moet de zaak dicht i.v.m. zondagsheiliging?
'waarin iemand stout is, daarin ben ik ook stout.'

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 16 mei 2018, 11:40

Piebe Paulusma schreef:

Wil je nou beweren dat een dagje doorbrengen met het gezin alleen op zondag mogelijk is? Of dat het je gaat om zondagsheiliging?

Voor zover ik heb begrepen, gaat het bij die fietsenmaker niet om zondagsheiliging, maar om een vrije dag. Met schoolgaande kinderen kan ik het me voorstellen dat je je vrije dag niet op maandag, maar op zondag neemt. En in hetzelfde winkelcentrum zit dacht ik een hallfords fietsenzaak, dus ja, waarom moet deze kleine ondernemer in het 24/7 ritme worden gedwongen.
:)

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 16 mei 2018, 11:45

Peter79 schreef:
Piebe Paulusma schreef:

Wil je nou beweren dat een dagje doorbrengen met het gezin alleen op zondag mogelijk is? Of dat het je gaat om zondagsheiliging?

Voor zover ik heb begrepen, gaat het bij die fietsenmaker niet om zondagsheiliging, maar om een vrije dag. Met schoolgaande kinderen kan ik het me voorstellen dat je je vrije dag niet op maandag, maar op zondag neemt. En in hetzelfde winkelcentrum zit dacht ik een hallfords fietsenzaak, dus ja, waarom moet deze kleine ondernemer in het 24/7 ritme worden gedwongen.

Ik gun hem z'n vrije dag van harte, maar waarom zou hij dichtgaan op de drukste dag terwijl het toevallig zondag is? Als iemand vanwege geloofsbezwaren dicht wil vind ik dat hij daar eerlijk over hoort te zijn. Het dwingen van kleine ondernemers is ook niet mijn aanpak, maar dat dat doen ze ook met het rookbeleid.

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 16 mei 2018, 13:13

Piebe Paulusma schreef:
Peter79 schreef:
Piebe Paulusma schreef:

Ik gun hem z'n vrije dag van harte, maar waarom zou hij dichtgaan op de drukste dag terwijl het toevallig zondag is? Als iemand vanwege geloofsbezwaren dicht wil vind ik dat hij daar eerlijk over hoort te zijn. Het dwingen van kleine ondernemers is ook niet mijn aanpak, maar dat dat doen ze ook met het rookbeleid.

De zondag is misschien voor een fietsenmaker in Appelscha de drukste dag, maar in Groningen denk ik niet. Het sterft in Groningen van de fietsen voor dagelijks gebruik, recreatief fietsen is daar niet zo belangrijk.

peda

Berichtdoor peda » 16 mei 2018, 13:25

Peter79 schreef:De zondag is misschien voor een fietsenmaker in Appelscha de drukste dag, maar in Groningen denk ik niet. Het sterft in Groningen van de fietsen voor dagelijks gebruik, recreatief fietsen is daar niet zo belangrijk.

De viering van de zondag berust op traditie, bedacht door de vroege christenen in Rome en is niet gebaseerd op een bijbelse opdracht. Het is als met het vieren van kerst als feest van de herdenking van de geboorte, standaard op 25 december. Maar wie traditie uitermate groot schrijft in het leven, wil van verandering en aanpassing niets weten.

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 16 mei 2018, 13:37

peda schreef:
Peter79 schreef:De zondag is misschien voor een fietsenmaker in Appelscha de drukste dag, maar in Groningen denk ik niet. Het sterft in Groningen van de fietsen voor dagelijks gebruik, recreatief fietsen is daar niet zo belangrijk.

De viering van de zondag berust op traditie, bedacht door de vroege christenen in Rome en is niet gebaseerd op een bijbelse opdracht. Het is als met het vieren van kerst als feest van de herdenking van de geboorte, standaard op 25 december. Maar wie traditie uitermate groot schrijft in het leven, wil van verandering en aanpassing niets weten.

Als die fietsenmaker zijn kinderen op maandag thuishoudt, heeft hij wel een probleem met de onderwijsinspectie. Ook wie totaal niet hecht aan tradities heeft te maken met hoe onze maatschappij georganiseerd is.

peda

Berichtdoor peda » 16 mei 2018, 14:03

Peter79 schreef:
peda schreef:

Als die fietsenmaker zijn kinderen op maandag thuishoudt, heeft hij wel een probleem met de onderwijsinspectie. Ook wie totaal niet hecht aan tradities heeft te maken met hoe onze maatschappij georganiseerd is.

De fietsenmakers in Groningen kunnen hun lidmaatschap van de VVE gewoon opzeggen als zij hun principes geen geweld willen aandoen. Maar zolang zij wel lid zijn van de VVE moet je de daar geldende regels volgen, zo is het oordeel van de rechter. Waar het mij om ging is op te merken dat de zondagsrust zich baseert op traditie en niet op een bijbels voorschrift. De VVE verandert en past aan binnen de haar gegeven wettelijke mogelijkheden en een lidmaatschap geeft rechten, maar ook verplichtingen. Wie op grond van eigen traditie, verplichtingen jegens derden niet wil nakomen en ontheffing van de verplichting niet wordt toegestaan, moet zelf een aanpassing ter hand nemen. Principes volgen betekent veelal persoonlijk lastige wegen bewandelen. Dat geldt ook voor diegenen die hun traditie upgraden naar principe.
Laatst gewijzigd door peda op 16 mei 2018, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 16 mei 2018, 14:13

peda schreef:
Peter79 schreef:
peda schreef:

De fietsenmakers in Groningen kunnen hun lidmaatschap van de VVE gewoon opzeggen als zij hun principes geen geweld willen aandoen. Maar zolang zij wel lid zijn van de VVE moet je de daar geldende regels volgen, zo is het oordeel van de rechter. Waar het mij om ging is op te merken dat de zondagsrust zich baseert op traditie en niet op een bijbels voorschrift. De VVE verandert en past aan binnen de haar gegeven wettelijke mogelijkheden en een lidmaatschap geeft rechten, maar ook verplichtingen. Wie op grond van eigen traditie, verplichtingen jegens derden niet wil nakomen en ontheffing van de verplichting niet wordt toegestaan, moet zelf een aanpassing ter hand nemen. Principes volgen betekent veelal persoonlijk lastige wegen bewandelen.

