Wandelen als Jezus, het kan.

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Re: Wandelen als Jezus, het kan.

Berichtdoor Piebe Paulusma » 16 mei 2018, 08:30

Jeetje wat een verhaal, vooral dat gehuil!

Dank voor de beknopte versie!
'het geschenk verderft het hart.'

peda

Berichtdoor peda » 16 mei 2018, 09:13

Piebe Paulusma schreef:Jeetje wat een verhaal, vooral dat gehuil!

Gehuil is een probaat middel om een vorm van extase te bereiken. Je ziet het ook in de cultuur van het Midden-Oosten, terwijl het in Zuid-Europa ook niet geheel vreemd is. In onze omstreken kennen wij geen sterke huilcultuur, de calvinistische nuchterheid heeft hier meer het voortouw.

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 16 mei 2018, 09:20

peda schreef:

Gehuil is een probaat middel om een vorm van extase te bereiken. Je ziet het ook in de cultuur van het Midden-Oosten, terwijl het in Zuid-Europa ook niet geheel vreemd is. In onze omstreken kennen wij geen sterke huilcultuur, de calvinistische nuchterheid heeft hier meer het voortouw.

Klopt, alhoewel het calvinisme an sich ook om te huilen is. Een beroerder mentaliteit is nauwelijks denkbaar. Bij refo's draait alles om een GIGANTISCH zondebesef en waar zouden ze dat toch vandaan hebben? :w

Ik bedoel, als Jezus de zonden heeft weggenomen, hoe gaan christenen dan nog steeds gebukt onder een last? Ik kan daar niet bij en het stoort me ontzettend.

peda

Berichtdoor peda » 16 mei 2018, 09:43

Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:

Klopt, alhoewel het calvinisme an sich ook om te huilen is. Een beroerder mentaliteit is nauwelijks denkbaar. Bij refo's draait alles om een GIGANTISCH zondebesef en waar zouden ze dat toch vandaan hebben? :w

Ik bedoel, als Jezus de zonden heeft weggenomen, hoe gaan christenen dan nog steeds gebukt onder een last? Ik kan daar niet bij en het stoort me ontzettend.

Ik vermoed dat het ligt aan de definitie van "' wedergeboren"' die in refo kringen wordt gevolgd. Wedergeboren zijn betekent ten diepste zondeloos leven uit liefde voor Christus en dat is voor geen mens weggelegd. Paulus predikt dan wel het sole fide, dat bevrijdt van de wet, maar de refo ziet de combinatie van primair sole fide maar onmiddellijk gevolgd door een in hoge mate zondeloos omgaan met Christus. En dat laatste , het ethisch verantwoord leven in de ogen van Christus, levert het venijn. Een eeuwige worsteling met zich zelf voor per definitie onvolmaakten. Jouw theologie is veel mensvriendelijker. Hulde :flower1:

Zolderworm

Berichtdoor Zolderworm » 16 mei 2018, 09:50

peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:

Ik vermoed dat het ligt aan de definitie van "' wedergeboren"' die in refo kringen wordt gevolgd. Wedergeboren zijn betekent ten diepste zondeloos leven uit liefde voor Christus en dat is voor geen mens weggelegd. Paulus predikt dan wel het sole fide, dat bevrijdt van de wet, maar de refo ziet de combinatie van primair sole fide maar onmiddellijk gevolgd door een in hoge mate zondeloos omgaan met Christus. En dat laatste , het ethisch verantwoord leven in de ogen van Christus, levert het venijn. Een eeuwige worsteling met zich zelf voor per definitie onvolmaakten. Jouw theologie is veel mensvriendelijker. Hulde :flower1:

Het zondebesef zit ingebakken in de hersenen. Het zondebesef of het geweten is mijn inziens in de grond gewoon een hersenfunctie met als doel ons ertoe te dwingen ons te gedragen volgens de groepsnormen. In die zin hebben hogere dieren ook een geweten. Het is bijvoorbeeld voor apen die in het oerwoud in groepen leven, heel belangrijk zich te houden aan de groepsnormen, en daarmee door de groep geaccepteerd te worden als groepslid. Doet de individuele aap dit niet, dan wordt hij uit de groep gestoten. Echter in zijn eentje kan een aap niet overleven in de jungle. Zich houden aan de groepsnormen is voor de aap van levensbelang. Daarom beschermt zijn geweten hem hier. (Al zal je hier beter kunnen spreken van de "drang tot groepsgedrag" dan van geweten. De term geweten heeft vooral enkel betrekking op de mens.) Als zo'n aap de groepsnormen overtreedt, dan knaagt het geweten, met als doel zijn gedrag alsnog aan te passen bij de groepsnormen zodat hij door de groep beschermd blijft. Het geweten werkt hier met schuldgevoelens. Schuldgevoelens dienen ertoe het gedrag van de betreffende aap zodanig te corrigeren, dat hij door de groep geaccepteerd blijft.
Komt nog bij dat het voor zo'n groep apen ook van belang is om zich te houden aan de groepsnormen, omdat zo'n groep op zich alleen kan overleven als iedereen zich aan de groepsnormen houdt. Alleen dat gedrag maakt van de groep een eenheid die als eenheid kan overleven.

Bij de mens heeft het geweten precies dezelfde functie. Ik zie het geweten vooral als een onbewuste hersenfunctie. Freud noemde het het Ueber-ich.
Wat de bewuste mensen van het geweten ervaart zijn vooral spijt en schuldgevoelens. En die corrigeren vervolgens ons gedrag.
Sommige mensen hebben een stoornis in deze hersenfunctie. Zij hebben te weinig geweten of juist te veel. De laatste groep lijdt nog wel eens aan excessieve schuldgevoelens. Zij gaan gebukt onder irrationele schuldgevoelens.
Het geweten wordt op vroege leeftijd ingevuld door de opvoeders. Zij werpen hun normen en waarden in het geweten van het kind. Daarom kan je een kind op vroege leeftijd in principe vormen zoals je wilt. Een groot gevaar bijvoorbeeld bij IS-kinderen.

