Leidt religie tot atheïsme?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Leidt religie tot atheïsme?

Bericht door Piebe Paulusma » 14 apr 2018, 11:04

Ik weet dat religie leidt tot atheïsme, omdat ik het al zo vaak heb gezien in mijn naaste omgeving, nagenoeg bij iedereen met wie ik naar de protestante school ging, alhoewel ik vermoed dat het een landelijk en zelfs globaal gegeven is. Tradities worden boven God geplaatst en dat leidt tot ergernis bij modernisten die het nut van die tradities niet zien. En jongeren zijn modernisten, dus het verabsoluteren van tradities leidt tot ergernis bij jongeren en ergernis leidt tot haat. Tradities zouden nooit heilig mogen zijn, maar bij de tijd moeten horen.

Binnen de PKN mogen lastige vragen niet gesteld worden maar tradities moeten wel in ere worden gehouden en wanneer die regel met voeten getreden wordt door jong rebellen uit de eigen gelederen en de vragen toch voorbijkomen, dan doet men lacherig en draait om de hete brei heen. Kan je een hongerig brein nog dieper beledigen dan zo? Het is als iemand die bidt om een brood een steen geven. Religie leidt tot ergernis bij de jonge intellectuelen en als zij dan ook nog te horen krijgen dat dat nou precies is waarom de prediking volgens Paulus dwaasheid was, breekt er hier en daar wel een klomp. Gebrek aan kennis leidt tot ergernis en zo scheppen zij een kloof tussen hun en de nieuwe generatie die nooit meer te overbruggen is.

Dit alles berust op vele misvattingen, doch de grootste is wel waar Peda en ik over spraken vandaag: De foutieve aanname dat God wetenschappelijk bezien moet bestaan.

Leidt religie sinds de verlichting automatisch tot religie?
'waarin iemand stout is, daarin ben ik ook stout.'

peda

Re: Leidt religie tot atheïsme?

Bericht door peda » 14 apr 2018, 11:56

Wellicht kan Trajecto onze opmerkingen in dit verband geplaatst onder praatvaria naar dit topic overbrengen.
Laatst gewijzigd door peda op 14 apr 2018, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

peda

Bericht door peda » 14 apr 2018, 12:10

Zelf geloof ik niet, zoals reeds vele malen eerder opgemerkt, dat het vertrek uit het gestandaardiseerde, dogmatische geloof, automatisch a-theïsme tot gevolg heeft. Er zijn inmiddels in het spirituele landschap vele bloemen beschikbaar die verzorgd kunnen worden. Wel is het in mijn optiek zeker waar, dat de spirituele gedachten bij velen zeer vluchtig zijn geworden en in het leven geen grote plaats meer innemen. Wanneer iemand God niet meer concreet kan invullen, weet hij/zij ook niets of niet veel meer te vertellen over een eventueel voortgaand leven na de dood. In ieder geval merk ik in de voor mij toegankelijke omgeving dat bijvoorbeeld de Angst voor Goddelijke Straf bij het Laatste Oordeel, volledig verdwenen is. Het verdwijnen van Straf maakt het natuurlijk gemakkelijker om op een veel vrijere wijze de eigen zin van het leven te formuleren, als wanneer iemand zich bevindt in een kring van personen waar de gedachte aan Straf en Beloning na de dood supergroot beleefd wordt. De mens kan zich per heden veel makkelijker permitteren te denken in termen als "' ik zie wel wat er eventueel na de dood met mij gebeurt "' als dat voor honderd jaren het geval was. Daar speelde de angst voor de eeuwigdurende foltering onder barbaarse omstandigheden toch wel een rol. In die zin leeft de moderne mens zonder angst voor de Hel, toch wel een stuk rustiger als zijn voor-vaderen. De kerkelijk opgelegde dogmatiek heeft bij de moderne mens afgedaan en dat is de reden voor de verlating van de kerk, de vervluchtiging van de spiritualiteit en de persoonlijke invulling van de zingeving. De moderne slogan is "' ik ben de autoriteit over mijn eigen leven en die autoriteit wordt niet geleverd door beroepsgelovigen"' Ik zie dus meer de trend van zelf het geloofsmenu ( geloofsinhoud ) bepalen en het kerkelijk standaard( geloofs ) menu laten staan. Het is de tijd van de geloofs-doe-het-zelver ( de bricoleur ). :!: :!:
Laatst gewijzigd door peda op 14 apr 2018, 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 14 apr 2018, 14:49

Bij mij wel in ieder geval...
Terwijl ik bv. een aantal jaren geleden voor het eerst in een oude Rooms Katholieke kerk was bij de begrafenis van de man van een vriendin van mij en daar was ik toch wel onder de indruk van o.a. de rituelen....dat sprak mij meer aan dan diensten in mijn voormalige protestante [Hervormde] gemeente, die nu de PKN is.