Het was me niet duidelijk dat de fietsenmakers zich beroepen op traditie. Ik dacht dat het ging om gezinsleven.
Het betekent dat je als kleine ondernemer niet kan functioneren in zo'n winkelcentrum, maar als je daar al jaren zit en de regels worden onder tijd verandert, dan mag daar best coulance zijn. Ik reken erop dat deze mensen alsnog in het gelijk zullen worden gesteld.

peda

Berichtdoor peda » 16 mei 2018, 14:29

Peter79 schreef:Het was me niet duidelijk dat de fietsenmakers zich beroepen op traditie. Ik dacht dat het ging om gezinsleven.
Het betekent dat je als kleine ondernemer niet kan functioneren in zo'n winkelcentrum, maar als je daar al jaren zit en de regels worden onder tijd verandert, dan mag daar best coulance zijn. Ik reken erop dat deze mensen alsnog in het gelijk zullen worden gesteld.

Voor zover mij bekend heeft de regering aanvullende regels op het oog, om de kennelijk te forse juridische mogelijkheden die een VVE heeft om haar zin door te zetten, meer in evenwicht te brengen. Afwachten wat de toekomst brengt.

BdO

Berichtdoor BdO » 16 mei 2018, 22:33

Peter79 schreef:
BdO schreef:Als onduidelijk is of een gareel wel van god komt, dan zou het net zo goed van mensen kunnen komen. Als een gareel nodig zou zijn omdat je mensen wantrouwt, maar dat gareel komt wellicht eveneens van de gewantrouwde mensen, dan lost dat gareel niets op. En dat is exact wat de geschiedenis ons leert t.a.v. garelen als kwamen die van een god, getuige de tijd waar ook jij niet naar terug wilt.

Gelukkig hoeven we voor dat gareel niet van God uit te gaan. Zoals ook de Bijbel al zegt: heidenen die de wet niet hebben, zijn zichzelf tot wet. Ze tonen door hun daden dat de wet in hun hart geschreven is.

Dat lijkt me evenmin en evenzeer gelden voor niet-heidenen.
Peter79 schreef:
Het doen van goed ten aanzien van naasten is dus nooit exclusief iets van godsdienst.

Nou ja, het zijn in beginsel twee zaken. Je kunt daartussen een verband leggen of niet.
Peter79 schreef:
Ik dacht dat dat wel een gepasseerd station was.

Welk spoorwegnet, welke dienstregelingen, welke richting?
Peter79 schreef:
De discussie gaat wat mij betreft over de vraag of de gedachte van een god een rem zet op het ontsporen van de maatschappij. Een lijntje met God, net als een lijntje met familie, buren, vrienden, collega's, met andere woorden sociale controle. Op internet zie je hoe anonimiteit - het niet gekend zijn - leidt tot de meest grove uitlatingen.

Wel grappig dat je dat er bij haalt. M.i. leidt sociale controle vooral tot window dressing. Je ziet dat precies ook bij social media waarbij een ieder niet anoniem is. Heel veel ideaalplaatjes, maar waar zijn de mensen daarachter gebleven? Er wordt gekend, maar vooral de angstvallig gepimpte ideaalplaatjes, niet de personen zelf.

Peter79 schreef:
'Ni dieu, ni maître' - geen god en geen meester - verwerping van elk gezag. Daar gaan we steeds meer de vruchten van plukken. De maatschappij is een mamoettanker. Tussen verlichting en de seksuele revolutie zat meer dan anderhalve eeuw - het verschil tussen voorlopers en massa.

Uitgaan van de autonomie van het individu lijkt me meer een zegen dan alle gezag in het verleden t.a.v. het tot stand komen van relaties.

Peter79 schreef:
'Ik zeg wat ik denk, en doe wat ik zeg' - de vrijheid van meningsuiting is ook de vrijheid om te beledigen.

Het is nou eenmaal - los van welke realiteit dan ook - logisch gezien onmogelijk om vrijheid van meningsuiting mogelijk te maken zonder dat je altijd en iedereen de gelegenheid geeft zich te kunnen beroepen op een recht om niet beledigd te mogen worden. In die zin is zo'n opmerking om de acualiteit te duiden erg makkelijk. Tegelijkertijd is vrijheid van meningsuiting een groot goed, al brengt het met zich mee dat die misbruikt kan worden. Het is echter niet zo dat er geen grenzen worden aangegeven, zie bijvoorbeeld een Geert Wilders die voor zijn minder-marokkanenuitspraak wel veroordeeld wordt, en ook een RTL-nieuws die daar aan voorafgaand stelling tegen nam. Niet alles kan in deze maatschappij, en die grenzen worden ook aangegeven.
Maar de grens leggen bij "je mag niet beledigen" kan nu eenmaal nooit werken, omdat dan elke mening weer de mond gesnoerd kan worden door oneindig ver vooruitgeschoven tenen.