Calvinisten zijn dus feitelijk de slaaf van hun hersenen.
I hate being sexy. But somebody has to do it.

peda

Berichtdoor peda » 16 mei 2018, 10:07

Zolderworm schreef:Het zondebesef zit ingebakken in de hersenen. Het zondebesef of het geweten is mijn inziens in de grond gewoon een hersenfunctie met als doel ons ertoe te dwingen ons te gedragen volgens de groepsnormen. In die zin hebben hogere dieren ook een geweten. Het is bijvoorbeeld voor apen die in het oerwoud in groepen leven, heel belangrijk zich te houden aan de groepsnormen, en daarmee door de groep geaccepteerd te worden als groepslid. Doet de individuele aap dit niet, dan wordt hij uit de groep gestoten. Echter in zijn eentje kan een aap niet overleven in de jungle. Zich houden aan de groepsnormen is voor de aap van levensbelang. Daarom beschermt zijn geweten hem hier. (Al zal je hier beter kunnen spreken van de "drang tot groepsgedrag" dan van geweten. De term geweten heeft vooral enkel betrekking op de mens.) Als zo'n aap de groepsnormen overtreedt, dan knaagt het geweten, met als doel zijn gedrag alsnog aan te passen bij de groepsnormen zodat hij door de groep beschermd blijft. Het geweten werkt hier met schuldgevoelens. Schuldgevoelens dienen ertoe het gedrag van de betreffende aap zodanig te corrigeren, dat hij door de groep geaccepteerd blijft.
Komt nog bij dat het voor zo'n groep apen ook van belang is om zich te houden aan de groepsnormen, omdat zo'n groep op zich alleen kan overleven als iedereen zich aan de groepsnormen houdt. Alleen dat gedrag maakt van de groep een eenheid die als eenheid kan overleven.

Bij de mens heeft het geweten precies dezelfde functie. Ik zie het geweten vooral als een onbewuste hersenfunctie. Freud noemde het het Ueber-ich.
Wat de bewuste mensen van het geweten ervaart zijn vooral spijt en schuldgevoelens. En die corrigeren vervolgens ons gedrag.
Sommige mensen hebben een stoornis in deze hersenfunctie. Zij hebben te weinig geweten of juist te veel. De laatste groep lijdt nog wel eens aan excessieve schuldgevoelens. Zij gaan gebukt onder irrationele schuldgevoelens.
Het geweten wordt op vroege leeftijd ingevuld door de opvoeders. Zij werpen hun normen en waarden in het geweten van het kind. Daarom kan je een kind op vroege leeftijd in principe vormen zoals je wilt. Een groot gevaar bijvoorbeeld bij IS-kinderen.

Het verschil met de wedergeborenen en jou is de kijk op de '' zetel '' van het geweten. Jij ziet het als hersenfunctie, de wedergeborenen als essentieel "' deel "' van de door God geschapen ziel. Bij de wedergeborenen gedraagt de ziel zich niet zoals God dat wil. Dat is de zonde, het afwijzen van de door God Vastgestelde Waarden en Normen. Van Lommel zag ook de hersenen van de mens als een zuivere stoffelijke zender en ontvanger, terwijl het dominante bewustzijn bij hem Buiten de hersenen is gelegen. Jij volgt meer de gedachten van Swaab en ik zit daar ook dicht in de buurt. In wezen zijn de beide gedachterichtingen over ziel-geweten-zonde, totaal verschillend en elkaar nergens rakend. Theologie versus neurologische wetenschap.

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 16 mei 2018, 11:04

peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:

Refo's roepen zoveel, maar nergens staat dat christenen perfect moeten zijn. Bovendien mogen we aannemen dat tenminste de twaalf apostelen leefden zoals het Christus welgevallig is en zelfs zij waren niet perfect en zondeloos. Denk aan Petrus die Jezus verloochende en later weigerde met de heidenen te eten (dus huichelde) en niet had begrepen dat Jezus alle voedsel had gereinigd (Mar 7). Kortom, christenen hoeven geen Christus te zijn om te leven zoals het betamelijk is. Natuurlijk heeft een christen een hekel aan onrecht, maar geen mens is perfect en zeker de christen niet. En dat hoeft ook niet!

'Wees niet al te rechtvaardig, en houd uzelven niet al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen? (Pred 7,16)

Toen het protestantisme ontstond werden joodse geleerden gevraagd te helpen met het vertalen van het OT en de geruchten deden al snel de ronde dat deze nieuw leer waarbij het zondebesef centraal staat een joodse samenzwering was. En gezien bij beide religies alles draait om de zonde kan ik niet anders dan de mogelijkheid open houden. Het ware christendom draait juist NIET om de zonde, want die is vergeven en vergeten door het offer van Christus.

peda

Berichtdoor peda » 16 mei 2018, 12:12

Piebe Paulusma schreef:Refo's roepen zoveel, maar nergens staat dat christenen perfect moeten zijn. Bovendien mogen we aannemen dat tenminste de twaalf apostelen leefden zoals het Christus welgevallig is en zelfs zij waren niet perfect en zondeloos. Denk aan Petrus die Jezus verloochende en later weigerde met de heidenen te eten (dus huichelde) en niet had begrepen dat Jezus alle voedsel had gereinigd (Mar 7). Kortom, christenen hoeven geen Christus te zijn om te leven zoals het betamelijk is. Natuurlijk heeft een christen een hekel aan onrecht, maar geen mens is perfect en zeker de christen niet. En dat hoeft ook niet!

'Wees niet al te rechtvaardig, en houd uzelven niet al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen? (Pred 7,16)

Toen het protestantisme ontstond werden joodse geleerden gevraagd te helpen met het vertalen van het OT en de geruchten deden al snel de ronde dat deze nieuw leer waarbij het zondebesef centraal staat een joodse samenzwering was. En gezien bij beide religies alles draait om de zonde kan ik niet anders dan de mogelijkheid open houden. Het ware christendom draait juist NIET om de zonde, want die is vergeven en vergeten door het offer van Christus.