Nu hebben oude kerken in mijn optiek wel een bepaalde mystiek...een zweem van eeuwen oude gebeurtenissen.....zet aan tot stilte en contemplatie
Iets wat niet te vinden is in die moderne gebouwen....vind ik.

Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB » 14 apr 2018, 15:23

Piebe Paulusma schreef:Leidt religie sinds de verlichting automatisch tot religie?
Ik neem dat je ook in deze slotvraag bedoelt te vragen of religie automatisch leidt tot atheïsme.

Nou, in mijn geval leidt religie NIET tot atheïsme, dus het "automatisch" klopt niet.

Als je onder religie iets verstaat als alle regeltjes en gewoonten en dogma's van een kerkinstituut:
Dat is bedoeld om bij te dragen aan meer zekerheid en houvast in het geloof,
om, zoals de kerken dat dan zelf zeggen, om de waarheid te bewaren.
Maar de praktijk is volgens mij vaker dat "religie" afleidt van waar het echt om hoort te gaan.
Ik zie wel geregeld mensen daarop afknappen,
maar niet per se zo dat ze uitkomen bij atheïsme.

pyro

Bericht door pyro » 14 apr 2018, 17:25

Piebe Paulusma schreef:Ik weet dat religie leidt tot atheïsme, omdat ik het al zo vaak heb gezien in mijn naaste omgeving, nagenoeg bij iedereen met wie ik naar de protestante school ging, alhoewel ik vermoed dat het een landelijk en zelfs globaal gegeven is. Tradities worden boven God geplaatst en dat leidt tot ergernis bij modernisten die het nut van die tradities niet zien. En jongeren zijn modernisten, dus het verabsoluteren van tradities leidt tot ergernis bij jongeren en ergernis leidt tot haat. Tradities zouden nooit heilig mogen zijn, maar bij de tijd moeten horen.

Binnen de PKN mogen lastige vragen niet gesteld worden maar tradities moeten wel in ere worden gehouden en wanneer die regel met voeten getreden wordt door jong rebellen uit de eigen gelederen en de vragen toch voorbijkomen, dan doet men lacherig en draait om de hete brei heen. Kan je een hongerig brein nog dieper beledigen dan zo? Het is als iemand die bidt om een brood een steen geven. Religie leidt tot ergernis bij de jonge intellectuelen en als zij dan ook nog te horen krijgen dat dat nou precies is waarom de prediking volgens Paulus dwaasheid was, breekt er hier en daar wel een klomp. Gebrek aan kennis leidt tot ergernis en zo scheppen zij een kloof tussen hun en de nieuwe generatie die nooit meer te overbruggen is.

Dit alles berust op vele misvattingen, doch de grootste is wel waar Peda en ik over spraken vandaag: De foutieve aanname dat God wetenschappelijk bezien moet bestaan.

Het woord religie heeft tegenwoordig een negatieve klank gekregen. In z'n algemeenheid heeft het een neutrale betekenis zou ik zeggen. Die negatieve klank hebben we m.i. vooral te danken aan het logisch positivisme dat uit de negentiende eeuw stamt. Met z'n denkbeeld dat alleen datgene een waarheid oplevert wat je kunt observeren en aantoonbaar kunt beredeneren. Dat alles vanuit het intellect beredeneerbaar is. Toen is de mythe van geloof versus wetenschap ook gevestigd via een paar polariserende boeken die achteraf beschouwd geen objectieve voorstelling van zaken bleken te hebben gegeven. Desondanks leven de negentiende eeuwse mythe en het denkbeeld van polarisatie vrolijk voort bij de goegemeente. Verder heeft de strijdbare variant van het atheïsme deze eeuw een opleving gekregen met figuren als Dawkins, Hitchett, Dennis en Harris (de 'four horsemen').
Grappig vind ik dat atheïsme, waar het religie wil bestrijden, juist daardoor zelf treffende kenmerken krijgt die heel veel lijken op religie. De mens die zichzelf en z'n intellect tot afgod heeft, och er is in de loop van enkele milennia wel veel veranderd maar er zijn ook herkenbare universalia die nooit veranderen. Volgens mij :|
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