Peter79 schreef:
D66 is nog hard bezig met symboolpolitiek, zodat we nu de koning ongestraft mogen beledigen - alsof we dat moeten zouden willen.

Ik ben met je eens dat het symboolpolitiek is. Ik zie het echter niet alsof D66 zou vinden dat we de koning zouden moeten beledigen, maar meer dat de koning geen extra bescherming tegen dat beledigen behoort te genieten of dat ook juridisch nodig heeft ten opzichte van elke gewone burger of ook andere ambtsbekleders. Een dergelijke gelijkwaardigheidsgedachte kan je het mee eens zijn of niet (ik zie ook nog wel wat steekhoudende argumenten tegen), maar dit framen alsof het zou gaan om moeten mogen beledigen lijkt mij geen correcte weergave van het standpunt van D66.

Peter79 schreef:Het gezag van de wetenschap kalft af.

Ja, dat is inderdaad een fors probleem.

Peter79 schreef:Rutte lacht alles weg en hij heeft de stemmers op zijn hand.

Tja, ik ben ook geen fan van de VVD, maar "alles".... Het is niet zo dat hij helemaal nooit moreel stelling neemt. Het is natuurlijk wel een viezerik die dividendbelasting afschaft in een tijd dat kapitaal toch al sterk aan kracht wint en arbeid steeds meer aan kracht verliest, om nog maar te zwijgen over hen die in deze tijd al niet meer aan het arbeidsproces kunnen deelnemen. Maar aan deze neoliberale en gezagsondermijnende maatregel is bijvoorbeeld de ChristenUnie evenzeer schuldig als onze "alles" weglachende Mark.

Peter79 schreef:
In Groningen is een fietsenwinkel en de Vereniging van Eigenaren wil de fietsenwinkel dwingen op zondag open te zijn, maar die fietsenmakers houden poot stijf omdat ze één dag in de week met hun gezin willen doorbrengen. Daar heb ik respect voor.

Ja hoor, ik heb respect voor alle mensen die op welke manier dan ook opkomen voor hun gezinsleven. En natuurlijk behoort een ondernemer vrij te zijn om minder open te zijn dan de toegenstane tijden, zeker als dat ook nog eens voor diens eigen rekening en risico is. Die vereniging van eigenaren is niet goed snik. Alleen geldt dat wat mij betreft dan niet alleen voor de zondag, maar ook voor als een ondernemer bijvoorbeeld op de vrijdagse koopavond gesloten wil zijn - net die tijden waar het gezin van de betreffende ondernemer het best mee gediend is, en dat te bepalen door elke ondernemer zelf.
"Honger is onnodig want je kunt voedsel sturen." Datzelfde heb ik tegen de donorwet.

Peter79

Berichtdoor Peter79 » 18 mei 2018, 09:38

BdO schreef:
Peter79 schreef:
Het doen van goed ten aanzien van naasten is dus nooit exclusief iets van godsdienst.

Nou ja, het zijn in beginsel twee zaken. Je kunt daartussen een verband leggen of niet.

Godsdiensten leggen een claim op het hele leven en scheiden die twee zaken niet. In Nederland probeert men godsdienst inderdaad naar het privédomein te verbannen en er twee zaken van te maken.
BdO schreef:
Peter79 schreef:
De discussie gaat wat mij betreft over de vraag of de gedachte van een god een rem zet op het ontsporen van de maatschappij. Een lijntje met God, net als een lijntje met familie, buren, vrienden, collega's, met andere woorden sociale controle. Op internet zie je hoe anonimiteit - het niet gekend zijn - leidt tot de meest grove uitlatingen.

Wel grappig dat je dat er bij haalt. M.i. leidt sociale controle vooral tot window dressing. Je ziet dat precies ook bij social media waarbij een ieder niet anoniem is. Heel veel ideaalplaatjes, maar waar zijn de mensen daarachter gebleven? Er wordt gekend, maar vooral de angstvallig gepimpte ideaalplaatjes, niet de personen zelf.

De mens is een sociaal dier. Veel mensen hebben een beetje structuur nodig. Checks & balances zijn nodig. Maar het blijft uiteraard behelpen.

BdO schreef:
Peter79 schreef:
'Ik zeg wat ik denk, en doe wat ik zeg' - de vrijheid van meningsuiting is ook de vrijheid om te beledigen.

Het is nou eenmaal - los van welke realiteit dan ook - logisch gezien onmogelijk om vrijheid van meningsuiting mogelijk te maken zonder dat je altijd en iedereen de gelegenheid geeft zich te kunnen beroepen op een recht om niet beledigd te mogen worden. In die zin is zo'n opmerking om de acualiteit te duiden erg makkelijk. Tegelijkertijd is vrijheid van meningsuiting een groot goed, al brengt het met zich mee dat die misbruikt kan worden. Het is echter niet zo dat er geen grenzen worden aangegeven, zie bijvoorbeeld een Geert Wilders die voor zijn minder-marokkanenuitspraak wel veroordeeld wordt, en ook een RTL-nieuws die daar aan voorafgaand stelling tegen nam. Niet alles kan in deze maatschappij, en die grenzen worden ook aangegeven.
Maar de grens leggen bij "je mag niet beledigen" kan nu eenmaal nooit werken, omdat dan elke mening weer de mond gesnoerd kan worden door oneindig ver vooruitgeschoven tenen.