Hallo Piebe,

Ik merkte reeds op dat jouw theologie veel mensvriendelijker is als die van de refo's waar de zondigheid van de mens kolossaal uitvergroot wordt. Daarom ook de selecte kleine groep van wedergeborenen die zeker weten in aanmerking te komen voor het persoonlijk genadetraject richting Heil.
Zeker-weters voor wat betreft de absolute juistheid van hun leer aangaande God.

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 16 mei 2018, 14:59

Ja klopt, Peda, ik wilde slechts nog even een kleine aanvulling schrijven betreffende mijn visie op de gereformeerde leer en traditie. Afkomstig uit een gereformeerd dorp is er weinig dat voor mij verborgen is betreffende deze stroming. Naastenliefde was opgewacht worden na schooltijd en een pak op je donder krijgen van een grotere jongen. Als ze in de gaten hadden dat je geen grotere broer had om je te beschermen was je een makkelijk doelwit. Ze konden je afrossen en je knikkers stelen zonder represailles. Dit liet ik lang over me heenkomen tot ik besloot terug te slaan en toen had ik het gedaan en was ik een vechtersbaas. :lol:

pyro

Berichtdoor pyro » 17 mei 2018, 10:04

peda schreef:Hallo pyro,

Ik kan mij goed voorstellen dat jij het wonder als gelovige zo beziet als door jou weergegeven. Een voor-aankondiging van de nieuwe aarde. De nieuwe aarde is natuurlijk gezien vanuit de huidige chaos toestand een immens wonder. Vanuit jouw gelovige optiek heeft deze gedachte zeker theologisch hand en voet. Dat ik persoonlijk buitengewoon sceptisch sta tegenover wonderen, is hierbij niet van belang.

Nou ja, niet van belang? Het is vooral zoeken naar een aanknopingspunt, waarbij we ook bedacht moeten zijn op botsende wereldbeelden. In de evangelieën zie je dat dat met gelijkenissen wordt aangepakt, vertrouwde beelden uit de 'gewone' wereld die een andere betekenis krijgen die je wereldbeeld kan veranderen. Zonder dat er meteen een enorme lading mee gemoeid is.
peda schreef:Maar jij hebt gelijk met de constatering dat de hier optredende forum leden geen wonder volgers zijn. Voor mij persoonlijk staan wonderervaringen heel ver weg van hoe ik de realiteit beleef en dat is een wereld waar de natuurwetten heersen en God Zelve zich niet toont. Dat neemt niet weg dat ik wel degelijk flinke interesse heb voor toelichtingen zoals door jou gegeven. Jij beweegt je binnen de theologie en theologie boeit mij nu eenmaal zeer.

Niet alleen theologie, ik houd in mijn denken ook ruimte voor mogelijke natuurwetten die gegeven de huidige stand van menselijk weten gewoon nog niet goed gekend cq doorgrond worden. Een rasechte scepticus gaat typischerwijs smalend reageren als je met zulke ideëen op de proppen komt, zal het verwerpen als 'pseudo wetenschap' etc. Terwijl vanuit mijn referentiekader zo'n houding eerder als kortzichtig overkomt. :|
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

peda

Berichtdoor peda » 17 mei 2018, 12:03

pyro schreef:

Ik kan mij goed voorstellen dat jij het wonder als gelovige zo beziet als door jou weergegeven. Een voor-aankondiging van de nieuwe aarde. De nieuwe aarde is natuurlijk gezien vanuit de huidige chaos toestand een immens wonder. Vanuit jouw gelovige optiek heeft deze gedachte zeker theologisch hand en voet. Dat ik persoonlijk buitengewoon sceptisch sta tegenover wonderen, is hierbij niet van belang.

Nou ja, niet van belang? Het is vooral zoeken naar een aanknopingspunt, waarbij we ook bedacht moeten zijn op botsende wereldbeelden. In de evangelieën zie je dat dat met gelijkenissen wordt aangepakt, vertrouwde beelden uit de 'gewone' wereld die een andere betekenis krijgen die je wereldbeeld kan veranderen. Zonder dat er meteen een enorme lading mee gemoeid is.
peda schreef:Maar jij hebt gelijk met de constatering dat de hier optredende forum leden geen wonder volgers zijn. Voor mij persoonlijk staan wonderervaringen heel ver weg van hoe ik de realiteit beleef en dat is een wereld waar de natuurwetten heersen en God Zelve zich niet toont. Dat neemt niet weg dat ik wel degelijk flinke interesse heb voor toelichtingen zoals door jou gegeven. Jij beweegt je binnen de theologie en theologie boeit mij nu eenmaal zeer.

Niet alleen theologie, ik houd in mijn denken ook ruimte voor mogelijke natuurwetten die gegeven de huidige stand van menselijk weten gewoon nog niet goed gekend cq doorgrond worden. Een rasechte scepticus gaat typischerwijs smalend reageren als je met zulke ideëen op de proppen komt, zal het verwerpen als 'pseudo wetenschap' etc. Terwijl vanuit mijn referentiekader zo'n houding eerder als kortzichtig overkomt. :|

Hallo pyro,

Natuurwetten en handelen van God zijn in mijn ogen niet met elkaar te verbinden. God handelt niet binnen de natuurwet. Een Wonder noem ik nu juist het ( tijdelijk en plaatselijk ) buiten werking zetten van de natuurwet. Of dat op onze aarde ooit gebeurt of gebeurd is, is het domein van geloof. God gaat in mijn ogen vooraf aan de natuurwet en is dus geen toepasser van de natuurwet, dat laatste zie ik in de vorm van "' techniek = toegepaste wetenschap'", áls het domein van de mens. Mocht er in de toekomst een nieuwe of uitgebreidere natuurwet worden ontdekt, waardoor een thans nog als Wonder geldend fenomeen, op natuurlijke wijze wordt verklaard, verdwijnt opnieuw een stukje "' Zichtbaarheid "' van God. De God van de Gaten. Pseudo-wetenschap bedrijven, is in mijn ogen je niet houden aan de wetenschappelijke methode, maar dan ontdek je ook geen natuurwetten.