coby

Bericht door coby » 15 apr 2018, 09:17

Piebe Paulusma schreef:Ik weet dat religie leidt tot atheïsme, omdat ik het al zo vaak heb gezien in mijn naaste omgeving, nagenoeg bij iedereen met wie ik naar de protestante school ging, alhoewel ik vermoed dat het een landelijk en zelfs globaal gegeven is. Tradities worden boven God geplaatst en dat leidt tot ergernis bij modernisten die het nut van die tradities niet zien. En jongeren zijn modernisten, dus het verabsoluteren van tradities leidt tot ergernis bij jongeren en ergernis leidt tot haat. Tradities zouden nooit heilig mogen zijn, maar bij de tijd moeten horen.

Calvinisme leidt tot atheisme volgens mij. Een voormalig atheist op een forum zei dat ie veel vrienden van het geloof had zien afstappen door die leer. Nu ie het zelf is gaan onderzoeken gelooft ie weer. Calvijn maakte van God een monster. Dat zei die man al die ie in de fik liet steken.

peda

Bericht door peda » 15 apr 2018, 10:30

pyro schreef:Grappig vind ik dat atheïsme, waar het religie wil bestrijden, juist daardoor zelf treffende kenmerken krijgt die heel veel lijken op religie. De mens die zichzelf en z'n intellect tot afgod heeft, och er is in de loop van enkele milennia wel veel veranderd maar er zijn ook herkenbare universalia die nooit veranderen. Volgens mij :|
Naar mijn idee ligt aan de basis voor het bestrijden van bepaalde religieuze standpunten de angst dat de orthodoxie, verworven vrijheden wil opheffen en inruilen tegen meer theocratisch gedachtegoed. Omdat het uitgangspunt dat de Wil van God Boven elke menselijke wil uitgaat, hoogtij viert in bepaalde religieuze stromingen, is kijkende naar het verleden, deze angst wel te begrijpen. In de moderne tijd is precies het tegengestelde de grote mode geworden. Niet dat wat aan God wordt toegeschreven heeft het voor het zeggen, maar wat de mens als betekenisvol ervaart, deelt de lakens uit. Vrijheid, blijheid. Geen autoriteit en gezag bij beroepsgelovigen, maar eigen autonomie bij het individu die zelf uitmaakt hoe hij of zij aankijkt tegen wat al of niet zinvol is om voor te leven. Hoe meer mensen afscheid nemen van fundi religieuze gedachten, hoe prettiger sommige atheïsten zich in mijn beleving voelen. Wanneer gelovigen zich zouden gedragen als verheven postzegelverzamelaars, bleef er van echte strijd tussen de verschillende groepen weinig over. Dit laatste blijft evenwel een utopie. :lol:

Bonjour

Bericht door Bonjour » 16 apr 2018, 08:41

Piebe Paulusma schreef:Binnen de PKN mogen lastige vragen niet gesteld worden maar tradities moeten wel in ere worden gehouden en wanneer die regel met voeten getreden wordt door jong rebellen uit de eigen gelederen en de vragen toch voorbijkomen, dan doet men lacherig en draait om de hete brei heen. Kan je een hongerig brein nog dieper beledigen dan zo? Het is als iemand die bidt om een brood een steen geven. Religie leidt tot ergernis bij de jonge intellectuelen en als zij dan ook nog te horen krijgen dat dat nou precies is waarom de prediking volgens Paulus dwaasheid was, breekt er hier en daar wel een klomp. Gebrek aan kennis leidt tot ergernis en zo scheppen zij een kloof tussen hun en de nieuwe generatie die nooit meer te overbruggen is.
Jij denkt dat wanneer iemand de religie nu maar goed weet uit te leggen dat er geen atheïsten ontstaan. Ik betwijfel dat. Ik denk dat elke religie bepaalde vragen niet voldoende kan beantwoorden. Dat leidt tot uitstroom.
De tweede vorm van uitstroom komt iet door vragen maar door teleurstelling. Als je kind overleden is kan de pastoor/dominee wellicht prachtig vertellen dat God daar een bedoeling mee heeft, maar of het helpt?
Overigens is het niet zo dat de meeste uitstroom naar atheïsme gaat. De meeste gaat naar een soort tussenfase, waar men niet meer in God gelooft maar bv wel in een ziel en hemel. Vraag maar eens aan mensen of ze denken dat er meer is tussen hemel en aarde. Dat is in mijn ogen nog steeds religieus. Ik bedacht daar een tijdje geleden in verkiezingstijd de term 'zwevende gelovige' voor. Die bleek ook al eerder door iemand op het net gebruikt te zijn voor deze groep. En die is groot.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 16 apr 2018, 09:58