Tja, ik pleit niet voor het uitbreiden van het verbod op beledigen naar alle mensen. De opruimzucht van D66 ten aanzien van verjaarde verbodjes lijkt mij een verkeerde prioriteitenstelling in een maatschappij die in taalgebruik steeds verder afglijdt.

BdO schreef:
Peter79 schreef:Rutte lacht alles weg en hij heeft de stemmers op zijn hand.

Tja, ik ben ook geen fan van de VVD, maar "alles".... Het is niet zo dat hij helemaal nooit moreel stelling neemt. Het is natuurlijk wel een viezerik die dividendbelasting afschaft in een tijd dat kapitaal toch al sterk aan kracht wint en arbeid steeds meer aan kracht verliest, om nog maar te zwijgen over hen die in deze tijd al niet meer aan het arbeidsproces kunnen deelnemen. Maar aan deze neoliberale en gezagsondermijnende maatregel is bijvoorbeeld de ChristenUnie evenzeer schuldig als onze "alles" weglachende Mark.

Ik beschouw de CU niet als moreel kompas, eerder als een CDA light, waarbij CDA het liberale zusje van de VVD is.

BdO schreef:
Alleen geldt dat wat mij betreft dan niet alleen voor de zondag, maar ook voor als een ondernemer bijvoorbeeld op de vrijdagse koopavond gesloten wil zijn - net die tijden waar het gezin van de betreffende ondernemer het best mee gediend is, en dat te bepalen door elke ondernemer zelf.

Mee eens. En als je per se de zondagsrust wil afschaffen, dan kunnen we als maatschappij misschien beter bijvoorbeeld de woensdag als dag kiezen voor voetbalwedstrijden en gezinsuitjes. De verplichting tot compensatie lijkt mij een middel dat is opgewassen tegen de economische druk. En op woensdag heeft niemand er last van dat het toevallig een rustdag zou zijn voor religieuzen (in plaats van vrijdag, zaterdag en zondag).

pyro

Berichtdoor pyro » 18 mei 2018, 10:33

Peter79 schreef:Mee eens. En als je per se de zondagsrust wil afschaffen, dan kunnen we als maatschappij misschien beter bijvoorbeeld de woensdag als dag kiezen voor voetbalwedstrijden en gezinsuitjes. De verplichting tot compensatie lijkt mij een middel dat is opgewassen tegen de economische druk. En op woensdag heeft niemand er last van dat het toevallig een rustdag zou zijn voor religieuzen (in plaats van vrijdag, zaterdag en zondag).

De economische druk is, dat het concurrentie principe het wint van het solidariteitsbeginsel. De grote spelers winnen het daarbij altijd van kleine ondernemers, simpel omdat de groten hun personeel kunnen spreiden en een kleine zelfstandige niet of veel minder.
Hoe meer de tent open is, hoe meer omzet die ten koste gaat van de concurrenten.
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 18 mei 2018, 10:48

BdO schreef:Alleen geldt dat wat mij betreft dan niet alleen voor de zondag, maar ook voor als een ondernemer bijvoorbeeld op de vrijdagse koopavond gesloten wil zijn - net die tijden waar het gezin van de betreffende ondernemer het best mee gediend is, en dat te bepalen door elke ondernemer zelf.

Iedereen is gebonden aan de contracten die hij aangaat. De betreffende fietsenmaker had een contract met de VVE van het winkelcentrum en dat leidde tot het conflict. Daarover gingen de rechtszaken. Je kan dus niet in dit geval zeggen dat de ondernemer zelf maar mag kiezen wat ie wil. Hij moet er met de VVE uitkomen.

peda

Berichtdoor peda » 18 mei 2018, 17:10

pyro schreef:
Peter79 schreef:Mee eens. En als je per se de zondagsrust wil afschaffen, dan kunnen we als maatschappij misschien beter bijvoorbeeld de woensdag als dag kiezen voor voetbalwedstrijden en gezinsuitjes. De verplichting tot compensatie lijkt mij een middel dat is opgewassen tegen de economische druk. En op woensdag heeft niemand er last van dat het toevallig een rustdag zou zijn voor religieuzen (in plaats van vrijdag, zaterdag en zondag).

De economische druk is, dat het concurrentie principe het wint van het solidariteitsbeginsel. De grote spelers winnen het daarbij altijd van kleine ondernemers, simpel omdat de groten hun personeel kunnen spreiden en een kleine zelfstandige niet of veel minder.
Hoe meer de tent open is, hoe meer omzet die ten koste gaat van de concurrenten.

Hallo pyro,

Het solidariteitsbeginsel heeft de afgelopen 2000 jaren helaas niet in zijn eentje onze enorm toegenomen welvaart bewerkstelligd. Daarvoor tekenen andere fenomenen qua dominante oorzakelijkheid. Het lijkt er in mijn ogen in deze chaos-wereld sterk op dat de trekker van de vergrote welvaart het egoisme is en dat de solidariteit daar achter aan loopt om de toename van de welvaart zo redelijk mogelijk te verdelen tussen de aardbewoners. Door een verstandige verdeling van de welvaart, gaat weer een trigger uit ( via het egoisme principe ) naar het realiseren van nog meer welvaart. De economie in brede zin heeft aan dit beginsel gestalte gegeven. Welvaart zonder egoisme loopt niet, maar welvaart zonder solidariteit ( verdeling welvaart ) loopt ook niet. Het is koord dansen, in economische verbondenheid.
Mijn visie.