pyro

Berichtdoor pyro » 17 mei 2018, 13:46

Natuurwetten en handelen van God zijn in mijn ogen niet met elkaar te verbinden. God handelt niet binnen de natuurwet. Een Wonder noem ik nu juist het ( tijdelijk en plaatselijk ) buiten werking zetten van de natuurwet. Of dat op onze aarde ooit gebeurt of gebeurd is, is het domein van geloof. God gaat in mijn ogen vooraf aan de natuurwet en is dus geen toepasser van de natuurwet, dat laatste zie ik in de vorm van "' techniek = toegepaste wetenschap'", áls het domein van de mens. Mocht er in de toekomst een nieuwe of uitgebreidere natuurwet worden ontdekt, waardoor een thans nog als Wonder geldend fenomeen, op natuurlijke wijze wordt verklaard, verdwijnt opnieuw een stukje "' Zichtbaarheid "' van God. De God van de Gaten. Pseudo-wetenschap bedrijven, is in mijn ogen je niet houden aan de wetenschappelijke methode, maar dan ontdek je ook geen natuurwetten.

Een mooie illustratie geef je hier hoe denkkaders van elkaar kunnen verschillen!
Ik houd het voor heel wel mogelijk dat de geneeswijze die we als een 'wonder' kennen, nog eens natuurwetenschappelijk beter begrepen zal worden dan nu het geval is. Houd wel in gedachten dat mijn definitie van een wonder niet is, het tijdelijk en plaatselijk buiten werking stellen van natuurwetten. Het gaat in mijn visie om het herstellen van een natuurlijke orde die, over het geheel genomen, in onze wereld verbroken is. Een orde bovendien die harmonie brengt, lichamelijk, in omstandigheden, maar in ieder geval in geestelijke zin als een stukje persoonlijke betekenis, zingeving voor de betrokkene(n). Een voorproefje van een toekomst die in de bijbel het koninkrijk van God, cq de nieuwe aarde wordt genoemd.
Onze bekende natuurwetten worden door een wonder overruled door iets anders, wat best eens zijn eigen wetmatigheden zou kunnen hebben.
Of, en in hoeverre, je die wetmatigheden met onze huidige wetenschappelijke methode kunt bevatten, is een open vraag. Niet ten volle, vermoed ik, omdat m.i. niet ieder verschijnsel even geschikt is in termen van verklarende mechanismen te worden gevat of gemanipuleerd.
Intussen ben ik met je eens dat God voorafgaat aan zowel 'natuurwetten' als wonderen. Wat ook de reden is dat ik niet zo zit met die 'gaten'.

peda

Berichtdoor peda » 17 mei 2018, 14:06

pyro schreef:Een mooie illustratie geef je hier hoe denkkaders van elkaar kunnen verschillen!
Ik houd het voor heel wel mogelijk dat de geneeswijze die we als een 'wonder' kennen, nog eens natuurwetenschappelijk beter begrepen zal worden dan nu het geval is. Houd wel in gedachten dat mijn definitie van een wonder niet is, het tijdelijk en plaatselijk buiten werking stellen van natuurwetten. Het gaat in mijn visie om het herstellen van een natuurlijke orde die, over het geheel genomen, in onze wereld verbroken is. Een orde bovendien die harmonie brengt, lichamelijk, in omstandigheden, maar in ieder geval in geestelijke zin als een stukje persoonlijke betekenis, zingeving voor de betrokkene(n). Een voorproefje van een toekomst die in de bijbel het koninkrijk van God, cq de nieuwe aarde wordt genoemd.
Onze bekende natuurwetten worden door een wonder overruled door iets anders, wat best eens zijn eigen wetmatigheden zou kunnen hebben.
Of, en in hoeverre, je die wetmatigheden met onze huidige wetenschappelijke methode kunt bevatten, is een open vraag. Niet ten volle, vermoed ik, omdat m.i. niet ieder verschijnsel even geschikt is in termen van verklarende mechanismen te worden gevat of gemanipuleerd.
Intussen ben ik met je eens dat God voorafgaat aan zowel 'natuurwetten' als wonderen. Wat ook de reden is dat ik niet zo zit met die 'gaten'.

Hallo pyro,

Een interessante doordenking. Is de in de bijbel genoemde nieuwe aarde fysiek mogelijk bij handhaving van de bestaande natuurwetten, of betekent een nieuwe schepping ook nieuwe natuurwetten. Dat laatste is mijn basis gedachte. Een nieuwe aarde betekent in mijn optiek een geheel nieuwe kosmos waar geheel nieuwe natuurwetten zullen gaan gelden. Elke vergelijking met de huidige aarde is dan verdwenen. Het begint reeds met de gedachte aan het nieuwe stoffelijke lichaam. Is dit lichaam onderworpen aan de wet van de zwaartekracht? Indien ja moet je ook met het nieuwe lichaam oppassen met vallen. Zo kun je doorgaan met veel voorbeelden waar het handhaven van de geldige huidige natuurwetten een ernstige belemmering oplevert voor een nieuwe ideale schepping. Wil je wetenschap en nieuwe ideale aarde serieus nemen, moet je in mijn optiek wel uitwijken naar een totaal nieuwe kosmos. Alle onder de huidige natuurwetten optredende natuurlijke chaos fenomenen, moeten uitgeschakeld zijn.

callista
Man/Vrouw: V

Berichtdoor callista » 17 mei 2018, 14:12

Volgens mij kan "een nieuwe aarde" alleen maar metaforisch opgevat worden....
Dat letterlijk opvatten is in mijn optiek ondenkbaar.....