Bonjour schreef:
Piebe Paulusma schreef:Binnen de PKN mogen lastige vragen niet gesteld worden maar tradities moeten wel in ere worden gehouden en wanneer die regel met voeten getreden wordt door jong rebellen uit de eigen gelederen en de vragen toch voorbijkomen, dan doet men lacherig en draait om de hete brei heen. Kan je een hongerig brein nog dieper beledigen dan zo? Het is als iemand die bidt om een brood een steen geven. Religie leidt tot ergernis bij de jonge intellectuelen en als zij dan ook nog te horen krijgen dat dat nou precies is waarom de prediking volgens Paulus dwaasheid was, breekt er hier en daar wel een klomp. Gebrek aan kennis leidt tot ergernis en zo scheppen zij een kloof tussen hun en de nieuwe generatie die nooit meer te overbruggen is.
Jij denkt dat wanneer iemand de religie nu maar goed weet uit te leggen dat er geen atheïsten ontstaan.
Nee hoor, ik zeg alleen dat het irritatie opwekt als er om de hete brei heen gedraaid wordt. Zelfs in de dagen dat Jezus mens was geloofde niet iedereen, denk bijvoorbeeld aan Thomas die vele wonderen en tekenen had meegemaakt maar zei pas te zullen geloven als hij de wonden van de kruisiging had gezien.

peda

Bericht door peda » 16 apr 2018, 10:01

Bonjour schreef:
Jij denkt dat wanneer iemand de religie nu maar goed weet uit te leggen dat er geen atheïsten ontstaan. Ik betwijfel dat. Ik denk dat elke religie bepaalde vragen niet voldoende kan beantwoorden. Dat leidt tot uitstroom.
De tweede vorm van uitstroom komt iet door vragen maar door teleurstelling. Als je kind overleden is kan de pastoor/dominee wellicht prachtig vertellen dat God daar een bedoeling mee heeft, maar of het helpt?
Overigens is het niet zo dat de meeste uitstroom naar atheïsme gaat. De meeste gaat naar een soort tussenfase, waar men niet meer in God gelooft maar bv wel in een ziel en hemel. Vraag maar eens aan mensen of ze denken dat er meer is tussen hemel en aarde. Dat is in mijn ogen nog steeds religieus. Ik bedacht daar een tijdje geleden in verkiezingstijd de term 'zwevende gelovige' voor. Die bleek ook al eerder door iemand op het net gebruikt te zijn voor deze groep. En die is groot.
Zelf vind ik het woord "" Ietsist "' van Ronald Plasterk wel van toepassing. Je laat het kerkelijk gefundeerd geloof achter je, maar de stap naar het pure naturalisme ( a-theïsme ) is te groot. Er is wel meer tussen hemel en aarde, maar wat precies, dat weet ik ook niet, benadert dan het nieuwe denken. Afscheid van religie met kant en klare antwoorden, die voor velen anno 2018 geen antwoorden zijn. Als agnost voel ik mij beter thuis bij de "" Ietsisten "', dan bij de naturalisten. Eigenlijk omdat ik geleid door Verwondering over het Bestaan, wel degelijk een Gigantisch Mysterie bespeur, waarbinnen geleefd wordt en waarvan de ontrafeling nog maar nauwelijks is begonnen.

ericjan

Bericht door ericjan » 18 apr 2018, 15:14

Religie heeft eigenlijk heel weinig met geloof te maken......
Een duidelijk voorbeeld hier is de Rooms Katholieke kerk.