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 18 mei 2018, 21:02

Ik denk eerder dat onze nieuwsgierigheid leidt tot meer kennis en dat leidt weer tot een productieverhoging. Dat is de basis voor meer welvaart. Egoïsme leidt weer tot een slechte verdeling van de welvaart.

peda

Berichtdoor peda » 19 mei 2018, 11:05

Bonjour schreef:Ik denk eerder dat onze nieuwsgierigheid leidt tot meer kennis en dat leidt weer tot een productieverhoging. Dat is de basis voor meer welvaart. Egoïsme leidt weer tot een slechte verdeling van de welvaart.

Zeker. Zonder de nieuwsgierigheid en de genialiteit van bevoorrechten zouden wij nog leven onder de meest primitieve omstandigheden.
Maar de bruikbaarheid van het "' gevondene "' neemt vervolgens snel het voortouw over en het voortouw ligt dan bij diegenen die uit persoonlijk belang ( egoisme ) dik geld willen verdienen. Zonder koopkrachtige vraag, is het geld verdienen ook snel ten einde en komt er geen welvaart voor velen. Om een en ander met elkaar te verbinden komt dan de economie ( communisme, liberaal etc ) om de hoek kijken. In onze wereld stroomt het geld daarheen waar het maximaal kan renderen ( egoisme ) en zonder het geld sta je snel weer in je blootje. Veranderingen binnen een enorm financieel samenhangende structuur zijn mondiaal uiterst lastig aan te brengen, dat toont de praktijk. Iedereen weet hoe het beter moet en vervolgens wordt dat weten, door een veelheid aan problemen. nergens echt omgezet in actie. Het falen van het communisme als anders gericht economisch systeem is bekend. Ook China heeft dat systeem inmiddels sterk aangepast. Jammer, dat egoistisch denken het voortouw moet blijven houden, om de welvaart te verspreiden ( koopkracht verdeling ).

BdO

Berichtdoor BdO » 19 mei 2018, 18:51

Bonjour schreef:
BdO schreef:Alleen geldt dat wat mij betreft dan niet alleen voor de zondag, maar ook voor als een ondernemer bijvoorbeeld op de vrijdagse koopavond gesloten wil zijn - net die tijden waar het gezin van de betreffende ondernemer het best mee gediend is, en dat te bepalen door elke ondernemer zelf.

Iedereen is gebonden aan de contracten die hij aangaat. De betreffende fietsenmaker had een contract met de VVE van het winkelcentrum en dat leidde tot het conflict. Daarover gingen de rechtszaken. Je kan dus niet in dit geval zeggen dat de ondernemer zelf maar mag kiezen wat ie wil. Hij moet er met de VVE uitkomen.

Natuurlijk, maar naar mijn mening behoort de wet te bepalen dat een dergelijk contract niet mogelijk zou zijn, zoals de wet wel meer beschermt door theoretisch mogelijke contracten juridisch onmogelijk (nietig verklaarbaar) te maken.
"Honger is onnodig want je kunt voedsel sturen." Datzelfde heb ik tegen de donorwet.

Inktvlam

Berichtdoor Inktvlam » 21 mei 2018, 21:30

Zolderworm schreef:Overigens is een atheïst ook iemand die een religie aanhangt. Hij of zij weet namelijk zeker dat God niet bestaat. Dat is feitelijk ook een religie.

Helemaal mee eens. De atheïst denkt het zeker te weten. Ik zou niet weten waar die zekerheid vandaan komt. De atheïst heeft zich ook al de wetenschap toegeëigend. Wetenschappelijke bevindingen worden volledig ondergeschikt gemaakt aan het materialistische geloof. Darwinisme is atheïsme. Denk je verder eens in wat de atheïst allemaal moet geloven. Hij moet geloven dat handen, voeten, ogen oren, tanden, stembanden, zenuwen, hersenen, longen, hart, enz. allemaal ontstaan zijn zonder doel, zomaar toevallig. En toevallig weten al die onderdelen precies wat ze doen moeten en vervullen ze precies de functie die een organisme nodig heeft om te kunnen overleven en zichzelf voort te planten. Dat vergt een gigantisch groot geloof. “Ik heb te weinig geloof om een atheïst te zijn” schreven Norman Geisler en Frank Turek al.

Zolderworm schreef:Je kunt geen bewijzen geven om het bestaan van God aannemelijk te maken. Aannemelijk maken, daar is het begrijp "bewijs" niet op van toepassing. Of je maakt iets aannemelijk of je bewijst iets. Jij maakt het alleen maar aannemelijk, maar dat is iets anders dan het bewijzen. Bij "aannemelijk" namelijk is er nog ruimte voor twijfel. Bij "bewijs" niet.
Als je claimt dat God bestaat (zoals Alpha doet), dan zul je het moeten bewijzen. Een claim vraagt namelijk om bewijs. Het is echter mijn overtuiging, en dat van veel andere mensen, dat het niet mogelijk is om het bestaan van God te bewijzen. Evenmin als het mogelijk is om het niet-bestaan van God te bewijzen. Dus eventjes goed om te onthouden: het bestaan van God kan niet worden bewezen, en het niet-bestaan van God kan niet worden bewezen. Althans volgens mij.

Bewijs in overvloed. Alleen God kan met zijn grenzeloze creativiteit van alles scheppen. Buiten ID/schepping heeft geen enkele theorie een verklaring voor de Cambrische explosie, de Ordovicische explosie, de vogel-explosie enz., de big bangs van de biologie. Ook hebben ze geen verklaring voor de finetuning van het universum, het bestaan van de moleculaire machientjes, de genetische code, convergenties in niet-verwante soorten, enz.