pyro

Berichtdoor pyro » 17 mei 2018, 14:35

Een interessante doordenking. Is de in de bijbel genoemde nieuwe aarde fysiek mogelijk bij handhaving van de bestaande natuurwetten, of betekent een nieuwe schepping ook nieuwe natuurwetten. Dat laatste is mijn basis gedachte. Een nieuwe aarde betekent in mijn optiek een geheel nieuwe kosmos waar geheel nieuwe natuurwetten zullen gaan gelden. Elke vergelijking met de huidige aarde is dan verdwenen. Het begint reeds met de gedachte aan het nieuwe stoffelijke lichaam. Is dit lichaam onderworpen aan de wet van de zwaartekracht? Indien ja moet je ook met het nieuwe lichaam oppassen met vallen. Zo kun je doorgaan met veel voorbeelden waar het handhaven van de geldige huidige natuurwetten een ernstige belemmering oplevert voor een nieuwe ideale schepping. Wil je wetenschap en nieuwe ideale aarde serieus nemen, moet je in mijn optiek wel uitwijken naar een totaal nieuwe kosmos. Alle onder de huidige natuurwetten optredende natuurlijke chaos fenomenen, moeten uitgeschakeld zijn.

Eigenlijk denk ik zelf vooral richting harmonie, gerechtigheid, onbaatzuchtige liefde (jegens naaste, natuur, milieu enz.), en allerlei vormen van genezing en heelwording die van zulk herstel van gebrokenheid het gevolg kan zijn. Weet je, ergens denk ik dat er kennis bestaat die voor de mensheid nog niet beschikbaar is, die nog verborgen wordt om ons te beschermen. Kennis die zo gevaarlijk is dat de mensheid hem in onze huidige staat nog niet kan hanteren. Een soort wetmatigheid die kennis omtrent bewustzijn reguleert.
Onder de juiste voorwaarden komt dat potentieel natuurlijk allemaal beschikbaar...
Ik geef het verband tussen 'oude' en 'nieuwe' schepping dus niet zomaar gewonnen.
Laatst gewijzigd door pyro op 17 mei 2018, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

pyro

Berichtdoor pyro » 17 mei 2018, 14:38

callista schreef:Volgens mij kan "een nieuwe aarde" alleen maar metaforisch opgevat worden....

Het is natuurlijk altijd moeilijk je iets voor te stellen wat er nog niet is. Zoals een wereldorde waarin niet alles ondergeschikt wordt gemaakt aan economische wetmatigheid, maar aan het hoogste goed van het grote geheel om het zo maar eens te verwoorden. :geek:

Piebe Paulusma

Berichtdoor Piebe Paulusma » 17 mei 2018, 15:35

callista schreef:Volgens mij kan "een nieuwe aarde" alleen maar metaforisch opgevat worden....

Dat lijkt mij ook. De nieuwe aarde is dan ook het nieuwe verbond.

peda

Berichtdoor peda » 17 mei 2018, 16:27

pyro schreef:
Eigenlijk denk ik zelf vooral richting harmonie, gerechtigheid, onbaatzuchtige liefde (jegens naaste, natuur, milieu enz.), en allerlei vormen van genezing en heelwording die van zulk herstel van gebrokenheid het gevolg kan zijn. Weet je, ergens denk ik dat er kennis bestaat die voor de mensheid nog niet beschikbaar is, die nog verborgen wordt om ons te beschermen. Kennis die zo gevaarlijk is dat de mensheid hem in onze huidige staat nog niet kan hanteren. Een soort wetmatigheid die kennis omtrent bewustzijn reguleert.
Onder de juiste voorwaarden komt dat potentieel natuurlijk allemaal beschikbaar...
Ik geef het verband tussen 'oude' en 'nieuwe' schepping dus niet zomaar gewonnen.

Wanneer je de ex-nihilo gedachte serieus neemt dan bestaat er een relatie tussen bewustzijn ( God ) en energie/materie ( de stof ) . Hoe die eventuele relatie ( formules ) er uit ziet is onbekend. Zelf ben ik van mening dat natuurwetten de eigenschappen van de kosmos vertegenwoordigen, dat wil zeggen dat wanneer er een verandering in de natuurwetten komt, er een andere kosmos mee samenvalt. Gebrokenheid oplossen binnen de natuurwetten, daar geloof ik niet in. Een andere kosmos, een andere aarde dat past beter in mijn voorstelling. Vergeet niet dat ten tijde van het opkomen van gedachten over een nieuwe aarde, de wetenschappelijke kennis inzake de natuurwetten zeer beperkt was. Theologisch zie ik ook helemaal niet waarom de gedachte aan een nieuwe aarde zich zou beperken tot een aarde nieuwe stijl binnen de huidige immens grote ( chaos ) kosmos van onvoorstelbare afmeting. De bestaande kosmos is nagenoeg overal volstrekt onveilig/ongeschikt voor biologisch leven ( chaos ). Ook het super-weten , waar jij naar verwijst, hoeft niet te betekenen dat de mens ooit natuurwetten kan breken en zich buiten de kosmos gaat bewegen. Het kan ook leiden naar super-techniek binnen de bestaande eigenschappen. Kortom een nieuwe aarde is voor mij verbonden met nieuwe natuurwetten, dus volledig Onkenbaar voor de thans levende mens ( gelovige ). Zo zie ik God persoonlijk ook als Alles Totaal Overstijgend ( Der Ganz Andere ) , maar de nadruk ligt natuurlijk op persoonlijk. Als er geen oude Openbaringen ter beschikking stonden, dan zouden in de huidige tijd er geen of geheel andere Openbaringen het licht gezien hebben, zo is mijn persoonlijke indruk. Dank zij God in het ( zeer oude ) verleden, hebben een aantal onder ons, een God in het heden. Maar vele anderen hebben de "' oude "' God weer verlaten omdat Hij niet meegroeit met de ontwikkeling van kennis. Cést la vie. :!:

Zolderworm

Berichtdoor Zolderworm » 17 mei 2018, 21:47

peda schreef:
Zolderworm schreef:Het zondebesef zit ingebakken in de hersenen. Het zondebesef of het geweten is mijn inziens in de grond gewoon een hersenfunctie met als doel ons ertoe te dwingen ons te gedragen volgens de groepsnormen. In die zin hebben hogere dieren ook een geweten. Het is bijvoorbeeld voor apen die in het oerwoud in groepen leven, heel belangrijk zich te houden aan de groepsnormen, en daarmee door de groep geaccepteerd te worden als groepslid. Doet de individuele aap dit niet, dan wordt hij uit de groep gestoten. Echter in zijn eentje kan een aap niet overleven in de jungle. Zich houden aan de groepsnormen is voor de aap van levensbelang. Daarom beschermt zijn geweten hem hier. (Al zal je hier beter kunnen spreken van de "drang tot groepsgedrag" dan van geweten. De term geweten heeft vooral enkel betrekking op de mens.) Als zo'n aap de groepsnormen overtreedt, dan knaagt het geweten, met als doel zijn gedrag alsnog aan te passen bij de groepsnormen zodat hij door de groep beschermd blijft. Het geweten werkt hier met schuldgevoelens. Schuldgevoelens dienen ertoe het gedrag van de betreffende aap zodanig te corrigeren, dat hij door de groep geaccepteerd blijft.

Het verschil met de wedergeborenen en jou is de kijk op de '' zetel '' van het geweten. Jij ziet het als hersenfunctie, de wedergeborenen als essentieel "' deel "' van de door God geschapen ziel. Bij de wedergeborenen gedraagt de ziel zich niet zoals God dat wil. Dat is de zonde, het afwijzen van de door God Vastgestelde Waarden en Normen. Van Lommel zag ook de hersenen van de mens als een zuivere stoffelijke zender en ontvanger, terwijl het dominante bewustzijn bij hem Buiten de hersenen is gelegen. Jij volgt meer de gedachten van Swaab en ik zit daar ook dicht in de buurt. In wezen zijn de beide gedachterichtingen over ziel-geweten-zonde, totaal verschillend en elkaar nergens rakend. Theologie versus neurologische wetenschap.

Ik denk niet dat God waarden en normen vaststelt, maar louter en alleen de liefde. Ik volg zeker niet Swaab, maar veeleer Van Lommel. De hersenen zijn een tussen-middel, een soort radio, maar het programma vinden we in de astrale/mentale wereld. Zo ook ons instincten-programma. De hersenen vertalen dit programma naar de stoffelijke werkelijkheid. En dat geeft ons de suggestie dat ze in de stoffelijke werkelijkheid (hersenen) hun oorsprong vinden. Dat ik ze beschrijf als gelegen in de stoffelijk hersenen, doe ik om het niet al te ingewikkeld te maken.
Indien de hersenen beschadigd zijn, kunnen we geen contact, of geen volledig contact, meer maken met de in de astrale/mentale wereld gelegen instincten-inhouden of met een deel daarvan. Daarom lijkt het alsof de hersenen de bron zijn.
Iemand die gewetenloos is bijvoorbeeld maakt geen contact meer met die instincten-inhouden die zorgen voor impulsen van altruïsme en liefdevolle zorg.
Wedergeboren is volgens mij niemand op Aarde. Het vraagt een zeer intensief en ingrijpend proces van transformatie, waarmee we werkelijk los komen van de zonde, of ervan bevrijd worden. Namelijk los van de instincten-inhouden in de astrale/mentale wereld.
I hate being sexy. But somebody has to do it.

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 18 mei 2018, 10:59

Zolderworm schreef:De hersenen zijn een tussen-middel, een soort radio, maar het programma vinden we in de astrale/mentale wereld.

En de transistoren in je PC, maken die ook contact met een astrale/mentale wereld?
En kan je aangeven waar in de hersenen deze ontvangertjes zitten? En hoe het komt dat ik wel mijn eigen signalen opvang en niet die van iemand anders. Ja er zijn mensen die andermans signalen claimen op te vangen, doch deze komen niet door testen heen.

Dit is de state-of-the-art met digitale componenten. Gewoon stoffelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=D5VN56jQMWM

pyro

Berichtdoor pyro » 18 mei 2018, 11:34

pyro schreef:Eigenlijk denk ik zelf vooral richting harmonie, gerechtigheid, onbaatzuchtige liefde (jegens naaste, natuur, milieu enz.), en allerlei vormen van genezing en heelwording die van zulk herstel van gebrokenheid het gevolg kan zijn. Weet je, ergens denk ik dat er kennis bestaat die voor de mensheid nog niet beschikbaar is, die nog verborgen wordt om ons te beschermen. Kennis die zo gevaarlijk is dat de mensheid hem in onze huidige staat nog niet kan hanteren. Een soort wetmatigheid die kennis omtrent bewustzijn reguleert.

peda schreef:Wanneer je de ex-nihilo gedachte serieus neemt dan bestaat er een relatie tussen bewustzijn ( God ) en energie/materie ( de stof ). Hoe die eventuele relatie ( formules ) er uit ziet is onbekend.

Ok, zij het dat ik daar niet per se de ex-nihilo gedachte voor nodig heb. Ik denk bij scheppen vooral aan creativiteit als relaterend element tussen bewustzijn en materie. Datgene wat een kunstenaar in de materie heeft gemaakt, drukt iets uit en brengt iets over van het bewustzijn waarmee dat is gebeurd. *Hoe*, met welke techniek die kunstenaar dan te werk is gegaan, dat is het geheim van de smid om het zo maar eens te zeggen.