Geloof zonder religie is mogelijk
Religie zonder geloof is mogelijk
Religie met geloof is mogelijk
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.

peda

Bericht door peda » 18 apr 2018, 16:43

ericjan schreef:Religie heeft eigenlijk heel weinig met geloof te maken......

Religie staat voor de herverbinding met God of Oerbron ( Goddelijke ) . Globaal wordt door daarin gelovenden, aangenomen dat er tussen de mens en het Goddelijke "' iets "' mis is en dat herstel uit die misselijke situatie dringend nodig is. Over de te volgen weg van herstel, lopen de visies natuurlijk volledig uiteen. Alleen de a-theist/naturalist ziet geen gebrokenheid, bij hem/haar bestaat er immers geen Edele Afkomst van de mens, maar ontleent de mens zijn bestaan aan een qua bedoeling zinloos materieel proces. Vanuit jouw standpunt begrijp ik de ontkenning tussen religie en jouw juiste geloof. Maar voor mij, die de te beganen weg niet kent, bestaat die ontkenning niet.

Peter79

Bericht door Peter79 » 18 apr 2018, 20:11

Piebe Paulusma schreef:Leidt religie sinds de verlichting automatisch tot [s]religie[/s] atheïsme?
Ik denk dat atheïsme een reactie is op religie. Standpunt A roept standpunt B op. Ik zoek het in de richting van de dogmatiek die losgezongen is van de geloofspraktijk. Het theoretisch raamwerk van de dogmatiek (A) is niet consistent. De reactie daarop (B) is om het raamwerk helemaal weg te gooien. Het beste van beiden zou kunnen worden verenigd in een standpunt C, door de dominante plek van de dogmatiek te relativeren en zijn tekortkomingen toe te geven, zonder los te laten dat er wel degelijk iets te zeggen is over God, maar wat gezegd wordt inherent subjectief is.
:)

peda

Bericht door peda » 18 apr 2018, 20:49

Peter79 schreef:
Piebe Paulusma schreef:Leidt religie sinds de verlichting automatisch tot [s]religie[/s] atheïsme?
Ik denk dat atheïsme een reactie is op religie. Standpunt A roept standpunt B op. Ik zoek het in de richting van de dogmatiek die losgezongen is van de geloofspraktijk. Het theoretisch raamwerk van de dogmatiek (A) is niet consistent. De reactie daarop (B) is om het raamwerk helemaal weg te gooien. Het beste van beiden zou kunnen worden verenigd in een standpunt C, door de dominante plek van de dogmatiek te relativeren en zijn tekortkomingen toe te geven, zonder los te laten dat er wel degelijk iets te zeggen is over God, maar wat gezegd wordt inherent subjectief is.
Een uitstekende opening beste Peter, althans vanuit mijn optiek. Er is wel degelijk "' iets "te zeggen over God, zoals jij opmerkt buiten de dogmatiek om, klinkt voor mij die "' niets "' weet te zeggen over God, weldadig in de oren. Misschien kan er in de loop van de tijd in mijn "' niemandsland "" een bruggenhoofd geslagen worden vanuit jouw "iets "" positie. Afwachten. :!:

ericjan

Bericht door ericjan » 19 apr 2018, 14:54

peda schreef:

Religie staat voor de herverbinding met God of Oerbron ( Goddelijke ) . Globaal wordt door daarin gelovenden, aangenomen dat er tussen de mens en het Goddelijke "' iets "' mis is en dat herstel uit die misselijke situatie dringend nodig is. Over de te volgen weg van herstel, lopen de visies natuurlijk volledig uiteen. Alleen de a-theist/naturalist ziet geen gebrokenheid, bij hem/haar bestaat er immers geen Edele Afkomst van de mens, maar ontleent de mens zijn bestaan aan een qua bedoeling zinloos materieel proces. Vanuit jouw standpunt begrijp ik de ontkenning tussen religie en jouw juiste geloof. Maar voor mij, die de te beganen weg niet kent, bestaat die ontkenning niet.
Dus klopt het toch wat ik schreef:
Voor jou: Religie zonder geloof is mogelijk
voor mij: Geloof zonder religie is mogelijk
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.

Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB » 19 apr 2018, 20:32

ericjan schreef:
peda schreef:

Dus klopt het toch wat ik schreef:
Voor jou: Religie zonder geloof is mogelijk
voor mij: Geloof zonder religie is mogelijk
Als ik de Bijbel lees, staan bijv. de brieven van Paulus vol over samenkomsten, gemeente-zijn, e.d.
Dat valt (voor mij) allemaal onder de noemer "religie". Allemaal regels en voorschriften en grenzen die er op gericht zijn om de eenheid van de gelovigen en de ware leer te bewaren.
Zeggen dat je kunt geloven (daarbij doelend uiteraard op het christelijk geloof) zonder religie, is in mijn ogen hetzelfde als zeggen dat je kunt geloven zonder de Bijbel.
Ik denk dat dat uiteindelijk niet gaat werken.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 20 apr 2018, 13:18

Ik denk dat religie hier in het Westen vooral heeft geleid tot ongeïnteresseerdheid. Volgens mij zijn er niet zoveel mensen werkelijk atheïst. Dat wil zeggen dat ze actief poneren dat God niet bestaat. Door de ontwikkeling van de wetenschap en het zich verspreiden van de kennis daarvan, zijn steeds meer mensen ervan overtuigd dat veel van dat wat in de Bijbel is beschreven. afgezien van de geschiedkundige aspecten, nooit echt gebeurd is. Dat leidt bij de meeste mensen tot desinteresse, zou ik denken. Ze houden zich met religieuze vragen niet meer echt bezig.
Er is een aantal mensen die zich tot religieuze stromingen richten, vaak van oosterse oorsprong. En dan niet zozeer de oosterse godsdiensten, maar meer het oosterse wereldbeeld, dat je bijvoorbeeld ziet bij de yoga. Maar echt belijdende atheïsten? Die zijn er volgens mij niet zoveel.
Niemand heeft rechtstreeks toegang tot de waarheid.

Bonjour

Bericht door Bonjour » 20 apr 2018, 13:28

Zolderworm schreef:olgens mij zijn er niet zoveel mensen werkelijk atheïst. Dat wil zeggen dat ze actief poneren dat God niet bestaat.
Dat is wel een gekke definitie. Het naar buiten brengen van bepaalde opvattingen is iets anders dan een bepaalde overtuiging hebben.
Een christen in een moslim land die ervoor kiest naar buiten toe zich als moslim te gedragen, terwijl ie stiekem de Bijbel leest, is een christen, geen moslim.
Maar zoals ik al eerder zei, er zit een hele wereld tussen in een god geloven en absoluut in niets geloven. Vraag maar eens wie er in een ziel gelooft. Massa's. Lang niet alleen christenen of andere gelovigen. Nu kan een atheïst in een ziel geloven en dus nog steeds religieus zijn. Maar ik vind dat wel een dubieuze situatie. Waarschijnlijk is dat een gebrek in de definitie van atheïst.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 20 apr 2018, 13:40

Bonjour schreef:
Zolderworm schreef:olgens mij zijn er niet zoveel mensen werkelijk atheïst. Dat wil zeggen dat ze actief poneren dat God niet bestaat.
Dat is wel een gekke definitie. Het naar buiten brengen van bepaalde opvattingen is iets anders dan een bepaalde overtuiging hebben.
Een christen in een moslim land die ervoor kiest naar buiten toe zich als moslim te gedragen, terwijl ie stiekem de Bijbel leest, is een christen, geen moslim.
Nou laat ik dan zeggen: mensen die ertoe over zouden kunnen gaan hun atheïstische overtuiging actief te gaan poneren als zij daar zin in hebben.
Maar zoals ik al eerder zei, er zit een hele wereld tussen in een god geloven en absoluut in niets geloven. Vraag maar eens wie er in een ziel gelooft. Massa's. Lang niet alleen christenen of andere gelovigen. Nu kan een atheïst in een ziel geloven en dus nog steeds religieus zijn. Maar ik vind dat wel een dubieuze situatie. Waarschijnlijk is dat een gebrek in de definitie van atheïst.
Nou ja, je kunt ook een godsdienst hebben zonder God. Maar ik denk dat de definitie toch inhoudt: ervan overtuigd zijn dat er geen God bestaat. Daarnaast kun je dan best geloven in sprekende pannenlappen.
Niemand heeft rechtstreeks toegang tot de waarheid.