In biomimicry zien we ook de grenzeloze genialiteit van de schepper. Biomimicry is de wetenschap van het nabootsen van de beste biologische ideeën in de natuur waardoor allerlei producten en systemen ontworpen of verbeterd kunnen worden. Bijzonder waardevol voor de industrie, medische wereld, sport, enzovoort. De toepassingen zijn vrijwel eindeloos. Milieuvriendelijke spuitbussen geïnspireerd door bombardeerkevers, zwemkleding en scheepsrompen geïnspireerd door haaienhuid, kleefband geïnspireerd door gekko's, energie-efficiënte gebouwen geïnspireerd door termietenheuvels, dunne fotocamera's gebaseerd op facetogen, ogen van mantis-garnalen voor betere DVD en holografische technologie.
Bij een bijeenkomst van wetenschappers in San Diego in maart 2012 over biomimicry. werd gezegd dat we ons bevinden in de Gouden Eeuw, zoveel technieken zijn er in de natuur te vinden die toepasbaar zijn in de industrie.

Hier nog meer zaken om over na te denken:
https://uncommondescent.com/intelligent ... rry-moran/

Zolderworm schreef:Wie zegt dat leven alleen kan ontstaan uit leven? Dat is jouw persoonlijke stelling. Meer niet. Dan geloof je ook niet dat er ooit een Aarde was zonder leven ...

Dat volgt helemaal niet uit mijn woorden. Bonjour begreep direct dat ik op Pasteur doelde.

Zolderworm schreef:Dan geloof je ook niet dat er ooit een Aarde was zonder leven, dat het universum uit de big bang is ontstaan enzovoort. Dan gooi je de gehele astronomie en fysica overboord.

Dat volgt ook niet uit mijn woorden. Ik dacht dat mijn mening daarover wel bekend was. Het duurt een ongelooflijk lange tijd voor een enorme steenklomp een levende planeet wordt. Alles in Gods schepping ontwikkelt zich geleidelijk. Ook de persoonlijke geestelijke ontwikkeling van de mens gaat geleidelijk, omdat dat de beste leerschool is.
De big bang pleit in het voordeel van de theïst. Alles wat een begin heeft, heeft een oorzaak. Het universum heeft een begin, dus een oorzaak. Atheïsten waren niet zo blij met de oerknal, ze hadden liever een Steady State heelal gezien.
Modekreet: Ik heb mezelf opnieuw uitgevonden.

peda

Berichtdoor peda » 22 mei 2018, 09:46

Leidt het volgen van de E T tot atheïsme. Naar mijn mening niet. Het leidt er in mijn ogen wel toe dat bepaalde aan de bijbel ontleende vaststellingen niet meer als "" waar "' worden gezien. Een andere kijk op God en wellicht ook op Zijn Bedoelingen is dan het gevolg. De toegang tot modern geloven. Voor de ene gelovige de weg van de gruwel, voor een ander de weg van "' bevrijding "'. Het oude klassieke Godsbeeld past ook weer niet op en bij iedereen. E T en klassiek Godsbeeld passen inderdaad niet bij elkaar. Een oorspronkelijk goede schepping met paradijs waar zonder zonde en zonder natuurlijke chaos door de eerste mensen werd rondgelopen, past inderdaad niet bij de E T. Pogingen om toch een synthese tot stand te brengen, wringt, zoals in mijn ogen blijkt uit de recente poging van v d Brink met de "' En de Aarde bracht voort ''. Wel een gedurfde poging in mijn optiek. Het is het voordeel van de moderne tijd dat een ieder zich zonder door de buitenwereld opgelegde sancties kan concentreren op het eigen passende Godsbeeld. En de naturalist doet het zonder.

peda

Berichtdoor peda » 22 mei 2018, 12:28

Hallo Inktvlam,

Mij boeit God ja of God neen, eigenlijk niet zo zeer. Als agnost stel ik voor mijzelf dat het niet te weten valt. Als er geen God bestaat, ben je gauw klaar met God. De Onbezielde, Eeuwig bestaande, Zelfvoorzienende Natuur is dan de Alfa en de Omega. Mocht God wel bestaan dan is de grote vraag Hoe God al of niet dient te worden "' gespecificeerd/omschreven "'. Er is in mijn ogen een enorm verschil tussen de God van de Deisten, waar Niets over te vertellen valt en waar geen relatie bestaat tussen God en schepping en de God van de Theisten waar via een veelheid aan religieuze stromingen van alles Over Hem wordt verteld. Daar ligt in mijn ogen het wezenlijke probleem. Zonder gebruik te maken van Openbaring, is er Van en Over God Niets bekend en met Openbaring lopen de visies onderling gigantisch uit elkaar. De Allah van de Moslim, is weliswaar God, maar toch niet de God van de doorsnee Christen. En de God van de Christen wordt onderling volstrekt anders gezien. Dat de Echte God van de Echte Openbaring moge opstaan. In die kakafonie aan "' roepstemmen "' kun jij ook geen helderheid aangaande de Juistheid naar boven halen. Helaas !