Je zou het bijbelse scheppingsverhaal kunnen lezen als universele creativiteit aan het werk - heel goed vergelijkbaar of eigenlijk gewoon analoog aan onze eigen menselijke creatieve scheppingsdrang. Zo is het ook inzichtelijker waarom je met formules niet zo ver komt. Kunst berust immers op andere grondslagen dan wetenschap.

peda schreef: Zelf ben ik van mening dat natuurwetten de eigenschappen van de kosmos vertegenwoordigen, dat wil zeggen dat wanneer er een verandering in de natuurwetten komt, er een andere kosmos mee samenvalt. Gebrokenheid oplossen binnen de natuurwetten, daar geloof ik niet in. Een andere kosmos, een andere aarde dat past beter in mijn voorstelling. Vergeet niet dat ten tijde van het opkomen van gedachten over een nieuwe aarde, de wetenschappelijke kennis inzake de natuurwetten zeer beperkt was.

Mwah. Een 'natuurwet' in wetenschappelijke zin is een statistisch gegeven, laten we dat niet verabsoluteren. Ons begrip van die 'wetten' kan veranderen als er dieper inzicht komt in de aard van verschijnselen. Ik zie dan ook niet zozeer een verandering van wetten, maar veranderingen in ons bewustzijn. Onze kennis is nu ook nog aan alle kanten beperkt. Ik zoek de nieuwe aarde toch in een andere richting dan: Iemand formuleert even een andere set natuurwetten.

Theologisch zie ik ook helemaal niet waarom de gedachte aan een nieuwe aarde zich zou beperken tot een aarde nieuwe stijl binnen de huidige immens grote ( chaos ) kosmos van onvoorstelbare afmeting. De bestaande kosmos is nagenoeg overal volstrekt onveilig/ongeschikt voor biologisch leven ( chaos ). Ook het super-weten , waar jij naar verwijst, hoeft niet te betekenen dat de mens ooit natuurwetten kan breken en zich buiten de kosmos gaat bewegen. Het kan ook leiden naar super-techniek binnen de bestaande eigenschappen. Kortom een nieuwe aarde is voor mij verbonden met nieuwe natuurwetten, dus volledig Onkenbaar voor de thans levende mens ( gelovige ). Zo zie ik God persoonlijk ook als Alles Totaal Overstijgend ( Der Ganz Andere ) , maar de nadruk ligt natuurlijk op persoonlijk. Als er geen oude Openbaringen ter beschikking stonden, dan zouden in de huidige tijd er geen of geheel andere Openbaringen het licht gezien hebben, zo is mijn persoonlijke indruk. Dank zij God in het ( zeer oude ) verleden, hebben een aantal onder ons, een God in het heden. Maar vele anderen hebben de "' oude "' God weer verlaten omdat Hij niet meegroeit met de ontwikkeling van kennis. Cést la vie. :!:

Mensen die God verlaten hebben vaak een godsbeeld dat niet meegroeit met hun persoonlijke / spirituele ontwikkeling. Dan wordt 'god' als zeer kinderlijk ervaren. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo, Godsbesef kan zich ook ontwikkelen en verdiepen.
'Super-weten' zoals jij het noemt heeft voor mij niet te maken met het breken van wetmatigheden, maar ik denk eerder aan het overrulen van op zich geldige wetmatigheden door iets anders, zeg maar een wetmatigheid van een hogere orde. Een 'wonder' doet zoiets op kleine persoonlijke schaal, op de nieuwe aarde is het 'wonder' als hogere wetmatigheid de 'normale' orde. Althans, zo zie ik dat zo'n beetje voor me :|

peda

Berichtdoor peda » 18 mei 2018, 16:53

pyro schreef:Ok, zij het dat ik daar niet per se de ex-nihilo gedachte voor nodig heb. Ik denk bij scheppen vooral aan creativiteit als relaterend element tussen bewustzijn en materie. Datgene wat een kunstenaar in de materie heeft gemaakt, drukt iets uit en brengt iets over van het bewustzijn waarmee dat is gebeurd. *Hoe*, met welke techniek die kunstenaar dan te werk is gegaan, dat is het geheim van de smid om het zo maar eens te zeggen.

Mwah. Een 'natuurwet' in wetenschappelijke zin is een statistisch gegeven, laten we dat niet verabsoluteren. Ons begrip van die 'wetten' kan veranderen als er dieper inzicht komt in de aard van verschijnselen. Ik zie dan ook niet zozeer een verandering van wetten, maar veranderingen in ons bewustzijn. Onze kennis is nu ook nog aan alle kanten beperkt. Ik zoek de nieuwe aarde toch in een andere richting dan: Iemand formuleert even een andere set natuurwetten.

Mensen die God verlaten hebben vaak een godsbeeld dat niet meegroeit met hun persoonlijke / spirituele ontwikkeling. Dan wordt 'god' als zeer kinderlijk ervaren. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo, Godsbesef kan zich ook ontwikkelen en verdiepen.
'Super-weten' zoals jij het noemt heeft voor mij niet te maken met het breken van wetmatigheden, maar ik denk eerder aan het overrulen van op zich geldige wetmatigheden door iets anders, zeg maar een wetmatigheid van een hogere orde. Een 'wonder' doet zoiets op kleine persoonlijke schaal, op de nieuwe aarde is het 'wonder' als hogere wetmatigheid de 'normale' orde. Althans, zo zie ik dat zo'n beetje voor me :|

Hallo pyro,

God die als createur in bestaande energie-materie vormen te werk gaat, botst volgens de theologie met het probleem kwaad. De schepping ex nihilo is vanaf den beginnen gevrijwaard van kwaad, wat bij een "' ordening "' door God van bestaande materie Niet het geval behoeft te zijn.
Wij beiden kijken anders aan tegen de "' kracht "' van de natuurwetten, de eigenschappen van de kosmos. Jij ziet de mogelijkheid van een Overkoepelende Natuurwet, die de ontdekte natuurwetten hun inhoud geeft. Bij jou daarom de mogelijkheid om binnen de huidige Hoofdstructuur tot een nieuwe aarde te komen. Ik zie dit met de huidige wetenschappelijke kennis als niet mogelijk. Vandaar mijn credo een nieuwe aarde, nieuwe natuurwetten, een nieuwe kosmos. Of de profeet met zijn nieuwe aarde gedachte ook een nieuwe kosmos in het vizier had, bij zijn stand van weten, dat vulle een ieder maar zelf in.

peda

Berichtdoor peda » 18 mei 2018, 19:02

Bonjour schreef:
Zolderworm schreef:De hersenen zijn een tussen-middel, een soort radio, maar het programma vinden we in de astrale/mentale wereld.