Bonjour

Bericht door Bonjour » 20 apr 2018, 14:24

Dan heb je dus een gelovige atheïst.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 20 apr 2018, 16:59

Zolderworm schreef:
Ik denk dat religie hier in het Westen vooral heeft geleid tot ongeïnteresseerdheid. Volgens mij zijn er niet zoveel mensen werkelijk atheïst. Dat wil zeggen dat ze actief poneren dat God niet bestaat. Door de ontwikkeling van de wetenschap en het zich verspreiden van de kennis daarvan, zijn steeds meer mensen ervan overtuigd dat veel van dat wat in de Bijbel is beschreven. afgezien van de geschiedkundige aspecten, nooit echt gebeurd is. Dat leidt bij de meeste mensen tot desinteresse, zou ik denken. Ze houden zich met religieuze vragen niet meer echt bezig.
Er is een aantal mensen die zich tot religieuze stromingen richten, vaak van oosterse oorsprong. En dan niet zozeer de oosterse godsdiensten, maar meer het oosterse wereldbeeld, dat je bijvoorbeeld ziet bij de yoga. Maar echt belijdende atheïsten? Die zijn er volgens mij niet zoveel.
Het boeddhisme is geen religie maar een levenswijze en Paulus noemde zelfs joden die zich weigerden te bekeren tot Christus ongelovigen. In zijn tijd waren dat altijd lieden van een bepaalde stroming, lijkend op wat wij nu kennen als het orthodoxe jodendom.

Wanneer je dezelfde definitie als Paulus hanteert om te bepalen wie een ongelovige is, dan wordt daarmee de religieuze jood bedoeld uit zijn tijd onder de wet van Mozes. De heidenen zijn nooit ongelovig genoemd door de apostel, dus het is speculeren om te bepalen wie de schoen past.

peda

Bericht door peda » 20 apr 2018, 17:08

Piebe Paulusma schreef:

Wanneer je dezelfde definitie als Paulus hanteert om te bepalen wie een ongelovige is, dan wordt daarmee de religieuze jood bedoeld uit zijn tijd onder de wet van Mozes. De heidenen zijn nooit ongelovig genoemd door de apostel, dus het is speculeren om te bepalen wie de schoen past.
Hallo Piebe,

Maar volgens ericjan vallen die ongelovige joden wel degelijk, als behorend tot het eeuwige verbondsvolk, zelfs zonder dat zij zich daarvan bewust zijn, onder het genade traject van Christus. Eind goed, al goed zo merk ik dan op.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 20 apr 2018, 17:16

peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:

Hallo Piebe,

Maar volgens ericjan vallen die ongelovige joden wel degelijk, als behorend tot het eeuwige verbondsvolk, zelfs zonder dat zij zich daarvan bewust zijn, onder het genade traject van Christus. Eind goed, al goed zo merk ik dan op.
Dat kan ik met de beste wil niet terugvinden in de brieven van Paulus, noch in de brieven van de andere apostelen en evangelisten. Johannes de Doper zei tegen het joodse volk:

'Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.' (Joh 3,36)

Degenen die zich lieten dopen door hem werden christenen en waren niet langer joden door hun bekering. Zie de joodse visie op het christendom. Misschien bedoelt Ericjan hen en noemt ze per abuis joden. ;)

peda

Bericht door peda » 20 apr 2018, 17:23

Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:

Hallo Piebe,

Dat kan ik met de beste wil niet terugvinden in de brieven van Paulus, noch in de brieven van de andere apostelen en evangelisten. Johannes de Doper zei tegen het joodse volk:

'Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.' (Joh 3,36)

Degenen die zich lieten dopen door hem werden christenen en waren niet langer joden door hun bekering. Zie de joodse visie op het christendom. Misschien bedoeld Ericjan hen en noemt ze per abuis joden. ;)
Neen, bij ericjan gaat het om het woord "' eeuwig "' in het verbond met het oude volk. Eeuwig, is eeuwig en geldt eeuwig voor diegenen die daaronder vallen. Een eeuwig verbond kan niet worden opgezegd door welke partij dan ook. Het nieuwe verbond voegt wel toe ( de genade van Christus ) , maar stelt het eeuwige oude niet buiten werking. Maar ericjan moet zijn theologie zelf verdedigen, dat is niet mijn opgave.

Plaats reactie