Inktvlam

Berichtdoor Inktvlam » 22 mei 2018, 15:05

peda schreef:Leidt het volgen van de E T tot atheïsme. Naar mijn mening niet. Het leidt er in mijn ogen wel toe dat bepaalde aan de bijbel ontleende vaststellingen niet meer als "" waar "' worden gezien. Een andere kijk op God en wellicht ook op Zijn Bedoelingen is dan het gevolg. De toegang tot modern geloven. Voor de ene gelovige de weg van de gruwel, voor een ander de weg van "' bevrijding "'. Het oude klassieke Godsbeeld past ook weer niet op en bij iedereen. E T en klassiek Godsbeeld passen inderdaad niet bij elkaar. Een oorspronkelijk goede schepping met paradijs waar zonder zonde en zonder natuurlijke chaos door de eerste mensen werd rondgelopen, past inderdaad niet bij de E T. Pogingen om toch een synthese tot stand te brengen, wringt, zoals in mijn ogen blijkt uit de recente poging van v d Brink met de "' En de Aarde bracht voort ''. Wel een gedurfde poging in mijn optiek. Het is het voordeel van de moderne tijd dat een ieder zich zonder door de buitenwereld opgelegde sancties kan concentreren op het eigen passende Godsbeeld. En de naturalist doet het zonder.

Natuurlijk sluiten God en evolutie elkaar uit. Dat boek van van den Brink is een totale miskleun. Die man is buitengewoon slecht geïnformeerd. Totaal niet bekend met de feiten. Het lijkt me toch noodzakelijk dat als je een boek schrijft over evolutie dat je je verdiept in de feiten.
Het zelfde probleem zagen we bij theoloog Taede Smedes met z'n boek “God en Darwin”, die toen hij aangevallen werd, toegaf dat hij eigenlijk niets wist van de evolutietheorie, maar hij geloofde zondermeer wat de experts hem hadden verteld. Als je toch een boek schrijft “God en Darwin” dan mag je toch verwachten dat zo'n persoon goede argumenten heeft om de evolutietheorie te verdedigen. Maar nee, hij vindt 't niet nodig.
Als je zowel gelooft in God als in evolutie, wat voor God houd je dan nog over? God als knechtje van Darwin? Of een God die bewonderend en werkeloos toekeek hoe evolutie zich voltrok? Bovendien is schepping geleide en evolutie ongeleide ontwikkeling. Dus waar geloven ze nou in; geleide of ongeleide ontwikkeling?

Inktvlam

Berichtdoor Inktvlam » 22 mei 2018, 15:07

peda schreef:Hallo Inktvlam,

Mij boeit God ja of God neen, eigenlijk niet zo zeer. Als agnost stel ik voor mijzelf dat het niet te weten valt. Als er geen God bestaat, ben je gauw klaar met God. De Onbezielde, Eeuwig bestaande, Zelfvoorzienende Natuur is dan de Alfa en de Omega. Mocht God wel bestaan dan is de grote vraag Hoe God al of niet dient te worden "' gespecificeerd/omschreven "'. Er is in mijn ogen een enorm verschil tussen de God van de Deisten, waar Niets over te vertellen valt en waar geen relatie bestaat tussen God en schepping en de God van de Theisten waar via een veelheid aan religieuze stromingen van alles Over Hem wordt verteld. Daar ligt in mijn ogen het wezenlijke probleem. Zonder gebruik te maken van Openbaring, is er Van en Over God Niets bekend en met Openbaring lopen de visies onderling gigantisch uit elkaar. De Allah van de Moslim, is weliswaar God, maar toch niet de God van de doorsnee Christen. En de God van de Christen wordt onderling volstrekt anders gezien. Dat de Echte God van de Echte Openbaring moge opstaan. In die kakafonie aan "' roepstemmen "' kun jij ook geen helderheid aangaande de Juistheid naar boven halen. Helaas !

Ik krijg de indruk dat je het allemaal veel te ingewikkeld maakt. Wat is er mis om Jezus te volgen? Hij is de weg, de waarheid en het leven. Van het werk van Lorber heb ik erg veel geleerd. Het grote Johannes evangelie (tien delen) is het belangrijkste. Als inleiding is: “De profeet Jakob Lorber” van Kurt Eggenstein een prima boek. Het is ook in het Nederlands verschenen. Op internet kun je een Engelstalige versie lezen.
http://www.j-lorber.de/kee/index.htm
Maar dat is allemaal heel persoonlijk, mensen kunnen heel verschillend zijn. Wat ik een goed boek vind, vind jij misschien niets. Je moet daar toch je eigen weg in vinden.

peda

Berichtdoor peda » 22 mei 2018, 18:52

Inktvlam schreef:
peda schreef:Hallo Inktvlam,

Ik krijg de indruk dat je het allemaal veel te ingewikkeld maakt. Wat is er mis om Jezus te volgen? Hij is de weg, de waarheid en het leven. Van het werk van Lorber heb ik erg veel geleerd. Het grote Johannes evangelie (tien delen) is het belangrijkste. Als inleiding is: “De profeet Jakob Lorber” van Kurt Eggenstein een prima boek. Het is ook in het Nederlands verschenen. Op internet kun je een Engelstalige versie lezen.
http://www.j-lorber.de/kee/index.htm
Maar dat is allemaal heel persoonlijk, mensen kunnen heel verschillend zijn. Wat ik een goed boek vind, vind jij misschien niets. Je moet daar toch je eigen weg in vinden.