En de transistoren in je PC, maken die ook contact met een astrale/mentale wereld?
En kan je aangeven waar in de hersenen deze ontvangertjes zitten? En hoe het komt dat ik wel mijn eigen signalen opvang en niet die van iemand anders. Ja er zijn mensen die andermans signalen claimen op te vangen, doch deze komen niet door testen heen.

Dit is de state-of-the-art met digitale componenten. Gewoon stoffelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=D5VN56jQMWM

Als wij wisten waar in de hersenen de eventuele zender/ontvanger zit, als centrale eenheid of als netwerk-structuur dan was op slag de meta-fysica verbonden met de fysica. Helaas is de vraag met het weten per heden niet te beantwoorden. Godsvonk, ziel of het numineuze onttrekt zich aan de directe waarneming.

Bonjour

Berichtdoor Bonjour » 18 mei 2018, 20:54

peda schreef:Als wij wisten waar in de hersenen de eventuele zender/ontvanger zit, als centrale eenheid of als netwerk-structuur dan was op slag de meta-fysica verbonden met de fysica. Helaas is de vraag met het weten per heden niet te beantwoorden. Godsvonk, ziel of het numineuze onttrekt zich aan de directe waarneming.

In ieder geval is het niet één zender/ontvanger, het moeten er miljarden zijn. Want bij elk stukje hersenen dat stuk gaat, verdwijnt een specifiek deel van de hersenfunctie. We kunnen meten welke delen wanneer actief zijn. Alle wetenschappers denken dat dat zenuwcellen zijn die beslissingen nemen, maar volgens Zolderworm zijn dat zender/ontvangers.
Maar ik heb niet genoeg verstand van de werking van de zenuwcel. Ik weet dat ze signalen verwerken en nieuwe produceren. Ik weet dat de werking van de hersenen mede afhangt van de bouw van nieuwe verbindingen. Maar niet hoe het ding precies intern werkt. Ik denk niemand op dit forum. Ik denk dat Zolderworm een gap gevonden heeft waar ie nog een zender/ontvanger in kan plaatsen.
Maar gezien de signalen die verwerkt en opgewekt worden, de vergelijking met transistoren. Heel simpel, heel voorspelbaar. Signaaltje erin, signaaltje eruit. Maar kijk eens wat een groep transistoren doet. Die maken een afspraak voor je bij de kapper. Waarom hebben transistoren geen zender/ontvangers nodig?

peda

Berichtdoor peda » 19 mei 2018, 10:29

Bonjour schreef:
peda schreef:Als wij wisten waar in de hersenen de eventuele zender/ontvanger zit, als centrale eenheid of als netwerk-structuur dan was op slag de meta-fysica verbonden met de fysica. Helaas is de vraag met het weten per heden niet te beantwoorden. Godsvonk, ziel of het numineuze onttrekt zich aan de directe waarneming.

In ieder geval is het niet één zender/ontvanger, het moeten er miljarden zijn. Want bij elk stukje hersenen dat stuk gaat, verdwijnt een specifiek deel van de hersenfunctie. We kunnen meten welke delen wanneer actief zijn. Alle wetenschappers denken dat dat zenuwcellen zijn die beslissingen nemen, maar volgens Zolderworm zijn dat zender/ontvangers.
Maar ik heb niet genoeg verstand van de werking van de zenuwcel. Ik weet dat ze signalen verwerken en nieuwe produceren. Ik weet dat de werking van de hersenen mede afhangt van de bouw van nieuwe verbindingen. Maar niet hoe het ding precies intern werkt. Ik denk niemand op dit forum. Ik denk dat Zolderworm een gap gevonden heeft waar ie nog een zender/ontvanger in kan plaatsen.
Maar gezien de signalen die verwerkt en opgewekt worden, de vergelijking met transistoren. Heel simpel, heel voorspelbaar. Signaaltje erin, signaaltje eruit. Maar kijk eens wat een groep transistoren doet. Die maken een afspraak voor je bij de kapper. Waarom hebben transistoren geen zender/ontvangers nodig?

Is menselijk bewustzijn uitsluitend terug te voeren op een emergente werking van de stof ( hersenen )? Wanneer de mensheid alsmede de gehele flora/fauna zouden ophouden te bestaan, is het dan volledig gedaan met bewustzijn. Of wanneer na enorm lange tijd alle massa in de kosmos is omgezet in energie, is het dan ook volledig voorbij met ( het begrip ) bewustzijn. Of bestaat er Bewustzijn buiten de stof en is dit Bewustzijn "' werkzaam "' in de hersenen? Een gedachte die door velen, vertaald in een bepaalde structuur/vorm, wordt gevolgd. Zo kent de mens angst als een laag bewustzijn en liefde als een hoog bewustzijn. Reikt het bewustzijn zelfs nog veel hoger als de "' liefde "'? Begin en einde van het hele parcours bewustzijn in de stof van de hersenen, of toch aanreiking/contact van buiten de stof en "' vertaling "' door en in de stof door de Invloed van het niet lokale Grote Bewustzijn. Volgens de wetenschappelijke methode is een traject naar de enige juiste uitkomst niet te onderzoeken. Elk antwoord ( ja of neen, of hoe en wat ) is dus pure speculatie en zeker een antwoord op detail niveau ( w.o. of aan dit Bewustzijn ook Zin/Bedoeling kan worden toegerekend ) is super speculatie.