Jij vindt dat ik het te ingewikkeld maak, maar in mijn optiek is het verre van eenvoudig. Zo vul jij de gevleugelde woorden (Lorber volgend), van Jezus inzake Weg, Waarheid en Leven volledig anders in als de Christelijke gelovigen. Lorber kent een vorm van reincarnatie, wat de christen-gelovige volkomen vreemd is. Genade en verzoening waar het klassieke christelijk geloof bij het denken aan Jezus top -priority aan geeft, vult Lorber fors anders in. Zo zijn er nog tal van andere onderwerpen te noemen waar de visies totaal uiteenlopen. Ik kan het dan te ingewikkeld maken in jouw ogen , maar het volledige gebrek aan overeenstemming maakt het voor mij juist ingewikkeld. Iedereen dezelfde geloofsopvatting maakt het voor mij eenvoudig. Dat jij van Lorber veel geleerd hebt, daaraan twijfel ik niet, maar een ander heeft weer veel geleerd door een andere geloofsweg te volgen. Ik noem die enorme veelheid van wegen "" ingewikkeld "". Het is een immens labyrint, waarin een ieder roept dat hij/zij in de juiste kamer zit of de juiste weg volgt. :!: :!:

Inktvlam

Berichtdoor Inktvlam » 22 mei 2018, 21:53

peda schreef:Jij vindt dat ik het te ingewikkeld maak, maar in mijn optiek is het verre van eenvoudig. Zo vul jij de gevleugelde woorden (Lorber volgend), van Jezus inzake Weg, Waarheid en Leven volledig anders in als de Christelijke gelovigen. Lorber kent een vorm van reincarnatie, wat de christen-gelovige volkomen vreemd is. Genade en verzoening waar het klassieke christelijk geloof bij het denken aan Jezus top -priority aan geeft, vult Lorber fors anders in. Zo zijn er nog tal van andere onderwerpen te noemen waar de visies totaal uiteenlopen. Ik kan het dan te ingewikkeld maken in jouw ogen , maar het volledige gebrek aan overeenstemming maakt het voor mij juist ingewikkeld. Iedereen dezelfde geloofsopvatting maakt het voor mij eenvoudig. Dat jij van Lorber veel geleerd hebt, daaraan twijfel ik niet, maar een ander heeft weer veel geleerd door een andere geloofsweg te volgen. Ik noem die enorme veelheid van wegen "" ingewikkeld "". Het is een immens labyrint, waarin een ieder roept dat hij/zij in de juiste kamer zit of de juiste weg volgt. :!: :!:

Wat je nu zegt is compleet nieuw voor mij. Reïncarnatie is geen zeldzaamheid, maar het is zeker geen gebruikelijke gang van zaken. Een verstandige vader laat zijn kind niet meer dan één keer de universiteit doorlopen. Het is niet zo dat je alles in het materiële leven goed moet maken, dat kan ook goedgemaakt worden in de geestelijke wereld. Reïncarnatie komt, hoewel het een uitzonderlijk geval betreft, toch ook in de bijbel voor. Johannes de Doper is een reïncarnatie van de profeet Elia (zie Mat.17:11-13).
Ik begrijp niet hoe je erbij komt dat genade en verzoening bij Lorber anders ingevuld wordt dan in de bijbel. Ik weet niks van anders invullen.

Lorber geeft wel verduidelijkingen inzake het scheppingsverhaal, de zondvloed, de drie-eenheid, het laatste oordeel, enz. Wat betreft de dag des oordeels schrijft Lorber dat er in het Johannes-evangelie niets te vinden is over een “tiranniek optreden” van de Heer tijdens het zogeheten "laatste oordeel". “Oriënteert u derhalve uitsluitend aan de evangelist Johannes. Johannes, de oog - en oorgetuige, die het zou moeten weten, schrijft niets over dit alles.” Het laatste oordeel of de jongste dag is de dag dat je sterft. Hoewel er, meen ik, wel zoiets is als een wereldschifting in de eindtijd. Bij de dood zit het oordeel in ieder individu zelf. Hel en hemel zijn innerlijke gesteldheden in de mens. Niet het Opperwezen stuurt ons naar de hel of de hemel, maar ons innerlijk doet dat. Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich. Je maakt zelf de keuze.

Nog veel meer dan de bijbel benadrukt Lorber de rol van de liefde. De liefde is het allerbelangrijkste.
- Vraag nooit: Heer, waar ter wereld bent U? Want daarop zal Ik nooit zeggen: Hier ben Ik! Maar vraag uw hart – of het Mij liefheeft. En Ik zal in uw hart, dat Mij liefheeft, u toeroepen: Hier ben Ik thuis met al Mijn liefde, genade en erbarming!
– Daarin bestaat de hoogste wijsheid, dat u wijs wordt door de levende liefde. Alle weten is zonder de liefde niets waard! Daarom bekommert u niet zo zeer om het vele weten, maar wel dat u veel liefhebt, dan zal de liefde u geven, wat geen weten u ooit kan geven.
– Kennen jullie de hoofdsleutel nog niet, waarmee alle geheimen van de hemel tot in hun diepste grond ontsloten worden? Deze hoofdsleutel is en heet de liefde, d.w.z. de ware, zuivere liefde van jullie hart tot Mij, zoals Mijn oneindige liefde bij voorkeur naar jullie uitgaat. Dat is de eigenlijke sleutel van Petrus! Daarom vroeg Ik hem op het laatst nog driemaal of hij Mij liefhad.

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 22 mei 2018, 22:30

Johannes de Doper was geen reïncarnatie van Elia, hij was Elia die komen zou (Matth. 11:14 ) en dus niet de eerste Elia die al was geweest. Elia heeft de weg niet bereid voor de Heere, maar dit deed Johannes de Doper (Matth. 3:3 ). En Elia werd niet de grootste profeet genoemd door Christus, maar Johannes de Doper (Matth. 11:11; Luk 7:28). En als Johannes een reïncarnatie was van Elia, dan zou die eer hem toekomen, maar dat is niet zo. Reïncarnatie is absoluut geen christelijk concept, daar heeft Peda gewoon gelijk in.